‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:52

phannie schreef:
gaat het hier nou om het ruiterbewijs of een nieuw soort "rijbewijs"?

sorry, kan even niet alles lezen, lig doodziek op bed.

weet iemand dit??

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:44

Geld dat ook voor een gewoon bos ?

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:19

ik vind dat je dan ook op je eigen paard dat ruiter rijbewijs moet gaan halen..
en idd, vergelijk het met het auto rijbewijs..
dat je een rijbewijs hebt, wil nog niet zeggen dat je veiliger rijd...
het idee is wel slim hoor.. daar niet van..
maar ik rij nu al zo lang buiten en langs de weg enzo..
een ruiterrijbewijs zou mij alleen maar geld kosten...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:44

Een rijbewijs voor wat dan ook is geen garantie voor veilig rijden, maar ik denk dat veel dingen uit pure onwetendheid voortkomen.

Met mijn verkeersdiploma van school waren er 2 vragen over ruiters in het verkeer en dat waren puur voorrangskwesties.
Met de theorie van het auto rijbewijs net zo.

Nergens gelezen hoe een paard gepasseerd dient te worden, welke signalen ruiter en menner kunnen geven en hoe een bang paard te herkennen en hoe te reageren.

Nu gaat een cursus paardenlichaamstaal voor iedere weggebruiker wel wat te ver, maar ik denk dat veel mensen het niet kwaad bedoelen als ze vlak langs rijden, het komt gewoon niet bij ze op dat een paard geen fiets is en ineens een meter opzij kan komen.

nemesis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:05

Sorane schreef:
Goede zaak!! Dat haalt een hoop onverantwoordelijke penny's van de weg!

Ik vind t woord Penny's wel zo zielig klinken, mensen die zo over anders mensen praten denken niet na

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat iedereen straks een ruiterbewijs moeten hebben. Je leert daarbij ook de verkeersregels goed kennen.
Het enige nadeel is idd dat je het ruiterbewijs meestal op een braaf paard moet doen.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:55

Moeilijk - dubbel - onrealistisch maar ook HEEL belangrijk

Ik denk het niet haalbaar is om dit te controleren, ehhh meneer wilt u even stoppen met rengalop, dan kan ik u ruiterbewijs even checken.

Aan de andere kant je leert er bijzondere handige tips en trucs mee vind ik en REGELS!!!

Het gaat erom dat je kunt laten zien dat je capabel bent om een paard te berijden. Als je paard dan ook weigerd tijdens het examen geen paniek, het gaat erom hoe jij reageerd. Mijn sweetie examenpaard weigerde 7 keer het sprongetje. Heb het toch gehaald omdat ik hem eroverheen gepraat heb. Het gaat dus niet echt om het paard dat je onder je kont hebt want niet alle paarden zijn all-round en kunnen alles.

Ik las in het krantenbericht een boze reactie over geldklopperij..... eehhh weet u wat een rijbewijs tegenwoordig kost...? daar kan een ruiterbewijs niet aan tippen qua prijs.

Aan de andere kant vind ik dat het bij wet verboden moet worden om een paard verplicht op de rijbaan te laten lopen!!!!!! Voor de niet wetenden onder ons, het is officieel verplicht om op de weg te lopen en dus is het fietspad verboden, we vallen onder verkeer, als enige ongemotoriseerde weggebruiker! We zijn een uitzondering maar wel een levensgevaarlijke. Tijdens je autorijlessen leer je dat oko niet, zeg maar.

Tijdens mijn examen moest ik dan ook op de rijbaan op een 80 km weg >>> ik leeg nog wel <<< ook de SRR zegt dat het levensgevaarlijk is en adviseerd dus 'illegaal' op fietspad of stoep te rijden.

Ik vind ook dat er tijdens autorijlessen, meer moet worden voorgelicht over ruiters op de rijbaan. Mijn paard kreeg de zenuwen als er een auto achter hem bleef rijden. U kunt er gewoon lang meneer!!
Dit is denk ik heel belangrijk mensen in het verkeer weten niet hoe ze op een paard moeten reageren.

Ik denk zelf maar zo als het paard niet tegen het verkeer kan loop je er ook niet met je paard, niemand tekent zijn eigen doodvonnis.

Wat ik ook heel erg vind is, ik kwam er gisteren nog een tegen, een aanspanning, met een meiske van 12 alleen!!!(er wordt altijd geadviseerd om met minimaal 2 op de kar te zitten)

Dat vind ik een slechte zaak!!! Ik vind dat er aan rijden met een aanspanning leeftijdsgrenzen moeten worden gesteld. Je mag ook pas vanaf je 18e autorijden, een aanspanning is soms 2 keer zogroot als een auto en dan mag er een kind opzitten, dat dus ook de verkeersregels nog niet kent!!! Onder de man ben je wendbaarder maar moet je je nog altijd als bestuurder gedragen en de regels kennen.

Nouja discussiediscussie, ik hoorde van de vorige eigenaar dat ze er al jaren over bezig zijn om jet ruiterbewijs verplicht te stellen. Toen hij Mandy inreed waren ze al jaren bezig > lees mandy is nu 20.
Het zal zo'n vaart niet lopen. Mission Impossible.
Ik raad het wel een ieder aan, omdat je verkeersrgels leert die specifiek voor ruiters zijn.

pfff ik heb m al 6 jaar

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:03

misslauie schreef:
ik vind dat je dan ook op je eigen paard dat ruiter rijbewijs moet gaan halen..
en idd, vergelijk het met het auto rijbewijs..
dat je een rijbewijs hebt, wil nog niet zeggen dat je veiliger rijd...
het idee is wel slim hoor.. daar niet van..
maar ik rij nu al zo lang buiten en langs de weg enzo..
een ruiterrijbewijs zou mij alleen maar geld kosten...

En wie controleerd of het ook echt mijn eigen paard is?

Bovendien zou dat inhouden dat alleen mensen met eigen paarden dat rijbewijs kunnen halen. Want een bijrijdpaard kan dan dus niet (ik heb namelijk zo een "nieuw" paard, als het moet )

Verder heeft het behalen van zo'n bewijs met een eigen paard ook weinig meerwaarde. Want ik heb bijv. al 2 paarden, waarvan 1 superverkeersmak is (die zou ik dan dus meenemen) en die andere heeft nog nooit een verkeersbord van dichtbij gezien... Maar ja... eens moet de eerste keer zijn. Maar goed, als ik in het bezit van een rijbewijs ben, dan moet dat goed gaan, toch? Of toch niet... ???

Dat is dus mijn punt... ik vind dit gewoon onzin. Ik kan al mijn rijbewijzen hebben, maar als ik het in mijn botte kop haal om met een jong paard wat niet gewend is, ineens een drukke weg over te steken, dan helpt dat toch echt niet.

En zeg niet, dat het rijbewijs er voor moet zorgen dat je dat soort fratsen niet moet uithalen, want dat gaat nergens over.

Zo is bij mij in de straat vorige week een trauma heli geland omdat een automobilist op een (verhoogd) zebrapad een vader met zijn vrouw, hond en 2 kindjes had aangereden.

Maar ja, gelukkig had de automobilist wel een rijbewijs.

I rest my case...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:20

Anya schreef:
reeds eerder aangegeven: het proces van agendavorming noopt mij ertoe om aan de bel te trekken voor Nederland wordt geconfronteerd met een ongemerkt (liefst in de vakantiemaanden) ingevoerd voldongen feit. Daarover blijven we van mening verschillen. Kortom niet zozeer een zaak van het etiket lezen. Maar een verschil van opvatting over de geest in de fles.

Je snapt mij echt niet he?

Lees je brief eens en dan de persberichten op www.srr.nl en www.cbr.nl
en dan is die geest in de fles ook verdwenen.....
Als je daarbij gaat denken aan wat mischien in voor jou het meest ongunstige geval zou kunnen gebeuren.....

Runningkawa schreef:
Alleen het verschil met een bewijs bij een voertuig is
Dat of je nu in een kadetje van 15 jaar oud stapt of in de nieuwe mercedes, dat de rem en gas altijd op dezelfde plek zitten.
En dat ze nooit reageren door dingen uit de omgeving.

met een paard is dat heel anders, daarom ook zo nutteloos.

Als ik rijles en examen doe met een auto met tig vlieguren zitten de pedalen en knopjes wel opdezelfde plaats maar een handgeschakelde 1.2 liter met 60 pk reageerd toch net even wat anders dan een 2.4 20 V met 170 pk en dan heb ik het nog over minimale verschillen

en ter vegelijking met een paard, op een doorgewinterde manegehit zitten dezelfde knopjes als op een 6 jarige sportgefokte, alleen is de reactie anders.... en dat heeft dan weer meer met inzicht en ervaring te maken.... en zelfkennis.
iemand van 18 die net het rijbewijs heeft behaalt zie ik ook niet met een ferrari ongeschonden rondtoeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:27

Adrienne schreef:
Citaat:
staatsbosbeheer, natuurmonumenten en die landeigenaren verplichten dat ruiterbewijs niet de overheid.

