’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:57

@ babootje Nagelbijten / Gniffelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:01

Elkaar "aanvallen" over het wel of niet goed opvoeden van je kinderen vind ik eigenlijk "off topic" Vind ook de sfeer daarom minder vriendelijk. Dus ik denk... een vrolijke noot kan geen kwaad.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:05

Babootje schreef:
Elkaar "aanvallen" over het wel of niet goed opvoeden van je kinderen vind ik eigenlijk "off topic" Vind ook de sfeer daarom minder vriendelijk. Dus ik denk... een vrolijke noot kan geen kwaad.

Bedankt Babootje
ik kan hem iig WEL gebruiken Muziek!
Laten we op een vriendelijk manier verdergaan over dit onderwerp

Hoe zou het trouwens met de kinderen zijn hebben die dat jongetje gevonden hebben ?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:07

ja dat lijkt me idd geen prettig gezicht nee... zeker voor die jonkies..

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:10

Het typische van deze " discussie" is (vind ik) dat het er steeds meer op begint te lijken dat de mensen met kinderen hier op bokt zich erg aangesproken voelen door hetgene wat gezegd word door de "bewust (nog) kinderlozen" Daaruit kun je een en ander concluderen lijkt het. Want wie beweert hier dat alle ouders slecht op hun kinderen passen?? volgens mij niemand. En je voelt je normaal pas aangesproken tot iets als het te dicht bij je in de buurt komt. We hebben het over de mensen die te pas en te onpas hun kinderen overal mee naartoe zeulen en vervolgens niet de moeite nemen op ze te passen. Mijn reactie in het begin van dit toppic was uit eigen ervaring. Keer op keer komen er bij ons mensen die gewoon niet op hun kinderen letten. Vaak heb ik het idee dat deze mensen denken dat er vast altijd wel een ander iemand in de buurt is die op ze wil letten... MIS ik heb absoluut geen zin om op de kinderen van anderen te moeten passen of in de gaten te moeten houden. Maar ik heb ook geen zin in die kinderen van anderen die bij mij op het terrein de boel slopen. Bij wie ligt dan het probleem?? Bij mij.. de onbewust kinderloze die gewoon rust wil op eigen terrein. Of die ouders die maar denken dat iedereen wel voor hun wijkt en gewoon maar schijt hebben aan het feit dat niet iedereen zit te springen op hun (on) opgevoede kinderen.
Nogmaals er kan altijd iets gebeuren, maar sommige plekken zijn gewoon niet geschikt voor loslopende kinderen en als je als ouder dat niet ziet of wil zien ben je in mijn ogen toch wel een beetje een onverantwoordelijke ouder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:13

Ik vind het iig knap om 4 kinderen op te kunnen voeden in je eentje (ik heb er maar 1 en heb daar al mijn handen vol aan en dan zijn wij nog met zn tweeen, ha ha) Ik vind ook niet dat je jezelf dan maar moet opsluiten ookal heb je bewust voor je kinderen gekozen. Zo zit t leven nu eenmaal niet in elkaar. Tuurlijk mag je een eigen mening hebben maar persoonlijk worden is een tweede.

Ik hoop dat de kinderen die het jongetje hebben gevonden het een beetje kunnen verwerken. Dat zal je nooit vergeten denk ik. Neem aan dat ze wel slachtofferhulp hebben o.i.d. bij zoiets ernstigs

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:13

cavaletti schreef:
Het typische van deze " discussie" is (vind ik) dat het er steeds meer op begint te lijken dat de mensen met kinderen hier op bokt zich erg aangesproken voelen door hetgene wat gezegd word door de "bewust (nog) kinderlozen" Daaruit kun je een en ander concluderen lijkt het. Want wie beweert hier dat alle ouders slecht op hun kinderen passen?? volgens mij niemand. En je voelt je normaal pas aangesproken tot iets als het te dicht bij je in de buurt komt. We hebben het over de mensen die te pas en te onpas hun kinderen overal mee naartoe zeulen en vervolgens niet de moeite nemen op ze te passen. Mijn reactie in het begin van dit toppic was uit eigen ervaring. Keer op keer komen er bij ons mensen die gewoon niet op hun kinderen letten. Vaak heb ik het idee dat deze mensen denken dat er vast altijd wel een ander iemand in de buurt is die op ze wil letten... MIS ik heb absoluut geen zin om op de kinderen van anderen te moeten passen of in de gaten te moeten houden. Maar ik heb ook geen zin in die kinderen van anderen die bij mij op het terrein de boel slopen. Bij wie ligt dan het probleem?? Bij mij.. de onbewust kinderloze die gewoon rust wil op eigen terrein. Of die ouders die maar denken dat iedereen wel voor hun wijkt en gewoon maar schijt hebben aan het feit dat niet iedereen zit te springen op hun (on) opgevoede kinderen.
Nogmaals er kan altijd iets gebeuren, maar sommige plekken zijn gewoon niet geschikt voor loslopende kinderen en als je als ouder dat niet ziet of wil zien ben je in mijn ogen toch wel een beetje een onverantwoordelijke ouder.

