Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Upgrade1 schreef:nou het gaat ook over de beschikbare ruimte en de indeling daarvan op deze planeet met de groei die wij als (dier?)soort vertonen kan dit niet voor eeuwig door blijven gaan. De snelweg was leeg tijdens het hoogtepunt van de coronacris maar de natuurgebieden werden platgelopen. Mensen hebben behoefte aan ruimte, dieren hebben behoefte aan bepaalde ruimte en daar waar de 1 uitbreidt moet de ander inkrimpen en daar schuurt het vaak
sassefras schreef:dus je inkomen op laten vreten door de natte droom van de nieuwe natuur. of alles op stal en bor los laten lopen
Kendra schreef:Nikass schreef:Laten we nou niet doen alsof die lieve schaapjes daar staan om met pensioen te mogen. Ik vind het altijd zo'n leuk gezicht in het voorjaar, die lammetjes in de wei. En zo'n treurige aanblik als ze korte tijd later allemaal weer verdwenen zijn naar het slachthuis.
Hoi Nikass, wij houden schapen. De ramlammeren gaan inderdaad als ze bijna een jaar zijn naar de slacht. Tot voor kort vond iedereen dat geweldig; eerlijk vlees, van dieren die in alle vrijheid van hun (inderdaad korte) leven hebben genoten. De ooilammeren en de ooien blijven natuurlijk, die moeten weer zorgen voor nageslacht. Onze oude ooien krijgen geen lammeren meer maar gaan met pensioen. Vaak gaan ze weg als ze door ouderdomsklachten niet meer kunnen herkauwen, dat is erg naar voor een schaap.
Maar ik begrijp dat jij liever een kipfilet hebt van een kip die in 16 weken tijd slachtrijp is en met max 24 vriendjes en vriendinnetjes op een m2 zit?
En ja, natuurlijk maken wij ons zorgen over de wolf. Dat zou jij toch ook doen als je schapenhouder was?
Nikass schreef:Ponylove22 schreef:Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit
Teveel roodkapje gelezen? Een wolf is geen moordenaar, dat is nogal een menselijke eigenschap. Kijk maar naar de rest van je reactie, waaruit blijkt dat je niet kunt wachten om zelf een moordenaar te worden.
Ook zo'n menselijke eigenschap: meten met twee maten.
Ponylove22 schreef:Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt
Ponylove22 schreef:Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt
Jolliegirl schreef:anjali schreef:Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.
Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.
Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.
Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.
Kendra schreef:![]()
Je haalt de juiste zin er weer uit! Is een beetje flauw, dat geef ik toe....
Excuses, slip of the tongue. Meestal weet ik me wel te gedragen.
Maar misschien kun je ook reageren op de rest van mijn verhaal?
Palmera schreef:Earth schreef:Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd.
Eens! En zo is er een waslijst met voorbeelden.
Veulen84 schreef:als een boer wonende in de middle of know where op een vroege ochtend een wolf kapot schiet en weg stopt is er geen haan die daar naar kraait hoor. Wat niet weet wat niet deert.Ponylove22 schreef:Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt
Je woont in nederland. In nederland hebben we wetten die zeggen dat je niet zomaar het recht in eigen hand mag nemen. Het is verboden zomaar te jagen zonder vergunning. Daarbovenop is het ook nog eens verboden om beschermde dieren te doden.
Wordt je gesnapt voor het doden van een beschermde diersoort dan zitten daar gevolgen aan vast. Dat kan een geldboete betekenen van duizenden euro's. Maar ook gevangenisstraf en een strafblad kunnen een gevolg zijn.
Je kunt vinden dat ze niet welkom zijn maar totdat onze overheid bepaald dat het anders is, zijn ze hier om te blijven. Acceptatie maakt het proces tot goede opname in de maatschappij een stuk sneller.
Popstra schreef:Veulen84 schreef:als een boer wonende in de middle of know where op een vroege ochtend een wolf kapot schiet en weg stopt is er geen haan die daar naar kraait hoor. Wat niet weet wat niet deert.
Je woont in nederland. In nederland hebben we wetten die zeggen dat je niet zomaar het recht in eigen hand mag nemen. Het is verboden zomaar te jagen zonder vergunning. Daarbovenop is het ook nog eens verboden om beschermde dieren te doden.
Wordt je gesnapt voor het doden van een beschermde diersoort dan zitten daar gevolgen aan vast. Dat kan een geldboete betekenen van duizenden euro's. Maar ook gevangenisstraf en een strafblad kunnen een gevolg zijn.
Je kunt vinden dat ze niet welkom zijn maar totdat onze overheid bepaald dat het anders is, zijn ze hier om te blijven. Acceptatie maakt het proces tot goede opname in de maatschappij een stuk sneller.
Hier word dagelijks ook smorgens vroeg gejaagd. Ik ga echt mijn nest niet uit om te kijken waar ze op schieten.
Popstra schreef:als een boer wonende in de middle of know where op een vroege ochtend een wolf kapot schiet en weg stopt is er geen haan die daar naar kraait hoor. Wat niet weet wat niet deert.
Hier word dagelijks ook smorgens vroeg gejaagd. Ik ga echt mijn nest niet uit om te kijken waar ze op schieten.
tamary schreef:Ponylove22 schreef:Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt
Moord = opzet, wolf heeft die hersencapaciteit niet, enkel de kunde om de rekensom te maken wat levert het meeste op in relatie tot de inspanning die nodig is om succesvol te zijn. Wolf kiest geen vee omdat hij een hekel heeft aan de eigenaar of dat vee zelf of omdat hij doden leuk vindt, maar omdat hij honger heeft en een situatie tegen komt die er voor hem voordelig uitziet (= levert meer energie op dan het kost).
