Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:35

greetjebee schreef:
Dat de pony geen verzet en angst toont lijkt mij het bewijs dat hij er geen nare herinneringen aan heeft.

of hij heeft door dat het toch niks helpt Knipoog

greetjebee schreef:
Dan zou er inderdaad iets anders uit het onderzoek zijn gekomen. Een 'gewonen pony' behoort ook niet op deze manier gelongeerd te worden. P&P wel.

waarom moet hij dan wel zo gelongeert worden? ik ken genoeg beesten uit de top maar die worden echt niet zo gelongeert hoor Knipoog

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:36

tis toch erg dat een "top"pony wel aan deze praktijken mag worden blootgesteld en een gewone pony niet??
Nou dan ben je als toppony wel mooi in de aap gelogeerd met je sterrenstatus!!

Dus zo zie je maar weer: het doel heiligd alle middelen...in en in triest Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:39

Er zijn gekken in de westernsport die hun paard voor de wedstrijd opbinden.. hoofd hoog. Want dan lopen ze lekker laag. Mag zeker wel met toppaarden Ja Die kunnen ook echt veel meer hebben. Sorry dierenmishandeling bij paarden die meer kunnen hebben, blijft dierenmishandeling.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:41

Zucht Greetjebee, lees jij mijn commentaar nou eerst maar eens goed. Als je je been een seconde in je nek legt is dat niet schadelijk voor je nek of liesbanden, als je dit iedere dag doet krijg jehier op den duur goed last van. Als iemand dit de eerste keren bij jouw opdringt ga je in protest, auw doe normaal man! Maar na de 20ste keer ga je het normaal vinden, ok ik leg mn been wel in mn nek, maar prettig is het niet. Zi is het ook met P&P, hij zal de eerste keer dat hij zou opgebonmden ios geweest echt wel in protest zijn gegaan (en terecht) maar op een gegeven moment word het gewoonte. Dat de tuchtcommisie op deze foto's weinig spanning achtte te zien is dus logisch. En dat deze moment opname niet laat zien dat het paard lichamelijke probelemen zou oplopen, nee natuurlijk niet! van een seconde een been in je nek leggen krijg je hooguit wat spierpijn, maar na weken, maanden, jaren krijg je heup, banden, nek en rugproblemen. Zie hier. Het gaat mij dus ook niet om de seconde dat bde foto is genomen, maar het drama ervoor/erna/eromheen.
Erg grappig dat je het flauwekul noemt dat ze haar excuses aan moet bieden, dit is iets at ze in eerste instantie dus wel gedaan heeft! Aldanwel verkapt. Helaas heeft ze onder druk van PR, onderzoeken en dergelijke behoorlijk lopen draaien in het verhaal....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:43

als ze nou gewoon netjes had toegegeven dat het fout was en dat ze er spijt van heeft... maar nee ze heeft haar verhaal een paar keer flink bijgestelt. ook erg geloofwaardig Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:26

Coby Van Baalen schreef:
Beste lezers van ons gastenboek,

Gisteren, vrijdag 21 september, werd ik al door diverse mensen benaderd dat er op het internet van Power and Paint foto’s circuleerden (tijdens het longeren op de Europees Kampioenschappen

Reactie

In het kort, komt mijn reactie aan het Zweedse tijdschrift op het volgende neer. De foto’s vertellen niet het gehele verhaal, aangezien de fotograaf de foto’s heeft genomen in de eerste minuut van de longeersessie. Dat is op de foto’s ook te zien omdat de pony staat of stapt en dat hij niet zweet van de oefening. Ik en mijn leerling kijken naar de longe en concluderen snel dat de longe niet goed zit. We laten de pony een aantal seconden doorstappen en veranderen onmiddellijk de longe zodat deze normaal zit. Daarna hebben wij de pony fijn kunnen longeren, waardoor de pony mooi los over de rug was met een fraaie deiningshouding. Helaas vond de fotograaf het niet interessant om hier foto’s van te maken, wat ik betreur.

