Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:45

Ja jeetje..... ik snap dat het vreselijk balen is voor de dame in kwestie dat 'ie het niet doet, en hoe ze hem toch naar voren probeert te krijgen hebben we allemaal wel vaak genoeg gezien op de gemiddelde manege / wedstrijd / enz. denk ik, je ziet hier niets extreems.

En an sich zegt dat al genoeg over hoe "normaal" we het in de paardensport vinden om een tegenstribbelend paard "er even doorheen te duwen". Je kan (moet) je afvragen waar het aanmoedigen / er doorheen duwen ophoudt en de dierenkwelling begint :(:)

Ik vind het op zich een leuk idee dat ze op en onbekend paard moeten laten zien wat ze kunnen, maar voor die dieren zal dat nooit prettig zijn gezien de hele setting al spannend is en ze dan ook nog met ruiters rond moeten gaan waar ze geen band mee hebben en die hen toch al snel als een soort gebruiksvoorwerp zullen beschouwen....

Het stoort mij nog het meeste dat je de dame(s) op geen enkele manier ziet proberen om het dier gerust te stellen, er is geen respect voor het welzijn van het beestje te zien..... :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:03

pmarena schreef:
Ik vind het op zich een leuk idee dat ze op en onbekend paard moeten laten zien wat ze kunnen, maar voor die dieren zal dat nooit prettig zijn gezien de hele setting al spannend is en ze dan ook nog met ruiters rond moeten gaan waar ze geen band mee hebben en die hen toch al snel als een soort gebruiksvoorwerp zullen beschouwen....

Het stoort mij nog het meeste dat je de dame(s) op geen enkele manier ziet proberen om het dier gerust te stellen, er is geen respect voor het welzijn van het beestje te zien..... :(:)

Een gebruiksvoorwerp, ja, daar lijkt het wel wat op.
Maar als ze echt zo weinig trainen op het rijden, hoe kunnen ze dat dan beter doen? Want je zit met tijdsdruk en wees eerlijk, het paard weigert al de ring rond of in te lopen. Dan doet de ruiter feitelijk niets fout. Het is mogelijk beledigd door de vorige ruiter, maar daar kan deze ruiter in eerste instantie niets aan doen. Die doet wat manegeruiters geleerd wordt en wat vaak ook gewoon werkt. Als het paard dan wel loopt, dan begint het gewoon enorm braaf en netjes aan het parcours.
Daarna gaat het in mijn ogen mis, de ruiter zit niet genoeg mee en beledigt het paard. Totdat het dier denkt en nu is het genoeg.
Stel we zetten een willekeurige olympiade ruiter die de 1.60m parcoursen springt er op, ook dan denk ik dat het paard niet zomaar de arena in zou lopen. Maar als het paard dan al dan niet met een tik of aai doorheen is en aan het parcours begint zal het verschil gemaakt worden. Meegaan boven sprong en landing, goed plaatsen, het dier vertrouwen geven dat het de hindernissen makkelijk aankan.

Ik denk dat het beeld voor het brede leken publiek beter is als de ruiter het rustig had mogen oplossen met het binnengaan van de arena. En daarna kon het alsnog fout gaan omdat de ruiter niet meezit, maar dan komt het slaan niet zo in beeld. Die ziet het slaan, want dat wordt overal getoond nu. Als voor het binnengaan van de arena een paard niet wil, dan zou er tijd moeten komen en misschien ook wat scholing naar de ruiter om het dier op zijn gemak te stellen en rond te rijden in het parcours zonder te springen. Evt. de eigenaar of echte trainer die het dier aan de hand meeneemt met de onbekende ruiter er op zodat het dier gewoon zonder stress en slaan in ieder geval de arena binnengaat. En als pas daarna het parcours telt, dan kun je het probleem voor het parcours rijden al voorkomen.

Maar zoals gezegd ook wat dressuur beoordelen zou niet verkeerd zijn bij dit onderdeel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:08

Vind het nog het meest schokkend dat er vanuit de organisatie geen enkel respect naar de paarden uit gaat en ze dit allemaal maar laten gebeuren!
Er komen steeds meer filmpjes op sm van deze Olympische spelen die je hoofd doen nee schudden!

Ik vind het dan ook erg jammer dat goeden onder de kwaden moeten lijden in dit geval. De sport krijgt steeds minder respect van buiten door dit soort ,vertoningen, terwijl er ook ruiters zijn die wel goed horsemanship laten zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:15

Popstra schreef:
Vind het nog het meest schokkend dat er vanuit de organisatie geen enkel respect naar de paarden uit gaat en ze dit allemaal maar laten gebeuren!
Er komen steeds meer filmpjes op sm van deze Olympische spelen die je hoofd doen nee schudden!

