[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:02

Ik zou bij Thamar altijd wat meer ontspanning erin zien. Heb haar dat met Lux weleens zien klaarspelen in Den Bosch bij de hengstencompetitie, maar het jaar erna was het een stuk hectischer. Nou zit er bij haar paarden ook behoorlijk wat beweging in, dus dat zal allicht ook wel een vertekend beeld geven. Vind het allemaal maar knap hoe ze het steeds weer voor elkaar krijgt.

Ik vind het bij Werth zo bizar om het verschil van Wendy te zien bij haar vs bij Helgstrand. Dan snap je toch niet dat hij zoveel punten kon binnenslepen met hoe dat paard bij hem liep? Bij Werth heeft ze zoveel meer constante takt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:06

pol013 schreef:
Dorine92 schreef:
Nee. Je hebt moeilijkere en makkelijkere paarden. Bij veel paarden houdt het talent van de ruiters ergens op, waardoor die paarden het niet kunnen. Betekent niet dat ze het echt niet kunnen. Alleen dat we het blijkbaar niet voor elkaar krijgen. En dat is het moment dat er door sommigen uit onkunde geslagen wordt enz. Of dat er door gereden wordt met dingen die je liever niet wilt, zoals een te zware aanleuning of te zwaar aan de hulpen.
Dat betekent niet dat het paard het niet anders kan. Het betekent dat dit het resultaat is van de training. En als daar goede punten voor worden gegeven, dan is dat ook hoe de ruiter doortraint en de instructie blijft lesgeven, want het is blijkbaar goed

Oke naar aanleiding van je licht vinnige opmerking ben ik je reactie nog een keer gaan bekijken.

Ik heb het niet over paarden die niet aan de hulpen zijn. Want dat is inderdaad óók een scenario. En ik denk te lezen dat jij het daar over hebt.

Ik heb het over paarden die gewoon in het dagelijks leven een andere drempelwaarde hebben van reageren. Die gewoon met een andere blauwdruk ter wereld gekomen zijn.
Die harder spelen en kroelen dan heel sensibele paarden. Die werkelijk niet snappen waar die andere paarden over piepen.
Die bij iedere rit bij het wegstappen, vóór je er ook maar echt aankomt éigenlijk meer beendruk, meer hulpen van je vragen dan die heel sensibele.
Die paarden kun je daar prima beter op afstellen. Na minitieus en contentieus werk zelf al weer na 1 reminder. Maar die ga je niet óf alleen als je ze helemaal op scherp zet op het niveau van een heel sensibele krijgen.
En ik vraag me dus af, of dat in dat geval in het belang van het paard is?

Ik gebruik het nergens als excuus om slecht te rijden, niet naar jezelf te blijven kijken, niet naar andere aanpakken te kijken, of om een paard grof te behandelen.

Misschien dat het misverstand hem in het woord zwaar zit. Zwaar bedoel ik niet perse letterlijk. Als in veel druk op de hand oid. De één voelt gewoon meer als een toets op je toestenbord die je echt fysiek moet bewegen om een reactie teweeg te brengen en de ander als een touchscreen waar je bijna alleen overheen hoeft te waaien. Meteen.

Ja. Dus wat ik zeg. Je hebt daarin moeilijkere en makkelijkere paarden. Ze kunnen het allemaal. En wij geven voor beide punten, zelfs als je de zware ook zwaar gaat rijden. Dus is dat schijnbaar goed.
Als we dat anders willen, moeten we niet de ruiters gaan afzeiken, maar de beoordeling aanpassen. Dat zeg ik eigenlijk al vanaf het begin, maar steeds in net een andere context of met andere woorden.

Veronica2

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:09

De vraag is eigenlijk, waarom laat het ene paard zich wel opleiden tot eentje met en zeer lichte bediening en de andere niet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:17

Veronica2 schreef:
De vraag is eigenlijk, waarom laat het ene paard zich wel opleiden tot eentje met en zeer lichte bediening en de andere niet?

Dat kan veel oorzaken hebben. De manier van opleiden, maar ook echt wel de bouw van het paard.
Sommige zijn gewoon wat grover of met minder mooie overgangen in bv hals of lenderen gebouwd. Dat kan ook veel schelen in lichtheid. Zeker als je een dergelijk type hebt en het er dan ook nog een is met veel kracht en snelheid.

