Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:36

Het is toch wel apart om te zien, niet alleen hier maar ook op andere social media, zeer veel anti corona , anti vreemdelingen en over het algemeen anti alles zijn ineens pro boer. Je pikt ze er zo uit .

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:53

Citaat:
Het is toch wel apart om te zien, niet alleen hier maar ook op andere social media, zeer veel anti corona , anti vreemdelingen en over het algemeen anti alles zijn ineens pro boer. Je pikt ze er zo uit .

Dat komt doordat het onderdeel uitmaakt van een groter geheel en de mensen die dat zien je er dan idd zo uitpikt.
Anti of pro is een etiket waar dit helemaal niet over gaat en de media graag plakt.
Daar begint dus het tegen elkaar opzetten van mensen/groepen mensen --> onwenselijk :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:56

Babootje schreef:
Dank voor je uitleg Danique. Ik dacht; als ik het aan iemand moet vragen is het wel aan jou.
Nog een vraagje: Is het etiket tertiaire economie wel helemaal op NL te plakken. Wij produceren toch best veel en hebben ook best aardig wat industrie. En wat blijft er van ons over als we de primaire sector de das omdoen? En gaan we uiteindelijk wel iets bereiken met globalisering. Is daar nog wel tijd voor? Hoe lang houdt de aarde het nog met ons uit?

Dus als ik je goed begrijp is het grootste effect te behalen door ons gedrag (vooral als het om consumptie gaat). Meer dan wat wij als land aan stikstof emissie produceren?
Als de economie naar de kl*te gaat, gaan we vanzelf minder consumeren; zo kun je het ook bekijken. Maar is dat de oplossing?

Jullie (en DuoPenotti) hebt gelijk, wellicht wat beter moeten verwoorden: de grootste sector in Nederland is de tertiaire sector. Uiteraard hebben we wel een primaire, secundaire en quartaire sector.
Ik zeg altijd als advies aan iedereen: wil je het meest duurzame doen? Doe het gewoon niet. Veel mensen kopen “duurzame” producten omdat ze dan voor hun gevoel karma punten scoren. Maar het product helemaal niet kopen is het allerbeste. Dat is het perverse van “circulaire” producten ook. Er is zelfs aangetoond dat de circulaire economie een hogere milieu impact kan hebben. Mensen gaan meer kopen, want ze kopen hun schuldgevoel af.

Maar goed, in een kapitalistisch systeem is dat niet houdbaar. Daarom probeer ik aan te geven dat gedragsverandering een korte termijn oplossing is in het landschap waarin we ons verkeren. De oplossing zit hem in aanpassingen in het juridische landschap, de economie, eigenlijk alles: systeem innovatie. Men moet veel meer gaan samenwerken en een andere manier van denken gaan aannemen en/of gaan innoveren. Er moet minder een houding komen van “wij” en “zij”. Het laaghangende fruit is al geplukt in de strijd tegen klimaatverandering. Nu komt het aan op samenwerking tussen alle spelers in het landschap. Dat is niet eenvoudig. Wel nodig. Maar dit is tegelijkertijd een kans om waarde te creëren, ook op sociaal gebied. Er is geen kant en klare oplossing, nog. Iedereen doet alles voor het eerst. Ik kan hier geen praktische vertaalslag van maken naar de boeren. Ik kan een algemene opmerking er over maken. Iets van dat de incentive voor boeren moet veranderen waardoor er een trigger is om mee te gaan. Wellicht moeten we boeren gaan betalen onder andere voor de waarde die ze creëren ook. Soort prestatie KPIs maar dan voor boeren. Maar goed, dit is erg flauw. Ik weet veel te weinig van het landschap waarin ze verkeren om iets nuttigs te zeggen. Dit is niet mijn area of expertise specifiek, ik zit meer in de hoek voor bedrijven. Ook wel blij mee om heel eerlijk te zijn, scheelt mij weer boze mensen aan de deur :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:56

De socials zijn vreselijk wat dat betreft.. -O-

Die foto van de Jumbo artikelen met boontjes uit Ethiopië... Terwijl Nederland de twee na grootste exporteur ter wereld is. Snappen mensen dan echt niet hoe krom hun eigen boodschap is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:01

Mirranda schreef:
Citaat:

Dat komt doordat het onderdeel uitmaakt van een groter geheel en de mensen die dat zien je er dan idd zo uitpikt.
Anti of pro is een etiket waar dit helemaal niet over gaat en de media graag plakt.
Daar begint dus het tegen elkaar opzetten van mensen/groepen mensen --> onwenselijk :)

Even ern oprechte vraag, denk je niet dat jij met je berichten juist verdeeldheid zaait? :)
Je kunt er namelijk ook voir kiezen een mening niet te delen via socials.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:13

ElCid schreef:
fransje23 schreef:
Een groot tekort woningen kan huizen worden aangemerkt als algemeen belang.

