Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:05

oh ja... dat rechtvaardigt wel de oog om oog, tand om tand praktijken natuurlijk..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:16

Serieus, ik verlies hier mijn vertrouwen bijna in gehele paardenminnende wereld. In de dame springamazone die zich niet netjes gedraagt maar tenminste publiekelijk haar excuses aanbied. Maar al helemaal in die andere paardenmensen die met pek en veren klaar staan. Gewoon diep triest dat we zo met elkaar om gaan. OmdT zij bekend is en wij online vrijheid van meninguiting hebben kunnen we gewoon maar roepen over een ander wat wij willen.

Ik wil de mensen die proberen genuanceerd te denken bedanken. Jullie zijn de reden van mijn bijna in bovenstaande regels.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:19

ik reageer op haar filmpje...ik vind dat niet kunnen.ook al bied ze haar excuus aan,wat heeft dat paard er aan?Dat arme dier struikelt toch niet expres?Zo ongeveer de hele (top)paardenwereld is redelijk verrot ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:21

pol013 schreef:
Serieus, ik verlies hier mijn vertrouwen bijna in gehele paardenminnende wereld. In de dame springamazone die zich niet netjes gedraagt maar tenminste publiekelijk haar excuses aanbied. Maar al helemaal in die andere paardenmensen die met pek en veren klaar staan. Gewoon diep triest dat we zo met elkaar om gaan. OmdT zij bekend is en wij online vrijheid van meninguiting hebben kunnen we gewoon maar roepen over een ander wat wij willen.

Ik wil de mensen die proberen genuanceerd te denken bedanken. Jullie zijn de reden van mijn bijna in bovenstaande regels.

Hè hè, nog iemand die het snapt.... wat hier gebeurt kan namelijk echt niet imo. Het is namelijk erg vervelend als je van van alles beticht wordt puur op speculatie.... Laag vind ik dat!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:21

Nu ja.. als het echt om het paard draait, die hebben weinig wrok dus die is dat allang weer vergeten. Die zit lekker aan zn hooi te knabbelen en de wereld draait door :D

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:42

Wat een voorbeeld voor de jongeren, ze mag van mij een half jaartje thuiszitten zonder stalhulp....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:43

Een paard heeft geen wrok (gelukkig voor heel veel mensen :+ ), maar natuurlijk wel gevoel.
Het trekken in de mond, het schoppen tegen de flanken en het slaan met de zweep (hier niet gedaan) doen wel degelijk pijn (ook al denken sommige mensen dat het "wel meevalt" ;( ) en zal ook zeker de volgende dag(en) pijnlijker zijn.
Het vertrouwen in veel "paarden minnend volk" heb ik al lang verloren, aangezien veel dingen schijnbaar met geweld en pijn "opgelost" moet worden. Bij mensen heet het mishandeling, bij paarden het het opvoeding. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:47

Ik schrik elke keer weer (hier en in de 'echte' wereld) van de behoefte van sommige mensen om een ander willens en wetens schade toe te brengen.... En nogmaals: ik vind de actie op het filmpje niet fraai en vrij dom ook nog, maar amazone heeft dit zelf ook al lang en breed toegegeven en hiervoor excuses aangeboden. Meer kan ze niet doen. Wat er voor de rest mankeert aan het paard, of niet, of achter de schermen gebeurt heeft niemand zicht op, behalve de mensen die er dagelijks bij zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 01:48

pol013 schreef:

Welke nuance zie je dan in dat filmpje?
Leg dat eens uit?

Ze heeft Sorry gezegd, alhoewel ik liever had gezien dat ze meer haar fout benadrukte is dat voldoende voor mij. Zeer zeker als ze zoiets niet meer zal doen (en ik ga er vanuit dat dat zo is). Maar wat ze daar deed ging alle perken te buiten.
Dat was geen schrikreactie, dat had ik prima kunnen begrijpen, niet OK, maar begrijpbaar. Het waren bewuste acties.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 03:15