Ik hou ook van hele lichte paarden, maar mijn huidige is dat zeker niet van zichzelf. Qua bouw al helemaal niet, maar heb hem ook pas op latere leeftijd gekregen.
Nu is hij een heel stuk lichter geworden, maar ik heb wel altijd meer kracht vanuit hem in mijn handen dan zijn voorgangers. Het is nu geen vervelende zwaarte meer, maar je voelt wel meer paard in je handen dan bij de rest. En dan zijn het natuurlijk geen kilo's verschil :') maar het verschil is er wel. Je voelt altijd een bepaalde drang naar voren waarin hij je mee wil nemen. Door veel overgangen, figuren en zijgangen hou ik hem licht, als je te veel terug gaat werken wordt hij alleen maar zwaarder, dus dat doen we niet :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 11-07-25 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:17

Veronica2 schreef:

komt dat niet door wie er op zit!! Horsemanship!!

Vayron b.v., is opgeleid door Helen Lange Hanenberg, is naar Daniel Bachman gegaan en nu bij Ingrid Klimke, drie mensen die alle drie het horsemanship bezitten om een paard op te leiden en gaat nu onder Ingrid naar het EK. Is onder alle drie heel lichtvoetig gebleven met enorm veel plezier in het werk.

Voor Wendy is het een stuk rianter geworden dus dat Isabell met haar kennis en kunde dit overbrengt is alleen maar in haar te prijzen als vakvrouw, zij haalt altijd wel het beste in een paard naar boven,

Even zo bij Carl Hester, weinig tot geen hulpen zien maar wel optimaal presteren
Laatst bijgewerkt door mce op 11-07-25 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:25

Hoe gevoeliger er sensibeler het paard hoe meer hij op hele lichte hulpen gereden kan worden lijkt me.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:45

Veronica2 schreef:
Nou, vanwege haar juichende presentatie dat ze GP mocht gaan starten verwacht je toch wel iets wat er op lijkt. Als dit het niveau is, dan is het misschien een goed idee om nog even te oefenen. Naar mijn idee is GP namelijk geen recreatieklasse maar wordt daar veel van een paard gevraagd. In elk geval meer dan dat ze daar laat zien met die neckrope.

maar ze zegt toch niet dat ze met neckrope gaat starten?
waarom dit niet toejuichen en een mede amazone supporten? Vrouwen zouden elkaar sowieso veel meer moeten toejuichen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:57

Daarbij denk ik dat sommige paarden hun hersencapaciteit meer mee hebben dan andere paarden. Ik ken er die binnen twee tellen iets door hebben, paarden die je iets een aantal keer uit moet leggen en het dan niet meer vergeten, en paarden die je elke rit weer aan moet zwengelen.

MyWishMax schreef:
Denisesilver, veel mensen willen niet zo'n simpeler dier, juist omdat ze dan zelf beter moeten rijden en minder compensatie hebben haha. Er was weinig interesse voor mijn merrie, want simpel en zelfs toen we haar al hadden (en nu nog steeds) kwam er geregeld commentaar dat ik niet moest verwachten mee te kunnen komen of werden alle negatieve punten benoemd waar we 'echr nog wel hard aan moesten werken'. Maar wij rijden juist enorm goed mee op wedstrijd en gooien bij omstanders geen hoge ogen, bij juryleden wel. Want wat wij missen aan spektakel of kwaliteit maken we goed met onze sterke punten, zoals constantheid, aanleuning en gewoon alles heel correct doen. Dus wij hebben meer 'last' van omstanders die niet snappen hoe wij so scoren, niet van de juryleden. Maar ja, ze doet het niet uit zichzelf en ik moet zelf ook correct rijden, ja.

Ik denk dat heel veel hobbyruiters veel gelukkiger zouden zijn als ze zouden inzien dat het a) een hobby is, en b) dat ze zich niet hoeven te meten aan de professionals, of überhaupt anderen. Rijd gewoon lekker die wedstrijden voor jezelf, en meet jezelf aan je eigen resultaten.

