Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:33

Damn wat moeten all die mensen dan wel niet die gedwongen 40 uur per week moeten werken en hun centjes moeten afdragen aan de belastingdienst, want doen ze dat niet dan krijgen ze ongenadig op hun flikker... dus ze hebben geen vrije keus.
Zullen we die dan ook maar vrij laten? Want dat is toch ook mishandeling, opgesloten in hun kleine kantoortjes de hele dag moeten voldoen aan de grillen van hun baas :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 06:39

Electra63 schreef:

Een mooie gedachtegang van deze meneer maar denk wel totaal onhaalbaar..Voor mij geldt: als wij in staat zijn het dier op een "gezonde" manier te leren bewegen en ons te dragen, ons verdiepen in het natuurlijke gedrag van ons paard ( een paard hoort absoluut niet de gehele dag opgesloten te staan en leeft in kuddeverband!!)..bepaalde methodes rollkur / Ldr, alsmede overmatig zweep/ spoorgedrag verboden zouden worden het gemiddelde leven van een paard enorm veel meer kwaliteit zou hebben! Ik denk als je de juiste voorwaardes creëert dat een paard best in staat is dagelijks voor je te "willen" werken..

T grote probleem: Hoe dit ooit te bewerkstelligen? Gelukkig lijken er steeds meer instructeurs/ ruiters te komen die zich wel echt bekommeren om de gezondheid/ welzijn van t paard. Maar er is nog zo'n verschrikkelijk lange weg te gaan!! Zolang de commerciële belangen en persoonlijk gewin op nr 1 staan lijkt t vechten tegen de bierkaai!

Heel goed dat er steeds meer mensen zijn die dit zeer gevoelige onderwerp bespreekbaar proberen te maken en trachten ogen te openen! Hopelijk zet deze ontwikkeling de komende jaren Door en komen er steeds meer onderzoeken die mensen de ogen kunnen openen..Alleen wij als mensen kunnen het grote verschil gaan maken!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:24

Anoniem schreef:
Damn wat moeten all die mensen dan wel niet die gedwongen 40 uur per week moeten werken en hun centjes moeten afdragen aan de belastingdienst, want doen ze dat niet dan krijgen ze ongenadig op hun flikker... dus ze hebben geen vrije keus.
Zullen we die dan ook maar vrij laten? Want dat is toch ook mishandeling, opgesloten in hun kleine kantoortjes de hele dag moeten voldoen aan de grillen van hun baas :+

Er zit bij mensen meestal nog min of meer vrije keus aan de baan. Als jouw baas je zweepslagen geeft, op je rug wil zitten of sporen in je zij duwt, mag ik aannemen dat je dat niet willoos over je kant laat gaan? Je gebruikt dus appels en peren om een vergelijking te maken. Sterker nog, het lijkt meer op appels en thee. :+
Paarden hebben geen keuze tussen zweepslagen en ontslag nemen. Tussen opgesloten staan op stal (moet jij op je werk ook in een hokje van 1 bij 1 bivakkeren met vloerbedekking en een wc?) en ontslag nemen. Tussen 'oh hij mag niet met andere paarden hoor, dan krijgt ie vast een blessure' en ontslag nemen. Je vergelijking gaat dus volkomen mank.

Ik vind het eigenlijk een prima stuk. Zoals iemand anders al eens schreef is de paardensport momenteel wel het bestaansrecht van het paard. Maar aangezien een groot deel mensen niet zelf in staat zijn te zien wat wel en niet goed is voor een paard, is het best tijd voor strenge regels omtrent paardensport en paarden houden.

@Kamy: daar heb je volkomen gelijk in. Ik gaf alleen aan dat volgens de eigen plaatjes van de FEI het verschil prima te zien is. Dat ze er niet naar handelen is een volkomen andere zaak en gaat natuurlijk nergens over.

