Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:16

Mac schreef:
Hoe komen jullie aan die informatie? De app?

yes, foto's geplaatst...

Mac

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:17

Ah ok. Dan zullen de meldingen op FB nog wel volgen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:20

Bericht met foto’s in spoiler

Spoiler:
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:23

Afschuwelijk weer. Is er al DNA afgenomen? Eventueel ook door No Wolves of Stichting Annemieke?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:29

Zo sneu... lijkt een oudje..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:34

Ach wat verdrietig :(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:54

Mac schreef:

Facebook

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:59

criollo_yess schreef:
Gatverdamme, weer een pony dood, Elsloo DFW. Weet het verhaal eromheen niet, maar lijkt op foto's niet aangevreten. Wolven op heterdaad betrapt? Of wel zin in jacht, maar geen honger?

Onder in de hals zit duidelijk een gat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:01

pillow schreef:
Mac schreef:

Facebook

Ja, inmiddels wel zag ik.
Vreselijk weer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:41

Waarom doden ze zoveel dieren om ze vervolgens niet eens op te eten?!
Zo nutteloos en triest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:45

Needje schreef:
Waarom doden ze zoveel dieren om ze vervolgens niet eens op te eten?!
Zo nutteloos en triest.

Goede vraag, niemand weet het werkelijke antwoord, want ze doen dit met wild ook. De claim dat het komt doordat dieren opgesloten zijn en niet weg kunnen klopt niet. En is bij slechts 1 dier gedood al helemaal niet van toepassing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:59

Als dit paard niet drachtig is maar zo opgeblazen dan ligt deze er al even lijkt wel....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:04

Popstra schreef:
Als dit paard niet drachtig is maar zo opgeblazen dan ligt deze er al even lijkt wel....

Kan ook in de vroege avond zijn aangevallen.
Opblazen kan vrij snel gebeuren en het was gisteravond ook niet koud.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:04

@marigold niet bloeddorstig? Meerdere. Dode schapen op één perceel waarvan vaak maar één opgegeten. Dat is surplus killing en is niet gewoon voor een wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:09

Rivendell schreef:
@marigold niet bloeddorstig? Meerdere. Dode schapen op één perceel waarvan vaak maar één opgegeten. Dat is surplus killing en is niet gewoon voor een wolf.

dit blijkt wel gewoon te zijn voor een wolf bij dieren in gevangenschap.
In het wild rennen dieren weg en heeft hij er 1, de rest ziet hij niet meer.
Bij een weide blijven de dieren op en neer rennen in paniek en blijkt hij blijkbaar steeds opnieuw getriggerd door het rennen en blijft aanvallen.

Als je dat vertaald naar een hardloper, fietser, een paard op buitenrit oid, dan word je ook niet blij dat je beweging dus triggert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:11

DuoPenotti schreef:
Rivendell schreef:

dit blijkt wel gewoon te zijn voor een wolf bij dieren in gevangenschap.
In het wild rennen dieren weg en heeft hij er 1, de rest ziet hij niet meer.
Bij een weide blijven de dieren op en neer rennen in paniek en blijkt hij blijkbaar steeds opnieuw getriggerd door het rennen en blijft aanvallen.

Als je dat vertaald naar een hardloper, fietser, een paard op buitenrit oid, dan word je ook niet blij dat je beweging dus triggert.

Nee, ook bij wild gebeurd dit :
https://www.nationalgeographic.com/anim ... ng-wyoming

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:16

criollo_yess schreef:
Of wel zin in jacht, maar geen honger?

Ik las laatst dat ze meerdere prooien doodbijten en dan laten liggen met het idee van "dan heb ik nog wat de volgende keer dat ik daar ben" dus da's waarom er veel niet echt opgegeten wordt, en waarom bijv. één wolf rustig tien schapen doodbijt. Het beest kan ook niet weten dat de eigenaren de dode dieren weg gaan halen.. ;) Soort vooruitziende blik van de wolf, die hier dus niet ter sprake is ivm de eigenaren.

Ik vindt het allemaal heel dubbel, ergens vindt ik het een prachtig beest maar in dit volgepropte land zie ik het geen succesverhaal worden..

