Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:24

Ik ben ook geen fan van isabel, nee. Carl en beide charlottes vind ik wel fijn om te zien, ook al hebben zij natuurlijk ook wel een een grotere ophouding of een mindere proef. Daar vind ik de trainingen die je toevallig ziet wel heel fijn ipv slechter als proeven.

Wel blijven er dingen in de subtop geaccepteerd worden of minder afgestraft, terwijl diezelfde dingen in de basis echt veel lagere cijfers zijn. Van niet stilstaan, tot niet correct stappen, wissels die niet goed zijn. Wissel die in z2 en zz licht een 4 opleveren hooguit en die in subtop ineens een 6je zijn. Best lastig om te begrijpen soms.

Wel gisteren, in de basis, weer de discussie gehoord dat jurylid heel streng was of een 6jes jury, terwijl ik het eerder veel te soepel/sinterklaas vond (bij mij, de rest lag een stuk lager) := zeker geen 6jes jury, ik had 6 6jes over 2 proeven verdeeld. Maar ik ga er maar vanuit dat jury bij iedereen gejureerd heeft hoe zij het zag, dan kan ik het veel te hoog vinden en een ander te laag, maar ze was dus niet zo soepel als ik haar vond en niet zo streng als die anderen vonden.

Als we het hebben over dat het voor juryleden moeilijk is om het hele plaatje te beoordelen, dan blijft het ook lastig voor ruiters om te begrijpen hoe er gejureerd wordt en ook echt naar zichzelf te kijken. Je kan een mooi beeld hebben, maar de oefeningen niet correct doen waardoor punten lager uitkomen. Of wat mensen ook vaak hebben; 'het ging beter als vorige keer' of 'voor ons doen was dat heel goed'. Maar een jury kent de combinatie niet en weet en kijkt niet of het beter is als vorige keer. Elke proef en elke wedstrijd is anders en js niet met elkaar te vergelijken. Helemaal niet op alleen gevoel. Veel proeven filmen en dan doornemen met protocollen is wel heel leerzaam.

Ik heb wel vanaf de b met sporen gereden en heb daar ook geen problemen mee, eerlijk gezegd. Natuurlijk moet je ermee kunnen rijden en de jury en instructie moet er iets van zeggen dat het niet goed is, maar je hebt ook ruiters zat in b en l die wel die onafhankelijke zit hebben.

Elisa2

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:31

Ja klopt, misschien is het wijzer om een soort proef te doen voordat iemand met sporen mag rijden ipv aan het aan het niveau te koppelen. In ieder geval moeten ze imo om de juiste redenen gebruikt worden en dat is niet om het paard aan het been te maken.

Meer ervaren ruiters die met een jong paard in de L komen zijn niet de doelgroep die ik bedoel.

Filmen is inderdaad belangrijk, dat deed ik vroeger ook vaak toen het nog ouderwets met een videocamera moest haha. Soms is het gevoel heel anders dan het beeld en soms zijn ruiters ook nog niet in staat om te zien wat de jury ziet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:37

Elisa2 schreef:
Ik kom tenminste met constructieve oplossingen ;-)

Ja, sporen pas vanaf het moment dat een ruiter ook in staat is om te kunnen verfijnen. Dus als de ruiter een onafhankelijke zit heeft en de sporen kan gebruiken voor verfijning waar ze voor bedoeld zijn.

En waarom zou een ruiter daaronder niet correct kunnen verfijnen? Genoeg ervaren ruiters die een jong paard lager starten. Of ruiters die thuis hebben doorgetraind om goed te kunnen presteren.

Je kunt niet alle fouten dicht timmeren met reglementen. Dan kunnen we ook het van B tot en Grand Prix, alleen maar een simpel trensje toestaan omdat er mensen zijn die niet kunnen omgaan met andere bitten. Gooi die S&T er dan ook maar helemaal uit, want daar kunnen mensen blijkbaar ook niet mee omgaan. En overigens ook de zweep, die hoort ook in dat rijtje.

Als je constructieve oplossingen wil, moet de KNHS meer inzetten op mindset veranderen. En misschien dan toch maar strenger zijn in welke juryleden en instructeurs ze toelaten. Als dat dan tot een tekort leidt, dan moeten de vergoedingen omhoog. Ideaal nee? Maar gaat meer verandering geven dan sporen verbieden omdat een aantal er niet mee om kunnen gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:42

Zie mijn bovenstaande bericht.

In ieder geval moet een ruiter eerst een onafhankelijke zit hebben en de sporen ook kunnen gebruiken om te verfijnen en niet om aan het been te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:55

Ik blijf het vreemd vinden dat scherpere middelen gebruiken ‘verfijnend’ is. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:23

Elisa2 schreef:
Ja klopt, misschien is het wijzer om een soort proef te doen voordat iemand met sporen mag rijden ipv aan het aan het niveau te koppelen.

We kennen in onze taal nog de uitdrukking
'je sporen verdienen'.

Ik heb jarenlang les van militairen gehad: eerst genadeloos urenlang aan de longe, zitles. Geen beugels, buikspieren gebruiken!
En als je na weken zitles echt kon zitten, mocht je 'zelf sturen', kreeg je beugels - en als je het verdiende met correcte hulpen geven 'had je je sporen verdiend'.

... ik vind dit een beetje raar klinken: "de verschillende juries" vinden dat iemand wel op niveau X mag starten - maar de sporen zijn nog niet verdiend....

Wat is er dan beoordeeld dat iemand die 'de sporen niet verdient' toch op niveau X mag rijden?

(Ik snap dat er een kleine discrepantie kan zijn: mooie punten in de L, maar nog niet rijp voor M, etc.
Maar dan blijft iemand 'onderaan in de M hangen als het goed is.)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:05

Elisa2 schreef:
Dat doen wel meer GP ruiters :-)

S&T en trens afwisselen is vrij normaal.

Maar je ziet dus toch meer dan je zelf zei?

Ik begrijp je laatste zin niet.
Ayasha schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat scherpere middelen gebruiken ‘verfijnend’ is. :=

Nou, dit inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:58

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja klopt, misschien is het wijzer om een soort proef te doen voordat iemand met sporen mag rijden ipv aan het aan het niveau te koppelen.

'je sporen verdienen'.

Ik heb jarenlang les van militairen gehad: eerst genadeloos urenlang aan de longe, zitles. Geen beugels, buikspieren gebruiken!
En als je na weken zitles echt kon zitten, mocht je 'zelf sturen', kreeg je beugels - en als je het verdiende met correcte hulpen geven 'had je je sporen verdiend'.

... ik vind dit een beetje raar klinken: "de verschillende juries" vinden dat iemand wel op niveau X mag starten - maar de sporen zijn nog niet verdiend....

Wat is er dan beoordeeld dat iemand die 'de sporen niet verdient' toch op niveau X mag rijden?

(Ik snap dat er een kleine discrepantie kan zijn: mooie punten in de L, maar nog niet rijp voor M, etc.

Precies, sporen verdienen en S&T mee leren rijden als teken van rijKUNST.

Ga geen S&T discussie meer voeren, daar is al genoeg over gezegd.

Ben benieuwd of iemand nog concrete goede ideeen heeft om paardenwelzijn te verbeteren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:50

Citaat:
Paard is achter de loodlijn en nek is niet het hoogste punt :oo O:) :D

Haha...mee eens...voor het perfecte zou dat inderdaad nog beter kunnen..

Citaat:
Het is een aansprekend beeld hoor Manubres. Maar natuurlijk nog niet te vergelijken met verzameling op hoger niveau.

Dank je! En klopt...nog niks met hoog niveau te maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:04

manubres schreef:
Citaat:
Paard is achter de loodlijn en nek is niet het hoogste punt :oo O:) :D

Haha...mee eens...voor het perfecte zou dat inderdaad nog beter kunnen..

Citaat:
Het is een aansprekend beeld hoor Manubres. Maar natuurlijk nog niet te vergelijken met verzameling op hoger niveau.

Dank je! En klopt...nog niks met hoog niveau te maken.

Ik meen me uit eerdere discussie te herinneren dat jij stelt dat een paard dat goed gereden wordt automatisch altijd op of voor de loodlijn gaat. Heb je daarin nuance gevonden of wordt dit paard niet goed gereden? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:16

Janneke2 schreef:

Janneke2 schreef:
'je sporen verdienen'.

Oeps, dan ben je het manegeniveau nog niet ontstegen en is met sporen rijden nog niet echt verstandig.

Janneke2 schreef:

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Je lijkt 2 dingen door elkaar te gooien.
Mij lijkt het dat als iemand stelselmatig gaten in zn paard rijdt met sporen die sporen maar eens af moet doen. De juryleden of toezichthouders op het voorterrein zouden hier dan iets van kunnen zeggen.

Dit is toch een heel andere discussie dan waar ik het over heb? Dat snap je toch zeker wel?

Als je paarden zadelmak maakt en verder beleert, mag ik hopen dat je je sporen wel hebt verdiend.
Zoals jij het gebruikt is het bedoeld dat je je benen stil kan houden zodat je niet iedere pas je paard zit te prikken; dus gevorderd in het rijden. Ik heb het echt over iets heel anders, namelijk over het paard beleren/aan het been maken. Sporen zijn er om je paard zijgangen aan te leren (dus L1 nivo) en lengtebuiging. Niet voor voorwaarts te rijden. Dat moet daarvoor al bevestigd zijn. Je spoor houd je erbij als je paard alleen op kuit niet voldoende reageert. En als je dan heel consequent bent in je hulpen dan reageert je paard ook voldoende zonder dat je je spoor hoeft te gebruiken.
Met een spoor kun je veel sneller en directer reageren. Plus dat een zweep altijd verstorend is in het contact met de mond van je paard. Trouwens, in het M mag de zweep sowieso niet meer gebruikt worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:36

Sporen zijn in Nederland niet verplicht toch? Hoe stil ik mijn benen ook houd, die korte pootjes van mij zullen altijd meebewegen met de buik van een paard. Doe daar een spoortje omheen en ik zit bij de minste draaiing van mijn been ermee in de buik :')

Elisa, kan je nog uitleggen wat je bedoelde met je vraag aan mij?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:02

denisesilver schreef:
Sporen zijn in Nederland niet verplicht toch? Hoe stil ik mijn benen ook houd, die korte pootjes van mij zullen altijd meebewegen met de buik van een paard. Doe daar een spoortje omheen en ik zit bij de minste draaiing van mijn been ermee in de buik :')

Elisa, kan je nog uitleggen wat je bedoelde met je vraag aan mij?

Vroeger was het volgens mij wel verplicht om vanaf een bepaald nivo met sporen te rijden.
Vanaf 1 april 2024 is het toegestaan om alle klassen met sporen te rijde (was al zo) maar niet meer verplicht.
Ook is het nu toegestaan om in de GP alleen op een trens te rijden.
Als je paard het daar prima op doet, is er niets mis mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:10

Goed om te horen :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:15

Citaat:
Ik meen me uit eerdere discussie te herinneren dat jij stelt dat een paard dat goed gereden wordt automatisch altijd op of voor de loodlijn gaat. Heb je daarin nuance gevonden of wordt dit paard niet goed gereden? :)

Yep, ik zie liever het paard op of voor de loodlijn. Achter de loodlijn moet je niet zien als een goede houding. Als ik ernaast sta geef ik ook vaker aan dat de neus er meer uit mag. En het gaat hier maar om een paar centimeter. Maar de rest van het plaatje maakt veel goed en daarom heb ik de foto geplaatst :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:44

manubres schreef:
Citaat:

Yep, ik zie liever het paard op of voor de loodlijn. Achter de loodlijn moet je niet zien als een goede houding. Als ik ernaast sta geef ik ook vaker aan dat de neus er meer uit mag. En het gaat hier maar om een paar centimeter. Maar de rest van het plaatje maakt veel goed en daarom heb ik de foto geplaatst :D

Snap ik hoor, maar ik meen me te herinneren dat je echt heel stellig was. Wat zie je als de reden dat dit paard achter de loodlijn is? Als is het maar een paard cm, het is achter de loodlijn en niet erop en dus zeker niet ervoor.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:56

Vroeger ook begonnen zonder zadel, onafhankelijk te leren zitten. Daarna in het zadel leren zitten, niet erop stuiteren en zo stapje voor stapje verder. Ik zie nu ruiters (ook op topniveau) die op zadel zitten en de teugels gebruiken als een balanceerlijn voor zichzelf. Met als gevolg een hoop onnodig gerek en getrek aan de teugels.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:27

Babootje schreef:
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Je lijkt 2 dingen door elkaar te gooien.

Kan gebeuren hoor.
Eerst dicht je mij een citaat van Elisa toe,
en vervolgens zeg je na een korte omschrijving van hoe men bij de cavelerie leerde rijden 'dat men dan nog niet ontstegen zou zijn aan het manege niveau'.
Dat snap ik dan weer niet.
Citaat:
Mij lijkt het dat als iemand stelselmatig gaten in zn paard rijdt met sporen die sporen maar eens af moet doen. De juryleden of toezichthouders op het voorterrein zouden hier dan iets van kunnen zeggen.

Dat vind ik zo vanzelfsprekend dat ik dat niet eens opschreef.
Citaat:
Zoals jij het gebruikt is het bedoeld dat je je benen stil kan houden zodat je niet iedere pas je paard zit te prikken

???? (Geen idee wat jij denkt mbt 'zoals jij het gebruikt'.)

Je hebt denk ik toch wel eens Klaus Balkenhol zien rijden?
Dat type zit leer je in de cavalerie.
Daar had ik het over, dát is 'je sporen verdienen'.

Babootje schreef:
Sporen zijn er om je paard zijgangen aan te leren (dus L1 nivo) en lengtebuiging. Niet voor voorwaarts te rijden. Dat moet daarvoor al bevestigd zijn. Je spoor houd je erbij als je paard alleen op kuit niet voldoende reageert. En als je dan heel consequent bent in je hulpen dan reageert je paard ook voldoende zonder dat je je spoor hoeft te gebruiken.
Met een spoor kun je veel sneller en directer reageren."

... in mijn ervaring kan het aanleren van zijgangen uitstekend zonder sporen,
en lees ik een soort van tegenstrijdigheid mbt het voorwaats rijden. (Paard moet het 'al kunnen' voor je een spoor aandoet - daar kan ik in mee. Maar als paard daarna niet op de kuit reageert gebruik je alsnog een spoor.)
En dat je sneller en directer kunt reageren, mwah - hangt af van de lichaamsbouw van paard en ruiter. (Als je na een correcte kuithulp geen goede reactie krijgt en je moet twintig centimeter overbruggen met je voet...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:10

Janneke2 schreef:
Kan gebeuren hoor.
en vervolgens zeg je na een korte omschrijving van hoe men bij de cavelerie leerde rijden 'dat men dan nog niet ontstegen zou zijn aan het manege niveau'.

Volgens mij niet.. Dit is jouw quote waarop ik reageer.
Was toch echt jouw verhaal van de zitlessen bij militairen toch?

Janneke2 schreef:
'je sporen verdienen'.

Zitles aan de longe, zonder beugels rijden, zelf sturen dan met beugels en dan leren correcte hulpen te geven is toch gewoon manegenivo?

Ik heb het over een wat hoger nivo. Het beleren van een paard.
Ik ben wel benieuwd, leg eens uit. Hoe maak jij je paard aan het been?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:18

Janneke2 schreef:
... in mijn ervaring kan het aanleren van zijgangen uitstekend zonder sporen,
en lees ik een soort van tegenstrijdigheid mbt het voorwaats rijden. (Paard moet het 'al kunnen' voor je een spoor aandoet - daar kan ik in mee. Maar als paard daarna niet op de kuit reageert gebruik je alsnog een spoor.)
En dat je sneller en directer kunt reageren, mwah - hangt af van de lichaamsbouw van paard en ruiter. (Als je na een correcte kuithulp geen goede reactie krijgt en je moet twintig centimeter overbruggen met je voet...)

Nee ik heb het over zijwaarts en lengtebuiging.

De vraag is vervolgens: Gaat je paard voldoende zijwaarts als jij wil dat ie gaat?
Ik kan ook best een paard een beetje zijwaarts laten gaan op alleen been, maar in het beleerproces wil je dat hij nog wat extra opzij gaat en liefst ook dat hij niet tegen de wand kwakt maar tussen je benen blijft, want anders kun je in dat hele beleerproces blijven steken als je het met je been alleen niet redt om consequent te zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:36

Ik weet niet hoor, maar als je per definitie sporen nodig hebt om een paard aan het been te maken, dan wel het wijken voor elkaar te krijgen, lijkt er mij toch wel iets mis te gaan in de basis.

Janneke legt in haar stuk uit over de term “je sporen verdienen”, je trekt het behoorlijk uit zijn verband, Babootje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:52

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
Kan gebeuren hoor.

Volgens mij niet.. Dit is jouw quote waarop ik reageer.
Was toch echt jouw verhaal van de zitlessen bij militairen toch?

Daar had ik het (onder andere) over.
... en alles bij elkaar kwam het rustig neer op honderd uur zitles of meer.
Ik ken geen manege in Nederland die dat soort uren levert. (Ooit las ik iets over een manege die beginners tien lessen Joker geeft, 'sta je nog minstens honderd uur achter'.)

Janneke2 schreef:
'je sporen verdienen'.

Zitles aan de longe, zonder beugels rijden, zelf sturen dan met beugels en dan leren correcte hulpen te geven is toch gewoon manegenivo?[/quote]
Nee.
Of nu ja, schrap even het woord niveau.
Iemand gaat dus eerst 100+ uur leren zitten. (Totdat iemand het kan naar het oordeel van de instructeur.)
Daarna krijg je 'beugels en teugels' en ga je vanuit je correcte zit hulpen geven.
... een manege doet iets wat er vagelijk op lijkt. (Paar zitlessen en hup, zie je maar te redden in de beginnersles.)
Citaat:
Ik heb het over een wat hoger nivo. Het beleren van een paard.

Ik had het over 'zijn sporen verdienen' - dat gaat niet over het opleiden van een paard.

(Geen reactie op been: 'maatregelen nemen', that is all. Tikje, of een zwaai met een zweepje of een schopje. Of ook wel eens een klikje of herrie maken.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:59

Babootje schreef:

De vraag is vervolgens: Gaat je paard voldoende zijwaarts als jij wil dat ie gaat?
Ik kan ook best een paard een beetje zijwaarts laten gaan op alleen been, maar in het beleerproces wil je dat hij nog wat extra opzij gaat en liefst ook dat hij niet tegen de wand kwakt maar tussen je benen blijft, want anders kun je in dat hele beleerproces blijven steken als je het met je been alleen niet redt om consequent te zijn.

Goed dan.
Ik doe eerst verticale balans, dan lengtebuiging en dan zijwaarts.

Gaat je dier minder zijwaarts dan jij wil, zijn er een aantal mogelijke dingen mis - en daar hangt de oplossing van af.

Uiteraard wil ik geen gedonder zoals tegen de wand kwakken - een mens of dier kan alleen vanuit balans / enige controle over het (gemeenschappelijke) zwaartepunt 'prettig, ontspannen en vrijuit' bewegen.

(En als het probleem echt is dat alle voorbereidingen kloppen en het beest het verd*mt, dan kan een spoor misschien van nut zijn.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:04

Hoe bereik je verticale balans zonder dat het paard bekend is met, dan wel gehoorzaamd aan de eenzijdige kuithulp? Hoe krijg je invloed op de verdeling van gewicht over links- en rechtsvoor als je geen zijgangen kan rijden?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:08

Babootje schreef:
[

Ligt toch geheel aan het paard, een flegmatieke heb je een spoortje voor nodig een bloedbeest helemaal niet.