Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:10

Ligt het aan mij? In de tijd dat ik B startte met mijn vorige paard 2005/begin2006 moesten we halthouden en groeten bij binnenkomst. Dit is toch basis africhting? Ik snapte toen al niet dat het eruit gehaald werd.

Andere punten vind ik net als iedereen ook wel goed hoor!

Off topic;

Wanneer haal je een 9 voor binnenkomen op de hoefslag? Wat maakt het voor een jury zo goed dat het een 9 verdient?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:17

Roos, helemaal mee eens , is imo ook een stukje basisafrichting. En dan mogen ze van mij in de B het binnenkomen en hh best wat milder jureren.
Maar in de hoge klasses eruit halen ... nee ...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:18

In de B?
Bij mij krijg je een 9 voor binnenkomen als het paard in goede takt loopt, ontspannen is, nageeflijk/in de aanleuning loopt, waarbij nageeflijk niet volledig aan de teugel hoeft te zijn.
Recht over de hoefslag (lange zijde) gaat. Actief is. Juist gebogen in de hoeken met een juiste stelling.

Voor de L1 komt hier een daadwerkelijk juiste nageeflijkheid bij (echt aan de teugel)

Ook houding en zit spelen hier natuurlijk een rol.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 29-09-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:18

CM_ schreef:
Roos, helemaal mee eens , is imo ook een stukje basisafrichting. En dan mogen ze van mij in de B het binnenkomen en hh best wat milder jureren.
Maar in de hoge klasses eruit halen ... nee ...

Je jureert het zoals het is of je laat het weg uit de proef, maar milder jureren is raar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:12

Verschrikkelijk. Als er een ding is waaraan je kunt zien of er een beetje redelijk is opgeleid, is het wel aan het gedrag bij halthouden en groeten.
Als dat er niet is maak je de drempel nog lager en komen er nog meer kneuzen aan de start. Men wil natuurlijk zoveel mogelijks starts, want dat is geld. Het is wel duidelijk.
Bah.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:16

Halthouden is zeker basis, maar basis is tm ZZ licht. In de B of de L hoeft het voor mij echt niet, gros trekt die dieren vol op de rem, en daar word geen paard beter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:19

Lusitana schreef:
Verschrikkelijk. Als er een ding is waaraan je kunt zien of er een beetje redelijk is opgeleid, is het wel aan het gedrag bij halthouden en groeten.
Als dat er niet is maak je de drempel nog lager en komen er nog meer kneuzen aan de start. Men wil natuurlijk zoveel mogelijks starts, want dat is geld. Het is wel duidelijk.
Bah.

Beetje overdreven niet?

Nu was het ook pas vanaf het M1 dus zo vreselijk veel veranderd er niet... Iemand die een paard heeft die niet fijn stilstaat met groeten die gaat echt niet nu ineens veel sneller over dan ze zouden doen als het er nog wel vanaf M1 inzat hoor.. Het is maar 1 puntje...

Persoonlijk vind ik het halsstrekken vanaf M wat er nu bij komt ipv halthouden en groeten waardevoller om te zien of het paard goed is opgeleid dan het groeten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:04

Lusitana schreef:
Bah.

Oftewel..... heel krom gezegd. Iemand die niet kan halthouden en groeten, die heeft de opleiding niet voor elkaar.
Dan kunnen we ook wel alleen een proef maken met binnenkomen, halthouden, groeten.... KLAAR!!!!!

Binnen het Skala is halthouden maar zo'n minuscuul ding. Ik overdrijf het nu, maar dat doe ik in reactie op jouw overdreven post.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:06

Halthouden en groeten wordt min of meer verruild voor halsstrekken.
Er wordt een keuze, naar mijn idee een goede keuze, gemaakt!
Tenslotte hadden we halthouden al 2x

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:14

Het moet gewoon en/en zijn. Halsstrekken heeft niet zoveel met gehoorzaamheid en geduld te maken(als halthouden en wachten), maar meer met ontspanning en zuiverheid van de gang behouden etc. Ik kan alles wel gaan noemen, maar waar het om gaat is dat er verschil in zit.
Halthouden, en zeker samen met groeten, is gewoon een waardevolle oefening om te tonen, zeker bij het binnenkomen, maar ik snap dat er ruiters zijn die
het maar gedoe op niks af vinden omdat die anders met dressuur omgaan. Blijkbaar zitten die ook in de commissie.
Kan er verder ook niks aan doen, ik uit alleen wat ik er van vind.

Ik was niet op de hoogte van eerdere afschaffing van halthouden en groeten in lagere klasses. Ik begrijp echt de gedachtengang daar achter niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:21

Maar waarom is het halthouden en groeten volgens jou aan het begin van de proef dan zo belangrijk?
Waarom zoveel belangrijker, dan wat je halverwege en aan het eind al laat zien?

Plus dat het t/m de L2 toch ook al niet hoefde.

