[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:22

Dat is waar hoor Electra.
En ik ben maar een gemiddelde ruiter dus OS zit er voor mij niet in en inderdaad voor de meeste niet.
Ik denk dat de meeste dat ook wel toe geven hoor :D

Maar kijk ik naar Jessica, ja dan komt de penny in mij naar boven en zeg ik, dat is wat ik later ook wil kunnen. <3
Kijk ik naar de Nederlandse top heb ik dat niet, ik wil niet kunnen wat die laten zien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:25

Electra63 schreef:
M_D_H schreef:

Dat inderdaad, maar daarbij gaat het ook niet om de mooiste oefening of de best uitgevoerde piaff.
Daarbij springt een springpaard of bij springt niet, je kan nog proberen ze te barreren (Nee, dit is geen tip en ook zeker geen goed idee, verre van zelfs, het is gemeen, afschuwelijk en mensen die dat doen zouden een heel eind bij paarden uit de buurt moeten blijven >;) )
Een springpaard moet gewoon de hindernissen springen en vlug zijn. Hoe die dat doet, al springt het dier op de kop (en ja, dit is lichtelijk overdreven net als mijn opmerking over de bodybuilder gister, maar dat snapt schijnbaar ook niemand, dus ik zeg het er nu maar bij voor mensen weer compleet dramatisch worden :roll: ) dat maakt niet uit.

Daardoor is er bij springpaarden veel minder de neiging om te discussiëren of het dier nou wel gereden wordt zoals het hoort of niet, want dat boeit eigenlijk niet zo :o

Soms zie je nog wel eens idioten de een elektrisch spoortje hebben, maar die worden ook vrij snel afgestraft.

Punt is, in de dressuur een paard met een beetje talent overpushen, fixen of met showdressuur rijden is makkelijker als met een springpaard (zonder meteen te grijpen naar extreme middelen) als je inderdaad al iets hoort, zijn het dus de mensen die meteen extreem zijn gegaan, de elektrische spoor, of een paard zijn benen in smeren met een brandend goedje wat de benen gevoelig maakt en dan barreren etc. Dat soort oliebol. Maar dat laatste is niet te herleiden in de ring zelf, terwijl je bij de dressuur bepaalde dingen wel kan terug zien in de ring zelf :j

Ik heb regelmatig bij het losrijden van springruiters op grote concoursen gekeken.
Daar trekt bijna iedereen de kop op de borst of een paar rukken als paard te snel of niet juist op de hindernis aanrijdt, zijn de meesten ook niet vies van. ;)

Oh het gebeurd ook wel, dat zeg ik niet.
Maar in de springsport is dat meer geaccepteerd, omdat iedereen echt wel snapt dat als het paard te snel of niet juist op een hindernis af gaat, dit ook een groot risico voor het paard mee brengt, dus mensen begrijpen dat zo iets sneller gecorrigeerd wordt.

Kin op de borst rijden is natuurlijk nooit goed, maar de springsport draait niet om de "dressuur" dus vinden mensen dat al snel niet belangrijk genoeg om over te fitten.

Zoals ik zei, springen draait om de balk en de tijd, hoe er wordt gereden, maakt niet uit zolang het maar foutloos en snel is (al wordt te veel zweep ook niet gewaardeerd) terwijl de dressuur draait om hoe het paard loopt en beweegt en hoe de ruiter dat voor elkaar krijgt. Het doel is anders waardoor de discussie anders is.

Van een dressuur ruiter verwacht ik dat hij of zij in harmonie in de baan rijd, terwijl zijn of haar paard de oefeningen uitvoert als of de ruiter niks gevraagd heeft, zo makkelijk moet het er uit zien, als of de ruiter totaal niet aan het werk is.

Terwijl ik een springruiter met paard alleen maar foutloos door de baan heen wil zien gaan in een snelle tijd. Zolang hij het dier geen pijn doet en niet in de weg zit, ben ik al tevreden.
Dat is ook het doel van de springsport.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:34

DuoPenotti schreef:
En ik ben maar een gemiddelde ruiter dus OS zit er voor mij niet in en inderdaad voor de meeste niet.

