Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:41

Ik mis in dit geval vooral specificaties. Nu is het wel heel algemeen. Hebben ze dit net even in elkaar gedraaid :+ ?

@Babootje. Ik meen mij te herinneren dat jij enkele jaren geleden ook al een balans van hun ontleed hebt. Die was volgens mij nog uitgebreider dan deze en klopte toen ook voor geen meter.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:56

Oprichtingskosten kunnen prima geactiveerd op de balans staan. Dus dat is geen probleem.

Verder hoort de balans op hetzelfde bedrag uit te komen aan debet en credit zijde. Dat is het geval.
De w&v hoort onderaan de streep ook op hetzelfde bedrag te komen links en rechts (je verschil is je resultaat en dat wordt vaak ook geboekt). Dat is hier ook het geval. Het resultaat is namelijk donaties minus de kosten. Niks trucje, maar gewoon boekhoudkundig correct :) .

Ik vermoed ook dat dit de bedragen zijn. Dus niet maal 1000. Op jaarbasis 40,- aan bankkosten is iets laag, maar niet raar.

En ik vermoed ook, zoals al eerder gezegd dat de paardenadopties via een andere stichting/organisatie verlopen.
Babootje zegt dat er geen BV is, maar volgens mij heb ik hier ergens gelezen dat het contract dat een adoptant tekent met een BV (andere naam dan PZB) is. Je zult die transacties dus niet zien in de jaarrekening van deze stichting.

Verder gespecificeerd dan dit hoeft de jaarrekening ook niet wat betreft de W&V. Je hoeft namelijk niet te speciferen wie wat heeft gedoneerd. Eventueel kan je in e toelichting uitsplitsen naar donaties in geld/natura etc maar dat hoeft niet.
De balans is op zich ook gespecificeerd genoeg.

Kortom... naar mijn mening is deze jaarrekening an sich wel correct, maar biedt deze niet het volledige plaatje omdat de bestuurders van PZB meer rechtspersonen besturen/bezitten. En bij de andere rechtspersonen hebben ze wellicht geen publicatieplicht om allerlei redenen. Daar zul je dus de balans niet van zien en ook niet zien wat de opbrengsten en uitgaven zijn.
Het kunnen gewoon losse, onverbonden organisaties zijn waarin alleen een rekening-courant ze linkt.
Tot zover mijn wijsneuzerij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:04

Ik zou dan wel verwachten dat de oprichtingskosten debet staan. En niet credit. Debet en credit is gelijk ja. En de winst word toegevoegd in de balans, klopt. Voor zover is het correct maar inhoudelijk klopt hier niks van

Dit soort bedragen geloof je toch nooit? *1000 lijkt mij idd niet geheel logisch ivm de bankkosten. Echter is dan het complete bedrag van de donaties ongeloofwaardig als je alleen al via facebook ziet hoeveel mensen gedoneerd hebben. Waar zijn alle kosten waarvoor ze zo hard roepen dat ze daar donaties voor nodig hebben? Als dit allemaal via een bv gaat die naar buiten treedt als stichting dan klopt hier alsnog geen ene *** van.

Rekening courant hebben ze alleen met de stichting zinloos geweld zo te zien. Dan zou dus alles via die
stichting moeten lopen. Dat is mogelijk. Maar dan moeten ze niet roepen dat ze volledige inzicht geven in de cijfers want dat geven ze zo niet.

Debet en credit is gelijk ja. En de winst word toegevoegd in de balans, klopt. Voor zover is het correct maar inhoudelijk klopt hier niks van.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:13

_lauraaa_ schreef:
Ik zou dan wel verwachten dat de oprichtingskosten debet staan. En niet credit.

Meh :o? . Je hebt helemaal gelijk :o?

Suf! Ik heb er overheen gekeken. Tenzij de oprichtingskosten zijn voorgeschoten ofzo.
Of zou dat het eigen kapitaal zijn? :)* Want dat mis ik eigenlijk wel. Een rekening die dik 2000 in het rood staat is ook niet heel positief natuurlijk.

