Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:12

rien10 schreef:
cajabol schreef:
Rien

Ik snap nog steeds niet wat dieren houden voor de slacht en vervolgens slachten te maken heeft met het verscheuren van een dier door een wolf

Wellicht is dat nu het hele probleem , het niet begrijpen, voelen, beseffen, dat er meer dan een miljoen dieren moedwillig gedood worden om opgegeten te worden. En....totaal onnodig. Ze worden levend niet uitelkaar gescheurd, dat is waar voor zover ik weet, maar wel gedood terwijl ze meestal nog aan het begin van hun volwassenheid zijn. Om het nog maar niet te hebben over de talloze dierproeven op kerngezonde dieren die geen kant opkunnen. Hoe denken we dat de dieren in de dierentuinen gevoerd worden? Allemaal gezonde dieren die hun leven worden opgeofferd zodat wij dieren kunnen gaan bekijken. Ik zou talloze a 4tjes kunnen volschrijven waarom wat wij mensen doen zoveel erger is dan de wolf die moet overleven.
Hoor net dat stal afgebrand is waar schapen en lammeren instonden. Ook weer zoiets. Hoe kan dat, net zoals de talloze branden bij varkens en kippen? Wij zijn toch zo goed voor onze dieren?

Jij bent duidelijk tegen het houden van dieren voor consumptie. Daar tegen zijn is niets mis mee.
Er is niets mis mee en het heeft 0 te maken met de aanwezigheid van wolven in Nederland.

Maar onware/verdraaide informatie over boeren wordt stelselmatig misbruikt om boeren in een kwaad daglicht te zetten en voor het gemak horen daar alle hobbydierenhouders ook maar bij en ik moet zeggen dat ik mij daardoor door de jaren heen steeds meer aangetrokken voel tot te boeren en steeds minder tot de rewilders en de vegans die het dan allemaal wel beter weten en voor een paard zijn neus langs lopen in een parcours. Kan helemaal ziek worden van de Oostvaardersplassen en al die andere plekken zoals in het Drents Friese Woud waar onder het mom van natuur de wolf de koeien wel aan mag vreten en hun kalveren pakt. De moeflons laat verdwijnen. Rewilding is ziek en de wolf is hier niet gekomen omdat hij hier uit eerste keus is. Ze willen hier helemaal niet zijn maar worden gedood als ze in de mooie territoria in Duitsland verschijnen. Ze zullen flink toenemen in aantal want voor eten zorgen is geen groot probleem , de keuze is reuze er loopt hier van alles op twee en vier benen rond en een wol met honger gaat echt niet voor een mens aan de kant dus na heel veel dierenleed gaat dit alsnog gereguleerd worden en voordien zullen ze op steeds meer plaatsen terecht komen waar ze eigenlijk niet kunnen leven maar wel moeten. Ze zullen voor steeds meer angst gaan zorgen. Dierenleed niks anders. Gelijk de korhoenders die ten dode opgescheven zijn en maar steeds weer in worden gevlogen .... Omdat er subsidie voor is en er mensen van willen leven, niet omdat het voor de dieren zo leuk is. Rewilders zijn eigenlijk mega slechte boeren, Ze verzorgen niet, ze voeren niet, enz enz.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:15

Tiquira_Jill schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen op elkaar losgaan maar oké,

Ik woon midden in een wolvengebied en gelukkig heb ik nu geen paard of pony, maar ik heb wel een hondje.
Ik en mijn moeder durfen amper nog met schemer of savonds te wandelen en sommige bossen mijden we zwz.

Je merkt aan alles dat de wolf hier woont.
De bossen zijn doodstil, geen enkel vogeltje te horen en we zien nog amper wild op een vosje na.
Vroeger kon je hier elke ochtend wel wild zien en hoorde je zelfs in de winter veel vogelzang.
Nu is het gespannen en stil.
Mijn hondje is altijd op haar hoede en is veel waakser geworden, ook hebben we hier al wolvengehuil gehoord en ik heb ze (2 wolven) al met schemer een keer gezien.

Ik snap niet zo goed dat mensen het risico van de wolf vergelijken met op straat lopen(?)
Ja ik ga naar buiten en dan heb ik een risico om aangereden te worden maar als ik mij netjes aan alle regels houd en ik niet de meest ongelukkige op 10000en ben is die kans klein.

