Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oensan

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:18

Liezel1 schreef:
ik ben het helemaal met je eens oensan... en het is ook vreselijk voor de ouders...
maar ik snap gewoon niet goed waarom er nu met de beschuldigende vinger naar de manegehouder wordt gewezen (ja, ok, juridisch snap ik het wél, maar mn gevoel zegt dat het fout is..) terwijl over de ouders helemaal níets bekend is...
tuurlijk hebben zij het al zwaar genoeg gehad... maar de uitspraken die zij hebben gedaan in de verschillende persberichten, daarvan ga ik wel achter mijn oren krabben....

Ik heb die persberichten niet gelezen moet ik eerlijk zeggen. Ik vind het ook onterecht dat de beschuldigende vinger naar de manegehouder wordt gericht. Die ouders, die zijn kapot van verdriet en denk ik (ben ook moeder) niet meer voor rede vatbaar dat zij dit laten gebeuren door justitie, voor hen geldt denk ik dat er iemand moet bloeden voor het verlies van hun kind, ondanks ook hun eigen verantwoording ten spijt. Ik vind het richting de manegehouder zeer onterecht en ook erg pijnlijk. Het is te hopen dat het van tafel wordt geveegd door een rechter, wel mag er voor mij een verplichting komen tot het (voor zover dat kan) in orde en veilig maken van dit soort electrische apparaten, zodat in ieder geval niemand verstrikt kan raken, mens of dier.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:38

KiWiKo schreef:
Sanne heeft slechts een keer in haar leven echt een jezusskuponderdekont gehad........ en dat was op stal.... Regels waren duidelijk, hoor een paard en je gaat aan de kant.... simpel toch???

Loop ik met een natuurlijk dekkende goedgekeurde dekhengst in het dekzeisoen door de merriestal.......... gaat ze me bijdehand staan aankijken met haar 5 jaar oud zijn........ maar niet aan de kant...

tja toen heb ik haar een handje geholpen met aan de kant gaan......

die knop zit er goed ingelast kan ik je verzekeren, nooit geen spatjes meer gehad in het bijzijn van paarden.......

ik had gvd de hoeven van die hengst in mijn nek zitten zowat, zo vrolijk was hij........ zal er even een 5 jarige tussen die pootjes lopen

Idd, want je kan ze beter een schop onder de kont geven dan dat je ze tussen de benen van het paard kan rapen Knipoog
Stelregel is ook wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Maar een kind van 6 jaar laat je niet /NOOIT op een stal rondlopen.
Er zijn meerdere gevaren, en dat had die moeder zeer zeker moeten weten.
Ik hoop maar dat dit voor die manegebaas goed uitpakt, want het is toch dieptriest dat je ook nog eens de verantwoording krijgt voor andermans peuters.
Iedere stalhouder zal straks een verbod voor dit soort kinderen hebben, want ze hebben geen kleuterschool, maar een manege.
Verantwoording ligt voor 100% bij de moeder.
Zou wat moois zijn zeg. Bloos!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:41

Helemaal mee eens, waarom is nu de manege-eigenaar de gebeten hond? Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kind en niet de manege-eigenaar. Als het andersom zou zijn, zouden de manege-eigenaren er een dagtaak bij hebben. Belachelijk! Waar haalt moeders het lef vandaan om de eigenaar uberhaubt voor de rechter te dagen? Volgens mij heeft maar één iemand gefaald....

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:59

Even iets anders, iedere keer komt het woord peuter naar voren, maar een kind van 6 jaar is geen peuter. Overigens denk ik dat niet de ouders maar justitie zelf nav het politieonderzoek is overgegaan tot vervolging, of mss heb ik het wel verkeerd hoor!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:02

oensan
Ik weet uit ervaring dat niet alles zo is te beveiligen dat er niets tussen kan komen.
Mijn ouders hadden een loonbedrijf.
Onze vader was aan het werk met een tractor die echt wel was beveiligd.
Toch kwam hij vast te zitten met zijn kleding. Kan je vertellen dat hij doodswit thuiskwam van schrik, verder had hij niet veel kleding meer om zijn lijf.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:08

jaantsje schreef:
oensan
Ik weet uit ervaring dat niet alles zo is te beveiligen dat er niets tussen kan komen.
Mijn ouders hadden een loonbedrijf.
Onze vader was aan het werk met een tractor die echt wel was beveiligd.
Toch kwam hij vast te zitten met zijn kleding. Kan je vertellen dat hij doodswit thuiskwam van schrik, verder had hij niet veel kleding meer om zijn lijf.

