Stormschade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Friesland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Stormschade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:19

dekens!!! paardne zijn zo wild als een kreng die zijn niet te benaderen..... er zijn er bij die nog nooit een mensen van dichter dan 5 meter hebben gezien....

dus je tussen deze paarden begeven is nog gevaarlijk ook.

Gewoon, lekker knus in een groot hok gooien, stro en kuil er in en lekker laten staan.....

lijkt mij de beste optie....

hele gebied is afgezet, dus heeft weinig nut om er heen te gaan....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:20

Wat ontzettend triest.
Ik werd al misselijk bij de foto's, maar toen ik net de beelden op Omrop Fryslan zag, werd ik helemaal beroerd. Kippenvel over mn armen en tranen in mn ogen, arme paarden
Ik lag vanacht al continu wakker omdat ik ongerust was over mn pony's die buiten staan, het was echt noodweer hier

Ik ben morgen vrij, je kan niets doen helaas, maar eigenlijk zou ik er heen willen om te helpen. Al is het maar om achteraf de geredde paarden op te vangen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:21

lonnie schreef:

maar zonder grappen, zijn er bokkers die er naartoe gaan/ zijn geweest? ben beniwued of ze geen hulp nodig hebben en dekens etc en inderdaad wat ze gaan doen als de paarden uit het water komen. ze kunnen ze moeilijk op een ander weiland gooien als ze zo onderkoeld zijn. maar 100 paarden zomaar vervoeren wordt ook moeilijk, en dan nog eens onderdak. ben echt heel beniweuwd, tis dak ver weg woon maar anders had ik er denk ik met mn neus bovenop gestaan....vooral om achteraf te kijken of ik iets voor een van de paarden kan betekenen

ik woon in utrecht, maar wanneer bekend zou worden dat ik iets zou kunnen betekenen, ga ik er absoluut heen, vandaar ook eerder mijn vraag...
zijn er idd dekens, halsters weet ik het allemaal, van mijn part rij ik heel utrecht door om die spullen bij mensen op tehalen en ga dan die richting op..
bah! kan hier slecht tegen, zulke mensen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:22

lonnie schreef:
Maethoriel schreef:
Jeetje, wat vreselijk zeg!
Ongelofelijk dat je als eigenaar je paarden zo laat staan

Die arme beestjes, behalve dat ze al de hele dag zij aan zij in dat ijskoude water staan, hebben ze geen beschikking over eten en drinken.
Zal me ook benieuwen of ze die 500 meter wel kunnen zwemmen Scheve mond
Hopen dat het lukt met die pontons!

drinken genoeg volgens mij

maar zonder grappen, zijn er bokkers die er naartoe gaan/ zijn geweest? ben beniwued of ze geen hulp nodig hebben en dekens etc en inderdaad wat ze gaan doen als de paarden uit het water komen. ze kunnen ze moeilijk op een ander weiland gooien als ze zo onderkoeld zijn. maar 100 paarden zomaar vervoeren wordt ook moeilijk, en dan nog eens onderdak. ben echt heel beniweuwd, tis dak ver weg woon maar anders had ik er denk ik met mn neus bovenop gestaan....vooral om achteraf te kijken of ik iets voor een van de paarden kan betekenen

Ja ik ben ook erg benieuwd of er dekens nodig zijn? Als de paarden onderkoelt zijn moeten ze niet op het land worden gegooid lijkt mij! maar met zijn allen op een kluitje en heel veel wollen dekens op (okal hebben ze nog nooit van hun leven een deken op gehad, waarschijnlijk zijn ze zo verstijfd van angst en uitgeput dat ze het gewoon over zich heen laten komen).

