Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:56

Somebody85 schreef:
Rizette schreef:
Voor de 102 e keer waarom reageer je niet op de cijfers die zijn neutraal!!!!

Ik heb daar op gereageerd dacht ik. Dat de cijfers duidelijk zijn en er gekeken moet worden naar een oplossing. En jawel, aan beide kanten, pro-wolf en anti-wolf. Beide moeten iets doen. En niet hakken in het zand, wat ik dus merk aan beide zijden.

Probleem is en blijft dat pro-wolf en daarmee de overheid die er naar luisterd denkt/geloofd/wenst dat de wildstand in Nederland wolven duurzaam kan voeden en dat dat de biodiversiteit ten goede zal komen.
Zij houden vast aan hoe de wolf zich zou moeten gedragen alsof de omstandigheden hier en overal optimaal zouden zijn (want ze vestigen zich hier, dus gebied geschikt) en alsof de mens nooit invloed had op de aantallen of dat dat geen positieve/noodzakelijke actie was. Natuurlijk evenwicht uitgangspunt.
Anti-wolf geeft aan dat dat bewezen met buitenlands veldonderzoek (o.a. Rusland omdat de tsaar graag een reden wilde om de bevolking ongewapend te houden), dat een wolvenpopulatie ongehinderd zal groeien bij terrein zonder voordelen voor prooidieren (heet ook wel predatorpit), om vervolgens over te schakelen op vee, huisdieren en mensen. Voeg daar een factor beer aan toe en een gebied dat een wolvenroedel leegjaagd zal zeker niet meer herstellen. Voorbeeld : groot deel Siberie zonder mensen en ook amper herten, staat daardoor (niks vreet het gras op, dus paar miljoen hectare tondel) elke zomer wel in de fik.
Want : voorkeursprooi is 2 dagen tot 6 maanden oud en daarna drachtige vrouwtjes (door extra gewicht lopen die minder hard). Overgebleven vrouwtjes worden door teveel aan mannetjes achterna gezeten + stress door bejaging wolf = vruchtbaarheid van 80% naar 8%. Dan implodeerd je populatie.
Daarnaast is de wolf drager en verspreider van een fors aantal voor mensen en vee gevaarlijke ziektes & parasieten. Die wilde onze voorouders heel begrijpelijk niet in de buurt hebben. Kwam nog eens een afhankelijkheid van wild als voedselbron bij.
Zelfs de indianen reguleerden de aantallen wolven fors. Wetende waar de geboorteholen waren, haalden ze daar op 1-2 na de pups uit, namen ze mee naar 100m verderop en maakten er een maaltijd van. Zij hadden nl geleerd dat zeer kleine aantalen schuwe wolven een noodzaak waren om de meso-predatoren (vos, marter, etc.) te reguleren. Teveel en alles incl. de vissen waren foetsie en geen idem.
Kort gezegd : de wolf KAN nuttig zijn, als de aantallen overal vanaf vestiging roedel waar dan ook consequent strak gereguleerd worden tot blijvend binnen de draagkracht van de lokale wildstand. Dat is met de segregatie tussen mens en natuur van tegenwoordig en de veranderingen van publieke opinie afhankelijk van wie de beste verhalen heeft op zijn minst een uitdaging. Op dit moment is er nog niet eens een stap richting balans houden tussen roofdiersoorten en prooisoorten in zicht, het is roofdieren beschermen ongeacht hoeveel draagkracht er in de prooipopulatie zit. En we zijn verplicht veel meer diersoorten te beschermen dan enkel die andere dieren eten. Of we gaan heel serieus en realistisch kijken naar hoeveel een gebied aankan aan roofdieren ongeacht of we daarmee tot een gunstige staat van instandhouding komen of niet, of de bossen en velden zijn zometeen weer leeg, net als de Fransen zo vaak in het verleden schreven in hun dagboeken als de wolvenaantallen weer te hoog waren en de predatie - rabies percentages op mensen weer 85 - 15 waren.
We weten uit het verleden wat er moet gebeuren, maar dan moeten we accepteren dat onze voorouders weldegelijk wisten wat ze deden ipv ze af te schilderen als enkel dom en bijglovig. Die lessen beginnen sommige wetenschappers nu eindelijk te leren, maar het zal veel sneller moeten.