Daarom had ik er ook bijgezet voor zover het kan. Tuurlijk een ongeluk zit in een klein hoekje, maar zeker de oude molens zijn best onveilig. Feit blijft dat kinderen daar uberhaupt niets te zoeken hebben.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:12

Dat ben ik helemaal met je eens.
Toen wij klein waren hoefden wij het echt niet in ons hoofd te halen om in de schuur te komen waar ze aan het werk waren.
Ook bij mijn eigen kinderen had en heb ik duidelijke regels. Dat wil niet zeggen dat ik alles kon voorkomen.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:16

jaantsje schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Toen wij klein waren hoefden wij het echt niet in ons hoofd te halen om in de schuur te komen waar ze aan het werk waren.
Ook bij mijn eigen kinderen had en heb ik duidelijke regels. Dat wil niet zeggen dat ik alles kon voorkomen.

Nee precies Knipoog . Mijn kinderen mogen veel maar moeten wel luisteren, ik waarschuw 2x en de derde keer is het over en uit. Ook ik voed mijn kinderen op met normen en waarden en waarschuw ze voor verkeerde, gevaarlijke dingen, maar ze blijven ook en eigen willetje hebben. Ik was dan ook zeer verbaasd toen ik vorig jaar werd gebeld door school dat hij met nog 2 kinderen een meisje hadden opgewacht en hadden gepest. Dit had ik never nooit niet verwacht van mijn kind, maar zo zie je maar ze blijven onvoorspelbaar. Overigens schaamde hij zich wel diep en heeft hij netjes excuses gemaakt, nog voordat ik met hem klaar was Duivel . Om maar aan te geven dat je niet alles kunt sturen, helaas.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:18

Tjonge zeg, een kind van 6, of het nu peuter of kleuter genoemd wordt, behoord onder toezicht te staan, en wel van een ouder, en niet van een manegehouder. Verward
Moeder heeft gewoon gefaald in haar opvoeding.
Niets meer en niets minder.
Is voor haar een harde leerschool

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:22

ik vraag me af hoe het met het zusje gaat
het oudere zusje wat dus die molen heeft aangezet
terwijl haar broertje op de motor geklommen was ..

de ouders zitten uiteraard emotioneel enorm in de knoop

maar omg hoe moet die kleine er ign mee omgaan ..

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:26

Jonge_Monte schreef:
Tjonge zeg, een kind van 6, of het nu peuter of kleuter genoemd wordt, behoord onder toezicht te staan, en wel van een ouder, en niet van een manegehouder. Verward

Een peuter of een kind van 6 scheelt wel degelijk heel veel en zeker qua begrip bij het kind! Harde uitspraak om te zeggen dat de moeder gefaald heeft in dr opvoeding, heb jij altijd alles gedaan wat je moeder je heeft geleerd of verboden, vast niet. Dat de ouders het kind in de gaten hadden moeten houden, jazeker absoluut!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:35

Vind het ook belachelijk dat de manegehouder hier voor op moet draaien . Onbegrijpelijk! Frusty

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:46

oensan schreef:
Jonge_Monte schreef:

Een peuter of een kind van 6 scheelt wel degelijk heel veel en zeker qua begrip bij het kind! Harde uitspraak om te zeggen dat de moeder gefaald heeft in dr opvoeding, heb jij altijd alles gedaan wat je moeder je heeft geleerd of verboden, vast niet. Dat de ouders het kind in de gaten hadden moeten houden, jazeker absoluut!

eens .. een kind zou geen kind zijn als die zijn grenzen niet zou willen verleggen
het is geen robot
des te meer redenen om bij potientiele gevaarlijke situaties
ogen in je rug te hebben en een paar extra lange armen ..
je kan ze helaas niet in een kind veilige ruimte opsluiten tot ze volwassen zijn

maar ook des te meer reden waarom de manege eigenaar niet verantwoordelijk is

zelfs met een kinder draai molen
hand gedreven kan je vast blijven zitten met een touwtje aan je jas

