Nou, vooruit ik meng mij er bij in.
Ik heb menig filmpje van Gert gezien & ik krijg er gewoon rillingen van.
Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...
https://www.youtube.com/watch?v=c2kvP2_QPHoEven dit filmpje genomen. Paard is nog geen 3 jaar. Behoorlijk druk.
Paard wil niet terug naar stap, Gert geeft 3 behoorlijke rukken aan het touw, dat komt op zijn neus in. Maar dat halster zit te laag op de neus, dus doet zeer.
Paard mest ondertussen, wat ook spuitpoep is, maar mesten is ook een teken van spanning.
Paard is ontzettend nerveus, hoofd hoog, oren naar voren en wil wegvluchten. Wat doet Gert? Juist een correctie met touw en een HO...
Paard gaat in protest aan het touw, een snelle beweging om het paard in de cirkel te laten lopen.
Staart hoog, nek erop... Spanning
Stuk met zadel
Paard laat duidelijk veel spanning zien. Hoofd nog steeds hoor, wil weglopen etc...
In korte tijd heeft paard 3/4x gemest. Weer spanning
Geeft paard tik tegen zn hoofd aan, omdat het protesteert.
Paard bokt, steigert en Gert zegt dat hij stout is. Gert geeft het paard meerdere commando's voor hetzelfde punt...
Paard heeft nog steeds veel spanning en wordt weer aangesingelt
Zwaait continu met het touw. Hij werkt totaal niet met lichaamshouding. Wordt gesproken van een brutaal paard...
Hij jaagt hem vooruit & geeft direct correctie...
Paard moet terug, hoe doet hij dat? 100x terug zeggen en beetje duwen... Hij is niet duidelijk naar het paard...
Uiteindelijk heeft hij iets meer ontspannen stukjes, voor zover je het ontspannen kan noemen.
En wat gebeurd er na het opstappen? Draaien draaien draaien, spanning opbouwen, nog meer spanning & dan flipt ie. Als je goed kijkt zie je Gert op de lepel terecht komen...
Er blijft ontzettend veel spanning en je ziet vluchtgedrag. Dat meneer Gert kan blijven zitten, dikke prima.
Er blijft spanning in. Verbaasd me ook dat eigenaresse zelf ook al heeft geprobeerd, terwijl beestje nog geen 3 jaar...
Ook niet gek dat als je als paard zijnde continu druk voelt op het gevoeligste punt in je neus, dat je dan je hoofd laag houdt om de druk/pijn te proberen ontwijken...
Ook leuk dat er wordt aangehaald dat de oortjes naar voren gaan & het dus goed gaat...
Oren naar voren betekend alert en/of gespannen...
Aan het eind lijkt het gedaan te zijn & geeft Gert meer ruimte. Als je goed naar het paard blijft kijken, zie je dat het paard nog steeds spanning heeft. Ondanks dat het paard stapt, stapt ie niet echt ontspannen...