Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:25

Ach, ik ben inmiddels gewogen en mag op mijn manege-leasepaard blijven rijden. Maar dat verwachtte ik al.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:24

superpony schreef:
En het is al meerdere keren gezegd; Een te zwaar iemand kan een goede zit hebben, maar vet beweegt. Links of rechtsom merkt een paard dat.

Hoezo vet beweegt? Het enige “vet” wat bij mij de neiging heeft om te bewegen zijn mijn borsten en die worden extra ingesnoerd met een strakke sport BH over mijn gewone BH wanneer ik ga rijden.
De rest van mijn vet beweegt niet hoor, dat zit gewoon vast aan mijn lijf met een flinke lading spieren daaronder, ik scoor nog steeds flink hoger dan de gemiddelde vrouw als het om kracht en uithoudingsvermogen van de spieren gaat.

Nu ik weer wat kilo’s kwijt ben geraakt, krijg ik wel wat losser zittend vel aan mijn bovenramen en rond mijn taille wat de neiging heeft iets beweeglijker te zijn en een muffin-top te vormen boven mijn broeksband, maar die losse huid trekt langzaam wel weer wat strakker met de tijd (als de kilo’s er niet te snel af gaan). Maar goed, dat is losse huid en geen vet dat wat beweeglijker is.

Ik snap echt niet waar dat beeld van blubberend/stuiterend of “dood gewicht” vet bij het rijden vandaan komt. Ik heb nog nooit gezien dat vet zelfstandig beweegt bij een vollere ruiter. Misschien dat het gebeurd bij personen die obesitas hebben, dan is de vetlaag zo dik, dat het niet meer ondersteund wordt door spieren en huid.
Maar onder de obesitas grens zie ik vet (afgezien van de rond stuiterende borsten) nog niet zo snel bewegen bij het rijden wanneer het vet verder gewoon evenredig verdeeld is over het lijf van de persoon.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:37

Vet beweegt nu eenmaal. Het is massa waar je geen controle over hebt. Natuurlijk heb je gewoon kleding aan maar jij hebt nog nooit een stel borsten zien stuiteren bij een doorzittende dame die geen sportbh aan had? Kan me niet voorstellen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:50

Zelfs zonder overgewicht stuiteren de dames aardig heen en weer als je aan het lichtrijden bent.. als je gewoon een flinke bos hebt....

Anyway ik hoop er over een aantal maanden weer eens op te kruipen. Maar dan moet ik eerst nog een aantal kilo's kwijt zijn en moet mijn balans beter zijn

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:00

Mars schreef:
Vet beweegt nu eenmaal. Het is massa waar je geen controle over hebt. Natuurlijk heb je gewoon kleding aan maar jij hebt nog nooit een stel borsten zien stuiteren bij een doorzittende dame die geen sportbh aan had? Kan me niet voorstellen :=

Lezen is een kust die je blijkbaar niet beheerst of wil beheersen. Ik heb letterlijk de rondstuiterende borsten en sport BH in mijn post genoemd, 2x zelfs.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:18

Prettige discussie. Op bokt ligt toch het zicht op paardrijden anders dan in Facebook groepen
Toevallig vandaag net in een discussie beland vanwege het feit dat een groep nieuwe regels heeft wbt opmerkingen over te zware ruiters. Het mag niet meer, waarop ik mij afvraag of het op een nette manier (dat vooropstaand) niet juist een publieke functie is of verantwoordelijkheidsgevoel als paardenliefhebber om iemand met duidelijk een te zwaar gewicht of een te lange lengte (met voorbeelden erbij als 1.80 op C pony) waar ik alsnog fel aangesproken wordt over iemand in zijn waarde moeten laten..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:24

purny schreef:
Zelfs zonder overgewicht stuiteren de dames aardig heen en weer als je aan het lichtrijden bent.. als je gewoon een flinke bos hebt....

