Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:32

Cowboy55 schreef:
Myrth97 schreef:
<KNIP>
Bij ons hetzelfde. Advies van pensionhouder: niet weggaan als je niet weg hoeft. Conclusie van de mensen: het is een selectie dus we moeten wel...
<KNIP>

_O- _O- _O-

Waar is die selectie dan in Godshemelsnaam voor? Wereldkampioenschap? Olympische Spelen? Wereld Ruiterspelen? Sponsoren die in je nek staan te hijgen? Miljoenen die op het spel staan? Een wereldwijde reclamecampagne die strandt als deze mensen niet op de selectie verschijnen?

Man man man, kansloos dit zeg.......
er zijn nu eenmaal ook mensen die zeer gedreven zijn. Niks mis mee.

Amber_anne

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:51

Weinig wat je er aan kan doen als het je buren zijn maar asociaal vind ik het wel om naar een plek te gaan met zoveel paarden uit verschillende plekken

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:55

Hier contact gehad met onze DA , zij gaf aan dat zij niet meer influenza gevallen heeft dan voor gaande jaren! Wij wonen niet in het zuiden maar in het Noorden (buurt van Hoogeveen). Ook gaf zij aan niet extra te gaan enten! Waarschijnlijk ent je dan weer niet de juiste coctail variant die nu in het zuiden schijnt te heersen! Maar ook daar geven dierenartsen aan niet meer influenza gevallen te zien!

Elk jaar zijn er influenza uitbraken net als bij de mens (hoorde het gister toevallig opt nieuws)

Haar advies was: doe lekker je ding, jullie hebben gezonde paarden en laat je niet gek maken door de
media!

Komt nog bij dat de KNHS geen negatief advies geeft wbt evenementen/wedstrijden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:59

Nee maar om daarvoor nou op de KNHS af te gaan....die zijn nooit de eerste met zo'n advies.

Wij doen wel de normale dingen. Iedereen bij ons op stal trouwens.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:19

Nou ja ik neem aan dat als er echt stront aan de knikker is , dat zij daar ook wel melding van zullen maken!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:21

Waarom niet? Lijkt me dat juist de pensionhouder dat wel kan bepalen.[/quote]

Lijkt mij ook. Bij ons zou de stal sowieso 14 dagen op slot gaan. Niemand er in of er uit.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:04

Ladyson schreef:
Mijn paard heeft het mogelijk, maar het zou ook goed een ander virus kunnen zijn. Dierenarts is vandaag geweest. Betreft Zuid-Holland.

Ik ga er ondertussen vanuit dat mijn paard het niet heeft. Wat dan wel is alleen ook nog niet duidelijk. De symptomen dikke benen, geen eetlust en hoge koorts blijven bij haar tot nu toe uit. Ze knapt echter ook nog niet op met antibiotica dus op iets bacterieels kan ik het ook nog niet gooien. Mochten de andere influenza symptomen toch nog komen, laat ik het uiteraard in het topic even weten!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:51

KarinLF schreef:
Hier contact gehad met onze DA , zij gaf aan dat zij niet meer influenza gevallen heeft dan voor gaande jaren! Wij wonen niet in het zuiden maar in het Noorden (buurt van Hoogeveen). Ook gaf zij aan niet extra te gaan enten! Waarschijnlijk ent je dan weer niet de juiste coctail variant die nu in het zuiden schijnt te heersen! Maar ook daar geven dierenartsen aan niet meer influenza gevallen te zien!

Elk jaar zijn er influenza uitbraken net als bij de mens (hoorde het gister toevallig opt nieuws)

Haar advies was: doe lekker je ding, jullie hebben gezonde paarden en laat je niet gek maken door de
media!

Wat een bijzondere mening van een veearts. Faculteit Utrecht brengt de gevallen landelijk in kaart. Waarom zou je daar als op zich zelf staande veearts tegen in gaan alleen omdat jij steld niet meer gevallen dan anders te hebben? Dat zegt niets over uitbraken elders. Vind dat behoorlijk discutabel. Het lijkt me dat de neuzen toch wel de zelfde kant op zouden moeten staan om te proberen de epidemie niet verder uit te laten breiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:40

KarinLF schreef:

media!