Helemaal mee eens Ja

Dat dit goedgepraat wordt kan ik daarom dan ook niet begrijpen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:19

ik vind een manege/stal niet persee een plek waar geen kinderen horen te komen.. het is zo dat kinderen ontzettend veel leren door met dieren om te gaan.. het is wel zo dat er een extra oogje in het zeil moet worden gehouden natuurlijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:22

Als je een manege begint zul je de kinderen erbij op de koop toe moeten nemen. En kinderen zijn nu eenmaal kinderen. Dat weet je als ze je hebt en ook al heb je als ouders ogen in je achterhoofd, soms ontsnappen ze gewoon aan de aandacht (Dat verklaart ook de twee kampen).
Als manege eigenaar kun je dus wel rust willen op je terrein, maar dan heb je ook geen klanten. Dat betekent niet, dat je kinderoppas moet spelen, maar wel dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om eens rond te kijken op je terrein naar mogelijke risico's en maatregelen te nemen om die zo klein mogelijk te maken. Dat is gewoon je verantwoordelijkheid als ondernemer.
Onverlet de eigen verantwoordelijkheid van de ouders.
VB: als een aannemer zijn bouwplaats niet goed afschermt en er valt een kind in een gat is hij strafbaar (dan is het nog niet eens een plaats waar kinderen mogen komen).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:24

Elpatcho:Niemand zegt dat kinderen niet op een manege thuishoren, alleen is er een nuance verschil tussen meenemen en maar uit laten zoeken, en meenemen en ze iets bij proberen te brengen.

Ik was 6 toen ik voor het eerst naar een echte stal ging. We kregen een rondleiding en kregen de basisdingen te leren:

- nooit achter een paard gaan staan
- paarden nooit zomaar aanhalen, tenzij er een volwassene bij is die zegt dat het goed is
- geef je iets lekkers, dan altijd met de vlakke hand
- nooit zomaar een stal ingaan zonder begeleiding
- niet rennen, gillen en spelen in de stallen

Als je DIT kinderen bijbrengt vanaf een hele jonge leeftijd, krijgen ze respect voor de dieren en zullen ze snappen dat het niet geheel ongevaarlijk is, zulke grote dieren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:27

@barmat je hoeft niet in de verdediging te schieten, ik zeg gewoon wat ik vind, ik spreek niemand tegen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:28

ELpatcho schreef:
@barmat je hoeft niet in de verdediging te schieten, ik zeg gewoon wat ik vind, ik spreek niemand tegen..

*zucht*

Is je blik nu zó gekleurd dat je werkelijk NIETS van wat ik schrijf, normaal kunt lezen zonder er van alles achter te zoeken? Ik schrijf het zoals het is, niks verdediging of wat dan ook!

alsjeblíeft zeg!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:28

Vreselijk voor die ouders (en dat jongetje natuurlijk) wat er gebeurd is op die manege.
Alleen het idee al dat je je kind verloren hebt, maakt je al gek, zeker als je zelf een kindje thuis hebt lopen zoals ik. Mijn dochter is mijn alles en haar verliezen zou mij echt helemaal stuk maken. Verdrietig

Ik begrijp zelf niet helemaal dat je kinderen op een manege laat spelen. Dat je ze even meeneemt, a la, maar dan moet je ook goed opletten, want ongelukken zijn zo gebeurd en een manege is gewoon geen speelplaats. De perfecte ouder bestaat niet, maar dat geldt net zo hard voor kinderloze personen. Ook die zijn niet perfect. We maken allemaal fouten, zijn allemaal wel eens onoplettend of met andere zaken bezig.

Het is gebeurd en ik vind het wel goed dat men landelijk gaat kijken naar stapmolens, want ik zag vorige week een item op TV over die dingen op maneges e.d. en ik zag toch een hoop onveilige zaken. Die mogen van mij zeker nader onderzocht worden!!! Want op een manege lopen ook kinderen rond die speciaal komen voor de paarden en ook zij kunnen ongelukken maken. Daar kun je gewoon niet om heen. Ik kom zelf niet graag op maneges (heb er zelfs een gloeiende hekel aan Haha! ), maar de keren dat er was zag ik veel kinderen lopen. Paarden trekken kinderen aan en op maneges komen nou eenmaal kinderen. Dus moeten de zaken beveiligd zijn, dat lijkt me duidelijk.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:32

Barmat schreef:
ELpatcho schreef:

*zucht*

Is je blik nu zó gekleurd dat je werkelijk NIETS van wat ik schrijf, normaal kunt lezen zonder er van alles achter te zoeken? Ik schrijf het zoals het is, niks verdediging of wat dan ook!

alsjeblíeft zeg!

precies wil jij dan ook ff normaal mn berichtjes lezen?!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:32

Wij zijn een privestal, dus GEEN manege. Mensen huren hier gewoon voor een uurtje de binnenbak met slecht weer enz. of komen hier met hun instructrice om te lessen.
Ik vraag vaak beleefd of ze aub de kinderen of thuis willen laten of braaf op een stoel willen zetten. Er word gewoon gezegd..ja sorry we hadden geen oppas. Dus met andere woorden we nemen ze mee en hopen maar dat er iemand in de buurt is die op ze let.
Ik word verplicht ze in de gaten te houden want doe ik dat niet dan breken ze de boel af, of lopen op plekken waar ze NIET mogen komen.

Daarbij komt dat een manege inderdaad het van de kinderen moet hebben.... van de kinderen die lessen wel te verstaan en niet van de vriendjes, vriendinnetjes, broertjes , zusjes, nichtjes, neefjes enz die het gewoon als een speelparadijs zien. Want als ouder kijk je naar je kind die les heeft en ben je dus niet meer in staat al het loslopende grut in de gaten te houden. Dat is vragen om moeilijkheden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:38

cavaletti schreef:
Wij zijn een privestal, dus GEEN manege. Mensen huren hier gewoon voor een uurtje de binnenbak met slecht weer enz. of komen hier met hun instructrice om te lessen. Ik vraag vaak beleefd of ze aub de kinderen of thuis willen laten of braaf op een stoel willen zetten. Er word gewoon gezegd..ja sorry we hadden geen oppas. Dus met andere woorden we nemen ze mee en hopen maar dat er iemand in de buurt is die op ze let. Ik word verplicht ze in de gaten te houden want doe ik dat niet dan breken ze de boel af, of lopen op plekken waar ze NIET mogen komen. Daarbij komt dat een manege inderdaad het van de kinderen moet hebben.... van de kinderen die lessen wel te verstaan en niet van de vriendjes, vriendinnetjes, broertjes , zusjes, nichtjes, neefjes enz die het gewoon als een speelparadijs zien. Want als ouder kijk je naar je kind die les heeft en ben je dus niet meer in staat al het loslopende grut in de gaten te houden. Dat is vragen om moeilijkheden.

Ik heb het dus niet over jouw persoonlijke situatie. Jij stelt duidelijke regels waar men zich dan mar aan heeft te houden. En als ze dat niet doen, zet je ze gewoon buiten.....Toch? Of niet? Houd je dan genoeg klanten over? Je hebt een bedrijf, met klanten en die hebben kinderen. Als je je klanten wilt houden, zul je misschien toch ook hun kinderen moeten accepteren, ook al zie je ze niet zo zitten. En als je omwille van je klanten dan ook kinderen op je terrein toelaat, tja dan zul je ook enige vorm van verantwoordelijkhid hebben. Daar ontkom je gewoon niet aan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:46

Bij onze manege ( ja manege Haha! ), is het ook niet toegestaan om kinderen mee te nemen, als ze niet constant onder toezicht staan. Nog steeds genoeg klanten, na 30 jaar. En er wordt heel streng op toegezien, omdat de eigenaresse geen oppas wil spelen. Het is haar terrein, haar regels. De één blijft er voor weg, maar de ander komt er juist voor naar onze stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:49

Cavaletti, heel vervelend dat er zulke ouders bij jou rondlopen. Als je het netjes vraagt, snap ik ook niet dat ze niet wat meer meewerken. Ik snap eigenlijk ook niet dat ze niet nadenken, want ik moet er als moeder niet aan denken dat mijn kind daar zonder toezicht zou rondlopen.