Maar kijk ik naar Jessica, ja dan komt de penny in mij naar boven en zeg ik, dat is wat ik later ook wil kunnen. <3
Kijk ik naar de Nederlandse top heb ik dat niet, ik wil niet kunnen wat die laten zien.

Dat heb ik precies zo _O-

Ik zag Jessica en ik vond de dressuur gelijk weer zo gaaf en mooi en ik had gelijk dat hebberige zo van dat zou ik ook willen kunnen.

Deze discussie daar zullen we gewoon nooit uitkomen. Want als ik Karijn lees, dan begrijp ik heel erg goed haar opmerking en vraag. En dan denk ik, mijn probleem is heel fundamenteel met bv Gal en ook met anderen. Ik vind nl dat HIJ zijn paarden niet fijn rijdt. En dat heeft dus niets met foutjes kijken te maken. Wat ik vind dat heel erg goed gaat bij Gal is dat hij in staat is om de echte toppers te mogen rijden. Daar heb ik heel erg veel respect voor, dat hem dat iedere keer weer lukt. Nl zijn paarden DAAR zit mijn grootste respect . Zo mooi en zo goed gefokt.
Ik val gewoon niet op zijn manier van rijden, en ik word er zeker niet hebberig van zo van→ "zo wil ik het ook kunnen". Dit in tegenstelling tot die Jessica. Ik vond het me toch een partij gaaf wat ze toonde, ik zat op het puntje van mijn stoel en hing echt aan het beeldscherm <3 <3 Tja en dan mag iedereen mij lek schieten, maar zo was en is het wel, en nee ik ben geen hoog opgeleide dressuur ruiter maar ik kan dus blijkbaar nog steeds heel erg van dressuur genieten.
Dit dus naar aanleiding van de vraag van Karijn en de opmerking van DP.
karijn schreef:
Noem eens iets wat wel goed ging bij Edward, want laten we wel wezen, hij rijdt toch 84%.

M_D_H schreef:
Terwijl ik een springruiter met paard alleen maar foutloos door de baan heen wil zien gaan in een snelle tijd.
Ik heb dat dus niet. Ik vind het ook wel heel leuk als het zo mooi gereden wordt. Voor de covid gekeken naar de cross (internationale ruiters moeten dan in een groep galopperen en wie het eerst aankomt heeft gewonnen). Een iemand die reed het hele stuk achteraan, en de laatste bocht zag je dat paard acceleren en hij reed de hele club voorbij en sprong mooi. Het was zo keurig gereden. Hij had geen zweepje of niets en die man kon echt goed rijden. Dus bij de ronde kwam hij langs me en toen zei ik klappend: "et si bien monter, chapeau" (en zo mooi gereden, respect), waarop hij blij zijn duim omhoog deed. Dus ik vind het leuk als het én...én is ook al is het bij veel sporten niet nodig .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:36

DuoPenotti schreef:
Wat is je definitie van voor elkaar krijgen?

GP rijden, een OS rijden, ja klopt.
Maar sommige dingen wil ik niet voor elkaar krijgen.
Maar dat mag je dan weer niet benoemen.

En beste stuurlui staan altijd aan wal, is met elke sport zo.
Alleen bij andere sporten mag dat, maar bij paardrijden krijg je te horen, ze hebben meer voor elkaar gekregen dan... waarom is dat?

En dat is dus weer jouw mening. Stel ik de vraag aan jou, wat wil jij dan niet voor elkaar krijgen? Jij vraagt mij wat is voor elkaar krijgen en zelf wil je het niet voor elkaar krijgen. Dus je hebt hier zelf alweer een invulling aan gegeven.

Daarnaast was de vraag voor iedereen bedoeld en niett specifiek voor jou alleen. Daarom zei ik in het algemeen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:42

pien_2010 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik zag Jessica en ik vond de dressuur gelijk weer zo gaaf en mooi en ik had gelijk dat hebberige zo van dat zou ik ook willen kunnen.