Terwijl de wolf actief de mens opzoekt en vaak ook in tuinen en woonwijken loopt.
Ik mag niks doen om mijzelf en mijn hond te beschermen, want; beschermde soort.

Dus als ik oog in oog kom te staan met 3 wolven dan maak ik geen kans met mijn kleine hondje.

Wolven in Canada en Finland die te dichtbij de bewoonde wereld komen worden of weggejaagd of geschoten omdat het een onveilige situatie voor beide partijen creëert.

NL negeert alles en geeft verkeerde adviezen aan mensen omdat iedereen wil geloven dat ze schuw zijn.

Het laatste wat ik toe wil voegen,
Ik ben ook vegetarisch alleen wat heeft dat precies met de wolf te maken?
Ik vind beide verschrikkelijk en zou willen dat beide problemen eerlijk werden opgelost.

Alleen denken jullie dat de afschaffing van de vlees industrie het wolven probleem oplost?

Want ik ben voor afschaffing van de vlees industrie maar ben ook voor het reguleren van de wolf.

Of moeten we alle varkentjes die we nu zelf opeten beschikbaar stellen voor de wolf? Dat vind ik echt een ziekmakende gedachte.

Nouja, aan iedereen wens ik de de capaciteit om zich in te leven in de ander zijn situatie zonder diegene voor whatever uit te maken.
We zijn hier toch niet tegen elkaar?
We zijn toch gewoon hier een oplossing voor alle partijen? :o :(:)

Je raakt dus gewoon je woon- en leefgebied kwijt op deze manier. Het is niet meer veilig of aangenaam om nog te gaan wandelen in een doodstil bos. :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:19

lies schreef:
Cer schreef:
Dat mag je vinden.. ik denk dat overal gewoon geld aan verdient wordt :) campagnes, stichtingen, de hele mikmak.. dat is niet echt complot achtig .. dat is wat het is.

Het verschil in ophef is al een paar keer toegelicht... dat jij het anders ziet, en dat kan, wil niet zeggen dat het niet 'verklaart' is.. jij bent het niet eens met de verklaringen.. dat is iets anders dan dat het niet verklaart is. Ik weet ook niet of het een harde wetenschap is.
Iemand die tegen slachtvarkens is, kan toch ook graag zn schapen in de wei willen houden zonder dat ze aangevreten worden?
Of mogen alleen mensen die (bio)vlees eten, pro wolf zijn, omdat die blijkbaar niets geven om aangevreten ponnies? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt eigenlijk?

Natuurlijk wordt overal geld aan verdiend. Dat is toch zo oud als de weg naar Rome? Maar laten we dat deel even in het midden, want dat vind ik dan weer irrelevant :)

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed wat jij bedoelt. Ik heb geen verklaring gelezen voor het verschil in ophef. Zie wel dat men zegt dat het niet te vergelijken is. Dat is toch geen verklaring?
Er is niemand die niets geeft om half aangevreten pony's, lijkt me. Zeker niet op dit forum.
Overigens nogmaals voor de duidelijkheid; ik ben niet pro wolf.

Rizette schreef:
Nou het is wel duidelijk dat jij heel weinig op het platteland komt. Anders zou je idd varkens in de wei zien, net als alpaca's , pony's , geiten , schapen, kalveren, koeien, paarden en veulens. Overigens nog een vraag aan jou, Sinds wanneer hebben varkensschuren geen ramen meer? Ben je er wel ooit in geweest? Je schetst een beeld wat totaal niet klopt. Varkens schreeuwen overigens ook als ze gevoerd worden. Kortom bij alles wat consternatie veroorzaakt. Ook als ze ruzie maken trouwens. Dus het is geen gillen in de zin van huilen.Ik kan je zeggen als ze niet meer gillen dan is het pas echt mis. Maar ik zie dat je weinig van varkens weet en van varkensschuren en dat ze jou ook niet opvallen als ze buiten lopen. Dus geen dingen gaan vertellen die niet kloppen.

