Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...
Elisa2 schreef:Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...
996981 schreef:Elisa2 schreef:Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...
Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl?
DuoPenotti schreef:Zeker en dan in alle disciplines, maar eigenlijk ook thuis bij de recreant
996981 schreef:Elisa2 schreef:Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...
Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl?
Ayasha schreef:996981 schreef:
Half. Het duurt bij mij heel lang voor ik eelt heb. Terwijl ik echt geen popje ben. In praktijk liggen mijn handen en voeten dus nagenoeg constant open en komt er geen eelt. Maar mijn man die heel snel René heeft, heeft wel beduidend minder eelt nu hij in een fabriek werkt ipv in de bouw. Die zijn handen zijn veel zachter nu. Dus veel eelt zegt IMO wel iets. Terwijl geen eelt dan weer veel minder zegt.
Maar veel eelt komt ergens van.
Als de mond met rijden ook hard voelt zegt dat IMO het meest.
Janneke2 schreef:Tja, in de klassieke dressuur is er aanleuning : een verende verbinding waarbij de hand van de ruiter wordt aangrakkt door het paard.
Drie gram gewicht is ruim voldoende.
Dat hoeft geen eelt op te leveren.
Moderne dressuur houdt in dat het bit de godganse tijd van links naar rechts door de mond wordt geschoven, en ik zie op mijn huidige stal erg veel los/vast contact. (Paard loopt gewoon achter de teugel ook achter de loodlijn - en er wordt getrokken als het beestje for some reason or the other het hoofd optilt.)
Eelt en verwondingen zouden mij niet verbazen.
DuoPenotti schreef:zoals?
Kijk een enthousiast paard met buitenrit of springen, ja kan ik me voorstellen.
Maar kijk eens naar de fitnessschool bij dressuur? Wat is daar het aspect dat het meer is dan de ruiter?
MyWishMax schreef:Niet voor wondjes, wel voor meer dan 3 gram contact.
Ik durf te wedden dat degene die denken dat ze 3 gram contact hebben dat ook niet hebben.
DuoPenotti schreef:3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.
Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.
DuoPenotti schreef:3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.
Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.
Citaat:Africhtingsniveau, romprichting, balans, kracht, hoofd-halsaanzet, temperament etc