Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:33

anneliesdj schreef:
Bowen schreef:

Het gaat even niet om de honden op zichzelf, het gaat om het beeld. Het verschil tussen stress en actief in ontspanning, een geconcentreerd dier, ontspanning in aanspanning dus.
Een dier met spanning vanuit stress is gewoon fout volgens het skala.

En dat had hij ook vast wel terug gezien in zijn score.
Een paard is een vluchtdier, een hond niet. Een paard is overweldigd door de entourage, veel meer dan een hond. Je kunt niet verwachten dat zo'n dier binnen loopt en geen spier vertrekt. De vergelijking tussen paard en hond gaat gewoon totaal niet op.

Toch zijn er zat die gewoon zonder stress hun proeven rijden, sterker nog, dat is de meerderheid. Het is dan ook een belangrijk punt in het skala(essentieel punt zou ik het zelfs willen noemen), dat is niet omdat het zo onmogelijk is. Wat je hier zegt is dus onzin.

Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, zeg ook nergens dat dit altijd zo is bij Undercover. Het enige wat ik zeg is dat als een dier zulke stress vertoond het gewoon einde wedstrijd moet zijn wat mij betreft. Dus geen terugzien in de punten (die dan ook nog vaak niet eens zo bar slecht zijn, zie Totje, een paard met duidelijke pijn die niet eens bar laag scoort), maar gewoon geen punten, valt niet te beoordelen zo.
Op z'n hoogst je mag je tijd volmaken om het dier goed af te laten sluiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:34

Jij kunt je getrainde renpaard tussen andere renpaarden in de startbox zetten waarna ze van start gaan zoals normaal en terwijl de andere paarden wegspringen stapt die van jou rustig de box uit? Dat begrijp ik goed toch?
Bewijs graag :D :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:40

Bowen schreef:
Toch zijn er zat die gewoon zonder stress hun proeven rijden, sterker nog, dat is de meerderheid. Het is dan ook een belangrijk punt in het skala(essentieel punt zou ik het zelfs willen noemen), dat is niet omdat het zo onmogelijk is. Wat je hier zegt is dus onzin.

Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, zeg ook nergens dat dit altijd zo is bij Undercover. Het enige wat ik zeg is dat als een dier zulke stress vertoond het gewoon einde wedstrijd moet zijn wat mij betreft. Dus geen terugzien in de punten (die dan ook nog vaak niet eens zo bar slecht zijn, zie Totje, een paard met duidelijke pijn die niet eens bar laag scoort), maar gewoon geen punten, valt niet te beoordelen zo.

Nee geen onzin, want je geeft zelf al aan dat het niet altijd zo is.
Er zit hier een degelijke opleiding onder, Undercover kan die ontspanning wel degelijk laten zien anders was hij niet waar hij nu is. Dit is een incident waarbij het hem teveel is geworden, wat pas echt escaleerde nadat hij was uitgebeld en er 'niets' meer van hem gevraagd werd.
Voor de rest ben ik het wel met je eens ja.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:46

anneliesdj schreef:
Bowen schreef:

Nee geen onzin, want je geeft zelf al aan dat het niet altijd zo is.
Er zit hier een degelijke opleiding onder, Undercover kan die ontspanning wel degelijk laten zien anders was hij niet waar hij nu is. Dit is een incident waarbij het hem teveel is geworden, wat pas echt escaleerde nadat hij was uitgebeld en er 'niets' meer van hem gevraagd werd.
Voor de rest ben ik het wel met je eens ja.

Joh, lees gewoon eens even een keertje goed. Dit gaat niet om of het altijd zo is of niet, het was nu zo en dat zou moeten betekenen dat er gewoon geen wedstrijd gereden kon worden nu. Gewoon of de ring uit, of de tijd mogen volmaken om het zo goed mogelijk te eindigen, maar geen beoordeling.

Natuurlijk kan dit paard die ontspanning wel laten zien op andere momenten en dan kan hij wel beoordeeld worden. Van mij part wint hij alles verder, zolang hij dan maar niet zulke stress laat zien. Doet hij dat wel op een bepaald moment, dan zou er op dat moment geen beoordeling moeten zijn, geen wedstrijd mogelijk.