Het dient geen enkel doel om een paard/pony te longeren op de manier zoals op de betreffende foto’s wordt getoond. Wij longeren altijd op de normale manier en dit voorval is dan ook een éénmalig incident waar mijn leerling van geleerd heeft, dat in totaal nog geen halve minuut heeft geduurd.

Dit was haar eerste reactie (verder te lezen op Cayenne @ [VN] Foto's Power and Paint laaien discussie op -update reactie-)

En nu staat er letterlijk in die uitspraak dat ze het vaak doen... Ik denk dat iemand zichzelf hier tegenspreekt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:22

Dat is de eerste reactie op haar gastenboek, niet haar allereerste reactie.... Maar ik ben het ermee eens dat ze zichzelf om de haverklap tegenspreekt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:24

greetjebee schreef:
Bonita_Bon schreef:
Wil jij de manier van longeren (gebaseerd op de foto's) een goede trainingsmethode noemen?! De Richtlinien zijn inmiddels ook achterhaald, we weten inmiddels veel meer over het paard (zowel anatomisch als psychisch)? En zelfs die laten een hoop tekst aan je eigen interpretatie over. Lastig. Ik denk toch niet dat de auteurs dit plaatje voor ogen hadden! Zelfs een 'amateur' (ahum: hahaha) kan op deze foto's zien dat het paard te kort is 'opgebonden'.
Daarnaast heeft het dier weinig schoudervrijheid (kin zit te dicht bij de borst, dier durft voorbeen niet genoeg naar voren te plaatsen, al lijkt dat op foto 1 wel zo maar als je goed kijkt zie je dat dit gebrek aan balans is), probeerd het de mond te openen, drukt de rug weg, zet het achterbeen NIET onder de massa, en er is geen mooi gelijke beenzetting (dus geen duidelijk zweefmoment). En heel belangrijk: heb je je wel eens bezig gehouden met de anatomie van het paard?: Dat als je een paard zo oprolt het dier last van de bovenste wervels krijgt en bovendien reduceerd de mate van inademing met bijna 20%... Ga jij even hardlopen als iemand je 20% van je zuurstof ontneemt... Ze weet dat ze fout zat, en dat erkenmde ze in eerste instantie ook, ik ben het eens met diegene die zeggen dat er hier gedraait word. Weet je waar ik respect voor zou hebben gehad? Als ze zou hebben gezegd: "Ik heb een stomme fout gemaakt, ik wilde laten zien hoe het niet moest maar ik heb het paard eronder laten lijden, bovendien heb ik een negatief beeld uitgedragen naar de buitenwereld en mijn voorbeeldfunctie op het spel gezet, dit had niet gehoeven en ik excuseer mijzelf hiervoor"

Wat een grote flauwekul!!!

Werkelijk waar, heb je de uitspraak überhaupt gelezen???

De gebruikte manier van longeren is door deskundigen als een correcte manier genoemd. Wil jij dat dan gaan onkennen ofzo?? Weet jij meer dan al die deskundigen?? Dat de Richtlinien achterhaald zouden zijn slaat ook nergens op. Dat er ondertussen ook andere manieren van trainen zijn, of uitbreidingen/aanpassingen op de Richtlinien wil nog niet zeggen dat deze achterhaald zijn.

En over het anatomie-verhaal: er zijn tijdens het onderzoek verschillende veterinairen gehoord, en deze hebben geoordeeld dat P&P, gedurende de KORTE periode van té kort bijzetten, NIET heeft geleden en dat er geen enkele blijk was van angst. Er is dus op geen enkele wijze gebleken dat de pony fysiek of mentaal te lijden heeft gehad gedurende deze (hooguit een) paar minu(u)t(en).

De fout in die korte (eerste) periode van het longeren is overigens toegegeven door CvB en is later ook geenszins ontkend. Dit staat OOK in de uitspraak. En aangezien alles buiten die korte periode is goedbevonden door diverse deskundigen en veterinairen, zie ík niet in waarvoor CvB haar excuses zou moeten aanbieden.

