Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:00

superpony schreef:
En je moet er ook onder kunnen komen met de trekkers en aanhangers. Als ik zie hoe ze hier de aardappels eraf halen, gaat dat never niet lukken als er panelen liggen voor ons neus.

En verderop liggen ze nog lager dan ze hier zouden komen te liggen.

Maar misschien zijn er mensen die er onderdoor willen kruipen en alles met de hand willen rooien??

Sommige hier zien wel kansen om dit rotklusje te laten uitvoeren door alle immigranten :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:02

DuoPenotti schreef:
superpony schreef:
Ik heb wel alle redenen om me zorgen te maken. Al het land hier wordt vol gelegd met zonnepanelen, dus daar komt GEEN hooi meer vanaf. 2 jaar terug was er een tekort, dus er moeten wel meerdere goede snede's komen van het land dat overblijft.
Maar zeggen dat we er als paardenhouder geen last van hebben of krijgen vind ik echt naïef of dan kijk je alleen naar je eigen kleine wereldje.

dit

we hebben dit jaar een goede eerste snede paardenhooi gehad, maar van de 2e komt amper wat.
Moet je nagaan als dat allemaal naar andere "doelen" gaat.

Maar ook als de paardensector recht getrokken word met koeien, x per hectare
Hoeveel procent van de stallen kan dan sluiten?
Misschien eens een leuke om uit te zoeken door LTO en FRNS

En mochten ze particulieren dezelfde regels opleggen... hoeveel paarden objecten komen er dan op Funda, maar dan als leuk object met grote tuin, ipv paddock paradise?

naief, dat is het gewoon.....

[VN] Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Nog geen uur later...
Voor de wens natuur...

Maar volgens half bokt niets aan de hand.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:03

BrankaZ schreef:
Als ik de commercial van Wakker Dier moet geloven valt dat vies tegen.

Er word onderzoek gedaan na deze reclame. Vermoeden is dat er beelden zijn gebruikt van koeienrusthuis Stichting De Leemweg :+

Waar ook kreupele dieren lopen, maar dan is het ineens niet zielig. Want die dieren zijn gered :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:07

superpony schreef:
En je moet er ook onder kunnen komen met de trekkers en aanhangers. Als ik zie hoe ze hier de aardappels eraf halen, gaat dat never niet lukken als er panelen liggen voor ons neus.

En verderop liggen ze nog lager dan ze hier zouden komen te liggen.

Maar misschien zijn er mensen die er onderdoor willen kruipen en alles met de hand willen rooien??

Zelfs aardappelen schijnen eronder te kunnen:
https://www.rvo.nl/praktijkverhalen/zon ... s-en-hagel
"Er lopen nu enkele nieuwe experimenten. “We willen de grond onder de panelen kunnen bewerken met standaard landbouwmachines. Daarom experimenteren we nu met opklapbare zonnepanelen, waar de tractoren gewoon tussendoor rijden. Zo kunnen we makkelijker oogsten en zaaien.” "

Panelen waar met de hand onder geoogst wordt die staan simpelweg op hogere frames, dus daar hoef je niet onderdoor te kruipen.

DuoPenotti

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:13

Dit vind ik echt goede ideeën. Dubbel gebruik van land.

Zo denk ik ook vaak van warehouses en datacentra. Waarom niet onder de grond? Daar doen ze toch al alles met verlichting ipv daglicht.
Kan daar boven op wat anders. Ik denk zelfs wel gewassen als er een en en vloed systeem bovenop komt.
Ja zal vast duur zijn.
Maar die datacentra en blokkendozen leveren vast genoeg op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:14

Het lijkt wel alsof hier ieder idee afgeschoten wordt... Kan niet, mag niet, belachelijk, enz. We zijn aan het veranderen in de wereld, regels en wetten zullen volgen al gaat dat veel te traag. De mensen die tegen vermindering van vee zijn, die geen woningbouw willen, geen zonnepanelen of windmolens, die niet willen dat alles duurder wordt, kom eens met voorstellen dan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:15

Misschien wat beter lezen? :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:26

Popstra schreef:
Even terug komend op een comment van Dees dat hier enkel grasland is, dat valt wel mee hoor. Er word steeds meer granen verbouwd. Hier (utrechtse heuvelrug) staan overigens ook hele akkers vol met zonnebloemen. Waan me net in Frankrijk als ik rond fiets.

