KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:47

pien_2010 schreef:
Kijk en dat heb ik dus met KWPN-ers, het is totaal mijn smaak niet. Ik heb er zelfs op gereden. Maar het is niet mijn smaak en dat is niet omdat ik ze niet aan zou kunnen want gek genoeg was dat juist totaal niet het probleem (het sensibele) in tegendeel zelfs.

Dus als ik dressuur wedstrijden kijkt (minder en minder eerlijk gezegd ) en er komt eens een Spanjaard langs dan vind ik dat wel heel erg gaaf. Ook al beweegt het dier anders als KWPN. Dat zie ik zelf ook wel.

Het een is niet perse beter dan het ander. Ik hou van grote paarden die gróót bewegen. Zoals Lottie Fry met Glamourdale, ik word echt heel blij van zo een proef. Ik hou daarvan.

Tegelijk kan ik de precisie van een perfecte pi/pa ook waarderen, en de verzameling die daarvoor nodig is, maar het is wel minder mijn smaak. Die knallende galop jongens...... ik word daar echt ontzettend gelukkig van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:53

996981 schreef:
Ik denk dat je dat hebt toegevoegd nadat ik mijn post aan het schrijven was

Dat kan goed hoor, is ook geen verwijt.
Ik ben echter een van de laatste die koste wat het kost iets wat sowieso al niet natuurlijk is, wil behouden.

Neemt echter niet weg dat ik het ook jammer kan vinden.
Janderegelaa, ja dat klopt inderdaad wat je daar zegt. Het waren gewoon uitmuntende paarden (voor hun tijd) die veelzijdig uitblinkten. Dat zul je steeds minder vaak tegen komen (net als er steeds minder mensen hun ruiterster zullen halen).

Dit is een discussie topics waarin verschillende interessante zichtwijzen te lezen zijn. Op een uitzondering na zie ik verder nienand die zwart-wit tegen is. Het is een experiment en ik krijg in iedergeval mog niet precies helder wat het beoogde doel van het experiment is. Dat maakt me er niet per definitie tegen. Ik heb al eerder geschreven dat ik zo‘n kruising prima zo kopen als het me bevalt.

De gelderse tak vind ik trouwens geen vervanging van het vroegere veelzijdig gefokte kwpn paard.
(Niets tegen Geldersen overigens, ik vind prachtige paarden).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:59

Avalanche schreef:
pien_2010 schreef:
Kijk en dat heb ik dus met KWPN-ers, het is totaal mijn smaak niet. Ik heb er zelfs op gereden. Maar het is niet mijn smaak en dat is niet omdat ik ze niet aan zou kunnen want gek genoeg was dat juist totaal niet het probleem (het sensibele) in tegendeel zelfs.

Dus als ik dressuur wedstrijden kijkt (minder en minder eerlijk gezegd ) en er komt eens een Spanjaard langs dan vind ik dat wel heel erg gaaf. Ook al beweegt het dier anders als KWPN. Dat zie ik zelf ook wel.

Het een is niet perse beter dan het ander. Ik hou van grote paarden die gróót bewegen. Zoals Lottie Fry met Glamourdale, ik word echt heel blij van zo een proef. Ik hou daarvan.

Tegelijk kan ik de precisie van een perfecte pi/pa ook waarderen, en de verzameling die daarvoor nodig is, maar het is wel minder mijn smaak. Die knallende galop jongens...... ik word daar echt ontzettend gelukkig van.

Precies Ava, zo sta ik er ook in maar dan andersom. Als ik een mooi barok paard zie (het liefste met veel behang) die goed gebouwd is, dan word ik daar gewoon heel erg gelukkig van. En als ie dan ook nog eens goed beweegt en mooi van achter naar voren wordt gereden dan vind ik dat gewoon geweldig.
Het is precies wat jij zegt. Het is anders, maar daardoor niet slechter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:10

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf ze ook liever gescheiden zien, maar ben niet zo stellig dat de een beter is dan de ander. Maar wel dat ze te verschillend zijn en dat zie je hier ook weer terug in het topic. En ook blijf ik denken dat de training anders is van paarden met een verschillende bouw en karakter, onafhankelijk van het ras. Want bij een Ferdeaux wens je ook een scheutje meer langgelijndheid bijv.

