Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:39

geerke schreef:
ik denk dat de pony voor de hond ging staan...bijt me bijt me...zoiets?

Die hond had nooit los mogen lopen,gezien hij al 3x de fout was ingegaan.

Van die 3 x heb ik overheen gelezen. maar iets minder oordelen over een situatie waar je niet zoveel vanaf weet zou erg fijn zijn!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:39

femo schreef:
geerke schreef:

Van die 3 x heb ik overheen gelezen. maar iets minder oordelen over een situatie waar je niet zoveel vanaf weet zou erg fijn zijn!

Iets beter lezen vóór je je mening ventileert óók.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-08-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:40

femo schreef:
geerke schreef:

maar wat weet jij ervan dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:41

geerke schreef:

Precies. Er zijn zó veel honden die andere dieren of mensen bijten, alleen zijn de meeste eigenaren zo verstandig om die hond aan de lijn te houden en evt met muilkorf.
De eigenares wist dat de hond kon bijten en agressief reageerde op vee, dus het is volledig haar schuld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:43

Een hond kan natuurlijk ontsnappen zonder dat je dat echt had kunnen voorkomen. Als de hond bewust losliep lijkt het me wel zeker haar schuld als de hond al eerder bij bijtincidenten betrokken was.
Maar onze buurhond heeft bijv eens een slipketting waar je niets aan zag kapot getrokken omdat ie naar onze hond wilde. Nu was dat gelukkig meer enthousiasme en geen agressie, maar naar sommige andere honden was ie wel degelijk agressief, dat had dus heel erg mis kunnen gaan en was een geluk bij een ongeluk dat het een van de weinige honden was die hij tollereerde. Als hij onze hond niet had gekend had ie haar waarschijnlijk ook gebeten, maar dat had ik de eigenaar dan ook niet verweten, hij had misschien een muilkorf om kunnen hebben maar je verwacht niet dat een metalen ketting breekt :n .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:44

is er in nederland geen muilkorfplicht bij bepaalde rassen?
Hier in frankrijk wel.Ook al hebben ze nog niet gebeten,als door het ras de kans groter is heb je een muilkorfplicht.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:44

@geerke, Niet genoeg om een schuld te geven. jullie ook niet ;)

Maar ik doe dat dan ook niet.

In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen. het kan gebeuren.

maak jij ervan dat 'wij hondeneigenaren ' maar lekker makkelijk denken dat een schade vergoeding genoeg is.

@Kuggur, Ik kan het alsnog niet vinden dat het al drie keer eerder is gebeurd! ;) ik doe mijn best om goed te lezen, maar ik denk dat ik er ergens overheen kijk..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:46

geerke schreef:
Hier in frankrijk wel.Ook al hebben ze nog niet gebeten,als door het ras de kans groter is heb je een muilkorfplicht.

Slimme jongens, die Fransen.....bespaar je je een hoop schade en een hoop discussies mee.

Collie2008

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:49

Als mijn hond 1 keer een ander levend wezen bijt (zonder geldige reden, bv. aangevallen worden door een andere hond en je verdedigen is anders dan zelf de aanval inzetten) of dat nou een kat is, een andere hond, een schaap of wat dan ook. Dan loopt hij nooit meer los.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:50

femo schreef:
@geerke, Niet genoeg om een schuld te geven. jullie ook niet ;)

Maar ik doe dat dan ook niet.

In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen. het kan gebeuren.

maak jij ervan dat 'wij hondeneigenaren ' maar lekker makkelijk denken dat een schade vergoeding genoeg is.

@Kuggur, Ik kan het alsnog niet vinden dat het al drie keer eerder is gebeurd! ;) ik doe mijn best om goed te lezen, maar ik denk dat ik er ergens overheen kijk..

is een gewurgde pony niet genoeg?Vreemde belevingswereld heb jij...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:54

femo schreef:
geerke schreef:
een hond die schapen achterna zit of dood bijt mag nooit aan controle ontglippen.Je wil niet weten wat een leed dat teweeg brengt.Hondeneigenaren denken altijd zo makkelijk.Als het vergoed word is het toch goed?Weleens bij stil gestaan dat iemand die schapen heeft ook gewoon gek is op hun dieren?Die zie je verzuipen of opengereten worden.Is NIET leuk.

moet je horen, dat is heel fijn! in een ideale wereld!

tuurlijk zou geen enkele hond het aan controle mogen ontglippen! maar toch kan het gebeuren. dat kan met elk levend wezen. Denk je dat zij er zo luchtig over waren? want ik zie liefde en karakter in elk beest. of er nu een kat dood gereden op de weg ligt, of dat het een spin is die dood gemept word. ik zit er altijd mee.

dus hoe je er nou weer van maakt dat we er zo makkelijk vanaf kwamen door het te vergoeden? ben je van padje af ofzo. sorry hoor... lekker makkelijk en snel oordelen weer. het enige wat ik wil zeggenis dat 'dingen gebeuren'

het mag niet, het is niet goed. maar toch gebeurd het. we zijn allemaal mensen, en die maken fouten, zijn nooit 100 % gefoccused.. het kan iedereen gebeuren.

in dit geval heeft niemand echt schuld waarschijnlijk.. ook de eigenaresse van de hond niet.