Ik heb laatst een tenenkrommende column gelezen in (volgens mij) De Hoefslag van een jury die vond dat het allemaal verkeerd was dat mensen puntjes sprokkelden en dat haar kinderen niet een klasse hoger mochten totdat ze toch zeker structureel 200+ scoorden. Ben ik me een partij blij dat ik niet zulke ouders had. Sterker nog ik kan het op twee vingers tellen de keren dat ik met mijn pony boven de 200 punten heb gescoord. En ik stroomde met hem bij 10 wp door naar de volgende klasse, maar dan maalde ik er echt niet om dat ik de eerste paar proefjes rond de 170-175 scoorde. Ik groei liever in de klasse. Nou zat daar natuurlijk "tijdsdruk" achter, met een c pony mocht je destijds nog niet bij de paarden starten, maar ik heb altijd voor mezelf gereden en niet voor de klassering.

En nu, met de paarden? Blijf ik jaren thuis, omdat ik wil dat alles perfect gaat op wedstrijd. Puntje bij paaltje heb ik met mijn zesjarige nog geen wedstrijd gereden (oké, blessureleed, anders was ik vorig jaar op pad gegaan). Komt puur vanuit het perfectionisme. Ik heb niet voor niks een pony erbij gekocht. Ik ken mezelf, die gaat straks ook gewoon een keer mee op concours, maar dan boeit me het niet zo wat de uitslag is. Vraag me af of anderen ook last hebben van dit soort prestatie- en tijdsdruk bij het wedstrijd rijden bij de paarden. Ik loop er zelf namelijk al jaren tegenaan. Nee, voor mij komt er hierna een hele simpele dodo, met een vlakke gang, zodat ik mijn rug niet verder kapot rijd. En als ik dan tussen de 185 en 193 mag scoren ben ik over the moon :+

Heel relaas, sorry, maar hier loop ik dus zo tegenaan met het wedstrijd rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 16:06

fokfanaat schreef:
Hoe gevoeliger er sensibeler het paard hoe meer hij op hele lichte hulpen gereden kan worden lijkt me.

:j

Denise, het helpt heel erg om je eigen mindset te veranderen..om op wedstrijd te gaan voor jezelf met abstracte doelen. Bijvoorbeeld eerst om paard ervaring op te laten doen op ander terrein en gewoon fijn de ring door te kunnen rijden. Inderdaad jezelf de tijd gunnen om te kunnen groeien in een klasse en die 200 die komen vanzelf wel een keer als alles op z'n plek valt maar moet vooral geen must zijn.

Ik vind het filmpje van Featherlight wel cool, je kunt het ook anders bekijken..door te laten zien dat ze dit allemaal op neckrope kan snoert ze de critici de mond die altijd denken dat mensen bij een stabiel contact in de dressuur 20 kilo in de hand hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 16:27

denisesilver schreef:
MyWishMax schreef:
Denisesilver, veel mensen willen niet zo'n simpeler dier, juist omdat ze dan zelf beter moeten rijden en minder compensatie hebben haha. Er was weinig interesse voor mijn merrie, want simpel en zelfs toen we haar al hadden (en nu nog steeds) kwam er geregeld commentaar dat ik niet moest verwachten mee te kunnen komen of werden alle negatieve punten benoemd waar we 'echr nog wel hard aan moesten werken'. Maar wij rijden juist enorm goed mee op wedstrijd en gooien bij omstanders geen hoge ogen, bij juryleden wel. Want wat wij missen aan spektakel of kwaliteit maken we goed met onze sterke punten, zoals constantheid, aanleuning en gewoon alles heel correct doen. Dus wij hebben meer 'last' van omstanders die niet snappen hoe wij so scoren, niet van de juryleden. Maar ja, ze doet het niet uit zichzelf en ik moet zelf ook correct rijden, ja.

Ik denk dat heel veel hobbyruiters veel gelukkiger zouden zijn als ze zouden inzien dat het a) een hobby is, en b) dat ze zich niet hoeven te meten aan de professionals, of überhaupt anderen. Rijd gewoon lekker die wedstrijden voor jezelf, en meet jezelf aan je eigen resultaten.

