pmarena schreef:Ik vind het op zich een leuk idee dat ze op en onbekend paard moeten laten zien wat ze kunnen, maar voor die dieren zal dat nooit prettig zijn gezien de hele setting al spannend is en ze dan ook nog met ruiters rond moeten gaan waar ze geen band mee hebben en die hen toch al snel als een soort gebruiksvoorwerp zullen beschouwen....
Het stoort mij nog het meeste dat je de dame(s) op geen enkele manier ziet proberen om het dier gerust te stellen, er is geen respect voor het welzijn van het beestje te zien.....

Een gebruiksvoorwerp, ja, daar lijkt het wel wat op.
Maar als ze echt zo weinig trainen op het rijden, hoe kunnen ze dat dan beter doen? Want je zit met tijdsdruk en wees eerlijk, het paard weigert al de ring rond of in te lopen. Dan doet de ruiter feitelijk niets fout. Het is mogelijk beledigd door de vorige ruiter, maar daar kan deze ruiter in eerste instantie niets aan doen. Die doet wat manegeruiters geleerd wordt en wat vaak ook gewoon werkt. Als het paard dan wel loopt, dan begint het gewoon enorm braaf en netjes aan het parcours.
Daarna gaat het in mijn ogen mis, de ruiter zit niet genoeg mee en beledigt het paard. Totdat het dier denkt en nu is het genoeg.
Stel we zetten een willekeurige olympiade ruiter die de 1.60m parcoursen springt er op, ook dan denk ik dat het paard niet zomaar de arena in zou lopen. Maar als het paard dan al dan niet met een tik of aai doorheen is en aan het parcours begint zal het verschil gemaakt worden. Meegaan boven sprong en landing, goed plaatsen, het dier vertrouwen geven dat het de hindernissen makkelijk aankan.
Ik denk dat het beeld voor het brede leken publiek beter is als de ruiter het rustig had mogen oplossen met het binnengaan van de arena. En daarna kon het alsnog fout gaan omdat de ruiter niet meezit, maar dan komt het slaan niet zo in beeld. Die ziet het slaan, want dat wordt overal getoond nu. Als voor het binnengaan van de arena een paard niet wil, dan zou er tijd moeten komen en misschien ook wat scholing naar de ruiter om het dier op zijn gemak te stellen en rond te rijden in het parcours zonder te springen. Evt. de eigenaar of echte trainer die het dier aan de hand meeneemt met de onbekende ruiter er op zodat het dier gewoon zonder stress en slaan in ieder geval de arena binnengaat. En als pas daarna het parcours telt, dan kun je het probleem voor het parcours rijden al voorkomen.
Maar zoals gezegd ook wat dressuur beoordelen zou niet verkeerd zijn bij dit onderdeel.