Je kan risico's wel zodanig verkleinen dat de kans op een probleem heel erg dichtbij de 0 ligt. Bv door een hond die graag jaagt een muilkorf te laten dragen. Er zijn mooie korven die best comfi zitten en als je even wat tijd neemt om dat op een positieve manier aan te leren heeft de hond er geen last van.

Zo heb ik naast de halti de hond aan een tuig, de lijn zit zowel aan de halti als aan het tuig(en de lijn is erg stevig en wordt zo nu en dan vernieuwd om zeker te weten dat hij niet zal breken ergens), mocht de halti falen is de hond dus niet los. Een extra zekerheidslijn dus voor het geval dat. Heb het nog nooit nodig gehad, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ken mijn pappenheimer en ik weet dat hij echt heel fel kan reageren als hij vindt dat iets een bedreiging is (wat helaas niet gelijk staat aan is een bedreiging). Daarnaast zal ik geen drukke situatie's opzoeken met deze hond en loslopen is al helemaal niet aan de orde.

Als het gaat over een hond met een verleden met jagen kan je bv een training doen gericht op je kan maar beter dat jagen uit je hoofd halen. Schokbandtherapie is niet schattig, maar het kan er wel voor zorgen dat de hond het vermeende prooidier gaat associeren met die doet wat terug, is niet handig om daarop te focussen of zelfs achteraan te gaan.

Er is heel veel wat je kan doen om het risico heel erg dicht bij de 0 te krijgen, gewoon maar laten gaan en hopen dat het vanzelf wel goed komt werkt iig niet.
Daarom vind ik dat eigenaren verantwoordelijk gesteld moeten worden, verplicht moeten worden aan risico beperking te doen en zijn ze daar niet toe in staat of willen ze dat niet, dan de hond daar weghalen en evt een houdverbod op honden voor dat mens.
Nu is het veelste vrijblijvend, oh wat erg dat de hond schapen heeft gepakt, hond dood, schapen vergoeden en klaar is het. Er zouden consequentie's aan moeten zitten voor de eigenaar, want als er niets veranderd zal de volgende hond ook weer een potientele schapendoder worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:55

@geerke: Als een hond een paar jaar oud is en nooit bijtincidenten heeft gehad en dan ineens een pony pakt kan dat natuurlijk een ongelukkig samenloop van omstandigheden zijn waar je weinig aan kan doen, maar als je hond al 3 keer wat aangevallen heeft zou hij niet meer los moeten lopen...

Vraag me dan af welke rassen dat zijn die in frankrijk een muilkorf om moeten?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:56

geerke schreef:

Die is eraf, was er wel in combi met een fokverbod, de zogenaamde RAD regeling.

Maar dat loste niets op, verminderde de bijtincidenten niet en gaf vooral een verschuiving in rassen.
Dit probleem stopt niet totdat de eigenaren aangepakt worden. Daar ligt namelijk het probleem, niet bij ras X.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:57

Bowen schreef:
Er is heel veel wat je kan doen om het risico heel erg dicht bij de 0 te krijgen, gewoon maar laten gaan en hopen dat het vanzelf wel goed komt werkt iig niet.
Daarom vind ik dat eigenaren verantwoordelijk gesteld moeten worden, verplicht moeten worden aan risico beperking te doen en zijn ze daar niet toe in staat of willen ze dat niet, dan de hond daar weghalen en evt een houdverbod op honden voor dat mens.
Nu is het veelste vrijblijvend, oh wat erg dat de hond schapen heeft gepakt, hond dood, schapen vergoeden en klaar is het. Er zouden consequentie's aan moeten zitten voor de eigenaar, want als er niets veranderd zal de volgende hond ook weer een potientele schapendoder worden.

Zo is het.
Het is inderdaad die lakonieke houding "dat gebeurt nou eenmaal" van onder andere Femo die ergerniswekkend is.

Bowen

Cowboy55 schreef:
geerke schreef:

Slimme jongens, die Fransen.....bespaar je je een hoop schade en een hoop discussies mee.

Zijn er dan minder bijtincidenten daar? Want zover ik weet is dat niet aan de orde, maakt het eigenlijk geen verschil behalve dat mensen vanuit emotie blij zijn dat ras X een korf om heeft.

