Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:13

griziyr schreef:
Misschien................ maar misschien ook iets van vroeger of een vorige eigenaar.
En als je niet weet waarom het paard zich niet laat vangen is het ook moeilijk op te lossen.
En als het paard echt bang is geeft het niet om een beetje eten hoor daar kan hij ook wel zonder.

Ik wil hiermee niet zeggen dat paarden niet veelvuldig buiten zouden moeten staan. Maar gelijk oordelen over een situatie die je niet kent .....

??Wat moeten we nu met die peesblessures die als dierenarts advies krijgen boxrust?

Mijn paard zou in een box echt tekeer gaan, en loopt als hij buiten staat gewoon heel rustig, denk dat dan boxrust meer schade aan zou richten. En als een paard binnen ongelukkig is, lijkt mij dat ook niet echt goed voor het herstel. Daarnaast is ook bij mensenziektes het belang van bedrust voor de meeste aandoeningen redelijk achterhaald.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:14

Ronja is er in het stamboek zicht op gedragsmatig overerfbaar gedrag van bepaalde hengsten? worden daar ook studies van bij gehouden?
Laatst sprak ik iemand met leonberger hond , in dat fokprogramma met die honden , is het wereldwijd geregistreerd. Het komt bijna niet voor dat honden- een reu en een teef- uit hetzelfde land komen. Als zich daar bij puppies gedragsmatige problemen voordoen , die in 1 nest gesignaleerd worden , is dat een reden om die combinatie in de fok niet meer te maken. ( niet om appels en peren met elkaar te vergelijken)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:15

detour schreef:
katiavl; tuurlijk heb je hierin gelijk, kritisch is prima, maar iets aannemen is natuurlijk slimmer in sommige omstandigheden dan koppig en tunnelvisioned door te lopen. Dat vind ik wel een valkuil dan, hoor. Knipoog

Hoe is het gesteld met de paarden in belgie? geldt daar dezelfde wetgeving als in NL?

Op het zelfde niveau ja, behalve "verplichting" schuilstal, en minder actieve db.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:15

We fokken met luchtzuigers omdat ze er geen nadeel van ondervinden. Dus voor de eigenaar is het geen probleem of gebrek of probleem, tenzij je je paard zou willen verkopen: het is een verborgen gebrek (als je het er niet bij verteld).

Luchtzuigers zij gewoon af en toe een beetje high. De meeste uit mijn familie-vooronderzoekje hebben er nog nooit koliek bij/van gehad.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:17

Jeetje, zo klinkt het net of het normaal / niet erg is... Het paard heeft misschien geen last van het luchtzuigen zelf, maar wel van de oorzaak ervan. Als mijn paard zou luchtzuigen zou ik er alles aan doen om de oorzaak op te lossen (en dus niet een band om de nek doen)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:19

De oorzaak zit in zijn DNA, dat kunnen we niet weghalen, of jawel, allemaal afmaken die nakomelingen van die hengst.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:19

detour schreef:
Hoe is het gesteld met de paarden in belgie? geldt daar dezelfde wetgeving als in NL?

Er is in ieder geval wel zoiets als mestbeleid e.d (over het aantal paarden dat je mag houden)

Maar buiten dat is de grond er een stuk goedkoper. Hoewel dit ook snel minder wordt.

Ook is er in België (naar mijn idee) een groter onderscheid tussen landbouwzone, woonzone en weekendzone, dit bepaalt misschien ook of je er al dan niet paarden mag houden. Maar de exacte wetgeving weet ik niet.

Nederland is gewoon niet geschikt voor paardenhouders, eigenlijk. De grond is te duur en te schaars. In België is dat misschien wat minder, maar nog niet ideaal. Wij hebben nu 3,5 ha voor 10 paarden (mogen er 20 houden) en eigenlijk vind ik dat nog te weinig. Er is ruimte en gras genoeg, toch geldt in dit geval dat "meer dan genoeg" beter zou zijn.

Voor mij als paardenhouder is dat ook wel een reden om ooit te emigreren naar bijvoorbeeld een scandinavisch land.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:21

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:22

ceesje schreef:
Ronja is er in het stamboek zicht op gedragsmatig overerfbaar gedrag van bepaalde hengsten? worden daar ook studies van bij gehouden?

Dat weet ik niet. Ik denk dat de gemiddelde fokker daar zo wel zijn eigen mening over heeft.
Ik weet wel dat er bij de hengstenkeuringen ook een cijfer wordt gegeven voor het gedrag. Maar deze paarden zijn meestal in handen van professionals dus echt een goed beeld krijg je daar niet van. Verder geloof ik niet dat er ooit een steengoede hengst werd afgekeurd op gedrag Nagelbijten / Gniffelen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:23

anneve schreef:
De oorzaak zit in zijn DNA, dat kunnen we niet weghalen, of jawel, allemaal afmaken die nakomelingen van die hengst.