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:23

Ik heb geen auto maar als ik vervoer had en ik kon iets betekenen had ik zeker mijn best gedaan!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:24

niet bij nagedacht inderdaad maar das zout water waar ze instaan, mochten ze daarvan gedronken hebben, hebben ze nu zeker dorst! mocht er hulp nodig zijn en iemand gaat er heen uit mijn buurt meld ik me aan om mee te gaan iig.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:24

Paarden in kwelder Marrum verdronken

Gepubliceerd op 01 november 2006, 16:04
Laatst bijgewerkt op 01 november 2006, 17:28

MARRUM -
Tussen de honderd en honderdvijftig paarden zijn in de kwelder bij Marrum door het hoge water in problemen gekomen. Tien tot vijftien dieren zijn omgekomen.

De overgebleven kudde heeft zich op een hoog punt in de Noorderleeg teruggetrokken, maar is volledig door het water ingesloten. Ze staan zonder voedsel en drinkwater, omdat ze alleen zoutwater om zich heen hebben.

Het leger wordt ingezet om de dieren te redden.

Tientallen hulpverleners probeerden woensdagochtend met bootjes de paarden richting dijk te drijven. Dat mislukte. Wel wisten zij jongvee achter kleine bootjes op sleeptouw te nemen. De dieren zwommen mee. Twintig veulens zijn op deze wijze gered.

De boeren in de omgeving hadden dinsdagavond allemaal hun vee in veiligheid gebracht. De paardenman, ********** ( www.leeuwardercourant.nl ), verzuimde dat om onduidelijke redenen.

Volgens Herre Kingma van het Wetterskip steeg het water meer dan vooraf verwacht werd.

Dit stond net op de LC website .....
Laatst bijgewerkt door elllis op 01-11-06 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:25

geen namen!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:26

ik denk niet dat zo maar iedereen toegang krijgt tot dit gebied
anders krijg je natuurlijk ook veel van die ramptoeristen!!

Marigold

er is een plek waar de geredde paarden heen worden gebracht voor verzorging.
er lagen er tijdens de opnames van omroep friesland nog twee onder de kachel zeiden ze, dus ik neem aan dat ze een accomodatie hebben kunnen regelen met warmtelampen en alles, en stallen.

liannes

super, dat kunnen die paarden nu wel gebruiken.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:27

oooh dat zou helemaal geweldig zijn!!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:27

*edit, was als pb bedoeld*

Tranen kwamen bij mij in de ogen toen ik de foto's zag, vooral de 2 foto's waarbij je een dood paard op een droog stukkie zag liggen en eentje drijvend in het water.
Bah bah bah, hoe heeft die man het ooit zover kunnen laten komen...
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 01-11-06 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:28

Ik ben er vanmiddag wezen kijken!
Echt Vreselijk! & Je kunt helemaal niks doen! Verward
Gelukkig waren er meer dan 100 reddingswerkers bezig (hoorde ik net op Tv).
Hoop dat ze alle anderen nog kunnen redden voor vannacht!

& Dekens brengen gaat niet werken, dan raken ze alleen maar meer in paniek!
Gelukkig worden alle paarden die het tot nu toe overleefd hebben gelijk naar een kliniek gebracht, net als 1 die net voordat wij er waren is aan komen zwemmen! Lachen

Marritt

Echt verschrikkelijk..
Het is hier ook nog eens heel vlakbij.. Scheve mond Mijn ouders hadden daar vorige week nog gewandelt, en die hadden toen al zo'n opmerking gemaakt van waarom staan die paarden er nog.
Echt een kwartiertje fietsen.. Maar er heen gaan heeft denk ik ook geen nut.

