Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 02:06

Rocamor schreef:
Op basis van jouw bericht(en) geef ik D&R inmiddels groot gelijk dat ze het sporten met en het in bezit hebben van dieren aan banden willen leggen. Want zo te lezen zijn (alle) mensen slecht voor hun paarden en dieren (maar jullie zelf / jij niet, dat heb je meermaals in de berichten duidelijk gemaakt).

Ja, er zijn accessen en ja, daar moeten we tegen ageren. Om het voor onze dieren gewoon een stuk fijner te maken.

Je wil er iets persoonlijks van maken. Prima, maar voegt niks toe. Je leest niet of wil graag zomaar oordelen, daar kan ik niks aan doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:34

Ik zeg enkel, dat de die jou benoemde dingen gebeuren bij een deel van de paardenbezitters. Niet elke paardenbezitter pleurt zijn paard na het rijden in de stal en kijkt er niet meer naar om. En ook niet elke ruiter ziet zijn paard als een fitnessapparaat dat ie nodig heeft om een lintje te winnen.

Ja er zijn er bij die zo denken of in elk geval zo doen. Maar het gaat, gelukkig, niet om 99.9999% van de populatie.

We moeten met zijn allen kijken wat er kan verbeteren en hoe dat dan moet. Voordat actiegroepen als D&R of peta of weet ik het, het voor het zeggen krijgen.

Dus ja, er zullen ruiters zijn die het prima vinden dat hun paard 23/7 op stal staat, die een uurtje rijden, het paard weer op stal zetten en zelf wellicht aan de bar gaan hangen. Maar gelukkig staan daar ook eigenaren tegenover die kosten nog moeite sparen om te achterhalen waarom hun dier net niet lekker loopt (ipv de zweep erover te raggen en het paard voor dwarse bok uit te maken). Er zijn gelukkig een boel eigenaren die het verschil weten tussen 24/7 vrije keuze of 24/7 buiten-zonder-schuilmogelijkheid.

Ik miste in jouw bericht die nuance.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:10

Benzz schreef:
Asciugamano schreef:
Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.

Vogel/konijn zal weglopen. Maar dat paard niet hoor!
Heb ze met heel warm wel eens snachts in de wei gezet, werd midden in de nacht wakker van hoefgetrappel. De merrie had de wei opengemaakt (was altijd al een handige rakker) en ze liepen vrolijk met zn allen naar stal.

paard is veelal een gewoonte dier en snachst op stal is dus nachts op stal

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:17

Avalanche schreef:
Popstra, dat is geen vergelijk. Indirect hebben we dat als mensen zelf gekozen. Paarden maken die keus niet.

Wil niet zeggen dat het perse verkeerd is, maar het is de verantwoordelijkheid van de mens om dat dier zo optimaal te verzorgen en als je dat wilt ermee te werken. Want dat uurtje kan wel degelijk heel zielig zijn als je dat niet op een diervriendelijke manier doet.
Echt, volgens die redenering van jou kun je alles wel goedpraten.

dat zijn de meeste redeneringen hier op bokt,

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:23

Popstra,
een paard kiest niet die wordt mee genomen en de mens kiest wel welk paard het mee neemt. om welke reden dan ook.

de verantwoordelijkheid een dier optimaal te verzorgen en als het kan paard vriendelijk rijden, ja dat moet je geleerd hebben dat is niet zomaar bij ieder aanwezig en ieder praat naar eigen goedunken

niemand wil aan zijn eigen wijze van rijden tornen want dat is de juist - in hun ogen dan -

paarden worden gewoonte dieren net en als mensen die denken ook "we doen het altijd zo, al jaren" dus een paard gaat uit gewoonte terug naar stal ect.

Krijg steeds meer waardering voor dier & recht want uit eigener beweging gaan de KNHS.FNRS-NDR ect niet vernaderen en dus de opleidingen niet en dus de instructie niet en dus de jury niet want: zo doen we het al jaren, is de makkelijke manier van denken en doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:29

KNHS is anders al hard bezig achter de schermen en er zijn al goede verbeteringen doorgevoerd.

NDR is ook goed bezig met het aan banden leggen van zweepgebruik, FNRS weet ik niet.