En over zonnepanelen. Moet je eens door Duitsland rijden. Zo ontiegelijk veel akkers vol panelen.
Mooiste is ze zo veel stroom op wekken het geeneens opgeslagen kan worden! Zo ook al in verschillende woonwijken hier in ons land niet!

Bizar dat ze zulke projecten nog niet van accu's kunnen voorzien. What a waste of space...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:08

Citaat:
Als er echt 30-40% van de NL veehouders zou stoppen (ik moet het nog zien), is mijn hobby echt nog geen moment "in gevaar". De jouwe ook niet.

Ik denk dat in de stemmingmakerij rondom de agrarische belangen heel veel onnodige paniek wordt gezaaid en dat velen daar in trappen.

NERGENS wordt/is besloten dat alle boeren in NL moeten stoppen. NIEMAND met macht zegt dat. Want het is simpelweg niet aan de hand. De maatregelen gaan per saldo vooral om krimp in veepopulatie.

Het "enige" dat nu 'hot' in de schijnwerper staat,
is stikstofreductie.
(Wat mij betreft moet er meer gebeuren : grondwaterpeil omhoog, waterkwaliteit, kooldioxide vastleggen,...)

En svp een stevige boeren lobby met VISIE dat het beslist anders kan dan de verrotte sector die we nu hebben.
En laat de rabobank en firma's x, y en z maar meebetalen aan de veroorzaakte schade.

(Refrein: nieuwe regels, nieuw apparaat nodig, naar de erfgenaam van de boerenleenbank,
en de lening krijg je alleen als je er gedwongen - tig koeien bij neemt.
Het dure apparaat doet ondertussen maar half wat was beloofd.
Belastingbetaler doet aan inkomenssteun van de boer,
boer werkt zich een slag in de rondte,
en het geld komt terecht bij de firma's x, y en z.)

Citaat:
En jij denkt dat er straks nog loonwerkers zijn?
Geen boeren, geen loonwerkers.
Die kunnen niet op die paar mensen die paarden hebben leven.

1) Alle boeren weg is nergens voor nodig.
2) Loonwerker lijkt me een beroep met een relatief laag ondernemers risico, dus wellicht dat een aantal boeren stoppen om loonwerker te worden.
Citaat:
En betreft natuurhooi, hier in Friesland krijgt het Jabokskruid al vrij spel. En dat zal zonder boeren nog erger worden

Kul.
JKK heeft zo haar eigen ritme. Een paar jaar pieken -
dus graag iemand laten hooien die het terrein kent -
en daarna weer een paar jaar weg.

Uitzondering: overbegraasd land.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:22

Janneke2 schreef:
is stikstofreductie.
(Wat mij betreft moet er meer gebeuren : grondwaterpeil omhoog, waterkwaliteit, kooldioxide vastleggen,...)

En svp een stevige boeren lobby met VISIE dat het beslist anders kan dan de verrotte sector die we nu hebben.
En laat de rabobank en firma's x, y en z maar meebetalen aan de veroorzaakte schade.

(Refrein: nieuwe regels, nieuw apparaat nodig, naar de erfgenaam van de boerenleenbank,

Verrotte sector? ‘Fijn’ dat je de hele sector over 1 kam scheert. Hiermee stel je dat de hele sector verrot, slecht, is. ‘Prettig’ om te lezen dat je ook zo denkt over mijn partner die je niet kent en waarvan je totaal niet weet hoe hij werkt. Nogal kwalijk, kwetsend en schofferend om zo over een complete sector te praten, maar als je wil dat er iets veranderd moet je misschien eens mét mensen uit die sector praten in plaats van erover.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:56

BrankaZ schreef:
Janneke2 schreef:
is stikstofreductie.

Verrotte sector? ‘Fijn’ dat je de hele sector over 1 kam scheert. Hiermee stel je dat de hele sector verrot, slecht, is. ‘Prettig’ om te lezen dat je ook zo denkt over mijn partner die je niet kent en waarvan je totaal niet weet hoe hij werkt. Nogal kwalijk, kwetsend en schofferend om zo over een complete sector te praten, maar als je wil dat er iets veranderd moet je misschien eens mét mensen uit die sector praten in plaats van erover.

