Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:45

Landsbelang boven eigen belang :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:48

manubres schreef:
Voor degene die Facebook hebben...kijk even op haar pagina...daar staat het hele verhaal door haar zelf geschreven. Dat ze de hele nacht bij hem is gebleven en geen oog dicht deed (vandaar die rode wangen en vermoeide blik?). En voor degene die het verhaal niet geloven van de insectenbeet, er staat ook een foto bij van Parzival met een heel dik hoofd.

Zelf denk ik dat ze achteraf spijt heeft dat ze toch is gestart.

Geen kattenpis idd...

Afbeelding

My story....
Lots has happened...

The first days in Rio went according to plan: a relaxed flight, stabling good, training good. Parzival feels happy and fit.

Until yesterday morning... I planned to train early on Tuesday morning, so I was at the stable at 6am. Saying good morning to Parzival, I saw the right side of his head was swollen, he had been kicking the walls. I took his temperature:he had a fever of over 40 degrees Celcius, but he still didn't look sick. He was eating and drinking and while walking I had a hard time keeping up with him, as always...

Jan Greve came right away and after double checking with the vets here they concluded he was bitten by an insect or spider or some sort of animal which produces toxics.

To get the toxics out of his system we gave him fluids. From 6.30 to 15.45hrs we kept him on this. It helps the kidneys to clean up the toxics out of the body. The vets at the clinic took swaps from the nose and checked the blood. The temperature dropped gradually and by 15.30 it was 38.4... We then took x-rays from the jaw and echoed the area. Just making sure..All ok.

At the end of the day the fever was down and I handwalked Parzival a bit. He looked a lot better and the swelling of his head was at least 1/3 the size of this morning...

Then difficult descisions came... We requested the FEI if we could swap starting places within the team, so Parzi could get a day to recover. Competing on thursday in stead of wednesday. But the FEI declined.
At that point I didn't want to compete anymore... Parzival's health is more important than anything else in this world!

I slept at the stables, checking up on Parzi every hour... I was not going to leave him alone! Of course I didn't get any sleep...

Main thing, this morning temperature had dropped to 37.5! And the swelling again had come down a bit..

New difficult descisions to make..
I had decided yesterday I was not going to compete, but now the temperature was back to normal, he looked fit, was eating and drinking good, I also didn't want to let the team down... In the back of my mind knowing we had no reserve combination here..... What to do?

Between 7am and 8am we were allowed to ride in the arena.
I discussed with Jan Greve and Johan Rockx and decided we were going to walk and trot under saddle for 10 min and see how he was...

And so we did... We went to the arena, rode a few laps and he looked happy and fit. Coming back to the stables the temperature was still down...

Again difficult descisions... What to do? He is fit now, but you know what happened yesterday... Nobody to fill in my place if I would withdraw, letting the team down.

Questions questions... What is wise? I discussed with several vets and the team coach.. The FEI vets came and checked up on him around 10am. All gave green light to compete.. We decided I would give it a try. The fever was down, which means the toxics are out of his system. There is still a bit of swelling in the jaw, but we cooled it all the time and the swelling gets less...

I agreed to give it a try. Knowing the story, I took it easy in the warm up and didn't want to ride full. He was ok, although he didn't feel very powerful. Normal of course after a day like yesterday. I walked a lot to save the energy.. When I entered I already felt he was giving his utmost and being the fighter he is, he never gives up... But in order to protect him, I gave up...My buddy, my friend, the horse that has given everything for me his whole life does not deserve this.... So I saluted and left the arena.....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:48

wat mij betreft krijgen sporters die een reserveplek weigeren levenslang uitsluiting ( in ogen van de bc & bond dan ..niet "op papier " )voor grote kampioenschappen ..
Ik vind het absoluut van weinig teamspirit getuigen om niet als reserve af te reizen ..en het argument " jong paard niet willen belasten met vliegreis en dan niet starten etc gaat niet op ..als er wel een teamplek in had gezeten was het paard niet ineens 2 jr ouder geworden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:50

Dat ze niet willen af reizen als reserve snap ik, maar IMO zouden ze dan geen reserve mogen zijn. Kies dan iemand die desnoods pas op de 4e reserve plek komt die wel mee wil reizen en sla de anderen over. Of je gaat mee, of je bent geen reserve. Punt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:51

besita schreef:
wat mij betreft krijgen sporters die een reserveplek weigeren levenslang uitsluiting ( in ogen van de bc & bond dan ..niet "op papier " )voor grote kampioenschappen ..
Ik vind het absoluut van weinig teamspirit getuigen om niet als reserve af te reizen ..en het argument " jong paard niet willen belasten met vliegreis en dan niet starten etc gaat niet op ..als er wel een teamplek in had gezeten was het paard niet ineens 2 jr ouder geworden

In Hong Kong stond Adelinde als RESERVE langs de kant als hardste te juichen 8-) teamspirit heet dat....

