Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:03

De hamvraag is dan natuurlijk: wordt het een upgrade of een downgrade?

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:18

nou het gaat ook over de beschikbare ruimte en de indeling daarvan op deze planeet met de groei die wij als (dier?)soort vertonen kan dit niet voor eeuwig door blijven gaan. De snelweg was leeg tijdens het hoogtepunt van de coronacris maar de natuurgebieden werden platgelopen. Mensen hebben behoefte aan ruimte, dieren hebben behoefte aan bepaalde ruimte en daar waar de 1 uitbreidt moet de ander inkrimpen en daar schuurt het vaak

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:27

In een overbevolkt gebied als West Europa is geen plaats voor wolven. Als ze niet afgeschoten mogen worden moeten beschermingsorganisaties die beesten maar vangen en naar Syberie transporteren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:38

Upgrade1 schreef:
nou het gaat ook over de beschikbare ruimte en de indeling daarvan op deze planeet met de groei die wij als (dier?)soort vertonen kan dit niet voor eeuwig door blijven gaan. De snelweg was leeg tijdens het hoogtepunt van de coronacris maar de natuurgebieden werden platgelopen. Mensen hebben behoefte aan ruimte, dieren hebben behoefte aan bepaalde ruimte en daar waar de 1 uitbreidt moet de ander inkrimpen en daar schuurt het vaak

Ik denk dat we nu met covid19 een voorproefje hebben gekregen voor wat ons ooit te wachten staat.
Met onze overbevolking, over de wereld reizen en geen plekje ongerept laten.
Maar dat staat los van het nu, en of er nu in ons propvolle landje zonder natuur plaats is voor een wolf.
Dan zeg ik nee.
Maar als de menselijk bevolking een keer flink gaat dalen, ik hoop het voor de natuur en onze aardbol.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:40

In West Europa is er al een krimp van de bevolking. We krijgen gemiddeld 1.3 tot 1.5 nakomelingen per stel mensen. Eén van de grootste aanjagers voor het krijgen van minder nakomelingen is het terugbrengen van kindersterfte. Dus als je zo begaan bent met het verminderen van de wereldbevolking, dan is dat een goed onderwerp om je aandacht op te richten.

Maar goed om het weer even on topic te brengen. Zelfs met een krimpende wereldbevolking, zal Nederland nog steeds tot één van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld blijven behoren. Dit gebied is gewoon te perfect voor menselijke bewoning.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:59

sassefras schreef:
dus je inkomen op laten vreten door de natte droom van de nieuwe natuur. of alles op stal en bor los laten lopen

Dat is jouw conclusie.
Maar bedoel je dat dieren alleen welkom zijn als ze geld opleveren?[/quote]

dat is jouw conclusie, en een hele aparte ook nog[/quote]

Zoek even op het verschil tussen een conclusie en een vraag :)*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:14

Kendra schreef:
Nikass schreef:
Laten we nou niet doen alsof die lieve schaapjes daar staan om met pensioen te mogen. Ik vind het altijd zo'n leuk gezicht in het voorjaar, die lammetjes in de wei. En zo'n treurige aanblik als ze korte tijd later allemaal weer verdwenen zijn naar het slachthuis.

Hoi Nikass, wij houden schapen. De ramlammeren gaan inderdaad als ze bijna een jaar zijn naar de slacht. Tot voor kort vond iedereen dat geweldig; eerlijk vlees, van dieren die in alle vrijheid van hun (inderdaad korte) leven hebben genoten. De ooilammeren en de ooien blijven natuurlijk, die moeten weer zorgen voor nageslacht. Onze oude ooien krijgen geen lammeren meer maar gaan met pensioen. Vaak gaan ze weg als ze door ouderdomsklachten niet meer kunnen herkauwen, dat is erg naar voor een schaap.
Maar ik begrijp dat jij liever een kipfilet hebt van een kip die in 16 weken tijd slachtrijp is en met max 24 vriendjes en vriendinnetjes op een m2 zit?

En ja, natuurlijk maken wij ons zorgen over de wolf. Dat zou jij toch ook doen als je schapenhouder was?