Citaat:
Wat een bijzondere mening van een veearts. Faculteit Utrecht brengt de gevallen landelijk in kaart. Waarom zou je daar als op zich zelf staande veearts tegen in gaan alleen omdat jij steld niet meer gevallen dan anders te hebben? Dat zegt niets over uitbraken elders. Vind dat behoorlijk discutabel. Het lijkt me dat de neuzen toch wel de zelfde kant op zouden moeten staan om te proberen de epidemie niet verder uit te laten breiden.

Mij ontgaat van alles - ik lees niets dat discutabel is.
* Een DA in het noorden des lands stelt niet meer influenza te zien dan anders.
Dit lijkt mij een feit en geen mening.
Als Drenth deel ik deze waarneming.
(Uiteraard en helaas kan het morgen anders zijn, maar we spreken nu over de feiten van vandaag.)

*'Als je nu ent, ent je met een andere cocktail dan wat in het zuiden heerst' lijkt mij de waarheid als een koe.
In het zuiden is de ervaring dat 'de nieuwe stam' van het virus door de 'oude' cocktail heen breekt na een maand of zes. -
Opnieuw enten 'bij grote infectiedruk' kan dan verstandig zijn. Momenteel is er geen grote infectiedruk in het noorden.

En heel goed als 'Utrecht' de zaak in kaart brengt, maar ik zie geen kaartje van "zoveel influenza gemeld door een DA in plaats X". Wel brave achtergrondinformatie.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:34

DatBenIkNou schreef:
Het lijkt me dat de neuzen toch wel de zelfde kant op zouden moeten staan om te proberen de epidemie niet verder uit te laten breiden.

Is er sprake van een epidemie dan? Dat er wat meer griepgevallen zijn dan gebruikelijk, wil niet zeggen dat er sprake is van een epidemie.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:26

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:36

tsja bij een uitbraak op 1 stal met 120 paarden heb je meer gevallen dan op de stal van dorpsgenoot aan andere kant van het land met 4 paarden...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:59

DatBenIkNou schreef:
Nee daar heb je gelijk in inderdaad. Het is nog geen epidemie maar meer uitbraken dan normaal. Laten we dat vooral zo proberen te houden toch?
https://www.uu.nl/nieuws/influenza-bij- ... -nederland

En dat is dus het moment waarop het wat mij betreft ‘eng’ wordt: als ‘we’ ergens voor moeten gaan zorgen.

Point in case: ik weet van iemand die een paard heeft staan bij een stalling waar influenza voor komt op het moment. Die persoon wil het paard op zeer korte termijn verhuizen naar een andere stalling. Iemand vertelt deze persoon dat ze wellicht niet welkom zal zijn bij de nieuwe stalling als ze nu van een ‘influenzastalling’ komt. Reactie: “Ja daag, ik ga ze natuurlijk niet vertellen van welke stalling ik gekomen ben. Ik zeg wel dat het paard nu gewoon aan huis staat”.

Levend (nog wel) voorbeeld van waar ‘we’ toe in staat zijn. Wordt ik heel zenuwachtig van, van hoe ‘we’ soms handelen in dit soort situaties.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:33

Hoe moet dit dan gereguleerd worden dan Cowboy 55? De registratie van paarden is al zozo.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:59

die persoon moet aangesproken worden op haar gedrag door degene die er vanaf weten. mensen moeten ook weer meer op hun eigen normen en waarden gewezen worden en dat mag best vanuit de sociale kring. dus cowboy als jij er weet van hebt, hoezo spreek je die persoon dan niet aan?

het lijkt mij voor de sector niet wenselijk als wij, cq de staat of sectoren zelf van alles gaan beslissen, want dat kan nog wel een s de doodsteek zijn voor de paardensector mbt de hobbykant daarvan. dat is al goed te zien wat er in het verleden bij de schapen, geiten, rundvee etc is gebeurd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:59

...er is geen meldplicht.