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:59

Citaat:

Citaat:
eens .. een kind zou geen kind zijn als die zijn grenzen niet zou willen verleggen
het is geen robot
des te meer redenen om bij potientiele gevaarlijke situaties
ogen in je rug te hebben en een paar extra lange armen ..
je kan ze helaas niet in een kind veilige ruimte opsluiten tot ze volwassen zijn

maar ook des te meer reden waarom de manege eigenaar niet verantwoordelijk is

zelfs met een kinder draai molen
hand gedreven kan je vast blijven zitten met een touwtje aan je jas

Absoluut waar en helemaal mee eens Knipoog

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:11

oensan schreef:
Jonge_Monte schreef:

Ik hoefde echt niets in mijn hoofd te halen.
In mijn tijd kregen we nog wel eens een flink pak slaag als we iets deden wat echt niet door de beugel kon.
Dat schort er tegenwoordig wel aan.
Ouders hebben niets meer over hun eigen kinderen te zeggen, want je mag ze van de staat nog geen draai om de oren geven.
Dat is gelijk kindermishandeling.
Dus ja dan hoeft een kind ook echt niet naar een ouder te luisteren.
Ons kind heeft de toekomst zeggen ze.
Nou die wil ik toch niet meemaken. Verdrietig
Alles is losgeslagen.
Ik zie het elke dag weer om me heen.
Losgeslagen jongeren, die winkelcentra's terroriseren.
Elke dag zie ik Politie, die bij de supermarkt een groep jongeren in bedwang moet houden.
De beveiliging wordt aangevallen, door diezelfde jongeren.
Normen en waarden worden door veel ouders niet meer meegegeven.
6 jaar is net kleuter af. kom op zeg het lijkt wel of er over een volwassen jongeren wordt gesproken.
Maar ik blijf toch zeker bij mijn standpunt.
De ouders hebben in deze zeker gefaald.
Het is heel erg triest, maar zij zijn hier wel degelijk verantwoordelijk voor geweest.
Gevaren zitten met kinderen in een heeeeeeel klein hoekje, daarom is het voor de ouders zeer zeker belangrijk het kind daar in te begeleiden, en niet te laten rondlummelen, zonder toezicht.
Omdat ze zo nodig in de kantine bij moeten komen.
Ga lekker naar de kroeg als de kinderen op bed liggen.
Kinderen worden al massaal de straat op gegooit. Boos!
Hier een paar centen voor wat junkfood, en zoek het maar uit.
Want we moeten zo nodig aan onze carriere werken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:01

Hier kan ik ook met mijn hoofd niet bij. Verward Waarom is het plots de eigenaar zijn schuld? Me dunkt dat je een 6-jarige niet alleen laat tussen paarden en al helemaal niet uit je zicht laat. Wat hadden die trouwens te zoeken aan die molen? Ik erger mij echt dood tegenwoordig aan kinderen. Ze zijn hondsbrutaal, een corrigeren tik mag je ze niet meer geven want dat is mishandelen. Ammehoela zeg wie niet horen moet voelen en een paar weken huisarrest is vaak ook zeer effectief.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:20

petraaken schreef:
Ammehoela zeg wie niet horen moet voelen en een paar weken huisarrest is vaak ook zeer effectief.

Een tikje cru vind je niet ? In aanmerking genomen dat het kindje in kwestie hier overleden is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:29

J0sef1entje schreef:
petraaken schreef:
Ammehoela zeg wie niet horen moet voelen en een paar weken huisarrest is vaak ook zeer effectief.

Een tikje cru vind je niet ? In aanmerking genomen dat het kindje in kwestie hier overleden is.