Gezien de niet in staat tot voeden van de wildstand in Nederland van de wolf, is Nederland geheel ongeschikt voor wolven en dient er helaas overgegaan te worden tot 0-stand en alles afschieten wat vee grijpt of zich aan mensen laat zien. Kans is dat er zeker wel wat tussendoor glipt, maar tussen schuw en mits overheid eindelijk en volledig gaat vergoeden zoals mag van Brussel en ontheffing geeft voor stallen, zodat dieren 's nachts op stal kunnen, zal er dan misschien samen te leven zijn met een wolf die zich inderdaad gedraagd als wolf en niet als een hybride hondachtige die een bedreiging is voor de diersoort wolf. Wat er nu in Nederland als "wolf" rondloopt gedraagd zich niet zoals een wolf zich hoort te gedragen en kan dus geen wolf zijn. Dus afschot ter bescherming van wegens label gedrags hybridisatie = bedreiging echte wolf zoals beschermplichtig onder verdrag Bern.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:05

Somebody85 schreef:
Rizette schreef:
Maar ik vraag hoe je het wel doet dan op welke leeftijd mogen ze het weten? Of televisie kijken?

Ik zou mijn kinderen nooit inzetten om een punt te willen maken op internet. En nee, dit vind ik te jong.

Persoonlijk zou ik kinderen ook niet herkenbaar op internet zetten. Maar dan meer om privacy redenen.

Maar hier heeft een gezin een nare ervaring die wordt gedeeld. En bij dat gezin horen ook de kinderen. Dat plaatsen gebeurt tegenwoordig aan de lopende band voor van alles en nog wat. Wat ik bijzonder vind is dat het jou zo stoort dat er kinderen op de foto staan. Maakt iemand dan geen 'punt' als een volwassen persoon op die foto staat? Is het dan opeens minder erg? Persoonlijk vind ik het verdriet van een volwassene namelijk net zo ingrijpend.

Kinderen beleven dingen op elke leeftijd anders en ook de manier waarop een kind iets verwerkt verschilt per persoon. Iedereen die ervaring heeft met kinderen kan dit beamen. Ik ben benieuwd met welke leeftijd jij ze dan niet meer te 'jong' vindt er waarom?

Omdat jij verteld niet voor of tegen de wolf in Nederland te zijn vraag ik me ook af of jij zelf überhaupt kleinvee hebt en in wolven gebied woont? De meeste mensen stonden namelijk neutraal tegenover de wolf.
Pas als je zelf nachten wakker hebt gelegen omdat je jezelf zorgen maakt om je dieren begrijp je wat een impact de wolf op de levens van mensen heeft. En dan begrijp je ook waarom de wolf bij veel mensen inmiddels niet meer welkom is.

Somebody85

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:11

Nee, ik woon buiten het gebied, maar mocht de wolf hier naar toe komen, komt erg gelijk een goed hek en gaan ze s’ avonds veilig op stal. Ik neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren. (En ja, ik snap dat dat bij 100 schapen iets moeilijker gaat bijvoorbeeld).

En ja, jij snapt ook prima waarom deze foto is gedeeld, kinderen+dieren= extra emotie. Beide groepen, pro-anti bespelen zo het publiek. Ik zal mijn kinderen nooit gebruiken voor een politiek doel en daarbij ook heel belangrijk foto’s gaan nooit van internet af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:20

Wat iedereen doet moeten ze zelf weten, het is alleen jammer dat het leed wat de wolf aanricht nog steeds niet doordringt bij sommigen. Zelfs niet met zo'n foto.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:28

Somebody85 schreef:
Nee, ik woon buiten het gebied, maar mocht de wolf hier naar toe komen, komt erg gelijk een goed hek en gaan ze s’ avonds veilig op stal. Ik neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn dieren. (En ja, ik snap dat dat bij 100 schapen iets moeilijker gaat bijvoorbeeld).

