PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:40

Amen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:53

Tango1979 schreef:
Verder begrijp ik dat de jury binnen de eerste drie onderdelen moet uitbellen en het daarna niet meer mag (of dit nou zo'n goede regel is....) .

Die uitspraak ben ik ook een aantal keren tegen gekomen en heb mij (ben ook jury) daar al over verbaasd. Het KNHS reglement namelijk is in grote mate gebaseerd op het FEI reglement. Voor het niet tijdig waarnemen van niet toegestane dingen zoals beenbescherming, geldt inderdaad de 3e onderdeel-regel. Dan moet je de combinatie laten doorrijden en wordt het aan het einde aangerekend als een vergissing in het programma. Maar bij o.a. kreupelheid geldt dat volgens mij niet. (Zou ook raar zijn, stel dat paard zich bij onderdeel 10 verstapt en stokkreupel is.) Dus ik ben even in het FEI reglement gedoken om te kijken hoe het daar staat. Ik kan het daar ook niet vinden.
http://www.fei.org/sites/default/files/ ... _black.pdf
Citaat:
7. Elimination.
7.1. Lameness. In a case of marked lameness, the Judge at C informs the Athlete that he is eliminated. There is no appeal against this decision.

Tango1979 schreef:
Ik vind het erger dat een jury een DA overruled zodat het paard door de Vet-check komt. Ik zou daar de aandacht aan besteden.

Volledig eens. Nogmaals, ik hoop eerlijk en oprecht dat de FEI de methode van de vet-check flink onder de loep neemt. Dat moet een "vet-only" aangelegenheid worden, net als bij de endurance. En voor alle disciplines, niet alleen de dressuur. En wat mij betreft achter een soort gesloten deur met een hoofdstelnummer. Groom brengt paard binnen en de organisatie heeft een stelletje in wit uitgedoste ervaren voorbrengers klaar staan die met het paard heen en weer draven.
Het is te zot voor woorden dat een (neem ik aan) niet veterinair geschoolde jury de beslissing van een dierenarts kan overrulen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:59

Tango1979 schreef:
Sees schreef:
EDIT, ik vind het überhaupt onacceptabel dat de stress voor een dier tijdens de wedstrijd zó hoog kan worden dat het blijkbaar uit 'frustratie' op lip of tong gaat bijten maar dat kan aan mij liggen :o.

Wie zegt dat hij uit stress op zijn tong bijt? Het zou kunnen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. Veel meningen hangen van aannames aan elkaar.

En hoe kan je van te voren voorspellen dat de stress zo hoog wordt, dat hij op zijn tong/ lip gaat bijten?

Ik bijt ook wel eens op mijn tong, geloof niet dat ik dan echt gestrest was.

Dat weet ik niet maar dat wordt geopperd hier, dus reageer ik daarop ;-). Hoe is bloed uit de mond te verklaren?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:23

Sees schreef:
Dat weet ik niet maar dat wordt geopperd hier, dus reageer ik daarop ;-). Hoe is bloed uit de mond te verklaren?

Omdat hij op zijn lip/tong heeft gebeten. Waarom hij op zijn lip/tong bijt, geen idee. Heb nog nooit een onderzoek oid gelezen waaruit blijkt waardoor dat komt bij paarden? Maar meerdere mensen nemen aan dat dit door het rijden van de ruiter zou komen. Ik vind dat nogal een aanname

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:29

Een paard hoeft niet per se onder het rijden op zijn tong of lip bijten. Heb ooit een paard gekend die in de stal een stuk van haar tong eraf had gebeten.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:31

Hebben jullie dat filmpje gezien op de Glock Facebook pagina? Undercover heeft het zo slecht..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:32

Er zullen vast meerdere oorzaken kúnnen zijn van bloed in de mond bij paarden. Het viel mij alleen op dat ik wel vaker foto's zie opduiken van dressuurruiters en paarden met bloed uit de mond. Vandaar dat ik me afvroeg of er een verband zou kúnnen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:35

Snollygoster schreef:
Een paard hoeft niet per se onder het rijden op zijn tong of lip bijten. Heb ooit een paard gekend die in de stal een stuk van haar tong eraf had gebeten.

:D heb ik ook eens meegemaakt....alleen had mijn ene paard een stukje tong afgebeten van mijn andere paard.Het leek wel een slachterij :7

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:40

xAntoinettex schreef:
Hebben jullie dat filmpje gezien op de Glock Facebook pagina? Undercover heeft het zo slecht..