Ik vermoed dat ze banken, overheid ofwel het systeem bedoeld en niet zozeer de boer

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:22

Dan moet ze dat zo schrijven.zoals het er nu staat is het de gehele sector inclusief individuele boeren. Dáár reageer ik op want dat raakt mij ook persoonlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 00:41

josien_m_ schreef:
Het lijkt wel alsof hier ieder idee afgeschoten wordt... Kan niet, mag niet, belachelijk, enz. We zijn aan het veranderen in de wereld, regels en wetten zullen volgen al gaat dat veel te traag. De mensen die tegen vermindering van vee zijn, die geen woningbouw willen, geen zonnepanelen of windmolens, die niet willen dat alles duurder wordt, kom eens met voorstellen dan.

Alsof naar voorstellen wordt geluisterd en je niet gelijk in een hokje wordt geduwd.

En ja, ik ben tegen de vele zonnepanelen, omdat ze op land gelegd worden die nu wel gebruikt worden voor landbouw. Daar gaan vele ha's tot nu toe wel aan verloren. En ja, ik wil graag genoeg hooi aan mn paarden kunnen voeren bijv en ze niet vroegtijdig kwijtraken omdat paarden houden onmogelijk gaat worden.

Hier worden ze gewoon geplaatst en moeten de aardappelen, uien, bieten, hennep, mais, gras etc daar wel voor wijken. Er komen geen oplossingen om die eronder te kweken.
Waar je dus ook zonnepanelen op grote bedrijven, kantoren, op parkeerplaatsen, langs de snelwegen etc kan plaatsen. Als elke stal schuilstallen zou mogen plaatsen en daar zonnepanelen op mag leggen, hebben we ook al ene deel win-win.
Maar nee, schuilstallen en of bomen mogen niet en die vreselijke dingen vol in het land wel.

Windmolens is ook veel protest tegen geweest en worden alsnog neergezet. Als je niet dichtbij woont, vast prima. Wij wonen er best op afstand van, maar bij de verkeerde wind, is het een vreselijk geluid, ook 's nachts. Ze staan hier echt te dicht op bebouwing.

Dat een vol land als Nederland nog meer moet bouwen is echt van de zotte. Maar je mag niks vinden, terwijl er echt landen zijn waar gewoon meer ruimte is. Dan is er vaak minder werkgelegenheid en welvaart, maar ipv geld hier investeren, kan je ook in die landen investeren, zodat die kunnen ontwikkelen en mensen prettig kunnen wonen en werken. Vaak ook dichterbij hun eigen vader/moederland.

Er wordt gewoon steeds weer voorbij gegaan aan de gewone man en de dieren. Minder koeien, betekend ook heel veel gezonde koeien naar de slacht.
Minder stallen, minder hooi, duurder voer, zal voor paarden ook een doodvonnis worden. Maar hey, ontwikkeling, dus doe maar??
Er worden nog elk jaar veulens geboren, die komen net op de wereld en zouden niet oud kunnen of mogen worden?

Dat de boeren het nu moeilijk hebben, is niet alleen door de stikstof maatregelen, maar ook alle regels die het ze al jaren moeilijker maakt om te boeren. En de regering staat er net als veel burgers veel te ver vanaf om dat te kunnen beoordelen.

Als we straks bij de paarden maatregelen krijgen, wordt er alleen naar de cijfers gekeken. En pas dan gaan veel mensen snappen dat het echt erge gevolgen heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:33

Voor diegene die beweerd dat zijn paardenhobby geen nadelen ondervind, het is niet enkel hooi wat bij de boeren vandaan komt he!?. Verschillende soorten Strooisel voor in je stalletjes komt er ook vandaan.
En de boeren die mogen blijven mogen hun land niet meer onderhouden zoals ze nu doen. Dat betekend veel onkruid en weinig gras in jouw hooi.
Mest zul je ook niet makkelijk meer kwijt kunnen.

