Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:02

Ayasha schreef:
Bielsje schreef:
Laatst gaf ik mijn paard ook een tikje toen ik met iemand stond te praten en hij mijn arm aanraakte. Tenminste, zo zag het eruit. In werkelijkheid pakte hij mijn vel heel even een soort van want hij kreeg niet 100% aandacht. Hij beet niet maar wilde laten zien dat dat wel kon :'). Dat deed hij vaker en een blik had toen niet geholpen, een mondelinge waarschuwing niet, het touw lafhartig richting zijn borst gooien niet en nog meer dingen niet dus hij kreeg een tikje, ging op rust staan en staan slapen en alles was goed en hij heeft het niet weer gedaan.
Wist degene met wie ik stond te praten waarom ik een tikje gaf? Vond die mijn reactie gepast? Vast niet en hadden ze die 30 seconden gefilmd dan was ik nu ook het haasje....

Dat geloof ik niet eerlijk gezegd. Ik denk niet dat de hele paardenwereld op zijn kop gaat staan (en dat Helgstrand zich zorgen zou maken) om een tikje op de neus bij een hengst die bijt. :+ Je ziet de beweging toch van het dier. Als je naar de beelden kijkt ben je op aan het letten. Jouw geprekspartner waarschijnlijk niet maar als je gefilmd was en ze zouden het tonen zou je zien wat er gebeurde als je op de interactie tussen paard en mens aan het letten bent.

Zijn er beelden zoals in de tijd met Power and paint echter.... Jaaaa... Dan zal het moeilijker worden om er goed uit te komen. :+

Ik gebruikte een zweepje en je wilt niet weten hoe schattig mijn paard keek op het moment dat hij het deed :+

Het gaat erom dat enkel ik wist van al die keren ervoor, en als ik groom was had ik echt niet de moeite genomen om dat tegen de grote baas te zeggen. Dus hoe had die mijn actie kunnen verantwoorden?

Misschien staat het niet op zn kop om een tikkie, maar ik denk dat als je goede momentopnames achter elkaar plakt over een langere tijdsduur dat je er best iets leuk van kunt maken....

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:03

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Waarom zou hij dat niet doen als hij niks te verbergen heeft?
Waar maakt hij zich uberhaupt druk om als er niks op die beelden te zien is dat niet door de beugel kan?
De beelden zijn er, al de principes kwesties zijn mosterd na de maaltijd nu.

Als je een stok zoekt om een hond te slaan is er altijd wel 1 te vinden. Als je wilt kun je een uitzending zo neerzetten als je m hebben wilt. En dat gaat denk ik ook wel gebeuren.
Het is vanuit journalistiek oogpunt bezien - en zeker gezien het onderwerp - dus heel belangrijk dat Helgstrand de ruwe beelden kan bekijken en daarop vrij kan reageren. Dan moet je toch op zn minst de beelden een paar x hebben kunnen bekijken. Met de mensen op die beelden hebben kunnen praten om de situatie te kunnen plaatsen, zodat je goed uit kunt leggen wat daar gebeurt. Dat kan allemaal niet met een journalist voor je neus en een camera op je gericht.
Dus aan het feit, dat Helgstrand daar al niet de gelegenheid voor krijgt, kun je al afleiden wat voor soort uitzending het gaat worden. En dan snap ik heel goed dat Helgstrand naar de rechter stapt.

Dit dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:05

Oh ik snap ook best dat hij naar de rechter stapt hoor. Het spijt me dat ik dat niet meteen duidelijk gemaakt heb. :) Om die reden ga ik dus ook niet in discussie over hoe de beelden verkregen zijn. Dat dat niet oke is, ben ik het geheel mee eens.

Het enige dat ik nog nuttig vind om het over te hebben is, stel dat de beelden uitgezonden mogen worden (ja ja veronica illegaal, blablabla). Wat er dan te zien zou zijn dat hij op deze manier reageert. (het artikel over "paarden zijn groot en sterk dus..." ). Daarmee heeft hij IMO zichzelf enigszins in een hoek gedreven. Als ze toch de beelden niet mogen gaan uitzenden volgens de wet was een "ik stap naar de rechter omdat mijn vertrouwen geschonden is en dit bedrijfsspionage is." veel simpeler geweest om een storm te voorkomen lijkt me.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:08

Bedrijfsspionage? Wat heeft ie te verbergen?!? Hij heeft een wietplantage! Hij roomt geld af! Hij wast geld wit!

_O- _O- _O-

Je kunt hier onmogelijk een reactie op geven waar mensen niet op gaan speculeren. Ik denk dat hij zijn best heeft gedaan om dat te voorkomen :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:28

Veronica2 schreef:
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om de methode en de vorm. Het maakt ook geen klap uit wat het materiaal te zien geeft, het is op illegale wijze verkregen.

