Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:56

Ayasha schreef:
Dan zou de paardentandarts ook terecht moeten staan want dan is die ook mede verantwoordelijk door niks te zeggen. :+

Na de pensionhouder, instructeur, ruiter, bijrijder, ringmeester, jury, omstanders; vorige ruiters, zadel- en bitpasser...

waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar ? En de erfelijkheidsfactor? Sommige paarden hebben een overbeet of hebben sneller artrose..

Urielle

Re: Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:01

Even iets heel stoms maar zou hij zichzelf bijvoorbeeld ook in dergelijke mate hebben kunnen beschadigen met luchtzuigen?
Dat hij zich extreem vastgreep in zijn voerbak ofzo? Of ooit per ongeluk vast gehangen en zich met geweld weer losgetrokken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:08

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:
Dan zou de paardentandarts ook terecht moeten staan want dan is die ook mede verantwoordelijk door niks te zeggen. :+

Na de pensionhouder, instructeur, ruiter, bijrijder, ringmeester, jury, omstanders; vorige ruiters, zadel- en bitpasser...

waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar ? En de erfelijkheidsfactor? Sommige paarden hebben een overbeet of hebben sneller artrose..

even in perspectief zetten; het was enigszins sarcastisch bedoelt. Ik vind deze hele rechtzaak onzin in die zin dat jij als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk bent voor jou dier. Mevrouw gaat 4 jaar god weet waar zitten en kijkt niet om naar dat beest, kiest zelf een blijkbaar hardhandige ruiter die niet aan Bartels verbonden is voor haar rijderij en als het mis gaat, is het Bartels hun schuld? :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:24

Lekker kort door de bocht Ayasha. Dat ze in New York heeft gewerkt en gewoond (al wel langer dan 4 jaar) betekent niet dat ze in die jaren niet naar het paard heeft omgekeken en er niks om gaf. Ze heeft Koot gewoon netjes betaald iedere maand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:28

Niniane schreef:
Lekker kort door de bocht Ayasha. Dat ze in New York heeft gewerkt en gewoond (al wel langer dan 4 jaar) betekent niet dat ze in die jaren niet naar het paard heeft omgekeken en er niks om gaf. Ze heeft Koot gewoon netjes betaald iedere maand.

Naar mijn weten is ze ook regelmatig in Eindhoven hoor (we hebben veel dezelfde vrienden op FB) dus ik zie wel eens wat voorbij komen

niet dat ze 4 jaar in NY gewoon heeft, hier heeft ze ook een appartement waar ze best vaak is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:38

Niniane schreef:

Nee, dat ze in NY hoeft niet te betekenen dat ze niet naar hem om kijkt.
Dat ze echter gedurende die tijd niet op merkt dat haar paard dergelijke schade op loopt daarentegen...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:46

Maar ik snap wel dat als je blind vertrouwen in iemand hebt, je blind bent voor bepaalde dingen.
Dat zie je in veel zaken, niet dat het betekent dat dit het geval was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:50

Prima, maar wees dan ook zo volwassen om je eigen aandeel te erkennen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:52

Urielle schreef:
Even iets heel stoms maar zou hij zichzelf bijvoorbeeld ook in dergelijke mate hebben kunnen beschadigen met luchtzuigen?
Dat hij zich extreem vastgreep in zijn voerbak ofzo? Of ooit per ongeluk vast gehangen en zich met geweld weer losgetrokken?

Ik denk dat paarden net als mensen ook "zomaar" kaakproblemen kunnen krijgen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die genetisch zijn "voorbestemd" om last te krijgen van bepaalde bacteriële infecties die hun kaakbot kunnen aantasten. Maar daar spelen dan negatieve omgevingsfactoren vaak ook een rol, bijvoorbeeld roken en alcohol.

Maar het idee blijft natuurlijk heel naar als het waar is dat er zoveel paarden echt schade aan hun kaak hebben die veroorzaakt wordt door de manier van rijden. Ik probeer zelf super voorzichtig te zijn met mijn handen en ben misschien wel eens te vriendelijk, want mijn paard trekt af en toe wel eens aan mij maar ik nooit aan hem. ;)

Hoewel ik een enorme dressuurliefhebber ben vraag ik me wel eens af of het niet beter is om alle wedstrijden, dus ook Grand Prix op een trens te laten rijden. Misschien dat dat dan wel ten koste van de verzameling gaat, maar de stang wordt te vaak gebruikt voor dingen waarvoor hij niet bedoeld is.

