@Babootje. Ik meen mij te herinneren dat jij enkele jaren geleden ook al een balans van hun ontleed hebt. Die was volgens mij nog uitgebreider dan deze en klopte toen ook voor geen meter.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_lauraaa_ schreef:Ik zou dan wel verwachten dat de oprichtingskosten debet staan. En niet credit.
assie schreef:_lauraaa_ schreef:Ik zou dan wel verwachten dat de oprichtingskosten debet staan. En niet credit.
Meh. Je hebt helemaal gelijk
Suf! Ik heb er overheen gekeken. Tenzij de oprichtingskosten zijn voorgeschoten ofzo.
Of zou dat het eigen kapitaal zijn?Want dat mis ik eigenlijk wel. Een rekening die dik 2000 in het rood staat is ook niet heel positief natuurlijk.
Ik weet niet of 2020 een goed jaar was. En ik weet ook niet of veel mensen roepen dat ze doneren en dan 1,- doneren of gewoon niet doneren. Of die 8000 dus reëel is... wie zal het zeggen? Daarvoor heb ik me er niet genoeg in verdiept.
Eens met je stukje over dat het geen volledig inzicht is. Het is zeker niet het volledige plaatje. Maar ja, de vraag is dus of dat wel moet.
_lauraaa_ schreef:De hele term “ oprichtingskosten” is eigenlijk al vreemd. Gezien kosten nooit op de balans staan. normaal staan zaken als een pand (in eigendom), auto’s, inventaris etc debet op de balans. Ik denk dat ze met oprichtingskosten hier bedoelen het vermogen van de stichting.
Mochten ze al kosten vooruit hebben betaald dan zouden die kosten alsnog debet komen te staan en krijg je er tegen over een post “vooruit betaalde bedragen” te staan. Maar goed ik denk dat ik de meeste mensen nu lastig val met teveel droge theorie
assie schreef:_lauraaa_ schreef:De hele term “ oprichtingskosten” is eigenlijk al vreemd. Gezien kosten nooit op de balans staan. normaal staan zaken als een pand (in eigendom), auto’s, inventaris etc debet op de balans. Ik denk dat ze met oprichtingskosten hier bedoelen het vermogen van de stichting.
Mochten ze al kosten vooruit hebben betaald dan zouden die kosten alsnog debet komen te staan en krijg je er tegen over een post “vooruit betaalde bedragen” te staan. Maar goed ik denk dat ik de meeste mensen nu lastig val met teveel droge theorie
Ja, dat snap ik, dat een vordering debet staat. Ik bedoelde voorgeschoten door een ander. Dan is het voor PZB een schuld, dus credit.
Maar kapitaal lijkt me idd logischer.
Maar zonder beginbalans is er weinig van te zeggen.
Die 4 rekening ben ik overigens ook al wel op balansen tegengekomen. Net als de 7 en 9. Zelfinboekers doen hele creatieve dingen soms
rien10 schreef:Is PZB een anbi stichting? Daar is toch toezicht op? Iemand hier die weet hoe dat zit?