In de humane geneeskunde is die er wel, en zijn er meen ik 3 types. Een kennis van mij werd van tbc verdacht en dat is de zwaarste variant. - de inspectie ontvangt jouw naam en adres en ze werd een tijd een soort van " gevangen" gezet - met allerlei luxe in het ziekenhuis.
Namen en adressen van patiënten komen nooit openbaar.

Je zou kunnen denken aan een lijst 'deze DA praktijken hebben de laatste tijd influenza /droes/ rhino / etc gezien'.

En het advies aan stalhouders: altijd bij een mogelijke nieuwe klant vragen waar t dier nu staat, en in tijden van epidemie de collega bellen. ("Er komt een paard van jou mijn kant op, heb jij momenteel influenza...?")

Een paar jaar terug ging er bij ons een paard van het erf tijdens een epidemie.
De stalbaas zei tegen de eigenaar :"Vraag goed na of je welkom bent. Zo nee blijf je gewoon hier staan, dat lossen we wel op. Maar ik houd mij wel aan de regels : als je van het erf bent, wil ik je niet meer terug. - (Om vervolgens een gekke bek te trekken: Ja, over een half jaar heel graag!)"

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:18

NenaC schreef:
die persoon moet aangesproken worden op haar gedrag door degene die er vanaf weten. mensen moeten ook weer meer op hun eigen normen en waarden gewezen worden en dat mag best vanuit de sociale kring. dus cowboy als jij er weet van hebt, hoezo spreek je die persoon dan niet aan?

<KNIP>

Wie zegt dat ik dat niet al gedaan heb? Had overigens net zoveel effect als een mug met 100 km/uur tegen de reet van een olifant aan schieten......

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:19

swartbeessie schreef:
Hoe moet dit dan gereguleerd worden dan Cowboy 55? De registratie van paarden is al zozo.

Ik heb geen flauw idee. Ik heb alleen weinig vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van dombo's en/of mensen zonder moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:12

Cowboy55 schreef:
NenaC schreef:

<KNIP>

Wie zegt dat ik dat niet al gedaan heb? Had overigens net zoveel effect als een mug met 100 km/uur tegen de reet van een olifant aan schieten......

Excuus, ik had het zo begrepen. Top dat je degene erop aangesproken hebt, had ik ook gedaan. Kan de bestaande stalhouder richting de nieuwe stalhouder niet iets betekenen? Het blijft een moeilijk iets.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:18

Hier nu bij een stal een dorp verderop waarschijnlijk influenza. Komt t toch wel erg dichtbij. 1 wedstrijd is inmiddels afgelast. Rest gaat gewoon door...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:51

Zojuist mijn dierenarts uitgebreid hierover gesproken. Zijn mening is dat paardenkliniek venlo het erg opgeblazen heeft en t mooi in de media gebracht heeft.

Hij had ook wel enkele gevallen gehad, maar die 200 gevallen zegt hij is ook niet ongebruikelijk. Hij sprak over 2 stallen in de omgeving van venlo waar het was vastgesteld maar dat was voornamelijk bij jaarlingen/jonge paarden. Dat zijn er gewoon heel veel hier (grote fokstal) en dan zit je al snel aan de 200 omdat die niet gevaccineerd waren.

Wbt de bescherming van het vaccin zei hij dat de duurde vaccins (oa proteqFlu) echt wel tot een jaar bescherming bieden en dat elk half jaar vaccineren overbodig is.

Aldus mijn dierenarts.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:13

Ik vind dat een dierenarts enkel voor zichzelf zou moeten praten! Dat hij de ervaring niet deelt, wil niet zeggen dat het overdreven is. Ook betreft het extra enten, ik vind het nogal een uitspraak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:20

DatBenIkNou schreef:
Ik vind dat een dierenarts enkel voor zichzelf zou moeten praten! Dat hij de ervaring niet deelt, wil niet zeggen dat het overdreven is. Ook betreft het extra enten, ik vind het nogal een uitspraak.

Wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:52

DatBenIkNou schreef:

Vind ik ook. En ik neem aan dat ze het in Utrecht goed in beeld hebben.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:00

die mening heeft niet alleen de dierenarts van maartje1990. de praktijk heeft het wel een beetje opgeblazen. en een beetje relativeren mag ook wel.