En ja, jij snapt ook prima waarom deze foto is gedeeld, kinderen+dieren= extra emotie. Beide groepen, pro-anti bespelen zo het publiek. Ik zal mijn kinderen nooit gebruiken voor een politiek doel en daarbij ook heel belangrijk foto’s gaan nooit van internet af.

Dan ben je te laat met jouw "goede hek" want we hebben inmiddels zoveel wolven dat ze er zo kunnen staan. Ook bij jou. Maar waarom heb je het nog niet staan als je geloofd in dat goede hek? Je weet toch ook dat wolven zomaar bij jou kunnen staan en als dat hek en die hond het oplossen.....

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:33

Ja, ik geloof in het hek en de hond en in de nacht op stal. Waarom zou ik nu al een hek aanschaffen? Ik hou het in de gaten en als mijn gevoel zegt, nu is het tijd koop ik er één.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:40

Somebody85 schreef:
Ja, ik geloof in het hek en de hond en in de nacht op stal. Waarom zou ik nu al een hek aanschaffen? Ik hou het in de gaten en als mijn gevoel zegt, nu is het tijd koop ik er één.

Als je dat gevoel krijgt koop je ook een hond en die doe je dan in dat hek als je dat gevoel krijgt? En dan is het opgelost?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:42

Heel inhoudelijke reactie…. Ik neem dan mijn verantwoordelijkheid, als er dan nog iets zou gebeuren dan kan ik tegen mijzelf zeggen dat IK er alles aan heb gedaan.

Meer mensen zouden die verantwoordelijkheid moeten nemen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:44

Somebody85 schreef:

Een gaat er de eerste zijn.
Ik denk dat 90% van de mensen zo denken. "Hier in de straat is er nog geen aanval geweest dus nergens voor nodig dat hek". Totdat jouw dieren de eerste zijn. En dan wordt je gewoon kei hard afgemaakt overal op SM want je had geen wolfwerend hek.

En even een hekje kopen. Heb je je al wel eens verdiept in die bedragen? Of hoe je het bij moet houden? Want het is centimeter werk geloof ik. En dan wil je advies vragen, krijg je antwoord dat die organisatie het te druk heeft dus wacht maar een paar weken (in Gelderland ergens geloof ik, dat iemand daarover poste?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:46

Het eerste slachtoffer van een uiteindelijk gevestigde wolf zou maar bij jou zijn.
Ben je mooi te laat met je "werkende" hek.
Maar wel op andere vitten. Wat gemakkelijk...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:46

Somebody85 schreef:

Tja, deze fase zijn de meeste van ons helaas al jaren voorbij. Wij weten inmiddels beter. Namelijk dat er geen 'oplossing' is. Dat de hekken niet werken en dat alleen 24 - 7 op stal 100% veilig is. Als die wolf wel bij jou door de tuin loopt, kom je vanzelf ook tot dat besef. Maar geniet tot die tijd vooral van je zorgeloze wolfloze bestaan. Met het tempo dat het aantal wolven in Nederland groeit zal dat namelijk niet zo lang meer duren...
En dan kijk je misschien toch net even anders naar situaties waarbij mensen wel echt met wolven moeten 'samenleven'.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:51

DuoPenotti schreef:
Het eerste slachtoffer van een uiteindelijk gevestigde wolf zou maar bij jou zijn.