Maar ik wil geen oordeel vellen over dit specifieke geval, daarvoor heb ik toch echt niet genoeg informatie. Het lijkt me ook niet juist om maar alle professionele ruiters op een grote hoop te gaan gooien omdat er wel eens schade door het bit wordt geconstateerd. Er komt bijna elke week een kind om in Nederland door toedoen van de eigen ouders maar we gaan toch ook niet alle ouders beschuldigen van kindermishandeling.

En de eerder genoemde Robert Cook heeft misschien wel een belang bij het overdrijven van bitschade, hij verkoopt een uitgebreide lijn met bitloze optomingen. Het circuit waarin men "mishandelde/getraumatiseerde paarden" redt is natuurlijk soms ook heel commercieel.

Over het blind zijn wat betreft je paard, ja als je van niets weet dan geloof je zonder meer dat professionele paardenmensen alles goed doen en laat je je alles wijsmaken. Maar als je zelf al op een vrij goed niveau rijdt (wat iemand hier beweerde over Engel) dan weet je toch meteen als je op je paard stapt of alles lekker aanvoelt. Als mijn lesgever één keer op mijn paard heeft gezeten dan voelt hij al heerlijk los en super aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:53

@Ayasha, ik begreep hoe jij het bedoelde, ik ben het met je eens.

Ach ik heb het gevoel dat LE gek is op publiciteit en teleurgesteld is dat paard niet de absolute top heeft behaald. De waarde is alleen van belang als je het paard wil verkopen, daarom ziet LE het paard als investering en klaagt ze pas nu, achteraf. Niets paardenwelzijn, gewoon zakelijk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:28

Ayasha schreef:
Niniane schreef:

Nee, dat ze in NY hoeft niet te betekenen dat ze niet naar hem om kijkt.
Dat ze echter gedurende die tijd niet op merkt dat haar paard dergelijke schade op loopt daarentegen...

Dan zou in die tijd andere mensen die het paard vaker zagen ook iets opgemerkt moeten hebben. De veearts(en), paardentandarts, stalmedewerkers, ruiters, omstanders. Noem het maar op. Lijkt mij dan toch ook een behoorlijke blamage als werkelijk niemand wat heeft opgemerkt of het heeft stilgehouden. Maar dat spreekt voor zich.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:29

Electra63 schreef:
@Ayasha, ik begreep hoe jij het bedoelde, ik ben het met je eens.

Ach ik heb het gevoel dat LE gek is op publiciteit en teleurgesteld is dat paard niet de absolute top heeft behaald. De waarde is alleen van belang als je het paard wil verkopen, daarom ziet LE het paard als investering en klaagt ze pas nu, achteraf. Niets paardenwelzijn, gewoon zakelijk.

Excuus, my bad. :D
Dat gevoel heb ik dus ook... :)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:39

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:43

Electra63 schreef:
Wie gaat dit allemaal organiseren, controleren, administrateren en betalen ? Het zullen mensen met kennis moeten zijn ?

Algemeen en voor derden zal dat voorlopig niet te regelen zijn. Maar iedereen kan toch zelf even dierenarts en tandarts vragen om eventjes kritisch het paard te bekijken in de mond.

Doen wij regelmatig (inentingen en bij tanden verzorging) en zolang wij krijgen te horen dat het lijkt of paarden nog nooit een bit in hebben gehad is het goed hé, tenminste daar ga ik wel vanuit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:04

LBLGypsyCobs schreef:
Het is gewoon een verrot moeilijk cirkeltje om te doorbreken, zowel bij de topstallen als bij het paardenboertje op de hoek die zijn paarden al 50 jaar op dezelfde manier houdt en alles wat daartussen zit.

Daarom zijn dit soort zaken nodig, ook de ophef rond Helgstrand, de eeuwige discussie rond LDR, blijf kritisch op wat je om je heen ziet en wat je zelf doet.
Verdiep je in de anatomie en instincten van je paard en bedenk je wat er gebeurd als jij bepaalde hulpen geeft, houdingen en bewegingen verlangt.

