Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:34

Citaat:
En qua natuurbeleving kan ik het alleen maar met je eens zijn. "Nature is cruel". Natuur is niet alleen maar schoonheid. De natuur is wreed. En dat wordt door mensen en hun innerlijke zorg/boeren gevoel niet zo geaccepteerd.

Voor de OVP vind ik dat ook niet zo gek.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:34

JewEmm schreef:
@Kendra, ja. Dat is met alle natuurbeheer zo. Overal waar grazers ingezet worden is dat voor natuurbeheer en het creeren van een meer open systeem. Met maaien krijg je lang niet hetzelfde effect.

Dat klopt - dat zie je op meer plekken. Maar de hoeveelheid grazers is dan wel een dingetje... want er is een afname van de biodiversiteit in het gebied en dat kan niet de bedoeling zijn. Op de meeste plekken wordt dan ook beheerd en beheerst door dieren in/uit het gebied te plaatsen, zodat een (kunstmatig) evenwicht blijft bestaan. Daar is het bij de OVP misgegaan, dat men denkt dat er een ecosysteem ontstaat. Dat kan natuurlijk nooit als je geen natuurlijke vijanden hebt voor de grote grazers. Dan is honger (die ontstaat door de beperkte oppervlakte) de enige natuurlijke vijand.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:35

Cowgirl schreef:
Citaat:
En qua natuurbeleving kan ik het alleen maar met je eens zijn. "Nature is cruel". Natuur is niet alleen maar schoonheid. De natuur is wreed. En dat wordt door mensen en hun innerlijke zorg/boeren gevoel niet zo geaccepteerd.

Voor de OVP vind ik dat ook niet zo gek.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:39

@Kendra zie het bericht van mij op pagina 12. Het is eigenlijk voor alle systemen zo dat (grote) grazers in aantallen worden bepaald door de hoeveelheid voedselbeschikbaarheid (of de afwezigheid ervan), in plaats van door predatie.
En voor de andere gebieden in Nederland is het zo dat de meeste gebieden veel te klein zijn om een populatie in stand te houden. In onder andere de OVP kan het wel, maar in die andere gebieden moet er wel verplaatst worden.
Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het even hierbij. Mijn werk heeft even wat aandacht nodig.

@Kendra en Cowgirl: waarom voor andere gebieden waar dezelfde principes werken dan wel?

onpaard

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:49

Tranen rollen over mijn wangen bij het zien van al het dierenleed daar. Niks natuur maar weer de mens die het heeft verkloot. Hoe kan je nou zoveel beesten bij elkaar houden zonder voer, zonder dat ze kunnen verder trekken. Kansloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:50

JewEmm schreef:
Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het even hierbij. Mijn werk heeft even wat aandacht nodig.

Dat is vast geen straf, want als dit je vakgebied is heb je een heel boeiend beroep. :D

Bedankt in ieder geval. Vond t interessant om te lezen. :j

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:53

Maar is het nu zo dat de dieren in verschillende gedeeltes “opgesloten” zitten? Of hoe zit dat precies?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:02

Mizora schreef:
Inpakken is inderdaad duurder dan de touwtjes, maar aangezien hooi minimaal 2x extra geschud moet worden en een groter risico op mislukken heeft, valt dat toch tegen. Daarnaast komt er minder kg hooi van een land als voordroog, wat ook niet helpt (voordroog bevat zo'n 67% droge stof terwijl hooi zo'n 83% droge stof bevat. Dat betekent dat iedere 5 kg droge stof ruwvoer ongeveer 6kg hooi wordt of 7.5kg voordroog. En aangezien je per kg product betaald wordt en niet per kg droge stof, is hooi duurder om van het land te krijgen).

Plus hooi moet binnen opgeslagen worden, terwijl ze kuil buiten kunnen zetten...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:03

Natuur is idd wreed. Maar dit is geen natuur. Als je als boer je vee zo in de wei laat staan zonder eten en drinken en zichtbaar in slechte conditie dan zwaait er wat en terecht. Maar SBB de provincie Flevoland en het ministerie laten dit gewoon gebeuren. Mooi dat er nu eten heen gaat. Maar het is een spreekwoordelijke druppel en niet de oplossing voor het probleem.