Zomaar ff een paar puntjes die voor nu doodnormaal zijn....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:51

Dees schreef:
Hier wil ik toch even op aanhaken.
In mijn geval komt het hooi voor paarden van een door een stichting beheerde natuurweide en maait en schudt (toevallig) een veehouder dit gras. Een loonbedrijf drukt het in de pers en verpakt het in folie en die veehouder verkoopt die pakken hooi aan mij.
Mijn paarden worden helemaal niet gehouden dankzij de agrarische sector. Ik ben gewoon klant bij toevallig een veehouder, maar dat had net zo makkelijk rechtstreeks het loonbedrijf kunnen zijn. Of een niet-veehoudend agrarisch bedrijf.

Als er echt 30-40% van de NL veehouders zou stoppen (ik moet het nog zien), is mijn hobby echt nog geen moment "in gevaar". De jouwe ook niet.

Ik denk dat in de stemmingmakerij rondom de agrarische belangen heel veel onnodige paniek wordt gezaaid en dat velen daar in trappen.

NERGENS wordt/is besloten dat alle boeren in NL moeten stoppen. NIEMAND met macht zegt dat. Want het is simpelweg niet aan de hand. De maatregelen gaan per saldo vooral om krimp in veepopulatie.

Ik zou weleens willen weten waar je dat precies op baseert. Tot nu toe grossiert de overheid in onduidelijkheid en het creëren van onzekerheid. Het enige waar de overheid na 3 jaar stikstofcrisis mee is gekomen dat is een vaag kaartje met hoeveel reductie er in een bepaald gebied moet plaatsvinden. En een opdracht aan de provincies, regel het maar.
Zelfs extensieve boeren die hun bedrijf op een zeer milieubewuste manier runnen zitten in onzekerheid.

De overheid maakt hele gekke bokkensprongen. Dus ik vraag mij echt af hoe jij hier zo zeker van bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:55

Ik zou graag zien dat wat hier nu wordt neergezet over 30 jaar nog te lezen is. Ben benieuwd hoe er dan naar de situatie wat betreft stikstof wordt gekeken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:50

Loretta schreef:
Dees schreef:
Hier wil ik toch even op aanhaken.
In mijn geval komt het hooi voor paarden van een door een stichting beheerde natuurweide en maait en schudt (toevallig) een veehouder dit gras. Een loonbedrijf drukt het in de pers en verpakt het in folie en die veehouder verkoopt die pakken hooi aan mij.
Mijn paarden worden helemaal niet gehouden dankzij de agrarische sector. Ik ben gewoon klant bij toevallig een veehouder, maar dat had net zo makkelijk rechtstreeks het loonbedrijf kunnen zijn. Of een niet-veehoudend agrarisch bedrijf.

Ik zou weleens willen weten waar je dat precies op baseert. Tot nu toe grossiert de overheid in onduidelijkheid en het creëren van onzekerheid. Het enige waar de overheid na 3 jaar stikstofcrisis mee is gekomen dat is een vaag kaartje met hoeveel reductie er in een bepaald gebied moet plaatsvinden. En een opdracht aan de provincies, regel het maar.
Zelfs extensieve boeren die hun bedrijf op een zeer milieubewuste manier runnen zitten in onzekerheid.

De overheid maakt hele gekke bokkensprongen. Dus ik vraag mij echt af hoe jij hier zo zeker van bent.

Leuk voorbeeld hoe het nu in Nederland is geregeld: https://www.ad.nl/binnenland/de-stiksto ... gle.com%2F
Ofwel: In Nederland moeten boeren in een bepaald gebied stoppen en een paar km verderop aan de andere kant van de grens wordt de stikstof alsnog uitgestoten die een natura 2000 gebied bij ons vervuilt.
Ofwel: je kan dit niet als Nederland alleen aanpakken. Als de EU dicteert dat we stikstof moeten reduceren, dan moet je dat breder aanpakken. Niet lokaal, maar regionaal, liefst wereldwijd (maar dat is lastig).

De discussie stikstofreductie en diervriendelijkheid zijn 2 verschillende dingen. Veel mensen lijken te denken dat met de reductie meteen het stuk diervriendelijkheid wordt aangepakt. Dat staat los van elkaar. De wenselijkheid van megastallen qua diervriendelijkheid valt over te discussiëren, maar qua voedselveiligheid is het dus nodig geworden.

