Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:39

Je krijgt vaak oplaaiende discussies als er door middel van dieren geld verdiend moet worden en het dus een bedrijfsmatige activiteit wordt.

Naast dat manegepaarden hun voer en bedding terug moeten verdienen, dragen [b]zij[b]ook de zakelijke kosten zoals:
Hypotheek, leningen, salarissen, btw, vergunningen, verzekeringen, inventaris (tractoren, kruiwagens, boxen, omheining, springmateriaal, trailers, harnachement) dierenartsen enzovoort.
Een manege gevestigd in hartje hoofdstad betaald waarschijnlijk de hoofdprijs voor de lokatie.
Dat moet je maar willen.

In mijn ogen is de stad geen plaats voor een kuddedier.
Deze ondernemer heeft geaccepteerd dat zijn werknemers niet meer in hun basisbehoefte worden voorzien. Een manege met weidegang voldoet tenminste nog aan het graasgedrag.

Ik vind dat filmpje van het ochtendritueel meer iets hebben van gevangenen die even gelucht worden. Dat ze de hele nacht daar hebben mogen staan spreekt dit filmpje tegen.

Tot slot geldt hier helaas ook, zolang er betalende klanten zijn die hier niets van zeggen blijft het bestaan.
Zitten er geen insiders op bokt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:24

Loretta: ik heb geen idee waar deze club uiteindelijk naartoe wil, wat hun denkbeelden exact zijn of wat dan ook. Het maakt mij niet zo veel uit wie ze zijn, wat ze doen, wat ze allemaal willen.

Ik vind het eerlijk om het per geval te bekijken. En wie zegt dat een locatie als een Hollandsche Manege niet echt geschikt is voor het 24/7/365 huisvesten van paarden, die heeft imo gewoon gelijk.

Zouden ze hierna gaan roepen dat paarden die 24/7 buiten staan, in de zomer zonder schaduw, in de winter zonder genoeg ruwvoer in de modder....dan ben ik het ook met ze eens.

Op het moment dat ze gaan beweren dat paarden die wèl (in mijn beleving) paardvriendelijk genoeg erbij staan, op die plek weg moeten....dan ben ik het niet met ze eens. Maar om nu al er tegenin te gaan omdat ze misschien ooit wel een keer te ver gaan....dat kan ik heus begrijpen, maar voor mezelf sta ik daar niet achter en ik denk dat het voor meer mensen zo werkt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:58

pmarena schreef:
Loretta: ik heb geen idee waar deze club uiteindelijk naartoe wil, wat hun denkbeelden exact zijn of wat dan ook. Het maakt mij niet zo veel uit wie ze zijn, wat ze doen, wat ze allemaal willen.

Ik vind het eerlijk om het per geval te bekijken. En wie zegt dat een locatie als een Hollandsche Manege niet echt geschikt is voor het 24/7/365 huisvesten van paarden, die heeft imo gewoon gelijk.

Zouden ze hierna gaan roepen dat paarden die 24/7 buiten staan, in de zomer zonder schaduw, in de winter zonder genoeg ruwvoer in de modder....dan ben ik het ook met ze eens.

Op het moment dat ze gaan beweren dat paarden die wèl (in mijn beleving) paardvriendelijk genoeg erbij staan, op die plek weg moeten....dan ben ik het niet met ze eens. Maar om nu al er tegenin te gaan omdat ze misschien ooit wel een keer te ver gaan....dat kan ik heus begrijpen, maar voor mezelf sta ik daar niet achter en ik denk dat het voor meer mensen zo werkt.

Mee eens ga niet nu al er tegen in omdat er ooit misschien een keer iets is waar ik het niet mee eens ben

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:37

pmarena schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens.
Het zal me een worst zijn wie de boodschap brengt, paarden in stands kán gewoon niet meer anno 2019, ook niet als het toevallig een heel mooi gebouw is.
Tegen de tijd dat ze komen met dingen waar in het niet mee eens ben ga ik dáár tegenin, niet tegen alles wat iemand waar ik het misschien niet mee eens zou kunnen gaan zijn toevallig zegt.

Verandering vanuit de sector kan je lang wachten denk ik. Wat je gewend bent houd je in principe zo, totdat er van buitenaf opeens iemand komt die een lichtje doet branden.