Ja, dan zou ik te laat zijn. Ook mijn verantwoordelijkheid. En dan zou ik mij voor mijn kop slaan.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:53

journee schreef:
Somebody85 schreef:

Tja, deze fase zijn de meeste van ons helaas al jaren voorbij. Wij weten inmiddels beter. Namelijk dat er geen 'oplossing' is. Dat de hekken niet werken en dat alleen 24 - 7 op stal 100% veilig is. Als die wolf wel bij jou door de tuin loopt, kom je vanzelf ook tot dat besef. Maar geniet tot die tijd vooral van je zorgeloze wolfloze bestaan. Met het tempo dat het aantal wolven in Nederland groeit zal dat namelijk niet zo lang meer duren...
En dan kijk je misschien toch net even anders naar situaties waarbij mensen wel echt met wolven moeten 'samenleven'.

Zeg ik ergens dat er niks moet gebeuren? Nee, ik zeg dat er oplossingen moeten komen en dat er een beleid moet komen door zowel de pro- als de anti’s te horen. En gezamenlijk een oplossing te bedenken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:55

Somebody85 schreef:
Heel inhoudelijke reactie…. Ik neem dan mijn verantwoordelijkheid, als er dan nog iets zou gebeuren dan kan ik tegen mijzelf zeggen dat IK er alles aan heb gedaan.

Als jij je verantwoordelijkheid nam voor jouw dieren dan wist jij nu allang hoeveel wolven er al door wolfwerende hekken zijn gekomen en dat 1 hond niet zomaar een wolf tegen houdt. Ook zou je weten dat een hek er morgen niet staat als je dat nog moet kopen en plaatsen ,maar de wolf net zo vaak komt als hij zelf wil dus ook overdag. Ik zou de wolventopics nog maar eens goed doorlezen zodat je wat kritischer kunt denken over jouw eigen Ook zou je weten dat wolven er van de 1 op de andere dag zijn dus mijn vraag is of je zelf eigenlijk wel in de hekken en hond geloofd? Want blijkbaar heb je toch geen van beide. Je praat A voor anderen maar doet nog steeds B.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:12

Somebody85 schreef:

En hoe groot is je erf? Want ik heb nog steeds geen antwoord op hoe wij onze 30 hectare moeten omheinen tegen de wolf. En wat we dan gaan doen met de hazen, zwanen, reeën enzovoorts die in ons land leven?

Zie het al helemaal voor me ook. Alle toeristen die hier zomers dan fietsen tussen hekwerken van 1,35 hoog. Oh wat is het genieten van het landschap. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:16

Ik woon in wolvengebied, mijn 2dagelijkse wandeling met de hond is beperkt tot rondje dorp. Normaal loop ik 2 x per dag in t bos en 2 x in het dorp. Afschieten...liever niet, verplaatsen naar regio's waar het wel kan. Ja graag

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:19

Benzz schreef:
Ik woon in wolvengebied, mijn 2dagelijkse wandeling met de hond is beperkt tot rondje dorp. Normaal loop ik 2 x per dag in t bos en 2 x in het dorp. Afschieten...liever niet, verplaatsen naar regio's waar het wel kan. Ja graag

Dat wordt dan het buitenland.
(Of de duinen of Biesbosch blijkbaar :') )

Maar geen enkel land wilt natuurlijk een wolf 'overnemen' die hier problemen veroorzaakt of al aan de mens is gewend.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:31

tamary schreef:
Probleem is en blijft dat pro-wolf en daarmee de overheid die er naar luisterd denkt/geloofd/wenst dat de wildstand in Nederland wolven duurzaam kan voeden en dat dat de biodiversiteit ten goede zal komen.
Zij houden vast aan hoe de wolf zich zou moeten gedragen alsof de omstandigheden hier en overal optimaal zouden zijn (want ze vestigen zich hier, dus gebied geschikt) en alsof de mens nooit invloed had op de aantallen of dat dat geen positieve/noodzakelijke actie was. Natuurlijk evenwicht uitgangspunt.
Anti-wolf geeft aan dat dat bewezen met buitenlands veldonderzoek (o.a. Rusland omdat de tsaar graag een reden wilde om de bevolking ongewapend te houden), dat een wolvenpopulatie ongehinderd zal groeien bij terrein zonder voordelen voor prooidieren (heet ook wel predatorpit), om vervolgens over te schakelen op vee, huisdieren en mensen. Voeg daar een factor beer aan toe en een gebied dat een wolvenroedel leegjaagd zal zeker niet meer herstellen. Voorbeeld : groot deel Siberie zonder mensen en ook amper herten, staat daardoor (niks vreet het gras op, dus paar miljoen hectare tondel) elke zomer wel in de fik.
Want : voorkeursprooi is 2 dagen tot 6 maanden oud en daarna drachtige vrouwtjes (door extra gewicht lopen die minder hard). Overgebleven vrouwtjes worden door teveel aan mannetjes achterna gezeten + stress door bejaging wolf = vruchtbaarheid van 80% naar 8%. Dan implodeerd je populatie.
Daarnaast is de wolf drager en verspreider van een fors aantal voor mensen en vee gevaarlijke ziektes & parasieten. Die wilde onze voorouders heel begrijpelijk niet in de buurt hebben. Kwam nog eens een afhankelijkheid van wild als voedselbron bij.
Zelfs de indianen reguleerden de aantallen wolven fors. Wetende waar de geboorteholen waren, haalden ze daar op 1-2 na de pups uit, namen ze mee naar 100m verderop en maakten er een maaltijd van. Zij hadden nl geleerd dat zeer kleine aantalen schuwe wolven een noodzaak waren om de meso-predatoren (vos, marter, etc.) te reguleren. Teveel en alles incl. de vissen waren foetsie en geen idem.
Kort gezegd : de wolf KAN nuttig zijn, als de aantallen overal vanaf vestiging roedel waar dan ook consequent strak gereguleerd worden tot blijvend binnen de draagkracht van de lokale wildstand. Dat is met de segregatie tussen mens en natuur van tegenwoordig en de veranderingen van publieke opinie afhankelijk van wie de beste verhalen heeft op zijn minst een uitdaging. Op dit moment is er nog niet eens een stap richting balans houden tussen roofdiersoorten en prooisoorten in zicht, het is roofdieren beschermen ongeacht hoeveel draagkracht er in de prooipopulatie zit. En we zijn verplicht veel meer diersoorten te beschermen dan enkel die andere dieren eten. Of we gaan heel serieus en realistisch kijken naar hoeveel een gebied aankan aan roofdieren ongeacht of we daarmee tot een gunstige staat van instandhouding komen of niet, of de bossen en velden zijn zometeen weer leeg, net als de Fransen zo vaak in het verleden schreven in hun dagboeken als de wolvenaantallen weer te hoog waren en de predatie - rabies percentages op mensen weer 85 - 15 waren.
We weten uit het verleden wat er moet gebeuren, maar dan moeten we accepteren dat onze voorouders weldegelijk wisten wat ze deden ipv ze af te schilderen als enkel dom en bijglovig. Die lessen beginnen sommige wetenschappers nu eindelijk te leren, maar het zal veel sneller moeten.

Gezien de niet in staat tot voeden van de wildstand in Nederland van de wolf, is Nederland geheel ongeschikt voor wolven en dient er helaas overgegaan te worden tot 0-stand en alles afschieten wat vee grijpt of zich aan mensen laat zien. Kans is dat er zeker wel wat tussendoor glipt, maar tussen schuw en mits overheid eindelijk en volledig gaat vergoeden zoals mag van Brussel en ontheffing geeft voor stallen, zodat dieren 's nachts op stal kunnen, zal er dan misschien samen te leven zijn met een wolf die zich inderdaad gedraagd als wolf en niet als een hybride hondachtige die een bedreiging is voor de diersoort wolf. Wat er nu in Nederland als "wolf" rondloopt gedraagd zich niet zoals een wolf zich hoort te gedragen en kan dus geen wolf zijn. Dus afschot ter bescherming van wegens label gedrags hybridisatie = bedreiging echte wolf zoals beschermplichtig onder verdrag Bern.