Natuurlijk zijn er nog genoeg verbeteringen te halen, maar ze zijn in ieder geval bezig.

Van mij mogen ze trouwens beginnen met ieder paard minimaal 4 uur per dag naar buiten in een paddock/ wei die groot genoeg is met soortgenoten. Dat zou al een boel paardenwelzijn kunnen verbeteren.

Begin maar eens op de pensionstallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:32

mce schreef:
Popstra,
een paard kiest niet die wordt mee genomen en de mens kiest wel welk paard het mee neemt. om welke reden dan ook.

de verantwoordelijkheid een dier optimaal te verzorgen en als het kan paard vriendelijk rijden, ja dat moet je geleerd hebben dat is niet zomaar bij ieder aanwezig en ieder praat naar eigen goedunken

niemand wil aan zijn eigen wijze van rijden tornen want dat is de juist - in hun ogen dan -

paarden worden gewoonte dieren net en als mensen die denken ook "we doen het altijd zo, al jaren" dus een paard gaat uit gewoonte terug naar stal ect.

Krijg steeds meer waardering voor dier & recht want uit eigener beweging gaan de KNHS.FNRS-NDR ect niet vernaderen en dus de opleidingen niet en dus de instructie niet en dus de jury niet want: zo doen we het al jaren, is de makkelijke manier van denken en doen

Sorry maar wat basel je nou? Als niemand aan zijn eigen rijden wilde “tornen” waren er geen instructeurs. De meeste mensen deugen. De meeste mensen willen het beste voor hun paard en doen daar alles binnen hun mogelijkheden voor.

Overigens heeft de KNHS recent een enquête gepubliceerd over de toekomst van de sport en dierenwelzijn. Ook dáár is er aandacht voor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:57

veel praten maar aan de basis en in het veld verandert er niets, veel te weinig

Laat de KNHS eens geen vergunningen afgeven voor meerdaagse wedstrijden b.v., herstel van paarden moet mogelijk zijn, dan laten ze zien dat paardenwelzijn ook uitdragen,

we gaan er nu maar vanuit dat eigenaren zelf belsissen, maar ze kunnen wel een oefenrondje rijden en hun officiele parcours.

achter de schermen - Elisa zal misschien informatie hebben die wij niet hebben - werken aan verbeteringen daar zijn ze al jaren mee bezig, paarden moeten bepaalde uren buiten...........wie gaat dit handhaven, de KNHS/FNRS gaan ervanuit dat de eigenaren daar zelf verantwoordelijk voor zijn, de resultaten zijn genoeg bekent.

deze enquete is een lachertje niets anders dan kijk we doen wat, is simpel weg net als veel andere enquetes voor de buhne, zolang ze niet in het veld veranderingen merkbaar zijn

kom op stallen waar paarden staan die al jaren zo staan en gereden worden, instructie er op want het is een "k................knol" , op een stal waar 9 paarden staan en letterlijk één paard happy is en zonder enige medicatie, of "experts" door het leven kan en presteren

dus basel ik niet, want de meeste willen gewoon niet veranderen, de "expert" erbij halen is makkelijker dan het probleem oplossen, want dan kan ik weer even fijn rijden tot de volgende behandeling.
(toegegeven niet alle problemen kun je plossen)

maar ik praat ook niet over die die het wel goed doen, vraag begrip VAN diegene die het niet goed doen en die dier & recht handvaten geven, om voor die het wel goed doen paardrijden mogelijk te houden
Laatst bijgewerkt door mce op 17-02-23 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:01

Wat is er zo erg aan een meerdaagse wedstrijd?

En nee, zij hebben geen regels over huisvesting, want daar hebben ze niks over te zeggen. Knhs kan leuk zeggen dat paarden zoveel uur buiten moeten komen, maar daar hebben zij gewoon geen zeggenschap over. Ze zijn altijd bezig met wat er wel en niet mag ip wedstrijden en dat verandert idd continu. Bitloos toe staan, hoofdstellen en bitten continu bekijken en de toegestane lijst aanpassen, stang en trens verplichting eraf, net als de sporen. Losse cijfers voor de 3 gangen er weer af, omdat het de nadruk op verkeerd onderdeel legde.