Er is geen tekort aan woningen; er zijn teveel mensen en als het aan de overheid ligt komen er nog meer bij middels immigratie ( tot kansarme jongeren uit Franse achterstandswijken aan toe). Als er nu al te weinig huizen/ te veel mensen zijn waarom er dan nog meer naar binnen halen? Als de Nederlandse jongeren nu al geen huis kunnen krijgen en er wachtlijsten zijn van 10-tallen jaren waarom dan immigranten binnen halen? Als daar nou eens een stop op zou komen zou er al een deel opgelost zijn en vervolgens de leegstand ( want die is er nog steeds!) aanpakken.

Het is dus echt geen "algemeen" belang want zonder natuur en zonder boeren is het snel afgelopen met de mens an sich.

Dit idd. Het blijft dweilen met de kraan open, er zullen wel veel rijken hun zakken mee vullen met al die immigratie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:50

bigone schreef:

Wel, ik zie toch ook wel een hoop domme anti-boer mensen op de socials hoor..
"de boeren hebben 70% van de grond, het wordt tijd dat ze dat opgeven voor huizen, wij willen wonen!"

Of bij 1 incident van dierenmishandeling "wij gaan slecht met onze dieren om, alle boeren moeten weg, niemand mag dieren houden"
...zullen we dan, bij het eerste geval van kindermishandeling ook maar alle ouders hun kinderen laten afstaan? (neeee je mag dieren en mensen niet vergelijken natuurijk...)

Ik vind gewoon dat er soms zeer kort door de bocht gegaan wordt, en dat er van alles op 1 hoop gegooid wordt, lekker makkelijk.
Laten we nu gewoon overal een beetje nuance houden? Als iedereen dat een beetje doet, praat het toch een stuk makkelijker?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:56

Cer schreef:
bigone schreef:

"de boeren hebben 70% van de grond, het wordt tijd dat ze dat opgeven voor huizen, wij willen wonen!"

Of bij 1 incident van dierenmishandeling "wij gaan slecht met onze dieren om, alle boeren moeten weg, niemand mag dieren houden"
...zullen we dan, bij het eerste geval van kindermishandeling ook maar alle ouders hun kinderen laten afstaan? (neeee je mag dieren en mensen niet vergelijken natuurijk...)

Ik vind gewoon dat er soms zeer kort door de bocht gegaan wordt, en dat er van alles op 1 hoop gegooid wordt, lekker makkelijk.
Laten we nu gewoon overal een beetje nuance houden? Als iedereen dat een beetje doet, praat het toch een stuk makkelijker?

_/-\o_
Dank voor deze post.

En nee, die boontjes uit verweggistan koop ik al heel lang niet, om verschillende redenen.
Als eenieder nu eens bij zichzelf zou beginnen? Scheelt vast al een heel pak.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:08

Citaat:

Omdat iemand mij/anderen in een pro of anti kamp plaatst vanwege een ander geluid, moet er maar vooral niet gereageerd worden?

Beetje bijzonder, maar ik laat me de mond niet snoeren in ieder geval.
Volgens mij reageer ik met respect ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:22

Mirranda schreef:
Citaat:

Mirranda schreef:
Citaat:

Omdat iemand mij/anderen in een pro of anti kamp plaatst vanwege een ander geluid, moet er maar vooral niet gereageerd worden?

Beetje bijzonder, maar ik laat me de mond niet snoeren in ieder geval.
Volgens mij reageer ik met respect ;)

Dat is niet wat ik bedoel!
Geef je mening zeker in een discussie. Die zijn daar ook voor bedoeld :j
Maar dan moet je mensen die een andere mening hebben niet wegzetten als "ze willen het niet zien".
Dan is er geen ruimte meer in een discussie. Iemand die anders denkt wordt weggezet.
Daardoor krijg je naar mijn idee juist tweedeling.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:40

Citaat:
Maar dan moet je mensen die een andere mening hebben niet wegzetten als "ze willen het niet zien".

Ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat iemand iets niet wil zien.

Maar laten we vooral on topic blijven :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:01

Je kan heel Jumbo wel gaan skippen kwa boodschappen. Hun Vlees komt ook uit het buitenland..
Alles lekker goedkoop

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:05

Jumbo heeft nu toch ook een optie 'van Dichtbij' ofzoiets? Net zoals de AH Streeckproducten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:06

Mirranda schreef:
Citaat:

Ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat iemand iets niet wil zien.

Maar laten we vooral on topic blijven :)

Ehhh, blind is toch hetzelfde als niet zien?

Mirranda schreef:
Citaat:
zo jammer dat deze topics gebruikt worden voor diverse complot theorieën

Wel eens bedacht dat al die zgn complottheorieën de afgelopen 2 jaar wel complotfeiten bleken te zijn.
Zelf al eens onderzoek gedaan?
Agenda 2030 uitgeplozen en de SDG's bekeken?
Blind voor het mandaat dat onze regering momenteel volgt (onder leiding van WEF en dus niet het mandaat van het NL volk)?
Blind voor alle dwang en drang vanuit de politiek?
Blind voor alle controlemiddelen die op alle manieren worden opgetuigd?