Ik heb laatst een tenenkrommende column gelezen in (volgens mij) De Hoefslag van een jury die vond dat het allemaal verkeerd was dat mensen puntjes sprokkelden en dat haar kinderen niet een klasse hoger mochten totdat ze toch zeker structureel 200+ scoorden. Ben ik me een partij blij dat ik niet zulke ouders had. Sterker nog ik kan het op twee vingers tellen de keren dat ik met mijn pony boven de 200 punten heb gescoord. En ik stroomde met hem bij 10 wp door naar de volgende klasse, maar dan maalde ik er echt niet om dat ik de eerste paar proefjes rond de 170-175 scoorde. Ik groei liever in de klasse. Nou zat daar natuurlijk "tijdsdruk" achter, met een c pony mocht je destijds nog niet bij de paarden starten, maar ik heb altijd voor mezelf gereden en niet voor de klassering.

En nu, met de paarden? Blijf ik jaren thuis, omdat ik wil dat alles perfect gaat op wedstrijd. Puntje bij paaltje heb ik met mijn zesjarige nog geen wedstrijd gereden (oké, blessureleed, anders was ik vorig jaar op pad gegaan). Komt puur vanuit het perfectionisme. Ik heb niet voor niks een pony erbij gekocht. Ik ken mezelf, die gaat straks ook gewoon een keer mee op concours, maar dan boeit me het niet zo wat de uitslag is. Vraag me af of anderen ook last hebben van dit soort prestatie- en tijdsdruk bij het wedstrijd rijden bij de paarden. Ik loop er zelf namelijk al jaren tegenaan. Nee, voor mij komt er hierna een hele simpele dodo, met een vlakke gang, zodat ik mijn rug niet verder kapot rijd. En als ik dan tussen de 185 en 193 mag scoren ben ik over the moon :+

Heel relaas, sorry, maar hier loop ik dus zo tegenaan met het wedstrijd rijden.

Ik scoor met die simpele dodo dus wel 200 plus en blijf dus ook lang thuis totdat het niveau makkelijk gaat of eigenlijk al niveau of 2 hoger. Ik ga juist niet op wedstrijd als ik daar in de 170 punten ga halen, dat vibd ik zonde van mijn energie die ik toch al niet heb door ziekte. Maar ook met die simpele dodo kan dat. Ik heb meer simpele gereden, eerlijk gezegd heb ik met elke pony en paard die ik gestart heb ook 65% gereden. Met sommige meer als met anderen, maar waren echt niet allemaal de enorm goede getalenteerde dieren. Dat was er maar 1 en die kon ook rustig in de 160 scoren als ik hem niet ontspannen kreeg. Mijn huidige simpele heeft veel hoger gescoord en ook veel consequenter hoger.

Dat puntjes sprokkelen, ik snap waar die jury vandaan komt. Ik zie en ken zulke mensen en die lopen gigantisch vast uiteindelijk, omdat ze geen enkele klasse echt onder de knie hebben gehad maar wel door blijven gaan. Uiteindelijk leggen die de schuld daarvan bij de jury of überhaupt wedstrijden neer ipv eerlijk naar zichzelf kijken dat het niveau er gewoon niet is. Want die haalden winst, maar wel maar 1 keer in aantal proeven en niet consequent, ook niet na het groeien in de proef. Vaker juist lage punten en niet alleen maar net geen winst. En gingen meteen door, vaak zelfs zonder ook maar de oefeningen van de volgende klasse onder de knie te hebben of überhaupt aan begonnen.
Want ja, dat groeien doet iedereen, ik houd mijn merrie alleen thuis als ik denk dat we nog niet op winst niveau zitten, een ander gaat starten. Dat maakt niks uit en is ook afhankelijk van het paard, hebben ze ritme nodig of niet enzovoorts. Maar degene die ik ken zien zelf het verschil niet tussen de proeven waar ze 160, 170 of 180 rijden. Zij vinden het allemaal 180 en zelfs dat te laag (ook al scoren ze nooit boven de 183 bijvoorbeeld) en dus eigenlijk al vanaf het begin ligt het aan de jurys. Gaan niveau hoger en dan in de week vooraf ineens alle nieuwe onderdelen aan leren.

