anneliesdj schreef:Bowen schreef:
Het gaat even niet om de honden op zichzelf, het gaat om het beeld. Het verschil tussen stress en actief in ontspanning, een geconcentreerd dier, ontspanning in aanspanning dus.
Een dier met spanning vanuit stress is gewoon fout volgens het skala.
En dat had hij ook vast wel terug gezien in zijn score.
Een paard is een vluchtdier, een hond niet. Een paard is overweldigd door de entourage, veel meer dan een hond. Je kunt niet verwachten dat zo'n dier binnen loopt en geen spier vertrekt. De vergelijking tussen paard en hond gaat gewoon totaal niet op.
Toch zijn er zat die gewoon zonder stress hun proeven rijden, sterker nog, dat is de meerderheid. Het is dan ook een belangrijk punt in het skala(essentieel punt zou ik het zelfs willen noemen), dat is niet omdat het zo onmogelijk is. Wat je hier zegt is dus onzin.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, zeg ook nergens dat dit altijd zo is bij Undercover. Het enige wat ik zeg is dat als een dier zulke stress vertoond het gewoon einde wedstrijd moet zijn wat mij betreft. Dus geen terugzien in de punten (die dan ook nog vaak niet eens zo bar slecht zijn, zie Totje, een paard met duidelijke pijn die niet eens bar laag scoort), maar gewoon geen punten, valt niet te beoordelen zo.
Op z'n hoogst je mag je tijd volmaken om het dier goed af te laten sluiten.