Weet je wat!!!!! ~~}>???!
Is.het. Misschien. Een. Idee. Om...voor een poosje alle Bokt privacy regels aan onze paardrijlaarzen te lappen en filmpjes van willekeurige mede bokkers, voorzien van naam en toenaam, op Bokt te zetten. Filmpjes waar desbetreffende personen niet zo trots op zijn. Misschien weten ze niet dat het opgenomen is, misschien wel, dat maakt niet uit. Maar heeeeel de ( Bokt)- wereld mag zeggen en schrijven en kritiek leveren wat 'ie wil. Dan doen we even net alsof deze gefilmde bokkers, bekende, publieke figuren zijn.
Spoiler:
laat het duidelijk zijn, dat ik dit natuurlijk niet serieus meen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 06:31

Ik denk als de amazone haar exuus niet had aangeboden dat betreffende amazone nog veel meer kritiek over zich had heen gekregen dat had haar nog veel meer geschaadt. Haar reactie naar het paard toe is niet fair..hopelijk realiseert ze zich dat zelf ook..mochten er meer beelden van haar langskomen met dit soort taferelen dan kun je je zelf ernstig afvragen of dit soort gedrag bij deze amazone hoort!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 06:45

Calanddra schreef:
Hebben een aantal hier het filmpje ook afgekeken? Je ziet zelfs als ze weer al een halfrondje heeft gereden het paard alsnog ontzettend hard op te rem trekken met haar handen ontzettend hoog, paard doet niks...loopt netjes en braaf, en dan doet ze dit. En ook nog eens meerdere keren. Dit heeft niks meer met het struikelen te maken en de adrenaline nadat dit gebeurt.

Dit dus :x

Schorsing vind ik niet meer dan logisch en er moeten eens meer mensen hun mond opentrekken. Maar nee, iedereen is bang om wat te zeggen.
Zo floepte vriend lief op cc er een keer dierenbeul en aso uit tegen een ruiter die gewoon zijn paard aan het slaan was op hoofd en lichaam en dan niet zo zuinig ook nog niet. Officials DOEN gewoon niets omdat ze bang zijn....helaas

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:16

Nee Kaatje, we moeten haar nog een bloemetje brengen omdat het paard haar dwong tot deze actie waardoor zij nu onder vuur ligt. K*tknol ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:33

Ayasha schreef:
Nee Kaatje, we moeten haar nog een bloemetje brengen omdat het paard haar dwong tot deze actie waardoor zij nu onder vuur ligt. K*tknol ook.

Je kan iemand alleen maar beoordelen (of veroordelen) op iets wat jij gezien hebt, niet wat er achter de schermen gebeurt. Die dingen vermoed je alleen, maar daar kan je iemand niet op afrekenen omdat je simpelweg die info niet hebt. En niemand keurt deze rare acties goed, het gaat er alleen om wat er gesuggereerd wordt door deze en gene wat er loos zou zijn met het paard of dat de amazone een slecht mens is, slecht traint achter de schermen. Geen van jullie weet of dat waar is of niet en vind het daarom raar dat iemand afgerekend wordt op iets wat vermoed wordt... Lees enkele reacties maar eens terug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-16 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:34

Pocca_Locca schreef:
Weet je wat!!!!! ~~}>???!
Is.het. Misschien. Een. Idee. Om...voor een poosje alle Bokt privacy regels aan onze paardrijlaarzen te lappen en filmpjes van willekeurige mede bokkers, voorzien van naam en toenaam, op Bokt te zetten. Filmpjes waar desbetreffende personen niet zo trots op zijn. Misschien weten ze niet dat het opgenomen is, misschien wel, dat maakt niet uit. Maar heeeeel de ( Bokt)- wereld mag zeggen en schrijven en kritiek leveren wat 'ie wil. Dan doen we even net alsof deze gefilmde bokkers, bekende, publieke figuren zijn.
Spoiler:
laat het duidelijk zijn, dat ik dit natuurlijk niet serieus meen..