Deze discussie daar zullen we gewoon nooit uitkomen. Want als ik Karijn lees, dan begrijp ik heel erg goed haar opmerking en vraag. En dan denk ik, mijn probleem is heel fundamenteel met bv Gal en ook met anderen. Ik vind nl dat HIJ zijn paarden niet fijn rijdt. En dat heeft dus niets met foutjes kijken te maken. Wat ik vind dat heel erg goed gaat bij Gal is dat hij in staat is om de echte toppers te mogen rijden. Daar heb ik heel erg veel respect voor, dat hem dat iedere keer weer lukt. Nl zijn paarden DAAR zit mijn grootste respect . Zo mooi en zo goed gefokt.
Ik val gewoon niet op zijn manier van rijden, en ik word er zeker niet hebberig van zo van→ "zo wil ik het ook kunnen". Dit in tegenstelling tot die Jessica. Ik vond het me toch een partij gaaf wat ze toonde, ik zat op het puntje van mijn stoel en hing echt aan het beeldscherm <3 <3 Tja en dan mag iedereen mij lek schieten, maar zo was en is het wel, en nee ik ben geen hoog opgeleide dressuur ruiter maar ik kan dus blijkbaar nog steeds heel erg van dressuur genieten.
karijn schreef:
Noem eens iets wat wel goed ging bij Edward, want laten we wel wezen, hij rijdt toch 84%.

M_D_H schreef:
Terwijl ik een springruiter met paard alleen maar foutloos door de baan heen wil zien gaan in een snelle tijd.
Ik heb dat dus niet. Ik vind het ook wel heel leuk als het zo mooi gereden wordt. Voor de covid gekeken naar de cross (internationale ruiters moeten dan in een groep galopperen en wie het eerst aankomt heeft gewonnen). Een iemand die reed het hele stuk achteraan, en de laatste bocht zag je dat paard acceleren en hij reed de hele club voorbij en sprong mooi. Het was zo keurig gereden. Hij had geen zweepje of niets en die man kon echt goed rijden. Dus bij de ronde kwam hij langs me en toen zei ik klappend: "et si bien monter, chapeau" (en zo mooi gereden, respect), waarop hij blij zijn duim omhoog deed. Dus ik vind het leuk als het én...én is ook al is het bij veel sporten niet nodig .

Ik heb het gevoel dat ik mij niet goed heb uitgedrukt, tuurlijk zie ik ook het liefste de ruiter die de beste zit heeft en de beste feeling voor horsemanship winnen... Maar anders bij dressuur hoeft het mooiste niet te winnen. Want dat is niet het doel, het doel is die foutloze snelste rit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:46

Klopt MDH. Dat maakt het springen, draverij en ook de cross zo eerlijk. Het is geen jury sport, alhoewel ik de jury bij de OS met dressuur erg goed en eensgezind vond jureren, want jury nr 8 (ikke dus die thuis zat _O- ) kwam heel dicht (percentages dan) bij wat de jury gegeven had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:52

als we de harmonie bij de eerste 5 - van de OS- nemen ligt dat mooi op een lijn, ieder doet het op haar eigen manier, maar de paarden lopen allemaal of ze het zelf doen en de ruiter meeneemt

die "durchlässigheid" van zowel paard als ruiter maakt het mooi,

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:53

karijn schreef:
DuoPenotti schreef:

Alleen bij andere sporten mag dat, maar bij paardrijden krijg je te horen, ze hebben meer voor elkaar gekregen dan... waarom is dat?

En dat is dus weer jouw mening. Stel ik de vraag aan jou, wat wil jij dan niet voor elkaar krijgen? Jij vraagt mij wat is voor elkaar krijgen en zelf wil je het niet voor elkaar krijgen. Dus je hebt hier zelf alweer een invulling aan gegeven.

Daarnaast was de vraag voor iedereen bedoeld en niett specifiek voor jou alleen. Daarom zei ik in het algemeen.

Ja in het algemeen, en dan mag ik toch ook antwoorden of hoor ik niet bij algemeen?
Is algemeen een select uitgekozen groep?

En ja ik geef mijn mening, ik kan namelijk niet in andere hun schoenen een antwoord geven lijkt mij :D
Is ook niet gepast als ik dat wel probeer en zal ook niet gewaardeerd worden gok ik zo. :P
Iedereen geeft toch zijn mening over iets of mis ik wat?