Lusitana

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:58

Als een paard gewoon correct opgeleid en bereden wordt heeft het helemaal geen hekel aan zijn werk.

Een paard blijft bovendien normaal gesproken, bij een correcte opleiding en dressuur ook langer goed. Maar dat zie je nog maar weinig terug omdat veel gewoon van meet af aan overbelast worden. Inrijden (en daarbij vrijwel meteen dagelijks een uur aan het werk moeten) als driejarigen en in datzelfde jaar nog beginnen met in de krul wedstrijden rijden, wat bijna norm lijkt in Nederland (ja ik weet dat er ook veel ruiters anders bezig zijn), draagt niet bij tot behoud van de gezondheid van een paard. De spronggewrichten zijn bv pas volgroeid als het paard 6 jaar is. Al ze daar gewoon rekening mee zouden houden, hoefde er niet zoveel gespoten te worden.
als er sowieso een beetje rekening met de ontwikkelijk werd gehouden was er ook niet zveel verzet.
Ze kunnen heel gemakkelijk minimum leeftijden opkrikken. Voor de B 5 en de L 6 bv. Ik denk dat zoiets al erg veel uit zou maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:22

Sorry hoor, maar olympische dressuur en dan met de zweepslagen komen. Ik haak op zulke momenten al gelijk af..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:16

geerke schreef:
Electra63 schreef:

klopt...ben ik het helemaal mee eens.Daarom rij ik ook niet meer.
Maar mensen zijn over het algemeen vrij egoistisch,dus blijven lekker rijden... :7

Maar je bent wel gek op dressuur?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 01:37

Lusitana schreef:
Als een paard gewoon correct opgeleid en bereden wordt heeft het helemaal geen hekel aan zijn werk.

Een paard blijft bovendien normaal gesproken, bij een correcte opleiding en dressuur ook langer goed. Maar dat zie je nog maar weinig terug omdat veel gewoon van meet af aan overbelast worden. Inrijden (en daarbij vrijwel meteen dagelijks een uur aan het werk moeten) als driejarigen en in datzelfde jaar nog beginnen met in de krul wedstrijden rijden, wat bijna norm lijkt in Nederland (ja ik weet dat er ook veel ruiters anders bezig zijn), draagt niet bij tot behoud van de gezondheid van een paard. De spronggewrichten zijn bv pas volgroeid als het paard 6 jaar is. Al ze daar gewoon rekening mee zouden houden, hoefde er niet zoveel gespoten te worden.
als er sowieso een beetje rekening met de ontwikkelijk werd gehouden was er ook niet zveel verzet.
Ze kunnen heel gemakkelijk minimum leeftijden opkrikken. Voor de B 5 en de L 6 bv. Ik denk dat zoiets al erg veel uit zou maken.

Helemaal mee eens! Mag wat mij betreft nog wel wat ouder hoor, de groeischijven van het ene paard zijn eerder uitgegroeid dan bij een ander paard.
Ik ben alleen bang dat zoiets niet gaat gebeuren....
De paarden(top)sport gaat om geld, een paard moet winst opleveren, dus zo snel mogelijk de wedstrijden in, want tijd is geld...

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 01:53

Vind het terecht dat Kelly deze rechtzaak aangaat.
Je ziet idd genoeg foto's verschijnen dat er echt sprake is van dierenmishandeling vind ik.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:46

Weet iemand ook of die kelly daadwerkelijk de procedure gaat starten of is gestart?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:03

Nog niet :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:33

Electra63 schreef:

klopt...ben ik het helemaal mee eens.Daarom rij ik ook niet meer.
Maar mensen zijn over het algemeen vrij egoistisch,dus blijven lekker rijden... :7[/quote]

Maar je bent wel gek op dressuur?[/quote]

ligt eraan....je hoeft niet op een paard te zitten om dressuur te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:38

Je hebt wel de quotes verkloot, Geerke :D ;)

Maar laten we reëel zijn, als op paarden niet meer gereden mag worden (is natuurlijk een illusie) wordt 99% verkocht........ maar daar is dan geen markt meer voor....... dus in de salami ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:57

Interessant artikel Electra :)

Salami is zou overigens nog diervriendelijker kunnen zijn dan gedwongen in de sport lopen, jaren lang :+ is maar net hoe je het ziet.

