Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:50

reeskees schreef:
Dit soort situaties komen daar vaker voor en worden met rustig gezond boerenvertand opgelost, door boeren en bewoners die vertrouwd zijn met paarden en koeien, maar ook weten hoe het land en de zee daar is.
Maar nu zijn er allemaal mensen zonder dierenverstand (brandweer en andere dierenknuffelaars)als een idioot aan het paniekzaaien geweest en is het een grote hysterie geworden...

Ja, lijkt mij heel normaal dat 18 paarden daar regelmatig verzuipen Hysterie? dat woord lijkt me niet op zijn plaats hier.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:52

Men wil "lokpaarden" in gaan zetten om de dieren alsnog naar een droger stuk te krijgen.....

Ik begrijp dat de eigenaar de dieren nog wat langer dan tot half oktober buiten liet, het was mooi weer, maar bij stormwaarschuwing ben je eigenlijk al gauw te laat om de boel nog te redden, zeker bij zo'n grote kudde. Dat is dom van de eigenaar, triest voor de dieren, hoewel zij zo slim zijn om op het hoogste stuk te gaan wachten totdat de waterstand daalt. Dat er toch zo'n 17 dieren zijn verdronken, is erg. Zo zie je maar weer, dat in deze noodsituaties het recht van de sterkste geldt. Hoe triest het ook is....

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:53

Emilia schreef:
Karin schreef:
Zie je nou wel, allemaal drukte voor niets. Men had gewoon moeten afwachten, het water zou vanzelf wel weer zakken.

Rolleyes

Dat vind ik niet. Er zijn tenslotte wel 18 paarden omgekomen.

OK, sorry. Had het idd anders opgevat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:54

reeskees schreef:
Dit soort situaties komen daar vaker voor en worden met rustig gezond boerenvertand opgelost, door boeren en bewoners die vertrouwd zijn met paarden en koeien, maar ook weten hoe het land en de zee daar is.
Maar nu zijn er allemaal mensen zonder dierenverstand (brandweer en andere dierenknuffelaars)als een idioot aan het paniekzaaien geweest en is het een grote hysterie geworden...

als jij dit gezond boerenverstand noemt....

dan vraag ik me af hoeveel jij hebt...

kom op zeg.....dit is gewoon een belediging......gezond boerenverstand dat is iets compleet anders!!!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:55

Het is bekend dat er mensen met grote schijnwerpers de dieren wilden gaan redden. Lief bedoeld, maar inderdaad erg dom. De dieren zijn daardoor geschrokken of gedesoriënteerd geraakt. Mensen met "hart voor dieren" hebben vaak weinig verstand van het gedrag van dieren en vergelijken dieren met mensen. Die kan je nl. wel redden met schijnwerpers en grote machines, dieren snappen niet dat ze gered worden, die verjaag je daar alleen mee...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:56

reeskees:

de meeste dieren waren anders al verdronken nog voordat er reddingsactie op gang kwam..
De dieren die doodgingen waren het strartsein dat het echt verkeerd ging daar.
Een berekend risico volgens jou?
Hoort dat erbij?

Niet in mijn boekje hoor, en zo vaak gebeurt het niet dat dieren omkomen in de kwelders door het wassende water, zeker niet op deze schaal.

Daarom rukken de boeren zeker ook met man en macht uit om de helpende hand toe te steken met hun trekkers en wagens, omdat het normaal is en zij dit ieder jaar weer doen?

Dacht het niet reeskees, als je bekend was met het gebied en daar woonde had je geweten hoe boeren omgaan met vee in de kwelders...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:57

Wat had er volgens jou dan gedaan moeten worden, Jetta? Alles laten zoals het op dat moment was?

Ik denk dat Delphi een goed punt te pakken heeft:

Delphi2 schreef:
Iemand met gezond boeren verstand had gezorgd dat het helemaal niet zo ver was gekomen!

Voorkomen is beter dan genezen, maar goed, dat is altijd achteraf gepraat.

rensju

Ik denk eerder dat de paarden mee zijn gelopen terug naar de dijk, met de andere dieren mee die wel opgehaald werden... Dicht bij de dijk ligt het laagste land.. Je ziet wel opd e fotos dan ver achter de groep paarden een groot stuk is wat niet onder water staat...

mirjamvd

wat mij opvalt is dat vader en (schoon) dochter elkaar tegen spreken
vader zegt dat er niet is gewaarschuwd en dochter zegt dat ze maatregelen hebben genomen?? vreemd.... Clown

Ik wil even klein detail over brandweerlui kwijt....wij hebben al aantal keren een paard in de sloot gehad en het verbaasde mij JUIST hoe goed deze mannen met paarden om gaan.
Ik heb ze dat ook gezegd, bleek, ze hadden er ook speciale voorlichten e.d. over gehad dus ik denk dat men zich vergist als er wordt gespeculeerd dat deze mensen geen paarden kennis hebben.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:58

nikkiej_86 schreef:
Cyntje schreef:
ik zag er op tv geloof ik ook bonte tussenstaan...

ja heel veel juist

Ja joh hij is gek op bont alles mag alles lekker dekken fries keer sjet fries keer haf enz ......... zoon keer moeder enz .....