En ja ik stel de vraag, wat is je definitie van voor elkaar krijgen?
Ik denk dat je daarmee bedoelde OS of GP rijden, had ik dat verkeer begrepen, de verkeerde invulling er aan gegeven? Want daar val je nu over dus ik denk nu dan dat je wat anders bedoelde?
Mag je nu alsnog die vraag beantwoorden, wat bedoel je met meer voor elkaar gekregen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:08

pien_2010 schreef:

Thanks, fijn om te lezen dat er nog iemand is die begrijpt wat ik zeg :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:35

MCE schreef:
als we de harmonie bij de eerste 5 - van de OS- nemen ligt dat mooi op een lijn, ieder doet het op haar eigen manier, maar de paarden lopen allemaal of ze het zelf doen en de ruiter meeneemt

Durchlässigkeit, inderdaad. Zo'n mooi woord. Ik zie dan een paard voor me dat van oren tot staart swingt in de bovenlijn en volledig doorvloeit in de bewegingen. Dát zie ik bij het paard van Jessica von Bredow-Werndl. En inderdaad, dan wil je wel met haar meerijden tijdens die proef om dat geweldige gevoel ook te ervaren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:45

Askja schreef:
MCE schreef:

Durchlässigkeit, inderdaad. Zo'n mooi woord. Ik zie dan een paard voor me dat van oren tot staart swingt in de bovenlijn en volledig doorvloeit in de bewegingen. Dát zie ik bij het paard van Jessica von Bredow-Werndl. En inderdaad, dan wil je wel met haar meerijden tijdens die proef om dat geweldige gevoel ook te ervaren.

Of gewoon zelf een keertje op dat paard willen zitten gewoon om het te voelen :')
Niet dat mijn eigen draak nou zo slecht loopt of zo vast zit in zijn lichaam of zo...
Maar zo'n hoog geschoold paard wat op deze manier kan swingen, dat moet toch wel echt geweldig voelen :o

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:46

karijn schreef:
DuoPenotti schreef:

En het volgende geldt in het algemeen:
Noem eens iets wat wel goed ging bij Edward, want laten we wel wezen, hij rijdt toch 84%. Waarom doen we dat eens niet wat vaker. Eens dingen benoemen die wel goed gingen en die eens vergelijken met andere amazones/ruiters.

Je kan fan zijn van Edward of niet maar bekijk het eens van de andere kant. Wat vond je wel goed gaan?

Je mag er wat van vinden maar al deze ruiters hebben meer voor elkaar gekregen dan de gemiddelde z-ruiter hier.

Dat vind ik nu eens interessanter dan mekaar afkatten.

Wel
Ik vind zijn oefeningen hyper-goed en de overgangen super gemarkeerd.
Ik heb op het filmpje van de kur ook de vertraagde beelden van de piaffe bekeken. En het viel mij op hoeveel eerder de achterhoeven op de grond komen dan de voorhoeven. Blijkbaar kan hij het paard toch echt super goed laten rijzen vooraan en dalen achteraan.

Tegelijk met mijn bewondering komt bij mij ook de kritische noot: het is "onpaardelijk"goed.
De verbeten concentratie van de ruiter geeft ook wel een andere indruk dan de tandpastareclamelag van anderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:54

MDH
Heel veel jaartjes geleden heb ik dus oude rot in het vak mogen voelen. Ik was pas 12-13 of zo.
Zijn uitgestrekte draf vergeet ik nooit meer!!! Voel hem nu nog bij wijze van.
Ik kreeg in galop wissels om mijn oren omdat ik te veel deed. Dan ga je ineens heel stil zitten en op je handen letten. :D
Echt geweldige ervaring.
Ja eigenlijk zou iedereen zo'n paard eens moeten rijden :j
Voor mij is dat wel geweest dat besefte dat "Niks doen" goed is. Hoort. En sindsdien dat ook geprobeerd dat altijd te krijgen bij andere paarden.
Ik vind het toch jammer dat in Nederland de jeugd niet veel meer mag rijden op "gepensioneerde" hoog opgeleide paarden. Ik denk dat dat het rijden echt enorm zou verbeteren.

(en nee daar wil ik me niet mee ophemelen voordat mensen dat er weer uithalen.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:37

karijn schreef:

DuoPenotti schreef:

karijn schreef:

Daarnaast was de vraag voor iedereen bedoeld en niet specifiek voor jou alleen. Daarom zei ik in het algemeen.