Dus eigelijk verslavingsproblematiek op het gen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:23

anneve schreef:
We fokken met luchtzuigers omdat ze er geen nadeel van ondervinden. Dus voor de eigenaar is het geen probleem of gebrek of probleem, tenzij je je paard zou willen verkopen: het is een verborgen gebrek (als je het er niet bij verteld).

Luchtzuigers zij gewoon af en toe een beetje high. De meeste uit mijn familie-vooronderzoekje hebben er nog nooit koliek bij/van gehad.

Het feit dat het dier luchtzuigt , geeft aan dat het zich zowel mentaal als fysiek niet goed voelt, en dat wordt hier vergeten, zoals je het brengt wordt dit gedrag gebagatelliseerd. Maar waar stond jouw onderzoekje nou? ..

In hoeverre kijk je in jouw opinie naar het dier paard? Denk je echt dat mentaal en fysiek gescheiden kunnen worden? Misschien denk ik wat holistischer waardoor ik me verbaas over je eenzijdige mening...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:27

anneve schreef:

Maar als een paard op een goed manier gehouden wordt, komt het gedrag niet voor. Daar moet dus ook voor gezorgd worden. Voor de paarden die niet luchtzuigen is 24/7 op stal staan even slecht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:30

Helemaal mee eens, Sim0ne, beter voorkomen dan genezen!
heb zelf korte tijd een jonge Volbloedhengst gehad, die weefde en luchtzoog, en zodra hij op de wei was was dat gedrag over terwijl hij gerust had kunnen zuigen aan de palen.. Hij deed dit gedrag al voor hij kwam en ondanks de meerdere voerbeurten met kuil op stal ging het neit meer weg, het dier was ahw verslaafd geraakt aand e aanmaak van de endorfine. Daarom is hij daarna 24/7 het land opgegaan. Knapte daar enorm van op. Stond samen, werd alleen helemaal gek.
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:32

Wat een beetje rondscharrelen en aan elkaar kunnen knabbelen al niet kan doen voor een paardje... Het hoeft dan echt nog niet eens weidegang te zijn, ik denk dat het sociale contact (met soortgenoten naar eigen keuze) zelfs nog veel belangrijker is.

Mijn eigen paardje heeft 1 keer een week op stal gestaan en werd zelfs direct vals (naast het feit dat ze er ook onberijdbaar van werd).

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:34

Sim0ne schreef:
anneve schreef:

Maar als een paard op een goed manier gehouden wordt, komt het gedrag niet voor. Daar moet dus ook voor gezorgd worden. Voor de paarden die niet luchtzuigen is 24/7 op stal staan even slecht.

Toch zijn er paarden , die zelfs in de wei ook nog luchtzuigen , op een paal , of gewoon los......
alleen dan zal het niet zo opgemerkt worden , gezien het leefoppervlak.(Een box is natuurlijk lekker overzichtelijk)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:35

ceesje schreef:
Toch zijn er paarden , die zelfs in de wei ook nog luchtzuigen , op een paal , of gewoon los......
alleen dan zal het niet zo opgemerkt worden , gezien het leefoppervlak.(Een box is natuurlijk lekker overzichtelijk)

Maar dat zijn wel echt uitzonderingen, waarvan de oorzaak waarschijnlijk alsnog ligt in het feit dat ze eerder wel op stal hebben gestaan.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:36

Maar wat nou vanmiddag in me opkwam... Als je je paard zo natuurlijk mogelijk wilt houden, dan is het castreren van hengsten toch eigenlijk ook not done?

Bij ons gebeurt dat namelijk niet (om verschillende redenen) we hebben 3 hengsten die wel bij elkaar staan, maar omdat we niet elk jaar 7 veulentjes willen hebben mogen die dus niet in 1 wei met de merries. Wat dus eigenlijk weer niet zo natuurgetrouw is.

Maw hoever moet en vooral kun je hierin gaan..?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:37

Gewoon los luchtzuigen?..
Tsja, als MvD gelijk heeft en het is verslavend, dan zal een paard waarschijnlijk inventief genoeg blijven om een alternatief te vinden.. dat betekent imo dat het dier dan dus nog steeds pijn heeft en daarvoor behandeld zou moeten worden.
Ons hengstje hield ermee op, ook met weven. heb overigens nooit een paard zien weven in een land met meerdere paarden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:39

Tja, castreren, ik voel me er ook verdeeld over. Je neemt toch een wezenlijk deel van je paard af... Indien hengsten inderdaad in een groepje gehouden kan worden (wat meestal ook niet goed gaat als er in het voorjaar merries in de buurt zijn), en als ze qua karakter goed te handhaven zijn, waarom niet? Maar altijd maar hitsig zijn en nooit mogen dekken is toch ook zielig denk ik...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:39

Ronja schreef:
Maar wat nou vanmiddag in me opkwam... Als je je paard zo natuurlijk mogelijk wilt houden, dan is het castreren van hengsten toch eigenlijk ook not done?

Bij ons gebeurt dat namelijk niet (om verschillende redenen) we hebben 3 hengsten die wel bij elkaar staan, maar omdat we niet elk jaar 7 veulentjes willen hebben mogen die dus niet in 1 wei met de merries. Wat dus eigenlijk weer niet zo natuurgetrouw is.

Maw hoever moet en vooral kun je hierin gaan..?

Ik denk dat bij castraties van paarden geen mentale problematiek ontstaat, de dieren zijn "ontmand" Haha! .

In hoeverre ze daar onder lijden, geen idee. Koe

Is in ieder geval beter dan dat ze achter hun tokus aan rennen dwars door de draden heen naar de dames..

Al snap ik je gedachte wel; waar ligt de grens en waar niet?...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:41

Ik denk dat het een combinatie is van een leven dat voor het paard zo fijn mogelijk is en dat ook voor de eigenaar goed te doen is. En die grens ligt voor iedereen op een andere plek.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:42

Sim0ne schreef:
griziyr schreef:
??Wat moeten we nu met die peesblessures die als dierenarts advies krijgen boxrust?

Mijn paard zou in een box echt tekeer gaan, en loopt als hij buiten staat gewoon heel rustig, denk dat dan boxrust meer schade aan zou richten. En als een paard binnen ongelukkig is, lijkt mij dat ook niet echt goed voor het herstel. Daarnaast is ook bij mensenziektes het belang van bedrust voor de meeste aandoeningen redelijk achterhaald.

Boxrust bij peesblessures is zelfs ook achterhaald. Knipoog Een arts die op de hoogte is van de wetenschappelijke stand van zaken zal het niet snel meer voorschrijven tegenwoordig (van oudere, meer conservatieve artsen hoor je het wel nog). Voor de pees zelf is het misschien de veiligste oplossing, maar de schade die het aan de rest van het paard aanbrengt (lichamelijk en mentaal) staat niet in verhouding daarmee.
Even een heel simpel voorbeeld: osteoporose komt bij paarden puur door gebrek aan beweging, en bij een paard dat 4 weken boxrust heeft gehad zijn er al zichtbare veranderingen in de botstructuur!
Laatst bijgewerkt door Nina_rex op 06-12-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:43

Inderdaad! Als je in het westen woont en je paard staat op de klei, wordt het een probleem volgens velen daar het dier 24/7 buiten te houden.
Met deze natte zomer en het weer nu staan onze dieren ook niet meer 24/7 buiten, een ruin heeft beginnende rotstraal en die houden we bewust nog droger...
Toch staan de dieren met dit weer wel rond 18.00 voor het draad te wachten om naar binnen te mogen; in die zin vind ik paarden oko wel echt "gwoontedieren", hoor...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:43

SimOne dat is dus pertinent niet waar. Het komt dus wel voor bij paarden die altijd uitloop hebben en in een groep staan. Ze hebben geen kribbe nodig, een weipaaltje is ook prima.

Citaat:
Het feit dat het dier luchtzuigt , geeft aan dat het zich zowel mentaal als fysiek niet goed voelt, en dat wordt hier vergeten, zoals je het brengt wordt dit gedrag gebagatelliseerd.

Kun je dit bewijzen? Iemand heeft dit ooit beweerd en jullie papagaaien het na. Waarom komt hij bij niemand op dat dit gedrag ook wel eens helemaal niet erg zou kunnen zijn. Noem mij eens een goede reden waarom luchtzuigen erg is.

Lees ons huiskamertopic maar eens rustig na, het komt wel eens ter sprake, maar eigenlijk ook alleen maar omdat we ons hebben laten wijsmaken dat het iets ernstigs is. Mijn vooronderzoek is niet gepubliceerd, de uitkomst staat wel op bokt. (Ander onderzoek van mij wel, in diverse wetenschappelijke tijdschriften, maar dat is hier weer niet van toepassing).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:45

Het hoeft ook geen weiland te zijn. Een droge paddock met inloopstal is overal te maken, als je maar goed voor de afwatering zorgt.