Dus als ik mn paard op de wei zet mag ik m daarna in een rollkur rijden. *\o/*

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:41

xAntoinettex schreef:

Het gaat niet zozeer om of hij het altijd slecht heeft, het gaat erom wat te doen als op dat moment, tijdens die wedstrijd dus, er wat mis gaat. Bv een dier grote stress heeft. Of mag je wel een dikke rollkur rijden als je het maar ldr noemt?
Dat het dier heerlijk op de wei staat verder doet hier niets aan af.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 21-08-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:41

geerke schreef:
Snollygoster schreef:

:D heb ik ook eens meegemaakt....alleen had mijn ene paard een stukje tong afgebeten van mijn andere paard.Het leek wel een slachterij :7

Ja met dat paard was het ook een groot bloedbad. Eigenaren dachten eerst dat ze ergens achter was blijven hangen, tot ze het stuk tong vonden en echt duidelijk de tandafdrukken erin zagen :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:42

geerke schreef:
Snollygoster schreef:

Hannibal :')

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:43

Sees schreef:
Er zullen vast meerdere oorzaken kúnnen zijn van bloed in de mond bij paarden. Het viel mij alleen op dat ik wel vaker foto's zie opduiken van dressuurruiters en paarden met bloed uit de mond. Vandaar dat ik me afvroeg of er een verband zou kúnnen zijn.

Ik denk dat de kans dat je foto's van recreatiepaarden met bloed in de mond tegenkomt, idd een stuk lager is. Of dit ligt aan het feit dat het alleen bij dressuurruiters voorkomt, of aan het feit dat er wat meer aandacht voor de topdressuurruiters is.... dat laat ik dan maar in het midden.

En zie jij echt zoveel foto's van paarden met bloed in het mond? Ik hoor het echt zelden

xAntoinettex schreef:

Ja maar dat zijn momentopnames he Antionette ;) Dat is alleen maar voor de show, zodat ze stiekem achter gesloten deuren de paarden kunnen mishandelen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:45

:') het stukje tong lag op de grond...dat heeft een van mijn honden opgegeten :D
Een klein wondje kan al lijken alsof het paard bijna geslacht is.Bloedrijk plekje de tong :j

Ik vind het eigelijk veronrustender als de tong blauw is en afgekneld.Maar dat schijnt te mogen ofzo?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:49

Achja blijkbaar heeft een paard een fantastisch leven als ie op de wei komt. Wat er verder van m verwacht wordt geeft niet. Struisvogels!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:50

geerke schreef:
:') het stukje tong lag op de grond...dat heeft een van mijn honden opgegeten :D
Een klein wondje kan al lijken alsof het paard bijna geslacht is.Bloedrijk plekje de tong :j

Ik vind het eigelijk veronrustender als de tong blauw is en afgekneld.Maar dat schijnt te mogen ofzo?

Checken ze daarom na de proef niet de mond? Om dat te controleren (dat vind ik nu een goede maatregel)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:52

ingedebruijn schreef:
Achja blijkbaar heeft een paard een fantastisch leven als ie op de wei komt. Wat er verder van m verwacht wordt geeft niet. Struisvogels!

Wat wordt er dan van het paard verwacht wat jij verschrikkelijk vind? Ik zou (als ik naar het totaalplaatje kijk) liever paard bij een topdressuurruiter zijn, dan bij de gemiddelde recreant. Wat natuurlijk nog beter is, is dat we allemaal stoppen met paardrijden, maar daarvoor ben ik dan blijkbaar iets te egoistisch :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:52

Tango1979 schreef:
geerke schreef:

Checken ze daarom na de proef niet de mond? Om dat te controleren (dat vind ik nu een goede maatregel)

Is de tong dan niet alweer hersteld? Aangezien ze na de proef de druk eraf halen en de tong heel goed doorbloed is?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:54

Tango1979 schreef:
ingedebruijn schreef:

Wat wordt er dan van het paard verwacht wat jij verschrikkelijk vind? Ik zou (als ik naar het totaalplaatje kijk) liever paard bij een topdressuurruiter zijn, dan bij de gemiddelde recreant. Wat natuurlijk nog beter is, is dat we allemaal stoppen met paardrijden, maar daarvoor ben ik dan blijkbaar iets te egoistisch :o

Wat ik verschrikkelijk vind zijn de trucjes die niets meer te maken hebben met de basis voor een gezond lichaam. Deze doen ze puur voor het menselijke vermaak. Daarbij komt dan natuurlijk ook de manier waarop zo'n paard gereden schijnt te moeten worden om deze bewegingen te kunnen doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:15

Tango1979 schreef:
Sees schreef:
EDIT, ik vind het überhaupt onacceptabel dat de stress voor een dier tijdens de wedstrijd zó hoog kan worden dat het blijkbaar uit 'frustratie' op lip of tong gaat bijten maar dat kan aan mij liggen :o.