Lante

Vreselijk zeg, arme dieren.
Ik hoop dat de rest in ieder geval vanacht allemaal gered worden door het leger. Hartverscheurend hoor, dit dierenleed... Huilen

Als de namen in de krant staan of op de site van die krant, dan is het toch al wel bekend hoor. Je weet de redenen niet waarom die man de paarden nog niet van de kwelder heeft gehaald. Niet te snel oordelen is mijn advies. Je weet niet wat het verhaal is. Niemand laat zijn paarden moedwillig verdrinken, al is het alleen maar om het geld dat ze verliezen. De verzekering betaald dit soort dingen namelijk niet uit.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:29

CHrystal-gek, die naam staat ook al op de site van de Leeuwarder Courant, dus is al bekend inmiddels. Vind ik eigenlijk geen probleem, waarom zouden zulke barbaren onbekend moeten blijven ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:30

erheen gaan heeft geen nut lees ik hier al een paar keer..
maar ik zou toch wel denken dat ze er daar baat bij hebben als er mensen zijn die halsters en halstertouwen komen brengen?
moet haast wel tekort aan zijn!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:31

hopelijk kan het leger de laatste paarden redden,ik vindt het verschrikkelijk dat er zo iets gebeurt.
ik woon er vlak bij maar durf er niet heen om te kijken,maar voel me ook erg machteloos als je er te lang over nadenkt hoe moeilijk die paarden het hebben en laat staan met die kou en het water temperatuur,brrr,verschrikkelijk Verdrietig

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:31

SANEX schreef:
CHrystal-gek, die naam staat ook al op de site van de Leeuwarder Courant, dus is al bekend inmiddels. Vind ik eigenlijk geen probleem, waarom zouden zulke barbaren onbekend moeten blijven ?

een mod heeft al een paar bladzijden geleden aangegeven dat ze het liever niet hebben op bokt,
ook al is de naam allang bekent,laten we ons daar dan aan houden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:33

Er heen gaan helpt niet, is ramptoerisme en je staat alleen maar in de weg voor de hulpverleners.

Misschien heeft de eigenaar niet opgelet of dacht hij dat het wel meeviel? Even 100 paarden ophalen doe je ook niet snel. Maar het is weer het zoveelste geval van onachtzaamheid. Hij is vast niet verzekerd voor die handelspaarden. Ben benieuwd straks wat er in het journaal over gezegd wordt. Hoop dat het de militairen lukt alle paarden te redden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:34

Hoe lomp die eigenaar ook is, hij heeft volgens de Nederlandse wet nog steeds recht op privacy.

Als die man kwaad wil kan ie van de kranten die zijn naam noemen, nog een schadevergoeding eisen ook.
Ik kan goed begrijpen dat Bokt daar dus niet aan mee moet doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:34

nee als toerist erheen gaan niet, maar als je halsters plus touwen komt brengen, lijkt me toch wel een idee?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:36

Halsters, touwen en een klein wonder.

Volgens RTL4 bleef grote schade door de storm uit Frusty

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:37

Toydoll schreef:
maar aan de andere kant, arme dieren, als je ze nu red blijven ze van die man, komen ze volgend jaar weer in dezelfde situatie, en de rest van de winter bijna in nog slechtere situatie. Kun je ze dan niet beter snel dood laten gaan (dus niet laten verdrinken, dat is niet snel)? Of redden en verhandelen en man verbieden ooit nog paarden te hebben, maarja, dat kan de regering dan weer niet

Waarom zou je volkomen gezonde dieren na zo'n situatie doodmaken? Natuurlijk krijgt die man ze niet terug. Deze dieren worden in beslag genomen door de DB en de overheid wegens verwaarlozing en/of dierenmishandeling. In ieder geval is het zeker dat die hufter zijn dieren niet meer terugkrijgt.
[/quote]

Volgens mij krijgt deze vent een verbod om ooit nog paarden te houden. En daarnaast heeft hij nu zo'n slechte naam dat hij waarschijnlijk geeneens meer durft verder te gaan in deze 'business'
[/quote]

Nou ik weet niet wat de DB voor een iets is maar die nemen niet snel paarden in beslag!!
Ik weet een stal waar echt brookhospital paarden zijn waarvan de botten uitsteken en die DB doet er niets aan.
Ze zijn al een paar keer komen kijken maar nemen niets in beslag. Ik zie de paarden nog voor me staan, kan er wel om janken.
Ik ben bang dat die man de paarden gewoon 'netjes' (auhm) terug krijgt Boos!