Dat idee ..... ik hoop dat de mensen die tegengas geven in dit topic ........ de mensen die hier vlakbij wonen willen geloven en niet door blijven bazelen .....

Jeetje mensen kinderen heb een paar maand geleden nog een tinkerachtige hengst van hun midden in de nacht gevangen ............

was ongeveer 5 km vererop uit het land ontsnapt ......helemaal door gedraaid dat ding ...heb hem dmv mijn jaarling kunnen vangen .....werd met een open koeienwagen 2 dagen later opgehaald ........(zo scheuren ze trouwens ook door het dorp alleen dan met 12 merries met veulens los erin) .........

Inderdaad ja boerenverstand had je mogen hopen geen verstand houd ik het op !!!!
Laatst bijgewerkt door elllis op 02-11-06 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Ulfeino

reeskees schreef:

Ben ik het mee eens, alleen was dit wel even een wat meer extreme situatie die door niemand goed is ingeschat.
Hoorde dat alle eigenaren dinsdag om 13.00 uur bericht kregen van het Fryske Gea de dieren er vandaan te halen.
Dat was best al wel een beetje laat en dan valt het niet mee om op stel en sprong 100-150 paarden er vandaan te krijgen, en er plaats voor te hebben.
Maar goed de paarden hadden er voor 15 oktober eigenlijk weg moeten zijn, maar het gebeurde wel veel vaker dat de dieren er langer bleven staan.

Deze situatie kwam in voorgaande jaren ook wel voor alleen dan niet zo extreem en dus kwam het ook nooit in het nieuws nu liep het uit de hand en dus springt de pers er bovenop.
Voortaan zal er waarschijnlijk na 15 oktober geen paard meer te bekennen zijn denk ik.

Ga zo om 13.00 uur wel even naar Omrop Fryslan kijken.
Hoorde dat de eigenaar de dieren vandaag in iedergeval nog mee naar huis neemt.

terorita

denk dat reeskees met gezond boeren verstand bedoelt
rustig en kalm de situatie bekijken, en dan een plan opzetten.
en niet als een bezetene als een kip zonder kop rond gaan hollen
met boeren verstand word de nuchterheid en kalmte van boeren bedoeld

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:59

de brandweer zijn geen onnozele penny's dacht ik zo...
Zij krijgen een gedegen training, ook op het gebied van dieren te water, en ze hebben er riante ervaring mee als ik lees hoevaak er een dier uit de sloot wordt gevist.
Alleen op deze schaal is wel even andere koek....daar is niemand op voorbereid..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:59

Het begint bijna, ga kijken en dan verslag uitbrengen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:00

Karin schreef:
Voorkomen is beter dan genezen, maar goed, dat is altijd achteraf gepraat.

Een dagelijkse Politieke opmerking. Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:01

terorita schreef:
met boeren verstand word de nuchterheid en kalmte van boeren bedoeld

Vandaar de opmerking naar de AID toe. Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:02

Maar volgens Reeskees hadden deze mensen verstand van wat de zee gaat doen..

lijkt mij dan wel een hele domme inschattingsfout

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:02

Bah, veulens worden dood afgevoerd door kranen... lekker beeld, allemaal op een bult.

En wat nou groter stuk, ze staan nog steeds kort op elkaar ingesloten door het water... iet sminder ruig water maar daar houd het naar wat ik zie ook wel mee op

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:04

Op radio Friesland werd net gezegd dat de paarden met tamme paarden
gelokt worden (niks nieuws dus)
en dat er 18 paarden dood zijn.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:05

ja precies, geen fijne beelden... ze gaan er dus met 2 paarden heen... Ik ben benieuwd...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:05

ZIt met tranen in mijn ogen. Ze laten beelden zien van de paarden die dood zijn en afgevoerd worden.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:07

Sanex: heb je een link naar de uitzending mischien? ik heb geen idee waar ik zoeken moet.

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:07

[quote="Ulfeino
.
Ga zo om 13.00 uur wel even naar Omrop Fryslan kijken.
Hoorde dat de eigenaar de dieren vandaag in iedergeval nog mee naar huis neemt.
[/quote]

???? mee naar huis nemen ..........

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:08

tsss, mee naar huis nemen. Die man mag NOOIT geen dieren meer hebben!!!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:08

Triest triest triest

De paarden zijn stijf onderkoeld in shock en bang ....... verteld een vrouw die met een boot verschillende dieren heeft gered

De eigenaar(tel reactie op tv ) geeft het fryske gea de schuld ze hoefden niet weg gehaald te worden zegt ie ....

Edit ze staan nu wel droog en niet meer in het water ...het water zakt redelijk snel begrijp ik uit het verhaal ....
Laatst bijgewerkt door elllis op 02-11-06 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt