Wel blijven er dingen in de subtop geaccepteerd worden of minder afgestraft, terwijl diezelfde dingen in de basis echt veel lagere cijfers zijn. Van niet stilstaan, tot niet correct stappen, wissels die niet goed zijn. Wissel die in z2 en zz licht een 4 opleveren hooguit en die in subtop ineens een 6je zijn. Best lastig om te begrijpen soms.
Wel gisteren, in de basis, weer de discussie gehoord dat jurylid heel streng was of een 6jes jury, terwijl ik het eerder veel te soepel/sinterklaas vond (bij mij, de rest lag een stuk lager)

Als we het hebben over dat het voor juryleden moeilijk is om het hele plaatje te beoordelen, dan blijft het ook lastig voor ruiters om te begrijpen hoe er gejureerd wordt en ook echt naar zichzelf te kijken. Je kan een mooi beeld hebben, maar de oefeningen niet correct doen waardoor punten lager uitkomen. Of wat mensen ook vaak hebben; 'het ging beter als vorige keer' of 'voor ons doen was dat heel goed'. Maar een jury kent de combinatie niet en weet en kijkt niet of het beter is als vorige keer. Elke proef en elke wedstrijd is anders en js niet met elkaar te vergelijken. Helemaal niet op alleen gevoel. Veel proeven filmen en dan doornemen met protocollen is wel heel leerzaam.
Ik heb wel vanaf de b met sporen gereden en heb daar ook geen problemen mee, eerlijk gezegd. Natuurlijk moet je ermee kunnen rijden en de jury en instructie moet er iets van zeggen dat het niet goed is, maar je hebt ook ruiters zat in b en l die wel die onafhankelijke zit hebben.