Kijk, dit snap ik dus gewoon niet. Ik weet niet of je varkensboer bent, maar zo niet, begrijp ik niet dat je als dierenliefhebber de varkenshouderij gaat verdedigen. Ik zie genoeg varkensschuren die geen ramen hebben en ook al hebben ze ze wel, dat is eigenlijk nog wreder, dat ze het wel kunnen zien, maar ze mogen er maar 1 keer in hun leven uit, als ze naar de slacht gaan. Ben er zeker wel eens in geweest. Vond het verschrikkelijk om te zien, echt een waardeloos leven hebben die dieren. Denk dat ze liever meteen dood gaan, dan dit leven. Er zat er een varkensboer op 500 meter afstand van me en ik ben blij dat hij gestopt is.

Nee ik ben geen varkensboer maar stap elke schuur met dieren in als ik de kans krijg omdat ik het zelf wil zien en weten en niet napraat wat er aan onzin verkondigd wordt over boeren of paardenhouders . Ik ga steeds meer de boeren waarderen en walgen van de rewilding en bijbehorende mooie praatjes maar helemaal niks doen voor de dieren. Onder het mom van ze zijn zo blij dat ze buiten in de drek niet te vreten krijgen en elkaar afmaken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:21

sterregoud schreef:
Tiquira_Jill schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen op elkaar losgaan maar oké,

Ik woon midden in een wolvengebied en gelukkig heb ik nu geen paard of pony, maar ik heb wel een hondje.
Ik en mijn moeder durfen amper nog met schemer of savonds te wandelen en sommige bossen mijden we zwz.

Je merkt aan alles dat de wolf hier woont.
De bossen zijn doodstil, geen enkel vogeltje te horen en we zien nog amper wild op een vosje na.
Vroeger kon je hier elke ochtend wel wild zien en hoorde je zelfs in de winter veel vogelzang.
Nu is het gespannen en stil.
Mijn hondje is altijd op haar hoede en is veel waakser geworden, ook hebben we hier al wolvengehuil gehoord en ik heb ze (2 wolven) al met schemer een keer gezien.
Dat is precies wat er in Drenthe gebeurt. En ondertussen wordt Drenthe als paardenprovincie gepromoot. Of voor de recreatie. Je houdt je hart vast want vergis je niet wat een paard doet wat echt in paniek raakt met jou er op. Dat is jou echt vergeten. Maar dat moet je denk ik even horen van iemand die h et meegemaakt heeft.
Ik snap niet zo goed dat mensen het risico van de wolf vergelijken met op straat lopen(?)
Ja ik ga naar buiten en dan heb ik een risico om aangereden te worden maar als ik mij netjes aan alle regels houd en ik niet de meest ongelukkige op 10000en ben is die kans klein.

Terwijl de wolf actief de mens opzoekt en vaak ook in tuinen en woonwijken loopt.
Ik mag niks doen om mijzelf en mijn hond te beschermen, want; beschermde soort.

Dus als ik oog in oog kom te staan met 3 wolven dan maak ik geen kans met mijn kleine hondje.

Wolven in Canada en Finland die te dichtbij de bewoonde wereld komen worden of weggejaagd of geschoten omdat het een onveilige situatie voor beide partijen creëert.

NL negeert alles en geeft verkeerde adviezen aan mensen omdat iedereen wil geloven dat ze schuw zijn.

Het laatste wat ik toe wil voegen,
Ik ben ook vegetarisch alleen wat heeft dat precies met de wolf te maken?
Ik vind beide verschrikkelijk en zou willen dat beide problemen eerlijk werden opgelost.

Alleen denken jullie dat de afschaffing van de vlees industrie het wolven probleem oplost?

Want ik ben voor afschaffing van de vlees industrie maar ben ook voor het reguleren van de wolf.

Of moeten we alle varkentjes die we nu zelf opeten beschikbaar stellen voor de wolf? Dat vind ik echt een ziekmakende gedachte.