Ik denk dat het tijd wordt dat er eens wat mensen wakker gaan worden.
En blijkbaar worden hier op Bokt veel mensen pas wakker als het te laat is en je paarden gedwongen worden afgenomen! (wees gerust, al je eigendommen gaan eraan hoor ;) )
Lekker weg blijven kijken, dat lost wat op :o

NIETS!! is wat het lijkt.

De wakkeren onder ons willen niets liever dan iedereen bewust maken van wat er momenteel wereldwijd speelt en mensen behoeden daarvoor. Het is niet kwaad bedoeld. Tenslotte zijn we allemaal paardenliefhebbers en veelal ook bezitters. Dat is en de passie die we delen en graag willen blijven delen. :*

Of

Mirranda schreef:
Citaat:

De andere kant van zien is toch "niet zien"?

Juist door dit soort reacties haken mensen af in de discussie en dat is jammer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:06

Ik zie hier en op nu.nl heel vaak staan het meeste is voor de export. Hebben jullie je daar wel eens in verdiept? Een deel is doorvoer, een deel is planten, een heel groot deel export is buurlanden. Ik heb niet de puf om er een hele post uit te zetten, maar ik vind dat toch ook echt een 'zin die geroepen word zonder echt de inhoud te zien'

Het roept zo lekker...

En ik snap eigenlijk ook niet wat er tegenwoordig zo vies is aan export :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:15

Ik had ook het idee dat er verdient wordt aan export... maar wellicht is dat ook niet de bedoeling. Dat er geld verdient wordt?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:15

@fransje23: Niet zien of niet willen zien is bij mij toch echt iets anders hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:17

Cer schreef:
bigone schreef:

Voor zover je het niet doorhad , het ging hier niet over boeren en landbouwers . Het ging erom dat sommigen moord en brand schreeuwen zolang het maar tegen de regering,EU, WEF enzenz is. En aangezien ze denken dat mensen anti boer zijn , zij zijn ineens pro boer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:19

Sorry Bigone, ik had het niet door. Waar gaat het wel over ? :) "..zijn ineens pro-boer.."

Oh, je hebt je antwoord uitgebreid..
Het leek net alsof je aangaf dat de mensen die Anti-alles zijn, ook de mensen zijn die "pro-boer" zijn. Dat vond ik wat kort door de bocht

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:38

Ik ben niet opeens pro-boer hoor, ik heb boeren en het landschap met weiden en akkers altijd gewaardeerd. Tis niet dat ik op enig punt in mijn leven ooit heb gedacht wat zou het leuk zijn dat hier bebouwing en asfalt komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:23

Cer schreef:
fransje23 schreef:
Voor de boeren is het uitstelgedrag van Henk Bleker cruciaal. Had hij het dossier niet voor zich uitgeschoven naar zijn opvolger maar de plannen na het afschaffen van het melkquotum gepresenteerd had daar beter op geanticipeerd kunnen worden.
Dan waren er minder nieuwe grotere stallen gebouwd etc.
Maar ja, dan kon hij niet meer als held op een podium staan bij boze boeren.
Al waren die boeren dan misschien ook wel minder boos geweest.

Inhoudelijk ben ik niet op de hoogte, maar als ik dit zo lees dan lijkt dit me redelijk essentieel?
Maar omdat een politiek iemand gewoon deed wat voor zichzelf het beste was ligt het nú aan de boeren? Dat is toch gek?

Er is de afgelopen dagen herhaaldelijk en OOK in politiek Den Haag (wat terughoudend) gezegd dat het een kwestie van wegkijken van de overheid is geweest.

De 'PAS' van 2012 was door de hoge ambtenaren op het ministerie afgeschoten, maar Henk Bleker wilde het per se.
|( |( |(

(En ja, dan is de klap tien jaar later veel harder...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:25

ruitje schreef:
Ik zie hier en op nu.nl heel vaak staan het meeste is voor de export. Hebben jullie je daar wel eens in verdiept? Een deel is doorvoer, een deel is planten, een heel groot deel export is buurlanden. Ik heb niet de puf om er een hele post uit te zetten, maar ik vind dat toch ook echt een 'zin die geroepen word zonder echt de inhoud te zien'

Het roept zo lekker...

https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... rland-heen

Het is denk ik meer de vraag: Wat draagt de export bij aan Nederland - behalve aan die boer die meer winst behaalt- maar moet heel Nederland daar wel de vruchten van plukken? (Doordat de woningbouw op slot dreigt te raken als gevolg van stikstofregels). Export an sich is niet vies.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:38

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:43

Misschien moeten ze bedrijven/industrie die voornameijk draait op buitenlandse eigenaren en personeel sowieso maar uit Nederland weren, dat scheelt weer 'n hoop vervuiling en woningen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:20

ruitje schreef:

Het roept zo lekker...

Gaat er meer omdat bij het inkrimpen van de veehouderij we niet om komen van de honger.
Dat zal niet zo snel gebeuren.