Ik vind het gewoon niet kunnen dat een dier voor zulke vertoonde stress niet uitgebeld wordt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:50

Ja dat kan ja en dat kan iedereen. Nu is het wel zo dat hoe meer ervaren ze zijn in het afspringen hoe lastiger dat zal zijn uiteraard, maar zal niet de eerste keer zijn dat er iets is waardoor koers afgezegd wordt en de jockeys dus binnen no time paarden weer bij zich moeten hebben. Of startboxen die er weer eens de brui aan geven en je dus vlaggenstart krijgt.
En tijdens hindernis rennen wordt er zelfs gewoon in een groep gestart.
En wat dacht je van tijdens dagelijkse trainingsrondjes waarbij het ene na het andere trainingsmaatje afspringt en jij nog moet wachten. Ja je hebt er bij die wat dribbelen de andere blijft gewoon rustig stappen en de hele lastige vinden het wellicht nodig om een idiote piaffe uit te voeren, maar daardoor op de tong bijten of what so ever. Nee sorry nog niet meegemaakt.
Toen ik nog met renpaarden werkte (nu al een poosje niet meer ) heb ik ook een poosje bij een NH stal in Belgie gereden. Daar werd aan het begin van de canter bijv. rustig rondjes gestapt tot dat ieder paard rustig en normaal deed voor we überhaupt dachten aan afspringen. Daar reden we ook iedere dag wel een keer zelf door de startbox heen.
En bij hele jonge dieren is het juist een klus om ze uit de startbox te krijgen :+
Maar wat ik persoonlijk denk dat het grootste verschil is, is het feit dat renpaarden al vanaf 1,5 jaar in de hand komen. (Even buiten het feit of dat goed is of niet)
En niemand maar dan ook niemand zit te wachten op dieren die opgefokt als idioten rondspringen etc.
Hierdoor wordt er heeeel anders mee om gegaan. Mijn ervaring is dat het gemiddelde dressuurpaard later van de wei af komt en als ze eenmaal getraind worden het met name gaat om ze steeds scherper aan de hulpen te krijgen.
En nu weet ik NIET hoe het bij Edward is, overigens vindt ik dit hele gebeuren totaal los staan van hem als ruiter, maar dressuurpaarden krijgen toch minder de kans om gewoon eens af en toe echt hun ei kwijt te kunnen.
Dus een keertje lekker voluit, of met een kudde in een grote modderwei en gek doen maar.
Ik denk eerder dat het in de fokkerij en training en alles naar het ideale dressuur paard toe gewoon al mis gaat.
En niet bij wie er op zit of wie een paard in de ring uit brengt.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:52

Heel simpel oplossing - een drukmeter in de teugel.
Hoe veel kg denk je dat hij in de mond heeft?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:56

Als het bij iets stress einde wedstrijd zou zijn, dan wordt het paard toch enkel bevestigd in zijn angst?
Je moet als ruiter juist doorrijden om te laten zien, dat er niets is anders gebeurt het een volgende keer absoluut weer.
Het zijn dieren,die geen vermogen tot relativeren en echt denken hebben. Ze leren door ervaring en gevolg. Stoppen betekend bevestiging van de angst, dus angst terecht, dus volgende keer ook angst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:04

Ik vroeg me al af waar de discussie heen zou gaan :+
Als je nog eens even terug kijkt zie je dat hij binnen komt in galop en daarbij gestresst is, daarvoor is er niets aan de hand, daarna gaat het al heel snel beter. Wil jij hem nu echt de ring uit sturen op basis van die 20 meter galop? Dit paard is niet voor niets op dit niveau gekomen en als hij de ring uit gestuurd wordt bij beetje stress leert hij het nooit.
Voor de rest ben ik het eens dat het hele dressuur gebeuren niet zo is als zou moeten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:05

jirina schreef:
Heel simpel oplossing - een drukmeter in de teugel.
Hoe veel kg denk je dat hij in de mond heeft?

Bijna niets.
Zou ook niet eerlijk zijn om het daaraan te meten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:31

anneliesdj schreef:
Ik vroeg me al af waar de discussie heen zou gaan :+
Als je nog eens even terug kijkt zie je dat hij binnen komt in galop en daarbij gestresst is, daarvoor is er niets aan de hand, daarna gaat het al heel snel beter. Wil jij hem nu echt de ring uit sturen op basis van die 20 meter galop? Dit paard is niet voor niets op dit niveau gekomen en als hij de ring uit gestuurd wordt bij beetje stress leert hij het nooit.
Voor de rest ben ik het eens dat het hele dressuur gebeuren niet zo is als zou moeten zijn.

Deze was niet tegen mij toch?