Dat maakt dus weldegelijk uit.

Als het belang groter is dan het middel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:31

Ik snap wel dat ie dat zegt @Ayasha. Wellicht iets ongelukkig gebracht. Maar de paarden die daar staan - vast niet alle en misschien maar enkele - zijn paarden die niet voor iedereen te hanteren zijn. En dan heb ik het nog niet over de dekhengsten. Het is immers ook een dekstation.

Maar gewoon over de rijpaarden. Het zijn grotendeels paarden met dat beetje extra die niet voor de doorsnee ruiter zijn. Niet doorsnee dus met soms ook niet doorsnee oplossingen, maar zonder de context en te weten hoe je de situatie moet beoordelen ziet het grote publiek alleen maar de zweep of de slof, etc.
Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen waarom we bij ons jonge net zadelmakke paard een slof gebruikten.
Net zoals dat het bij ons huidige paard in de zadelmak maak fase dat weer helemaal niet hoeft. Het ene paard is echt het andere niet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-06-23 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:32

STEL dat er gefilmd is dat een paard compleet met een zweep en een schep en vervolgens urenlang geen water krijgt om het maknte krijgen.

Is het illegaal filmen dan niet ondergeschikt aan het bewijs van de mishandeling?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:34

Je hoeft ook maar een kleine serie straatinterviews te kijken om te weten dat de meeste mensen 'on the spot' echt niet lekker uit hun woorden komen en vaak best knullige dingen zeggen.

Zelfs bij mensen wiens baan het is om anderen/ de camera te woord te staan hebben genoeg moeite met een weloverwogen antwoord te formuleren.
Probeer voor de grap eens een vraag te stellen aan een woordvoerder. Grote kans dat ze je vragen je vragen op de mail te zetten.

Dus dat je daar bij een potentieel beladen onderwerp weinig zin in hebt snap ik wel. Of je nou iets te verbergen hebt of niet. Je weet dat het breed uitgemeten gaat worden en dat ze het programma niet gemaakt hebben om je een veer in de piep te steken en dus wil je je fatsoenlijk voorbereiden.

Ik zou dat ook willen. Bij beide scenario's: als er iets is én als er niets is.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-06-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:35

fransje23 schreef:
STEL dat er gefilmd is dat een paard compleet met een zweep en een schep en vervolgens urenlang geen water krijgt om het maknte krijgen.

Is het illegaal filmen dan niet ondergeschikt aan het bewijs van de mishandeling?

Ik kan je zin niet volgen. Bedoel je als er gefilmd wordt dat een paard met zweep en schep mank geslagen wordt een geen water krijgt of zo?
Dat is bij Helgstrand vast niet aan de orde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:39

Het ligt er wel aan hoe zo'n slof gebruikt wordt, die wordt hier ook veel gebruikt op veel prof stallen en zelf ben ik er geen fan van. Maar ik zie wel verschil, bij sommige wordt het ding echt misbruikt en bij anderen hangt ie er redelijk los bij.

Maar ja, als ze opgeknoopt worden zoals Power en Paint dan is het alleen maar goed als zoiets wel aan de kaak gesteld wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:52

Bielsje schreef:
Bedrijfsspionage? Wat heeft ie te verbergen?!? Hij heeft een wietplantage! Hij roomt geld af! Hij wast geld wit!

_O- _O- _O-

Je kunt hier onmogelijk een reactie op geven waar mensen niet op gaan speculeren. Ik denk dat hij zijn best heeft gedaan om dat te voorkomen :Y)

‘ Het zich op ongeoorloofde wijze eigen maken van informatie over een bedrijf of over de activiteiten van dat bedrijf, met het doel die informatie ten voordeel te doen komen aan een ander bedrijf of een andere instantie. ‘
https://www.encyclo.nl/begrip/bedrijfsspionage

Vertel.. wat is er zo verkeerd aan het gebruik van die term dat het lachwekkend is?
Er staat nergens gedefinieerd wat voor informatie er eigen gemaakt moet worden om te gelden. :?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:56

Ayasha schreef:
Bielsje schreef:

_O- _O- _O-

‘ Het zich op ongeoorloofde wijze eigen maken van informatie over een bedrijf of over de activiteiten van dat bedrijf, met het doel die informatie ten voordeel te doen komen aan een ander bedrijf of een andere instantie. ‘
https://www.encyclo.nl/begrip/bedrijfsspionage

Vertel.. wat is er zo verkeerd aan het gebruik van die term dat het lachwekkend is?
Er staat nergens gedefinieerd wat voor informatie er eigen gemaakt moet worden om te gelden. :?

