Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:06

quote="R12312"]
harbourlight schreef:
Joolien schreef:
Ben ik niet met je eens. Kijk maar eens naar dit filmpje. Dit paard is gewoon ontspannen aan het einde van het filmpje :)
https://www.youtube.com/watch?v=4H6vRV4LucY
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5561CB03

Aan het begin is het paard niet ontspannen en bij iedere volgende stap is er weer stress. Dagenlang, soms wekenlang.
Mijn eigen ervaring is dat paarden blijer worden van duidelijkheid en er heel goed mee omgaan als ze binnen een paar dagen zadelmak gemaakt worden en bijvoorbeeld meegaan op een buitenrit waar ze lekker rechtuit kunnen lopen en veel indrukken op kunnen doen.
Hoe moeilijker je zelf doet, des te moeilijker wordt het voor je paard. Dat mag je gerust niet met mij eens zijn, het is slechts mijn eigen ervaring.

Niet alleen jouw ervaring, de mijne ook :D[/quote]

En ook mijn ervaring

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:09

bruintje123 schreef:
En ik denk heel eerlijk bij diegene die hier durven beweren alles met ontspanning zadelmak te kunnen maken ze nooit de karakter paarden van Gert aangeboden hebben gekregen.
Zo wel waren ze al bekend op bokt.

_O- _O- jajaja.....als het niet op bokt staat bestaat het niet! _O-

Oh, je was serieus...... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:11

Cowboy55 schreef:
bruintje123 schreef:
En ik denk heel eerlijk bij diegene die hier durven beweren alles met ontspanning zadelmak te kunnen maken ze nooit de karakter paarden van Gert aangeboden hebben gekregen.
Zo wel waren ze al bekend op bokt.

_O- _O- jajaja.....als het niet op bokt staat bestaat het niet! _O-

Oh, je was serieus...... :=

Volgens mij is het sarcastisch bedoeld _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:16

Als dat zo bedoeld is, dan is het passief-agressief, niet sarcastisch. En dat zou dan wel weer consistent zijn met eerdere reacties in dit topic.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:21

Hermelientje schreef:
Erg hilarisch dat de briefschrijfster zelf een methode hanteert die "bereidvol communiceren" heet. Bereidvol is niets, dat woord bestaat niet. Je kunt wel berouwvol zijn of begripvol of vol van je zelf of "full of oliebol" maar bereidvol zijn is helemaal onmogelijk (met of zonder zwaar getraumatiseerde paarden). :D

Dat was ook het eerste wat ik dacht :+ . Ik pas altijd een beetje op voor mensen die zo druk bezig zijn met het wiel opnieuw uitvinden dat zelfs het woordenboek herschreven moet worden. Maar ik wil haar nog het voordeel van de twijfel geven en ervan uit gaan dat ze bereidwillig bedoelde maar haar woordenboek kwijt was? Hoewel ik dan nog steeds niet helemaal begrijp hoe dat op communicatie slaat.

haffylover

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:33

ik moet bekennen vind knap hoe Gert het steeds voor elkaar krijgt maar zou niet mijn eerste keuze maar meer omdat niet past in mijn visie naar paarden toe.

De manier van annemarie daarin tegen sluit meer aan op mijn visie

Maar hee ieder zijn eigen mening.

vind het alleen jammer dan gert en annemarie zo met elkaar vergeleken worden.

Want zo ver ik van Gert weet en wat ik heb gezien houd hij zich hoofd zakelijk bezig met het "berijden en beleren voornamelijk onder de ruiter"

Annemarie werkt breder. Dus ook trailer laden en ander omgangs gedrag bij paarden

dus dat eigelijk een vergelijking van een tang op een varken,

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:35

Nee hoor niet alles staat op bokt.
Maar meerdere melden hier dat ze het beter kunnen en die zitten al op bokt.
Dus dan had iedereen die hier toch wel al gekend door de geweldige mond op mond reclame?

Suelza dat is een van de weinige hier op bokt waar ik haar kunde wel van waardeer. Maar die laat zonder geblaat pok zien wat ze echt kan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:38

Ik heb met gert wel zoiets van... als het niet hoeft, dan liever niet.

