[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:55

DuoPenotti schreef:
pillow schreef:
Nou echt niet. In Wapserveen hebben ze vorig jaar bij tientallen nesten camera's gezet. Alle nesten zijn leeg gehaald door vossen, marters,ooievaars en buizerds. En de boeren krijgen de schuld.

Precies
Als je het hebt over leugens die activisten verspreiden. En sommige goed gelovige dus geloven.

Daarom vroeg ik eerder al.
Op wat voor site stond het dat hier ook werkelijk vossen gedood worden. Dan weet je meteen hoeveel kilo zout je moet nemen.

Op de instagram pagina van de vogelbescherming zag ik het laatst ook voorbij komen helaas.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:39

miss_lizje schreef:
Lusitana schreef:
Voor meer inzicht over deze oorlog die saboteurs willen voeren is er deze documentaire en alleen zij zien het als een oorlog
https://www.youtube.com/watch?v=WsAJo1-191o

Ik heb de "docu" gekeken maar ik heb echt geen respect voor deze saboteurs. Ze filmen mensen vol in hun smoel met hun mobieltjes/go pro's zonder ook maar enig bewijs van illegale activiteiten maar zijn zelf helemaal ingepakt omdat ze anoniem willen zijn. Wat een "helden", beetje honden "kapen" en mensen verstoren terwijl je geen bewijs heb.

Ook dat filmpje van een saboteur die de teugels van een paard beet pakt. 8)7

Ik kan mij goed voorstellen als je een legale slipjacht organiseert (en dus niet de intentie heb om vossen na te jagen) je helemaal krankjorum wordt van dit soort activisten die er van overtuigd zijn dat je een brute moordenaar aan het uithangen bent. Sommige mensen breken dan of nemen een onhandige beslissing, zoals deze ruiter in het filmpje van de openingspost.
Maakt dat de ruiter zonder blaam, juridisch gezien niet.
Maar vergeet niet dat deze saboteurs ook wel precies online zetten wat ze online willen zetten. Beetje handig knippen vertekend een heel beeld. Ik had daar vroeger een voorbeeld plaatje van, maar die kan ik online even niet vinden.

Het is puur pestgedrag wat deze "activisten" doen. En aan het eind voelen ze zich geweldig omdat ze een evenement hebben verstierd. Ze weten ook niet eens het verschil tussen een echtte vossenjacht of een slipjacht. Maakt ook niet uit. Het gaat om het pesten. Net als voetbalhooligans die alleen maar rellen om het rellen. En met die strenge voetbalwet in Groot Brittanie moet je je toch wel ergens anders op richten natuurlijk.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:20

Elisa2 schreef:
Mar_jolijn schreef:
Echt hè. Vind het echt een bizar topic geworden. Zoveel mensen hier die denken dat de ruiter in zijn recht staat, alleen omdat ze de actievoerders onsympathiek vinden. Ontbreekt er dan wat aan algemene kennis van de wet (dit is zo fundamenteel, dat is in de UK niet veel anders dan in NL)? Of zijn mensen zo op de hand van de ruiter omdat ze zelf in de paardenwereld zitten?
Ik mis gewoon de nuchtere logica. Gelukkig is het recht redelijk objectief en geen volksgericht...

Nee ik denk dat er wat anders aan de hand is, de actievoerders voeren vaak actie op hele vervelende manieren. Tijdje terug nog op een tuigpaardenconcours in Nederland hebben ze alle banden lek gestoken van een vrachtwagen, ze brengen daarbij juist vaak paarden in gevaar, en dan krijg je nog dat sommige partijen die voor de dieren zijn leken graag voeden met leugens. En dan raakt het begrip en draagvlak voor de activitisten en waar ze voor staan op een gegeven moment helemaal op.

En het jammere daar aan is..ook de goede dingen die ze doen worden dan niet meer gezien/ wordt niet meer voor open gestaan. Dus wat mij betreft ook weer in dit filmpje kent dit verhaal alleen maar verliezers.

Dat was niet mijn tekst.je quote een verkeerde

Elisa2

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:23

Nou ik heb die documentaire voor de helft nu gezien (kijk nog even verder) maar absoluut geen respect voor de activisten. Ze beweren dat er geen geurspoor is gelegd omdat ze geen bewijzen zien..(nee, hehe..het is een GEURspoor voor honden). Daarnaast zie ik tot nog toe hele beleefde ruiters en vrij agressieve activisten waarbij ik nogal een Hooligan idee krijg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:54

Oke ook even de rest bekeken...het probleem zit als ik het goed begrijp in dat de honden dus toch zo nu en dan (per ongeluk?) een vos te pakken krijgen en deze doden. Ondanks dat dit niet de bedoeling (lijkt?) te zijn. Omdat deze door de jacht uit hun schuilplaatsen gelokt kunnen worden en de honden dan achter een echt spoor aan gaan.