DuoPenotti schreef:
Ja in het algemeen, en dan mag ik toch ook antwoorden of hoor ik niet bij algemeen?
Is algemeen een select uitgekozen groep?

En ja ik geef mijn mening, ik kan namelijk niet in andere hun schoenen een antwoord geven lijkt mij :D
Is ook niet gepast als ik dat wel probeer en zal ook niet gewaardeerd worden gok ik zo. :P
Iedereen geeft toch zijn mening over iets of mis ik wat?

Ik vind het best jammer dat jij niet wil zeggen wat je dan niet wil "voor elkaar wil krijgen". Juist omdat je zo'n uitgesproken mening hebt. Waarom geef je nu geen antwoord. Als je niet helemaal zo'n idee hebt van wat je "niet voor elkaar wil krijgen" mag je dat ook best zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:44

karijn schreef:
En het volgende geldt in het algemeen:
Noem eens iets wat wel goed ging bij Edward, want laten we wel wezen, hij rijdt toch 84%. Waarom doen we dat eens niet wat vaker. Eens dingen benoemen die wel goed gingen en die eens vergelijken met andere amazones/ruiters.

Je kan fan zijn van Edward of niet maar bekijk het eens van de andere kant. Wat vond je wel goed gaan?

Je mag er wat van vinden maar al deze ruiters hebben meer voor elkaar gekregen dan de gemiddelde z-ruiter hier.

koend schreef:
Dat vind ik nu eens interessanter dan mekaar afkatten.

Wel
Ik vind zijn oefeningen hyper-goed en de overgangen super gemarkeerd.
Ik heb op het filmpje van de kur ook de vertraagde beelden van de piaffe bekeken. En het viel mij op hoeveel eerder de achterhoeven op de grond komen dan de voorhoeven. Blijkbaar kan hij het paard toch echt super goed laten rijzen vooraan en dalen achteraan.

Tegelijk met mijn bewondering komt bij mij ook de kritische noot: het is "onpaardelijk"goed.
De verbeten concentratie van de ruiter geeft ook wel een andere indruk dan de tandpastareclamelag van anderen.

Mee eens Koend. Misschien ook wel een lading die over Edward lag met de erfenis van Totilas. Zou raar zijn als dat niet meespeelt. Maar dat telt natuurlijk niet voor de jury. Die jureren in het moment. En terecht; dat kan ook niet anders natuurlijk.
Ik vond de persoonlijk de pirouettes ook echt supermooi. De overgangen goed erin en goed eruit.
Met de pirouettes zie je ook het talent van dat paard. Het kunnen zakken en de beheersdheid van de oefening.
Maar idd de spanning was er wel en flink ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:52

Citaat:
Ik vind het best jammer dat jij niet wil zeggen wat je dan niet wil "voor elkaar wil krijgen". Juist omdat je zo'n uitgesproken mening hebt. Waarom geef je nu geen antwoord. Als je niet helemaal zo'n idee hebt van wat je "niet voor elkaar wil krijgen" mag je dat ook best zeggen.

Oh sorry geen bewuste bedoeling om daar geen antwoord op te geven.
Dacht dat mijn mening wat ik niet graag zou willen kunnen wel duidelijk was juist door mijn uitgesproken mening. Dus nu een herhaling van wat ik al heb gezegd:

Wat ik niet wil kunnen:
Zo'n enorm sterke handen hebben, die ook nog vaak ongelijk zijn.
Bij wijze van hoor ik de instructrice zeggen, luchtig in de hand blijven, let op je linker hand!!

Wat ik niet zou willen kunnen, van voor naar achter rijden.
Nu zal dat zeker ook wel eens gebeuren, maar het doel is altijd andersom.

Wat ik niet wil kunnen is een paard uit zijn natuurlijke beweging rijden, zoals wel is met de overdreven bewegingen.

