Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:52

Maar eelt zorgt niet voor pijn. Op mijn voetzolen zit ook eelt. Ben ik dan mishandeld omdat ik veel wandel?
Het geeft een aanwijzing van het rijgedrag, dat wel. Maar moet niet buiten context getrokken worden imo.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:56

Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:05

Elisa2 schreef:
Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...

Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl? :)

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:07

Elisa2 schreef:
Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...


Onaangenaam kan, maar er is een verschil tussen pijn/wondes en ‘onaangenaam’.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:16

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...

Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl? :)


Dat is wellicht zo, enige nuancering is op de plek maar toch geeft het voelen van de mondhoeken vaak wel een indicatie over de rijstijl is mijn ervaring.

Wat ik bedoel is dat er wellicht eerder een wondje kan onstaan als er een keer per ongeluk te hard met de hand ingekomen wordt door omstandigheden (schrikreactie e.d.) bij een verdere fijne rijstijl en een zachte niet geharde mond. Dan andersom.

Wat is dan erger voor het paard? dit zou voor mij ook meegenomen mogen worden in het onderzoek. :)

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:27

Dat vind ik ook wel een erg goede om over na te denken Elisa :j

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:31

Dit onderzoek vraagt dus vooral om vervolgonderzoeken :D

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:32

Zeker en dan in alle disciplines, maar eigenlijk ook thuis bij de recreant :j

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:52

DuoPenotti schreef:
Zeker en dan in alle disciplines, maar eigenlijk ook thuis bij de recreant :j

Heel eerlijk gezegd denk ik juist bij de recreant. Er is een groep recreanten die nooit lest of op een andere manier advies kan krijgen van experts. Er is in die groep recreanten veel verborgen leed. Als je ziet hoeveel mensen niet eens voelen dat hun paard kreupel is... :(:)

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:53

Misschien idd wel juist daar ja :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:54

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Niet? ik denk dat dat nog weleens discutabel kan zijn. Ik ken paarden met enorm harde en vereelte mondhoeken door een rijstijl van "vasthouden". Ik kan me niet voorstellen dat dat niet onaangenaam is voor het paard. Wellicht hebben deze paarden door het eelt juist minder snel een wondje van het bit omdat ze gehard zijn...

Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl? :)

Half. Het duurt bij mij heel lang voor ik eelt heb. Terwijl ik echt geen popje ben. In praktijk liggen mijn handen en voeten dus nagenoeg constant open en komt er geen eelt. Maar mijn man die heel snel René heeft, heeft wel beduidend minder eelt nu hij in een fabriek werkt ipv in de bouw. Die zijn handen zijn veel zachter nu. Dus veel eelt zegt IMO wel iets. Terwijl geen eelt dan weer veel minder zegt. :=
Maar veel eelt komt ergens van.

Als de mond met rijden ook hard voelt zegt dat IMO het meest. :)

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:57

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Bij mensen is eeltvorming persoonsafhankelijk. De een heeft van nature meer eelt, dan een ander. Kan me voorstellen dat dit voor paarden ook is. Lijkt me dus niet dat je zo kan stellen dat eeltvorming altijd voortvloeit uit een bepaalde rijstijl? :)

Half. Het duurt bij mij heel lang voor ik eelt heb. Terwijl ik echt geen popje ben. In praktijk liggen mijn handen en voeten dus nagenoeg constant open en komt er geen eelt. Maar mijn man die heel snel René heeft, heeft wel beduidend minder eelt nu hij in een fabriek werkt ipv in de bouw. Die zijn handen zijn veel zachter nu. Dus veel eelt zegt IMO wel iets. Terwijl geen eelt dan weer veel minder zegt. :=
Maar veel eelt komt ergens van.

Als de mond met rijden ook hard voelt zegt dat IMO het meest. :)

Dat op iets dat nooit belast wordt, geen eelt komt lijkt me duidelijk. Het ging me erom dat bij het ene paard 100gram verbinding misschien al eelt kan veroorzaken, zonder dat het paard die 100gr aanleuning als onprettig ervaart.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:14

Tja, in de klassieke dressuur is er aanleuning : een verende verbinding waarbij de hand van de ruiter wordt aangrakkt door het paard.
Drie gram gewicht is ruim voldoende.

Dat hoeft geen eelt op te leveren.

Moderne dressuur houdt in dat het bit de godganse tijd van links naar rechts door de mond wordt geschoven, en ik zie op mijn huidige stal erg veel los/vast contact. (Paard loopt gewoon achter de teugel ook achter de loodlijn - en er wordt getrokken als het beestje for some reason or the other het hoofd optilt.)
Eelt en verwondingen zouden mij niet verbazen.

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:21

Janneke2 schreef:
Tja, in de klassieke dressuur is er aanleuning : een verende verbinding waarbij de hand van de ruiter wordt aangrakkt door het paard.
Drie gram gewicht is ruim voldoende.

Dat hoeft geen eelt op te leveren.

Moderne dressuur houdt in dat het bit de godganse tijd van links naar rechts door de mond wordt geschoven, en ik zie op mijn huidige stal erg veel los/vast contact. (Paard loopt gewoon achter de teugel ook achter de loodlijn - en er wordt getrokken als het beestje for some reason or the other het hoofd optilt.)
Eelt en verwondingen zouden mij niet verbazen.