Ik zit blijkbaar in een veel betere omgeving, want er zijn wel mensen die niet willen verbeteren, maar het grootste deel juist wel. Die zijn juist bezig met verdiepen en leren/veranderen.
Slechte instructie, ja die zijn er. Niet maar uit 1 opleiding, in elke stroming zijn er slechte. Net als dat je het bij alles in het leven hebt, ook zonder paarden. Helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:11

Ik vind het zo'n lastig grijs gebied..ik zie zoveel verschil ook. Zie hobby paarden die de hele dag op stal staan omdat ze niet met andere paarden in de paddock mogen, met harde mondhoeken die lessen bij een gerenommeerde populaire instructeur en die duidelijk ongelukkig zijn, gebrek aan sociaal contact, vrije beweging en dat zo'n but ruiter er op. Verschrikkelijk om aan te zien.

Dan zijn degene waar MCE het over heeft denk ik..dit zijn tevens de mensen die vaak niet bepaald openstaan voor paardenwelzijn. Die kunnen alleen bereikt worden met harde en forse regels die ze in de portomonnee raken vrees ik.

Maar daarnaast ook weer zoveel mensen die het goed doen en willen doen, misschien niet altijd al even bewust bekwaam maar openstaand om te leren en blijven leren. En ik heb wel het idee dat die groep gelukkig steeds groter wordt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:18

Asciugamano schreef:
Elisa2 schreef:
Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.

Los van het feit dat het onzinnig is en nergens op slaat om mensen met dieren te vergelijken, lijken veel mensen te vergeten dat dieren niet denken als mensen.
En dus niet weten dat ze in gevangenschap beter af zijn dan in het wild. Of na dat uurtje ‘werken’ ‘verwend’worden.
(Wat in mijn ogen niet zo is, maar dat terzijde)

Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.

Op de oude locatie is regelmatig eens een paard uit gebroken en die kwamen altijd netjes terug. Op de nieuwe locatie zullen ze hel gauw merken dat binnen de poort toch een stuk prettiger is, gezien de snelweg voor de deur.

Uiteindelijk hebben die dieren er jaren geleden voor gekozen zich te domesticeren, dus mij lijkt dat ze destijds wisten dat het bij de mens prettiger is.

Volgens mij hebben we zelf konijnen en vogels gedomesticeerd, dus die vlieger gaat niet op. Correct me if I'm wrong.

Edit: Ik denk wel dat we wat betreft training en trainingsmethodes misschien wel meer naar de goede hondentrainers zouden mogen kijken. Ik kom zoveel termen tegen die ik niet kende, maar waar ik met het trainen van mijn paarden zoveel aan heb.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 17-02-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:21

Ja, mee eens. Dat bedoel ik, maar ik zie idd dat die laatste groep groter wordt. Ik zie dus geen grote groepen die niet willen veranderen, ze zijn er helaas wel. Dat is in elk vlak van het leven ook zo, helaas. Daar heb je dus regels voor nodig.

Popstra

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:30

Ik doe alleen maar meerdaagse wedstrijden. Dit is juist fijn want je kan een paard dan stressvrij showen omdat deze en jij zelf al een paar dagen heeft kunnen acclematiseren.

Maar blijf lekker oordelen joh over dingen waar je zelf wss geen ervaring mee hebt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:39

Postra,
ik oordeel niet, vraag alleen begrip/verandering van die mensen die het niet goed doen
meerdaagse wedstrijden geeft ook vaak gelegenheid tot meerdere keren starten, dan zal dat in uw dicipline niet zo zijn
en zorgt u er als eigenaar goed voor dat de paarden kunnen herstellen, daar is ook niets mis mee

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:52

Mce, je zegt dat je op die stallen komt, maar geef je ook je mening over die toestanden? Ik weet natuurlijk niet wat je op die stallen doet, maar als je er rijdt kan je in principe gewoon aangeven dat je niet meer komt omdat je de omstandigheden niet oké vindt. En als je als professional daar komt, heb je waarschijnlijk meer overwicht op de situatie. Als je daar klanten op verliest jammer dan. Er is schijnbaar genoeg vraag naar als ik jouw beredenering moet geloven.