Edit: wei is nog te goed ik bedoel meer een kale vlakte zoals er daar nu ook is natuurlijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:07

Eens met SusanH. Hier is het niet de natuur die wreed is maar de mensen die wreed zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:22

Uit het overleg vandaag is gekomen dat SBB, de provincie en politie gaan handhaven. Voor voeren delen ze boetes en proces-verbalen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:25

Kunnen ze niet beter andere prioriteiten stellen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:27

Rebecca schreef:
Kunnen ze niet beter andere prioriteiten stellen..

Wie?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:29

Die hele OVP - "wat een geweldige natuur" en een echte wildernis in Nederland" - is me al járen een pijnlijke doorn in het oog... niks natuur... dieren opsluiten achter hekken. Als er wenig eten is gaan er in de natuur groepen zwerven... dat kúnnen ze hier niet.
Dan wordt er afschot gepleegd... wordt er dan maar gezegd, niemand lijdt, hoor.

Er wordt ontzaglijk geleden, er zijn gewoon te veel dieren op een te klein omheind stuk grond.
Het is een prestigeproject geworden vooreen kihardeambtenarenoverheid, die -om alle commentaren de kop in te drukken - maar een mooie promo-film over het gebied hebben laten maken... waar ook nog eens een heleboel sufkoppen intrapten.
Dat zo'n aanfluiting al zovele jaren wordt toegestaan in Nederland is een blatante schande!

Het moet eens ophouden, nee, gewoonweg verboden worden om zulke experimenten uit te halen, maar tsja, als de overheid het project zelf ondersteunt, wil men natuurlijk hier niet aan, dat men zou moeten toegeven dat dit totaal mislukt is. Zelfs wenst men niet te luisteren naar voormalige Staatsbosbeheer-medewerkers, die nota bene bij de opstart van dit "project" zijn geweest, maar er zich walgend van hebben afgekeerd inmiddels, maar ook niet naar dierenartsen, niet naar wie dan ook die hier zelf geen
belangen in hebben (want die laatsten hoor je natuurlijk niet).

Het is je reinste dierenmishandeling wat daar gebeurt, maar toegeven dat dit prestigeproject volslagen mislukt is, kost ze liever 1000-den creperende dieren per jaar dan het gezichtsverlies dat it met ich mee zou brengen.
Bah, bah, bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:32

Een internationale commissie heeft zich gebogen over het beheer van de OVP en bijvoeren afgeraden. Dit zijn de redenen die ze noemen (https://www.staatsbosbeheer.nl/-/media/ ... 301C19A67E):

Supplementary feeding
There are a number of reasons that ICMO2 opposes the provision of supplementary food over winter. When any form of supplementary feeding is provided as crisis management, it is generally too late for it to be effective; animals have already exhausted body fat reserves and have entered a physiological state where they are committed to catabolism of body protein. This is usually irreversible even if alternative food is offered. Even before this stage, among the ruminants (cattle and deer) rumen structure and the composition of digestive microflora shows significant seasonal change, with the structure and microbial ora adapted to maximum utilisation of coarse forages of low digestibility over winter. Provision of high- quality or high nutrient diets at this time can directly cause death through acidosis.
Prophylactic feeding over a longer time period also has signi cant disadvantages. In effect it simply increases the winter carrying capacity of the ecosystem, allowing herbivore populations to increase and stabilise at a new, higher level. This means that there will still be insuficient food over winter (and thus mortality) while contributing to higher grazing levels in the summer which may be excessive for conservation objectives.
Further: supplementary feeding over winter causes concentration of animals around feeding sites, leading to increased aggression, with the stronger animals monopolising the food at the detriment of weaker ones that would need the food more than the ones that will eat it. In addition it leads to increased local environmental damage around the area of the feeding sites, and increased risk of transmission of disease. A fuller treatment of the problems associated with supplementary feeding is offered by, for example: Peek et al., 2002; Putman and Staines, 2004.