Mousmous

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:12

anneliesdj, de spanning was er al eerder. Volgens Edward zelf bouwde Undercover al spanning op doordat hij alleen achterbleef op het losrijdterrein . Dat was voor ons nog niet zo goed te zien. Het was pas goed te zien op het moment dat hij omdraaide.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:49

Tendance schreef:
Als het bij iets stress einde wedstrijd zou zijn, dan wordt het paard toch enkel bevestigd in zijn angst?
Je moet als ruiter juist doorrijden om te laten zien, dat er niets is anders gebeurt het een volgende keer absoluut weer.
Het zijn dieren,die geen vermogen tot relativeren en echt denken hebben. Ze leren door ervaring en gevolg. Stoppen betekend bevestiging van de angst, dus angst terecht, dus volgende keer ook angst.

Dit was niet iets stress, dit was zware stress. En daarom hield ik ook de optie over om de tijd vol te mogen maken om het zomgoed mogelijk af te kunnen sluiten, maar dan geen beoordeling. Ook zou je kunnen zeggen dat het dier terug naar de inrij ring mag om daar goed af te sluiten.

Nu krijgen ze die ruimte ook niet, is de tijd op dan is het klaar, stress of niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:31

Maar aangezien het pas goed te zien was op het moment dat hij omdraaide, zou je 'm dan toch op basis van het niet willen halthouden moeten uitbellen vanwege te veel stress? Daarnaast heb je daarin veel te veel grijs gebied natuurlijk. Dat is hetzelfde geval met onregelmatigheden, die we ook voorbij hebben zien komen. Bij onregelmatigheid van het paard komen ze er al niet uit wanneer het paard te kreupel is om door te gaan, dit is bij stressniveau nog subjectiever. En dan, Gal kan meer stress verwerken bij een paard dan (bijvoorbeeld) de vierde ruiter van Polen, hoe beoordeel je dat. Dus hoewel ik de gedachte erachter wel kan waarderen, denk ik niet dat het heel haalbaar is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:38

Bowen schreef:
Tendance schreef:

Dit was niet iets stress, dit was zware stress. En daarom hield ik ook de optie over om de tijd vol te mogen maken om het zomgoed mogelijk af te kunnen sluiten, maar dan geen beoordeling. Ook zou je kunnen zeggen dat het dier terug naar de inrij ring mag om daar goed af te sluiten.

Nu krijgen ze die ruimte ook niet, is de tijd op dan is het klaar, stress of niet.

Nee, er was bloed, dus voor alle zekerheid mag je dan gewoon niet verder. Stel, dat er echt iets ernstigs is en het bloed ergens anders wegkomt.........

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:41

mylittlejoy schreef:
Maar aangezien het pas goed te zien was op het moment dat hij omdraaide, zou je 'm dan toch op basis van het niet willen halthouden moeten uitbellen vanwege te veel stress? Daarnaast heb je daarin veel te veel grijs gebied natuurlijk. Dat is hetzelfde geval met onregelmatigheden, die we ook voorbij hebben zien komen. Bij onregelmatigheid van het paard komen ze er al niet uit wanneer het paard te kreupel is om door te gaan, dit is bij stressniveau nog subjectiever. En dan, Gal kan meer stress verwerken bij een paard dan (bijvoorbeeld) de vierde ruiter van Polen, hoe beoordeel je dat. Dus hoewel ik de gedachte erachter wel kan waarderen, denk ik niet dat het heel haalbaar is.

Ik vind het echt niet nodig om uit te gaan bellen vanwege spanning, want dan is het hek van de dam. Wie bepaalt dan of iets spanning is of niet?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:16

Is juist ontspannen de gevraagde oefening uitvoeren niet juist gp waardig?? Dat paard tot dat nivo juist daarom zo ver is gekomen...?? Ik mis steeds zoveel op dat novo..zie ik hooggepunte proeven met horizontale stang..ook dat vinden we ok..zijn we aan gewend?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

Wat een vermakelijk topic (eigenlijk niet echt, want er worden toch wel een aantal dingen gezegd heeey :') )
maar toch heb ik dit heel vermakelijk zitten lezen in de baas z'n tijd....

Wranglerbutt schreef:
Dat het paard op zijn tong (of wang) heeft gebeten, heeft misschien te maken met een strakke, opgevulde neusriem?

Hier moest ik ook wel om lachen... Wat denk je dat ze na afloop van de proef controleren? Staan ze de bitten te bekijken om een keuze te kunnen maken voor hun eigen set?
Zoals de bitten gecontroleerd worden, wordt er ook gekeken naar hoe strak de neusriem zit (en helemaal in Duitsland, waar ze dat al op een klein regionaal concoursje doen....)