Maar er zijn gewoon paarden die er op uit zijn om mensen tot het uiterste te drijven, die heel dominant en slim zijn. En zodra die angst voelen... geen fijne combinatie.
Dan heb ik liever iemand die met een wat hardere aanpak en een perfecte timing in 15 min de strijd beslist dan iemand die met veel rust na een jaar nog geen stap verder is.

Ik heb iemand aan het werk gezien die bij hem in opleiding is geweest, had er alleen maar respect voor.

En ja ik ben zo iemand van 24/7 buiten, het liefst zo vriendelijk mogelijk etc.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:54

FriesWytske schreef:
Montecito schreef:
Ben het eens met de brievenschrijfster! Ik vind het sneu voor de paarden. Het kan heeeel anders. Maar goed sommigen blijven dit soort wangedrag van de mens stimuleren. /3

Duidelijk dat je totaal geen verstand van beleren hebt. Want dan zou je dit niet zeggen.

Ok, als jij het zegt! Ik blijf wel lekker op mijn planeet, jij op de jouwe? _/-\o_
Heb zelf ervaringen met Gert. Daarom vind ik dat ik mag reageren. Heb mijn paarden allemaal zelf gedaan door deze ervaring...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:52

Ik denk dat er tegenwoordig steeds meer karakters (onbedoeld?) gefokt worden die geweldig bewegen, maar voor een htk ruiter, zoals verreweg de meesten hier zijn, erg moeilijk te hanteren zijn. Paarden die gewoon 'te goed' voor ons zijn. Het moet imo niet zo ver komen dat iemand zoals Gert er aan te pas moet komen. Het is niet mijn voorkeur maar als deze man geen paarden kon helpen, deed hij al lang zijn werk niet meer.
Zijn halster is vast strenger maar ik ben ook geen fan van die dually halsters met dat vervelende extra touwtje wat een neus lekker open kan 'zagen'.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:18

Ik vind Gert helemaal stoer. Hij doet het weer even, waar de meeste bangbroeken het lef en de kunde niet hebben. Nee achter de pc kunnen we allemaal grandprix. Alles met geduld en rust. Jaja dat is top als dat gaat maar er bestaan paarden die echt niet willen/kunnen en dan ben je blij dat er dit soort mensen bestaan die ff een paar bokjesprongen uit zitten. Niet alle paarden zijn gelijk. Je moet het individueel bekijken. Ik heb trouwens hier net een filmpje voorbij zien komen van iemand die het allemaal met rust en ontspanning zou doen met de schimmel. Nou aan mijn hoela. Lekker gevaarlijk bezig met je voet in de beugel terwijl je ernaast staat te hupsen met een gespannen paard. Diegene mag blij zijn tot nu toe geen echt verkeerd paard te zijn tegengekomen want die gaat gewoon aan de ren. Ook als iemand hem vasthoudt. En dan hang je erachter of je ligt er onder. Echt je lost veel op met rust en geduld en in sommige gevallen moet je doorpakken en moet het paard ervaren dat protesteren geen optie is. En dat is ook in belang van het paard want iedereen weet waar onberijdbare paarden al snel belanden. En dat na eerst nog wat hobbieisten die denken een projectje wrl aan te kunnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:21

Tja, dat halster is te vergelijken met de hannoveraanse neusriem, een africhtingsmiddel dus.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:36

Ik vraag me af hoeveel probleempaarden qua inrijden retebraaf zijn geworden op de nh manier. Want grondwerken heeft ooit een eind, je zal er ooit op moeten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:53

Muppett schreef:
Ik vraag me af hoeveel probleempaarden qua inrijden retebraaf zijn geworden op de nh manier. Want grondwerken heeft ooit een eind, je zal er ooit op moeten.

Op youtube is zat te vinden. Ook mijn instructrice maakt probleempaarden zadelmak op de "nh" (wat overigens een vaag groot begrip is, ze grondwerkt veel) manier. Niet dat mensen hier geen 1000 verhalen tegen zullen noemen, maar bij mij heeft grondwerk altijd een fijne basis gelegd voor het inrijden van paarden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:10

Zeker. Dat zullen de meesten met je eens zijn. Maar een paard waar niks mee te beginnen is heeft imo meer nodig dan een touwhalster en draaiend touwtje achter zijn kont, om maar even te chargeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:48

KarmaWitch schreef:
Nou, vooruit ik meng mij er bij in.