Goed stuk, ik snap dan ook niet dat de wolvendeskundigen dat niet zien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:35

Somebody85 schreef:
journee schreef:

Zeg ik ergens dat er niks moet gebeuren? Nee, ik zeg dat er oplossingen moeten komen en dat er een beleid moet komen door zowel de pro- als de anti’s te horen. En gezamenlijk een oplossing te bedenken.

Ik begrijp dat je nog steeds een oplossing wilt. Dat komt omdat je zelf nog geen ervaring met wolven hebt. Maar denk je werkelijk dat de mensen die nu, op dit moment, daadwerkelijk al jaren moeten leven tussen de wolven geen 'oplossing' willen? Dat die niet tot uittentreuren alle zogenaamde 'oplossingen' de revue hebben laten passeren? Dat is gewoon heel naïef gedacht.

Alle 'oplossingen' ten spijt is de realiteit dat samenleven met wolven betekent dat je het risico moet accepteren dat dieren nooit meer 100% veilig buiten kunnen staan. Ook niet overdag. Dat jij, als je in wolf territorium woont, niet meer overal veilig je hondje uit kunt laten, omdat de wolf ze eet als snack. Dat je kinderen, zelfs onder toezicht niet meer veilig in het bos kunnen spelen, zonder risico op escalatie. Dat is de realiteit. Maar als jij hier nog een werkbare 'oplossing' voor weet te bedenken, waar iedereen mee kan leven, deel deze dan alsjeblieft, want daar zit iedereen in wolven gebied inmiddels om te springen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:50

Somebody85 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, dan zou ik te laat zijn. Ook mijn verantwoordelijkheid. En dan zou ik mij voor mijn kop slaan.

Ik wilde ook verantwoordelijkheid nemen en een wolvenconsulent gevraagd voor het hekwerk. Perceel met herten en geiten, publieke functie, ligt in een gehucht waar het wild soms gewoon door het dorp stapt, dus de wolf zal dat ook wel gaan doen. Ten eerste kom ik niet in aanmerking voor subsidie want ik kan niet aan eisen van Bij12 voldoen en 5000 stroom op het buitenraster zetten. Dan zou daar nog iets van een 'vriendelijk' raster voor moeten, we hebben een bok met een gewei en die kan niet achter draden stroom, want daar blijft ie hangen met dat ding, dus ook aan die kant moet een extra raster. Dat is driedubbele omheining en de diersoort krijg ik geen subsidie voor en een driedubbele omheining is niet te betalen. Herten kan je niet opstallen trouwens..... dus soms is de wil er heus, alleen het kunnen niet. En zo zijn er velen met mij, waar met een raster geen werkbare oplossing is. En mensen die in deze gebieden wonen weten dat over het algemeen wel, het zijn vaak de mensen die er geen idee van hebben, die roepen dat je maar een hek moet plaatsen en een hond er bij in zetten. Over die hond, jij hebt het over een waakhond, nu kan ik je vertellen dat de gemiddelde nederlandse hond, appeltje eitje is voor een wolf en laat staan een roedel, want ze komen niet altijd meer alleen. Dus dan moet je een KBH, deze honden hebben een wel heel consequente baas nodig en heel veel training, want dit zijn honden die gewoon zelf initiatief nemen, als zij denken dat er een gevaar is, dan gaan ze.... helaas zitten we in nederland en zoals je weet is dat vrij vol en laat die kbh nu niet alleen los gaan op een wolf, maar op de labrador van tante Mien van rechtsboven. Dus tenzij je afgelegen woont, is een kbh voor velen geen oplossing. Als je ziet hoe nonchalant mensen met hun hond omgaan, die wil je echt niet een kbh in handen duwen. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van zo een hond.

