EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:57

Pff... Wat werd Undercover heet, daarbij dik respect voor Edward hoe hij het nog voor elkaar kreeg 'm redelijk door de baan te krijgen, echt een vakman +:)+

Van de tong kan iedereen gebeuren, heel erg jammer, had me ontzettend verheugd op zijn kür voor morgen..

En dit is typisch bokt weer, iedereen weet het mooi te vertellen, de beste stuurlui staan aan wal, blugh

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:57

Ik mis toch iets van happy athlete als ik zo naar Undercover kijk... -O-

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:58

Ga lekker je eigen lijf naar de kl*te helpen en laat een ander levend wezen erbuiten!!
Ga zelf rennen voor een medaille!

Hoeveel aanbidders van dit soort idioterie alleen al op dit forum zijn doet mij echt verbazen, hoe kun je hier in godsnaam naar kijken en plezier aan beleven?! Laat staan dit verdedigen. Een dier compleet door het dolle met bloed uit zijn mond!

Ik hoop dat generaties na ons over een aantal jaar terugkijken op deze tijd en zich doodschamen over hoe er door mensen met paarden werd omgegaan, ik hoop het zo...

Bah!!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:58

Even tussen de discussie door: is er toevallig een filmpje van de prijsuitreiking waar Edward Gal het in het interview over heeft? :) Die heb ik donderdag gemist. Ik heb al even gezocht, maar nog niets gevonden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:00

jenn0dv schreef:
Ga lekker je eigen lijf naar de kl*te helpen en laat een ander levend wezen erbuiten!!

Hoeveel aanbidders van dit soort idioterie alleen al op dit forum zijn doet mij echt verbazen, hoe kun je hier in godsnaam naar kijken en plezier aan beleven?! Laat staan dit verdedigen. Een dier compleet door het dolle met bloed uit zijn mond!

Ik hoop dat generaties na ons over een aantal jaar terugkijken op deze tijd en zich doodschamen over hoe er door mensen met paarden werd omgegaan, ik hoop het zo...

Bah!!

Amen!

@Puppetje
Zoals ik al zei, ik zie het niet. Welk dier kan het in godsnaam leuk vinden om zoveel ijzer in zn mond te hebben en dan ook nog rare tructjes te moeten doen. Het zijn en blijven dieren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:00

tong beet ?
wie was erbij ?
is er een zichtbare wond op zn tong ?
dat is wat hij zegt, natuurlijk.
op i-net gaan al foto's voorbij a la rollkür.
kan ook daarbij gebeurd zijn, toch ?
laten we niet speculeren word er altijd gezegd..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:01

fransje23 schreef:

Zie je misschien een topatleet die iets te veel last heeft van spanning? Dat is namelijk wat ik zie, en dat gebeurt de beste atleet, ook de mens.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:03

spicegirl schreef:
tong beet ?
wie was erbij ?
is er een zichtbare wond op zn tong ?
dat is wat hij zegt, natuurlijk.
op i-net gaan al foto's voorbij a la rollkür.
kan ook daarbij gebeurd zijn, toch ?
laten we niet speculeren word er altijd gezegd..

Hoe ga je bloeden van een rollkür?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:07

Dit is een discussie waar je toch niet uit komt. Ik kan oprecht genieten van een mooie proef.
Ik heb weer helemaal niets met bitloos, ijzerloos, dekenloos etc. Op die manier met paarden omgaan is niets voor mij. Ik rij graag dressuur en ja ook met stang en trens. Dat wil niet zeggen dat ik alles goedkeur wat deze ruiters doen, maar sommige reacties hier zijn wel erg overdreven in mijn ogen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:07

Zonde dat dit topic zo verzandt in discussie rondom Gal. Zonde dat daardoor ook de resultaten van onze andere ruiters wegvallen.

Ja, ik vind het jammer en sneu voor Gal en baalde er van. Ik heb respect voor Gals sportiviteit. Ik vind het oprecht jammer voor paard én ruiter dat het zo moest eindigen.
Maar ik vind het ook jammer dat in dit topic alleen maar over en weer verwijten gemaakt worden, over van alles en nog wat aan de dressuursport. En jammer dat dan de prestaties van de andere Nederlandse ruiters ondergesneeuwd worden.
Dat begint eigenlijk al bij de titel, waarom staat er niet: Minderhoud brons, Gal uitgebeld in Special? Ja, ik heb gelezen dat ze genoemd worden in de openingspost. Maar ik vind dat zij, en dan met name Minderhoud, meer verdiend hebben dan dat.