Ik vind het dan ook erg jammer dat goeden onder de kwaden moeten lijden in dit geval. De sport krijgt steeds minder respect van buiten door dit soort ,vertoningen, terwijl er ook ruiters zijn die wel goed horsemanship laten zien.

precies. En dan krijgen mensen die zichzelf benoemd hebben tot dierethicus e.d.het voor het zeggen, en ook de goeden doen dan in die ogen nooit meer wat goeds.

Maar de media kan ook op bezoek gaan bij de goeden, die kan in principe ook prima het beeld anders maken. Alleen, dat gebeurt dan ook niet.
Een goede reportage over hoe Maikel met zijn paarden omgaat zou heel mooi zijn. Of een willekeurige andere goede ruiter.

Gnome

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:23

Nouja op de OS werd bij het springen ook gewoon mooi getoond hoe dit ook opgelost kon worden. Daar waren ook weigeringen maar geen enkel slecht woord of handeling richting het paard. En reken maar dat die er ook vreselijk van balen.

Emotie is dus nog altijd iets dat je zelf gewoon onder controle moet houden bij een levend wezen anders heb je er helemaal niets te zoeken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:10

ingedebruijn schreef:
Nouja op de OS werd bij het springen ook gewoon mooi getoond hoe dit ook opgelost kon worden. Daar waren ook weigeringen maar geen enkel slecht woord of handeling richting het paard. En reken maar dat die er ook vreselijk van balen.

Emotie is dus nog altijd iets dat je zelf gewoon onder controle moet houden bij een levend wezen anders heb je er helemaal niets te zoeken.

Jij hebt duidelijk een ander springtournooi gezien dan ik...

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:27

Kalea schreef:
Ik lees hier best wel heftige dingen.. Een persoonlijke bedenking die ik mij dan maak: Is iedereen hier vegetariër of veganist? Alle competities afschaffen of gebruik van zweep verbieden terwijl je lekker een biefstuk eet vind ik namelijk hypocriet : Maar nogmaals, is enkel een bedenking..

100%

Het ene dierenleed bekritiseren en het andere in stand houden.
Het heeft alles met elkaar te maken..
Het paard mag niet geslagen worden, maar mag wel een kogel krijgen en opgegeten worden.
Mensen gebruiken dieren voor vermaak, geld, genieten van een stuk vlees.
Bij vermaak en geld bestaat tenminste nog de optie om dit op een vriendelijke manier te doen.

Het is fijn dat er veel mensen zijn die zich hard maken voor deze kwestie (mishandeling in de paardensport), maar het is slechts het topje van de ijsberg wat mishandeling betreft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:30

nachtmar schreef:
100%

Het paard mag niet geslagen worden, maar mag wel een kogel krijgen en opgegeten worden.
Bij vermaak en geld bestaat tenminste nog de optie om dit op een vriendelijke manier te doen.

Het is fijn dat er veel mensen zijn die zich hard maken voor deze kwestie (mishandeling in de paardensport), maar het is slechts het topje van de ijsberg wat mishandeling betreft.

vertel eens, wat willen jullie nou? Dat iemand zich hier ook niks van aan trekt? Dat ze bij leven en in de sport ook maar mishandeld mogen worden omdat ze bij overlijden mogelijk biefstuk worden? Omdat er dieren snel en pijnloos gedood worden voor vlees?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:16

Ik snap ook echt niet dat iedere keer erbij wordt gehaald 'maar de topsport', 'maar de pensionstallen', 'maar de maneges', alsof niemand, echt níemand misschien wel beiden problematisch kan vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:18

germie schreef:
pmarena schreef:

Een gebruiksvoorwerp, ja, daar lijkt het wel wat op.
Maar als ze echt zo weinig trainen op het rijden, hoe kunnen ze dat dan beter doen? Want je zit met tijdsdruk en wees eerlijk, het paard weigert al de ring rond of in te lopen. Dan doet de ruiter feitelijk niets fout. Het is mogelijk beledigd door de vorige ruiter, maar daar kan deze ruiter in eerste instantie niets aan doen. Die doet wat manegeruiters geleerd wordt en wat vaak ook gewoon werkt. Als het paard dan wel loopt, dan begint het gewoon enorm braaf en netjes aan het parcours.
Daarna gaat het in mijn ogen mis, de ruiter zit niet genoeg mee en beledigt het paard. Totdat het dier denkt en nu is het genoeg.
Stel we zetten een willekeurige olympiade ruiter die de 1.60m parcoursen springt er op, ook dan denk ik dat het paard niet zomaar de arena in zou lopen. Maar als het paard dan al dan niet met een tik of aai doorheen is en aan het parcours begint zal het verschil gemaakt worden. Meegaan boven sprong en landing, goed plaatsen, het dier vertrouwen geven dat het de hindernissen makkelijk aankan.

