Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:
j1988 schreef:Die 'piaffe' klopt niet. Voorbeen land voor het diagonale achterbeen.
Ben benieuwd naar de totale uitwerking wanneer ze verder zijn emet hun werk in progress
j1988 schreef:Die 'piaffe' klopt niet. Voorbeen land voor het diagonale achterbeen.
Ben benieuwd naar de totale uitwerking wanneer ze verder zijn emet hun werk in progress
speurneusc schreef:j1988 schreef:Die 'piaffe' klopt niet. Voorbeen land voor het diagonale achterbeen.
wie beweert dat het filmpje een perfecte piaffe zou laten zien? het is een stukje van een paar sec. tijdens een training kom op zeg... tijdens een wedstrijd moet die perfect zijn dan mag je dat soort comments op tafel gooien. Op dit filmpje heeft dat geen enkele zin.
Bodiwi schreef:j1988 schreef:Die 'piaffe' klopt niet. Voorbeen land voor het diagonale achterbeen.
Omg. Het is een trainingsfilmpje van een paard wat duidelijk kracht mist. Iets wat je in het eerste filmpje ook al kon zien. Maar fijn te weten dat bij jou altijd alles gelijk goed gaat. Ook fijn om te weten dat Anky bereid is om door te oefenen. Misschien leert ze dan toch ooit nog om paard te rijden!
Askja schreef:Dat filmpje heb ik vaker gezien en ik heb er gemengde gevoelens bij. Waarom zou je een paard in flipsnaam achterwaarts willen laten piafferen? Het oogt een beetje kunstmatig, ook door de loops in het filmpje en de muziekkeuze.
Overigens vind ik het daarop volgende appuyement erg verkrampt ogen, alsof ie volkomen verzuurd is.
Ayasha, een LDR-feestje? Klinkt een beetje eng
Askja schreef:Een paard heeft geen 'rek- en strekoefeningen' nodig. Dat is achterhaald. Daarbij, de moderne dressuurpaarden zijn eerder te los dan te strak. In de humane sport wordt inmiddels ook veel minder gerekt en gestrekt dan in het verleden.
Ldr is feitelijk geen rekoefening. Het wordt ingezet door de ruiter, niet door het paard zelf, in tegenstelling tot in de humane sport. Een sporter kan heel goed voelen wanneer ie te ver of te lang doorstretcht. Een paard dat door de ruiter 'gevraagd' wordt te stretchen mbv stang en trens, kan dat niet/nauwelijks aangeven.
Wil je rekken en strekken met een paard, doe dan bijv. carrot stretches aan de hand, dan heeft het paard tenminste inbreng, en rekt het zover het zelf kan.
Ldr is m.i. een onfunctionele houding die kan leiden tot overbelasting, m.n. hoog- en laagcervicaal, doordat de betreffende wervels in een eindstand komen en spieren en ligamenten overrekken. Het werd destijds 'verkocht' als gymnastiseren terwijl het feitelijk ging om controle. Gelukkig laten genoeg topdressuurruiters en -trainers inmiddels zien dat het ook anders kan.
Of Anky nog zo traint, geen idee, ik hoop (en denk) het niet, ze heeft het imo niet nodig aangezien ze zo goed kan rijden dat ze die controle zonder ldr ook wel voor elkaar krijgt. Waarbij ik overigens liever over verfijning van de communicatie zou spreken. En dat zien we m.i. in het filmpje.
Wat betreft ldr bij het losrijden, 10 min vind ik nog knap lang voor een houding waarbij het paard overrekt wordt, wat mij betreft mag daar veel sneller op ingegrepen worden.
Lara_Silver schreef:Echt heftig en/of bewonderenswaardig hoe bokt nav twee filmpjes van Anky toch weer in 13 pagina's discussie kan verzanden.