Ik weet niet of 2020 een goed jaar was. En ik weet ook niet of veel mensen roepen dat ze doneren en dan 1,- doneren of gewoon niet doneren. Of die 8000 dus reëel is... wie zal het zeggen? Daarvoor heb ik me er niet genoeg in verdiept.

Eens met je stukje over dat het geen volledig inzicht is. Het is zeker niet het volledige plaatje. Maar ja, de vraag is dus of dat wel moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:24

assie schreef:
_lauraaa_ schreef:
Ik zou dan wel verwachten dat de oprichtingskosten debet staan. En niet credit.

Meh :o? . Je hebt helemaal gelijk :o?

Suf! Ik heb er overheen gekeken. Tenzij de oprichtingskosten zijn voorgeschoten ofzo.
Of zou dat het eigen kapitaal zijn? :)* Want dat mis ik eigenlijk wel. Een rekening die dik 2000 in het rood staat is ook niet heel positief natuurlijk.

Ik weet niet of 2020 een goed jaar was. En ik weet ook niet of veel mensen roepen dat ze doneren en dan 1,- doneren of gewoon niet doneren. Of die 8000 dus reëel is... wie zal het zeggen? Daarvoor heb ik me er niet genoeg in verdiept.

Eens met je stukje over dat het geen volledig inzicht is. Het is zeker niet het volledige plaatje. Maar ja, de vraag is dus of dat wel moet.

De hele term “ oprichtingskosten” is eigenlijk al vreemd. Gezien kosten nooit op de balans staan. normaal staan zaken als een pand (in eigendom), auto’s, inventaris etc debet op de balans. Ik denk dat ze met oprichtingskosten hier bedoelen het vermogen van de stichting.

Mochten ze al kosten vooruit hebben betaald dan zouden die kosten alsnog debet komen te staan en krijg je er tegen over een post “vooruit betaalde bedragen” te staan. Maar goed ik denk dat ik de meeste mensen nu lastig val met teveel droge theorie :Y)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:26

bijzonder. dit overzicht gaat er vanuit dat de kosten van het onderhoud van de paarden, niet binnen de stichting vallen. maar dat lijkt mij raar, gezien de donaties juist voor het onderhoud van de paarden is...
dat 4 en 9 geen balansrekeningen zijn, ligt maar net eraan welk grootboekschema ze hanteren.

wat mij verbaasd is;
- Winst verliesrekening en vervolgens balans er onder. het is het een of het ander. maar er vanuitgaande dat het dus balans en wv is;
- Dat je maar 1 jaar te zien krijgt zie ik hier dus dat er geen stichtingskapitaal is per 1/1? ofwel, eerder behaalde resultaten waren 0? lijkt mij stug.
- ik zie een vordering op PZB, terwijl dit de stukken van PZB zijn?

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:35

Lijkt mij dat ze gewoon het standaard rekeningschema gebruiken gezien de rekening wel de naam “kosten” heeft. Overigens in Nederland nog geen boekhouding tegen gekomen die een 4 rekening op de balans heeft staan. Of ze moeten een buitenlands rekeningschema gebruiken. Maar dat lijkt mij sterk.

Eerder behaald stichtingskapitaal zie je er inderdaad niet in terug en die vordering is inderdaad wel heel bizar te noemen. Ik ben benieuwd of we hier nog uitleg over ontvangen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:37

_lauraaa_ schreef:
De hele term “ oprichtingskosten” is eigenlijk al vreemd. Gezien kosten nooit op de balans staan. normaal staan zaken als een pand (in eigendom), auto’s, inventaris etc debet op de balans. Ik denk dat ze met oprichtingskosten hier bedoelen het vermogen van de stichting.

Mochten ze al kosten vooruit hebben betaald dan zouden die kosten alsnog debet komen te staan en krijg je er tegen over een post “vooruit betaalde bedragen” te staan. Maar goed ik denk dat ik de meeste mensen nu lastig val met teveel droge theorie :Y)

Ja, dat snap ik, dat een vordering debet staat. Ik bedoelde voorgeschoten door een ander. Dan is het voor PZB een schuld, dus credit.
Maar kapitaal lijkt me idd logischer.