Ik vind het prima, hoor. Wanneer ik fouten maak -en geloof me, ik heb er vele gemaakt- mogen mensen mij er gerust op wijzen. Ook ik heb in mijn jeugd (en heel soms ook in mijn volwassen tijd) mijn frustraties geuit naar (mijn) pony's toe. Mijn eerste pony kon echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen. := Gelukkig sinds mijn volwassen tijd nooit uitgehaald met de zweep en nooit zulke acties uitgehaald als mevrouw hier, maar zeker ook fouten gemaakt. Natuurlijk is het niet leuk dat het er constant ingewreven wordt, maar het gaat mij er meer om dat sommige mensen -óók hier op bokt- het allemaal wel mee vindt vallen. Het lijkt er steeds meer op dat de mensen die dit niet normaal vinden (bijna) allemaal juist niet in het paardenwereldje zitten. En dat vind ik vreemd, want ik dacht juist dat de "insiders" de paardenliefhebbers waren.

Juist als ik mijn frustraties zo zou afreageren als mevrouw heeft gedaan, hoop ik echt van harte dat mensen mij erop wijzen, zodat ik er van kan leren en het (hopelijk) in de toekomst niet/veel minder zal gaan doen. Ik zou mij werkelijk doodschamen, tegenover de mensheid en het meeste nog tegenover mijn paardje. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:35

Picasso schreef:
Ayasha schreef:

Je kan iemand alleen maar beoordelen (of veroordelen) op iets wat jij gezien hebt, niet wat er achter de schermen gebeurt. Die dingen vermoed je alleen, maar daar kan je iemand niet op afrekenen omdat je simpelweg die info niet hebt. En niemand keurt deze rare acties goed, het gaat er alleen om wat er gesuggereerd wordt door deze en gene wat er loos zou zijn met het paard of dat de amazone een slecht mens is, slecht traint achter de schermen. Geen van jullie weet of dat waar is of niet en vind het daarom raar dat iemand afgerekend wordt op iets wat vermoed wordt... Lees enkele reacties maar eens terug.

Ik keur haar ook af op wat ik zie, nu op het filmpje en in de ring. En nee, ik geloof niet, dat ze thuis ineens veel vriendelijker rijdt dan in de ring of losrij-piste. Dat is simpelweg een beetje pscyhologie kennen. Niks meer of minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:37

Denk dat je gewoon een beetje moet oppassen met die psychologie van de koude grond. Misschien heb je gelijk, misschien helemaal niet. Je weet het niet en op basis van vermoeden iemand zwart maken vind ik naar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:42

Sammie schreef:
Nu ja.. als het echt om het paard draait, die hebben weinig wrok dus die is dat allang weer vergeten. Die zit lekker aan zn hooi te knabbelen en de wereld draait door :D

Dat geloof ik eigenlijk niet. Nou ja, wel dat 'ie aan z'n hooi knabbelt, maar dit soort dingen kunnen een paard wel degelijk behoorlijk beinvloeden, net zoals je echt problemen kunt hebben van slechts 1 flink mislukte hindernis of 1 traumatische ervaring bij het trailerladen.

Picasso schreef:
En nogmaals: ik vind de actie op het filmpje niet fraai en vrij dom ook nog, maar amazone heeft dit zelf ook al lang en breed toegegeven en hiervoor excuses aangeboden. Meer kan ze niet doen.

Zij misschien niet. Maar de FEI zelf en de officials kunnen er bv wel meer aan doen, en de discussie of dat nodig is vind ik best zinnig. Ik snap bv niet waarom je geen consequenties zou verbinden aan dit soort dingen? Je hoort als topruiter voldoende ervaring en inzicht te hebben om te zorgen dat dit gewoon niet gebeurt dat je bij het losrijden of uitrijden zo je zelfbeheersing verliest en zo unfair en totaal onzinnig en hard naar je paard reageert. Is een vrij oppervlakkige 'sorry' dan voldoende? Geeft dat niet het signaal dat je eigenlijk alles wel kunt maken als je daarna maar sorry zegt?

(En geeft al die goedpraterij hier in het topic niet dezelfde boodschap - ach, het is niet zo erg dat je als ruiter dit soort dingen doet want ze gebeuren nou eenmaal, daar kun je niks aan doen, dat is gewoon je instinct, paarden vergeten het zo weer, dat is nou eenmaal adrenaline, zo'n ruiter staat ook onder druk, etc.)