Overigens ben ik zelf van mening dat het gebruik van al die peuten en paten geen probleem is, wellicht zelfs goed voor het dierenwelzijn, maar ook zeker gedeeltelijk een modeverschijnsel.

Wat betreft meerdaagse wedstrijden, ik ga er vanuit dat iemand niet meer vraagt op een wedstrijd dan thuis in training. Ikzelf doorgaans juist minder.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:59

dat doe ik zeker, en ja vaak verlies ik er klanten mee maar ik ga geen lesgeven als ik niet het welzijn van paarden kan verbeteren
en dan nemen peuten en paten het over.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:01

Dus in principe kunnen meerdaagse westrijden wel, onder de juiste voorwaarden, mce?. Welke dat dan ook mogen zijn.

Hoe zit het dan met de paarden waarvan men vindt dat ze elke dag iets moeten doen (omdat ze anders lastig zouden worden). Iets: werken met de mens, dus niet gewoon even paard zijn, scharrelend in wei / paddock en met maatjes? Vind ik nog veel onwenselijker eigenlijk.

mce, ben jij enkel "tegen" paten/peuten als ze ingeschakeld worden ter verbloeming van een probleem, dat een eigenaar niet wil oplossen? Of tegen paten/peuten in het algemeen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:16

Rocamor schreef:
Dus in principe kunnen meerdaagse westrijden wel, onder de juiste voorwaarden, mce?. Welke dat dan ook mogen zijn.

Hoe zit het dan met de paarden waarvan men vindt dat ze elke dag iets moeten doen (omdat ze anders lastig zouden worden). Iets: werken met de mens, dus niet gewoon even paard zijn, scharrelend in wei / paddock en met maatjes? Vind ik nog veel onwenselijker eigenlijk.

mce, ben jij enkel "tegen" paten/peuten als ze ingeschakeld worden ter verbloeming van een probleem, dat een eigenaar niet wil oplossen? Of tegen paten/peuten in het algemeen?

zeker niet, ze kunnen een meerwaarde hebben om het probleem op te lossen
maar ik vind het niet juist om een paard wat zichtbaar kissingspain heeft te blijven inspuiten als zichbaar op de foto het probleem verergert, en zo zijn er wel meer blessures die voortwoekeren - misschien niet altijd even snel - ondanks injecties/pijnstillers ect.

Paarden die elke dag buiten moeten omdat ze lastig of vervelend worden zou ik adviseren ga je management eens vernaderen, lukt dat niet dan zou ik eens bedenken waarom heb ik een paard

meerdaagse hoeft geen probleem te zijn als de eigenaren voor voldoende rust tussen de proeven ect. zorgen, en problemen die er thuis ook al zijn niet op de wedstrijd denkt te kunnen verhelpen door veel oefenparcoursen te rijden, die er op meerdaagse vaak zijn, b.v.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:34

mce schreef:
Rocamor schreef:

zeker niet, ze kunnen een meerwaarde hebben om het probleem op te lossen
maar ik vind het niet juist om een paard wat zichtbaar kissingspain heeft te blijven inspuiten als zichbaar op de foto het probleem verergert, en zo zijn er wel meer blessures die voortwoekeren - misschien niet altijd even snel - ondanks injecties/pijnstillers ect.

Paarden die elke dag buiten moeten omdat ze lastig of vervelend worden zou ik adviseren ga je management eens vernaderen, lukt dat niet dan zou ik eens bedenken waarom heb ik een paard

meerdaagse hoeft geen probleem te zijn als de eigenaren voor voldoende rust tussen de proeven ect. zorgen, en problemen die er thuis ook al zijn niet op de wedstrijd denkt te kunnen verhelpen door veel oefenparcoursen te rijden, die er op meerdaagse vaak zijn, b.v.