Verder lijkt reductie van vee en uitkopen op het moment dé oplossing van de overheid op dit moment. Dat is dus de aanleiding van heel veel protest geworden en als dat voor boeren geldt, dan kan je er vanuit gaan dat een andere sector met dieren die stikstof uitstoten en veel in de buurt van natuurgebieden zitten (want daar kan je toch het mooiste buiten rijden) op termijn ook aan de beurt is.
Want de registratie van paarden is onder het mom van onder controle houden van uitbraken van ziektes, maar dat kan ook wel op een andere manier.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:21

BrankaZ: ik kan het niet lezen maar de stikstofproblematiek wordt ook op europees niveau aangepakt hoor. Met als gezamelijk doel 55% minder uitstoot over de gehele EU in 2030. Daar moet iedereen dus zijn steentje aan bijdragen, niet alleen de buurlanden. Wij ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:32

BrankaZ schreef:
Janneke2 schreef:
is stikstofreductie.

Ik bedoel inderdaad het hele systeem, dat de boeren in een wurggreep houdt.

Ik vind dat systeem verrot.

Het is geen kritiek op de boer die zich een slag in de rondte mag werken, zoals de uitgebuite 19e eeuwse fabrieksarbeider.

En het is kritiek op het totaal ontbreken van een visie.
Ik heb vrijwel niemand gehoord die eist dat de rabobank maar moet meebetalen aan de veroorzaakte schade.
(Dat hebben die 19e eeuwse fabrieksarbeiders uiteindelijk wel gedaan. Heel lang verhaal kort... )

En met schade bedoel ik OOK alle kapotgewerkte boeren die gedesillusioneerd gestopt zijn, omdat 80 uur werken geen doen is.
Ik bedoel er ook het milieu mee.
En ik bedoel er ook mijn eigen belastingcenten mee.

Dwz ik wil graag betalen aan boeren die het landschap beheren, maar mijn geld hoeft echt niet naar de fabrieken die rustig een miljard winst per jaar maken met de productie van dure apparaten die toch net niet echt goed werken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:41

Mars schreef:
BrankaZ: ik kan het niet lezen maar de stikstofproblematiek wordt ook op europees niveau aangepakt hoor. Met als gezamelijk doel 55% minder uitstoot over de gehele EU in 2030. Daar moet iedereen dus zijn steentje aan bijdragen, niet alleen de buurlanden. Wij ook.

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6216 ... uitse.html

Gezamenlijk is nogal betrekkelijk want voor een natura 2000 gebied in Nederland waar over de grens wel wordt uitgestoten worden alleen in Nederland maatregelen getroffen.

En ik heb het er niet over dat we in Nederland niets hoeven te doen. Het gaat mij om de manier waarop de landelijke overheid dingen er doorheen drukt. Geen oplossing in de breedte maar 1 groep, 1 oplossing en weer afwimpelen op de lagere overheden (dat was ook zo’n succes met o.a. de jeugdzorg :roll: ).

Als Europa dicteert dat er stikstof moet worden gereduceerd moet dat dus ook met elkaar worden gedaan, iet ieder voor zich.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:47

Janneke2 schreef:
Citaat:

is stikstofreductie.

Citaat:
En jij denkt dat er straks nog loonwerkers zijn?
Geen boeren, geen loonwerkers.
Die kunnen niet op die paar mensen die paarden hebben leven.

1) Alle boeren weg is nergens voor nodig.
2) Loonwerker lijkt me een beroep met een relatief laag ondernemers risico, dus wellicht dat een aantal boeren stoppen om loonwerker te worden.
Citaat:
En betreft natuurhooi, hier in Friesland krijgt het Jabokskruid al vrij spel. En dat zal zonder boeren nog erger worden

Kul.
JKK heeft zo haar eigen ritme. Een paar jaar pieken -
dus graag iemand laten hooien die het terrein kent -
en daarna weer een paar jaar weg.

Uitzondering: overbegraasd land.

Dat kan jij wel kul vinden.
Weet je überhaupt wel wat een loonwerker doet?
Die heeft juist niet een laag ondernemings risico, omdat die gebonden is aan seizoenswerk.
Hier in de omgeving zit op de 3 dorpen 1 loonwerker.
Als daar de helft aan boeren bij weg valt. Wat voor werk moeten zij dan doen.
Akkerbouw is hier sporadisch, en de meeste Akkerbouw bedrijven hebben zelf wel materiaal.

