Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:03

Popstra schreef:
manubres schreef:
Kijk...dit zijn futuristische initiatieven!

https://www.facebook.com/events/2127039230934381/

Yeah right, want met de neck rope worden ze ingereden en beleerd :roll:

De kans is groot van niet.

Maar er is niets mis mee om in de loop van de tijd het aantal hulpmiddelen te minimaliseren. Waarom een zweep mee, als je hem toch niet nodig hebt? Waarom sporen als je ze niet nodig hebt? En zo verder.

Dingen waar het paard niets aan heeft...... en jij niet nodig hebt, kun je prima weglaten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:12

Maar er is niets mis mee om in de loop van de tijd het aantal hulpmiddelen te minimaliseren. Waarom een zweep mee, als je hem toch niet nodig hebt? Waarom sporen als je ze niet nodig hebt? En zo verder.

Dingen waar het paard niets aan heeft...... en jij niet nodig hebt, kun je prima weglaten.[/quote]

Dan moet het ook niet uitmaken als je ze wel hebt maar niet of minimaal gebruikt en daar zit het put nou juist. Wie ben jij om uit te maken dat ik mijn zweep sporen of bit niet mag hebben terwijl ik er minimaal mee werk of niet mee werkt. Jij dwingt mij tot iets, die ik bij jullie toch ook niet? ik verbied niemand iets, maar mij wordt aan alle kanten dingen verboden.. (en ik heb het over ik en jij maar dat is even hypothetisch bedoeld.) Maar kan me best voorstellen dat iemand als Anky daar moeite mee heeft dat het op deze manier gaat, het wordt afgedwongen door een bepaalde groep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:16

speurneusc schreef:
Dan moet het ook niet uitmaken als je ze wel hebt maar niet of minimaal gebruikt en daar zit het put nou juist. Wie ben jij om uit te maken dat ik mijn zweep sporen of bit niet mag hebben terwijl ik er minimaal mee werk of niet mee werkt. Jij dwingt mij tot iets, die ik bij jullie toch ook niet? ik verbied niemand iets, maar mij wordt aan alle kanten dingen verboden.. (en ik heb het over ik en jij maar dat is even hypothetisch bedoeld.) Maar kan me best voorstellen dat iemand als Anky daar moeite mee heeft dat het op deze manier gaat, het wordt afgedwongen door een bepaalde groep.

Dat zegt Avalanche nergens.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:32

speurneusc schreef:

Het punt zit hem in het feit dat mensen denken dat ze minimaal gebruik maken van iets, bv. bit of sporen, maar dat ze in werkelijkheid het paard er de hele tijd mee lastigvallen. Dan is het wegenemen van dat hulpmiddel wel eens een goede (zelf)test. Niemand is uiteraard verplicht deel te nemen aan die competitie.
En de tijd zal leren of een dergelijke competitie een blijver is of niet en ofdat het al dan niet de huidige wedstrijden in de schaduw gaat stellen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:35

Het punt zit hem in het feit dat mensen denken dat ze minimaal gebruik maken van iets, bv. bit of sporen, maar dat ze in werkelijkheid het paard er de hele tijd mee lastigvallen. Dan is het wegenemen van dat hulpmiddel wel een seen goede (zelf)test. Niemand is uiteraard verplicht deel tenmen aan die competitie.

daar gaat ut weer, dan moet je een selftest doen. Wie ben jij om te zeggen dat ze in werkelijkheid het paard er mee lastig vallen en dus een selftest moeten doen.

Jouw paard? nee Ben je iets van die persoon waarover je die mening hebt? vast niet
Er wordt gedaan alsof degene die dat soort dingen naar voren brengen degene zijn die god zijn en alles maar mogen uitmaken hoe anderen het doen en hoe anderen iets niet moeten doen en wat ze doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:44

speurneusc schreef:
Het punt zit hem in het feit dat mensen denken dat ze minimaal gebruik maken van iets, bv. bit of sporen, maar dat ze in werkelijkheid het paard er de hele tijd mee lastigvallen. Dan is het wegenemen van dat hulpmiddel wel een seen goede (zelf)test. Niemand is uiteraard verplicht deel tenmen aan die competitie.

daar gaat ut weer, dan moet je een selftest doen. Wie ben jij om te zeggen dat ze in werkelijkheid het paard er mee lastig vallen en dus een selftest moeten doen.

Jouw paard? nee Ben je iets van die persoon waarover je die mening hebt? vast niet
Er wordt gedaan alsof degene die dat soort dingen naar voren brengen degene zijn die god zijn en alles maar mogen uitmaken hoe anderen het doen en hoe anderen iets niet moeten doen en wat ze doen.

Je hoeft echt God niet te zijn om te zien dat heel veel ruiters hun paard hinderen met hun sporen. Ogen hebben volstaat hiervoor. :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:50

speurneusc schreef:

Het gaat niet om te zeggen wat anderen moeten doen, maar om een stukje bewustwording. En de mensen die zich bewust zijn proberen dit over te brengen op een ander. Maar dat lukt niet, omdat de paardenwereld ontzettend vasthoudend en conservatief is. Ik vond al die recreatieve geitenwollensokkenideeën ook belachelijk. Bitloos? Bizar...onmogelijk. Grondwerk? Wat een onzin, als je het ook er bovenop kan oplossen, zo tijdrovend...Maar ik ben tot andere inzichten gekomen. En met een ander oog gaan kijken naar de sport. Ik kan bijna geen rijfoto zien in de dressuur of er is een mondhoek uitgerekt of er priemt een spoor in een paardenlijf. Kijk ik naar mijn eigen foto's, dan zie ik ook steeds die spoor in de buik. Momentopname?...kan...maar wel toeval dat er zoveel momentopnames zijn. Zelf ben ik ook niet heilig, zoekende naar verbeteringen. Verval soms ook in oude gewoontes, omdat het zoveel makkelijker is. Ik noem mezelf daarin dan bewust onbekwaam...maar dat is het begin...bewustwording.