Boeren met kistkalveren vonden ongetwijfeld ook dat ze niets fout deden, maar dat vinden we nu ook niet meer ok.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:10

julius_juut schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal mee eens.
Het zal me een worst zijn wie de boodschap brengt, paarden in stands kán gewoon niet meer anno 2019, ook niet als het toevallig een heel mooi gebouw is.
Tegen de tijd dat ze komen met dingen waar in het niet mee eens ben ga ik dáár tegenin, niet tegen alles wat iemand waar ik het misschien niet mee eens zou kunnen gaan zijn toevallig zegt.

Verandering vanuit de sector kan je lang wachten denk ik. Wat je gewend bent houd je in principe zo, totdat er van buitenaf opeens iemand komt die een lichtje doet branden.

Boeren met kistkalveren vonden ongetwijfeld ook dat ze niets fout deden, maar dat vinden we nu ook niet meer ok.

De stands worden nu dus net op dit moment verbouwd. Als je de berichtgeving hebt gevolgd dan was dat al veel langer het plan maar werd dat tegen gehouden omdat het een monumentaal pand was. Nu het eindelijk zover is dat de stands eruit gaan is het onderwerp van stands een beetje mosterd na de maaltijd.

De laatste jaren is er al gigantisch veel vooruitgang geboekt vanuit de sector. Zaken die vroeger heel normaal waren zijn nu uitwassen. Ik zeg niet dat deze manege verre van ideaal is. Maar als je het hele topic hebt gelezen dan is ook wel duidelijk dat Dier&Recht onwaarheden heeft verspreid. Ik vind het altijd jammer dat dit soort punten altijd door organisaties benoemd worden die door de jaren heen al hebben bewezen het niet nauw met de waarheid te nemen.

Nogmaals deze manege is niet ideaal, maar het is wel belangrijk dat iemand die zaken benoemd die verbeterd kunnen worden zich aan de feiten houdt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:30

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Dat is ook zo uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.

Nou moet je ophouden.....

Bizarre denkbeelden?
Bizar is hoe er NU omgegaan wordt met dieren. Dat zij het dier als 'gebruiksvoorwerp' helemaal willen uitbannen op zich niet vreemd in een wereld waar we noch qua voedsel, noch qua vervoer afhankelijk zijn van dieren.
Ergens zou het dus nobel zijn dieren hun vrijheid terug te geven, zeker wanneer je kijkt hoe de mens al zijn kansen verspeelt heeft.

Ik heb ook paarden... en geef ze een heel vrij leven, maar kan me voorstellen dat ik er hierna niet meer aan begin. Ergens vind ik het paard gewoon horen waar die hoort: in het wild.
Teveel mensen gaan te slecht met paarden om.... dat krijg je bijna niet goed.

Het is op zich een heel nobel streven om dieren hun vrijheid terug te geven,maar alleen als die vrijheid iets goeds zou zijn. De realiteit is een stuk minder nobel, namelijk dat het paard in het wild niet overleeft en dus uitsterft. Het is dus niet zo nobel om alle paarden een wisse dood in te sturen door ze vrij te laten.
En 'de mens' heeft zijn kansen verspeeld? Welke kansen precies en welke mens bedoel je? Bedoel je de mens in globale zin, dus ook die elders leven of alleen bij jou in de buurt? Je moet wel een beetje duidelijker maken wat je bedoelt met die vage kreten.

Mazida

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:33

De natuur is heel mooi, maar ook ontzettend wreed. Het is geen Bambi of Lion King zoals veel mensen denken :') . Alle dieren terug naar de natuur kan natuurlijk nooit. Daarom is er een belangrijk verschil in dierenrechten en dierenwelzijn. Bij dierenwelzijn gaat het er om om dieren een zo goed leven te geven, een goed welzijn. Dat kan ook in gevangenschap. Bij dierenrechten gaat het erom dat een dier niet meer wordt gebruikt, dus niet voor melk, vlees, eieren, maar ook niet als gezelschapsdier, rijdier of lastdier. Dierenrechtenactvisten zijn bijvoorbeeld tegen de veehouderij als geheel, ook bioboeren doen het in hun ogen slecht, zelfs als de varkens buiten komen, lekker in het stro liggen of een modderbad kunnen nemen. In hun ogen mag het varken daar niet voor worden gebruikt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:38

Onze paarden zijn uit gebruiks dieren voortgekomen. Trek- last- of rijpaarden. Gewoon omdat er niks anders was.
Het zijn geen gedomesticeerde wilde dieren. Het zijn diëten die al honderden jaren door mensen worden gefokt
Er is heel weinig natuurlijks aan onze paarden. Het zijn dieren, ja, dat wel. Dieren waar je heel goed voor moet zorgen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:43

rien10 schreef:
Onze paarden zijn uit gebruiks dieren voortgekomen. Trek- last- of rijpaarden. Gewoon omdat er niks anders was.
Het zijn geen gedomesticeerde wilde dieren. Het zijn diëten die al honderden jaren door mensen worden gefokt
Er is heel weinig natuurlijks aan onze paarden. Het zijn dieren, ja, dat wel. Dieren waar je heel goed voor moet zorgen.