Zeer zinvol een ruiterbewijs in een natuurpark, dat heeft echt nut weet je tenminste wat je moet doen als je paard van een konijn schrikt!

Het beste is het denk ik om gewoon bij de basis school te beginnen daar waar kinderen voor het eerst de verkeersregels leren. Dan ben je zinvol bezig! Mensen die over het algemeen al weten waar ze op moeten letten en hoe hun dier gaat reageren een papiertje laten halen om te bewijzen dat ze dat kunnen is totaal zinloos. Vooral als je weet dat deze groep voor het overgrote deel niet de aanleiding van de ongevallen is!

Heeft weinig te maken met weten wat te doen als je paard schrikt, maar meer met het fatsoen wat je als ruiter hebt om de schade te melden die jij en je paard hebben toegebracht omdat je paard schrok van dat konijn.
En daar mankeerde het aan in het verleden, mensen die verzekerd waren en per ongeluk schade veroorzaakten en dit niet nodig vonden om te melden hebben ervoor gezorgd dat gebieden gesloten zijn voor de meeste ruiters/menners...
De WA verzekering gekoppeld aan het men/ruiterbewijs keert de schade gelijk uit aan de betrokkene en gaat dan pas kijken of het betaalde terug gehaalt kan worden op derden of op de WA verzekering van die menner/ruiter.
Het is enerzijds een dubbele verzekering maar het garandeerd die landeigenaar, natuurmonumenten en/of stadsbosbeheer dat schade betaalt wordt zodat mijn kinderen/kleinkinderen en hun kinderen ook kunnen genieten van dat stukje natuur

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:35

@ Alane, ik begrijp jouw punt, maar ik ben met en voor mijn paard WA-verzekerd. Dan kan ik een rijbewijs hebben waaraan ook een verzekering is gekoppeld, maar als ik dan nog mijn schade niet meld, wat is dan het verschil? Men zal toch mijn naam moeten weten, willen ze mijn verzekeringsgegevens op kunnen vragen. Daar verandert een rijbewijs dus heel weinig aan...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:02

Alane

Ik weet zeker dat de knopjes van een sportpaard anders zitten als die bij een manege paard.

Ook van dicht bij gezien in de bak.
Paard ging in volle galop er van tussen bij de ver gevorderde manege ruiter omdat die een net wat klemmende zit had, voor dat paard was dat al been.
En de rem die zij gebruikte, aan de teugels hangen, was voor hem paniek in zijn gevoelige mondje, want zijn rem was wat zwaarder zitten.

En dat heb ik meer als één keer gezien.
Die reactie wil je niet op de weg.

Die auto die wat feller reageerd op het gas, gaat echt altijd langzamer als je dat pedaal los laat.
Ook die ferrari

En heb jij als eens in een auto gezeten die ineens 180 graden de andere kant in gaat omdat er een eend weg vliegt?
Ik heb gelukkig een bravere auto

Het draait om ervaring
Niet om dat papiertje.
Als ik zie dat mensen dat papiertje halen met 10 keer te paard hebben gezeten kun je niet over ervaring spreken.
Niets ten nadele van deze mensen, maar die mogen dan elk paard de weg op nemen??

En nogmaals, ik ben al verzekerd
Ben al lid van de KNHS
en laat aub die bomen staan, voor dat oud papier wat ze sturen...
En heb mijn rijbewijs dus ook de theorie gehad
En te paard heb ik ook fatsoen tegenover andere weggebruikers.
En fatsoen is denk ik meer wat er nodig is om veilig te zijn als wat anders

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:15

Suelza schreef:
@ Alane, ik begrijp jouw punt, maar ik ben met en voor mijn paard WA-verzekerd. Dan kan ik een rijbewijs hebben waaraan ook een verzekering is gekoppeld, maar als ik dan nog mijn schade niet meld, wat is dan het verschil? Men zal toch mijn naam moeten weten, willen ze mijn verzekeringsgegevens op kunnen vragen. Daar verandert een rijbewijs dus heel weinig aan...

idd, een extra verzekering is nutteloos! Extra geld betalen...voor niks extra's
Daarom ben ik ook niet voor het huidige ruiterbewijs.
Ik heb een goede W.A verzekeing - dat is voldoende!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:43

runningkawa schreef:
Die auto die wat feller reageerd op het gas, gaat echt altijd langzamer als je dat pedaal los laat.
Ook die ferrari

En heb jij als eens in een auto gezeten die ineens 180 graden de andere kant in gaat omdat er een eend weg vliegt?
Ik heb gelukkig een bravere auto

Het draait om ervaring
Niet om dat papiertje.