En Hong Kong is ook niet naast de deur!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-08-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:52

HorseTimeXL schreef:
Ik denk dat het de Nedrrlandse equipe nu wel even op scherp zet dat reservers net zo belangrijk zijn en dat daar met zo goed in moet worden geïnvesteerd.

vergeet ook niet dat er een heel lang verhaal voorafgaat aan dat tripje naar Rio ..van zodra de longlist bekend gemaakt word van( mogelijke ) kandidaten gaat er al heel veel geld naar bloedonderzoeken , onderzoek naar voer en noem maar op voor de mogelijke kandidaat paarden richting RIO ..dus er zijn kosten gemaakt ook aan de reserves ..dus hop meereizen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:53

Ayasha schreef:
Dat ze niet willen af reizen als reserve snap ik, maar IMO zouden ze dan geen reserve mogen zijn. Kies dan iemand die desnoods pas op de 4e reserve plek komt die wel mee wil reizen en sla de anderen over. Of je gaat mee, of je bent geen reserve. Punt.

Ik snap dat niet PUNT ;)
wat een ongelooflijke ervaring moet het niet zijn om alles hetzelfde mee te maken tot 2 uur voor de eerste proef !! zie het als een generale repetitie voor latere kampioenschappen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:55

Maar als ze als deelnemend lid geselecteerd was, was het paard dan ook te jong geweest voor die reis?

En als ze zo te lezen al problemen met Parzival verwacht had, was er ook als reserve reële kans op deelname.

Maar wat Ayhasha schrijft; hoe kun je als reserve geselecteerd zijn als je niet bereid bent om je paard te laten reizen?

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:57

Ik zou het een eer vinden om als reserve mee te mogen naar de olympische spelen ! Dan behoor je toch maar tot de top 5 :)
Als je geen reserve wilt zijn , prima, maar dan ben je ook niet echt een fanatieke ruiter in mijn ogen ! ( zal nu wel bokt over mij heen krijgen )

Adelinde heeft goed gehandeld. Als parcival zo ernstig ziek was geweest dat hij niet de ring in zou kunnen had de dierenarts dat echt wel gezien. Hij oogde fit genoeg, maar in de ring net niet genoeg. Ze had door kunnen rijden maar ze heeft gekozen om dat niet te doen ! Dat vind ik klasse, ze had ook door kunnen rijden !

En om zo iemand af te schrijven vind ik echt respectloos , sorry, . Altijd makkelijk achteraf te praten terwijl je zelf misschien ook wel die keuze had gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:59

besita schreef:
Ayasha schreef:

Ik snap dat niet PUNT ;)
wat een ongelooflijke ervaring moet het niet zijn om alles hetzelfde mee te maken tot 2 uur voor de eerste proef !! zie het als een generale repetitie voor latere kampioenschappen

Maar aan die ervaring hangen ook risico's natuurlijk, en ja, die zijn er ook als je mag starten maar dan kom je op risico's afwegen tegen de voordelen; En de voordelen zijn voor een sporter nu eenmaal groter als ze weten dat ze mogen starten dan wanneer ze dat niet weten. Dus ik snap best dat je , zeker met een jonger paard dat nog alle tijd heeft zegt "ik probeer over 4 jaar in het team te rijden en blijf nu lekker thuis" maar IMO zou je dan ook geen reserve mogen zijn. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-08-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:59

LBLGypsyCobs schreef:
Maar als ze als deelnemend lid geselecteerd was, was het paard dan ook te jong geweest voor die reis?

En als ze zo te lezen al problemen met Parzival verwacht had, was er ook als reserve reële kans op deelname.

Maar wat Ayhasha schrijft; hoe kun je als reserve geselecteerd zijn als je niet bereid bent om je paard te laten reizen?

ja dan ben je reserve tot op het moment dat de paarden op de vlieger stappen :j
stel dat een paard zich nog in het thuisland had gekwetst dan zou ze alsnog gevlogen hebben

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:01

Ik kan me niet eens indenken hoe Adelinde met haar handen in het haar moet hebben gezeten..
alle vet checks waren goed, maar gevoel zegt nee.. geen ander persoon dat in kan vallen, startplek ook niet naar de volgende dag verplaatst..

Ik vind het zo moedig dat ze het nog heeft geprobeerd, en toch tijdens de proef zelf beslissen dat het niet kan ondanks dat iedereen groen licht gaf..
Ze laat hier voor mij niet alleen zien dat ze met 100% voor het nederlandse team staat (in tegenstelling tot andere "teamleden"), maar tegelijkertijd 110% voor haar paard is en imo is dit precies zoals een ruiter zou moeten zijn.

besita

topsport is elke dag risico Ayasha dus dat is echt een waardeloos argument
en door nu te weigeren zet je wel een hypotheek op je verder carrière ..

niet teamwaardig ...sorry

besita

laraxXxemma schreef:
Ik kan me niet eens indenken hoe Adelinde met haar handen in het haar moet hebben gezeten..
alle vet checks waren goed, maar gevoel zegt nee.. geen ander persoon dat in kan vallen, startplek ook niet naar de volgende dag verplaatst..