Maar zonder beginbalans is er weinig van te zeggen.

Die 4 rekening ben ik overigens ook al wel op balansen tegengekomen. Net als de 7 en 9. Zelfinboekers doen hele creatieve dingen soms :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:43

assie schreef:
_lauraaa_ schreef:

Ja, dat snap ik, dat een vordering debet staat. Ik bedoelde voorgeschoten door een ander. Dan is het voor PZB een schuld, dus credit.
Maar kapitaal lijkt me idd logischer.

Maar zonder beginbalans is er weinig van te zeggen.

Die 4 rekening ben ik overigens ook al wel op balansen tegengekomen. Net als de 7 en 9. Zelfinboekers doen hele creatieve dingen soms :')

Jaa daarom ben ik wel eens benieuwd naar de reactie van pzb hier op.

Zelfboekers doen inderdaad de meest aparte dingen inderdaad. Toen ik nog op het accountantskantoor werkte boekte ik liever een administratie zelf dan dat ik een jaarrekening moest maken van een klant die zelf boekte….

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:31

Ik vermoed dat je meer aan de cijfers van de 'stichting zinloos geweld tegen dieren' hebt dan aan de PzB balans.

Want als ik mij goed herinner teken je daar het adoptie contract mee. Dus zal ook daar de kosten en opbrengsten van de adoptiepaarden zichtbaar moeten zijn.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:37

Het bedrag wordt overgemaakt naar hulplot b.v.Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:45

Klopt dat juridisch wel? Overeenkomst met partij A en betalen aan partij B?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:46

Dus als je een paard adopteert heb je met 3 verschillende organisaties te maken en de opbrengst gaat niet naar PZB stichting maar naar de bv? Begrijp ik dat nu goed?

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:46

AmyJamess schreef:
Dus als je een paard adopteert heb je met 3 verschillende organisaties te maken en de opbrengst gaat niet naar PZB stichting maar naar de bv? Begrijp ik dat nu goed?

Dat klopt helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:52

Wauw dit is wel bizar zeg. Vandaar dat er op de W&V van PZB geen verdere ontvangsten staan...
Zou wel eens willen weten of dat dit toegestaan is.

Edit: zie dat Hulp lot bv de jaarrekening over 2020 ook nog niet heeft gedeponeerd/gepubliceerd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:52

Moderatoropmerking:
Verwijderd i.v.m. openbaar maken van privé gegevens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:17

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:26

Is PZB een anbi stichting? Daar is toch toezicht op? Iemand hier die weet hoe dat zit?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:26

eva92 schreef:
AmyJamess schreef:

Dat klopt helemaal

Lekker dan. Hoe zit dat wettelijk?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:37

Ik weet dat Stichting Hulp Lot idd gebruikt wordt voor de adoptie paarden. Maar eens dat het een enorm niet transparant beeld geeft. Ik heb hier een herplaatster, maar zou er niet opnieuw voor kiezen. Of iig niet via deze partij. Want ben wel heel blij met wat ik voor hem heb kunnen doen en dat hij weer lekker paard is en is opgebloeid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:54

Ik zie dat Hulp Lot wel jaarrekeningen (t/m 2019) heeft gedeponeerd bij KvK. Om die te krijgen moet je betalen (dat is altijd weer een drempel).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:55

stichting Zinloos Geweld tegen dieren heeft geen jaarrekeningen gedeponeerd bij de KvK.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:58

rien10 schreef:
Is PZB een anbi stichting? Daar is toch toezicht op? Iemand hier die weet hoe dat zit?

Volgens PZB zelf zijn ze sinds 2021 een Anbi. Hulp Lot BV bestaat al sinds 2013.
Dat betekent dat ze daarvoor niet die status hadden of dat ze hem een tijdje kwijt zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-07-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:44

Komen de dontaties nu binnen bij de stichting of komen die binnen bij de BV?