Koend: ik vind dat heel mooi gedacht van je, want inderdaad de pi/pa van Glamourdale zou beter kunnen, hij blijft een wat lang achterbeen hebben ookal is het al enorm verbeterd. En inderdaad een goede iberier zou dat toe kunnen voegen, maar dan in een wensfokkerij waar in het dan alleen dat toevoegt en niet de rest van het rastype/ beweging. Ik zie het dan gewoon liever dat Glamourdale gekruist wordt met een KWPN'er die dat toe kan voegen..een Totilas zoon oid. En ik zie dan liever dat ze in de fokkerij van de iberiers meer aandacht hebben/ krijgen voor een goed achterbeengebruik en voldoende lengte in de rug zonder dat het rastype te modern wordt of kapot gefokt wordt.

De Totilas nakomelingen laten op het huidige kampioenschap niet echt de beste piaffes zien. Sterker nog: er wordt regelmatig gestaakt. Lijkt me niet hét bloed voor beteren van de piaffe

Wil je dan een paar paarden vergelijken met de hele rest van de meute nakomelingen? er zijn ook enorm veel Totilas nakomelingen die enorm goed kunnen piafferen en hij zelf kon dat ook. En je ziet het terug in zo ongeveer iedere nakomeling. Dat ze het er niet uit rijden is dan weer wat anders.

Elisa2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:12

Ik hou van paarden die bergopwaarts bewegen, met een goed achterbeengebruik. Of dat nu kwpners zijn of Iberiers..van de paarden van Isabell wordt ik bijvoorbeeld over het algemeen niet zo vrolijk. Niet mijn type paarden.

De Iberiers vind ik over het algemeen heter en sensibeler dan KWPNers maar tegelijkertijd ook cooler in het hoofd en veel makkelijker/ fijner te bewerken. Voor mijzelf legt mijn voorkeur dus daar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:34

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

De Totilas nakomelingen laten op het huidige kampioenschap niet echt de beste piaffes zien. Sterker nog: er wordt regelmatig gestaakt. Lijkt me niet hét bloed voor beteren van de piaffe

Wil je dan een paar paarden vergelijken met de hele rest van de meute nakomelingen? er zijn ook enorm veel Totilas nakomelingen die enorm goed kunnen piafferen en hij zelf kon dat ook. En je ziet het terug in zo ongeveer iedere nakomeling. Dat ze het er niet uit rijden is dan weer wat anders.

Ik vind het toch typisch dat twee Totilas zonen het laten afweten in de Piaffe op een kampioenschap ja. Dat kan toeval zijn, maar er kan wel degelijk een verband zijn. Het zijn beide niet de minste ruiters en een van de paarden deed in Aken precies hetzelfde.

Zo’n hengst zou ik dus niet per definitie presenteren als de verbeteraar van het stamboek op dat punt. Als ze het heel goed kunnen, maar niet willen, heb je er niets aan. Er zijn denk ik nog te weinig nakomelingen op dit niveau om er een goed oordeel over te kunnen geven.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:01

Wat een leuk topic. Vele inzichten. Veel voor of juist tegen.

Je moet natuurlijk wel iets met de Iberische paarden hebben om ermee te fokken. Ik vind het een leuk initiatief van het KWPN om te kijken of het wel terecht is om de lusitano/pre uit te sluiten van register A papier. Gezien de vele variabele hengsten waarbij je dit wel krijgt, denk ik dat het goed is om dat te herzien.

Beoordelen van iberiers op jonge leeftijd is wel extra moeilijk. Meestal uit zich dat stukje extra pas op latere leeftijd in het werk.

Als ik een echte fokker was, had ik het uitstapje zeker wel aangedurfd, de lusitano fokkerij is ook echt vooruit gegaan. Al is het niveau in Nederland nog niet super hoog en heel smal/klein.
Maar ik ben meer van het rijden. Heb een volle lusi, die erg leuk meedoet. Geen jonge paarden competitie paard, maar heerlijk te rijden (staat aan wanneer het moet, intelligent en moedig) met potentie te over voor later :D

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:55

Oh ik zie nu dit topic pas. Wat interessant! Even bijlezen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:36

996981 schreef:
Ik vind het toch typisch dat twee Totilas zonen het laten afweten in de Piaffe op een kampioenschap ja. Dat kan toeval zijn, maar er kan wel degelijk een verband zijn. Het zijn beide niet de minste ruiters en een van de paarden deed in Aken precies hetzelfde.

