[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RSLevi

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:12

Dat vroeg ik me dus idd ook af: Moet de eigenaar van het UBN (Dus stalhouder) de paarden registreren, of de eigenaar van het paard zelf (als die niet eigenaar van UBN is, zoals bij een pensionstal).

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:12

maar weet iemand al wat de sancties zijn als je het niet doet? een boete?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:18

Denk dat ze dat zelf ook nog geeneens weten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:28

RSLevi schreef:
Dat vroeg ik me dus idd ook af: Moet de eigenaar van het UBN (Dus stalhouder) de paarden registreren, of de eigenaar van het paard zelf (als die niet eigenaar van UBN is, zoals bij een pensionstal).

De eigenaar van het paard moet zorgen dat het paard bekend is in de database.
De stalhouder moet een UBN voor paarden aanvragen en kan vervolgens de paarden op de UBN toevoegen.
De stalhouder kan iemand machtigen om dit te doen. Die moet dan wel eerst zelf registreren op mijn.rvo

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:29

Tilmar schreef:
RSLevi schreef:

De eigenaar van het paard moet zorgen dat het paard bekend is in de database.
De stalhouder moet een UBN voor paarden aanvragen en kan vervolgens de paarden op de UBN toevoegen.
De stalhouder kan iemand machtigen om dit te doen. Die moet dan wel eerst zelf registreren op mijn.rvo

Dank. Het verwarrende is dat de stalhouder van de RVO te horen krijgt dat de eigenaar zelf zou moeten kunnen registreren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:37

Dat is hier dan toch niet te doen. Ik huur grond waar ubn al op zit maar die man heeft niks met mijn paarden daarnaast komt erg geregeld nieuwe handel moet hij dan consta t voor mijn dit af en aanmelden lijkt me niet te doen. Ik hij kan me machtigen zoals ik hier lees maar he ik dan weer inzage in zijn privé ubn zeg maar ( geen idee wat er allemaal op te zien is maar dat wil ik niet kunnen zien)

Wij doen vooralsnog niks

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:40

Je kunt dus met levensnummer kijken of je paard al geregistreerd is. Welke informatie krijg je te zien? Ook waar het betreffende paard zich bevindt?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:41

Nee dat krijg je niet te zien. Ik krijg het levensnummer, chipnummer, geboortedatum, paspoortuitgevende instantie en de datum van uitgifte paspoort te zien.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:43

Wij hebben problemen met aanmelden. De eigenaar waar wij als groep een stal met weide huren heeft zelf paarden te registreren. Hij moet mij dus machtigen om onze paarden te kunnen registreren. Dat heeft hij geprobeerd maar hij moet mijn relatienummer invoeren. Na veel gezoek wat dan een relatienummer is heb ik ook een ubn nummer op zijn adres (tevens adres stal) aangevraagd. Maar dat nummer wordt niet herkend. De eigenaar kon ook geen enkel paard registreren van hem omdat chipnummwrs niet herkend werden. Hij is er eerst mee gestopt en nu kan ik dus ook niks.
De eigenaar heeft groot perceel. Bij zijn huis staan zijn eigen paarden. En stukje verderop staat onze stal, weides grenzen aan elkaar dus 1 groot perceel.
Als huurder kun je dus zelf registreren maar niet als er al andere paarden staan geregistreerd. Het wordt er niet makkelijker op gemaakt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:57

Spetter schreef:
Wij hebben problemen met aanmelden. De eigenaar waar wij als groep een stal met weide huren heeft zelf paarden te registreren. Hij moet mij dus machtigen om onze paarden te kunnen registreren. Dat heeft hij geprobeerd maar hij moet mijn relatienummer invoeren. Na veel gezoek wat dan een relatienummer is heb ik ook een ubn nummer op zijn adres (tevens adres stal) aangevraagd. Maar dat nummer wordt niet herkend. De eigenaar kon ook geen enkel paard registreren van hem omdat chipnummwrs niet herkend werden. Hij is er eerst mee gestopt en nu kan ik dus ook niks.
De eigenaar heeft groot perceel. Bij zijn huis staan zijn eigen paarden. En stukje verderop staat onze stal, weides grenzen aan elkaar dus 1 groot perceel.
Als huurder kun je dus zelf registreren maar niet als er al andere paarden staan geregistreerd. Het wordt er niet makkelijker op gemaakt

Er zijn 2 mogelijkheden
1. De stalhouder machtigt jou om op zijn UBN de paarden toe te voegen. Daar heb je een relatienummer voor nodig, dat krijg je door jezelf te registreren bij mijn.rvo
De stalhouder kan dan je relatienummer invullen bij machtigingen.
2. Je maakt zelf een UBN aan voor de weilanden op een ander adres, dat kunnen zelfs coördinaten zijn. Dan kan je zelf op dat UBN paarden toevoegen.

Wat betreft het registreren van de paarden is stap 1 kijken of ze in de rvo database voorkomen.
Als dat zo is dan kan je bij levensnummer de laatste 12 cijfers van het chipnummer invullen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:09

Dank je. Zie nu idd een relatie nummer. Snapte niet hoe ik daar aan moest komen nl. Hopelijk lukt het nu wel

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:33

Mijn beide paarden staan erin. 1tje niet te vinden op levens nummer maar met de chip wel. Geboortedatums kloppen alleen niet.