Nouja, aan iedereen wens ik de de capaciteit om zich in te leven in de ander zijn situatie zonder diegene voor whatever uit te maken.
We zijn hier toch niet tegen elkaar?
We zijn toch gewoon hier een oplossing voor alle partijen? :o :(:)

Je raakt dus gewoon je woon- en leefgebied kwijt op deze manier. Het is niet meer veilig of aangenaam om nog te gaan wandelen in een doodstil bos. :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:26

Happinez. de rewilders zijn zeer selectief in wat ze tot zich nemen qua informatie maar daardoor ook behoorlijk voorspelbaar. Ze zullen nooit van hun leven iets horen aan info over aanvallen door wolfwerende omheining, ze doen hetzelfde als de controleurs, graag een boer of houder nog even een mes in de rug steken. Blijven ontkennen dat de rasters niet afdoende zijn. Ook al komen we met 20 situaties. Ik zie het constant in de praktijk rond de wolven. Daarom is het ook eigenlijk zinloos om ze die info te geven morgen beweren ze ergens anders dat ze er nog nooit van gehoord hebben of dat de info niet juist is.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 02-03-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:32

Nikass schreef:
Kun jij niet gewoon inhoudelijk discussiëren Rizette?
Het is erg vermoeiend om op al je aannames en conclusies in te gaan. En je beschuldigingen.

Ik vind dat als jij wat beweert, dat het goed is als je het kan onderbouwen. En ik heb ook aangegeven waarom: als je goed in kaart brengt wat er misgaat met de wolfwerende hekken, dan kan daar misschien van geleerd worden hoe het anders/beter kan.
Maar als jij mij op voorhand wegzet als heb ik een verkeerde intentie, dan heb ik niet zoveel zin om met jou in gesprek te gaan.

En voor het geval het je interesseert: ik ben géén voorstander van de PVDD.

Dit was dus heel voorspelbaar, precies wat de rewilding doet , als je met feiten komt willen ze het niet horen of lezen of onderzoeken.En zijn ze weg fom venster. Ik hoef niet met jou te discussieren hoor ik weet dat het zinloos is maar heb de moeite toch even genomen om je wat feiten te geven. Als jij lekker in de ontkenningsfase wilt blijven hangen moet je dat vooral doen. Geniet er van. En het buitenland heeft het allemaal al gedaan dat in kaart brengen,tientallen jaren, je wilde het iedereen hier nog een keer over laten doen? Tijd rekken? Dierenhouders in heel Europa zijn de wolven meer dan zat. Gaan gebukt onder het probleem

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:38

Huertecilla schreef:
Happinez schreef:
De cijfers van aanvallen op honden zijn gebaseerd op niets, een schatting...
Als je naar de feiten van de afgelopen 2 jaar kijkt komt de wolf toch in de meeste gevallen naar voren in het DNA vanuit de slachtvelden.

Er wordt alleen DNA onderzoek gedaan als de wolf verdacht wordt.
Dan nóg zijn er verschillende gevallen waarbij de hond de dader was.
De cijfers van aanvallen door honden worden inderdaad niet op dezelfde manier geregistreerd.
Zie daar waarom ik aangeef dat de cijfers volledig scheef zijn met de wolf als ´boze´ wolf.
Vos en hond zijn blijkbaar geaccepteerd kwaad maar de wólf oei.... hysterie.

Logische hé dus hoe kan je dan een vergelijking met een hond maken ?
aanvallen van honden zijn een schatting , en aanvallen van wolven feiten.
Schattingen kan iedere idioot maken en verkondigen.
Ik ga liever af op feiten.

De schade die de wolf aanricht is vaak vele malen erger dan die van een hond.
Ik zeg niet dat een hond het niet kan, maar je gaat mij niet vertellen dat we ineens explosief aantal hondenaanvallen hier hebben.
Dat noem ik nou echt sprookjes vertellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:42

Rizette schreef:
Maar onware/verdraaide informatie over boeren wordt stelselmatig misbruikt om boeren in een kwaad daglicht te zetten en voor het gemak horen daar alle hobbydierenhouders ook maar bij en ik moet zeggen dat ik mij daardoor door de jaren heen steeds meer aangetrokken voel tot te boeren en steeds minder tot de rewilders en de vegans

Precies dit heb ik momenteel ook. Ik vond eerst rewilding best mooi, sterker nog, door mijn vrijwilligerswerk bij bosbeheer kregen we ook aardig wat achtergrond informatie van oa ARK, iedereen wel bekend.
Al ver voordat hier ook maar 1 wolf leefde, stonden in hun presentaties de wolven al vernoemd en stelden wij als hobby-isten al vragen hoe dat zou gaan met wolven en vee. Geen zorgen, dat komt goed, er is genoeg wild, en er komt steeds meer wild, biodiversiteit, we kennen het verhaal ondertussen allemaal.