Zo’n hengst zou ik dus niet per definitie presenteren als de verbeteraar van het stamboek op dat punt. Als ze het heel goed kunnen, maar niet willen, heb je er niets aan. Er zijn denk ik nog te weinig nakomelingen op dit niveau om er een goed oordeel over te kunnen geven.

Toto, Total US, Go Legend, Trafalgar en Titanium heb ik in ieder geval hun piaffes wel goed zien doen. Over de uitvoering valt natuurlijk te discussiëren. Ik weet niet welke het hebben laten afweten? De jonge Totilassen laten ook veel aanleg zien iig voor sluiten en schakelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:51

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Toto, Total US, Go Legend, Trafalgar en Titanium heb ik in ieder geval hun piaffes wel goed zien doen. Over de uitvoering valt natuurlijk te discussiëren. Ik weet niet welke het hebben laten afweten? De jonge Totilassen laten ook veel aanleg zien iig voor sluiten en schakelen.

Titanium en Total Hope. Paarden die het beide absoluut kunnen, maar dus ook kunnen laten afweten. Voor Total Hope was dit het twee concours waar dat gebeurde

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:11

Hmja maar dat zegt mij dan meer over karakter/ rijderij/ spanning/ onervarenheid...dan over talent en aanleg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:14

Elisa2 schreef:
Hmja maar dat zegt mij dan meer over karakter/ rijderij/ spanning/ onervarenheid...dan over talent en aanleg.

Als het karakter is, is het wel een dingetje. Vandaar dat ik de hengst in dit stadium niet per definitie aan zou duiden als aangewezene voor het verbeteren van het verzameltalent. Het talent is er, maar het karakter en de rijdbaarheid zijn minstens zo belangrijk. De tijd zal leren of dit incidenten zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:18

Startte Trafalgar?!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:20

janderegelaa schreef:
Startte Trafalgar?!

Niet in Herning nee

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:50

996981 schreef:
janderegelaa schreef:
Startte Trafalgar?!

Niet in Herning nee

Al een tijdje niet. Die is stuk volgens mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:09

Zonde..heb hem gezien in Den Bosch met black magic show en talent genoeg!
Piafferen kon ie super.

Ja de tijd zal het leren wat de nakomelingen gaan doen. Tot nog toe ben ik in ieder geval zeer enthousiast. Vind bijvoorbeeld Titanium ook echt een heel goed paard, op het NK was hij bijzonder goed. Maar nog zo jong en onervaren ook..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:15

Elisa2 schreef:
Zonde..heb hem gezien in Den Bosch met black magic show en talent genoeg!
Piafferen kon ie super.

Ja de tijd zal het leren wat de nakomelingen gaan doen. Tot nog toe ben ik in ieder geval zeer enthousiast. Vind bijvoorbeeld Titanium ook echt een heel goed paard, op het NK was hij bijzonder goed. Maar nog zo jong en onervaren ook..

Toen die amazone hem in Den Bosch eindelijk onder controle had vond ik het hem zelfs beter doen dan Toto jr en Total US.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:23

Ja, hij viel mij daar ook echt op met zijn aanleg en talent! echt zonde dat hij stuk is...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:13

Maarja karakter: zoals ik me opmerkingen over glamoursdale kan herinneren zo waren er ook opmerkingen over Hermes die even kortsluiting kreeg op 2 concoursen.
Die 2 hebben hun samenwerking toch ook maar mooi herpakt.

Ik ben echt benieuwd naar de kruisingen. En vooral naar het fokdoel/resultaat. Maar kruisen van warmbloeden met iberiers is toch al zo oud als de straat? Daar hebben ze toch zelfs een naam voor in spanje en portugal? Alleen heeft tot op heden nog niemand dat echt gereguleerd opgepakt. Dus hebben ze bij het kwpn gedacht: daar zit markt en verbetermogelijkheid. Laten wij dat oppakken want wij zijn best goed in redelijk 'open kijken' naar de fokkerij.

