Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:31

tamary schreef:
Als niet alleen de veeboeren schade hebben, maar de in een buitenwijk wonende stadsmensen met wat beestjes hun minischaapjes en pony's in stukken terugvinden, of wakker worden van gillend kind dat haar pony zo terug vindt op zondagochtend, gaat er wel wat wakker worden. Bedrijven die schade oplopen is bedrijfsrisico en niet genoeg maatschappelijk draagvlak voor, want te ver van mijn bed en ze krijgen de schade toch betaald. Het is ondanks de media-aandacht nog te abstract om de politiek in actie te krijgen, want levert geen stemmen op.
Vraag is dus wat eerst komt, mensen die desnoods hun dode schapen laten verdwijnen zodat ze die wolf wel kunnen afschieten zonder consequenties, "stropers" die als vriendendienst op pad gaan of een overheid die toch eens wakker wordt en jacht wegens gevaar voor vee, etc. toestaat.

Ik ben er van overtuigd dat deze wolf ineens “ verdwijnt “.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:33

Gini schreef:
Haarbal schreef:

Zal het even duidelijker verwoorden; het was een retorische vraag als antwoord op het statement van Lelievelds onzin over het vraatpatroon aan het veulentje. ;)

Haha, en ik dacht dat het een echte vraag was. :')

Ik had al zo'n vermoeden :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:34

Pareltjes schreef:
Veehouders mogen zich misschien neerleggen bij deze ellende maar als er nog meer veulens/ponies volgen vrees ik toch een hippische opstand....

Hoe kom je er bij dat veehouders zich hierbij neerleggen? Absoluut niet.
Paarden hebben een grotere aaibaarheidsfactor en roepen andere gevoelens op bij het grote publiek.
Eén veulen dat gepakt wordt doet blijkbaar meer met de publiek opinie dan al die schapen die ondertussen zijn afgemaakt.
Count your blessings ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:35

Pareltjes schreef:

:+ En als er in de tussentijd allemaal BOA's rondlopen is het ook goed hè, want dan blijft die wolf ook wel weg.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:36

Kendra schreef:
Pareltjes schreef:

:+ En als er in de tussentijd allemaal BOA's rondlopen is het ook goed hè, want dan blijft die wolf ook wel weg.....

Is die wolf nog bang voor mensen dan?

Sansevieria

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:55

Tamary, is dat een serieuze vraag?
Kijk anders de filmpjes eens van de herder die de wolf hard schreeuwend overdag niet weg gejaagd kreeg van zijn kudde.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:57

Kendra schreef:
Pareltjes schreef:
Veehouders mogen zich misschien neerleggen bij deze ellende maar als er nog meer veulens/ponies volgen vrees ik toch een hippische opstand....

Paarden hebben een grotere aaibaarheidsfactor en roepen andere gevoelens op bij het grote publiek.
Eén veulen dat gepakt wordt doet blijkbaar meer met de publiek opinie dan al die schapen die ondertussen zijn afgemaakt.
Count your blessings ...

Vind ik ook heel erg, dat een schapenleven blijkbaar voor het gros van de mensen voor niets telt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:00

Weet niet of het al gezegd is maar laten we eerst het dna onderzoek maar afwachten, of de wolf heeft alles versleept of het was geen wolf . Heel treurig maar een wolf laat veel meer resten achter dan één pootje normaal gesproken. En waren er meerdere wolven dan hadden ze ook moeder volgens mij wel gepakt. De wolven verdoven en naar andere gebieden brengen is prima , graag enkele honderden kilometers ergens in de rimboe .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:05

Kendra schreef:
Pareltjes schreef:

Hahahahah

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:08

Kendra schreef:
Pareltjes schreef:

Count your blessings ...

Wat ik bedoel is dat veehouders beschaafder zijn dat de gemiddelde paardeneigenaar.
En ja een paard zorgt voor meer ophef dan 60 schapen. De redenering ze eindigden toch in de pan gaat minder op. Als er nog een paar paarden worden gegrepen staat de hele hippische wereld op zn kop. Als ik die wolf was zou ik wegwezen dan.

Maar vind het een uitstekend idee, BOAs voorzien van pepperspray en achter de wolven aan. ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:18

tamary schreef:
Kendra schreef:

Is die wolf nog bang voor mensen dan?