Wat ik niet zou willen kunnen is een paard zo zenuwachtig/ op druk rijden.
Hier ga ik commentaar op krijgen, maar ach, ben dat nu wel gewend. :+
Echte hete karakterpaarden zoals ze dan al snel genoemd worden zie ik bij Gal niet, die kunnen zijn rijstijl niet aan. Wat misschien dan ook klopt bij het rijtje wat eerder is aangehaald. Dat past niet bij zijn manier van rijden. Dus gaan staken vroeg of laat. De echt vroege hebben we niet eens ooit gezien. De andere wel. Het is juist een vergevingsgezind paard die die enorme druk aan kan.
Waaronder ik Totilas schaar. Dat leek me zo'n enorm lief paard. Altijd braaf willen zijn.
Ja ik denk dat Gal de paarden zelf over de zeik helpt. Want dan gaan ze spectaculair. Dat gaf hem juist zijn punten. Dus in die zin begrijp ik zijn rijden wel.
Ik ben van ontspanning. Harmonie.

En al zijn paarden lieten dat wel zien bij de ruiters die ze voor hem hadden gereden, dus het is echt de manier van rijden/trainen.

Dressuur moet er uitzien of de ruiter niets doet en de paard zelf zijn proefje loopt.
Happy.
Wat duidelijk was bij Jessica, echt zo dubbeldik genoten.

Wat ik niet wil kunnen zijn zijn kapstokvoeten, maar helaas heb ze wel :P
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-07-21 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:53

Sommigen zeggen dat de paarden van de Nederlanders nog jong waren en dat daarom de aanleuning nog niet optimaal was, lees te instabiel, te kort, te strak etc. En dat het een kwestie is van ouder worden en dus meer ervaring en kracht krijgen, als ik dan kijk naar Dalera in 2017 dan denk ik dat dat argument geen stand houdt.
https://youtu.be/p1nrD-w9bcY

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:55

Betreffende kapstokvoeten: het is voor veel mensen fysiek onmogelijk om ontspannen te zitten en de tenen naar binnen te draaien. Dan zie ik liever kapstokvoeten dan iemand die strak gaat zitten. Liever iemand die functioneel mee zit dan iemand die volgens het plaatje in de weg zit. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:30

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Oh sorry geen bewuste bedoeling om daar geen antwoord op te geven.
Dacht dat mijn mening wat ik niet graag zou willen kunnen wel duidelijk was juist door mijn uitgesproken mening. Dus nu een herhaling van wat ik al heb gezegd:

Wat ik niet wil kunnen:
Zo'n enorm sterke handen hebben, die ook nog vaak ongelijk zijn.
Bij wijze van hoor ik de instructrice zeggen, luchtig in de hand blijven, let op je linker hand!!

Wat ik niet zou willen kunnen, van voor naar achter rijden.
Nu zal dat zeker ook wel eens gebeuren, maar het doel is altijd andersom.

Wat ik niet wil kunnen is een paard uit zijn natuurlijke beweging rijden, zoals wel is met de overdreven bewegingen.

Wat ik niet zou willen kunnen is een paard zo zenuwachtig/ op druk rijden.
Hier ga ik commentaar op krijgen, maar ach, ben dat nu wel gewend. :+
Echte hete karakterpaarden zoals ze dan al snel genoemd worden zie ik bij Gal niet, die kunnen zijn rijstijl niet aan. Wat misschien dan ook klopt bij het rijtje wat eerder is aangehaald. Dat past niet bij zijn manier van rijden. Dus gaan staken vroeg of laat. De echt vroege hebben we niet eens ooit gezien. De andere wel. Het is juist een vergevingsgezind paard die die enorme druk aan kan.
Waaronder ik Totilas schaar. Dat leek me zo'n enorm lief paard. Altijd braaf willen zijn.
Ja ik denk dat Gal de paarden zelf over de zeik helpt. Want dan gaan ze spectaculair. Dat gaf hem juist zijn punten. Dus in die zin begrijp ik zijn rijden wel.
Ik ben van ontspanning. Harmonie.

En al zijn paarden lieten dat wel zien bij de ruiters die ze voor hem hadden gereden, dus het is echt de manier van rijden/trainen.

Dressuur moet er uitzien of de ruiter niets doet en de paard zelf zijn proefje loopt.
Happy.
Wat duidelijk was bij Jessica, echt zo dubbeldik genoten.