(Zucht... Als jullie nou de uitspraak zouden lezen (en proberen te snappen) dan zou hier de hele discussie overbodig zijn).

Pardon?

Omdat er mensen zijn die het wel gelezen hebben (of iig gedeeltelijk), maar een andere mening er op na houden..hebben die het zogenaamd niet gelezen??

Kom op zeg..

En om je dan te 'verstoppen' achter het rapport..en dan zeggen dat je het respecteert.. Daarmee keur je het toch goed of ligt dat aan mij?

@bliepje: dat lijkt mij ook..
daar kunnen zelfs de mensen, die het eens zijn met de uitspraak, niet om heen.
Er over heen lezen kan natuurlijk wel Clown

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:27

greetjebee schreef:
runningkawa schreef:
Dan snap ik ons verschil in mening

Vind dit echt dierenkwelling.
Veeeeeel te kort. Echt walcelijk om te zien...
Van mij mogen ze iedereen die zo longeert ook zelf eens opknopen op die manier..kijken wat dan de reactie zal zijn

En totale overgave lijkt soms ook ontspanning...maar goed....

Dat vindt jij... prima. Deskundigen denken daar duidelijk anders over.

runningkawa schreef:
Dat ik nu net mijn punt....
GEEN moment opname
Dit VEEL vaker gedaan...anders kwam het paard er zeker tegen...

Maar dat dit veel vaker is gedaan is toch niet verkeerd? (volgens de deskundigen dan, volgens jou kennelijk wel). Dat er geen verzet optreedt betekent juist dat het met beleid en met kunde is gedaan. Dat de pony geen verzet en angst toont lijkt mij het bewijs dat hij er geen nare herinneringen aan heeft.

runningkawa schreef:
Maar goed, greetje is super deskundig omdat ze het met coby eens is en wij maar leken omdat we dit niet normaal vinden Verdrietig

Hoe makkelijk om zo je gelijk te willen halen Verdrietig

Ik ga het topic verlaten..kan niet tegen dit soort dierenkwelling goed praten en daardoor andere maar neer halen om het goed te l*llen wat duidelijk krom is

Greetje is absoluut niet 'super deskundig' en ik heb ook NERGENS gezegd dat ik het met Coby eens ben. Ik kén haar niet eens. Wat ik wél heb gezegd is dat ik de uitpraak respecteer, omdat het een in mijn ogen goede, nette uitspraak is, gebaseerd op een goed en volledig uitgevoerd onderzoek. Dat heeft niets te maken met gelijk halen. Ik leg alleen de uitspraak nog eens uit voor degene die hem niet helemaal begrijpt.

ben het met je eens..

waarom zegt een deskundige dan dat hij goed is bijgezet?

omdat p&p een verzonken rug heeft een een vrijkort hals... waarom word dat dan gezegt.. dus jah ik maak me er niet druk om.. zet die van mij ook wel eens kort bij.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:27

Bonita_Bon schreef:
Dat is de eerste reactie op haar gastenboek, niet haar allereerste reactie.... Maar ik ben het ermee eens dat ze zichzelf om de haverklap tegenspreekt

Idd, was eerste publieke reactie.

Maar ze zegt dus heel concreet dat het een foute manier van longeren is en dat ze normaal altijd op de 'juiste manier' longeren. In de uitspraak blijkt dus na onderzoek dat CvB de pony altijd zo longeert omdat dit een van haar trainingsmethodes is, zoals ze zelf ook zegt.

Ergens daartussen is er dan blijkbaar toch iets foutgelopen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:31

CoriienRN schreef:
omdat p&p een verzonken rug heeft een een vrijkort hals... waarom word dat dan gezegt..

Maar dit is goddank niet de enige manier om de bovenlijn te rekken.
En in mijn ogen ook niet de juiste, maar goed, ik ben een leek en een amateur en wat was het nogal niet meer.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:33

Urielle schreef:
CoriienRN schreef:
omdat p&p een verzonken rug heeft een een vrijkort hals... waarom word dat dan gezegt..

