phannie schreef:gaat het hier nou om het ruiterbewijs of een nieuw soort "rijbewijs"?
sorry, kan even niet alles lezen, lig doodziek op bed.
weet iemand dit??
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
phannie schreef:gaat het hier nou om het ruiterbewijs of een nieuw soort "rijbewijs"?
sorry, kan even niet alles lezen, lig doodziek op bed.
Sorane schreef:Goede zaak!! Dat haalt een hoop onverantwoordelijke penny's van de weg!

misslauie schreef:ik vind dat je dan ook op je eigen paard dat ruiter rijbewijs moet gaan halen..
en idd, vergelijk het met het auto rijbewijs..
dat je een rijbewijs hebt, wil nog niet zeggen dat je veiliger rijd...
het idee is wel slim hoor.. daar niet van..
maar ik rij nu al zo lang buiten en langs de weg enzo..
een ruiterrijbewijs zou mij alleen maar geld kosten...
) Anya schreef:reeds eerder aangegeven: het proces van agendavorming noopt mij ertoe om aan de bel te trekken voor Nederland wordt geconfronteerd met een ongemerkt (liefst in de vakantiemaanden) ingevoerd voldongen feit. Daarover blijven we van mening verschillen. Kortom niet zozeer een zaak van het etiket lezen. Maar een verschil van opvatting over de geest in de fles.
Runningkawa schreef:Alleen het verschil met een bewijs bij een voertuig is
Dat of je nu in een kadetje van 15 jaar oud stapt of in de nieuwe mercedes, dat de rem en gas altijd op dezelfde plek zitten.
En dat ze nooit reageren door dingen uit de omgeving.
met een paard is dat heel anders, daarom ook zo nutteloos.
en dan heb ik het nog over minimale verschillen 
Adrienne schreef:Citaat:staatsbosbeheer, natuurmonumenten en die landeigenaren verplichten dat ruiterbewijs niet de overheid.
Zeer zinvol een ruiterbewijs in een natuurpark, dat heeft echt nut weet je tenminste wat je moet doen als je paard van een konijn schrikt!![]()
![]()
Het beste is het denk ik om gewoon bij de basis school te beginnen daar waar kinderen voor het eerst de verkeersregels leren. Dan ben je zinvol bezig! Mensen die over het algemeen al weten waar ze op moeten letten en hoe hun dier gaat reageren een papiertje laten halen om te bewijzen dat ze dat kunnen is totaal zinloos. Vooral als je weet dat deze groep voor het overgrote deel niet de aanleiding van de ongevallen is!

Suelza schreef:@ Alane, ik begrijp jouw punt, maar ik ben met en voor mijn paard WA-verzekerd. Dan kan ik een rijbewijs hebben waaraan ook een verzekering is gekoppeld, maar als ik dan nog mijn schade niet meld, wat is dan het verschil? Men zal toch mijn naam moeten weten, willen ze mijn verzekeringsgegevens op kunnen vragen. Daar verandert een rijbewijs dus heel weinig aan...
runningkawa schreef:Die auto die wat feller reageerd op het gas, gaat echt altijd langzamer als je dat pedaal los laat.
Ook die ferrari![]()
En heb jij als eens in een auto gezeten die ineens 180 graden de andere kant in gaat omdat er een eend weg vliegt?
Ik heb gelukkig een bravere auto
Het draait om ervaring
Niet om dat papiertje.
runningkawa schreef:Als ik zie dat mensen dat papiertje halen met 10 keer te paard hebben gezeten kun je niet over ervaring spreken.
Niets ten nadele van deze mensen, maar die mogen dan elk paard de weg op nemen??

runningkawa schreef:Die Wa heb je ook voor andere dingen dan een paard
Dus als je een nette buurman hebt, betaald hij ook.
Anders is het gewoon een aso
En nog, niet verplicht
laat dat wel de bedoeling gaan worden en laat daar net dit hele topic over gaan.
En jij weet net zo min als ik of er een overgangs regel komt...
Sjoert schreef:Dinsdag 14 maart 2006 - DEN HAAG – Paardrijders die met hun dier op de openbare weg willen komen, moeten in de toekomst verplicht een rijbewijs halen. Dat zou in de wet moeten worden vastgelegd.
Citaat:Beide partijen willen de komende maanden de kwaliteit van de examens voor ruiters en koetsiers beoordelen en in de wet laten vastleggen.

runningkawa schreef:Ik protesteer tegen het ruiterbewijs in het algemeen
a heb al wa
b ben al bij de knhs
c heb al een rijbewijs dus ook theorie(is ook genoeg om brommer te mogen rijden)
d heb meer ervaring dan wat er gevraagd word bij zo'n bewijs
e dat club blaadje mogen ze in hun gat stoppen
Nu duidelijk waarom ik tegen ben?