Dat je niet voor structureel 200 plus gaat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar ik vind het wel handig als je dan redelijk consequent winst kan halen na de groeiperiode. En of dat nu 185 is, 193 of 200 maakt niet uit. En dat je geen winst haalt als het gewoon een keer niet lekker gaat is ook normaal, want we zijn allemaal geen machines. Dat vind ik niet sprokkelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 16:37

fokfanaat schreef:

Ja dit dus. En dan ligt het ook nog aan de ruiter. Hoe scherp die hem maakt/heeft.

Een echte trage krijg je nooit snel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 16:51

Hmm ik snap wel wat je zegt mwm maar dat is vooral als ze dan gaan wijzen naar jury's of zichzelf overschatten of boos worden op hun paard.

Je mag toch ook gewoon op wedstrijd gaan en er plezier in hebben? Gewoon een doel hebben om naar toe te werken ongeacht hoe je dan op die dag zelf presteert. Het leuk vinden om je paard lekker te tutten en te vlechten. Het leuk vinden om er samen mooi uit te zien. Gezellig samen op pad te gaan en eens iets anders te doen. Gewoon blij zijn dat je die luxe uberhaupt hebt.
Het gewoon leuk vinden voor de ervaring en er niet te veel om geven áls je ergens zou stranden. Dan is het gewoon leuk om uit te vinden wáár je strand en blij zijn met wat je tot dan toe behaald hebt.
Voor mij is daar echt helemaal niks mis mee.

Ik heb zelf ook een wedstrijdmentaliteit van een natte krant die al 3 dagen in de goot ligt te verregenen. :+
Ik ben wel fanatiek in verder te leren. Maar plaatsing en punten zijn maar voor een heeel klein deel bepalend voor mijn (wedstrijd) beleving.
Dat is enerzijds omdat ik op dat gebied gewoon weinig fanatiek ben en deels omdat ik iets anders heel bewust prioriteer boven punten en plaatsing.

Als ik blij ben met onze samenwerking die dag en tevreden kan zijn over mijn inzet van die dag, wat dat dan ook was, tot het moment dat de punten kwamen. Dan zórg ik ervoor dat dát bepaalt hoe ik denk over de dag.
En denise: daar moet ik ook soms mijn best voor doen hoor. Mezelf even een toespreken. Ik ben geen paus. O:)

En zelfs dan kan het soms een glijdende schaal zijn. Met mijn vorige paard ben ik tot en met het Z2 gekomen met steeds van die magere winstpunten. En toen was hij 22 en was de tijd een beetje op. (het was dan ook een side project naast 3 andere disciplines)
Nu haal ik mijn punten makkelijker en moet ik mezelf ooit wel eens helpen denken dat 1 of 2 winstpunten geen invloed hoeven te hebben op mijn gevoel.
Maar geloof maar dat ik het geweldig vind om terug te kijken op wat ik met mijn oudje heb mogen meemaken in al die dressuurklasses.

Maar de basis houding blijft hetzelfde:
Who cares!!! JIJ moet het betalen, JIJ moet het werk doen. JIJ mag bepalen wat je leuk vind. Niemand anders.
(en sociale media niet te serieus nemen!........)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:39

Elisa2 schreef:
fokfanaat schreef:

:j

Denise, het helpt heel erg om je eigen mindset te veranderen..om op wedstrijd te gaan voor jezelf met abstracte doelen. Bijvoorbeeld eerst om paard ervaring op te laten doen op ander terrein en gewoon fijn de ring door te kunnen rijden. Inderdaad jezelf de tijd gunnen om te kunnen groeien in een klasse en die 200 die komen vanzelf wel een keer als alles op z'n plek valt maar moet vooral geen must zijn.

Ik vind het filmpje van Featherlight wel cool, je kunt het ook anders bekijken..door te laten zien dat ze dit allemaal op neckrope kan snoert ze de critici de mond die altijd denken dat mensen bij een stabiel contact in de dressuur 20 kilo in de hand hebben.

vind Satchmo veel losser en soepeler lopen onder Isabell (je filmpje in een ander Topic)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:43

c_alsemgeest schreef:
Veronica2 schreef:

Dat kan veel oorzaken hebben. De manier van opleiden, maar ook echt wel de bouw van het paard.
Sommige zijn gewoon wat grover of met minder mooie overgangen in bv hals of lenderen gebouwd. Dat kan ook veel schelen in lichtheid. Zeker als je een dergelijk type hebt en het er dan ook nog een is met veel kracht en snelheid.