Volgens mij heb je niet goed gelezen? Of je vat het verkeerd op.
Niemand zegt dat het gebeurde niet een drama is voor de ouders.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:45

Laten we zeggen dat ik het verkeerd opvat.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:21

petraaken schreef:
Hier kan ik ook met mijn hoofd niet bij. Verward Waarom is het plots de eigenaar zijn schuld? Me dunkt dat je een 6-jarige niet alleen laat tussen paarden en al helemaal niet uit je zicht laat. Wat hadden die trouwens te zoeken aan die molen? Ik erger mij echt dood tegenwoordig aan kinderen. Ze zijn hondsbrutaal, een corrigeren tik mag je ze niet meer geven want dat is mishandelen. Ammehoela zeg wie niet horen moet voelen en een paar weken huisarrest is vaak ook zeer effectief.

pas maar op je woorden, voor je het weet word je hier voor "kinderloze zure muts" uitgemaakt.

wat ik trouwens een zéér aanmatigende opmerking vind, kwetsend ook wel, ik ben niet zo'n temmer, maar ik hoop dat iemand anders wel op dat knopje gedrukt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:23

Wat is er verkeerd aan haar opmerking?
Kan me er eerlijk gezegt wel in vinden... en die kindjes die niet hondsbrutaal zijn hebben vaak wel oplettende ouders...om ze in de gaten te houden.
IPv die ouders die zeggen...die van mij doet dat niet en vervolgens binnen blijven zitten...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:29

Ik heb zelf ook een zoon . Als hij om komt op een paarde stal dat is dat mijn schuld het is geen kinderspeeltuin maar een stal met paarden, IK moet op MIJN KIND letten en niet de manege houder. Ook al staat er een hakselaar te draaien waar je in kunt lopen, ja prachtig daar heefd nietmand wat verloren.

Zielig voor het kind, als mama had opgelet en het kind van 6 jaar wat nergens gevaar inziet, was er niks gebeurt.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:01

Ik ben geen jurist en ken de situatie ook niet in detail. Ik denk dat het juridisch gekeken wordt of de staleigenaar voldaan heeft aan de eisen waaraan de veiligheid van een stapmolen moet voldoen. Hij heeft een bedrijf en een bedrijf moet aan regels voldoen. Het is denk ik een zakelijke kwestie.
Persoonlijk vind ik het voor de ouders zeer tragisch dat zij hun kind zijn verloren.
Voor de staleigenaar verschrikkelijk dat het op zijn bedrijf is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:43

Jonge_Monte schreef:
Ik hoefde echt niets in mijn hoofd te halen.
In mijn tijd kregen we nog wel eens een flink pak slaag als we iets deden wat echt niet door de beugel kon.

Mss heb jij ook wel ooit eens aan een gevaar blootgestaan zonder dat je dat heb geweten,
en is dat goed afgelopen....
Maar ga wel mee met de opmerking dat de jeugd van tegenwoordig (*kuch*) niet
meer de opvoeding hebben zoals wij die vroeger kregen.....Het lijkt allemaal wel wat gemakkelijker en grenzelozer te zijn.
Maar dat heeft imo niets met dit ongeval te maken, dit had vroeger ook kunnen gebeuren.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:09

Een manege is geen kermis, en een stapmolen is geen kinderdraaimolen met hobbelpaardjes en brandweerauto's zoals op de kermis!!
Dus geen plek (voor zeer jonge kinderen)om te spelen!!
Als moeders daar op stal stond met haar paardje/pony lijkt mij dat ze de stapmolen kend, en ook de gevaren van dat (verouderde)
apparaat!!
Dus had ze moeten inzien dat er gevaren op de manege zijn, buiten de paarden in de stal/wei..

Bij ons op stal kunnen kinderen vertrekken als ze na div waarschuwingen nog niet luisteren naar het stalpersoneel...
Mijn mening is precies zoals al div mensen hebben beschreven: wie niet luisteren wil, moet maar voelen..
En niet goedschiks dan maar kwaadschiks... Als je dan wordt weggetrapt van de stal omdat je er niet wilde luisteren naar het stalpersoneel en mensen in gevaar brengt door ondoordachte dingen uit te halen heb je het aan jezelf te danken... Boze ouders of niet!!
Het lijkt mij dat het toch wel een van de belangrijkste dingen die je een kind leerd: geen gevaar veroorzaken!!

Overigens blijft het tragisch dat deze jongen de dupe is geworden van het met schade en schande wijs worden van zijn moeder!!
Maar dat de manege-eigenaar hier voor verantwoordelijk gehouden wordt is niet terrecht!!