Bonita_Bon schreef:Wil jij de manier van longeren (gebaseerd op de foto's) een goede trainingsmethode noemen?! De Richtlinien zijn inmiddels ook achterhaald, we weten inmiddels veel meer over het paard (zowel anatomisch als psychisch)? En zelfs die laten een hoop tekst aan je eigen interpretatie over. Lastig. Ik denk toch niet dat de auteurs dit plaatje voor ogen hadden! Zelfs een 'amateur' (ahum: hahaha) kan op deze foto's zien dat het paard te kort is 'opgebonden'.
Daarnaast heeft het dier weinig schoudervrijheid (kin zit te dicht bij de borst, dier durft voorbeen niet genoeg naar voren te plaatsen, al lijkt dat op foto 1 wel zo maar als je goed kijkt zie je dat dit gebrek aan balans is), probeerd het de mond te openen, drukt de rug weg, zet het achterbeen NIET onder de massa, en er is geen mooi gelijke beenzetting (dus geen duidelijk zweefmoment). En heel belangrijk: heb je je wel eens bezig gehouden met de anatomie van het paard?: Dat als je een paard zo oprolt het dier last van de bovenste wervels krijgt en bovendien reduceerd de mate van inademing met bijna 20%... Ga jij even hardlopen als iemand je 20% van je zuurstof ontneemt... Ze weet dat ze fout zat, en dat erkenmde ze in eerste instantie ook, ik ben het eens met diegene die zeggen dat er hier gedraait word. Weet je waar ik respect voor zou hebben gehad? Als ze zou hebben gezegd: "Ik heb een stomme fout gemaakt, ik wilde laten zien hoe het niet moest maar ik heb het paard eronder laten lijden, bovendien heb ik een negatief beeld uitgedragen naar de buitenwereld en mijn voorbeeldfunctie op het spel gezet, dit had niet gehoeven en ik excuseer mijzelf hiervoor"
Wat een grote flauwekul!!!
Werkelijk waar, heb je de uitspraak überhaupt gelezen???
De gebruikte manier van longeren is door deskundigen als een correcte manier genoemd. Wil jij dat dan gaan onkennen ofzo?? Weet jij meer dan al die deskundigen?? Dat de Richtlinien achterhaald zouden zijn slaat ook nergens op. Dat er ondertussen ook andere manieren van trainen zijn, of uitbreidingen/aanpassingen op de Richtlinien wil nog niet zeggen dat deze achterhaald zijn.
En over het anatomie-verhaal: er zijn tijdens het onderzoek verschillende veterinairen gehoord, en deze hebben geoordeeld dat P&P, gedurende de KORTE periode van té kort bijzetten, NIET heeft geleden en dat er geen enkele blijk was van angst. Er is dus op geen enkele wijze gebleken dat de pony fysiek of mentaal te lijden heeft gehad gedurende deze (hooguit een) paar minu(u)t(en).
De fout in die korte (eerste) periode van het longeren is overigens toegegeven door CvB en is later ook geenszins ontkend. Dit staat OOK in de uitspraak. En aangezien alles buiten die korte periode is goedbevonden door diverse deskundigen en veterinairen, zie ík niet in waarvoor CvB haar excuses zou moeten aanbieden.
(Zucht... Als jullie nou de uitspraak zouden
lezen (en proberen te snappen) dan zou hier de hele discussie overbodig zijn).