Sorry dat je je zo aangevallen voelt, en nee, ik hoef geen kipfilet en ook geen karbonade.
Ik kan me zeker voorstellen dat je je zorgen maakt om de wolf. Mijn vriend fokt paarden voor de serieuze springsport. We zouden erg verdrietig zijn als er eentje door een wolf zou worden gedood.
Dat maakt niet dat ik vind dat de wolf geen bestaansrecht heeft. Dat maakt niet dat ik vind dat iedereen het recht in eigen hand mag nemen en maar afknalt wat hem in de weg loopt.
Als je mijn berichten terug leest kun je zien dat ik graag de nuance opzoek wat dat betreft.
Dus ja, ik begrijp jou best, maar niet de hypocriete berichten plaatser waar ik op reageerde.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:08

Waarom denken we toch steeds in voor en tegen de wolf. Zouden we niet gewoon allemaal voor een goede oplossing moeten zijn? Daar hoeft niet percee elke wolf voor te verdwijnen.

De wolf is inderdaad 120 jaar geleden uitgestorven in nederland. Maar besef dat de enige reden dat hij zo lang weggeweest is uit nederland komt door de berlijnse muur. Dat was een enorme barriere voor dieren. Was die er niet geweest waren ze veel sneller terug geweest. Het zijn enorm slimme dieren die zich goed kunnen aanpassen en een enorme bestendigheid hebben tegen moeilijke situaties. Dat maakt zomaar uitroeien zonder massale klopjachten in de hele wereld, redelijk onmogelijk. Dat betekend dat als je er nu 1 dood, er ook altijd weer 1 terug zal komen. Dit is waarom buitenlandse experts roepen dat ze liever 1 gecontroleerde roedel zouden zien in een gebied, dan steeds losse zwervers. Beter ken je het geen wat je voor je hebt van haver tot gort ipv elke keer opnieuw te moeten gaan leren wat dit specifieke dier doet.

Deze roedel staat bekend als een probleem roedel. Ze zijn extreem fanatiek en al jaren lastig. Zo'n roedel zal inderdaad beperkt moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat elke roedel een probleem is. Er zijn er zat die keurig op wild jagen en hun jongen dat ook leren. Veel jonge wolven overleven het helemaal niet, maar als ze het overleven en gaan zwerven, dan zijn ze jong. Jong en onervaren. Het is niet zo heel vreemd dat dat soort dieren fouten maken en op makkelijke prooien jagen. Het is voor elk dier z'n instinct om te overleven. Daarom is het ook zo belangrijk om het ze moeilijk te maken. Met hekken, met stroom, met stallen, met flardy, met lichtjes. Want die jonge dieren leren nog (net als puppy's, kinderen enz). Als we ze allemaal leren dat het geen aantrekkelijke prooi is, dan is dat een leerervaring die ze altijd mee nemen. Maar wij leren ze niks, want we zijn te druk met wijzen en roepen dat het geld kost en tijd en het is lelijk en het toch niet werkt. In het laatste geval wijzen we dan naar zo'n probleem groep. Maar 1 probleem mens zegt toch niet dat alle mensen slecht zijn? 1 probleem wolf zegt ook niet dat alle wolven slecht zijn. Ze zijn ook enorm nuttig en waardevol voor de natuur en het ecosysteem.

Wat betreft hekken zijn lelijk en we kunnen het land niet volbouwen. Laten we vooral realistisch zijn. We hebben in nederland bijna ons hele land verruilkaveld. We hebben grote stukken land genomen en hebben dat vervolgens enorm slecht beschermd. Paar sloten er omheen en eigenlijk vonden we dat dat wel duidelijk genoeg moet zijn voor een beest om er in te blijven en mensen om er uit te blijven. Maar elk jaar lopen er 1000den stukken vee los op wegen en lopen er mensen in weides waar ze eigenlijk niet horen. Dus laten we vooral juist eens beginnen om wel iets te doen aan goede omheinigen. En dan bedoel ik niet die vrolijk in de wind klapperende stroombandjes op 1 meter hoge prikpaaltjes, waar paardenmensen zo gek op zijn. En ja, dat betekend dat we een minder open karakter van land krijgen. Maar dat betekend niet dat er om elk stukje land een hek zal staan. Elke boer kan je vertellen dat ie stukken weiland heeft waar geen vee staat. Daarbij is dan nog geen 30% van nederland weiland.

Als natuurliefhebber zou ik persoonlijk liever zien dat we de hekken weg haalde om de natuurgebieden en verder alleen onze eigen grond omheinen. Dan wordt openbare natuur weer van iedereen en elk dier en priveruimte van onzelf. Met eigen verantwoording om roofdieren buiten te houden en vee binnen.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:15

Nikass schreef:
Ponylove22 schreef:
Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit

Teveel roodkapje gelezen? Een wolf is geen moordenaar, dat is nogal een menselijke eigenschap. Kijk maar naar de rest van je reactie, waaruit blijkt dat je niet kunt wachten om zelf een moordenaar te worden.
Ook zo'n menselijke eigenschap: meten met twee maten.