Kort samengevat: bijvoeren is onwenselijk want
1 als je het als crisismanagement doet is het te laat. Dieren zijn dan al door hun vetreserves heen en zijn op dat moment al hun eiwitten af aan het breken. En dat is onomkeerbaar.
2 de maag en darmstelsel passen zich aan aan het seizoen, zodat ze in de winter goed groffe en moeilijk verteerbaar voer kunnen verwerken. Rijk voer kan zorgen dat ze acuut dood gaan aan verzuring.
3 op langere termijn voeren zorgt dat ze zich meer voortplanten en dan heb je er de volgende winter nog meer en dus een nog groter probleem
4 je krijgt veel dieren op de voerplaatsen en dus meer agressie. De sterkere dieren, die het niet nodig hebben eten het voer op.
5 het tast de omgeving van de voerplaatsen aan en zorgt voor een snellere verspreiding van ziektes

Ik hoop maar dat die mensen die met dat hooi in de weer zijn dat ook even goed meenemen in hun overwegingen. Goed bedoeld is misschien niet altijd goed....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:34

Kortom: de dieren passen niet in de OVP zonder te creperen. Weg ermee dus! SBB is met alles te laat. Het bijvoerverhaal dient vooral om de aandacht op te eisen en te zorgen dat het ergens stopt met deze hele ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:46

Wijslander schreef:
Kortom: de dieren passen niet in de OVP zonder te creperen. Weg ermee dus! SBB is met alles te laat. Het bijvoerverhaal dient vooral om de aandacht op te eisen en te zorgen dat het ergens stopt met deze hele ellende.

Ja, dat is het lastige. Mensen maken er in hun hoofd een simpel probleem van en verzinnen daar vervolgens ook een simpele oplossing voor: beestjes hebben honger, dus beestjes moeten voer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:05

Safina, voor zover ik lees doen ze dat niet. Het is alleen een van de weinige acties om (media)aandacht te trekken voor dit probleem. Denk je nu werkelijk dat mensen voor hun eigen plezier over metershoge hekken klimmen om in de vrieskou hooi te voeren? Tuurlijk niet. Maar een beter -en werkend- alternatief is nog niet bedacht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:10

Wijslander schreef:
Safina, voor zover ik lees doen ze dat niet. Het is alleen een van de weinige acties om (media)aandacht te trekken voor dit probleem. Denk je nu werkelijk dat mensen voor hun eigen plezier over metershoge hekken klimmen om in de vrieskou hooi te voeren? Tuurlijk niet. Maar een beter -en werkend- alternatief is nog niet bedacht.

Er zijn al transporten kuil/hooi die kant op gegaan wat nu bij SBB in de opslagloodsen ligt. Plus alle kleine partijen die wel over de hekken gegooid zijn. ;)

Het meest humane alternatief nu is gewoon de populatie verder hard uit te dunnen.

En eindelijk eens een plan gaan bedenken om met minder dieren de winter in te gaan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:13

Dat snapt iedereen, maar SBB is niet van plan om iets te doen. Vandaar de bijvoeracties in een poging actie af te dwingen. Eigenhandig dieren afschieten of weghalen gaat een beetje lastig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:14

Wat mij betreft kunnen ze het beste (meer dan) de helft af schieten en de rest voorbedoedsmiddelen toedienen.
Dat eerste gaat alleen niet werken want dan vind half dierknuffelend Nederland dat weer zielig.
Ik snap wel dat ze nu een beetje klem zitten :/

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:18

Hoezo klem? Je bent toch verantwoordelijk voor het verzorgen danwel laten afmaken van je eigen beesten? Hoeveel het er dan ook zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:20

Wijslander schreef:

Nee, ik denk niet dat ze dat voor de lol doen. Maar dat er niets beters is bedacht wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar iets moet doen waar die dieren juist nog slechter mee af zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:21

Wijslander schreef:
Hoezo klem? Je bent toch verantwoordelijk voor het verzorgen danwel laten afmaken van je eigen beesten? Hoeveel het er dan ook zijn?

Ze zitten nu weer onder het vergrootglas. Er is geen oplossing te bedenken (volgens mij) waarop 100% van de huidige populatie het gaat redden, dus bij iedere actie die je nu onderneemt sterven er dieren en komt daar gezeur over.

Dat ze dat zelf veroorzaken om zoveel dieren de winter in te laten gaan moge duidelijk zijn. ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:21

Wijslander schreef:
Prachtig verhaal JewEmm, maar situaties als deze hebben anno 2018 toch geen bestaansrecht in Nederland. Dan halen ze de beesten maar weg en verzinnen ze een andere oplossing voor beheer van het terrein... Je laat er op deze manier toch geen dieren voor opdraaien.

Precies. Als ze het gebied gelaten hadden zoals het was had je echte natuur gehad. Helemaal gratis en voor niks.