Domesticeren is wilde dieren door jaren heen selectief fokken om een 'huis'dier te krijgen. Een paard is een gedomesticeerd dier

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:44

Ok. Laat ik het anders stellen. Paarden zoals wij ze kennen zijn niet natuurlijk. Het zijn (afstammingen van) gebruiks dieren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:56

Mijn paarden zouden zich binnen een week verschrikt afvragen waar de schuilstal is, waarom niemand hun vitamientjes brengt of hun hoefjes bekapt etc. Zelfs de tandarts zouden ze wel gaan missen want eten met haken op je tanden doet verdomde zeer. Buikpijn/mager want niet ontwormd. Niemand om scheve werveltjes recht te zetten...

Nee de vrije natuur is zo leuk nog niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:58

Mazida schreef:
De natuur is heel mooi, maar ook ontzettend wreed. Het is geen Bambi of Lion King zoals veel mensen denken :') . Alle dieren terug naar de natuur kan natuurlijk nooit. Daarom is er een belangrijk verschil in dierenrechten en dierenwelzijn. Bij dierenwelzijn gaat het er om om dieren een zo goed leven te geven, een goed welzijn. Dat kan ook in gevangenschap. Bij dierenrechten gaat het erom dat een dier niet meer wordt gebruikt, dus niet voor melk, vlees, eieren, maar ook niet als gezelschapsdier, rijdier of lastdier. Dierenrechtenactvisten zijn bijvoorbeeld tegen de veehouderij als geheel, ook bioboeren doen het in hun ogen slecht, zelfs als de varkens buiten komen, lekker in het stro liggen of een modderbad kunnen nemen. In hun ogen mag het varken daar niet voor worden gebruikt.

Dat is heel mooi samengevat wat het hele probleem is met deze dierenrechtenorganisaties. Ze staan volledig voor dierenrechten en het gaat hun niet om het welzijn maar strijden voor een disney wereldbeeld. Dat is dan ook de reden dat ik meer voor dierenwelzijn ben. Daarbij geloof ik dat je weinig bereikt door gelijk de messen te slijpen met dit soort camera acties en allerlei vijandige toestanden. Daarnaast moet je niet vergeten dat er in de paardenwereld al heel veel verbeterd is doordat de meeste paardenliefhebbers hart voor paarden hebben. Zaken als stands zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam geworden. Maar om nog een probleem te maken van de stands precies op het moment dat die omgebouwd worden tot stallen zoals D&R doet vind ik echt mosterd na de maaltijd.

Deze manege is niet ideaal en ze worden ook enorm op allerlei fronten tegengewerkt met het verwezenlijken van verbeteringen mbt dierenwelzijn. Die beruchte stands hadden al veel eerder aangepast kunnen worden maar door dat het een monumentaal pand is was dat niet mogelijk. Daarnaast beschikken ze over een kleine paddock die ze niet mogen gebruiken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:43

rien10 schreef:

Inderdaad. De meeste van onze huisdierpaarden zijn helemaal geen wilde dieren. Net zo min als onze schoothondjes etc. Uiteraard is een adequate en voor hen geschikte verzorging wel heel belangrijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:35

anjali schreef:
rien10 schreef:

Inderdaad. De meeste van onze huisdierpaarden zijn helemaal geen wilde dieren. Net zo min als onze schoothondjes etc. Uiteraard is een adequate en voor hen geschikte verzorging wel heel belangrijk.