Dat zeg ik toch de gehele tijd....
Ook autorijden doe je met gevoel, inzicht en ervaring en dat krijg je ook niet kado als je je rijbewijs gehaalt hebt.
Vwb die ferrari, je wilt niet weten hoeveel meters je al hebt afgelegd eer je het benul hebt om het pedaal los te laten en de eerste reactie is dan nog jezelf afzetten/schrap zetten en dus het pedaal intrappen.

en nee die auto zal niet reageren maar de bestuurder wel en die zal niet de eerste zijn dan merkt dat een auto niet over water rijdt en dat een boom niet aan de kant gaat als je probeerd te voorkomen een eend te ontwijken.

runningkawa schreef:
Als ik zie dat mensen dat papiertje halen met 10 keer te paard hebben gezeten kun je niet over ervaring spreken.
Niets ten nadele van deze mensen, maar die mogen dan elk paard de weg op nemen??

Idem voor het autorijbewijs, na 10 lessen kun je op als je dat wilt en als je slaagt mag je ook in die ferrari het verkeer in .... zonder beperkingen.

En ja mischien ben jij of ik wel WA verzekerd maar dat is niet iedereen. Een WA verzekering is nog steeds niet verplicht, en als je verzekerd bent en je bouwt maar vaak genoeg schade dan zetten ze je gewoon op de keien en ben je onverzekerd
Voor een motorvoertuig is een WA verzekering wel verplicht.

---------------
En iedereen roept dat het ruiterbewijs niets voorstelt, nu heeft de SRR een overeenkomst gesloten met het CBR om dat examen en de bij behorende theorie te toetsen en eventueel aan te passen.
En zowel SRR als CBR hebben geen bevoegdheid om iets wettelijk te gaan verplichten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:50

geen 10 lessen
10 dagen
En die cursus mag ook niet iedereen

En mensen op een paard kunnen ook nog eens schrikken, dan schrikken er 2
Dus dubbel op
Nee het vergelijk met een machine blijft bij mij niet op gaan.
Een dood apparaat is imo altijd hetzelfde
Vandaar dat ik voor en dood apparaat een rijbewijs heel anders vind.

En ervaring ja
Maar nu zullen mensen met 25 jaar ervaring ineens de weg niet meer op mogen met een paard?
Je zou raar staan kijken als je ineens niet meer mag gaan fietsen
Dat is net zo'n vergelijk.

En pak dan de mensen aan die geen WA hebben
ipv andere dubbel te laten betalen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:03

Het ruiterbewijs is nog steeds niet verplicht, er is enkel een overeenkomst gesloten tussen SRR en CBR meer niet, er is dus geen 'maar mensen met 25 jaar ervaring mogen ineens de weg niet meer op'
Kan me niet voorstellen dat er geen overgangsregelingen zullen komen ALS het koetsiersbewijs/ruiterbewijs verplicht ZOU worden.

Vwb WA verzekering, hmm mischien ook een idee om de auto weer op te nemen in de 'gewone' WA verzekering zodat voor mij de premie lager wordt omdat mijn buurman die geen auto heeft dan ook meebetaalt aan mijn auto. Immers betaal ik ook dubbel WA verzekering, 1 X particulier en voor mijn auto.
Je kunt mensen niet aanpakken op het niet hebben van een WA verzekering, het is niet verplicht. En zo stel jij dat iemand die niets met paarden heeft voor jou premie bij moet gaan betalen omdat jij paardrijdt?

Met je rijbewijs voor auto is het net andersom, stap je zonder rijbewijs in de auto en je raakt betrokken bij een ongeluk (en dan maakt het niet uit wie schuld is) dan keert de WA niet uit....

Ik vraag me af wat een andere optie zou zijn:
Wa verzekerring koppelen aan ruiterbewijs of WA verzekering koppelen aan paard. Wat dan betekent dat je voor ieder paard apart WA betaalt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:08

Die Wa heb je ook voor andere dingen dan een paard
Dus als je een nette buurman hebt, betaald hij ook.
Anders is het gewoon een aso

En nog, niet verplicht
laat dat wel de bedoeling gaan worden en laat daar net dit hele topic over gaan.

En jij weet net zo min als ik of er een overgangs regel komt...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:21

runningkawa schreef:
Die Wa heb je ook voor andere dingen dan een paard
Dus als je een nette buurman hebt, betaald hij ook.
Anders is het gewoon een aso

En nog, niet verplicht
laat dat wel de bedoeling gaan worden en laat daar net dit hele topic over gaan.