Sterke post!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:42

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:56

Ik snap in dat stuk dan weer echt niet waarom de nieuwe stal van U2 en de eerdere rechtzaak tussen Bartels en die stal hierin genoemd wordt?

Dat doet er toch helemaal niet toe. Ben nog steeds erg benieuwd naar de uitslag van deze rechtzaak, is nu niet een zwart-wit verhaal, met die heeft 100% gelijk.

Ik denk zeker dat bartels (of ruiter of wie dan ook) het paard bewust schade heeft aangericht!

Ook geloof ik zeker dat Engel dit echt doet voor het paard en enige mate van gerechtigheid, en absoluut heel zeker niet om geld of aandacht. Als ze iets niet nodig heeft is het dat wel!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:59

Ben je niet een woordje vergeten Renée of weet jij iets wat wij niet weten?
Je reactie gaat namelijk richting smaad nu. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:04

Ik denk dat het moeilijk tot niet te bewijzen valt, paard heeft daar maar 4 jaar gestaan van de 14 (wat is er de overige 10 jaar gebeurd)
Regelmatig tandarts erbij gehad (wellicht ook getuigschrift/bewijzen van?)
Veearts Gent kom na een 2e onderzoek terug op zijn bevindingen.
Daarbij stond Koot niet op de payroll bij Bartels.

Ik denk dat ze Bartels niets kunnen maken, hooguit Koot maar dat denk ik ook niet aangezien ze hem maar een jaar of 3 gereden heeft.
(paard was 14 bij constatering... is niet te bewijzen dat de schade toen ontstaan is)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:20

listiglistje schreef:
Ik denk dat het moeilijk tot niet te bewijzen valt, paard heeft daar maar 4 jaar gestaan van de 14 (wat is er de overige 10 jaar gebeurd)

Ik denk dat ze Bartels niets kunnen maken, hooguit Koot maar dat denk ik ook niet aangezien ze hem maar een jaar of 3 gereden heeft.
(paard was 14 bij constatering... is niet te bewijzen dat de schade toen ontstaan is)

Waar staat dat hij terugkomt op de bevindingen?
Wat vreemd, er is schade of er is geen schade.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:27

Furrow schreef:
listiglistje schreef:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ak-u2.html

Ik kan op mijn tel niet quoten, maar in dit stuk staat het dat de prof. terugkomt op een constatering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:31

cobiie schreef:
Furrow schreef:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ak-u2.html

Ik kan op mijn tel niet quoten, maar in dit stuk staat het dat de prof. terugkomt op een constatering.

Citaat:
Belangrijk is ook of de beschadigingen in de mond als onherstelbaar bestempeld kunnen worden. Uit de verklaring van professor Vlaminck blijkt dat de lagen duidelijk zijn beschadigd, er bot zichtbaar is en er botresorptie heeft plaatsgevonden. Na vervolgonderzoek komt de professor echter terug op zijn conclusie betreffende de botresorptie, zo laat de rechter weten.

aub :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:31

Furrow schreef:

Citaat:
Belangrijk is ook of de beschadigingen in de mond als onherstelbaar bestempeld kunnen worden. Uit de verklaring van professor Vlaminck blijkt dat de lagen duidelijk zijn beschadigd, er bot zichtbaar is en er botresorptie heeft plaatsgevonden. Na vervolgonderzoek komt de professor echter terug op zijn conclusie betreffende de botresorptie, zo laat de rechter weten. Wensink: ‘Daar kan ik niks mee. De rest wordt niet ontkracht.

Er was dus wel schade, maar toch komt professor Vlaminck terug op zijn bevindingen van botabsorptie.
De rechter haalt dit zelfs nog aan...niet voor niets lijkt mij, daarmee wordt denk ik de onherstelbaarheid ontkracht.
3 andere veeartsen geven tevens aan dat een (herstel)operatie tot de mogelijkheden behoort.
Dus van onherstelbaar beschadigd is denk ik geen sprake, medisch/juridisch gezien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:33

Ayasha je was me net voor :D

En dan nog, wanneer is de schade ontstaan, mi moeilijk tot niet te bewijzen!