Wanneer je de mensen die tegen het houden van paarden, dierentuinen en zelfs huisdieren zijn hun zin zou geven. Dan zouden er gigantisch veel diersoorten en rassen volledig uitsterven. Dat is voor mij gewoon de reden om zeer en dan ook zeer kritisch tegenover dierenrechtenorganisaties te staan. Ruimte voor verbetering is er natuurlijk wel. Maar dit soort clubs laten keer op keer zien dat ze alles overdrijven en alleen maar uit zijn op stennis schoopen. Wanneer je ontdekt waar ze werkelijk voor staan dan zie je dat veel van hun ideen gewoon kinderlijk zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:42

Jeetje wordt het niet eens tijd om een eigen topic te openen?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:34

Jennyj01 schreef:
Jeetje wordt het niet eens tijd om een eigen topic te openen?

Daar gaat dit topic toch ook over?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:10

Nou het door gaan over complot theorieën over dieren recht organisaties lijkt het topic wel te over heersen

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:21

@Amber_anne: Complottheorieën, je bedoelt gewoon feitelijkheden die je overal op internet vindt? Als je een beetje Googlet, dan zie je dat Dier & Recht is gelieerd aan Wakker Dier, de Partij voor de Dieren, Animal Rights, de Faunabescherming enz. Het zijn gewoon allemaal dezelfde clubjes en het gros komt er openlijk voor uit af te willen van het dier als gebruiksdier. Via Google vind je ook dat Tweede Kamerlid Esther Ouwehands van de Partij voor de Dieren stalinbraken aanmoedigt. Dus hoezo complotten?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:36

Enige wat ik lees is blablabla.

Kunnen we aub inderdaad niet meer hierover doorgaan?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:41

Dan lees je het toch lekker niet Onali. Dier & Recht zwengelt deze discussie aan, dus ik snap niet waarom er niks over de beweegredenen van Dier & Recht mag worden gezegd? Zeker niet als filmpjes e.d. worden gemanipuleerd? Je mag dus wel alles zeggen over de Hollandsche Manege, maar niets over Dier & Recht en andere activistenclubjes, terwijl hét daar ook over gaat :') ? Wie ben jij om at te bepalen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:45

Nou die beweegredenen zijn al tig keer onder de microscoop gelegd.

Maar dat er dus nog steeds 50 paarden niet de basisverzorging krijgen kan jullie blijkbaar geen moer interesseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:05

Onali schreef:
Nou die beweegredenen zijn al tig keer onder de microscoop gelegd.

Maar dat er dus nog steeds 50 paarden niet de basisverzorging krijgen kan jullie blijkbaar geen moer interesseren.

De meesten zijn het eens dat de stalling niet meer voldoet aan de huidige inzichten, maar zijn het niet eens met de onderliggende motivatie van de boodschapper en al helemaal niet met de oplossingen die zij aandragen. Ipv helpen is enkel blokkeren van verbeteringen de oproep. En eigenlijk al opzichzelf een logische actie, want als de manege wel hulp en ruimte krijgt om te verbeteren zijn zij hun reden van bestaan kwijt.

Alles bij elkaar kunnen we het wel met de basis bewering eens zijn dat deze manier van paarden houden niet meer van deze tijd is, maar zowel de oplossingen als de onderliggende lange termijn visie zijn niet te verenigen met die van de sector zelf.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:18

Maar de ellenlange berichten over dat ze de paardensector kapot willen maken en dat we ze niet moeten steunen omdat ze ons ooit ook komen pakken zijn ondertussen wel gezien.
(Dit vind ik trouwens loze theorieën want we weten niet of dit gaat gebeuren)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:14

Jullie hebben wel gezien dat er ook een soortgelijke manege geopend is door HM Maxi.

Weer triest! Het gaat de meeste mensen in dit topic niet om DR organisaties te steunen, wat dat dan betreft is het misschien beter een nieuw topic te openen.

Het gaat erom dat - in het belang van de werkdieren én in deze tijd - een buitenruimte bedacht had kunnen worden, waardoor de paarden in hun vrije tijd konden rondscharrelen zoals paarden nou eenmaal plachten te doen.

Zelfs op een klein stukje kunnen de paarden (voordat we daar weer over discussiëren: in selectieve groepjes ) een paar uurtjes zich dan weer mentaal opladen.

Het zal arbeidsintensiever zijn voor de mensen telkens de paarden te moeten wisselen, mijn mening is dat dit één van de redenen is waarom helaas voor een statische kale saaie paddock wordt gekozen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:34

Onali schreef:

Dat is dus pertinent niet waar, maar dat moet ook steeds weer herhaald worden, we mogen dus alleen deze manege bashen, maar niks over d&r zeggen blijkbaar