Maar dit is goddank niet de enige manier om de bovenlijn te rekken.
En in mijn ogen ook niet de juiste, maar goed, ik ben een leek en een amateur en wat was het nogal niet meer.

Maar volgens de eerste reactie van CvB heb je wel gelijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:35

Niet te geloven dat er mensen zijn die dit goedkeuren en het zelf ook nog rustig doen.
Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Bah!!! Ik vind het walgelijk. Misselijk
Het zegt mij genoeg over het (niet) gevoel voor paarden van deze mensen. Rolleyes

Maar ach... Ik ben maar een pennymeisje. ROFL

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:37

Greetjebee, wat zie jij in de foto´s en wat denk jij ervan, ZONDER te zeggen ´dat is goed want deskundigen keuren het goed´. Steeds maar terugvallen op deskundigen en profs is wel héél erg makkelijk. Ik ken ook een aantal gewardeerde deskundigen en profs die met afschuw naar deze zaak kijken. Maar ach nee die zijn bij het onderzoek niet betrokken geworden dus zijn het automatisch géén deskundigen die een mening mogen vormen over deze zaak, toch?

KNHS weer op komst, nu weet ik weer waarom ik gestopt ben.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:04

Ik heb lang niet alle reacties gelezen, maar ik lees in de laatste pagina's wel een paar keer dat P&P geen verzet toont en ontspanning toont.

Dat vind ik wel het slapste excuus wat ik heb gehoord zeg!
Tjongejonge, een paard is niet echt heel erg slim maar hij heeft toch binnen hele korte tijd wel door dat het totaal zinloos is om zichzelf te verzetten als hij zo kort vastgeknoopt zit! Dat zal hem harstikke zeer doen, bovendien zit hij zo ontzettend kort bijgezet dat hij totaal geen kracht of iets dan ook kan aanspreken om er uberhaupt iets tegen te doen

En verder zou ik nog wel zeggen dat ik de zin van dit hele korte bijzetten totaal niet snap?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit helpt, als dit wel helpt om een paard fijn te laten lopen dan bind ik vanavond nog een slofteugel aan zijn kop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:24

Ik vind het rechtvaardig! P&P heeft een goed leven, en als het, zoals gezegt, maar eenmalig is gebeurt vind ik het ok. Hoeveel dieren worden er wel mishandeld! Je gaat er vanuit dat dit niet dagelijks gebeurt en hoeveel mensen (misschien zelfs wel op bokt) hebben ooit zoiets gedaan. Iedereen verdient een kans! Jammer dat er geen juist voorbeeld is gegeven.. So What? Move on. Denk je dat een discussie op Bokt veel effect daarop heeft. Ik respecteer ieders mening maar ik vind deze discussie toch wel erg ver gaan.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:42

Precies HorsyLover:
Het is prima om secuur en kritisch te zijn, maar het vonnis is geveld (of beter gezegd, niet) en we kunnen hier nog lang en breed over praten, dat heeft geen zin.
Beter, kunnen we er van leren. Niet alleen door ons paard zelf niet zo kort op te knopen, maar door met alles wat wij doen met ons paard, zowel als we erop zitten of ernaast staan, ons afvragen of dit wel juist is.
Onkunde, foutjes maken, ff niet nadenken en slechte timing zijn geen smoesjes meer, dat mochten het bij Coby nl. ook niet zijn.
Ik weet zeker dat als we net zo streng op ons zelf als op anderen, onze paarden en ponys er heel rap beter bij komen te staan.
Een betere wereld begint..... jullie kunnen me denk ik zelf wel aanvullen!

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:25

studiemiep schreef:
@Rianneke

Je haalt de woorden uit mijn mond, was dit een foto van truus om de hoek die haar paard zo longeerde, dan waren de consequenties wel erger geweest. En was Truus mischien wel geschort voor een bepaalde tijd, maar nee dit is Coby 1 vd "top"stukken uit de Nederlandse Dressuur historie...