Ik denk dat het beeld voor het brede leken publiek beter is als de ruiter het rustig had mogen oplossen met het binnengaan van de arena. En daarna kon het alsnog fout gaan omdat de ruiter niet meezit, maar dan komt het slaan niet zo in beeld. Die ziet het slaan, want dat wordt overal getoond nu. Als voor het binnengaan van de arena een paard niet wil, dan zou er tijd moeten komen en misschien ook wat scholing naar de ruiter om het dier op zijn gemak te stellen en rond te rijden in het parcours zonder te springen. Evt. de eigenaar of echte trainer die het dier aan de hand meeneemt met de onbekende ruiter er op zodat het dier gewoon zonder stress en slaan in ieder geval de arena binnengaat. En als pas daarna het parcours telt, dan kun je het probleem voor het parcours rijden al voorkomen.

Maar zoals gezegd ook wat dressuur beoordelen zou niet verkeerd zijn bij dit onderdeel.

Mijn gevoel hierbij is dan wel weer: van wie mocht de ruiter het niet rustig oplossen dan? Volgens mij had ze alle mogelijkheid om die keuze te maken, om te proberen het dier gerust te stellen. En is het nog altijd haar keuze om er op die manier op te gaan zitten zoals ze deed.

Ik begrijp haar keuze in haar positie, op dat moment.

Maar ze had ook ervoor kunnen kiezen om even rustig te ademen, te beseffen dat het zo niks zou worden, proberen het dier gerust te stellen om er nog wat van te maken of in ieder geval dat dier even weer wat vertrouwen terug te geven, zoals je met je eigen paard ervoor zou kunnen kiezen om te zeggen: we galopperen een rondje, springen misschien 1 hindernis en sluiten het positief af, voor het beestje :(:) Zodat je een volgende keer hopelijk wel weer fris en fruitig je rondje kan doen.

Maar ze kan (zoals het er uitziet) alleen aan zichzelf denken en aan die vervelende rotbok die het niet doet en het voor haar verpest..... Ik snap dat heus wel in die situatie. Maar dat is nu precies waarom je die dieren daar niet aan bloot moet stellen anno 2021 denk ik.

Ze had ook kunnen zeggen: dit wordt niks, ik stap er af, de kansen zijn verkeken, dit paard is te erg overstuur en heeft rust nodig. Maar er staat zoveel op het spel. Ze hoeft ook niet verder met dit paard dus heeft niets om voor de toekomst rekening mee te houden, dus tja dan probeert ze toch maar om door te duwen.

Zij doet het, maar in het hele gebeuren er omheen gaat het eigenlijk gewoon al fout dat paarden in deze positie gebracht worden :(:)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:19

irmaz schreef:
ingedebruijn schreef:

Jij hebt duidelijk een ander springtournooi gezien dan ik...

Ik heb de landenwedstrijd gezien. Heb jij daar iemand zien hakken dan op z'n weigerende paard?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:23

nachtmar schreef:
Kalea schreef:
Ik lees hier best wel heftige dingen.. Een persoonlijke bedenking die ik mij dan maak: Is iedereen hier vegetariër of veganist? Alle competities afschaffen of gebruik van zweep verbieden terwijl je lekker een biefstuk eet vind ik namelijk hypocriet : Maar nogmaals, is enkel een bedenking..

100%

Dit soort whataboutisms helpen de sport alleen maar sneller om zeep. Beetje wijzen naar de ander om niet de misstanden in je eigen sport te hoeven erkennen komt over als onwil en een neiging tot wegkijken.