En jij weet net zo min als ik of er een overgangs regel komt...

de titel van dit topic zegt 'MOET' TS schrijft:
Sjoert schreef:
Dinsdag 14 maart 2006 - DEN HAAG – Paardrijders die met hun dier op de openbare weg willen komen, moeten in de toekomst verplicht een rijbewijs halen. Dat zou in de wet moeten worden vastgelegd.

het gelinkte artikel zegt:
Citaat:
Beide partijen willen de komende maanden de kwaliteit van de examens voor ruiters en koetsiers beoordelen en in de wet laten vastleggen.

Dus eigenlijk hetzelfde als het rijexamen voor motorvoertuigen dat ook aan bepaalde wettelijke regels moet voldoen

Zeker weet ik net zo min als jij of er een overgangsregeling komt, en beide weten we net zo min of het ruiterbewijs uberhaupt wettelijk verplicht wordt.

En waarom is mijn buurman een aso als hij geen WA verzekering heeft?
Jij bent tegen een gekoppelde WA verzekering maar wilt wel andere mensen verplichten voor jou premie te betalen? (of snap ik je nu verkeerd?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:27

ja er staat moeten worden vastgelegd
er staat niet, is al vast gelegd

Dus ja, in de toekomst willen ze dat.
En of dat er komt, nee ik weet dat niet zeker, maar dat is wel waarom ik protesteer

Omdat je buurman ook schade toe kan brengen met zijn hond om maar wat noemen en dan vind jij het ook fijn als er betaald word.
Die WA is niet alleen voor paardrijden nederland, maar voor alle schade die je een ander aan doet.
En ik vind het dan heel gewoon dat ik WA betaal, voor het geval ik een ander ooit een schade toebreng. (al dan niet te paard)

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:36

Je protesteerd dus tegen het wettelijk vastleggen van regels die vertellen hoe een ruiterbewijs examen eruit moet gaan zien in de toekomst?

Het huidige vind je niets, maar ze mogen het ook niet veranderen ?!?!?!?

Er zijn mensen die uit de WA verzekering gegooit worden omdat ze teveel schades gemeld hebben....
Er zijn ook mensen die over voldoende financiële middelen beschikken om schades zelf te betalen...
Dan zijn er bepaalde dingen sowieso uitgesloten en niet betaalt worden als je op die manier schade bouwt....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:41

Ik protesteer tegen het ruiterbewijs in het algemeen
a heb al wa
b ben al bij de knhs
c heb al een rijbewijs dus ook theorie(is ook genoeg om brommer te mogen rijden)
d heb meer ervaring dan wat er gevraagd word bij zo'n bewijs
e dat club blaadje mogen ze in hun gat stoppen

Nu duidelijk waarom ik tegen ben?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:12

runningkawa schreef:
Ik protesteer tegen het ruiterbewijs in het algemeen
a heb al wa
b ben al bij de knhs
c heb al een rijbewijs dus ook theorie(is ook genoeg om brommer te mogen rijden)
d heb meer ervaring dan wat er gevraagd word bij zo'n bewijs
e dat club blaadje mogen ze in hun gat stoppen

Nu duidelijk waarom ik tegen ben?

en a t/m e zijn off-topic want daar gaat het helemaal niet over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:41

Voor mij gaat het daar wel over

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:54

het ruiterbewijs vind ik gewoon geldklopperij.

ik hoorde/las ergens dat het er bij het (toekomstige) rijbewijs om gaat dat een 10 jarige nu gewoon met een 4span de weg op kan als hij wil.
zo'n dingen willen ze met een rijbewijs voorkomen.

als het rijbewijs gewoon 1 malig een bepaald bedrag kost vind ik het nog niet zo heel erg. maar ik heb geen zin om jaarlijks een bedrag te gaan sponseren.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:25

Als je door dat ruiterbewijs meer aandacht krijgt bij de andere rijbewijzen. (bijv theorie autorijbewijs en eventueel op basisscholen) Dan ben ik voor!
Maar die stap zal lang duren denk ik!
Ook moet de normale politie ook weer een opleiding krijgen om de ruiterbewijzen te kunnen controleren... Dus het zal aan 2 kanten geld kosten..

Nu denk ik niet dat ik rustig mijn papiertje aan de agent kan geven en weer terug ontvangen, zonder dat mijn paard gaat flippen.
Als we een redelijk tempo aanhouden komen we overal langs, maar ga niet treuzelen, want dan krijgen we paniek.
(natuurlijk rij ik niet op drukke wegen)

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:32

Moet je dat dan gaan halen op een brave pony/paard? Want ik heb een verzorgpaard.. en daar kan ik dat dus echt niet mee doen.. zeker weten dat ik dan zak? die schrikt van alles