Ik hou ook van hele lichte paarden, maar mijn huidige is dat zeker niet van zichzelf. Qua bouw al helemaal niet, maar heb hem ook pas op latere leeftijd gekregen.
Nu is hij een heel stuk lichter geworden, maar ik heb wel altijd meer kracht vanuit hem in mijn handen dan zijn voorgangers. Het is nu geen vervelende zwaarte meer, maar je voelt wel meer paard in je handen dan bij de rest. En dan zijn het natuurlijk geen kilo's verschil :') maar het verschil is er wel. Je voelt altijd een bepaalde drang naar voren waarin hij je mee wil nemen. Door veel overgangen, figuren en zijgangen hou ik hem licht, als je te veel terug gaat werken wordt hij alleen maar zwaarder, dus dat doen we niet :+

Met je eens en ik denk dat het daarom goed is om te blijven beseffen dat niet elk paard het ideale beeld van Wendy of Zonik Plus kan laten zien, maar dat er dus ook altijd de Ich Weiss'en zullen zijn en dat dat niet per se slecht is. Het zal in de scores vanzelf naar voren komen uiteindelijk. Streven is goed, maar blindstaren dan weer niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:49

pol013 schreef:
Hmm ik snap wel wat je zegt mwm maar dat is vooral als ze dan gaan wijzen naar jury's of zichzelf overschatten of boos worden op hun paard.

Je mag toch ook gewoon op wedstrijd gaan en er plezier in hebben? Gewoon een doel hebben om naar toe te werken ongeacht hoe je dan op die dag zelf presteert. Het leuk vinden om je paard lekker te tutten en te vlechten. Het leuk vinden om er samen mooi uit te zien. Gezellig samen op pad te gaan en eens iets anders te doen. Gewoon blij zijn dat je die luxe uberhaupt hebt.
Het gewoon leuk vinden voor de ervaring en er niet te veel om geven áls je ergens zou stranden. Dan is het gewoon leuk om uit te vinden wáár je strand en blij zijn met wat je tot dan toe behaald hebt.
Voor mij is daar echt helemaal niks mis mee.

Ik heb zelf ook een wedstrijdmentaliteit van een natte krant die al 3 dagen in de goot ligt te verregenen. :+
Ik ben wel fanatiek in verder te leren. Maar plaatsing en punten zijn maar voor een heeel klein deel bepalend voor mijn (wedstrijd) beleving.
Dat is enerzijds omdat ik op dat gebied gewoon weinig fanatiek ben en deels omdat ik iets anders heel bewust prioriteer boven punten en plaatsing.

Als ik blij ben met onze samenwerking die dag en tevreden kan zijn over mijn inzet van die dag, wat dat dan ook was, tot het moment dat de punten kwamen. Dan zórg ik ervoor dat dát bepaalt hoe ik denk over de dag.
En denise: daar moet ik ook soms mijn best voor doen hoor. Mezelf even een toespreken. Ik ben geen paus. O:)

En zelfs dan kan het soms een glijdende schaal zijn. Met mijn vorige paard ben ik tot en met het Z2 gekomen met steeds van die magere winstpunten. En toen was hij 22 en was de tijd een beetje op. (het was dan ook een side project naast 3 andere disciplines)
Nu haal ik mijn punten makkelijker en moet ik mezelf ooit wel eens helpen denken dat 1 of 2 winstpunten geen invloed hoeven te hebben op mijn gevoel.
Maar geloof maar dat ik het geweldig vind om terug te kijken op wat ik met mijn oudje heb mogen meemaken in al die dressuurklasses.

Maar de basis houding blijft hetzelfde:
Who cares!!! JIJ moet het betalen, JIJ moet het werk doen. JIJ mag bepalen wat je leuk vind. Niemand anders.
(en sociale media niet te serieus nemen!........)