Zoals hier op deze pagina iemand zei "als het eten op is, vertrekken wolven wel weer", dat klinkt natuurlijk leuk op papier, maar zou er ooit een tijd komen dát de prooien op gaan zijn? Hier in het noorden is de helft toch koeien of schapenboer, het wemelt van de (dam)herten, iedereen heeft eigen huisdier/vee en die moeten we toch ook ergens laten? Is het dan de bedoeling dat al die dieren weg/dood zijn tot er weer een beetje rust in de tent komt? Want ophokken is prima voor even, maar niet iedereen heeft daar de ruimte voor en erg diervriendelijk is het niet.. Dus ik vraag me heel erg af wat nou de bedoeling gaat zijn, wiens welzijn nu belangrijker is/voorrang gaat krijgen... (ik weet wel dat als deze shet ooit neervalt ik in dit land i.i.g. niet weer een paard wil)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:19

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:34

DuoPenotti schreef:
tamary schreef:

dank je, dat wist ik niet.

Maar het is wel zeldzaam lees ik daar.
Hier is het juist zeldzaam heb ik het idee als het er maar 1 is.

Andere beschreven geval was 1973 caspische zeehond over een periode van 3 weken 25-40% van de pups gedood en enkele volwassen dieren en niet meer dan paar happen gegeten totaal.
Probleem met de het is zeldzaam claim voor mij is dat wolf tot zo'n 20-25 jaar geleden amper tot niet voorkwam meer in de VS en onderzoek zoals nu mogelijk is dus niet kon. Dat er maar 1-2 gevallen gevonden zijn zegt lang niet alles. Weet verder nog een doodgebeukt kalf wat bijna niet opengemaakt was om doodsoorzaak vast te stellen ivm kon geen wolf zijn, dus geen vergoeding (was wel wolf uiteindelijk) en de problemen die veehouders op grote percelen als in de VS en rendierhouders in lapland hebben met verdwijnende dieren. Geen kadaver = geen doodsoorzaak vast te stellen. Tussen wat hier wel gedood en niet gegeten gevonden wordt en wat aan gevallen bekend is die allemaal andere roedels en continenten zijn, lijkt het niet op een specifiek roedel iets, maar meer een soort specifiek iets. En als dit kennelijk bij meerdere roedels voorkomt is dat ernstig zorgelijk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:36

Vossen doen dat toch net zo goed? Als die in een kippenhok zitten dan vermoorden ze ook alle kippen, zonder ze allemaal op te eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:41

Sanet schreef:
Vossen doen dat toch net zo goed? Als die in een kippenhok zitten dan vermoorden ze ook alle kippen, zonder ze allemaal op te eten.

Doen ze dat ook als dieren niet opgesloten zitten? En vos komt terug om eten op te halen. Wolf laat zulke dieren liggen.
Veelvraat dood ook wel eens meer dan ze eten kunnen, maar in de winter als het vriest en komt ook terug naar die voorraad eten. Dat missen we bij de wolf en daar loopt de "normaal" gedrag uitleg spaak.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:19

DuoPenotti schreef:

Rennende/spelende kinderen, helemaal op een boerenerf ...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:30

tamary schreef:
Sanet schreef:

Doen ze dat ook als dieren niet opgesloten zitten? En vos komt terug om eten op te halen. Wolf laat zulke dieren liggen.
Veelvraat dood ook wel eens meer dan ze eten kunnen, maar in de winter als het vriest en komt ook terug naar die voorraad eten. Dat missen we bij de wolf en daar loopt de "normaal" gedrag uitleg spaak.

We laten al die half aangevreten schapen ook niet in de wei liggen, dus ik weet niet in hoeverre dat opgaat.

Pakken wat je pakken kunt toch? Ik vermoed dat als een leeuw een tweede prooi eenvoudig in dezelfde jacht kan pakken, dat hij dat ook zou doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:33

Mac schreef:
DuoPenotti schreef:

Rennende/spelende kinderen, helemaal op een boerenerf ...

Ook ja :j

Zat nog even in gedachte bij dat filmpje in het bos met die 8 wolven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:35

Sanet schreef:
We laten al die half aangevreten schapen ook niet in de wei liggen, dus ik weet niet in hoeverre dat opgaat.

Pakken wat je pakken kunt toch? Ik vermoed dat als een leeuw een tweede prooi eenvoudig in dezelfde jacht kan pakken, dat hij dat ook zou doen.
Dan zou je denken dat de leeuw in jouw voorbeeld mama ook pakt als jong gevangen is, die blijft nl in de buurt om jong te beschermen. Maar dat doen ze niet. Al is het wel zo dat met de hitte daar een voorraadje aanhouden nutteloos is, het rot veel te snel weg daarvoor.