Maw, mensen die er niet mee te maken hebben, schudden altijd die twee dingen uit de mouw, 'neem een hek, neem je verantwoording, neem een hond". Die mensen weten schijnbaar weinig van omheiningen en hoe lastig het is om te plaatsen voor een wolf, zekers met de veranderende eisen, die gaan er van uit dat de grond waterpas is, er niks groeit en het weer altijd mee werkt.
De verantwoording nemen velen heus, maar vaak word je tegengewerkt, geen vergunningen krijgen , gemeente gedoogd niet, stalling uberhaupt niet aanwezig, pensionstallen vol, onwerkbare oplossingen gigantische kosten of dieren die niet opgestald kunnen worden.
De hond, nou die heb ik net al genoemd.

En tuurlijk heb je altijd de mensen die het niet boeit, die dieren buiten laten terwijl ze wel op kunnen stallen in de nacht en daar vind ik ook wat van. Maar de quick fixes omheining en hond die iedere nitwit overal dropt, zijn zo quick nog niet. Ondertussen word je als dierhouder voor alles wat lelijk is uitgemaakt door mensen die er totaal geen benul van hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 00:43

Femke_Tweety schreef:
De grap is dat ik er ook semi neutraal insta,

En zowel de meer antiwolf berichten die ik niet goed onderbouwd vind benoem,
Als andersom. De meer pro wolf berichten waar ik onderbouwing mis.

En dat doe ik ook in het grote algemene topic.

Ik heb absoluut níet het idee dat mensen daar problemen mee hebben of negatief op reageren.
Eerder in tegendeel eigenlijk, zélfs als ik dus kritisch ben (wél àltijd inhoudelijk...) op een bericht van de ene danwel andere kant.

Dus dat neutraal niet zou mogen, of vooral gecontroleerde feitelijkheden niet zouden mogen,

Dat kan ik écht niet beamen of onderbouwen.

Ondanks dat ik in dat topic dus kritisch ben béide! kanten op, voel ik me zeer zeker serieus genomen.

Ik denk dat er ook niemand in dat topic (dan bedoel ik degene die regelmatig posten) anti wolf is. Je kan het een wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Het is het falende beleid en de manier waarop het gebagatelliseerd wordt wat mensen boos maakt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 05:51

Somebody85 schreef:

Een hek en een hond, en dan gebeurt er niets ? Je weet dat erfhonden heel makkelijk worden opgegeten ? En je hond in de stal kan fungeren als een alarm, en dan ga je naar buiten en dan, dan wat ? Want je hebt geen wapen, en je mag niets ?
Eventjes hard roepen, zou dat helpen ?

Het enige dat dringend nodig is is beheer. Zoals inderdaad Zweden en Noorwegen al doet, en ook vanoudsher gedaan is. Al het overige is pappen en nathouden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:30

Ach, het is zó makkelijk praten als die wolf nog een ver van je bed-show is. Somebody zet op tijd een hek en koopt een hond.
Dan ben je wat mij betreft af hoor. Met je belerende vingertje wijzen en vooral niet inhoudelijk reageren op mensen die de moeite nog nemen ook om je met onderbouwde feiten iets duidelijk te maken maar je eigen repeterende plaat blijven draaien.
Dan zit je hier vooral om te zieken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:48

Vooral zelf nog totaal geen ervaring hebben en het wel beter weten.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:52

Jildau schreef:
Somebody85 schreef:

En hoe groot is je erf? Want ik heb nog steeds geen antwoord op hoe wij onze 30 hectare moeten omheinen tegen de wolf. En wat we dan gaan doen met de hazen, zwanen, reeën enzovoorts die in ons land leven?

Zie het al helemaal voor me ook. Alle toeristen die hier zomers dan fietsen tussen hekwerken van 1,35 hoog. Oh wat is het genieten van het landschap. :D

Dat laatste is natuurlijk onzin, het gaat om de functie. En al eerder schreef ik bij een groot stuk land is het natuurlijk een ander verhaal.