Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:53

???
Ik kan me niet eens herinneren ooit eerder tegen je gezegd te hebben.
Maar je haalt nu iets op van een dag terug, pagina;s terug?
Lekker op tijd mee.
Maar dat niet gezellig hielp je zelf heel goed aan mee.

Maar goed verder ontopic omdat ik aan jou verder ook geen woord vuil wil maken verder.
En die vrouw roept zelf commentaar op zich af door eigen herhaaldelijk gedrag.
En dat met een paard dat door een Nederlander getraind is, ja natuurlijk hoort dat hier op bokt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:04

:O Nee sorry ik zit er gelukkig niet zo bovenop als jij ik lees je volgende onaardige bericht terug wel weer over een paar dagen ofzo

Had trouwens nooit gezegd dat het bericht niet op bokt hoort. Alleen dat iemand aan de schandpaal nagelen zo gemeen en nutteloos is omdat de anerikaanse in kwestie geen Nederlands nieuws zal lezen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 01-02-18 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:05

_O- :evaw:
Sorry maar jou naam zegt me verder echt niks op bokt. echt niet.
Maar goed dat geloof je niet.
Dus fijne avond en ja inderdaad tot de volgende keer want ik let niet zo op namen maar op de berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:09

Kort verzoekje om het niet persoonlijk te maken, het ging juist heel goed ontopic, met hier en daar een zijtak. Alvast bedankt :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:13

Lante schreef:
@charmings, iedereen maakt fouten. Alleen niet vaak zo ‘on public’.

Een fout is een moment. Een tikje met de zweep op het verkeerde moment waardoor je paard even protesteert op het been, niet goed uitkomen voor een hindernis en daardoor in onbalans en met een noodsprong over de hindernis heen gaan. Dat zijn fouten. Een heel parcours vol noodsprongen of een heel dressuurproefje vol getrek, gesleur en getrap gaan we hopelijk niet onder de mantel der liefde bedenken van 'ach, iedereen maakt fouten'. Als ik met mijn paard aan het trainen ben en ik maak 10 minuten aan een stuk "fouten" waarbij ik mijn paard hinder en pijn doe, dan hoop ik dat iemand mij eens flink bij de oren komt nemen.

Dit draait niet om 'laten we deze dame allemaal aan de schandpaal nagelen, wie verzint het vuilste scheldwoord', deze kwestie gaat over hoe wij hier als paardengemeenschap mee omgaan. Wat signaal geven wij af aan de buitenwereld? Is dit ok, is dit nu eenmaal wat paardensport is en moeten we het laten gaan of moeten we ons hier toch over uitspreken dat dit niet kan?
Want hoe kunnen wij nog met droge ogen zeggen tegen bv. paardenleken dat dit helemaal geen dierenmishandeling is en dat het paard het graag doet, anders zou die wel steigeren (ofzoiets).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:16

Heel goed verwoord gini, heel goed.
Leken hebben al zo vaak vraagtekens bij onze sport.
En als zulke dame met een winstpunt uit de ring kan komen, hoe ga je dat verklaren?
Dat deze een proef uit mag rijden?
Dat mensen hier geen statement tegen maken en die dat wel doen op de vingers getikt worden. Dat is niet uit te leggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:21

Ja zoals al eerder gezegd zou de jury en de regels dit moeten reguleren. Zonder goede basissport resultaten kun je niet in dit niveau starten. Bescherm zulke mensen en hun paarden tegen zichzelf.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:09

piezze schreef:
Ja zoals al eerder gezegd zou de jury en de regels dit moeten reguleren. Zonder goede basissport resultaten kun je niet in dit niveau starten. Bescherm zulke mensen en hun paarden tegen zichzelf.
Dat is nou het hele probleem: Het paard kan zichzelf niet beschermen en de amazone kan de adviezen van anderen aan haar laars lappen en doen wat ze zelf wil. Waar het paard dan weer de dupe van is.

Enige wat ik kan bedenken is een trainer die haar een spiegel voor kan en durft te houden. Wellicht dat ze het dan in gaat zien. Zo niet, dan juryleden die constructief blijven uitbellen zodra ze fouten maakt die niet door de beugel kunnen. Dit laatste geldt overigens ook voor andere ruiters.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:34

Heeft iemand enig idee of dit systeem ook word gebruikt in andere takken vd paardensport in Amerika?
En hoe is het geregeld andersom?
Mag je als Grand Prix ruiter ook met een (wedstrijd) onervaren paard starten op dat niveau?
En wat is de standaard betreft jury, kan zij bv. ook
officieel gaan jureren?
Laatst bijgewerkt door Clasical op 01-02-18 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:37

Ailill schreef:
piezze schreef:
Dat is nou het hele probleem: Het paard kan zichzelf niet beschermen en de amazone kan de adviezen van anderen aan haar laars lappen en doen wat ze zelf wil. Waar het paard dan weer de dupe van is.

Enige wat ik kan bedenken is een trainer die haar een spiegel voor kan en durft te houden. Wellicht dat ze het dan in gaat zien. Zo niet, dan juryleden die constructief blijven uitbellen zodra ze fouten maakt die niet door de beugel kunnen. Dit laatste geldt overigens ook voor andere ruiters.

Je kan iemand die aan alle regels voldoet niet weigeren om te starten (mits niet geschorst)
Een trainer die iemand verteld niet te starten omdat ze niet kan rijden wordt gewoon vervangen. Want dan doet ie zijn werk niet goed genoeg.
Wanneer een combinatie aan de start verschijnt, ongeacht welke klasse, die de klasse niet aan kan, dan behoort die combi geen voldoende te scoren.

Misschien kijk ik verkeerd tegen de sport aan.
Ik zie dressuur zo:
combi traint, probeert een team te worden.
En ter controle van waar ze staan in een training, laat je je kunnen beoordelen door een derde (de jury) in competitie verband (de wedstrijd) En hoe beter je getraind bent hoe meer de jury je prestatie/kunnen waardeert en die met de hoogste waardering wint die dag.
Kan de jury je rijden niet waarderen, keer op keer, dan wordt het tijd om eens kritisch te kijken waar het aan zou kunnen liggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:44

Om te relativeren: olympisch kampioenen krijgen ook pagina's vol commentaar over zich heen en rijden dan ook weer niet 'startwaardig'.
Er is geen grotere soap dan het leven zelf.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:13

senna21 schreef:
Om te relativeren: olympisch kampioenen krijgen ook pagina's vol commentaar over zich heen en rijden dan ook weer niet 'startwaardig'.

Ja en wij schrijven zelf het script

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:54

Wat doet ze bij de uitgestrekte stap met haar hand? Eerst krabben aan haar arm om vervolgens helemaal naar haar knie te buigen?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:00

Petrichor schreef:
Wat doet ze bij de uitgestrekte stap met haar hand? Eerst krabben aan haar arm om vervolgens helemaal naar haar knie te buigen?

Misschien doet ze dr beugel goed? Geen idee, ik vind het nogal een onhandige actie.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:04

Ik weet het ook niet goed. Kijk ik kan best begrijpen dat je soms in onbalans komt (niet in de inter2 trouwens) maar deze amazone doet echt hele gekke dingen met haar lichaam. Het is echt heel bizar om te zien wat ze doet, dat soort dingen doe je toch niet in een proef?

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:59

Hier in België is de dierenbescherming uiterst streng. Ze gaan paarden weghalen die dik en gezond zijn, omdat de stallen te nat zijn. Sorry, maar wat deze dame doet is nog erger. Dat is mishandelen. Waar blijft de dierenbescherming?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:27

senna21 schreef:

Volgens mij heb ik wat gemist?
Ik heb nog nooit iemand zo bagger zien rijden op dit niveau echt niet, en ik kom toch vaak genoeg op wedstrijden..
Je kan deze vrouw toch niet vergelijken met een olympisch kampioen :') :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:43

Zonnetje81 schreef:
Elisa2 schreef:
Je hebt gelijk hoor, maar in de lagere klasses kom je het sowieso vaker tegen en dan denk je dat het bij het groeiproces hoort.

In de hogere klasses waar het om verfijning draait hoort het absoluut niet thuis.

Maar als het zielig is voor de een is het ook zielig voor de ander denk ik dan....

Mee eens, het is sowieso iets wat niet wenselijk is en afgestraft moet worden door de jury.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:48

Peluchy schreef:
Hier in België is de dierenbescherming uiterst streng. Ze gaan paarden weghalen die dik en gezond zijn, omdat de stallen te nat zijn. Sorry, maar wat deze dame doet is nog erger. Dat is mishandelen. Waar blijft de dierenbescherming?

Niet overdrijven. Als deze mate van onkunde een reden zou zijn om een paard weg te halen bij zijn eigenaar staat er voor het eind van de week nergens meer in Belgie nog een manegepaard of -pony. Dan zijn die ook allemaal weggehaald.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:23

Vraag me af of al die mensen die het voor haar opnemen ook het tweede filmpje gezien hebben. De donderdag test was gewoon heel slecht, de vrijdag test was misbruik. Zodra je daar niet 'negatief' over uit mag laten, dan is het echt gebeurd met de (toch al onder druk staande) dressuursport.

Ze is trouwens gedisqualificeerd na de test van het tweede filmpje. (vrijdag) Omdat ze meerdere keren de teugels in 1 hand pakte om met de andere hand met de zweep te slaan. (paard viel uit iets wat een piaffe/passage geweest zou kunnen zijn)

Festeropre schreef:
Heeft iemand enig idee of dit systeem ook word gebruikt in andere takken vd paardensport in Amerika?

In (veel) andere landen wel. Als je maar betaald, maakt het wedstrijdverleden van ruiter en paard niets uit. Er zijn geen winstpunten systemen, en je gaat een klasse hoger wanneer je wilt.
Maar ik denk wel dat de juries het hier niet zover laten komen en je onder deze omstandigheden de hele proef laten uitrijden zonder ook maar 1x (letterlijk en figuurlijk) aan de bel getrokken te hebben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:42

Wat een ontzettend braaf paard...

Als die deense springruiter laatst al een schorsing van een paar jaar kreeg, had deze dame het ook moeten krijgen. Minstens degradatie naar de B. Zeker op basis van 2e filmpje. Veelzeggend ook over niveau paardrijden in amerika.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:44

Juut schreef:
Wat een ontzettend braaf paard...

Als die deense springruiter laatst al een schorsing van een paar jaar kreeg, had deze dame het ook moeten krijgen. Minstens degradatie naar de B. Zeker op basis van 2e filmpje. Veelzeggend ook over niveau paardrijden in amerika.

Dat was een Oostenrijker en die is niet geschorst vanwege die rit, maar voor het uitschelden en (poging tot) slaan van official(s) en omdat ie 'bekend' was geworden vanwege die rit werd die rit erbij gehaald maar had niets van doen met de gehele schorsing.

@Rivano: niet alleen dat maar dan ook nog het protocol... voldoende voor zit/houding en hulpen... de grootste boosdoener hier is de jury, die had haar moeten beoordelen op wat ze toonde en niet op wat ze misschien ooit eens zal laten zien. En in de donderdag proef deed ze hetzelfde, teugels in 1 hand en slaan, dit was bij de A

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:07

Alane schreef:
dan ook nog het protocol... voldoende voor zit/houding en hulpen... de grootste boosdoener hier is de jury,

What!? Een voldoende?? :n
Geen woorden voor. Alleen teleurstelling.

Alane schreef:
En in de donderdag proef deed ze hetzelfde, teugels in 1 hand en slaan, dit was bij de A

Klopt, ze hadden haar bij de eerste proef al moeten/kunnen uitbellen om die reden.
Bij de tweede proef deed ze het vaker en nog duidelijker. Wat een frustratie kwam daaruit.

Vraag me af waarom de jury pas na afloop van de tweede proef haar gedisqualificeerd heeft. Kwamen ze tot inzicht? Heeft iemand ze terecht geroepen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:03

piezze schreef:

Klopt, maar voordat systemen zich aanpassen moet er eerst genoeg ophef gemaakt worden door een steeds groter wordende massa. Regels veranderen niet uit zichzelf en daarom is het dus wel noodzakelijk dat zulke nieuwsberichten de wereld in gegooid worden, zodat hopelijk steeds meer mensen zich hiertegen uitspreken en niet dat eeuwige 'ach, ik zie wel erger op de gemiddelde manege'-gepraat.

Niet dat jij dat in dit topic doet, piezze, maar jouw bericht was gewoon het duidelijkst om bovenstaand punt te maken. :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:24

Fijne reactie Gini, ik zie wel anders hier op Bokt van sommige zuurpruimen. Ik ben het eens dat ophef nodig is om zaken te veranderen. Aan de andere kant diep triest dat daarvoor blijkbaar nodig is om anoniem mensen door het slijk te halen. Te twijfelen aan verstandelijke vermogen, oud trainer van het paard erbij te betrekken. Het is toch zo dat je vanachter je PC niet helemaal het echte verhaal weet. Ik heb overigens het 2e filmpje niet gezien. Het 1e filmpje zag ik eerder onkunde dan wreedheid. Later las ik dat ze daar in de tweede proef het paard gemeen aanpakte. Ja okee dat is niet goed te praten. En dan snap ik de boosheid wel.