Ik vraag me wel af waar de grens ligt. Zal een paard bijvoorbeeld een buitenrit misschien wel leuk vinden? Hoe zit het bijv. met een hond. Zou die liever in vrijheid leven dan een baas hebben? Ik denk het niet. Stel je hebt een kleine kudde van 3 paarden waarvan je er zo nu en dan één of twee mee neemt op buitenrit, zou hij dat leuk vinden, of ten alle tijden vrijheid prefereren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:16

Thesserd schreef:

Salami is zou overigens nog diervriendelijker kunnen zijn dan gedwongen in de sport lopen, jaren lang :+ is maar net hoe je het ziet.

Ik vraag me wel af waar de grens ligt. Zal een paard bijvoorbeeld een buitenrit misschien wel leuk vinden? Hoe zit het bijv. met een hond. Zou die liever in vrijheid leven dan een baas hebben? Ik denk het niet. Stel je hebt een kleine kudde van 3 paarden waarvan je er zo nu en dan één of twee mee neemt op buitenrit, zou hij dat leuk vinden, of ten alle tijden vrijheid prefereren?

Ik heb een 'kudde' van 2 paarden. De ene gaat regelmatig mee, buitenritten, bakwerk e.d.
De andere niet, kan ze echt niet meer. Maar die wil zo ontzettend graag.... het is soms gewoon sneu (dus dan krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt en een wandeling ;)).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:33

Thesserd schreef:

ik denk dat een paard een buitenrit best leuk vind...leuker dan huppelpasjes op de plaats.Die kan hij in het bos ook doen als het eng word :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:36

Je kan het ook allebei doen, zoals zovelen

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:54

Colleen Kelly had toch ook rath aangeklaagt?
maar niet gewonnen?
ik zag wel meer mensen die hun paard zo krom trekken..waarom dan alleen adelinde aanklagen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:10

Thesserd schreef:

Toevallig zei ik gisteren tegen een vriendin: veel paarden zijn toch beter af in de worst!!
Ik zie paarden die veelal afgezonderd worden, paarden die zuur zijn bij het zien van het zadel en bij het opleggen van het zadel gepaaid moeten worden met een wortel, paarden die veel spanning/ stress hebben, paarden die eindeloos moeten trainen in de rijbaan, paarden die staken tijdens training maar ook staken bij het opmoeten vd trailer en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Toch vragen veel eigenaren zich niks af?? Als je er voorzichtig over wil beginnen kappen ze t gesprek meteen af onder t mom hij of zij moet niet zeuren want hij heeft t goed en moet t gewoon doen %)

Ik denk dat een paard graag wil samenwerken met zijn baasje als je hiervoor de juiste voorwaarden schept! Respecteer zo veel mogelijk zijn natuur, laat je paard zoveel mogelijk paard zijn en trainen, buitenrijden, verzorgen lijkt een zeer welkomme afwisseling voor t paard te worden. Het is geven en nemen in elke relatie dus ook die met je paard! Respecteer zijn behoeftes en verlangens en je krijgt over het algemeen paarden die hun beste beentje willen voorzetten!
Ik vraag me echt af hoe je mensen kan leren inzien dat je eigen prestatiedrang een paard echt tot t uiterste kan dwingen! Ik geloof niet dat z.g stakende, " valse" paarden zo geboren worden! Natuurlijk past het ene paard beter bij je als het andere en heb je rekening te houden met karakteristieke eigenschappen..Maar waarom geldt voor zoveel mensen alleen hun eigenbelang??
Ik ben er trots op dat mijn paarden graag bij me zijn en laten zien dat ze een training niet als vervelend ervaren ze mij graag een plezier doen, genieten van een lekkere buitenrit of van een lekkere poetsbeurt. Ik besef me als ik op wedstrijd ga ik dat alleen voor mezelf doe en ik blij ben dat ze dat voor mij willen doen! Ik ook heel trots ben dat ze bepaalde angsten overwonnen hebben voor mij! Voor mezelf geldt: ik heb nooit geen haast en geef al mijn paarden zeeën van tijd om te leren, vertrouwen in mij en zichzelf te leren hebben! Ik probeer zoveel mogelijk hun behoeftes en verlangens na te leven en sta open om elke x weer te leren..Dat heeft mij zeker de laatste 5 jaar zeer veel nieuwe inzichten opgeleverd en bovenal veel blijere paarden!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:18