Er is veel veranderd, niet enkel het aantal wolven is fiks toegenomen, maar ook de aanvallen op vee. Ze eten wel vee. Was niet de bedoeling, maar dat hadden die kantoormannen kennenlijk niet bedacht, dus komen ze met een hekwerkje aan, en wat meer en wat hoger en wat dieper en wat meer stroom en tja als je dat niet wilt uitgeven voor alles of je dieren niet wilt ophokken in de nacht ben je ineens maar een slechte veehouder dat je dat niet voor je dieren over hebt. Maar dat snappen ze ook wel weer want je bent dan zeker 'zo'n vleeseter', die duizenden dieren gaat vermoorden en dat maar oké vind.

Het is zwart-wit aan alle kanten aan het worden. En over het grijze tussengebied is helaas niet meer te discussiëren. Ik merk dat hier ook.
Ik liet 1x in een context het woord moorden vallen en van mijn hele verhaal wat ik typte hier, was dat het enige wat er dan uitgelicht wordt om heerlijk over verder te gaan.

En ik denk dat dat uiteindelijk mij nog het meeste stoort. Dat er niet geluisterd wordt naar elkaar en dan heel eerlijk, ja toch wel het meest vanuit de kant van de prowolvers. Deze hebben veelal de oogkleppen op en de wolf is heilig verklaard, waardoor zij niet meer open staan voor meningen en vragen en opmerkingen van anderen.
Jammer, want met al dat gediscussieer komt er geen oplossing voor het ontstane probleem (wat nog veel erger zal worden, want de wolf zal inderdaad niet meer weggaan, want er is veel te veel subsidiegeld mee gemoeid)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:48

Rizette schreef:
Dit was dus heel voorspelbaar, precies wat de rewilding doet , als je met feiten komt willen ze het niet horen of lezen of onderzoeken.En zijn ze weg fom venster. Ik hoef niet met jou te discussieren hoor ik weet dat het zinloos is maar heb de moeite toch even genomen om je wat feiten te geven. Als jij lekker in de ontkenningsfase wilt blijven hangen moet je dat vooral doen. Geniet er van. En het buitenland heeft het allemaal al gedaan dat in kaart brengen,tientallen jaren, je wilde het iedereen hier nog een keer over laten doen? Tijd rekken? Dierenhouders in heel Europa zijn de wolven meer dan zat. Gaan gebukt onder het probleem

Maar het opsommen van een paar willekeurige namen en hun ervaringen, dat heeft toch niets te maken met je bronnen of feiten geven? Tegenover deze 3 personen staan misschien wel 300 (ik noem maar wat) die wel baat hebben bij zo'n wolfwerend hek. Ik weet het niet, daarom zou ik er ook wel bronnen van willen zien.

Isapaardje; je 'luistert' zelf ook nogal slecht als je het blijft hebben over 'pro-wolvers'. Ik heb nog geen 1 'pro-wolver' gezien in deze hele discussie. Wel mensen die zich afvragen of de hysterie terecht is en of het echt nodig is om de wolven af te schieten. Of er geen andere oplossingen zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:02

lies schreef:
Rizette schreef:

Maar het opsommen van een paar willekeurige namen en hun ervaringen, dat heeft toch niets te maken met je bronnen of feiten geven? Tegenover deze 3 personen staan misschien wel 300 (ik noem maar wat) die wel baat hebben bij zo'n wolfwerend hek. Ik weet het niet, daarom zou ik er ook wel bronnen van willen zien.

Isapaardje; je 'luistert' zelf ook nogal slecht als je het blijft hebben over 'pro-wolvers'. Ik heb nog geen 1 'pro-wolver' gezien in deze hele discussie. Wel mensen die zich afvragen of de hysterie terecht is en of het echt nodig is om de wolven af te schieten. Of er geen andere oplossingen zijn.

Een probleem is dat je niet weet of jou wolfwerende hek effect heeft. Je weet namelijk niet of de wolven er überhaupt geweest zijn om een poging te doen.