Zelfverdediging en verdediging van je bezittingen\dieren is volgens mij toegestaan.dat is geen moord. Ik heb wel eens het idee dat er in Nederland zoveel verontreiniging in het drinkwater zit dat voor velen logisch denken moeilijk is geworden. het lijkt me nogal wiedes dat je geen wolven bij je paarden of schapen wil.[/quote]
Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:34

Ponylove22 schreef:
Ik zie de wolf als een moordenaar simpel zat.Ook ben ik van mening dat de wolf niet welkom is hier omdat ie meer schade aanricht dan welkom wolf denkt

Je woont in nederland. In nederland hebben we wetten die zeggen dat je niet zomaar het recht in eigen hand mag nemen. Het is verboden zomaar te jagen zonder vergunning. Daarbovenop is het ook nog eens verboden om beschermde dieren te doden.
Wordt je gesnapt voor het doden van een beschermde diersoort dan zitten daar gevolgen aan vast. Dat kan een geldboete betekenen van duizenden euro's. Maar ook gevangenisstraf en een strafblad kunnen een gevolg zijn.

Je kunt vinden dat ze niet welkom zijn maar totdat onze overheid bepaald dat het anders is, zijn ze hier om te blijven. Acceptatie maakt het proces tot goede opname in de maatschappij een stuk sneller.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:44

Ponylove22 schreef:

Moord = opzet, wolf heeft die hersencapaciteit niet, enkel de kunde om de rekensom te maken wat levert het meeste op in relatie tot de inspanning die nodig is om succesvol te zijn. Wolf kiest geen vee omdat hij een hekel heeft aan de eigenaar of dat vee zelf of omdat hij doden leuk vindt, maar omdat hij honger heeft en een situatie tegen komt die er voor hem voordelig uitziet (= levert meer energie op dan het kost).

Uitkomst van die rekensom is helaas dat vee eten minder kost en meer oplevert dan wild eten.
Waarom die rekensom zo uitkomt is veroorzaakt door onze omheiningen die niet ontworpen zijn om een roofdier buiten te houden, maar enkel om het vee binnen te houden.

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je van de wolf zelf vindt, hij is er en je kan er pas op gaan jagen (actief bestrijden) als je bewijs hebt dat hij er is. Om te voorkomen dat dat bewijs jouw dieren omvat, is het heel verstandig om je omheiningen/stallen/manier van houden zo aan te passen dat op jouw dieren jagen door een wolf als niet voordelig wordt ingeschat.

Dat er bij een vast roedel die geleerd heeft dat vee geen interessante prooi is, geen problemen ontstaan is leuk, maar zonder maatregelen gaat dat niet gebeuren. Komt bij dat de grenzen van het territorium doorgangsroutes (nl neutraal terrein) zijn voor zwervers en die jagen wel sneller op vee. Heb je de pech om op zo'n grens/neutraal gebied je weides te hebben, dan zal je zeker altijd extra maatregelen moeten nemen. Dat een gevestigd roedel nu van vee afblijft is geen garantie voor de toekomst. Er zijn over de jaren veranderingen door wisselingen in samenstelling incl. leiderschap roedel. Is dat een vee-jagende zwerver, dan leert de rest van het roedel van dat voorbeeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:55

Jolliegirl schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.

Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.

Dat ging hier niet op. Deze wolf heeft geleerd met stroomonheiningen om te gaan en leert dat zijn roedel. Dit was een goed omheinde weide. Dat stond in het originele Duitse artikel. Deze roedel jaagt al vaker op grootvee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:32

Kendra schreef:
:+ }> Je haalt de juiste zin er weer uit! Is een beetje flauw, dat geef ik toe....
Excuses, slip of the tongue. Meestal weet ik me wel te gedragen :o .
Maar misschien kun je ook reageren op de rest van mijn verhaal?

Waarop precies, op hoe je schapen houdt of dat je je zorgen maakt, want verder staat er niets?

