Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:20

Mona81 schreef:
Justme_Lisaa schreef:
Het is warm ja, maar volgend jaar met Tokio gaan we ook allemaal kijken. Dan is het wat betreft temperaturen nagenoeg vast even warm.
Dit vreselijke ongeluk zal vast wel samenhangen met de hitte, maar zeker ook in combinatie met vreselijke pech. Neemt niet weg dat het voor alle betrokkenen een dieptrieste Situatie is.. Y;(

Dat heb je mis, we gaan niet allemaal kijken. Er zijn ook genoeg mensen, waaronder ik, die dit niet oké vinden en er dus níet naar kijken.

+:)+

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:22

kamsel schreef:
Elisa2 schreef:
Het feit dat we niet weten of de hitte er iets mee te maken heeft gehad lijkt me juist verstandig om uit te gaan zoeken om zulke excessen in het vervolg te vermijden. Het feit dat het mogelijk is, is imo al genoeg om wedstrijden niet door te laten gaan bij zulke hoge temperaturen. Ook als het er niet mee te maken heeft gehad, het is denk ik belangrijk om ten alle tijden te kunnen laten zien dat je als ruiter/ organisatie verantwoordelijk bezig bent met het welzijn van het paard.

Nee Elisa, het is geen feit dat je niet weet of de hitte er iets mee te maken had.
DIE HITTE WAS ER NIET OP HET TIJDSTIP VAN HET ONGEVAL.

Dat is nou net het probleem in dit topic.
Was dit ongeluk in de middag gebeurd, ja dan had je een hele terechte discussie.
Kun je discussiëren over wedstrijden boven 30 graden, ja prima.
Heeft rijden bij 35 graden ook maar enigszins te maken met het breken van een been als het amper 25 graden is? Nee.

Amper 25? Het was toch op 8 augustus? Het was helemaal geen amper 25 graden:
https://freemeteo.nl/weer/kronenberg/ge ... etherlands

Het was om 10 uur 29 graden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:59

Dat weerstation staat op 22,5 km van Kronenberg, in Duitsland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:26

Ik heb ook even gezocht. Arcen is een stuk dichter bij Kronenberg. Kon helaas geen uur tot uur weer terug vinden van 8-8: https://weerverleden.nl/20200808-391&all. Maar de gevoelstemperatuur was max 29,8 graad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:28

Maar gevoelstemperatuur is weer wat anders dan werkelijke temperatuur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:32

Ja dat klopt. Maar iedereen hier die de temperatuur er steeds bij haalt heeft het maar over hoe warm het aanvoelde. Ik wil daarmee dus aangeven, dat het lang zo warm niet aanvoelde als het daadwerkelijk was die dag. Dat maakt voor inspanning ook uit natuurlijk. Als we dan toch de temperatuur erbij willen halen, kijk dan naar alle beschikbare feiten. Ja, het was 37 graden max. Maar de gevoelstemperatuur is niet boven de 30 graden uit gekomen.

Popstra

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:15

Er is in Exloo (Drenthe) ook al heel het weekend marathon met vierspan en weet ik veel wat. Zal daar ook broeierig zijn denk ik.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:53

Shae, ik heb de temperatuur ten tijde van het ongeluk een paar dagen naderhand opgezocht en hier neergezet, dat was 25 graden (24,9), weet alleen niet meer welke site dat was. In een persbericht stond 24,5.
Om half 10 toen het ongeluk is gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:09

Het probleem bij de eventing is dat 1 fout gelijk een doodvonnis kan zijn voor het paard (en ruiter). In tegenstelling tot een dressuurproef, of AR.
Alleen de temperatuur meten zegt niet genoeg, ook belangrijk is het om te kijken naar de luchtvochtigheid etc.

Ik weet het niet, ik was er niet bij...dus ik zeg ook niet DAT het ermee te maken heeft gehad. Ik zeg alleen dat het uitgesloten moet worden in de toekomst dat dit soort factoren een rol kunnen spelen omdat je het ethisch niet kunt verantwoorden en het de sport in een kwaad daglicht stelt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:32

SusanH schreef:
Ja dat klopt. Maar iedereen hier die de temperatuur er steeds bij haalt heeft het maar over hoe warm het aanvoelde. Ik wil daarmee dus aangeven, dat het lang zo warm niet aanvoelde als het daadwerkelijk was die dag. Dat maakt voor inspanning ook uit natuurlijk. Als we dan toch de temperatuur erbij willen halen, kijk dan naar alle beschikbare feiten. Ja, het was 37 graden max. Maar de gevoelstemperatuur is niet boven de 30 graden uit gekomen.

Zeker wel, die is steeds een paar graden warmer geweest dan de echte temperatuur.
Althans volgens buienradar. Want daar heb ik de hele week eens naar gekeken hoeveel dat scheelde.
Niet erg veel meer, maar welsteeds wat meer. Zeker niet minder .

Zelfs nu op dit moment met bewolking is deze een paar graden hoger.

Overigens woon ik vogelvlucht 15 km van de Peelbergen, en die dag voelde het ook in de ochtend al echt warm, maar heb toen niet steeds op de thermometer zitten loeren. Dus exacte waarde kan ik niet geven.