Wat ik niet wil kunnen zijn zijn kapstokvoeten, maar helaas heb ze wel :P

Wat ik wel een probleem vind bij jouw commentaar is dat het zo weinig genuanceerd is. Ik deel jouw mening over Edward deels. Ik denk dat hij zulke paarden rijdt die niet niet net wel over het randje gaan. Dan kun je zeggen ik neem m niet mee of wel. Aan de andere kant is het een goede ervaring om dit soort concoursen te lopen. Niet meer dan dat.
Ik had begrepen dat dat met bv En Vogue ook niet kan. Die is nog scherper. Dat zag je ook in de proeven van Carl Hester, die wat lauw waren. Charlotte Dujardin reed er nog iets meer aan. Maar dan hoor je dat dat paard echt niet tegen de grens aan kan of hij gaat er over heen. Dan rij je een beetje op safe.
Dat ligt echt aan het paard en Carl Hester reed hem natuurlijk ook nog niet zo lang.
Dus er spelen echt heel veel nuances waarvan je zou kunnen zeggen "in het grijs". OS is gewoon een moment. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:31

Ayasha schreef:
Betreffende kapstokvoeten: het is voor veel mensen fysiek onmogelijk om ontspannen te zitten en de tenen naar binnen te draaien. Dan zie ik liever kapstokvoeten dan iemand die strak gaat zitten. Liever iemand die functioneel mee zit dan iemand die volgens het plaatje in de weg zit. :)

Ben ik met je eens hoor

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:16

Ayasha schreef:
Betreffende kapstokvoeten: het is voor veel mensen fysiek onmogelijk om ontspannen te zitten en de tenen naar binnen te draaien.
Niet voor veel mensen (ruiters), voor alle. Zelfs als je van nature X-benen hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:24

Ik weet dat ik het vaak wat direct schrijf. Maar vind dat gewoon duidelijker.

Dat een paard nog ervaring op moet doen, door hem mee te nemen ben ik mee eens. En was de OS in Parijs geweest had ik ook gezegd. Ach waarom niet.
Maar de hele wereld over voor een "oefen rondje"?
Mwah.

Dat op Safe rijden is dat zo erg voor een paard dat nog minder ervaring heeft. Naar Mijn idee geeft ze dat het vertrouwen voor later.
Over die grens gaan rijden kan ook juist weer zijn dat het paard afhaakt. Zonde toch.

Ik begrijp wel dat hij voor de sponsors rijd, zijn brood. Dus moet het knallen.
Maar hoe zit dat met de andere? Waarom rijden die wel meer op safe? In mijn ogen meer voor het welzijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:43

DuoPenotti schreef:
Maar hoe zit dat met de andere? Waarom rijden die wel meer op safe? In mijn ogen meer voor het welzijn.

Dat zou ik niet zo willen zeggen. Het ene paard kun je risico nemen om wel op dat randje te rijden; het andere niet. Wil niet per se zeggen dat dat paardonvriendelijk is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:47

DuoPenotti schreef:
Ik weet dat ik het vaak wat direct schrijf. Maar vind dat gewoon duidelijker.

Dat een paard nog ervaring op moet doen, door hem mee te nemen ben ik mee eens. En was de OS in Parijs geweest had ik ook gezegd. Ach waarom niet.
Maar de hele wereld over voor een "oefen rondje"?
Mwah.

Dat op Safe rijden is dat zo erg voor een paard dat nog minder ervaring heeft. Naar Mijn idee geeft ze dat het vertrouwen voor later.
Over die grens gaan rijden kan ook juist weer zijn dat het paard afhaakt. Zonde toch.

Heb je wel eens een realistische kosten-baten analyse erop losgelaten als het gaat over de dressuursport?

Kleine spoiler; er is weinig te verdienen aan de sport an sich. De sport is veelal hobby voor de sponsors

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:50

Babootje
Op het moment dat een paard er niet meer happy uitziet vind ik dat het niet meer kan. De grens voorbij is.

Uiteraard zullen we dan een discussie kunnen houden wanneer vind iemand dat.

Maar daar ga je denk ik nooit uitkomen.

Voor mij is het bij de Nederlandse top, dus niet alleen Edward ,lang geleden dat ik weer de penny werd.
En nu bij Jessica had ik dat gevoel weer.
En DAT heeft voor mij zeker extra bevestigd in mijn oordeel en mening.