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:18

Palmera schreef:
Earth schreef:
Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd. :')

Eens! En zo is er een waslijst met voorbeelden. ;)

Vroeger stond een deel van Nederland ook onder water. Dan moeten we dat ook maar teruggeven aan de natuur....Dikke bullshit natuurlijk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:16

Ik denk dat de activiteiten van de wolf zo dicht op de mensen de laatste periode vooral te maken heeft met de lockdown. Hopelijk dringen de normale dagelijkse drukte de wolf wel verder terug.

Een wolf die steeds zo blijft opduiken en met moeite te verjagen is door de mens lijkt me niet normaal. Daar zou dan gericht en professioneel wat aan gedaan moeten worden.

Maar ik denk/hoop dat het meer uitzondering dan regel is en de wolf zich normaal gesproken niet zo veel zou laten zien net zoals de andere roofdieren als bijvoorbeeld de vos. Voor mij is het dan een dier waar je ook weer mee moet leren leven. Zorg voor goede bescherming en zicht op je eigen dieren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:57

Veulen84 schreef:
Ponylove22 schreef:

Je woont in nederland. In nederland hebben we wetten die zeggen dat je niet zomaar het recht in eigen hand mag nemen. Het is verboden zomaar te jagen zonder vergunning. Daarbovenop is het ook nog eens verboden om beschermde dieren te doden.
Wordt je gesnapt voor het doden van een beschermde diersoort dan zitten daar gevolgen aan vast. Dat kan een geldboete betekenen van duizenden euro's. Maar ook gevangenisstraf en een strafblad kunnen een gevolg zijn.

Je kunt vinden dat ze niet welkom zijn maar totdat onze overheid bepaald dat het anders is, zijn ze hier om te blijven. Acceptatie maakt het proces tot goede opname in de maatschappij een stuk sneller.
als een boer wonende in de middle of know where op een vroege ochtend een wolf kapot schiet en weg stopt is er geen haan die daar naar kraait hoor. Wat niet weet wat niet deert.

Hier word dagelijks ook smorgens vroeg gejaagd. Ik ga echt mijn nest niet uit om te kijken waar ze op schieten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:59

Precies en zag ik het wel dan hield ik bij een wolf mijn mond.
Moet de regering maar maatregelen treffen.

terwijl ik voor zo stropen de politie al eens heb gebeld (die dan niets doen)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:17

Ik ben bang van niet, in Duitsland is dit al iets dat jaren aan de gang is en steeds erger wordt. Ons land is erg klein in verhouding met het leefgebied van de wolf en veel gebieden zijn niet geschikt, dus je zult echt regelmatig zo'n zwervende wolf hebben die vee pakt. Ze kunnen ook niet heel veel andere dan dat en dichtbij huizen komen hier.
Overigens weet ik van mensen die in Canada hebben gekampeerd dat je daar ook pepperspray mee meekrijgt voor wolven en beren tijdens het hiken. En dat daar toen ook heel gebied werd afgesloten vanwege een gevaarlijke brutale wolf. Die schieten ze dan ook snel af. Als je dat hier iedere keer snel zou doen en bv. bepaalde geschikte gebieden met veel wild aanwijst als wolvengebied en daar alle maatregelen subsidieert en aangeeft dat je er ook weer iets aan gaat doen als wolven bv. wel gaan springen, en indien nodig de populatie binnen de perken houdt dan is er echt niet zoveel aan de hand. Dan zou je mij niet horen.

Iets wat ik ook echt als groot probleem zie is het gebrek aan transparantie en de trage dna testen. Die wolf die naar België is doorgetrokken wordt daar gevolgd door 'Welkom wolf' maar ze geven de locatie pas vrij als hij zeker alweer weg is. Hoe moeten mensen dan hun dieren beschermen?
Ik snap wel dat ze bang zijn voor stropers maar er staat al gevangenis straf op en door niemand de gelegenheid te geven maatregelen te nemen of te verwachten dat iedereen 365 dagen per jaar dat doet, voor het geval dat, zorgt juist voor conflicten en weerstand.
Zelfde als iedere keer roepen dat het vast een hond was en weken en tientallen dode dieren later een keer je dna uitslag hebben. In Heusden werd ook geroepen nee joh vast een hond, toen iemand zei een wolf bij zijn jaarlingen gezien te hebben, vast verkeerd gezien. Wolf moest eerst door een woonwijk en op camera staan voordat het werd erkend door velen. Je zou gewoon meteen moeten informeren dat er misschien een wolf in de buurt loopt zodat mensen kunnen opstallen, nachtkralen maken etc.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:37

Popstra schreef:
Veulen84 schreef:

als een boer wonende in de middle of know where op een vroege ochtend een wolf kapot schiet en weg stopt is er geen haan die daar naar kraait hoor. Wat niet weet wat niet deert.