Even voor de mensen die twijfelen over de berichten en waarheden, en roepen dat de meeste aanvallen door honden gedaan zijn, neem eens een kijkje op de website van Bij12.
Er staat o a een mooie grafiek. Die gaat over de periode 1 aug tot 31 okt dus 3 maanden
totaal 137 meldingen:
5 geen aanval,
101 door wolven,
1 door goudjakhals,
15 door hond, vos, of ander dier.
15 nog in behandeling.

cajabol

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:11

En om te stellen dat de slacht erger is dan uit elkaar getrokken en levend aangevreten te worden door een wolf is echt bizar

Ik weet niet meer wie dit schreef maar dit blijft een probleem van niet beseffen hoe vreselijk het is voor een dier om naar een plek te worden gereden waar hij of zij de dood vindt. Gillende dieren voordat hij of zij aan de beurt is. Dat is de werkelijkheid. Dieren fokken om doodgemaakt te worden.
Ik wil trouwens wel een onderscheid maken tussen boeren. Je hebt veeboeren en bollenboeren en agrarische boeren en misschien nog wel meer. Maar het zijn de veevoeren die geld verdienen over de rug van onschuldige dieren dus laten we niet alle boeren over 1 kam scheren

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:13

Ik heb gisteren trouwens een link geplaatst van info over wolfwerende omheining. Heeft iemand daar naar gekeken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:23

Wat herkenbaar HC. Als je in dit en andere wolftopics hier op bokt kijkt, naar de mensen die fel anti "prowolf"/"rewilding"/"4-hoog" etc ageren, dan valt op dat je deze zelfde mensen tegen komt in het anti asielzoekers topic. Ze zijn van mening dat Nederland vol is, en dat er geen ruimte is voor asielzoekers. Ze geven de asielzoekers de schuld van de woningnood in Nederland. Ze verdedigen de bio industrie, de boerenlobby, zwarte Piet, jagers, en zijn tegen "randstedelingen", "vegans", (ze geven zelf hun invulling aan die definitie) en "links"

Er komen nooit serieuze bronnen, geen ideeën voor oplossingen, maar alleen populistische oneliners. En ze benoemen iedereen die een andere mening is toegedaan tot één van de genoemde categorieën waar ze op tegen zijn.

En daarom is er met deze mensen ook eigenlijk geen redelijke discussie te voeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:43

Nikass schreef:
Wat herkenbaar HC. Als je in dit en andere wolftopics hier op bokt kijkt, naar de mensen die fel anti "prowolf"/"rewilding"/"4-hoog" etc ageren, dan valt op dat je deze zelfde mensen tegen komt in het anti asielzoekers topic. Ze zijn van mening dat Nederland vol is, en dat er geen ruimte is voor asielzoekers. Ze geven de asielzoekers de schuld van de woningnood in Nederland. Ze verdedigen de bio industrie, de boerenlobby, zwarte Piet, jagers, en zijn tegen "randstedelingen", "vegans", (ze geven zelf hun invulling aan die definitie) en "links"

Er komen nooit serieuze bronnen, geen ideeën voor oplossingen, maar alleen populistische oneliners. En ze benoemen iedereen die een andere mening is toegedaan tot één van de genoemde categorieën waar ze op tegen zijn.

En daarom is er met deze mensen ook eigenlijk geen redelijke discussie te voeren.

O ja kom je mij daartegen op die pagina? Dacht het niet, Leugens! Walgelijk! . Zou dat maar eens snel rectificeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:49

Ik vind dat dit topic juist redelijk uit de oneliners blijft...

Ik vind de relatie wolf - asielzoekers - populist (in één adem ...) stuitend. En ook niet waar.

Als we het zo zwart wit neerzetten, gaat de selffulfilling prophecy vanzelf z'n werk doen. Ik zoek juist de nuance - en ben het wél met HC eens dat het een proces is waar we doorheen moeten - maar waarvan ik ook hoop dat het uitmondt in een nieuw evenwicht. De wolf zal niet geheel uit Nederland verdwijnen. Maar ik ga er ook vanuit dat een situatie zoals nu in ZW Drenthe door vrijwel iedereen onacceptabel wordt gevonden, en dat je daar dus iets aan moet doen.

Dat heeft NIETS te maken met boerenlobby's en zwarte Piet. Maar ook niet met randstedelingen en vegans.

Dus inderdaad graag een rectificatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:55

Ga maar even kijken in de topics wie je daar tegen komt. En op dezelfde manier "discussiëren"
Ik ben nu opeens alweer benoemd tot rewilder. Ik had nog niet van de term gehoord, maar opeens ben ik het toch.

Lies: eens, onder bronnen versta ik iets anders dan het verhaal van de buurvrouw.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:04

Ik ga temmen, vind dat je een aantal mensen (waaronder mij) zwaar beledigt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:24

cajabol schreef:
En om te stellen dat de slacht erger is dan uit elkaar getrokken en levend aangevreten te worden door een wolf is echt bizar

Ik weet niet meer wie dit schreef maar dit blijft een probleem van niet beseffen hoe vreselijk het is voor een dier om naar een plek te worden gereden waar hij of zij de dood vindt. Gillende dieren voordat hij of zij aan de beurt is. Dat is de werkelijkheid. Dieren fokken om doodgemaakt te worden.
Ik wil trouwens wel een onderscheid maken tussen boeren. Je hebt veeboeren en bollenboeren en agrarische boeren en misschien nog wel meer. Maar het zijn de veevoeren die geld verdienen over de rug van onschuldige dieren dus laten we niet alle boeren over 1 kam scheren

Oh en alle vee boeren zijn klootzakken ofzo??

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:24

Ik heb af en toe contact met de wolvenconsulent en deze geeft toe dat er enkele aanvallen zijn geweest binnen goedgekeurde wolfwerende rasters. Het is wolfwerend of wolfvertragend, niet wolfproof. Hij leek zelf ook niet 100% overtuigd van de werkzaamheid. Meer van; het is beter dan niets doen en op dit moment zijn er geen andere opties.

Verstand van paarden heeft hij niet, want hij had geen idee wat een D pony was. Paarden vliegen in paniek door zo'n omheining en dan zijn heel veel draden juist gevaarlijk. Denken over paarden heeft in samenwerking met werkgroep wolf informatie samengesteld over wolven en wolfwerende maatregelen. Online te vinden voor wie dat interessant vindt.

Ik vind dat het compleet uit de hand loopt. Ik vind het zelfs overdag eng om met mijn hondje te lopen omdat hier letterlijk op elke straathoek wolven gezien worden, overdag. Ik kan geen route meer bedenken waar ze niet zijn gezien. Dat zorgt voor stress bij de mensen die hier wonen, niet alleen bij mij. Ik loop dan wel want ik moet toch wat, maar je bent wel op je hoede en gezond is dat niet.

Vandaag in Drenthe pony's die uitgebroken en aangereden zijn (2 dood, 1 gewond). Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar dieren die uitbreken uit angst voor wolven zal steeds vaker voorkomen. Dat is een reeele verwachting. Gister zijn er ook weer schapen gedood, zoals bijna elke dag. Ik heb moeite om mensen te begrijpen die het hebben over "kleine risico's" omdat ik elke dag geconfronteerd wordt met wolvenaanvallen in de regio.

Hoe zien de voorstanders het samenleven met wolven voor zich? Moeten we dan de weilanden leeg laten? Is stoppen met vee houden dan de optie? Overal ingewikkelde hekwerken bouwen? Serieuze vraag. Mensen weren uit de natuurgebieden? Plattelandsbewoners bewapenen? Ik roep maar gewoon van alles. Veel mensen gaan nu al met pepperspray en luchthoorns het bos in en blijven aan de randen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:53

Zapje schreef:
Vandaag in Drenthe pony's die uitgebroken en aangereden zijn (2 dood, 1 gewond). Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar dieren die uitbreken uit angst voor wolven zal steeds vaker voorkomen. Dat is een reeele verwachting.

Uitbrekende pony's die aangereden worden is van alle tijden. Tenzij het er nu statistisch meer zijn, is er geen enkele reden om de wolf de schuldvte geven, dat is juist de stemmingmakerij die we allemaal wel kunnen missen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:57

Mijn eigen paarden zijn al door de draden gevlogen door wolven en de koeien van de buurman ook, al meerdere keren zelfs. Natuurlijk zijn er ook andere redenen maar het lijkt mij logisch dat dit toeneemt door wolven.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:07

Zapje schreef:
Hoe zien de voorstanders het samenleven met wolven voor zich? Moeten we dan de weilanden leeg laten? Is stoppen met vee houden dan de optie? Overal ingewikkelde hekwerken bouwen? Serieuze vraag. Mensen weren uit de natuurgebieden? Plattelandsbewoners bewapenen? Ik roep maar gewoon van alles. Veel mensen gaan nu al met pepperspray en luchthoorns het bos in en blijven aan de randen.