Ik hoop het voor die BOA's

LOL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:28

anjali schreef:
@DeesDaan: Waar zijn die mensen die het jainisme aanhagen die jij kent dan? Want er zijn er in Nederland vrijwel geen . Voor zover ik weet ben ik de enige niet van geboorte Indiase zelfs.En enkele Indiase expats,zakenlui die in de Randstad wonen.En zeer zeker mogen Jains wel dieren houden hoor,alleen niet voor vlees.Dus laat maar eens horen waar ze zitten want dat interesseert me wel!En een Jains zal zeker zichzelf en zijn dieren verdedigen tegen aanvallers hoor.Liefst op zo geweldloos mogelijke wijze,dat wel .

Friesland. En zij is Indiase, hij niet, dus je bent niet de enige. Tenzij ze volgens de regels leven maar niet officieel ingewijd zijn maar dat durf ik zo niet te zeggen, ze volgen het geloof in ieder geval wel. Ik wilde hun dieren iig niet meer bij mij thuis hebben omdat ze volgens het geloof niet mochten ontwormen/ontvlooien, lijkt me stug dat je dan wel een wolf mag neerknallen. Je kan je dieren ook zonder geweld beschermen en sorry maar ik geloof écht niet dat het goedgekeurd wordt als je een wolf doodschiet. Ik heb na aanleiding van dit contact destijds gezocht op het geloof (want bijzonder is het gewoon wel) en daar staat toch wel degelijk bij dat je geen huisdieren mag houden omdat je het dier beperkt in de vrijheid, nou boeit het me niet zoveel of iedereen zich daar nou aan wil houden of niet maar wat jij hier roept staat lijnrecht tegen de principes van de mensen die ik ken en dus ook met wat er te vinden is over het geloof. En als je een beetje logisch nadenkt is het ook niet goed te praten dat je dieren gaat afmaken terwijl je volgens je geloof volledig geweldloos zou moeten zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:31

Sassy schreef:
Tamary, is dat een serieuze vraag?
Kijk anders de filmpjes eens van de herder die de wolf hard schreeuwend overdag niet weg gejaagd kreeg van zijn kudde.

Meer een hoopvolle.
Maar afgezien van dat herder mogelijk niks in handen had om iets mee te kunnen doen (stok bv om zelfs maar proberen wolf te raken, ookal mag dat niet :x ), is het duidelijk dat wolf in elk geval niet onder de indruk is van mensen. In zekere zin had de herder geluk dat wolf voorkeur geeft aan schaap boven mens, want mensen rennen niet zo hard als een schaap en ze zijn makkelijker te besluipen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:32

Gevestigde wolven zwerven ook gewoon nog 50 TM 65 kilometer op nacht van hun verblijfplaats af voor voedsel zoeken. Zo lang er voedsel genoeg is in de buurt gaan ze niet ver. En eten ze vaak een ree, konijn, zwijn enz. Maar wat als dit al op is? Dan komt er meer naar makkelijk vee. En ons wild bestand in gebieden die veel bewoond zijn zijn niet zo groot meer. Leefgebied veel te klein al voor die dieren dus laat staan dat de wolf daar genoeg voedsel vandaan haalt.

Zodra er schaarste ontstaat gaan ze echt wel verder zoeken en zwerven.

Een schaap, kip, veulen, kat zijn makkelijke prooien voor een wolf. Zeker in onze maatschappij waar de dieren vaak het gevaar van wolf nooit geleerd hebben uit de natuur van mama die dit ook al heel haar leven niet kent.

Hier in Olmen België is al een kangoeroe gevangen geweest door de man wolf uit Leopoldsburg waar het voedsel wel degelijk op is. Nu heeft deze ook een vrouwtje met nest wolven. Waar eten die van?

Ook zijn er in de omgeving al verschillende paarden, jaarlingen, Shetlanders, kudde paarden uitgebroken die zo in paniek waren dat ze overal doorheen gingen. 2 dag later was de wolf bij de kangaroo geweest. En die is aangetoond omdat de wolf een zender draagt van natuur en bos waar ze kunnen volgen wat hij doet.

Wachten is op aanval kind. Want bij honger doen dieren hele gekke dingen. Kijk naar de bruine beren die een wolf doden in een dierentuin. En daar is geen honger maar stress de oorzaak geweest. Maakt dieren ook gek.