Mijn zwager werkt in de stalinrichting voor de veehouderij.
Die merken nu de gevolgen al.
Orders worden terug getrokken of on hold gezet.
De uitzendkrachten zijn al weg gestuurd.
En een gedeelte van vast personeel word uitgeleend aan andere bedrijven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:58

OleJon schreef:

Het grootste probleem van alles blijft toch wel dat de overheid een gigantische onzekerheid creëert. Niemand weet waar het nu precies naar toe gaat. Dus niemand durft te investeren. Iedereen die roept dat het goed is dat er iets voor de natuur gedaan wordt. Moet toch toegeven dat er totaal geen plan ligt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:11

OleJon schreef:
Weet je überhaupt wel wat een loonwerker doet?

Ja hoor.
Citaat:
Die heeft juist niet een laag ondernemings risico, omdat die gebonden is aan seizoenswerk.
Hier in de omgeving zit op de 3 dorpen 1 loonwerker.
Als daar de helft aan boeren bij weg valt. Wat voor werk moeten zij dan doen.

.... strikt genomen is dat niet het ondernemersrisico, wegvallen van een complete bedrijfstak.
En de meeste loonwerkers die ik ken werken het jaar rond, deels in de wegenbouw, deels in de landbouw.
Ééntje doet klussen in de woningbouw.

Ondernemers risico is eerder zoiets als 'er zit voor tonnen zaaigoed in de grond en dan is er geen regen'.

Citaat:

Er is krimp en dat is heel naar, maar als arbeider kun je momenteel je arbeid ergens anders proberen te verkopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:38

Morganlefay schreef:
Ik zou graag zien dat wat hier nu wordt neergezet over 30 jaar nog te lezen is. Ben benieuwd hoe er dan naar de situatie wat betreft stikstof wordt gekeken.

Er zijn altijd veel veranderingen. Als ik ga kijken hoe ik 30jr geleden paarden hield en trainde, schaam ik me echt dood.

Maar je kan niet nu op zo een korte termijn zoveel veranderingen willen die enorme impact gaan hebben op de (gezonde) veestapel en straks ook paarden.

En het is het stugge van de regering. Het is bij hun het 1 of het ander. Wij hebben een pp en trekken juist wel allerlei beestjes en vogels aan door aanplanten en de poeltjes. Maar op veel plekken mag je nog geen boom op de wei planten.

Veel mensen composteren al (een deel) hun mest waar meer serieus naar gekeken mag worden.

Wij hebben niet veel wei, maar zijn van in 2019 vol braam, melde, zuring, JKK en boterbloem naar dit jaar 90% mooi gras gegaan. En we behouden de braam bijv langs de kanten.

In 2019 amper vogels en daarna al snel diverse soorten die ook nesten maken en zich voortplanten.

En ik zie behoorlijk het verschil met als je niks met de wei doet en alleen de pony's het kaal laat vreten in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:01

superpony schreef:
Morganlefay schreef:

Er zijn altijd veel veranderingen. Als ik ga kijken hoe ik 30jr geleden paarden hield en trainde, schaam ik me echt dood.

Maar je kan niet nu op zo een korte termijn zoveel veranderingen willen die enorme impact gaan hebben op de (gezonde) veestapel en straks ook paarden.

En het is het stugge van de regering. Het is bij hun het 1 of het ander. Wij hebben een pp en trekken juist wel allerlei beestjes en vogels aan door aanplanten en de poeltjes. Maar op veel plekken mag je nog geen boom op de wei planten.

Veel mensen composteren al (een deel) hun mest waar meer serieus naar gekeken mag worden.

Wij hebben niet veel wei, maar zijn van in 2019 vol braam, melde, zuring, JKK en boterbloem naar dit jaar 90% mooi gras gegaan. En we behouden de braam bijv langs de kanten.

In 2019 amper vogels en daarna al snel diverse soorten die ook nesten maken en zich voortplanten.

En ik zie behoorlijk het verschil met als je niks met de wei doet en alleen de pony's het kaal laat vreten in de buurt.

Dat heet voortschrijdend inzicht. Mijn insteek is meer of mensen echt snappen dat het op heel veel fronten flink mis is.