Ik kijk in elk geval uit naar de kür van morgen en ondanks dat ik Gal dit totaal niet gunde, vind ik het een fantastische kans voor van der Meer om morgen de kür te mogen starten.
Ik wens onze heren dan ook veel succes en zit morgen zeker voor de buis om het te volgen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:08

jenn0dv schreef:

Bah!!

Heb je ooit al eens een paard gekend dat zonder veel reden zo ''door het dolle heen'' kon raken? Ik wel. Een Fries nog wel. Liep/loopt elke dag buiten, wordt super voor gezorgd, maar heeft op sommige dagen echt aan een voorbij waaiend blaadje genoeg om spanning beginnen op te bouwen en dan aan te voelen als een bommetje! Ze doet dit niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.

Is er iets mis met dit paard? Nee, helemaal niets. Is ze ''doorgedraaid''? Nee, het is gewoon een wat eigenaardige karaktertrek van haar.

Als ik dierenmishandeling zie, ben ik de eerste die er wat van zegt, echt waar. Maar hier zie ik gewoon een pech geval waarin Undercover zich veel te druk maakt en op zijn tong bijt. Zo simpel is het. Maak er niet meer van dan dat het is.

Over de dressuursport in het algemeen moet misschien maar een ander topic geopend worden, want daar gaat het hier niet over. Waarin ik overigens met je mee zou klagen over het getrek en gepluk van sommige ruiters. Maar niet hier.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:13

Abiola schreef:
fransje23 schreef:

Zie je misschien een topatleet die iets te veel last heeft van spanning? Dat is namelijk wat ik zie, en dat gebeurt de beste atleet, ook de mens.

We zullen toch zo langzamerhand afscheid moeten nemen van dit type sportpaarden. Ik dacht dat het na Londen wel duidelijk was welke kant we opmoeten in de sport, te beginnen met de fokkerij. En ook van het idee dat de topsportpaarden allemaal wat bijzonders hebben. Dat hebben ze misschien wel maar niet wat wordt gesuggereerd, nl dat sensibele, zeg maar half geflipte. We moeten naar rust, harmonie, vertrouwen en respect. Dat mis ik nog bij veel combinaties. Voor mij is Valegro het grote voorbeeld. Met die sport kan je de toekomst met vertrouwen tegemoet.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:16

die paarden zijn heel anders dan "onze beestjes" een sensibel paard, grote tribunes, veel mensen. soms kan dat een paard even te veel worden het blijft een dier. respect dat ze niet de hele baan door gevlogen zijn. laten we er maar van uit gaan dat hij op zijn tong gebeten heeft. die beesten hebben zoveel temprament, en het paard wist het allemaal even niet meer

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:18

Arabesk schreef:
Zo ontzettend veel stress kun je een beest niet aandoen. Als ze echt zo psychisch doordraaien moet je je afvragen of topsport met paarden nog wel zo eerlijk is.......

Maar ja dit is bokt, dus _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ bij 'onze'dressuur ruiters. Ach en wee, wat sneu allemaal en jee wat zeuren die Duitsers toch telkens over onze manier van rijden, poe poe is allemaal jaloezie peeuw peeuw.

Had jouw pony niet een extra gang toen hij stokkreupel was?
Tot zover jouw paardenkennis.....
Ik vind dat Edward geweldig gereden heeft. Om het gemiddelde in een paar onderdelen van 40 naar 75% te krijgen is reteknap!!

R12312

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:21

Als je paard zo heet is..........( Ik ken het gevoel helaas, bij mij was het of de proef winnen of afgroeten omdat je op ontploffingsgevaar zat, en dan zal Undercover nog 20 tandjes heter zijn) is het echt vreselijk moeilijk rijden en duurt die proef ernstig lang.