Ik heb menig filmpje van Gert gezien & ik krijg er gewoon rillingen van.
Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...

https://www.youtube.com/watch?v=c2kvP2_QPHo
Even dit filmpje genomen. Paard is nog geen 3 jaar. Behoorlijk druk.
Paard wil niet terug naar stap, Gert geeft 3 behoorlijke rukken aan het touw, dat komt op zijn neus in. Maar dat halster zit te laag op de neus, dus doet zeer.
Paard mest ondertussen, wat ook spuitpoep is, maar mesten is ook een teken van spanning.
Paard is ontzettend nerveus, hoofd hoog, oren naar voren en wil wegvluchten. Wat doet Gert? Juist een correctie met touw en een HO...
Paard gaat in protest aan het touw, een snelle beweging om het paard in de cirkel te laten lopen.
Staart hoog, nek erop... Spanning

Stuk met zadel
Paard laat duidelijk veel spanning zien. Hoofd nog steeds hoor, wil weglopen etc...
In korte tijd heeft paard 3/4x gemest. Weer spanning
Geeft paard tik tegen zn hoofd aan, omdat het protesteert.
Paard bokt, steigert en Gert zegt dat hij stout is. Gert geeft het paard meerdere commando's voor hetzelfde punt...
Paard heeft nog steeds veel spanning en wordt weer aangesingelt
Zwaait continu met het touw. Hij werkt totaal niet met lichaamshouding. Wordt gesproken van een brutaal paard...
Hij jaagt hem vooruit & geeft direct correctie...
Paard moet terug, hoe doet hij dat? 100x terug zeggen en beetje duwen... Hij is niet duidelijk naar het paard...
Uiteindelijk heeft hij iets meer ontspannen stukjes, voor zover je het ontspannen kan noemen.

En wat gebeurd er na het opstappen? Draaien draaien draaien, spanning opbouwen, nog meer spanning & dan flipt ie. Als je goed kijkt zie je Gert op de lepel terecht komen...
Er blijft ontzettend veel spanning en je ziet vluchtgedrag. Dat meneer Gert kan blijven zitten, dikke prima.
Er blijft spanning in. Verbaasd me ook dat eigenaresse zelf ook al heeft geprobeerd, terwijl beestje nog geen 3 jaar...
Ook niet gek dat als je als paard zijnde continu druk voelt op het gevoeligste punt in je neus, dat je dan je hoofd laag houdt om de druk/pijn te proberen ontwijken...
Ook leuk dat er wordt aangehaald dat de oortjes naar voren gaan & het dus goed gaat...
Oren naar voren betekend alert en/of gespannen...

Aan het eind lijkt het gedaan te zijn & geeft Gert meer ruimte. Als je goed naar het paard blijft kijken, zie je dat het paard nog steeds spanning heeft. Ondanks dat het paard stapt, stapt ie niet echt ontspannen...

Goed beschreven! Hoe kunnen mensen hier toch naar kijken en dit ok vinden? Het verbaast mij elke keer weer.

De ingestuurde brief zal vast van een geitenwollensok komen, maar is verder prima beschreven. Ik snap inderdaad ook niet dat JA zich hiermee inlaat. Het doet me een beetje aan dit topic denken: [VN] Dierenbescherming pleit voor wetgeving paardenwelzijn, de paardenwereld blijkt onmogelijk zichzelf te kunnen reguleren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:15

KarmaWitch schreef:
Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...

Ik heb aandachtig het topic gelezen... maar bij bovenstaande opmerking moest ik echt even heel hard lachen... "een bepaald soort leren broek" alsof de beste man iets heeeeeel vreemds aan heeft om daar hele aparte dingen mee te doen... :')
Als je dit een bepaald soort leren broek noemt, wordt de rest van je tekst echt heel ongeloofwaardig..