Wie zegt dat hij uit stress op zijn tong bijt? Het zou kunnen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. Veel meningen hangen van aannames aan elkaar.

En hoe kan je van te voren voorspellen dat de stress zo hoog wordt, dat hij op zijn tong/ lip gaat bijten?

Ik bijt ook wel eens op mijn tong, geloof niet dat ik dan echt gestrest was.

Dat weet ik niet maar dat wordt geopperd hier, dus reageer ik daarop ;-). Hoe is bloed uit de mond te verklaren?[/quote]
Stress is toch een onvoorspelbaar iets?? Er hoeft maar iets te gebeuren als een omvallend hekje en je hebt stress .. Of zoals ik een keer had een omvallend fietsenrek vlak naast de baan,met paard onderweg in verzamelde galop om binnen te komen bij A een mega stop van de schrik daarna weer aangegallopeerd en doorgereden, stilstaan op x bloed uit de mond, - na kijken had ze een hap in dr lip, ik herken het dus wel ja..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:22

Tango1979 schreef:
Ik denk dat de kans dat je foto's van recreatiepaarden met bloed in de mond tegenkomt, idd een stuk lager is. Of dit ligt aan het feit dat het alleen bij dressuurruiters voorkomt, of aan het feit dat er wat meer aandacht voor de topdressuurruiters is.... dat laat ik dan maar in het midden.

En zie jij echt zoveel foto's van paarden met bloed in het mond? Ik hoor het echt zelden.

Ik zie véél meer foto's van recreatieruiters en daarbij heb ik het inderdaad nog nooit gezien (wil niet zeggen dat het daar niet bij gebeurt ;)).

Ja, ik heb ze inderdaad vaker langs zien komen. Evenals bloed aan de buik vanwege sporen (zowel bij springen als dressuur).
Laatst bijgewerkt door Sees op 21-08-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:25

Tango1979 schreef:

Echt? Oh nee ik absolúút niet :n.

Doorgaans VEEL minder vrije buitengang.
Veelal minder contact met soortgenoten.
Stress van het transport, de wedstrijden etc.
Etc etc.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:50

Sees schreef:
Echt? Oh nee ik absolúút niet :n.

Doorgaans VEEL minder vrije buitengang.
Veelal minder contact met soortgenoten.
Stress van het transport, de wedstrijden etc.
Etc etc.

Doorgaans niet in slechte conditie (hoefbevangen ed) ivm teveel voer
Geen gek die drie x per week een join up met je wilt doen
Geen slecht passend zadel
Geen bonkende ruiter in mijn zadel, die me tegenwerkt ivm balansproblemen

Natuurlijk met een knipoog he deze opmerkingen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:16

Tango, uiteraard is er bij ons op stal heus wel eens een paard wat een poos met een slecht zittend zadel gereden wordt, is er een HB gevoelig paard, doet iedere ruiter (ongeacht het niveau) wel eens iets verkeerd. Komt de osteo of DA net iets te laat of smeert men met de beste bedoelingen iets verkeerds op een wondje. Ik heb ook wel eens mok te laat ontdekt. Maar over het geheel genomen? Dan zou ik toch echt vele malen liever bij een recreant terecht komen, iig hier in de omgeving dan ;).

Ik heb vroeger wel wedstrijden gereden hoor (springen en dressuur) en nog pak ik af en toe nog eens een cross of een endurance wedstrijd mee voor de leut maar de topsport is niet mijn wereld (meer). Ik vind dat er teveel moet wijken voor de sport, voor het resultaat.

Maar goed, ik ben er ook zo een die het belachelijk vind dat de Tour de France (om maar iets te noemen) lichamelijk zó zwaar is dat je (bijna) wel iets moet gebruiken om 'm überhaupt uit te kunnen rijden. Maak 'm dan iets minder zwaar denk ik dan :D.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:29

Tango1979 schreef:

Nee dat is controle van de bitten.
Heeft ook geen zin lijkt me, als er bloed is, zal dat zichtbaar zijn tijdens het rijden en volgt gewoon uitsluiting.