Lastige materie, want ik snap de mensen wel die hier tegen zijn..ookal keur ik de manier waarop ze het niet doen niet goed.

Ik vraag me dan af of er geen hele andere oplossingen te bedenken zijn? Misschien de honden leren om een ander geurspoor te volgen en ze af te leren achter het geurspoor van een vos aan te gaan oid. Maar ik weet niet of dat mogelijk is want ik weet niet genoeg van honden en hondentraining en begrijp dat een deel instinctief gaat. Of jagen zonder honden..in ieder geval, constructieve oplossingen bedenken waardoor beide partijen tevreden zijn en er geen dieren gedood worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:56

Onze honden hebben wij buiten aan de lijn.
Als er hier een konijn/haas vandoor schiet gaan ze er achteraan en hebben ze bananen in de oren.
Dat zal vast te trainen zijn. Maar ze mogen bij ons op het terrein wel een rat vangen...dus dat verschil leren..ik weet het niet hoor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:11

pillow schreef:
cajabol schreef:
Zo eens Elisa2, je wordt er kotsmisselijk van. Maar trouwens ook jagers die zogenaamd onder het mom van populatie beheer hazen en vossen schieten wordt ik misselijk van. We moeten goed beseffen dat 1 kogel geen dier dood. Naast ons gillende hazen gehoord die afschuwelijk aan hun einde komen. En een vos die gewoon een nestje heeft, wordt afgeschoten. Heeft niets meer met populatie beheer te maken. Er zijn amper nog hazen en vossen. Politie kan niets doen want het is toegestaan in NL.

Dat hier in Nederland vossen worden geschoten heeft wel degelijk met populatie beheer te maken. Hazen worden alleen geschoten als de populatie goed is. Hier in de omgeving van het DFW wordt helemaal niet op hazen gejaagd. Ook niet op konijnen en reeën want die zijn er ook nog heel weinig.

Er wordt in het DFW nog gewoon op reeen gejaagd. De tellingen zijn ook geweest, er waren er minder geteld, maar men heeft in de tellingen geen rekening gehouden met de wolf, want fluctuaties in het reeenbestand kwamen wel vaker voor, dus de ree wordt gewoon bejaagd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:13

Ik snap niet dat je als ruiter aanrijdt op een hek waar twee mensen rondhangen. Dat is sowieso geen veilige hindernis om te springen.

Ik snap nog veel minder dat je als ruiter aanrijdt op een hek waar twee mensen rondhangen die jouw hobby absoluut geen warm hart toedragen. Je hebt geen idee wat die mensen gaan doen en je brengt je paard en jezelf in gevaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:23

Die mensen waren vriendelijk gevraagd om weg te gaan en gewaarschuwd dat hij evengoed zou springen
Hij heeft recht van doorgang, dat wordt namelijk van te voren aangevraagd, en er was genoeg ruimte om te springen, een persoon op een hek is gewoon een omlijsting daar gaat een paard echt niet tegen aan
Als de ander persoon was blijven staan was er niks gebeurd maar het lijkt alsof die bewust de weg als nog wil versperren, dan loop je het gewoon op

Als een hobby van een ander je niet aanstaat heb je nog geen recht om die te verpesten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:27

Je brengt je paard moedwillig in gevaar. Je weet niet wat die activisten gaan doen op het moment dat je paard springt. Wie weet hadden ze wel een wolfklem achter het hek gelegd.
En zelfs als het geen activisten waren en gewoon toeristen weet je niet hoe mensen reageren wanneer ze een paard zo dicht op hen af zien komen. Het is niet omdat wij een metertje vrije ruimte zien dat het een veilige hindernis is om te springen.

Dit was een volstrekt onveilige hindernis en de ruiter maakte de beslissing om die alsnog te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:37

Na het zien van de docu snap ik de ruiter wel meer, in die docu zie je ook echt dat ruiters belaagd worden. Paarden worden bij de teugel gepakt door de activisten, mensen worden geslagen en geschopt..er hangt echt een hooligan sfeertje.

Zelfs een amazone die van haar paard getrokken werd terwijl ze niet eens mee deed aan de jacht.