Op de boerderij waar ik mijn paard op het land heb staan, lopen ook kinderen die zelfs komen voor de paarden en die moet ik vaak wegjagen of aanspreken als ze weer schreeuwend langs lopen of met een zwiepend zweepje rondlopen. Dat wil ik weer niet hebben rondom mijn paard. Gek word ik er van, maar ik doe gewoon mijn mond open.

Ik neem mijn 2-jarige dochter ook wel eens mee, maar dan alleen als mijn vriend of een andere begeleider meegaat om op haar te letten. Of als ik alleen even ga kijken bij mijn paard op het land. Zodra ze oud genoeg is, leer ik haar ook zeker precies wat wel en niet kan. Zo heb ik het vroeger zelf ook geleerd.

Op de jongere kinderen wordt bij ons wel gelet, ik heb meer last van die paardenmeisjes die alleen maar aan rijden denken...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:50

Die komen er bij ons ook niet in ( of worden binnen een paar dagen weer buiten het erf gezet). Iedereen werkt mee, of je hoeft niet meer te komen. Maar meestal blijven die meiden bij ons vanzelf wel weg na 2 dagen Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:57

Ik ben net als Barmat geintroduceerd op de manege. Toen ik als 9jarige begon met rijden, kregen we deze regeltjes ook uitgelegd, en als we ons er niet aan hielden kregen we de wind van voren Haha! Zo hoort het ook. Ik hing ook de hele dag op de manege rond, maar was te druk met manegepony's poetsen, boxen uitmesten en hopen dat ik in ruil daarvoor een rondje mocht uitstappen op een eigen paard om echt kattekwaad uit te halen Haha! Dat is ook helemaal niet erg, maar ken dus idd ook de ouders die de kinders droppen en maar laten gaan.. Bovendien, toen ik 9 was kreeg ik ook de wind van voren van de stalhouder/pensiongasten/instructrice/barjuffrouw/etc. etc. als ik eens door de gang rende ofzo, en daarna kreeg ik het nog eens dunnetjes over van mijn ouders als ze erachter kwamen Nagelbijten / Gniffelen als je dat tegenwoordig doet kun je meestal een boze kop krijgen van moeder, want hoe haal je het in je hoofd om je met haar kind te bemoeien.. zeg niet dat alle moeders zo zijn hoor, maar heb ze iets te vaak gezien zo Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:57

erleyne schreef:
Die komen er bij ons ook niet in ( of worden binnen een paar dagen weer buiten het erf gezet). Iedereen werkt mee, of je hoeft niet meer te komen. Maar meestal blijven die meiden bij ons vanzelf wel weg na 2 dagen Bloos

Die meisjes krijgen les van de staleigenaresse (in mijn geval, weiland eigenaresse), dus..... Ze poetsen, vegen en zadelen wel op, hoor. Maar het draait uiteindelijk allemaal om het rijden, rijden, RIJDEN. Hoe vaak ik niet de vraag heb gekregen 'ik zou het geduld niet op kunnen brengen om zo lang te moeten wachten met rijden' (ik heb een jong paard), zei mij alweer genoeg. Ik mag ook hopen dat zulke meisjes geen jonge paarden krijgen. Boos!