Kendra

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:37

Mijn oude instructeur zei altijd: 'Een slofteugel in de handen van een onkundige ruiter is als een scheermes in de handen van een aap'.
Wat mij betreft geldt dat voor vrijwel alle hulpmiddelen. Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan, is de kans op verkeerd gebruik groot. Daarmee wil ik niet het gebruik van een slof (of sporen, of ...) goedpraten, maar wel benadrukken dat het gaat om bewustwording en inzicht in het gebruik.
Alleen maar verbieden helpt waarschijnlijk weinig. Ik vind een ruiter die z'n paard de hele tijd zit te porren ook niet per definitie paardvriendelijker dan iemand die met een stil been en een knopspoortje rijdt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:07

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:03

Uit een andere post gehaald, maar ook interessant voor hier, in gesprek met de vrouwelijke streaker (zelf actief paardrijdster geweest) van EK. Jammer alleen dat het zo lang duurt. :D

http://www.youtube.com/watch?v=eXPRxRHTDy8

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:54

Ik gun haar de views niet door op dat filmpje te klikken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:49

Ik geloof er in dat veel paarden het leuk vinden om te werken/sporten. Sommigen staan vast liever te eten in de wei, je hebt immers ook mensen die liever een uitkering trekken dan qerken en niets doen aan sport. Maar dat is de minderheid. Volgens mij voelt elk organisme zich liever nuttig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:13

Off topic: daarom geloof ik ook niets van "dat mensen het liefst een uitkering trekken", afgezien van het feit dat het zo gewoon niet werkt in Nederland.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:01

Janneke2 schreef:
Off topic: daarom geloof ik ook niets van "dat mensen het liefst een uitkering trekken", afgezien van het feit dat het zo gewoon niet werkt in Nederland.

Ik zou ze niet graag de kost geven, er is nog steeds een behoorlijke groep waar dat nog steeds zo werkt in Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:14

Oh ja?

Als jij die mensen kent: spreek de sociale dienst/ de wethouder er op aan.
En zit de gemeenteraad achter de vodden.

(Accoord: er zijn totaal onbemiddelbare mensen, en regelmatig maakt de wethouder dan de keuze om van die mensen dan maar gewoon "hun dossier onder in de kast te leggen".
Maar dat is dan een goed betaald circuit dat een besluit neemt om nul komma nop in bijstandsmoeders etc te investeren.
Different koek dan dat "die mensen het zelf zo graag willen".
Maar dat roddelt minder fijn.)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:25

Janneke2 schreef:
Oh ja?

Als jij die mensen kent: spreek de sociale dienst/ de wethouder er op aan.
En zit de gemeenteraad achter de vodden.

(Accoord: er zijn totaal onbemiddelbare mensen, en regelmatig maakt de wethouder dan de keuze om van die mensen dan maar gewoon "hun dossier onder in de kast te leggen".
Maar dat is dan een goed betaald circuit dat een besluit neemt om nul komma nop in bijstandsmoeders etc te investeren.
Different koek dan dat "die mensen het zelf zo graag willen".
Maar dat roddelt minder fijn.)

Ik doel inderdaad op de beroepswerkelozen oftewel onbemiddelbaar. Waarom de gemeenteraad, wethouder of sociale dienst achter de vodden zitten? Als iemand echt niet aan het werk wil zit ik er niet op te wachten om die persoon aan het werk te zetten, komt niets van terecht en geeft alleen maar veel ergernis.

Als je sollicitatiebrieven krijgt waar van af druipt: " alles goed als je mij maar niet op gesprek vraagt" wat moet je dan met zulke mensen? Ik benijd deze onbemiddelbare groep zeker niet, laat dat duidelijk zijn maar dat ik ze niet graag de kost zou geven vanwege het grote aantal (wat zelden of nooit naar buiten komt) is zeker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:39

Er zullen altijd meer mensen zijn die een baan willen/zouden kunnen hebben dan dat er werk is, iets met basisregel kapitalisme om arbeid goedkoop te houden.

En er zitten zeker ook mensen in de bijstand die in wia/wajong thuis horen, "foutje" uwv of na scheiding niet in aanmerking komen voor zo'n regeling. Mensen die een andere zinvolle levensinvulling hebben dan een betaalde baan, een groep die dit erft van de ouders (en daarmee ook een stuk basis mist om al aan het werk te komen ookal willen ze wel) en een groep die om wat voor reden dan ook zo recalcitrant geworden is dat ze geen reden meer zien om er uit te komen. De rest kan je verdelen tussen : wil een werkgever niet hebben (leeftijd bv) en komt er wel uit op bv combi baantje en onderneming. Overheid moet zich diep schamen voor de oorzaken ipv deze groep te vercriminaliseren en als boeman te misbruiken om de wel werk hebbende mensen angst aan te jagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:47

sallandval schreef:
Ik geloof er in dat veel paarden het leuk vinden om te werken/sporten. Sommigen staan vast liever te eten in de wei, je hebt immers ook mensen die liever een uitkering trekken dan qerken en niets doen aan sport. Maar dat is de minderheid. Volgens mij voelt elk organisme zich liever nuttig.

Een dier heeft echt geen idee of dat wat het doet nuttig is of niet.

De zwaluw die insecten eet beseft echt niet dat het nuttig is. Het paard die een dressuurproef loopt snapt het doel niet maar doet gewoon wat aangeleerd is.