Ja, maar wat jij beschrijft vind ik dus geen sprokkelen :') wat ik beschrijf, het ligt aan de jury, het ligt aan het paard en zij doen het juist goed is wat ik zie bij de mensen die ik schaar onder puntjes sprokkelen. Gewoon op wedstrijd gaan en daar werken aan eigen doelen en zelf ook inzien dat het misschien nog niet goed genoeg is is voor mij wat anders. Gewoon ervaring opdoen en dus ander doel of uitgangspunt als ik, daar is niks mis mee. Dan ga je niet elk weekend weg bij wijze van voor dat puntje koste wat het kost.
En helemaal bij pony's waar je tijdsdruk hebt, daar is het nog heel anders. Daar ging ik ook altijd snel over, want nog maar zoveel jaar.

Alleen ik heb altijd thuis wel vooruit gewerkt, dus was al met hogere klasses bezig. Dan moest je alleen op wedstrijd nog zorgen dat je proeven aan elkaar kon knopen met spanning en alle omstandigheden, maar de onderdelen hadden we al een tijd getraind. En dat zorgde bij mij juist voor minder spanning. Alleen dan moet je dus wel een keer gaan. Denisesilver en daar heb ik af en toe ook schop voor nodig hoor :') Dan wil ik nog van alles beter maar word ik half gedwongen door instructrice of ouders en blijkt het toch al gewoon goed te gaan.

Zonder plezier moet je niet eens op wedstrijd gaan imo haha. Ik houd van wedstrijden, vind het echt geweldig om samen met paard op pad te gaan, het tutten vooraf, dagje uit met mams en paard. Mijn paarden vonden het ook allemaal leuk, want geen extra druk, altijd lekker verwend worden en geen strak gespannen ruiter (en dat is mazzel hoor, mijn zenuwen zijn weg als ik op stap en de ergste zenuwen heb ik voor prijsuitreiking, dat is pas achterlijk want daar kan je niks aan doen) Maar ik vind punten wel belangrijk maar dan in de vorm van; ik wil pas gaan als ik wel ruim winstwaardig kan rijden. Ik ben trots op paard en wil dat graag laten zien en dan kijken of een onafhankelijke ook vindt dat we het niveau onder de knie hebben. Mijn merrie heeft geen wedstrijdritme nodig, die heeft weinig spanning of last van vreemd terrein. Die vindt het net zo leuk als ik. Maar dan blijf je dus ook makkelijker thuis, helemaal als je zoals ik door chronische ziekte al weinig energie hebt (en wedstrijd eigenlijk te zwaar is en zorgt voor meerdere dagen plat in bed haha) en met wat het tegenwoordig kost.

Vorige startte ik wel mee door. Of in dezelfde klasse tot we klaar waren voor de volgende of al in de volgende. Want die had het ritme nodig. Dus dan moest je soms ook groeien maar dan heb je idd andere doelen :j

Maar wat betreft die punten, dat was ook meer dat die simpele dodo's ook 200 plus kunnen halen. Niet dat het moet, maar het kan zeker wel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:19

Ik bedoelde het inderdaad op de manier die Pol beschrijft. Ik had met de pony altijd hele constante punten, de eerste proef 170 en de tweede proef 190. Echt bijna standaard. Zo ken ik ook iemand die met tussen de 180 en 189 punten haar winstpunten bij elkaar spaarde, af en toe eens net onder de 180, en die ging ook gewoon over en dan scoorde ze in het begin misschien niet zo zinderend, maar die reed uiteindelijk ook in de hogere klasse weer winstpunten. Mensen als de jury waar ik het over had noemen dat dus al punten sprokkelen.

Ik heb met de pony ook lang last gehad van wedstrijdspanning. Was ook wel een hele stoute pony :+
Dus die hebben we gewoon een zomer lang elk weekend mee genomen. Kwam hij op andere plekken, en ik was op een gegeven moment zo moe, dat ik het niet eens meer spannend kon vinden :')

Maar goed ik vind die meningen dus echt wel lastig, en helemaal als ze van een jury komen. Met mijn eerste paard reed ik in het B echt meteen 200+ punten bij alle wedstrijden die ik startte. Toen naar de Brabantse gemogen en zo keihard de deksel op mijn kop gekregen, dat ik gewoon niet meer wist wat ik moest. Het hielp ook niet dat ik niet klikte op de grond met dat paard. Toen ik L1 ging starten stond er op mijn protocol "werk aan de basis". Toen ben ik à la rage quit ermee gestopt met dat paard. Ik had echt zoiets van basis? Ik mocht verdorie op de Brabantse rijden! Terwijl het achteraf wel klopte dat ik hem niet voor elkaar had. Ik liep zo te kloten met hoe het dan wel moest.