Coby van Balen heeft een voorbeeld functie! nou als dit een voorbeeld moet zijn.........te triest voor woorden
Je ziet zo maar weer, het doel heiligd alle middelen!

alles mag om maar NL/EK/WK etc kampioen te worden.

Ik schaam me voor dit soort foto's, dat wij als Nederlanders zulke "'aparte" trainingsmethoden moeten uithalen om tot de top te behoren.

Nou dit noem ik nou niet bepaald de top met een gouden randje, maar de top met een vieze en nare bijsmaak BAH

groetjes SM

Probeer het uit zou ik zegge, kijke of je geschorst wordt.

Rianneke schreef:
greetjebee schreef:
zelfs terwijl er uit een gedegen onderzoek inmiddels anders is GEBLEKEN.

ik weet zeker dat als ze in dit plaatje coby hadden weg gelaten en ze een gewone pony zo hadden zien lopen dat de wereld te klein was geweest en er hele andere dingen uit dat onderzoek waren gekomen Knipoog en omdat het coby is, is het de juiste manier van longeren Ach gut

Tiestoke schreef:
Op de foto's is toch niet te zien hoe hij loopt? Je ziet hooguit een paar verschillende beelden qua beweging

dus jij vind de foto's een lekker ontspannen plaatje waarbij de pony ruimte in zijn gangen kan vertonen?

Ik zie op de foto's geen verzet, een boze Power of anders wat, jullie wel?? En nogmaals, de foto's zijn een moment opname waar niks over te zeggen valt. Misschien liep power er wel fantastisch ruim bij en helemaal stoer, weten wij veel, nee we waren er allemaal niet bij, de enige die erbij waren, waren Coby en Angela en degene die die fotos gemaakt heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:33

Wat kunnen sommige mensen toch domme argumenten aanvoeren om dit te vergoeilijken. Gestoord

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:38

Nadya schreef:
Wat kunnen sommige mensen toch domme argumenten aanvoeren om dit te vergoeilijken. Gestoord

Dit zijn geen argumenten maar meningen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:39

Tiestoke schreef:
Nadya schreef:

Dit zijn geen argumenten maar meningen.

Vervang het woordje 'argumenten' dan maar in 'meningen' in mijn zinnetje. Knipoog

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:44

Ik zou graag aan iedereen willen vragen die geen verzet ziet:

Wat voor verzet verwacht je van dat dier? Wat kan die pony doen om te laten merken dat hij het niet fijn vind?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:48

Overigens zie ik zoveel dieren in het dagelijks leven die geen verzet meer vertonen, maar toch echt niet paardvriendelijk gereden/behandeld worden. Dus Verward ? Omdat een paard in zichzelf gekeerd is/afgestompt is, mag je het goedkeuren? Dacht het niet......

Dat hier een aantal Cobyfans deze benadering van paarden wel proberen goed te praten, het zij zo. Gestoord
In mijn ogen is het in elk geval niet goed te praten . Net zo min als de vele mensen/ruiters die hun paard tot van alles dwingen. Verdrietig
Dat vind ik nou een schande voor de paardensport en de paardenliefde, die sommigen pretenderen te hebben. Ammehoela. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:49

Laatste en derde herhaling van mijn modopmerking.
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
SVP met respect over en weer discussiëren. Val de argumenten van een persoon aan, niet de persoon zelf. Probeer daarnaast ook jezelf rustig en onderbouwd te verwoorden. Het is te begrijpen dat mensen wat emotioneel raken door dit onderwerp. Daarnaast zag ik her en der ook wat flauwe opmerkingen, die zijn alleen maar sfeerbedervend en voegen weinig toe. Die wil ik dus graag niet meer zien, de volgende keer dat ik bijlees in dit topic Lachen

Vervolgens een huishoudelijke mededeling, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen

En tot slot ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:51

Tjongejonge.. Rolleyes