Niet om een kant te kiezen, maar de sfeer is al heel grimmig en ik ben bang dat dit nog eens heel erg gaat escaleren zo.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 18-02-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:38

Elisa2 schreef:
Ik vraag me dan af of er geen hele andere oplossingen te bedenken zijn? Misschien de honden leren om een ander geurspoor te volgen en ze af te leren achter het geurspoor van een vos aan te gaan oid. Maar ik weet niet of dat mogelijk is want ik weet niet genoeg van honden en hondentraining en begrijp dat een deel instinctief gaat. Of jagen zonder honden..in ieder geval, constructieve oplossingen bedenken waardoor beide partijen tevreden zijn en er geen dieren gedood worden.

Ja, je kunt leren om de honden een ander spoor te laten volgen, maar dat neemt niet weg dat ze als ze lucht krijgen van welk wild dan ook, ze daar op af gaan Want ze pakken niet alleen vssen hoor, ze verschansen ook wel een haas of konijn onderweg als het zo uit komt en helaas ook wel eens een hond als je zo dom bent om naar een jacht te gaan kijken en je neemt je poedeltje mee (echt ga nooit naar een evenement met jachthonden met een kleine hond!!!!) Er is een reden waarom jacht wordt aangekondigd

Het enige alternatief is jagen zonder honden, maar dan heb je het over een puzzelrit en is de hele traditie om zeep geholpen en dat is ook precies waar de saboteurs op aan sturen
Dan mogen honderdduizenden jachthonden afgemaakt, geen jachtpaarden meer gefokt, die al bestaan moeten iets anders gaan doen
Het zal een enorme impact hebben waar ze echt geen idee van hebben
Ze nemen het brood uit de mond van de mensen die leven van iets dat met de jacht te maken heeft en waarom ?
Om zogenaamd vossen te redden die ook gewoon dood gaan aan ziektes, aanrijdingen en gewoon legaal geschoten mogen worden!
Je red geen vossen door de slipjacht te stoppen! Het overschot wordt altijd al geschoten! De populatie moet echt goed in stand gehouden
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-02-23 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:39

Vraag mij wel af waarom voor het uit zetten van het spoor voor de foxhound vaak vossenurine of delen van vossen worden gebruikt.
Je zou de honden toch kunnen trainen op een andere soort geurspoor?
Dat is waar de RSPCA ook om verzoekt.

De kans dat ze in plaats van het uitgezette spoor het spoor van een echte vos gaan volgen en de kans op ongelukken is zo toch groter?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:42

Hahaha,zie dat de vraag al gesteld is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:42

Lusitana:
Ik vind dat wel een lastige..want afgeschoten worden is een stuk humaner dan uit elkaar gescheurd worden door honden. Ik snap dat de populatie beheerd moet worden, maar de manier waarop...

Jachthonden zijn natuurlijk zo gefokt door de jaren, net als jachtpaarden maar die laatste zijn prima spring en of recreatiepaarden vaak.

Tegenwoordig zijn ze zo handig, er is misschien wel iets te bedenken wat dichter bij een jachtervaring komt dan een puzzelrit?

Ik snap wel dat het in het jachtinstinct zit van de hond om achter wegvluchtende dieren aan te gaan maar phew. Het is best wel een lastig grijs gebied vind ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:49

Lusitana schreef:
Ze nemen het brood uit de mond van de mensen die leven van iets dat met de jacht te maken heeft en waarom ?

Dat heet verandering, er zijn heel veel beroepen verdwenen.
Het is een argument wat wordt aangehaald naar willekeur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:50

Elisa2 Schieten is niet altijd humaan, ze gaan niet altijd aan een schoot dood en heb je in de docu gezien hoe snel zo´n vos dood is? En het is ook de natuurlijke manier als ze door een vijand gepakt zouden worden

fransje23 schreef:
Vraag mij wel af waarom voor het uit zetten van het spoor voor de foxhound vaak vossenurine of delen van vossen worden gebruikt.

De kans dat ze in plaats van het uitgezette spoor het spoor van een echte vos gaan volgen en de kans op ongelukken is zo toch groter?

fransje23 schreef:

Je kunt een jachthond niet afleren te jagen! Ze kunnen priorieteit leggen bij het aangeleerde spoor maar gaan daar rustig van af als er wat interessants te ruiken valt
En die vossen die ze per ongelijk pakken kunnen ook gewoon dezelfde dag bij wijze van sprek aangereden of geschoten worden of aan een ziekte dood gaan

En als zouden ze een ander soort spoor leggen, dan stopt dat de saboteurs niet, die willen de hele activiteit de wereld uit helpen

Het is echt wel duidelijk dat de jagers gerust willen aanpassen, maar de saboteurs willen hun eigen hobby niet kwijt en blijven de strijd aan gaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:52

Lusitana schreef:
Ja, je kunt leren om de honden een ander spoor te laten volgen, maar dat neemt niet weg dat ze als ze lucht krijgen van welk wild dan ook, ze daar op af gaan Want ze pakken niet alleen vssen hoor, ze verschansen ook wel een haas of konijn onderweg als het zo uit komt en helaas ook wel eens een hond als je zo dom bent om naar een jacht te gaan kijken en je neemt je poedeltje mee (echt ga nooit naar een evenement met jachthonden met een kleine hond!!!!) Er is een reden waarom jacht wordt aangekondigd

Pleit niet echt voor de jacht..
Maar dan verstoor je dus ook dieren die je wilt beschermen door de vos te doen, of niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:53

Hoe willen de jagers aanpassen dan?

Ik geloof zeker wel dat het voor sommige sabs een Hooligan hobby is ja, is ook wel te zien dat ze er een kick van krijgen.

Maar ik blijf er dubbele gevoelens bij houden dat die vossen gepakt worden en zolang dat blijft is dit probleem niet op te lossen denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:54

fransje23 schreef:
Lusitana schreef:

Dat heet verandering, er zijn heel veel beroepen verdwenen.
Het is een argument wat wordt aangehaald naar willekeur.

Dus honderduizenden honden afmaken vind je okee maar als er een keer persongeluk en vos gepakt wordt die anders waarschijnijk toch dood zou gaan, dan vind je dat niet okee?

O hoor ik je zeggen, die honden kunnen toch wel een huis vinden, ja hoor, dan kunnen ze particulier gaan jagen, zonder dat er paarden bij zijn of per onegluk links en rechts wat pakken als je met ze wandelt en dat is dan wel okee?

Waarom is het zo belangrijk dat die paardensport om zeep wordt geholpen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:57

Elisa2 schreef:
Hoe willen de jagers aanpassen dan?.

Ze zijn van vossenjacht naar slipjacht gegaan en ze gebruiken ook wel links en rechts bloedhonden die dus niet doden en dat is misschien de toekomst

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:58

fransje23 schreef:

Er zijn ook jachten waarbij ze een persoon gebruiken als geurspoor. Die loopt dus de hele route. En daar komen ook activisten op af, helaas en dus ook wel eens heftige incidenten waarbij paarden of ruiters de dupe zijn.

Maar je traint een dier in iets wat deze van nature al heeft. Daarom heb je dus ook zat honden die achter wild aan gaan die nog nooit getraind zijn in het jagen. Met training maak je ze niet heftiger of gevaarlijker voor het wild, je traint juist op meer controle. Zo moeten ze die honden dus ook kunnen stoppen en terug roepen. Maar het blijven dieren die dus ondanks training wel eens een verkeerd spoor kunnen pakken en dan gaat de rest erachteraan. Je hebt dus ruiters die de honden on de gaten houden en ruiters die 'alleen' achter die ruiters aanrijden. De goede, juist bij slipjachten, laten dieren ook gewoon met rust en het wordt aangekondigd wanneer de jachten zijn. Er wordt goed op de honden gelet.
In de meeste gevallen kan je beter een getrainde jachthond hebben dan een ongetrainde huishond, die laatste maakt veel meer slachtoffers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:58

Lusitana schreef:
En die vossen die ze per ongelijk pakken kunnen ook gewoon dezelfde dag bij wijze van sprek aangereden of geschoten worden of aan een ziekte dood gaan

Dat kan met mij ook allemaal gebeuren maar dat maakt het nog niet oke dat ik aan stukken gescheurd mag worden door een meute honden.

Als mensen er voor kiezen dat een dier dood moet, moet die door zo snel en pijn- en stressloos als mogelijk is.
Dat is de verantwoordelijkheid die erbij hoort.

Nog beter is om te zorgen dat het überhaupt niet noodzakelijk is maar dat is in de praktijk niet altijd mogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:02

fransje23 schreef:
Lusitana schreef:

Pleit niet echt voor de jacht..
Maar dan verstoor je dus ook dieren die je wilt beschermen door de vos te doen, of niet?

Ze pakken dieren die sowieso gejaagd worden, maar dan te voet en met geweren, dus ze maken daarin geen enkel verschil Dat er eens in de zoveel jaar oo wel een seen hond slachtoffer wordt is de verantwoording van de eigenaar van de hond een jachthond kan niets aan zijn instincten doen
Dat is trouwens ook niet echt aan de jacht verbonden, maar simpelweg aan het soort hond

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:03

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:
Hoe willen de jagers aanpassen dan?.

Ze zijn van vossenjacht naar slipjacht gegaan en ze gebruiken ook wel links en rechts bloedhonden die dus niet doden en dat is misschien de toekomst

Hoe is dat de toekomst dan? Want ze zetten nog altijd een geurspoor uit met vossen urine.

En "links en rechts" is niet goed genoeg.