Uitkomst van die rekensom is helaas dat vee eten minder kost en meer oplevert dan wild eten.
Waarom die rekensom zo uitkomt is veroorzaakt door onze omheiningen die niet ontworpen zijn om een roofdier buiten te houden, maar enkel om het vee binnen te houden.
Uiteindelijk maakt het niet uit wat je van de wolf zelf vindt, hij is er en je kan er pas op gaan jagen (actief bestrijden) als je bewijs hebt dat hij er is. Om te voorkomen dat dat bewijs jouw dieren omvat, is het heel verstandig om je omheiningen/stallen/manier van houden zo aan te passen dat op jouw dieren jagen door een wolf als niet voordelig wordt ingeschat.
Dat er bij een vast roedel die geleerd heeft dat vee geen interessante prooi is, geen problemen ontstaan is leuk, maar zonder maatregelen gaat dat niet gebeuren. Komt bij dat de grenzen van het territorium doorgangsroutes (nl neutraal terrein) zijn voor zwervers en die jagen wel sneller op vee. Heb je de pech om op zo'n grens/neutraal gebied je weides te hebben, dan zal je zeker altijd extra maatregelen moeten nemen. Dat een gevestigd roedel nu van vee afblijft is geen garantie voor de toekomst. Er zijn over de jaren veranderingen door wisselingen in samenstelling incl. leiderschap roedel. Is dat een vee-jagende zwerver, dan leert de rest van het roedel van dat voorbeeld.
FleurVP schreef:Ik ben bang van niet, in Duitsland is dit al iets dat jaren aan de gang is en steeds erger wordt. Ons land is erg klein in verhouding met het leefgebied van de wolf en veel gebieden zijn niet geschikt, dus je zult echt regelmatig zo'n zwervende wolf hebben die vee pakt. Ze kunnen ook niet heel veel andere dan dat en dichtbij huizen komen hier.
Overigens weet ik van mensen die in Canada hebben gekampeerd dat je daar ook pepperspray mee meekrijgt voor wolven en beren tijdens het hiken. En dat daar toen ook heel gebied werd afgesloten vanwege een gevaarlijke brutale wolf. Die schieten ze dan ook snel af. Als je dat hier iedere keer snel zou doen en bv. bepaalde geschikte gebieden met veel wild aanwijst als wolvengebied en daar alle maatregelen subsidieert en aangeeft dat je er ook weer iets aan gaat doen als wolven bv. wel gaan springen, en indien nodig de populatie binnen de perken houdt dan is er echt niet zoveel aan de hand. Dan zou je mij niet horen.
Iets wat ik ook echt als groot probleem zie is het gebrek aan transparantie en de trage dna testen. Die wolf die naar België is doorgetrokken wordt daar gevolgd door 'Welkom wolf' maar ze geven de locatie pas vrij als hij zeker alweer weg is. Hoe moeten mensen dan hun dieren beschermen?
Ik snap wel dat ze bang zijn voor stropers maar er staat al gevangenis straf op en door niemand de gelegenheid te geven maatregelen te nemen of te verwachten dat iedereen 365 dagen per jaar dat doet, voor het geval dat, zorgt juist voor conflicten en weerstand.
Zelfde als iedere keer roepen dat het vast een hond was en weken en tientallen dode dieren later een keer je dna uitslag hebben. In Heusden werd ook geroepen nee joh vast een hond, toen iemand zei een wolf bij zijn jaarlingen gezien te hebben, vast verkeerd gezien. Wolf moest eerst door een woonwijk en op camera staan voordat het werd erkend door velen. Je zou gewoon meteen moeten informeren dat er misschien een wolf in de buurt loopt zodat mensen kunnen opstallen, nachtkralen maken etc.
mysa schreef:Verbeter de wereld maar begin met jezelf. En dat kan juist in deze contex heel veel zoden aan de dijk zetten. En het fijne is: je hoeft niet eens helemaal alles wat dierlijk is in je menu af te schaffen. Vele kleintjes maken namelijk nog steeds één grote. Kijk maar naar de economie: verwachte krimp is zes procent. En dat schijnt een absoluut drama te zijn. Als je dan bedenkt dat wanneer de hele geïndustrialiseerde wereld zijn dierlijke inname zou verminderen met 25%, dan zou dat een enorm verschil maken in dierenleed en milieuschade. En zo moeilijk kan het toch niet zijn? Een kwart minder vlees en/of zuivel?
(en oh ja, ik ben 'tegen wolven in Nederland)
Nikass schreef:Sorry dat je je zo aangevallen voelt, en nee, ik hoef geen kipfilet en ook geen karbonade.
Ik kan me zeker voorstellen dat je je zorgen maakt om de wolf. Mijn vriend fokt paarden voor de serieuze springsport. We zouden erg verdrietig zijn als er eentje door een wolf zou worden gedood.
Dat maakt niet dat ik vind dat de wolf geen bestaansrecht heeft. Dat maakt niet dat ik vind dat iedereen het recht in eigen hand mag nemen en maar afknalt wat hem in de weg loopt.
Als je mijn berichten terug leest kun je zien dat ik graag de nuance opzoek wat dat betreft.
Dus ja, ik begrijp jou best, maar niet de hypocriete berichten plaatser waar ik op reageerde.