Nee, dan snap ik wat je bedoelt, dank voor je aanvullingen. Daar ga ik wel in mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:15

mce schreef:
veel praten maar aan de basis en in het veld verandert er niets, veel te weinig

Laat de KNHS eens geen vergunningen afgeven voor meerdaagse wedstrijden b.v., herstel van paarden moet mogelijk zijn, dan laten ze zien dat paardenwelzijn ook uitdragen,

we gaan er nu maar vanuit dat eigenaren zelf belsissen, maar ze kunnen wel een oefenrondje rijden en hun officiele parcours.

achter de schermen - Elisa zal misschien informatie hebben die wij niet hebben - werken aan verbeteringen daar zijn ze al jaren mee bezig, paarden moeten bepaalde uren buiten...........wie gaat dit handhaven, de KNHS/FNRS gaan ervanuit dat de eigenaren daar zelf verantwoordelijk voor zijn, de resultaten zijn genoeg bekent.

deze enquete is een lachertje niets anders dan kijk we doen wat, is simpel weg net als veel andere enquetes voor de buhne, zolang ze niet in het veld veranderingen merkbaar zijn

kom op stallen waar paarden staan die al jaren zo staan en gereden worden, instructie er op want het is een "k................knol" , op een stal waar 9 paarden staan en letterlijk één paard happy is en zonder enige medicatie, of "experts" door het leven kan en presteren

dus basel ik niet, want de meeste willen gewoon niet veranderen, de "expert" erbij halen is makkelijker dan het probleem oplossen, want dan kan ik weer even fijn rijden tot de volgende behandeling.
(toegegeven niet alle problemen kun je plossen)

maar ik praat ook niet over die die het wel goed doen, vraag begrip VAN diegene die het niet goed doen en die dier & recht handvaten geven, om voor die het wel goed doen paardrijden mogelijk te houden

Je moet wel eerst weten wat verandert moet worden voor je het verandert hè? Daarnaast moet je overwegen op basis waarvan je aanpassingen gaat doen. Wetenschap, boerenverstand, de meest vertegenwoordigde mening?

Sluit je alsjeblieft aan bij een bond als het allemaal zo makkelijk is.

En nee, niet alle problemen zijn op te lossen. Moet een paard dat onder behandeling pijnvrij kan bewegen dan maar afgemaakt worden? Of hoe zie je dat? Mogen mensen ook geen behandeling of medicatie meer?

Je bent zelf instructeur toch? Begin dan daar met invloed uitoefenen en laat mensen zien hoe het moet. Dat werkt beter dan roepen op een forum hoe slecht mensen het wel niet doen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:22

996981,
ik ga verder met waar ik heel mijn leven al actief mee bezig ben, leren, vragen, kijken, luisteren, ontdekken, oppakken en verbeteren.
kan het iedereen aanraden.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:57

Elisa2 schreef:
Everwind schreef:
En ik geloof dus ook niet dat ze dan wél zouden denken: nou, daar komt ze weer. Moet ik weer onder dwang, slaafs rondjes rennen, terwijl mijn wilde soortgenoten vrij over de savanne galloperen

Inderdaad een paard die in gevangenschap geboren is weet niet beter.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een paard die negatieve associaties met zijn mens heeft wel spanning krijgt bij het zien van dat mens en dingen moeten doen die niet leuk/ fijn voor hem zijn.

Zeker mee eens. Dat is een leerproces en associatie zal een paard ook zeker kennen. Maar daar zal het ook meteen naar handelen. Weglopen, ongenoegen uiten, singeldwang, mond niet willen openen voor het bit etc. Allemaal duidelijke signalen. Ik denk echter wel dat de meeste ruiters/eigenaren daar wel meteen op anticiperen gelukkig. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:59

Everwind schreef:
En ik geloof dus ook niet dat ze dan wél zouden denken: nou, daar komt ze weer. Moet ik weer onder dwang, slaafs rondjes rennen, terwijl mijn wilde soortgenoten vrij over de savanne galloperen

Ik ook niet.
En dus?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:59

mce schreef:
996981,
ik ga verder met waar ik heel mijn leven al actief mee bezig ben, leren, vragen, kijken, luisteren, ontdekken, oppakken en verbeteren.
kan het iedereen aanraden.

En dus oordelen :j dat laatste lijk je vooral te doen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:01

Elisa2 schreef:
…laten domesticeren…

= kul.