Hier word dagelijks ook smorgens vroeg gejaagd. Ik ga echt mijn nest niet uit om te kijken waar ze op schieten.

Tja, als er geen goed (beheers) plan op tafel gaat komen zijn dit wel de taferelen waar je op kunt zitten wachten.
Kijk maar naar wolvin Naya in Belgie die zo heel snel met haar jongen van de radar was.
Verdwenen, en "niemand weet iets".

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:41

Popstra schreef:

Gelijk hebben ze!

Nederland is te overbevolkt geworden voor dit soort wild.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:56

tamary schreef:
Ponylove22 schreef:

Moord = opzet, wolf heeft die hersencapaciteit niet, enkel de kunde om de rekensom te maken wat levert het meeste op in relatie tot de inspanning die nodig is om succesvol te zijn. Wolf kiest geen vee omdat hij een hekel heeft aan de eigenaar of dat vee zelf of omdat hij doden leuk vindt, maar omdat hij honger heeft en een situatie tegen komt die er voor hem voordelig uitziet (= levert meer energie op dan het kost).

Uitkomst van die rekensom is helaas dat vee eten minder kost en meer oplevert dan wild eten.
Waarom die rekensom zo uitkomt is veroorzaakt door onze omheiningen die niet ontworpen zijn om een roofdier buiten te houden, maar enkel om het vee binnen te houden.

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je van de wolf zelf vindt, hij is er en je kan er pas op gaan jagen (actief bestrijden) als je bewijs hebt dat hij er is. Om te voorkomen dat dat bewijs jouw dieren omvat, is het heel verstandig om je omheiningen/stallen/manier van houden zo aan te passen dat op jouw dieren jagen door een wolf als niet voordelig wordt ingeschat.

Dat er bij een vast roedel die geleerd heeft dat vee geen interessante prooi is, geen problemen ontstaan is leuk, maar zonder maatregelen gaat dat niet gebeuren. Komt bij dat de grenzen van het territorium doorgangsroutes (nl neutraal terrein) zijn voor zwervers en die jagen wel sneller op vee. Heb je de pech om op zo'n grens/neutraal gebied je weides te hebben, dan zal je zeker altijd extra maatregelen moeten nemen. Dat een gevestigd roedel nu van vee afblijft is geen garantie voor de toekomst. Er zijn over de jaren veranderingen door wisselingen in samenstelling incl. leiderschap roedel. Is dat een vee-jagende zwerver, dan leert de rest van het roedel van dat voorbeeld.

Oja hoe verklaar je dan dat de wolf hier in nederland een veulen gepakt heeft en ook in duitsland zijn er heel wat paarden dood gemaakt door de wolf en dat zie ik als moord.De wolf is in mijn ogen een moordenaar ook de schapen kuddes waar ze meer dood maken dan 1 wat zeg je daar van als de wolf 1 van mijn pony s pakt de kans is klein omdat ze thuis snachrs als het moet binnen kunnen maar als hij 1 van men pony s dood bijt dan gaar de wolf ghaait dood

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:02

FleurVP schreef:
Ik ben bang van niet, in Duitsland is dit al iets dat jaren aan de gang is en steeds erger wordt. Ons land is erg klein in verhouding met het leefgebied van de wolf en veel gebieden zijn niet geschikt, dus je zult echt regelmatig zo'n zwervende wolf hebben die vee pakt. Ze kunnen ook niet heel veel andere dan dat en dichtbij huizen komen hier.
Overigens weet ik van mensen die in Canada hebben gekampeerd dat je daar ook pepperspray mee meekrijgt voor wolven en beren tijdens het hiken. En dat daar toen ook heel gebied werd afgesloten vanwege een gevaarlijke brutale wolf. Die schieten ze dan ook snel af. Als je dat hier iedere keer snel zou doen en bv. bepaalde geschikte gebieden met veel wild aanwijst als wolvengebied en daar alle maatregelen subsidieert en aangeeft dat je er ook weer iets aan gaat doen als wolven bv. wel gaan springen, en indien nodig de populatie binnen de perken houdt dan is er echt niet zoveel aan de hand. Dan zou je mij niet horen.