Ik vind het zo moedig dat ze het nog heeft geprobeerd, en toch tijdens de proef zelf beslissen dat het niet kan ondanks dat iedereen groen licht gaf..
Ze laat hier voor mij niet alleen zien dat ze met 100% voor het nederlandse team staat (in tegenstelling tot andere "teamleden"), maar tegelijkertijd 110% voor haar paard is en imo is dit precies zoals een ruiter zou moeten zijn.
:j _/-\o_

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:02

Ayasha schreef:
Ik heb Adelinde een paar keer gesproken en ze kwam op mij toen niet over als iemand die zich fel zou laten intimideren door dit gezanik gelukkig.

2 personen zonder bla bla die hun hart op de juiste plaats hebben
Tom Dumoulin en Adelinde Cornelissen. TOP !!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:03

besita schreef:
melissapupa schreef:
Ik vind de reactie van Madeleine erg onsportief. maar ze had nooit kunnen starten, na de beet van parzival was er nooit genoeg tijd om de reserve naar Rio te laten komen. voordat ze was ingevlogen en de quarantaine tijd voorbij was, toch vind ik dat adelinde nooit had mogen starten paard was/is ziek door de beet.... en überhaupt denk ik dat ze uit gebeld werd als de jury die tong zag

meereizende reserves kunnen gewoon starten als er iemand uitvalt
Tot 2 uur voor de eerste proef kan de reservecombinatie ingezet worden ..de reserve combinatie doet immers het hele traject gewoon zoals de 4 teamleden mee ..zelfs de vetcheck

Franse springruiters hebben het nu aan de hand ..Delestre zijn paard raakte op stal geblesseerd en Rozier valt in ..klaar

Paarden van de springruiters hebben morgen pas de vetcheck dus dat is al anders dan nu bij de dressuurruiters

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:05

besita schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ik denk dat het de Nedrrlandse equipe nu wel even op scherp zet dat reservers net zo belangrijk zijn en dat daar met zo goed in moet worden geïnvesteerd.

vergeet ook niet dat er een heel lang verhaal voorafgaat aan dat tripje naar Rio ..van zodra de longlist bekend gemaakt word van( mogelijke ) kandidaten gaat er al heel veel geld naar bloedonderzoeken , onderzoek naar voer en noem maar op voor de mogelijke kandidaat paarden richting RIO ..dus er zijn kosten gemaakt ook aan de reserves ..dus hop meereizen

O ja daar had ik nig geen besef van.. Dan snap ik dat nog meer inderdaad..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:05

besita schreef:
laraxXxemma schreef:

:j _/-\o_

_/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:09

Ayasha schreef:

Dit inderdaad. :j
Als je er voor kiest om niet mee te gaan moet de reserve plek opschuiven naar een andere ruiter die daar wel toe bereid is. Een reserve gaat mee of is geen reserve meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:11

besita schreef:
topsport is elke dag risico Ayasha dus dat is echt een waardeloos argument
en door nu te weigeren zet je wel een hypotheek op je verder carrière ..

niet teamwaardig ...sorry

En dat risico bereken je op de mogelijke voordelen. Zijn die niet hoog genoeg is het je goed recht om te zeggen "dit doe ik niet."
Om ze dan meteen uit te sluiten van kampioenschappen enz vind ik zwaar overdreven. Vrees je dan voor de volgende OS geen team meer hebt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:13

Ayasha schreef:

_/-\o_

Ook mijn gedachtegang!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:15

Easy_Rider schreef:
ik kijk net de beelden van de NOS terug met het commentaar van Laurens van lieren.
En daar schrik ik toch wel van. Laurens is enthousiast over Adelinde haar proef tot dan toe. :oo
Het wordt toch hoog tijd dat de NOS een andere commentator gaat zoeken en laurens van Lieren heel snel weg stuurd. Je schaamt je toch dat een Nederlandse ruiter/commentator dit goed kan noemen. >;)

Inderdaad :=
Ik heb me echt enorm verbaasd over het commentaar en over de gegeven punten :wow:
Ik denk dat we ons vooral zorgen moeten maken om het feit dat je met een flinke lap tong eruit nog redelijk hoge punten kan scoren :=

Niets negatiefs hier over de beslissing trouwens om het toch te proberen. Ik ga er vanuit dat als je paard weer fit oogt en is, dat je het toch gaat proberen op de olympische spelen. Zeker onder begeleiding van een aantal dierenartsen.
Het is dressuur, geen eventing ;) Je kan gewoon afgroeten als het toch niet gaat, zoals nu ook gebeurd is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:15

Ayasha schreef:
[n. Vrees je dan voor de volgende OS geen team meer hebt.

In september 2020 – in Tokyo zullen er denk ik geen paarden meer aan te pas komen. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:18

Ik heb begrepen dat het niet meegaan als reserve in overleg met de bondscoach gebeurd is, dus dan kun je niet 1 persoon de schuld geven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:24

Goede les voor de reserve over vier jaar: gewoon meegaan!

Lijkt mij sowieso wel handig om het een keer van de kant mee te maken en dan nog harder werken om er over vier jaar echt bij te zijn! Dan had ze niet voor het team hoeven te gaan starten, maar gewoon de reserve laten starten. Een ongeluk zit in een klein hoekje blijkt wel weer.