Vind ik prima moet je zelf weten, maar als je de paardensport wel graag nog even ziet voortbestaan raad ik het je ten zeerste af.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:35

Precies dat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:41

Waarschijnlijk iemand die de sport of zelfs rijden helemaal wil zien verdwijnen.
Mensen die dat soort vergelijkingen maken omdat ze anders geen argumenten hebben laat ik links liggen. Voegt niets toe aan een discussie en nog minder aan een oplossing.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:34

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:38

Triest. In plaats van mea culpa te slaan en nog een greintje berouw en menselijkheid te tonen. Nee, ze heeft de mond niet gescheurd en ze had geen scherpe sporen aan, dus het was geen mishandeling.
Triest, triest, triest,...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:44

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:45

princequillo schreef:
Ik snap ook echt niet dat iedere keer erbij wordt gehaald 'maar de topsport', 'maar de pensionstallen', 'maar de maneges', alsof niemand, echt níemand misschien wel beiden problematisch kan vinden.

Echt hè... En waarom 'door z'n angst heen helpen'? Omdat jij wilt springen, niet omdat je paard dat nou zo leuk vindt. Ik begrijp steeds minder van de (wedstrijd)sport tbh.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:57

PocoGaucha schreef:
*meme*]

Je weet dat je het goed verkl**t hebt als ze een meme van je maken.... :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:05

Ayasha schreef:
PocoGaucha schreef:
*meme*]

Je weet dat je het goed verkl**t hebt als ze een meme van je maken.... :=

Ging zelfs al rond bij mijn vriend. En die heeft echt niets met paarden en niemand in zijn vriendengroep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:07

Ik snap niet helemaal waarom deze dame zo overstuur is... ja ze kon goud halen, maar blijkbaar is het rijden op een vreemd paard al een hele tijd onderdeel van de vijfkamp, dus ook al heel lang een onderdeel waar je op kunt falen (want het is een soort gok, doetiehetwelofdoetiehetniet) dus dat had ze kunnen weten..
OF je moet op je olympische onderdeel van de vijfkamp, paardrijden, zoveel tijd investeren dat je een lastig paard door kunt rijden zonder te gaan huilen... :j Het zijn wel de OS, dus er hangt nogal wat vanaf..
Als je dat niet lukt, ben je ongeschikt voor dat onderdeel.. denk ik? Dus dan heb je ook geen medaille..

Overigens, maar dat is al vaak gezegd, moet er uitgebeld worden (maar ja dat kan niet voordat ze begonnen is begreep ik) zodra het al nergens op gaat lijken...
En, het overwegen dit onderdeel eruit te halen, is altijd nog een hele goede optie.. :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:51

germie schreef:
Ik ook, op een onbekend paard rijden is zeker hier de uitdaging. Maar er spelen hier meerdere dingen mee. Een ruiter die een onwillig paard treft. Het paard had al niet zijn dag bij de voorgaande ruiter. Dat het daar al beledigd is zal ongetwijfeld, en ja, dan kan het denken bekijk het maar. Maar wat doen al die bokkers als het gebeurt als ze zelf op het paard zouden zitten? Allemaal braaf aaien en toespreken of komt er ook wel eens een zweep of spoor aan te pas? Kijk jezelf eens recht in de ogen? Hier speelt tijdsdruk ook een rol. En emotie.

False equivalence.
Er zit het een en ander tussen aaien en toespreken en erop rammen met een zweep. Daar zit echt ontzettend veel tussen, en heel veel opties waarbij je duidelijk en eerlijk bent naar het paard zonder hem te mishandelen. Alsof mishandeling en koetsjie koetsjie de enige opties zijn, zeg.
germie schreef:
Het probleem hier is gewoon dat het gefilmd wordt en dat het grote publiek het ziet.

Oh ja, ik denk echt dat dát het probleem is. Tuurlijk :') heeft uiteraard niets te maken met mensen die hun zelfbeheersing verliezen en zich afreageren op het paard :')

germie schreef:
Maar iets inbouwen dat de ruiter in zo'n geval bijvoorbeeld 5 minuten de tijd krijgt om het paard gerust te stellen en even rondom het parcours te mogen rijden zou het ook vriendelijker maken. Dan was toespreken misschien wel voldoende geweest, en was het slaan niet nodig.

Slaan is nooit nodig. Slaan is een zwaktebod. Als je het niet op kunt lossen zonder het paard volledig overstuur te maken, hoor je niet op een paard thuis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 00:37

Ik ben het eens dat het aan de atleten lag en niet an de paarden. Verder gewoon het paardengedeelte schrappen uit de moderne vijfkamp of anders drastisch herzien met het oog op dierwelzijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:52

Ik lees vooral niks over paardenwelzijn. Zorgelijk...