Essie73
Hoofdmoderator

Moderatoropmerking:
Graag willen we jullie vragen om hier ontopic te blijven discussiëren. Het artikel gaat oorspronkelijk over een hond die een pony heeft dood gebeten. Dat hier een discussie over ontstaat of een hond wel of niet euthanasie moet krijgen, is logisch. Euthanasie bij katten, andere dieren en zelfs kinderen is wel off topic!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:59

liedje89 schreef:
@geerke: Als een hond een paar jaar oud is en nooit bijtincidenten heeft gehad en dan ineens een pony pakt kan dat natuurlijk een ongelukkig samenloop van omstandigheden zijn waar je weinig aan kan doen, maar als je hond al 3 keer wat aangevallen heeft zou hij niet meer los moeten lopen...

ik weet niet of je frans een beetje begrijpt?De namen van de rassen zijn zowat hetzelfde.

http://www.cliniqueveterinairebeaulieu. ... -dangereux

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:02

geerke schreef:

Slimme jongens, die Fransen.....bespaar je je een hoop schade en een hoop discussies mee.[/quote]

Zijn er dan minder bijtincidenten daar? Want zover ik weet is dat niet aan de orde, maakt het eigenlijk geen verschil behalve dat mensen vanuit emotie blij zijn dat ras X een korf om heeft.[/quote]

weet ik niet...wat ik wel weet dat als deze hond een muilkorf om had gehad,de pony nog geleefd had en de andere nog heel was geweest.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:03

geerke schreef:
liedje89 schreef:

ik weet niet of je frans een beetje begrijpt?De namen van de rassen zijn zowat hetzelfde.

http://www.cliniqueveterinairebeaulieu. ... -dangereux

De tosa, wat een onzin zeg...

Omdat het een vechthond is, dat de honden ingezet worden als een soort van sumo worstelaars en wonden strafpunten opleveren zijn ze dan vergeten mee te nemen. (en dat dit ras het erg slecht doet in de pit gevechten vergeten ze ook maar snel)
Erg mensvriendelijke honden met eigenlijk niet zo heel veel jachtinstinct. Wel hond dominant, maar uit ervaring kan ik vertellen dat dat niet gaat om te pakken nemen en verscheuren, wel om gewoon de dienst uit te maken onder andere honden.

geerke schreef:
geerke schreef:

Zijn er dan minder bijtincidenten daar? Want zover ik weet is dat niet aan de orde, maakt het eigenlijk geen verschil behalve dat mensen vanuit emotie blij zijn dat ras X een korf om heeft.[/quote]

weet ik niet...wat ik wel weet dat als deze hond een muilkorf om had gehad,de pony nog geleefd had en de andere nog heel was geweest.[/quote]

Deze hond ja. Hond, als in individu, met gedragsproblemen.
Een andere hond van hetzelfde ras zonder die gedragsproblemen heeft die korf helemaal niet nodig.

Bij het allereerste incident had er ingegrepen moeten worden, verplicht moeten worden gesteld dat er aan risico beperking werd gedaan. Met straffen erop(bv dat in beslag nemen en een houdverbod) als daar niet aan voldaan was.
Dat had niet alleen die pony gered, maar ook het andere incident voorkomen en de hond had nog geleefd.

Aanvulling achteraf:

Als deze hond een keurige opvoeding had gehad, eigenaar basiskennis had gehad en de hond een basis opvoeding was er helemaal geen incident geweest. Als dat verplicht was geweest had dit allemaal voorkomen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 07-08-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:10

RianneH schreef:
Dus daarom was er een burgernet oproep.. Ontzettend heftig, voor alle betrokkenen. Nu klinkt het alsof de hond in een bos los liep, maar die stal was aan de rand van een woonwijk (in het Leeuwarder Bos). De hond had dus net zo goed een kind kunnen grijpen. Arme, arme pony.

RianneH schreef:
Bowen schreef:

Vind het raar om te zeggen dat het net zo goed een kind had kunnen zijn. Agressie tegen mensen inc kinderen is compleet anders dan een prooidier doden.

Afschuwelijk, daar niet van, maar die 2 hebben weinig met elkaar te maken.

Das een interessante discussie en ik denk ook lang niet bij iedereen bekend. Ik durf wel toe te geven dat het bij mij niet bekend is en denk dat met mij veel mensen denken 'als ie een dier van dat formaat durft te pakken, dan durft ie ook wel een kind te pakken', of volwassene etc.

Wat ik me dan af vraag, wat triggert dan die prooidrang en kan dat op z'n beurt niet ook door bijvoorbeeld spelende/fietsende kinderen getriggerd worden?