Overigens heb ik gewoon genoten van die iberier in de kur en van glamourdale (en anderen). Die iberier had wel echt een gun factor. Wat een uitstraling had 'die kleine dikke welsh pony'. Je kunt toch weinig anders dan gewoon blij worden van zo'n beest? Of op zijn minst erkennen dat een grote groep dat zal hebben.
Die 2 specifieke paarden zie ik bij elkaar dan weer helemaal niks aanvullen. Maar in het middensegment, waar ook gewoon gefokt wordt, kan er misschien wel iets fijns uitkomen. En op zijn minst voor wat bloedspreiding zorgen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:13

De cruzado's zijn kruisingen pre x kan van alles zijn, ook pre. Wij hebben 2 pre hengsten en een cruzado ruin, ze kunnen alledrie goed lopen, maar denk de cruzado nog het beste.

Het is dat we onze KWPN merries niet willen dekken, maar anders nam ik toch echt de gok met Poeta de Susueta , wat een paard is dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:53

Ik vind dat juist een van de mindere PRE's, zijn achterbeengebruik is vind ik niet zo geweldig en dat fokt hij ook door zag ik. Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen.

Volgens mij zijn het in Spanje meer kruisingen met arabieren, quarters en EV en niet zo zeer met de warmbloed "sportpaarden".

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:17

pol013 schreef:
Ik ben echt benieuwd naar de kruisingen. En vooral naar het fokdoel/resultaat. Maar kruisen van warmbloeden met iberiers is toch al zo oud als de straat? Daar hebben ze toch zelfs een naam voor in spanje en portugal? Alleen heeft tot op heden nog niemand dat echt gereguleerd opgepakt. Dus hebben ze bij het kwpn gedacht: daar zit markt en verbetermogelijkheid. Laten wij dat oppakken want wij zijn best goed in redelijk 'open kijken' naar de fokkerij.

In Spanje en Portugal hebben ze idd best vele kruisingen lopen. Cruzado's van idd kwpn X pre/lusitano of arabisch volbloed x pre/lusitano of engels volbloed x pre/lusitano zijn veel voorkomend. Daarnaast hebben ze ook Tres Sangres. Dat betekend 3 bloeden. Meestal is dat arabisch x engels x pre/lusitano.

Ze worden vooral gezien als functionele kruisingen. Het beste van de rassen hebben. Vooral prettig is gebieden waar ze nog echt als werkpaard of in traditionele rijstijlen gaan.

pol013 schreef:
Overigens heb ik gewoon genoten van die iberier in de kur en van glamourdale (en anderen). Die iberier had wel echt een gun factor. Wat een uitstraling had 'die kleine dikke welsh pony'. Je kunt toch weinig anders dan gewoon blij worden van zo'n beest? Of op zijn minst erkennen dat een grote groep dat zal hebben.

Quincallo de Indalo bedoel je? Ik vind dat een geweldig dier. Heerlijk klassiek en daarom waarschijnlijk niet iedereen z'n voorkeur. Hij heeft echt nog wel z'n minpunten. Maar is pas 11 en start pas sinds dit jaar op dit niveau. Er mag nog wel iets te werken zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:50

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:47

Bedankt voor de link! ik had hem gisteren gemist en was heel erg benieuwd..en wat swingen ze er overheen. Die uitgestrekte draf ook super! jammer van die taktfout? maar beter dan menig kwpn/ duitsers die ik heb gezien. Stap is ook gewoon goed. In de galop mist hij inderdaad wat ruimte en pakt hij wat minder "bodem". Erger me wel een beetje aan die dwarse stang..denk dat er nog wel ruimte voor verbetering is inderdaad.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:21

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de link! ik had hem gisteren gemist en was heel erg benieuwd..en wat swingen ze er overheen. Die uitgestrekte draf ook super! jammer van die taktfout? maar beter dan menig kwpn/ duitsers die ik heb gezien. Stap is ook gewoon goed. In de galop mist hij inderdaad wat ruimte en pakt hij wat minder "bodem". Erger me wel een beetje aan die dwarse stang..denk dat er nog wel ruimte voor verbetering is inderdaad.

Wat vind je van de hoofd-halsverbinding?
Vraag me af wat dat geeft op een KWPN'er