Ok las ik ergens iets over muisstil zitten, fluisteren en niet bewegen tijdens de proef?
Volgens mij vind Edward het geen probleem als er tijdens de proef enthousiast geapplaudisseerd word
Zie 2.40 min
https://youtu.be/wmdLkTsz4oE

Persoonlijk vind ik dat Edward zijn stang altijd heel knap los heeft, zelfs bij Undercover.
Undercover heeft niet te vergeten een hele makkelijke hals he, als we het hebben over rollkur of te kort worden.
Een paard als Johnson kan gewoon simpelweg niet zo kort worden als Undercover.

Zoals ik ergens gelezen heb in dit topic, denk ik dat Undercover juist een veel te overijverig paard is, enorm werkwillig, hij wil heel graag pleasen. Zou voor dit dier denk ik al heel veel schelen als hij gewoon door z'n vaste groom tot aan de ring gebracht had kunnen worden :j (en opgehaald, na het uit bellen)

Dus zullen we het gewoon over laten aan de professionals hoe dit op te lossen?

Persoonlijk heb ik met mijn knijterhete paard (springen gefokt, hoe ironisch) veel cross gereden (trainingen overal in NL)
Maar ja, mijn paard kostte me een lachertje en was/is geen topsport material.

Als laatste wil ik ook nog even de zeer ontspanne aanleuningen aankaarten van Desperados en Arlando? Dus imo gaat het helemaal niet de verkeerde kant op met de dressuur. Het wordt juist spannend op het moment. Charlotte is loosing it (en haar aanleuning vond ik dit EK nou echt niet heel fijn om te zien :o , terwijl ze in London een veel lossere aanleuning had dan Adelinde, vond ik haar dit jaar strak) en er staan meerdere kandidaten in de rij om haar plek over te nemen....

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:29

Kel2004 schreef:
Wat een vermakelijk topic (eigenlijk niet echt, want er worden toch wel een aantal dingen gezegd heeey :') )
maar toch heb ik dit heel vermakelijk zitten lezen in de baas z'n tijd....

Wranglerbutt schreef:
Dat het paard op zijn tong (of wang) heeft gebeten, heeft misschien te maken met een strakke, opgevulde neusriem?

Hier moest ik ook wel om lachen... Wat denk je dat ze na afloop van de proef controleren? Staan ze de bitten te bekijken om een keuze te kunnen maken voor hun eigen set?
Zoals de bitten gecontroleerd worden, wordt er ook gekeken naar hoe strak de neusriem zit (en helemaal in Duitsland, waar ze dat al op een klein regionaal concoursje doen....)

Ok las ik ergens iets over muisstil zitten, fluisteren en niet bewegen tijdens de proef?
Volgens mij vind Edward het geen probleem als er tijdens de proef enthousiast geapplaudisseerd word
Zie 2.40 min
https://youtu.be/wmdLkTsz4oE

Persoonlijk vind ik dat Edward zijn stang altijd heel knap los heeft, zelfs bij Undercover.
Undercover heeft niet te vergeten een hele makkelijke hals he, als we het hebben over rollkur of te kort worden.
Een paard als Johnson kan gewoon simpelweg niet zo kort worden als Undercover.

Zoals ik ergens gelezen heb in dit topic, denk ik dat Undercover juist een veel te overijverig paard is, enorm werkwillig, hij wil heel graag pleasen. Zou voor dit dier denk ik al heel veel schelen als hij gewoon door z'n vaste groom tot aan de ring gebracht had kunnen worden :j (en opgehaald, na het uit bellen)

Dus zullen we het gewoon over laten aan de professionals hoe dit op te lossen?

Persoonlijk heb ik met mijn knijterhete paard (springen gefokt, hoe ironisch) veel cross gereden (trainingen overal in NL)
Maar ja, mijn paard kostte me een lachertje en was/is geen topsport material.

Als laatste wil ik ook nog even de zeer ontspanne aanleuningen aankaarten van Desperados en Arlando? Dus imo gaat het helemaal niet de verkeerde kant op met de dressuur. Het wordt juist spannend op het moment. Charlotte is loosing it (en haar aanleuning vond ik dit EK nou echt niet heel fijn om te zien :o , terwijl ze in London een veel lossere aanleuning had dan Adelinde, vond ik haar dit jaar strak) en er staan meerdere kandidaten in de rij om haar plek over te nemen....

Ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:31

Ik ook eens!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:32

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:46

Als Peta alle paardeneigenaren waarvan het paard stress opbouwt gaat aanklagen, gaan ze het nog druk krijgen :j

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:47

ardo_iggy schreef:

Nou, wat een bullshit idd....

Was er bij Totilas iets te zien aan dat been? (los van niet zuiver zijn?)