Maar goed, mijn paard staat in een mooi gebied en ik kom zo vaak mogelijk op tijden dat ze er niet zijn, want ik kan het sowieso niet goed aanzien allemaal. En verder mogen de onaardige, verwende nesten uit mijn en Sam's buurt blijven. Mijn dochter krijgt in elk geval andere zaken van mij mee, als ze ook iets met paarden wil in de toekomst. Ja

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:58

Net als op een manege ook op een privestal zijn er regels ,mijn kinderen en hopelijk van anderen weten dat ook.
Juist als ouder begrijp ik dat jullie manegehouders of van een pension ook recht hebben op privè en behoud van jullie dure spullen.
Het gaat er op dit topic er vooral om (in mijn ogen) wat er gebeurd is en hoe het voorkomen kan worden,daar is volgens mij geen klinklare oplossing voor.
Over kinderen kunnen we strijd voeren en elkaar afmaken met onze meningen maar daar schieten we niks mee op .
ik denk zelf dat er geen oplossingen zijn te bedenken om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren op een bedrijf met machines en dieren.
Commercieel gezien moet de verantwoordelijke manege/privestal zich verzekeren en wapenen tegen schade en overlast, dat neemt niet weg dat de ouders ook hun verantwoording moeten nemen.
Heel goed als er manege's zijn die regels stellen voor kinderen zonder toezicht ,daar ben ik helemaal voor en het voorkomt een hoop ergernis en ongelukken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:00

Mee eens, Painted Black.
En wat ik vorige week op TV gezien heb, kon echt niet meer qua veiligheid bij diverse stallingen en maneges. Daar moet gewoon naar gekeken worden, vind ik.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:02

Nadya schreef:
erleyne schreef:

Die meisjes krijgen les van de staleigenaresse (in mijn geval, weiland eigenaresse), dus..... Ze poetsen, vegen en zadelen wel op, hoor. Maar het draait uiteindelijk allemaal om het rijden, rijden, RIJDEN. Hoe vaak ik niet de vraag heb gekregen 'ik zou het geduld niet op kunnen brengen om zo lang te moeten wachten met rijden' (ik heb een jong paard), zei mij alweer genoeg. Ik mag ook hopen dat zulke meisjes geen jonge paarden krijgen. Boos!

Maar goed, mijn paard staat in een mooi gebied en ik kom zo vaak mogelijk op tijden dat ze er niet zijn, want ik kan het sowieso niet goed aanzien allemaal. En verder mogen de onaardige, verwende nesten uit mijn en Sam's buurt blijven. Mijn dochter krijgt in elk geval andere zaken van mij mee, als ze ook iets met paarden wil in de toekomst. Ja

Dat herken ik ook wel, ik zou ook niet op een manege willen staan, is me echt te hectisch, zeker met mijn jonge paard.. ik zei vroeger trouwens ook altijd dat ik geen jong paard zou kopen, en wat staat er? juist .. *LOL* Ik denk dat dat ook gewoon de leeftijd is hoor (tenminste, hebben we het hier over jonge meisjes?) Ben met de jaren ook wat geduldiger geworden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:12

kjoetie schreef:
Dat herken ik ook wel, ik zou ook niet op een manege willen staan, is me echt te hectisch, zeker met mijn jonge paard.. ik zei vroeger trouwens ook altijd dat ik geen jong paard zou kopen, en wat staat er? juist .. *LOL* Ik denk dat dat ook gewoon de leeftijd is hoor (tenminste, hebben we het hier over jonge meisjes?) Ben met de jaren ook wat geduldiger geworden Haha!

Maneges haat ik en bovendien heb ik een echt buitenpaard en hij staat in een heel mooi natuurgebied het hele jaar door. Maar ja, de staleigenaresse heeft zelf nog meer paarden en pony's en geeft kinderen les op de pony's. Er zitten ook serieuze meisjes tussen, hoor, maar regelmatig schrik ik van hun mentaliteit. Toevallig weet ik nog heel goed hoe ik zelf als jong paardenmeisje was en dat leek in de verste verte niet op deze verwende nesten, die nog uiterst gemeen voor de paarden kunnen zijn ook. Inmiddels ben ik zo ver dat ik mezelf en Sam bescherm door heel duidelijk mijn grenzen te stellen, maar zeg ook gerust iets als ik zie dat een paard oneerlijk behandeld wordt. Ik snap vaak niet dat de ouders erbij staan te kijken en te lachen. Waarschijnlijk pure onwetendheid, daar ga ik dan maar van uit.

Mijn jonge paard leert aan de andere kant ook weer een hoop van de hectiek, maar geschreeuw, geren en klappende zweepjes tolereer ik niet. De meisjes zijn tussen de 5 en 15 jaar. Geduldig ben ik niet qua karakter, maar voor mijn paard heb ik supergeduld. Hij is een paard en ik ben een mens, dus ik vind ongeduldig zijn niet eerlijk naar hem toe.