Die mensen in de commissie/het forum zijn overigens allemaal mensen met behoorlijk verstand van de paardensport. Dat zijn niet zomaar wat mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:22

Dat vraag ik mij ook af.. In de meeste proeven laat je het al minimaal 2x zien. Waarom dan ook nog aan het begin? Halthouden en groeten weegt voor mij niet zwaarder dan een andere oefening uiteindelijk is het allemaal gehoorzaamheid.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:24

En het antwoord: Groeten omdat het netjes naar de jury toe is.
Vind ik geen beste!
De meesten die groeten geven niet de indruk dat dit echt naar de jury is.
Ze steken hun hand naar achteren, knikken en gaan verder. De meesten kijken je als jury eigenlijk niet eens aan.
Ik zie veel groet, omdat het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:25

Wat naar mijn mening best een logisch iets is omdat je dan volledig in de flow van het rijden zit en in volle concentratie.. Bij het afgroeten ben je daarna klaar dan zie je veel ruiters al anders groeten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:34

Yvank_ schreef:
Wat naar mijn mening best een logisch iets is omdat je dan volledig in de flow van het rijden zit en in volle concentratie.. Bij het afgroeten ben je daarna klaar dan zie je veel ruiters al anders groeten.

Maar goed als het dan een groet, omdat het moet is, dan kun je beter 1 van de 3x halthouden inruilen voor 1x halsstrekken.
Zo breng je de meeste onderdelen ook gewoon naar een gelijke 2x.
En kun je lekker voorwaarts je proef starten.
Halthouden aan het begin van de proef is naar mijn idee zo'n: We beginnen en hop staan alweer stil.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 29-09-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:34

Dat lijkt mij inderdaad ook :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:36

Persoonlijk vind ik het halthouden overigens wel een fijne oefening in het begin :D ff wat voorwaarts erin rijden en dan met vertrekken houd je hem mooi op het achterbeen. Maar dat is persoonlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:36

Dat kun je alsnog even voor de proef doen!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:44

Tendance schreef:
Yvank_ schreef:

Maar goed als het dan een groet, omdat het moet is, dan kun je beter 1 van de 3x halthouden inruilen voor 1x halsstrekken.
Zo breng je de meeste onderdelen ook gewoon naar een gelijke 2x.
En kun je lekker voorwaarts je proef starten.
Halthouden aan het begin van de proef is naar mijn idee zo'n: We beginnen en hop staan alweer stil.

Goed punt! Maar toch :')

Ach ja, over een tijdje zijn we het wel weer gewend! Ik vind hals strekken wel een hele mooie oefening. Ik oefen dit ook heel vaak met mijn jonge paard, en dan voornamelijk of ze haar tact behoudt want mijn hand volgt ze best al netjes. Maar zo verbeter je dat wel. (we zijn nog lang niet startklaar hoor) Daar scoor je natuurlijk de punten mee straks *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:40

listiglistje schreef:
In de b en l ja...je weet wat daar in rond rijd!

In het z verwacht ik dat de meeste gewoon op 2 teugels en aan het been zijn,
ik neem aan dat ze dan gewoon de hand volgen en de boel zakt.

Ik denk echt dat er weinig door de mand vallen, daarbij vind ik uberstreichen een mooiere controle oefening of een paard ontspannen en gedragen loopt.
Kost minder tijd en ziet er vloeiender uit.
Alleen denk ik dat de meeste paarden bij uberstreichen uit elkaar vallen of impuls verliezen ;-)
.

Daarna wordt het niet meer getoond/gevraagd en kan ik dus niet zeggen of ze het wel of niet kunnen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:44

We zien momenteel zoveel strak gehouden paarden in de Z, dat ik inderdaad denk, dat als de hand ontspant, het paard wel wil strekken, maar de onderdelen daarna..... zijn die ook nog op de achterhand te krijgen?
En dan gaat het ineens om meer dan 1 onderdeel en dat kan wel degelijk grote verschillen gaan geven.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:11

is het er trouwens ook door dat er met halve punten gewerkt gaat worden??

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:13

Tendance schreef:
We zien momenteel zoveel strak gehouden paarden in de Z, dat ik inderdaad denk, dat als de hand ontspant, het paard wel wil strekken, maar de onderdelen daarna..... zijn die ook nog op de achterhand te krijgen?
En dan gaat het ineens om meer dan 1 onderdeel en dat kan wel degelijk grote verschillen gaan geven.

Lijkt mij sterk, paard kan op het achterbeen of niet...
diegene die niet op het AB kunnen lopen de hele proef toch al flut :o en dat verschil zie je heel goed in de hogere klasses.
Dus teugels aannemen, juiste aanleuning en aanspanning met zit en been en je paard komt op het AB.
Ik zie niet in dat na het halsstrekken je paard niet meer op het AB kan/gaat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:22

listiglistje schreef:
Tendance schreef:

Lijkt mij sterk, paard kan op het achterbeen of niet...
diegene die niet op het AB kunnen lopen de hele proef toch al flut :o en dat verschil zie je heel goed in de hogere klasses.
Dus teugels aannemen, juiste aanleuning en aanspanning met zit en been en je paard komt op het AB.
Ik zie niet in dat na het halsstrekken je paard niet meer op het AB kan/gaat.

Ik weet het niet hoor, maar in de ideale wereld zou het inderdaad zo moeten zoals jij zegt. In de werkelijke wereld zie je zelfs in de subtop er nog zat die de boel niet voor elkaar hebben en dik in de 60% scoren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:06

Ik zou liever eens zien dat ze die proeven wat langer maken. Nu zie ik vaak dat paarden opgezweept (letterlijk) en opgefokt de ring in worden geslingerd. Na 5,5 minuten storten ze helemaal in. Om vervolgens weer op gezweept te worden voor de volgende proef.

Zou graag eens willen zien of veel paarden in een langere proef ook nog zo goed aan de hulpen staan en netjes blijven dragen. Per slot is dressuur geen kunstje wat ze even moeten kunnen, maar iets wat ze ook over een langer stuk laten zien.