Onwijs knap hoe hij dat oplost, en ja, tuurlijk heeft hij de handrem erop, je hebt weinig andere mogelijkheden op dat moment. Ja of je moet de snelste tijd willen hebben en eindigen op de renbaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:21

Cinnepin schreef:
Toch snap ik niet dat mensen zo vol lof over de sport kunnen praten ( hoge sport ). En daar bedoel ik niet alleen Gal mee.
Ik rijd geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan. Maar als je paard zo gespannen is, waarom nog starten? Waarom zo'n dier ( imo ) kwellen en hem toch te laten doen wat je wilt? En dus strak houden ( omdat je geen andere keus hebt ). Ik vind dat dus niet diervriendelijk :n
Het wordt eens tijd dat de mensen beter naar hun dieren luisteren!

Een paard heeft ook gevoel!

Tja, een goede ruiter probeert die spanning al rijdende weer af te laten vloeien en je zag hem na een paar onderdelen ook al iets meer lengte krijgen en iets meer gaan ontspannen. Je zag de cijfers ook met sprongen omhoog gaan. Als hij niet op zijn tong had gebeten en zo zijn proef had uit kunnen rijden met steeds iets meer ontspanning, dan had hij zich waarschijnlijk wel bij de eerste 4 a 5 ruiters kunnen plaatsen. En zelfs met nog wat fouten had hij zich waarschijnlijk wel geselecteerd bij de eerste 15 die door mochten naar de kur. Nieuwe dag nieuwe kansen. Maar nu was het gediskwalificeerd en gelijk einde verhaal en dat vond ik heel erg jammer. Enorm knap hoe hij zijn bom-op-ontploffen-paard bij zich weet te houden op een rustige manier en hem de spanning er uit probeert te krijgen.
Vervolgens ook nog sportief gereageerd op zo'n teleurstelling.

Alleen maar respect...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:24

Cinnepin schreef:
Toch snap ik niet dat mensen zo vol lof over de sport kunnen praten ( hoge sport ). En daar bedoel ik niet alleen Gal mee.
Ik rijd geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan. Maar als je paard zo gespannen is, waarom nog starten? Waarom zo'n dier ( imo ) kwellen en hem toch te laten doen wat je wilt? En dus strak houden ( omdat je geen andere keus hebt ). Ik vind dat dus niet diervriendelijk :n

Het is een EK snoes! En wij amateurs kwellen onze paarden heel wat meer met dagelijks erop zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:26

Abiola schreef:
fransje23 schreef:

Als een paard dermate slecht met spanning om kan gaan zou je je ook kunnen afvragen o het in het belang van het dier is om uit gebracht te worden op dit evenementen.
Een mens kiest er zelf voor wedstrijden te starten en te dealen met de spanning, het paard heeft geen keuze.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:28

En ik weet dat mijn laatste in een dooddoener is, maar helaas wel waar :+

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:29

fransje23 schreef:

Inderdaad een dooddoener, vroeger liepen die paarden voorop in de oorlog, toen hadden ze pas spanning.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:29

fransje23 schreef:

Dat is ook zo....maar dat doet ie anders nooit :D

sommige zaken kun je vooraf niet voorspellen! In de gewone kur liep ie super en was hij relaxed

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:30

R12312 schreef:
Cinnepin schreef:

Het is een EK snoes! En wij amateurs kwellen onze paarden heel wat meer met dagelijks erop zitten.

Juist omdat het een EK is snap ik het niet. Iets met een voorbeeldfunctie?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:31

fransje23 schreef:

Ik ben het volledig met je eens hoor. Niets dooddoener. Gewoon de waarheid .

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:33

Ik heb voor Edward gewerkt .
En zijn paarden verzorgt en hun zijn zeker goed voor de paarden en maken altijd de voor hun juiste keuze en in het belang van het paard

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:38

listiglistje schreef:
fransje23 schreef:

Dat is ook zo....maar dat doet ie anders nooit :D

sommige zaken kun je vooraf niet voorspellen! In de gewone kur liep ie super en was hij relaxed

Nou ja, het is nooit het meest ontspannen paard in de ring. Is ook wel de manier waarop Edward ze voorstelt kort met veel spanning. Dat kan spectaculair uitpakken om te zien maar heeft zoals vandaag bleek ook een keerzijde.

Persoonlijk vind ik de proeven van Edward Gal meestal geen genot om naar te kijken.