Blijft jammer dat je op voorstanders blijft hameren. Meeste mensen die rewilders en voorstanders genoemd worden hier, zijn meer net aal en afwachtend.

Ik lees bij jou veel angst, en misschien lees ik dat verkeerd, maar ik kan me voorstellen dat hele angstige mensen er natuurlijk nu weer een angst bij hebben.

Ik ga niet met pepperspray het bos in, blijf al helemaal niet aan de randen, en ben ook nog nooit een wolf tegengekomen ( lijkt me wel erg gaaf om te zien). ( Mijn paard staat in wolven gebied)

Moeten we stoppen met buiten komen omdat er elke dag twee mensen doodgereden worden?
Stoppen met trappen lopen, omdat dat een vrij dodelijke bezigheid is?
Niet in Amsterdam meer komen omdat die sukkels van drugsdealers nogal eens een vergismoord plegen?
Leven bestaat uit een aaneenschakeling van niet te controleerbare risico's, we hebben er eentje bij.

De hele wereld leeft met wilde dieren, dat kunnen wij vast ook leren, en zo niet dan vinden we wel een oplossing. Schieten van agressieve opdringerige wolven bijvoorbeeld, betere wolfwerende producten, beter inzicht in wolf gedrag, minder jagen op wild dat de wolf kan eten, meer natuur.

Maar ik ben geen wolven kenner dus ik pretendeert niet de oplossing te hebben. En wellicht komt over een paar jaar de conclusie dat het niet lukt. Maar daar is het nu wat mij betreft te vroeg voor.

Maar wie ben ik, geen wolvenkenner en invloed hierop heb ik ook niet.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:39

je hebt gelijk dat je angst leest. Die angst is gebaseerd op ervaringen. Ik heb wel wolven gezien, die zich niet schuw gedroegen. Ik heb regelmatig bange paarden. Paarden die door draden rennen. Er worden hier continue wolven gezien binnen 100 meter van mijn huis. Niet soms, maar minimaal wekelijks en soms meerdere keren per dag. En dat is als ze gezien worden, vaak worden ze niet gezien maar zijn ze er wel. Er zijn vrijwel dagelijks aanvallen binnen 10 km. Daar wordt je wel bang van, als je van dieren houdt. Ik ben niet perse bang voor mezelf, wel voor mijn dieren en de dieren in de buurt. Al die mooie lammetjes.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:23

Zapje schreef:
je hebt gelijk dat je angst leest. Die angst is gebaseerd op ervaringen. Ik heb wel wolven gezien, die zich niet schuw gedroegen. Ik heb regelmatig bange paarden. Paarden die door draden rennen. Er worden hier continue wolven gezien binnen 100 meter van mijn huis. Niet soms, maar minimaal wekelijks en soms meerdere keren per dag. En dat is als ze gezien worden, vaak worden ze niet gezien maar zijn ze er wel. Er zijn vrijwel dagelijks aanvallen binnen 10 km. Daar wordt je wel bang van, als je van dieren houdt. Ik ben niet perse bang voor mezelf, wel voor mijn dieren en de dieren in de buurt. Al die mooie lammetjes.

Angst is heel reeel. Ben lid van de zichtmeldingen groep en verbazingwekken vaak staan de wolven op de camera's bij mensen op de oprit en er zijn dagelijks meerdere zichtmeldingen en eigenlijk ook dagelijks aanvallen. Wolvenconsulenten die reeel zijn kunnen niet meer om de feiten heen. Die zien ook wat er gebeurt en zien de bui ook al hangen dat ze aangesproken worden op de omheiningen die ze geadviseerd hebben. Dat zal inmiddels al wel vaker het geval zijn geweest ook.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:39

Ja op de hele wereld leeft men met roofdieren... op al die plaatsen vallen er meer of minder menselijke slachtoffers. Wordt dat bedoeld met ermee leren leven?