Tuurlijk wel... er worden toch ook postbodes, langsfietsende mensen en langslopende kinderen gepakt door sommige honden. En bij waakhonden wordt toch altijd gewaarschuwd dat je niet weg moet rennen. Dominante honden en angstige honden kunnen je gewoon bijten als er in hun ogen een aanleiding voor is. Of ze je bewust dood zullen bijten is een andere vraag. maar zwaar gewond kan zo maar met een flinke hap op een verkeerde plek.

femo

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:20

pff. sorry maar wat je ook zegt, er word gewoon iets anders van gemaakt?

@geerke, Hoe kom je er nou ingodsnaam bij dat een gewurgde pony niet genoeg is?

het ENIGE wat ik zeg is dat fouten gebeuren. leef jij foutloos? ik denk het niet. ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen vanaf de zijlijn altijd zo makkelijk hun mening geven.

ik noch jij kan een echte harde mening hebben over wat er is gebeurd en wiens zijn schuld het was.

@kuggur, jij leeft blijkbaar ook compleet foutloos. bovendien maak je er nu van dat ik het goed keur. het enige wat ik zeg is dat we de feiten van hoe het is gebeurd niet weten en er dus geen oordeel over kunnen hebben. of naja.. jullie blijkbaar wel :')

stop nou es met dingen constant verdraaien.

zo: dat is het laatste wat ik erover zeg, mochten jullie er nou weer een mooi verhaaltje om verzinnen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:21

Imo kan het niet zoveel helpen om rotweilers en staffords te muilkorven. Veel van die mensen zullen niet met een gemuilkorfde hond gaan lopen (immers weg dreiging) nemen dan wel een andere pittige hond en naaien die dan op of maken die met hun onkunde agressief. Ik moet trouwens zeggen dat herders in mijn beleving minstens net zo vaak gevaarlijk gedrag vertonen als dit soort rassen (iig wel naar andere dieren)

Lang niet iedere hond die een dier zou bijten is ook agressief op mensen, vooral bij angstagressie zijn honden vaak specifiek heel bang van andere honden en niet van mensen dus zullen ze een mens niet gauw aanvallen. Echter kan zo'n hond natuurlijk altijd een mens bijten als die er tussen springt als zijn hond word aangevallen, de meeste zullen dan niet stoppen ook al zijn ze eigenlijk niet agressief naar mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:26

cobiie schreef:
Chasey schreef:
Zoals de poster met de mechelaar in dit topic (Ben ff de naam kwijt) heeft haar hond achterna gezeten toen die een schaap wou pakken, dat heeft hondlief geweten. Dát is nou goed opkomen als je hond iets dreigt te doen :j

WAt ik hier mee zeggen wil is dat er twee verschillende typen mensen zijn: Mensen die hun dier bij zich houden en mensen die dat niet doen. Zo simpel is het eigenlijk.
edit: En dan maakt het niet uit welk diersoort het is.

Eigenlijk was die al te laat want de hond hing al in de vacht van het schaap. ;) Ik mag ook hopen dat ze het dier niet meer in dezelfde omgeving uitlaat.

Dan mag jij goed lezen :D De riem was geknapt. Iets waar ik niks aan kon doen. Dacht dat het goed materiaal was.

Nu een zeer stevige lijn aangeschaft. En loop nog steeds in dezelfde omgeving. Maar intussen zijn we al zo ver met training dat hij aan riem niet meer op ze reageert. Los ga ik niet eens proberen.

Dus ik vind dat ik er genoeg aan heb gedaan/doe om het te voorkomen. En aangezien ik altijd op kisten sjouw. Heeft hij het echt wel gevoeld.

Ik ben zelf opgegroeid op boerderij met schapen. Dus ik weet heel goed hoe het voelt als je eigen schapen worden aangevallen. Dus ik probeer er alles aan om het te voorkomen.

Mijn labrador heeft zelfs teletac paar keer om gehad. Aan kort lijn of lange lijn deed hij niks naar wild. Maar zodra hij door had dat er geen lijn aan zat. Was het tabee en ging hij er vandoor.

Mechel reageert niet op de teletac. Waarschijnlijk te licht. Dus daarvoor komt er een zwaardere. En dan kijken als los lopen goed gaat.

Voor de rest ben ik voornamelijk voor positief trainen. Maar als er andere dieren gewond kunnen raken. Ben ik heel hard. Liever mijn dieren paar stroom schokken. Dan een ander dier gewond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:27

femo schreef:
In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen.het kan gebeuren.

Ik zeg nergens dat je het "goedkeurt", ik refereerde slechts naar je lakonieke houding tav dit soort incidenten. Zoals (onder andere) in bovenstaand bericht.
(Dikgedrukt door mij).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:31

Love_western, En ondanks dat je riem knapte, ben je er niet naar staan kijken. Maar ben je alsnog in actie gekomen om erger te voorkomen. Toppie!