Hier staat inmiddels een stroomkast uit Duitsland geschikt voor uithouden van wolf, wild enz. En aan het afzetten met schapengaas. Moest ik toch al gaan doen omdat er ook steeds 2 wilde zwijnen door mijn lint lopen als stroom x niet op staat omdat ik thuis ben . Ook ree komt er regelmatig door lopen . Springt erover.

Vermoed dat de wolf toch eerst naar de schapen van achterbuur trekt of naar koeien met kalf buurman. Dan naar mijn mix kudde paarden. Waar er 2 gewend waren vrij te leven in Frankrijk.

We zullen het moeten doen nu met dat deze dieren er al zijn helaas en ik dat niet veranderd krijg. Dus voorzorg genomen bij huis waar mijn paarden staan.
Eerlijk gezegd hoop ik dat mijn kudde het verschil wel maken tussen een hond met goede intenties en een hond, wolf met verkeerde intenties. Maar ja dat weet je pas zeker als je ervoor komt te staan. En dan maar hopen op geen uitgebroken paarden of dode paarden op welke manier dan ook. Of ongeluk op straat door dat waar dier, mens dupe van zijn. Dat mag ik dan betalen door een wolf van de natuur.

Ik wil nog camera's bijplaatsen dat mocht het gebeuren er geen twijfel is wat het was.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 27-05-20 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:35

Wat zijn de specificaties voor die stroomklok?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:37

Sassy schreef:
Vind ik ook heel erg, dat een schapenleven blijkbaar voor het gros van de mensen voor niets telt.

Ik heb het in een eerder topic al voorspeld, als de eerste veulens/paarden sterven verandert de discussietoon vanzelf ( er waren een aantal bokkers met de mening "als je je schapen vergoed krijgt is alles toch in orde" :n ). Leden van diezelfde groep verkondigden het optimistische idee dat merries hun veulens wel konden verdedigen....

Voor de schapenhouders is het een goede zaak dat mijn mening, paarden zijn óók niet veilig zijn voor wolvenpredatie, bleek te kloppen. Ik ben er zeker van dat paardenhouders een grotere en sterkere lobbygroep zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:39

En de pennyfactor ook meer draagvlak heeft in de stad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:41

Kuggur schreef:
Sassy schreef:

Ik heb het in een eerder topic al voorspeld, als de eerste veulens/paarden sterven verandert de discussietoon vanzelf ( er waren een aantal bokkers met de mening "als je je schapen vergoed krijgt is alles toch in orde" :n ). Leden van diezelfde groep verkondigden het optimistische idee dat merries hun veulens wel konden verdedigen....

Voor de schapenhouders is het een goede zaak dat mijn mening, paarden zijn óók niet veilig zijn voor wolvenpredatie, bleek te kloppen. Ik ben er zeker van dat paardenhouders een grotere en sterkere lobbygroep zijn.

Ik heb het vanaf het begin al somber ingezien met de wolf. ervaringen in het buitenland laten al zien wat voor een ellende wolven aanrichten en dat is dan nog in gebieden die minder dichtbevolkt zijn dan Nederland. Dit gaat nog maar over 1 wolf. Wat als er straks roedels rondlopen met dit soort problematische exemplaren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:43

Ik heb deze aangeschaft en ben nog bezig met het aanpassen van mijn hekwerk om zwakke punten eruit te halen. Wat ik wel weet is dat ik deze niet aan heb staan als ik zelf buiten in de weides ben. Want denk dat ik een behoorlijke hartmassage krijg bij de klap.

https://www.agrishop.nl/voss-farming-nv ... splay.html

Ook omdat ons huis grens aan natuur maar toch ook vrij centraal bij dorp met druk verkeer voorkant huis. Achter stukje natuur.

Als de dieren uitbreken zitten ze helaas toch snel tussen de mensen. Ik heb helaas geen terrein waar mijn paarden kilometers aan een stuk kunnen gaan rennen om een wolf of te schudden wat ze normaal zouden doen. Ze komen toch x een hek tegen ook. Dan is de keuze vechten of vluchten door het hek heen. En bij blinde paniek doen ze dat.