Het aantal gram aanleuning is van veel meer aspecten afhankelijk dan enkel de ruiter of de rijstijl

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:24

zoals? :)

Kijk een enthousiast paard met buitenrit of springen, ja kan ik me voorstellen.
Maar kijk eens naar de fitnessschool bij dressuur? Wat is daar het aspect dat het meer is dan de ruiter?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:26

DuoPenotti schreef:
zoals? :)

Kijk een enthousiast paard met buitenrit of springen, ja kan ik me voorstellen.
Maar kijk eens naar de fitnessschool bij dressuur? Wat is daar het aspect dat het meer is dan de ruiter?

‘Hij heeft gewoon een harde mond’ en ‘hij maakt zich sterk’ en ‘hij is heet.’ En ‘hij pakt vast.’
Dat zijn voor mij de meest gehoorde.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:33

Ja die smoesjes hoor ik ook :)

Maar dat komt toch door de ruiter?

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:49

DuoPenotti schreef:
zoals? :)

Kijk een enthousiast paard met buitenrit of springen, ja kan ik me voorstellen.
Maar kijk eens naar de fitnessschool bij dressuur? Wat is daar het aspect dat het meer is dan de ruiter?

Africhtingsniveau, romprichting, balans, kracht, hoofd-halsaanzet, temperament etc

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:51

Allemaal geen reden voor wondjes door teveel druk van de ruiter.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:53

Niet voor wondjes, wel voor meer dan 3 gram contact.

Ik durf te wedden dat degene die denken dat ze 3 gram contact hebben dat ook niet hebben.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:56

3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.

Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:58

MyWishMax schreef:
Niet voor wondjes, wel voor meer dan 3 gram contact.

Ik durf te wedden dat degene die denken dat ze 3 gram contact hebben dat ook niet hebben.

Dat dus :)

Tenzij je niks fysieks vraagt van je paard. Dan kun je misschien op 3 gram zitten. Nadeel daarvan is dan weer dat je paard lekker op de voorhand sloft en dus slijtage zal krijgen aan de voorbenen. Wat is dan erger? Een keer wat meer in je hand, of een kapot paard?

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:59

DuoPenotti schreef:
3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.

Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.


Dat bedoel ik. 3 gram is niet realistisch. En het ging over meer druk als 3 gram, niet meteen over wondjes dan hè?

Wondjes horen niet, een keer meer druk zal altijd gebeuren met een hulp of iets moeilijks oid, maar moet je alsnog daarna snel weer naar minder druk. Maar het gebeurt wel en het zal ook wisselen per paard, zelfs bij dezelfde ruiter, hoeveel druk je hebt. En per ruiter en per niveau en en en.

Edit, maar goed ik rijd blijkbaar geen moderne dressuur ( want ik niet modern vind in die uitleg maat gewoon slecht rijden) maar ook geen klassiek. Ik heb het klassieke ook niet op die manier geleerd zoals jannrke uitlegt. Dus goed is altijd klassiek en slecht altijd modern?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-04-21 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:00

DuoPenotti schreef:
3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.

Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.

Het leek me nou net, dat we met z'n allen geconstateerd hadden dat dit niet met zekerheid te zeggen is? Dat er nog veel vervolgonderzoek nodig is?

Een paard is zo zwaar als dat jij toestaat. Als jij niet vasthoudt, kan het paard niet zwaar zijn ;)

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:15

Citaat:
Africhtingsniveau, romprichting, balans, kracht, hoofd-halsaanzet, temperament etc


Kul.

Sorry.

Een groen paard is geen excuus om kilo's gewicht op de teugels te hebben. (Dat het soms gebeurt, soit. Maar dan hebben we het over een probleem dat moet worden opgelost.)

Romprichting. Een paard dat op de voorhand loopt zal relatief graag willen leunen.
Binnen twee seconden het gewicht weggooien is het devies : een foute gewoonte die er niet insluipt bespaart je veel moeite.

Balans : dat is een kernbegrip. Leer het dier direct om op eigen benen te lopen en breng bijvoorbeeld de hals en schouders opzij door je eigen hand opzij te doen.

Kracht.
Reuze simpel.
Een paardenhoofd weegt een kilo of 15 de hals is plm een meter - "dat geeft een koppel van 150 kilokracht". Zoveel spieren heeft een paard in de hals zitten.
Zou het dier alle kracht gebruiken is hij / zij gewoon sterker, punt.
Geldt voor ieder paard.

Hoofd hals aanzet : een paard met een hertehals vraagt wat meer tijd en deskundigheid, maar naar beneden zagen is sowieso de weg niet.

Idem 'dat drie gram te weinig zou zijn' : nou zit ik er ook wel eens boven, maar ik beschouw dat dus als een fout / probleem / iets wat opgelost moet worden.

En temperament: ik rijd een Andalusischse: van trekken wordt het dier alleen maar heter. (Geldt vast wel voor meer paarden... Zeker als we het over pijn hebben.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-04-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt