Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rebecca schreef:Optiwolk schreef:Ik snap wel waar de reactie vandaan komt hoor, er wordt veel aangegeven dat dit meegenomen wordt in de cursus etc en alsnog wordt er van uit gegaan dat dat niet gebeurd.
Hij/ Zij probeert het netjes op te lossen en alsnog wordt er onverdraagzaam gereageerd met “verbieden die handel”...
Precies dat ja ...
balloonrules schreef:@enjoyMYhorse
<<
Hoeveel gewonden zijn er dan zomaar willekeurige omstanders?
Dus welk paard stampt er zomaar een persoon? Of veroorzaakt een ongeval op privé terrein bij zomaar een willekeurig persoon?
NUL!
>>
Je naam spreekt eigenlijk al voor zich. MYhorse. Al de rest kan stikken?
Nul ongevallen met paarden? Ik denk het niet.
Op een weide:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vr ... ~aafaa0db/
Op de openbare weg:
https://www.hln.be/regio/maarkedal/paar ... ~afdeb3ed/
Onlangs nog zelf meegemaakt. Aan het wandelen in een openbaar bos waar paardrijden verboden is. Komt een paard snel langs gegaloppeerd op een supersmal stukje bosweg. Nog net met vrouw en koets aan de kant kunnen springen. Die kleine tien minuten ontroostbaar.
Kortom.
Dodelijke ongevallen met paarden? Gebeurd, al is het natuurlijk zelden.
Dodelijke ongevallen met ballonnen? Zal ook wel eens gebeuren maar die ongevallen zijn nog zeldzamer en in België tot nog toe nog nooit. Nooit!
Wat dan? Alle paarden slachten?
Denk het niet. Gebruik gezond verstand bij de uitoefening van een hobby.
En doe vooral niet alsof de paardensport een nobelere en veiligere hobby is dan een andere.
LindyH schreef:Er zou eigenlijk bij iedere landing standaard een schadeformulier moeten worden ingevuld, zoals bij een verkeersongeval. Het is in feite ook een verkeersongeval want het zijn in feite altijd noodlandingen toch? Daarmee voelen de slachtoffers zich meer gehoord en kan het niet worden afgekocht met een flesje wijn.
Het stiekem landen en snel de boel inpakken en vertrekken zou gezien moeten worden als doorrijden bij een ongeval.
Als die dingen beter geregeld zouden zijn dan hebben mensen minder dat machteloze gevoel wat ze nu hebben, en krijgen ballonvaarders meer mee van wat ze veroorzaken. Als ze elke keer veel rompslomp hebben van hun landing (wat nu alleen de slachtoffers meemaken) moeten ze zelf maar de afweging maken of het het opstijgen nog waard is.
damian23 schreef:balloonrules schreef:Motorsport --> kans op ongevallen : verboden op openbare weg, enkel nog op circuits
Ballonnen --> kans op laag overvliegen over paarden : afvoeren behalve misschien in de woestijn
Paarden --> kans op ongevallen op openbare weg : verboden op openbare weg. OK, privé mogen paarden gehouden worden maar kinderen onder de 16 mogen er niet op.
trekken --> kans op natuurschade, afvoeren
voetbal --> hooligans komen ook kijken, dus ook maar afvoeren zeker
Dit begint een kansloze discussie te worden als jij het verschil niet begrijpt tussen het vrijwillig uitoefenen van een hobby en het vrijwillig deelnemen aan het openbare verkeer (met de hierbij horende risico's) en het inbreuk maken op iemand eigendom en het bewust schade toebrengen aan diens eigendom.
En je vergeet ook gemakshalve de boeren, waar jullie met die onbestuurbare ballonnen ook schade toebrengen aan hun eigendommen. Ik denk nog meer dan bij paardenmensen. En het voor de boeren een heel gedoe is om die schade vergoed te krijgen als hun vee weer door het draad is gevlogen of er een kalf is verworpen. Want vrijwillig zullen ballonvaarders echt geen schadevergoeding aanbieden.Citaat:Liever overlast op een terrein dan doden op de openbare weg...
Maar jouw houding is wel typerend voor een gemiddelde luchtballonvaarder. Het interesseert je gewoon niet dat er dodelijke ongelukken met dieren gebeuren. Er gaan REGELMATIG dieren DOOD door de ballonvaart. Maar daar regeer je keer op keer niet op.Citaat:Wij ballonvaarders moeten inderdaad zien van de paardenweien af te blijven. Ik land daar dus ook niet op.
Niet op een wei met dieren (niet alleen paarden, maar ook koeien, schapen en varkens) en niet in de buurt van een wei met dieren of stallen met dieren. Ook niet laag over weides en stallen vliegen. Kortom, eigenlijk is er gewoon geen plek voor jullie hobby in Nederland.
damian23 schreef:Dodelijke ongevallen van (hobby)vee komt regelmatig voor. Dieren die op privéterrein worden gehouden en daar veilig horen te zijn. Voor mij is dat onacceptabel bij welke hobby dan ook. Iedere hobby heeft een bepaald risico, net als deelname aan het verkeer. Maar dat zijn risico's die je bewust neemt. Met die ballonnenhobby heb je die keuze niet en wordt je dit risico opgedrongen. En dat vind ik het essentiële verschil tussen de voorbeelden die ballonnetje zo mooi heeft gegoogeld en de voorbeelden van dieren die verongelukken op privéterrein.
Fennadev schreef:Dan zijn mijn Shetlanders dus ook opeens warmbloeden. Toen Alex nog alleen stond, is ie een keer door de draad gevlogen vanwege een laagvliegende luchtballon. En nee die vloog niet op 100 meter eerder 10-30 meter, in ieder geval laag genoeg om een flinke dot gas bij te moeten geven om niet bovenop mijn pony te crashen en over de bomen in een maisland te landen. Nu heb ik hoogtevrees dus ik zal ook nooit met plezier in een luchtballon gaan. Het scheelt dat mijn pony in staat is om over zijn eigen schoft (90 cm) draad heen te springen en dat ie daardoor niet gewond was. Ik ben naar hem toegegaan om hem te kalmeren, maar ik denk wel dat ie nu een luchtballon trauma heeft voor laaghangende luchtballonnen. Degenen die overvliegen op de juiste hoogte heeft hij geen problemen mee. Wat mij betreft moeten gewoon de straffen omhoog voor degenen die zich niet aan de regels houden.
love_western schreef:Arme hond
[ [url=m/og8C4p.jpg]Afbeelding[/url] ]