Er zijn 100 wegen die naar Rome leiden.. wij zitten hier in het luxe westen, maar zoveel mensen zoveel manieren (zelfs zoveel culturen).. Ik denk dat paarden best ergens tegen kunnen en omdat iets jouw manier is, het niet een slechte manier hoeft te zijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:28

Cer schreef:
KarmaWitch schreef:

Ik heb aandachtig het topic gelezen... maar bij bovenstaande opmerking moest ik echt even heel hard lachen... "een bepaald soort leren broek" alsof de beste man iets heeeeeel vreemds aan heeft om daar hele aparte dingen mee te doen... :')
Als je dit een bepaald soort leren broek noemt, wordt de rest van je tekst echt heel ongeloofwaardig..

Plus dat er ook genoeg filmpjes te vinden zijn waar hij een normale rijbroek aan heeft. Het paard wat KW omschrijft is een tuiger........ van Nanno..... die staan sowieso niet bekend om hun koele karakters. Heb daar een paar van in handen gehad en die beesten zijn idd weleens boos en veelal hondsbrutaal idd.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 03-02-15 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:31

FriesWytske schreef:
Aan wie ligt het dan Bonita_Bon. Volgens mij aan de eigenaren zelf. Die hebben niet genoeg lef voor pas beleerde paarden. Daar moet je namelijk een stukje lef voor hebben. En vooral geen angst. Zodra er angst bij de berijder op treedt. Dan is het paard de baas, die voelt dat namelijk feilloos aan. En gaat daarmee aan de gang.

En een paard met angst gaat echt niet liggen. Die gaat vluchten

Ben jij werkelijk niet op de hoogte van het F.F.F. principe?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:36

Als jullie dan toch het F.F.F. willen gebruiken in je argumenten...

Wees dan volledig en gebruik ook die 4e F.

Dan kom je imo geloofwaardiger over.

sarainny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:39

nou dit vind ik wel even heel erg overdreven. er is niet zomaar iemand die zegt, een paard word later nog gecorrigeerd met zweep en sporen. als je het niet eens bent met de methode van iemand betekend het niet dat iedereen zo doet. beetje asociaal dit. ik snap de woede, maar om zomaar iedereen te gaan beschuldigen van slecht zadelmak maken is niet normaal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:57

_Natasja_ schreef:

Ooohhhhh excuses moi dat ik in de gauwigheid de vierde F ben vergetennnn!!

foei aan mezelf!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:59

Ik heb even gekeken hoe hij het doet en petje af wat een vertrouwen heeft deze man. En ja dat is waar paard rijden overgaat vertrouwen durven geven dat is het grootste probleem bij zoveel ruiters. Nee hij nog te jong voor een buiten rit nee hij is echt nog niet aan wedstrijd rijden toe ...En dan vraag ik me altijd af ligt dat nou aan de ruiter of het paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:07

Nee, ik ben iemand die al tig paarden door de hand heeft gehad. Ook op vreemde terreinen. En weet daardoor goed in te schatten wat een paard dan kan doen, zodat ik daar op in kan spelen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:43

_Natasja_ schreef:

Dat zijn dan toch allemaal uitwegen voor het organisme om met een bedreiging om te gaan.

Met andere woorden: als je die reacties oproept in je africhtingsproces, ben je een bedreiging.

Persoonlijk heb ik niets met overbluffen. De meeste paarden zullen er verder niet veel van oplopen, behalve dan dat ze mensen niet als een veilige basis zullen beschouwen, wat in het verdere africhtingsproces niet echt een plus zal zijn.
Juist echter de paarden die hier constant genoemd worden als zouden ze voor de doorsnee ruiter een maatje te groot zijn, omdat ze teveel temperament hebben, moderne sportpaarden, zijn vaak ook extreem gevoelig.

Het is niet Ger of anders een sukkel die met samengeknepen billen wacht tot ze eraf valt he. Er zijn zat hele vaardige ruiters die het africhting rustig aanpakken, een paard rust en ruimte geven, en ook gewoon doorrijden.

En nee, die zijn echt geen maaaaanden bezig met inrijden, die rijden na een paar weken ook met de meeste paarden relaxt rond. ;)

Beetje raar dat je juist die temperamentvolle dieren zou moeten overbluffen, maar leg maar uit dan.