Met simpele dodo bedoel ik echt een Freiberger of een pony net als Amy bijvoorbeeld. Psychisch gaat me dat waarschijnlijk veel minder in de moeten stand zitten. Die paarden moeten vooral braaf zijn. Een KWPN'er moet toch wel enig niveau hebben, mocht ik onverhoopt moeten verkopen. Heel erg, maar ik heb wat dat betreft altijd een voet buiten de deur.

Voel me wel gehoord met jullie bijval over die schop onder de kont nodig hebben voor het op wedstrijd gaan. Dank daarvoor!

Heel het topic ontregeld, maar vind het wel het mooie van bokt dat je uit eigen perspectief kan schrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:30

Nou die punten die jij beschrijft vind ik dus echt niet sprokkelen. Jouw pony wilde gewoon graag pas de 2e proef laten zien wat die kon ;) en ook die ander met in de 180 niet, want af en toe eronder betekent meestal dus wel gewoon winst. Maar snap je gevoel wel :(:) maar ik vind het dus geen sprokkelen dus jij hoeft je ook bij die column niet aangesproken te voelen. Punt. Ik heb besloten :+

Komt goed! Je kan nooit meteen op 100 procent van je kunnen een wedstrijd rijden. Dat gaat altijd minder als een training. En dan heb je gewoon iemand nodig die je een schop geeft en zegt dat het thuis echt goed genoeg is om het te compenseren wat er op wedstrijd altijd minder gaat. Laat zeggen dat je ip wedstrijd altijd 70 procent van je kunnen laat zien. En dat is als er dus geen extreme spanningen zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:40

Haha dankjewel! En het B is ook niet een klasse waar he nou heel erg tegenop moet zien. Bedankt voor de motivatie! :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:48

Zou niet moeten, maar ik deed het ook. Ik was ineens ingeschreven dus kon niet meer terug, anders had ik toen ook nog langer gewacht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:16

Veronica2 schreef:

Waarom is de ene persoon goed in ballet en de andere in hiphop

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:17

Denk dat dat stiekem wel een mooie vergelijking is, Dorine

MWM, die van mij heeft het zelf gedwarsboomd door met een peesblessure te komen staan een week voor ons debuut :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:05

denisesilver schreef:
Denk dat dat stiekem wel een mooie vergelijking is, Dorine

Ja sowieso is dansen altijd wel een hele goede vergelijking. Ik doe een partnerdans en dan ben je eigenlijk als vrouw net het paard. Je moet je 100% overgeven en dan gaan je voeten nog sneller dan je hersenen. Het gaat echt vanzelf als de "ruiter" (leider) het goed aangeeft. En de ene man haalt iets heel anders bij je naar boven dan de andere. Je beweegt ook gewoon niet hetzelfde en bij sommigen is het echt een gevecht terwijl anderen precies snappen hoe jouw lichaam bestuurd moet worden
Ik kan me trouwens ook nog wel voorstellen dat het voor een slim paard zwaar frustrerend moet zijn om een mindere ruiter te krijgen nadat je eerst een hele goede had

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:21

de een wordt een prima-ballerina, de ander prima ballerina assoluta , er zijn er die blijven gewoon ballerina, niets mis mee

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:25

mce schreef:
de een wordt een prima-ballerina, de ander prima ballerina assoluta , er zijn er die blijven gewoon ballerina, niets mis mee

En sommigen houden niet van ballet :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:43

Dorine92 schreef:
mce schreef:

En sommigen houden niet van ballet :+

*\o/*
dan is er nog klompendans

gewoon genieten van wat er wel kan, dat is ook paardensport

hier een paard wat dressuur niet leuk vindt maar amazone wil wel eventing starten, rijd met de dressuur voor wat ze waard ziijn en crossen en springen foutloos dat is dan de uitdaging