En helaas is ons verkeer en dorp nu niet echt gewend meer dat er een kudde geschrokken paarden door het dorp komt of ree de weg overkomt al lang niet meer. Resultaat meestal een aanrijding met het dier of auto in gracht uitgeweken tot nu toe bij ree uitwijk. Laat staan tamme paarden die getraind zijn verkeer niet spannend te vinden ahum.

Dus dan maar proberen de wilde kant buiten mijn terrein te gaan houden. hoewel ik jammer vind als de andere leuke wild niet meer door tuin komt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:52

Kuggur schreef:
Sassy schreef:

Ja, kan ik me nog herinneren. Van de ene kant dieptriest, van de andere kant stemt het hoopvol dat er nu beweging in zal komen. De paardenmensen gaan dit niet pikken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:53

Pareltjes schreef:
Maar doe zelf ook iets!!! Als je weet dat zich een roofdier ophoudt in de buurt. Opstallen!!
Ook schapen paarden, kippen etc...

Ik dacht dat paarden juist zo veel mogelijk buiten moeten lopen?
Het liefst 24/7
Toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:55

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:
Maar doe zelf ook iets!!! Als je weet dat zich een roofdier ophoudt in de buurt. Opstallen!!
Ook schapen paarden, kippen etc...

Het liefst 24/7
Toch?

Dat niet alleen, maar schuilstallen/schaapskooien, etc. mag gewoon niet van onze overheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:56

NatasjavE schreef:
Het liefst 24/7
Toch?

Daar ben ik ook voor. Maar dat wordt zo langzaamaan bijna onmogelijk gemaakt door de hobby van een klein groepje rewilders.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:58

Hoge hekken mogen vaak ook niet. En zo'n stal moet je dan ook weer echt dicht maken, of iets met gaas/hekwerk waar dan frisse lucht door kan. En in de winter moet je ze dan 16 uur binnen zetten, want zolang is het donker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:08

dees_daan schreef:
anjali schreef:
@DeesDaan: Waar zijn die mensen die het jainisme aanhagen die jij kent dan? Want er zijn er in Nederland vrijwel geen . Voor zover ik weet ben ik de enige niet van geboorte Indiase zelfs.En enkele Indiase expats,zakenlui die in de Randstad wonen.En zeer zeker mogen Jains wel dieren houden hoor,alleen niet voor vlees.Dus laat maar eens horen waar ze zitten want dat interesseert me wel!En een Jains zal zeker zichzelf en zijn dieren verdedigen tegen aanvallers hoor.Liefst op zo geweldloos mogelijke wijze,dat wel .

Friesland. En zij is Indiase, hij niet, dus je bent niet de enige. Tenzij ze volgens de regels leven maar niet officieel ingewijd zijn maar dat durf ik zo niet te zeggen, ze volgen het geloof in ieder geval wel. Ik wilde hun dieren iig niet meer bij mij thuis hebben omdat ze volgens het geloof niet mochten ontwormen/ontvlooien, lijkt me stug dat je dan wel een wolf mag neerknallen. Je kan je dieren ook zonder geweld beschermen en sorry maar ik geloof écht niet dat het goedgekeurd wordt als je een wolf doodschiet. Ik heb na aanleiding van dit contact destijds gezocht op het geloof (want bijzonder is het gewoon wel) en daar staat toch wel degelijk bij dat je geen huisdieren mag houden omdat je het dier beperkt in de vrijheid, nou boeit het me niet zoveel of iedereen zich daar nou aan wil houden of niet maar wat jij hier roept staat lijnrecht tegen de principes van de mensen die ik ken en dus ook met wat er te vinden is over het geloof. En als je een beetje logisch nadenkt is het ook niet goed te praten dat je dieren gaat afmaken terwijl je volgens je geloof volledig geweldloos zou moeten zijn.

Jains in India hebben wel dieren hoor,vooral koeien ,ook paarden en vroeger zelfs olifanten. En medisch noodzakelijk behandelen zoals ontwormen en ontvlooien wordt ook gedaan.Je eigen dieren die onder jouw verantwoordelijkheid vallen gewoon laten vermoorden dat kan natuurlijk niet.Dan zou je je dus helemaal niet mogen verdedigen.Je mag mij via pb in contact brengen met die Jain die jij kent.Ik heb mijn opleiding en inwijding in Zuid-India gehad.In Shravana Belagola.