Iets wat ik ook echt als groot probleem zie is het gebrek aan transparantie en de trage dna testen. Die wolf die naar België is doorgetrokken wordt daar gevolgd door 'Welkom wolf' maar ze geven de locatie pas vrij als hij zeker alweer weg is. Hoe moeten mensen dan hun dieren beschermen?
Ik snap wel dat ze bang zijn voor stropers maar er staat al gevangenis straf op en door niemand de gelegenheid te geven maatregelen te nemen of te verwachten dat iedereen 365 dagen per jaar dat doet, voor het geval dat, zorgt juist voor conflicten en weerstand.
Zelfde als iedere keer roepen dat het vast een hond was en weken en tientallen dode dieren later een keer je dna uitslag hebben. In Heusden werd ook geroepen nee joh vast een hond, toen iemand zei een wolf bij zijn jaarlingen gezien te hebben, vast verkeerd gezien. Wolf moest eerst door een woonwijk en op camera staan voordat het werd erkend door velen. Je zou gewoon meteen moeten informeren dat er misschien een wolf in de buurt loopt zodat mensen kunnen opstallen, nachtkralen maken etc.

Ik ben het helemaal met je eens. Inderdaad het gebrek aan transparantie en het koppig willen doordrukken door de pro-wolf mensen, vind ik zelf bijzonder storend.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:35

mysa schreef:
Verbeter de wereld maar begin met jezelf. En dat kan juist in deze contex heel veel zoden aan de dijk zetten. En het fijne is: je hoeft niet eens helemaal alles wat dierlijk is in je menu af te schaffen. Vele kleintjes maken namelijk nog steeds één grote. Kijk maar naar de economie: verwachte krimp is zes procent. En dat schijnt een absoluut drama te zijn. Als je dan bedenkt dat wanneer de hele geïndustrialiseerde wereld zijn dierlijke inname zou verminderen met 25%, dan zou dat een enorm verschil maken in dierenleed en milieuschade. En zo moeilijk kan het toch niet zijn? Een kwart minder vlees en/of zuivel?

(en oh ja, ik ben 'tegen wolven in Nederland ;))

dit dus! :j _/-\o_

Ook een rare redenering is dat het sielugh is dat de lammetjes geslacht worden (op een diervriendelijke manier, trouwens) voor menselijke consumptie, maar dat het OK is als ze afgeslacht worden door een wolf?
Wil iemand mij dit eens duiden?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:44

Nikass schreef:
Sorry dat je je zo aangevallen voelt, en nee, ik hoef geen kipfilet en ook geen karbonade.
Ik kan me zeker voorstellen dat je je zorgen maakt om de wolf. Mijn vriend fokt paarden voor de serieuze springsport. We zouden erg verdrietig zijn als er eentje door een wolf zou worden gedood.
Dat maakt niet dat ik vind dat de wolf geen bestaansrecht heeft. Dat maakt niet dat ik vind dat iedereen het recht in eigen hand mag nemen en maar afknalt wat hem in de weg loopt.
Als je mijn berichten terug leest kun je zien dat ik graag de nuance opzoek wat dat betreft.
Dus ja, ik begrijp jou best, maar niet de hypocriete berichten plaatser waar ik op reageerde.

Helemaal eens. Ik voel me ook niet aangevallen - ik zoek ook de nuance.
Ik zou het ook niet erg vinden als de wolf zo af en toe een schaap verorberde... dat gebeurt nu ook met een vos. Maar die moordpartijen, en dat er zo weinig begrip is voor de zorgen van de schapenhouders - dat vind ik wel vreemd. En er inderdaad een hoop hypocrisie.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:49

Wij hebben trouwens van onze verblijven in Canada geleerd dat het allergrootste gevaar bij grote roofdieren schuilt in het feit dat ze soms te vertrouwd worden met de mens en dus brutaal. Als dat daar gebeurt met een wolf wordt hij afgeschoten. Men maakt daar geen probleem van. Het is een slechte zaak als wolven zich meer en meer in mensenterritoria gaan vertonen, daar komen ongelukken van. Gelukkig is de bevolkingsdichtheid in Canada erg laag, en is er nog heel veel vrije ruimte voor de grote roofdieren.
Helaas heeft men dit hier nog niet door. De prowolfliga jubelt in al zijn euforie, maar in plaats daarvan zou men zich beter eens informeren bij landen waar men al eeuwen met wolven samenleeft. En de verschillen eens vergelijken met onze dichtgepropte landjes.