Het contrast met hoe er doorgaans geoordeeld wordt over jonge kinderen die iets doen wat niet helemaal in de haak is vind ik opvallend - net alsof de lat voor hoe je met paarden om moet gaan lager komt te liggen hoe verder je richting de top gaat, niet hoger. Ik lees elke week wel een paar negatieve sneren over maneges en manegeruiters... maar voor zoiets hebben we alle begrip en 1 keer een vrij oppervlakkige sorry, en zand erover? Ik snap dat niet.

Ik wil de ruiter niet per se veroordelen als persoon... maar dit soort gedrag is echt absoluut ver over de schreef richting paarden, en daar mogen juist in de topsport wat mij betreft best consequenties aan zitten. De lat hoort daar hoger te liggen in allerlei opzichten, dus ook richting gedrag naar je paard in de losrijring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:47

Maar dat is ook niet het probleem: prima dat ze aangesproken wordt op haar gedrag op dat moment. Het liefst meteen door de officials die langs de losrijpiste staan. Dat er ook nog een consequentie aan vast zou zitten, kan ik me ook nog enigszins in vinden (geen wedstrijdban of i.d.). Dat ze excuses gemaakt heeft vind ik ook het minste. Maar het gaat me erom wat er achter de schermen gebeurt en dat men daar een oordeel over heeft, maar geen weet van heeft. Het zou zo kunnen zijn dat het ook daar misgaat, of dat er daadwerkelijk iets mis is met het paard. Maar ik vind het ronduit onbeschoft om iemand door het slijk te halen zonder dat ze echt weet hebben van wat er achter de schermen gebeurt. Laat ze het maar onderzoeken, maar voordat er bewijs daarvan is, kan je iemand DAAROP niet veroordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:48

Als dit voor de schermen gebeurt, waarom zou het dan niet achter de schermen gebeuren waar er geen gevolgen aan vast hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:49

Ayasha schreef:
Als dit voor de schermen gebeurt, waarom zou het dan niet achter de schermen gebeuren waar er geen gevolgen aan vast hangen?

Dat zeg ik toch? Dat zou kunnen, maar dat WEET jij niet... daar gaat het om.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:49

Goed verwoord Shadow0! Ik kan het vaak niet zo goed verwoorden, maar dit is tenminste een heldere uitleg met wat ik eigenlijk ook bedoel. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:55

Picasso schreef:
Ayasha schreef:

Dat zeg ik toch? Dat zou kunnen, maar dat WEET jij niet... daar gaat het om.

Maar jij weet het ook niet, dus mij afzeiken dat ik denk van wel is al evemin netjes. Dat is nl gewoon mijn mening gebaseerd op de rijderij die ik wel zie en die mag ik hebben. Over het algemeen gedragen ruiters (ja ook de top) zich in de ring veel beter dan thuis en ja, dat heb ik al bij verschillende ruiters zelf mogen aanschouwen. Het is erg triest gesteld met bv een aantal belgische dressuurtoppers, een deel van de nieuwe garde ken ik ook, ook van thuis, en da's al niet veel beter. En stuk voor stuk zijn ze op wedstrijd een stuk netter dan thuis. Dus ja, ik durf het risico te nemen dat ik m'n handje brand als ik typ dat dat ook voor deze dame zal gelden. Mede omdat het simpelweg wetenschappelijk (via de psychologie) te onderbouwen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:04

Ik zeik je niet af, ik ben het alleen niet met je eens. Ben ook niet van gisteren; weet heus wel dat er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.... Maar totdat je dat zeker weet, kan je beter oppassen met het zwartmaken van iemand.... Laat ze het maar onderzoeken, kan je dan zeggen; 'zie je wel ik had gelijk' en zal ik de eerste zijn die het dan met je eens is of het tegendeel blijkt waar. En totdat er een psycholoog op deze dame is losgelaten, weet jij niet meer of minder dan wie dan ook.... Het enige wat ik wil zeggen is dat er zo makkelijk geoordeeld wordt over dingen die niet zichtbaar zijn maar dat er in de hoofden van mensen een beeld gevormd wordt en als waarheid naar buiten gebracht wordt. Dat kan iemand heel veel schade berokkenen... En waarom? Voelt men zich daar echt beter door?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:05

Ik ben het met je eens Picasso, netjes verwoord!