Helemaal niets. Maar ik weet vrij zeker dat mensen die zoiets op SM lezen hierop los zouden gaan. Dat gaat namelijk snel. Het gaat dus niet om de definitie an sich, het gaat erom dat ook daar mensen "het slechte" in kunnen zien als ze dat willen, dat lijken we soms graag te doen op SM.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:01

Babootje schreef:
fransje23 schreef:

Ik kan je zin niet volgen. Bedoel je als er gefilmd wordt dat een paard met zweep en schep mank geslagen wordt een geen water krijgt of zo?

Ja,dat bedoel ik.

Mensen die zo hameren op het feit dat het stiekem filmen illegaal is.
Er kunnen dingen worden vastgelegd die het daglicht niet kunnen verdragen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:07

fransje23 schreef:
Babootje schreef:

Ja,dat bedoel ik.

Mensen die zo hameren op het feit dat het stiekem filmen illegaal is.
Er kunnen dingen worden vastgelegd die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ben je dan ook van mening dat inbreken mag al er toevallig een illegaal gekopieerde film gevonden wordt? Waar is dan de grens?

Daarom is het goed er eerst een rechter naar te laten kijken lijkt mij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:23

Bielsje schreef:
Ben je dan ook van mening dat inbreken mag al er toevallig een illegaal gekopieerde film gevonden wordt? Waar is dan de grens?

Daarom is het goed er eerst een rechter naar te laten kijken lijkt mij.

Nee, maar inbreken om een dier of mens te redden mag wat mij betreft wel.

Het is, zoals ik al herhaaldelijk heb genoemd, aan de rechter om te beslissen. Wat ik wil aangeven is dat er wel situaties zijn waarbij het doel de middelen heiligt.
Het is niet altijd verwerpelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:45

Een ding is zeker als de rechter beslist dat de beelden gewoon uitgezonden mogen worden zijn de kijkcijfers vast goed.
Helgstrand heeft voldoende aandacht ervoor getrokken.
Iets wat ik overigens niet begrijp. Waarom zoveel tamtam in plaats van gewoon alleen de juridische stappen nemen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:47

Veronica2 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb er stukjes van gezien ja. Het heeft vooral een hoog Alberto Stegeman gehalte. Wat ik heb gezien voldoet precies aan de verwachting van een "entertaining crime show", wat helemaal niets zegt over de journalistieke zorgvuldigheid.

Dat Deense programma is gewoon sensatiejournalistiek en er worden geen serieuze langdurige onderzoeken gedaan vooraf.

Wat goed dat jij er werkt! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer info :+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:48

fransje23 schreef:
Een ding is zeker als de rechter beslist dat de beelden gewoon uitgezonden mogen worden zijn de kijkcijfers vast goed.
Iets wat ik overigens niet begrijp. Waarom zoveel tamtam in plaats van gewoon alleen de juridische stappen nemen?

Ha, het is inderdaad de vraag of dit de slimste zet was. Zeker in het geval dat het gewoon uitgezonden mag worden. Nu ga ik ook kijken natuurlijk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:51

fransje23 schreef:

Dat ben ik zeker met je eens. Door zijn manier van reageren en überhaupt het statement zijn alle ogen juist op hem en het programma gericht

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:52

fransje23 schreef:

Omdat als zij het naar buiten hadden gebracht en niet Helgstrand, daar ook weer mensen over waren gevallen want wat heeft ie te verbergen dat ie niets heeft gezegd... Altijd vinden we wel weer een reden imo.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:58

fransje23 schreef:

Jij wil kennelijk heel graag dat er op die stal paarden mishandeld worden volgens jouw maatstaven en dat dat met de beelden naar buiten wordt gebracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:07

MyWishMax schreef:
fransje23 schreef:

Dat ben ik zeker met je eens. Door zijn manier van reageren en überhaupt het statement zijn alle ogen juist op hem en het programma gericht

Omgekeerde wereld hier. Het hoge bomen vangen veel wind syndroom. Daarom is alles geoofloofd 8)7

princequillo
Fotograaf

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:19

Uh.... Huh? Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die graag heeft dat ze daar paarden mishandelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:23

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Jij wil kennelijk heel graag dat er op die stal paarden mishandeld worden volgens jouw maatstaven en dat dat met de beelden naar buiten wordt gebracht.

Nee, ik wil dat helemaal niet!

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat stiekem filmen soms wel degelijk nut heeft om misstanden aan het licht te brengen.
Iets wat jij bijvoorbeeld niet schijnt te willen begrijpen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:25

Dwalen we niet een beetje af?

Ik denk ook niet dat het uitmaakt wat Helgstrand wel of niet gedaan heeft. Overal zal commentaar op zijn. Hij moet reageren zoals het hem goeddunkt.

De scheidslijn hoe ver iemand mag gaan wbt privacy en om dieren te beschermen is sowieso een dunne denk ik. Ik heb daar in ieder geval niet de antwoorden op.