idc_liz schreef:
Colleen Kelly had toch ook rath aangeklaagt?
maar niet gewonnen?
ik zag wel meer mensen die hun paard zo krom trekken..waarom dan alleen adelinde aanklagen?

Denk dat Kelly niet uitgeprocedeerd zou raken als ze alle " top" ruiters zou willen aanklagen..vraag me ook af hoe ze de bewijsvoering ten laste zou willen leggen? Lijkt me geen beginnen aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:31

Electra63 schreef:
Maar laten we reëel zijn, als op paarden niet meer gereden mag worden (is natuurlijk een illusie) wordt 99% verkocht........ maar daar is dan geen markt meer voor....... dus in de salami ;)

Alleen zal er daarnaast ook veel minder meer gefokt worden, hooguit voor het in stand houden van bepaalde rassen, maar niet meer zo zinloos als nu, of om te rijden. Daardoor zullen er een heel stuk minder paarden zijn die in de salami kunnen eindigen uiteindelijk :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:18

Cowgirl schreef:
farahdiba46 schreef:
Waarom zoekt deze mevrouw het niet dichter bij huis, de Big Lick paarden, die hebben het echt slecht!

Dus omdat de twh het slecht heeft valt dit wel mee. Ik word altijd zo moe van die opmerkingen.

Overigens vraagt men hier in Europa ook aandacht voor de ellende van de TWH en kun je momenteel ook een invloedrijke petitie tekenen. Dus waarom ook niet andersom.

Nee, dit valt ook niet mee. Dat zeg ik ook nergens. De hedendaagse dressuur vind ook 10x niks. Ik was dan ook bij die totilas rage oprecht verbaasd over alle fans. Dat paard was een groot pijnlijk spasme in zijn lopen, vreselijk om naar te kijken.

* edit die petitie heb ik vorige maand al getekend

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:44

Wendy schreef:
A3a1 schreef:
Wat ik niet zo goed snap hier, is het, laat ze eerst ergens anders kijken.
Naar de twh, naar de dit of naar de dat.

Mag er maar 1 rechtzaak ter wereld worden aangespannen ofzo?

Maar waarom eerst ergens anders kijken? Ja, er is zeker meer dierenleed, maar maakt dat feit iets uit voor dit verhaal?

Ja dat vraag ik me dus ook af, vandaar mijn post.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:03

Dat vind ik dus ook. Omdat er elders meer dierenleed is moet je maar de andere kant opkijken. Dat er iets moet gebeuren in dressuurland moge duidelijk zijn.

Ik zag van de week een promo filmpje langs komen voor Horse event. 4 jarig paard op de voorhand door de bak gejakkerd met zijn kin op zijn borst. En waarom willen wij in vredesnaam een paard een 2e draf aanleren? (gas geven en remmen)
Daar staan dan straks kinderen naar te kijken en moet als voorbeeld dienen.Heel erg jammer. Juist bij dat soort evenementen zou je een goed voorbeeld voor de jeugd kunnen stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=PDl101gS1es