Alleen nu snap ik het nog niet. Mijn paarden staan thuis aan huis. Hoe zit dat met de ubn dan? Ik ben geen bedrijf dus hoe moeten ze dan geregistreerd staan.
Of is het alleen voldoende als ze te vinden zijn op de chip nummers.

En zo ja gaat dat geld kosten?
En wat als ik het gewoon niet doe? :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:44

ja, dat gaat geld kosten, het is alleen nog niet duidelijk hoeveel.
als je het gewoon niet doet neem je het risico op een boete.

als ze aan huis staan moet je zelf een ubn nummer aanvragen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:48

Daarom wacht ik dus nog af, wij willen eerst weten wat dat UBN ons gaat kosten.
Het is toch van de zotte dat alles overmorgen al geregistreerd moet staan, maar hoe of wat qua kosten valt nergens te vinden.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:57

Jorex schreef:
Het is toch van de zotte dat alles overmorgen al geregistreerd moet staan, maar hoe of wat qua kosten valt nergens te vinden.

Precies dit dus :') Ik doe voorlopig ook niks en wacht wel af wanneer ze komen controleren dan. Zonder Facebook en bokt had ik het niet eens geweten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:00

Vraagje

Mijn paarden (nu 2 jaar) staan in opfok in Nederland tot eind dit jaar.
Hoe zit met die registratieplicht? Mag ik mijn paarden alsnog ophalen in de winter? Ik woon in België. Paarden staan wel geregistreerd in horse-id en beschikken over paspoorten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:31

Jorex schreef:

Naar mijn weten hoeft het echt niet vanaf 21april allemaal rond te zijn, maar je moet er wel mee bezig zijn. Ze gaan ook niet direct boetes uitschrijven maar uiteindelijk gebeurd dat natuurlijk wel.

Wat ze tijdens het webinair vertelde was dat het voor koeien en schapen rond de 26 tot 28 per jaar kostte en dat het met paarden ook zo zou gaan zijn. Dat is niet per paard maar gewoon per ubn.
Koeien en schapen houders hebben dit al jaren, snap niet zo goed waarom sommige paardenhouders er weer een drama van moeten maken :') sorry hoor, zal wel een niet populaire mening zijn maar ik lees echt opmerkingen dat ik bij mezelf denk jeeeeuuutje... Maar goed, dat is met wel meer dingen op het moment. Niets nieuwd eigenlijk :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:51

wij hebben al een ubn voor de koeien, het lukte me zowaar om diersoort 'paard' toe te voegen.
Ik kan mijn paarden ook vinden als ik het chipnummer opzoek, maar....het registreren lukt me niet. Vult het systeem standaard de landcode voor Nederland in? (heb een Iers en een Spaans paard). Met het invullen van het levensnummer die ik krijg bij opzoeken op chipnummer krijg ik nog steeds een foutmelding.
Ik had het moeten weten, de ervaring leert ons al jaren dat niets eenvoudig gaat bij RVO

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:04

Kinke schreef:
wij hebben al een ubn voor de koeien, het lukte me zowaar om diersoort 'paard' toe te voegen.
Ik kan mijn paarden ook vinden als ik het chipnummer opzoek, maar....het registreren lukt me niet. Vult het systeem standaard de landcode voor Nederland in? (heb een Iers en een Spaans paard). Met het invullen van het levensnummer die ik krijg bij opzoeken op chipnummer krijg ik nog steeds een foutmelding.
Ik had het moeten weten, de ervaring leert ons al jaren dat niets eenvoudig gaat bij RVO

Bij mij zette ie inderdaad het landnummer van Nederland er zelf in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:13

Kinke schreef:

Zo heb ik mijn Portugese dus via import aangemeld. De ene is hier al vanaf 2010 en de andere is in NL geboren, maar beide hebben een Portugees paspoort.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:27

mn Ierse dame lukt via importmelding, maar de Spaanse dame is een uitdaging. Levensnummer zoals ik haar kan vinden via chipnummer begint met ES41 maar volgens RVO moeten het 3 cijfers zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:33

't is me een raadsel, maar het is gelukt. De Spaanse dame stond in Nederland geregistreerd? Dus ik hoefde haar alleen maar aan te melden, niet te importeren :+ :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:57

Kan iemand mij helpen hoe ik als UBN de paarden op de locatie kan registreren? Ik raak een beetje verdwaald op de mijnRVO (dbriri.agro.nl) site..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:00

Heeft iemand al een paard aangemeld dat nog op DNA geregistreerd staat?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:19

FCSA schreef:
Kan iemand mij helpen hoe ik als UBN de paarden op de locatie kan registreren? Ik raak een beetje verdwaald op de mijnRVO (dbriri.agro.nl) site..

Als je bent ingelogd moet je naar https://mijn.rvo.nl/paarden-melden
Dan kies je eerst 'Paarden eerste keer op UBN'
Dan kan je per aanvoerdatum (als je die niet weet doe je 1-1-2021) de paarden aanmelden.

vul bij levensnummer de laatste 12 posities van het chipnummer in, de eerste 3 cijfers (meestal 528) worden vanzelf gevuld.
Bij een andere aanvoerdatum moet je dus opnieuw naar dit scherm en dan de andere datum invullen.