Anyway ik hoop er over een aantal maanden weer eens op te kruipen. Maar dan moet ik eerst nog een aantal kilo's kwijt zijn en moet mijn balans beter zijn

Met een bp geen last van :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:49

Daphara schreef:
Mars schreef:

Lezen is een kust die je blijkbaar niet beheerst of wil beheersen. Ik heb letterlijk de rondstuiterende borsten en sport BH in mijn post genoemd, 2x zelfs.

Calm your tits hun :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:54

Mars schreef:

Mars schreef:
Daphara schreef:

Calm your tits hun :=

Dat schreef ik al; dubbel ingesnoerd in een BH, kalmer dan dit worden ze echt niet. :')

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:18

Zijn paarden überhaupt wel gemaakt om op te gaan zitten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:21

_Mir schreef:

Tja... zijn paarden überhaupt wel geschikt om er elk jaar een veulen in te stoppen omdat we een veulen o zo leuk vinden? En op dat gebied gewoon doorslaan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:04

_Mir schreef:

De gene die wij hebben verkregen als resultaat van jaren lang fokken wel...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:32

Daphara schreef:
Dat schreef ik al; dubbel ingesnoerd in een BH, kalmer dan dit worden ze echt niet. :')

Mars schreef:

U zei iets over niet kunnen lezen?

En tja, heel erg bodyshamend, vet beweegt nu eenmaal. Bij de een meer dan de ander misschien. Er zitten geen spieren of botten in.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 00:44

Mars schreef:
U zei iets over niet kunnen lezen?

En tja, heel erg bodyshamend, vet beweegt nu eenmaal. Bij de een meer dan de ander misschien. Er zitten geen spieren of botten in.

Ik kan prima lezen, vandaar ook de traan smiley achter wat ik typ op je flauwe reactie.

Vet beweegt niet zomaar, als al je vet net zo bewegelijk zou zijn als je borsten, dan zouden we ook BH’s hebben voor onze billen, benen en buik (om even bij de B’s te blijven).
Om vet zit een dikke huidlaag die het allemaal prima op de plek houdt, daarover draag je nog eens kleding en ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik heb er altijd van gehouden als mijn rijbroeken stevig en aansluitend zijn, ook toen ik nog super slank was.
Mijn vet blubbert niet zomaar en het gaat nergens zomaar heen bewegen.
Bij obesitas en zware obesitas zit dat natuurlijk anders, maar jij maakt er eerder al een punt van dat elke ruiter met overgewicht niet een paard zou moeten belasten met die extra kilo’s.
Dus ook bij 1 kg overgewicht? Of pas wanneer jij je stoort aan het overgewicht dat iemand heeft?

Laat mij 1 gevalideerd wetenschappelijk artikel lezen dat vet een negatieve invloed heeft op het paard, wanneer er wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

1. Paard past zadel
2. Ruiter past in het zadel, zwaartepunt van de ruiter ligt in het midden van het zadel
3. Ruiter + tuig valt binnen de gestelde norm van 15% (- 18%) of minder van het gewicht van het paard.
4. Ruiter en paard zijn beiden in voldoende conditie

Ik kan je namelijk meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen waarbij is aangetoond dat het postuur van de ruiter geen nadelige invloed heeft op het paard, zolang aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.
Een onderzoek waarover ik vorig jaar een podcasten volgde gaf een heel interessant resultaat, bij een stevige ruiter die op 15-18 % zat werden er geen nadelige gevolgen gemeten, dat terwijl een langere, maar slankere ruiter op precies hetzelfde gewicht en van hetzelfde niveau wel nadelige gevolgen werden gemeten, omdat deze vanwege zijn lengte voor onbalans zorgde en er meer druk op de lepel van het zadel kwam, zijn zwaartepunt bleef niet in het midden van het zadel. In dit geval was het dus duidelijk dat de combinatie met de ruiter met de hogere BMI toch beter scoorde dan met de ruiter van hetzelfde gewicht met een lagere BMI.

De link naar dat onderzoek is een paar maand geleden wel gedeeld in het vorige topic over ruiters met overgewicht, ik kan het opzoeken voor je als dat nodig is.