Ik kan me voorstellen dat Totilas met de vetcheck wel zuiver zou zijn geweest. Sommige paarden marcheren er rechtuit op het straatje giga overheen en zie je een lichte onregelmatigheid niet.

Hij had tijdens de proef uitgebeld moeten worden/MAR had zelf moeten stoppen. Maar goed, in eigen land, na alle heisa rondom deze affaire kan ik me ook ergens wel voorstellen dat deze jongen alleen maar dacht aan rijden (want volgens mij zet hij al sinds hij Toot heeft zijn gevol van zich af, anders had hij wel suicidal geweest :') )

En wbt Undercover en Gal, tja.... Paarden eigenaren zullen zeggen: gewoon starten, zie het als een leer moment
Activisten zullen zeggen, niet starten, das dierenleed.....

Prsoonlijk heb ik vroeger met proefdieren gewerkt en kan dus heel erg vastberaden zeggen dat activisten prima zieltjes kunnen winnen, zonder onderbouwing van feiten. Dus dat gaat de PETA hier ook lukken....

Laat de PETA zich druk maken om orca's in Waterworld ipv topsport paarden die echt beter verzorgd worden dan mijn man bij mij thuis

:') :') :') :') :') :')
Laatst bijgewerkt door Kel2004 op 20-08-15 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:57

Vergeet niet dat iedereen andere maatstaven heeft voor wat hij of zij acceptabel vindt. Het is niet zo dat iemand die hier het hardste roept gelijk heeft!!

Ik vind de neusriemen ook te strak en de mond te vol.

Het is erg dat mensen het normaal zijn gaan vinden dat paarden met stang en trens gereden worden, de spanning erbij hoort op topniveau etc.

En waarom ik het wel vergelijk met de ruiters van B t.m Z en de recreant, is omdat het doortrekt naar alle lagen. Zonder top, geen beginners. En mensen doen dingen na. Als dit allemaal normaal wordt gevonden en geaccepteerd wordt zie ik weer elke avond een stel ruiters op B,L,M,Z niveau zo door de bak sjorren en het mag allemaal..........

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:10

superpony schreef:
Vergeet niet dat iedereen andere maatstaven heeft voor wat hij of zij acceptabel vindt. Het is niet zo dat iemand die hier het hardste roept gelijk heeft!!

Ik vind de neusriemen ook te strak en de mond te vol.

Het is erg dat mensen het normaal zijn gaan vinden dat paarden met stang en trens gereden worden, de spanning erbij hoort op topniveau etc.

En waarom ik het wel vergelijk met de ruiters van B t.m Z en de recreant, is omdat het doortrekt naar alle lagen. Zonder top, geen beginners. En mensen doen dingen na. Als dit allemaal normaal wordt gevonden en geaccepteerd wordt zie ik weer elke avond een stel ruiters op B,L,M,Z niveau zo door de bak sjorren en het mag allemaal..........

Anatomisch gezien past een mond niet vol met S&T, daarom heb ik persoonlijk gekozen voor een hele dunne stang. Maar daarbij ben ik me WEL bewust dat die hele dunne stang er in hangt. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk m'n hulpen te doseren (en heb daar goede begeleiding bij)
Ook heb ik tijdens de bit sessie geleerd dat een te losse neusriem net zo fout is als een te strakke, want een bewegend/klapperend bit in de mond is ook dieronvriendelijk

Elke nieuwe oefening gaat gepaard met een mate van stress. Een jong paard zal nooit zonder stress gaan piafferen. Niet onder de man, maar ook niet aan de lange lijnen. Iets nieuws gaat altijd gepaard met 'stress', bij elk ras/soort, bij mensen, honden etc
Het is dus onze taak om het zo vaak te herhalen dat het normaal wordt, totdat het paard sterk genoeg is zodat hij ook daadwerkelijk zichzelf draagt ipv af en toe in de hand te komen.

Stress begint bij zadelmak maken, zelfs het meest koele evenwichtige paard ervaart stress bij het zadelmak maken. Maar doordat we dat herhalen wordt het normaal :j Zo ook piaffe/passage/series etc

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:24

ardo_iggy schreef:

Vind het eigenlijk wel meevallen hoe belachelijk dat is. Totje liep duidelijk niet goed, hij kwam ook niet zonder problemen door de vet-check heen(de opmerking het is geen verkoopkeuring is toch wel ernstig te noemen). Er is hier duidelijk gekozen voor de kans op een medaille ipv voor dierenwelzijn.
Iedereen kon het zien, de ruiter heeft het moeten kunnen voelen, er had gewoon ingegrepen moeten worden.