Nogmaals, ik ben het eens met een maximum gewicht per paard. Ik vind zelf alles boven de 15% ruitergewicht (+ tuig) t.o.v. het paard, al iets dat je eigenlijk niet moet willen.
Ik vind ook niet dat hoe groter het paard hoe meer gewicht het kan dragen, immers moet nog steeds voldaan worden aan de eerste twee punten die ik hierboven noem en dat wordt snel lastig.
Mijn Shire ruin weegt bijvoorbeeld al meer dan 827 kg op 15% zou hij in theorie 125 kg mogen dragen en dat gaat sowieso nooit passen, dus vasthouden aan alleen een percentage maximaal gewicht, is i.m.o. niet de juiste manier.

Ik vind dat elke combinatie op beoordeeld worden of het past of niet op alle bovenstaande punten.

Maar dat vet per definitie een nadelige invloed heeft op het paard bij alle ruiters (ook diegene die geen obesitas hebben), dat gaat er bij mij gewoon niet in en heb ik nog nooit onderbouwd gezien in wetenschappelijk onderzoek. Maar ik kan het mis hebben, dus als je een link hebt, dan verdiep ik mij er graag in.
Als het (zoals ik vermoed) een persoonlijke mening is, i.p.v. wetenschap, zeg dat dan gewoon in plaats van het als feit te presenteren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 01:03

Daphara, dat jij geen last hebt van je vet of het niet ziet of merkt, wil niet zeggen dat het niet zo is. Jouw spieren hebben niks met jouw vet te maken. Vet beweegt. Misschien heb jij niet zoveel vet, maar we hebben het nu over mensen met overgewicht, wat vaak, Niet altijd dus!, veel vet is.

En x% zegt me ook niks. Ik heb 3 quarters. Ongeveer gelijk aan elkaar en familie ( moeder, zoon en dochter) Op mn ruin zou ik iemand tegen het randje erop laten, maar op mn merries niet. Net even een ander type.
Ik had een iets grotere, maar ook slankere quarter en daar was niemand met overgewicht op gekomen.

En daar mag iedereen een rekensom op loslaten, maar ik beoordeel de paarden op hun vermogen, rijden, vorm, conditie etc. En van 1x zakken ze echt niet door, maar waarom zou ik het die ene keer goed moeten vinden?

Ik ken en zie genoeg mensen met echt behoorlijk wat vet die rijden en zie aan de zit en bewegen hoe vet beweegt en ook kan vertragen wat iemand doet. Dat een ander dat niet wil zien, kan ik niks aan doen. Dan zijn die mensen maar beledigd. Liever dat dan de paarden die niet voor zichzelf kunnen opkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:25

_Mir schreef:

Meestal zijn de mensen die dit soort retorische vragen stellen er op uit om een bepaalde ideologie te verkondigen is mijn ervaring

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:00

_Mir schreef:

Blijkbaar wel ja, net als bijv. kamelen, olifanten, ezels, muildieren, struisvogel misschien ook nog.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:34

c_alsemgeest schreef:
_Mir schreef:

De gene die wij hebben verkregen als resultaat van jaren lang fokken wel...

Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters.Bij sommige rassen zie je nu juist het tegenovergestelde,nl. dat er steeds luxer gefokt gaat worden.Overigens,als je van paarden houdt dan ben je toch uit jezelf kritisch erop dat je een paard niet te zwaar gaat belasten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:34

Daphara het is een beetje moeilijk discussiëren als je reageert op dingen die ik niet schrijf en er je eigen verhaal van maakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:53

anjali schreef:
Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters

En ik vind dit niet de goede oplossing. Als je te zwaar bent voor een paard dan ben je te zwaar. Punt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:26

purny schreef:
anjali schreef:
Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters

En ik vind dit niet de goede oplossing. Als je te zwaar bent voor een paard dan ben je te zwaar. Punt.

Maar je hebt paarden en paarden.Het is toch logisch dat een Clydesdale een veel zwaardere ruiter kan dragen dan een Shetlander.Om nu twee uitersten te noemen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:27

Nog over vet als doodgewicht, ik bedoel niet dat het zelfstandig gaat bewegen - dat zie je pas bij (morbide) obesitas en dan heeft men meestal puur qua gewicht niet heel veel op een paard te zoeken. Op de borsten na beweegt je vet niet zomaar los van je lichaam :') Maar als je opstaat (of gaat zitten, leunen, springen, whatever) voel je heel duidelijk dat je vet daar niet aan bijdraagt en je erin hindert om soepel en in balans je beweging in te zetten en af te maken. Je moet heel veel kracht hebben om met extra doodgewicht net zo soepel en finetuned te blijven bewegen als zonder en ik betwijfel of meeste te zware ruiters daadwerkelijk zo sportief zijn om over die kracht beschikken. Dat is overigens iets wat ik ook heel erg aan mijn eigen lichaam merk, ben ik mezelf aan het bodyshamen? :+

Bungelend extra gewicht is uiteraard nog erger (iets over behoud van impuls), maar laat ik het zo zeggen, als ik ga klimmen met extra materiaal aan mijn gordel, met een gewichtsvest om of zonder welk extra gewicht dan ook is die laatste alsnog de meest prettige manier :)

Absolute gewichten en lengtes blijven heel relevant uiteraard, je kan hiermee niet rechtvaardigen dat een slanke meid van 185cm op een klein pony'tje stapt ofzo. Al zou ik minder snel naar absolute getallen en percentages (die heiligmakende 15%...) kijken dan sommigen hier en meer naar hoe het paard en de ruiter in elkaar zitten (dus niet alleen qua maat en gewicht maar ook qua bespiering, fitheid, kunde etc.) Ik heb weleens gehad dat op papier passende paarden ongemak vertoonden onder te lange ruiter (ik :+) of juist andersom. In de sport zijn er zat combinaties die qua % niet zouden moeten presteren zoals ze presteren omdat de ruiter dan tussen 15% en 20% gewicht van het paard zit, ik denk vooral aan wat langere eventing- en springruiters. De onderzoeken naar ruitergewicht zijn voor mij ook niet altijd even overtuigend vooral omdat die gebaseerd zijn op een (te) klein aantal combinaties, bij n=5 kan men alle externe factoren IMO niet voldoende uitsluiten.

Bij de maneges (waar de discussie mee is begonnen) vind ik absolute getallen dan weer wel de beste aanpak, omdat je niet de ruimte hebt om elke combinatie apart onder de loep te nemen. Dus dan zou ik ondergrens van wat elk paard zou moeten kunnen dragen (uitgaande van rijkunsten van een zoutzak dus) aanhouden, ook al komt er Christian Ahlmann of Jeroen Dubbeldam langs ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:42

Fly_high schreef:
Bij de maneges (waar de discussie mee is begonnen) vind ik absolute getallen dan weer wel de beste aanpak, omdat je niet de ruimte hebt om elke combinatie apart onder de loep te nemen. Dus dan zou ik ondergrens van wat elk paard zou moeten kunnen dragen (uitgaande van rijkunsten van een zoutzak dus) aanhouden, ook al komt er Christian Ahlmann of Jeroen Dubbeldam langs ;)

Ik lees dat Jeroen dubbelman 82 jilo weegt. Dat is absoluut nog geen 95 kilo. Bovendien is Jeroen dubbelman niet dik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:42

Iedereen is verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van het paard\de paarden die zijn eigendom zijn.Dus ook een manege. Het is heel terecht dat zij hun dieren willen beschermen tegen te zware belasting door te zware ruiters.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:49

Mars schreef:
Daphara het is een beetje moeilijk discussiëren als je reageert op dingen die ik niet schrijf en er je eigen verhaal van maakt.

Ik reageer op jou en anderen die uitspraken doen over overgewicht en vet. Correct me if I’m wrong.

Kom a.u.b. met een wetenschappelijk onderzoek om je beweringen daarover te ondersteunen en ik zal er serieus naar kijken.