Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:58

Geeft niet, een quote was misschien handiger geweest van me.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:53

IlseBr schreef:
Begin van de week zaten op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger ben de vogelhokken dicht maar de andere dieren inclusief de kippen liepen nog in de wei, maar wel hingen er overal briefjes dat je niet de weide in mag.

Ik denk nu wel dat het bij ons nu ook wel strenger wordt. We zitten echt maar net buiten de 10 km zone, maar met 11 km zitten we er niet zo ver vanaf.

Maar echt opsluiten kan wel, maar dat wordt een leuk karwei want ze lopen overal en zijn niet bepaald tam

Als kinderboerderij had je afgelopen zondag al verplicht alle pluimvee (dus je kippen en eenden) moeten afschermen en ophokken. Je mocht pas weer open als de dieren waren afgeschermd (dus niet bereikbaar voor het publiek) en opgehokt (dat er geen wilde vogels, of wilde vogelpoep, bij kan komen). Daarnaast golden deze regels voor nog 30 dagen. Hoe het nu gaat lopen met de nieuwe uitbraken is nog afwachten.
In het 200-pagina lange beleid Aviaire Influenza staat de kinderboerderij specifiek benoemd, het wordt gezien als (commercieel) bedrijf en moet ook deze regels volgen.
De SKBN informeert ook de kinderboerderijen over de vogelgriep: http://www.kinderboerderijen.nl/vogelgriep

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:21

__nina schreef:
Ik heb de eigenverklaring ook maar opgezocht en ga hem zo invullen.
De paarden staan in het 10km gebied van hekendorp en de vereniging waar we heen gaan ook, maar volgens de vereniging was het geen probleem en kunnen we zondag gewoon op pad :D Het is wel lekker onduidelijk allemaal...

Die wedstrijd mag volgens mij niet doorgaan en jij mag niet op pad. Voor zover ik het weet tenminste, is er voor het 10 km. gebied een standstill voor 30 of 31 dagen, gerekend vanaf de eerste dag van standstill.
Ik zou de gok niet willen nemen, je mag alleen van het erf af bij levensbedreigende situaties met een verklaring van een DA. Zo heb ik het tenminste gelezen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:12

Naar mijn weten geldt dat alleen voor bedrijven met pluimvee of gemengde bedrijven, kan uit __nina haar post niet opmaken of ze op één van die bedrijven staat.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:51

Muzefee schreef:
Naar mijn weten geldt dat alleen voor bedrijven met pluimvee of gemengde bedrijven, kan uit __nina haar post niet opmaken of ze op één van die bedrijven staat.

Klopt, onze paarden hebben geen contact met pluimvee en de plek waar we heen gaan heeft ook geen pluimvee, dus daarom kunnen we wel gaan.
Het verbod is voor paarden die op een pluimvee bedrijf staan

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:51

Als ik het niet vergeet zal ik t is vragen aan NVWA controleur

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:48

Nvwa is geweest. Paarden in 10km zone mogen niet vervoerd worden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:50

Ik vind het eigenlijk best verwarrend nog, de informatie die er op internet staat en de informatie die er op zulke manieren naar buiten komt.

Lijkt me toch geen probleem met een paard te reizen van een plek zonder pluimvee naar een plek zonder pluimvee.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:54

En een kennis van mij heeft met de Nvwa gebeld en die zeggen als je in de 10 km zone zit mag je wel met een verklaring met een paard de weg op. Je moet je route mailen naar het nvwa en je mag natuurlijk geen kippen hebben en ook niet naar een kippenbedrijf gaan.

Wie spreekt nu de waarheid. De nvwa of de nvwa??

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:19

Hier in het dorp is zondag een wedstrijd, deze accomodatie valt binnen de 10km om Ter Aar. Deze wedstrijd is afgezegd vanwege de vogelgriep, zij zeggen dat er geen enkel dier vervoerd mag worden binnen die 10km grens (spoed uitgezonderd). Ik neem aan dat zij daarvoor goed geïnformeerd hebben.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:26

wat een gedoe zeg...
Nu in Barneveld, midden in gelderse-kippen-vallei, uit voorzorg een bedrijf geruimd, omdat er een vrachtwagen is geweest die ook in Kamperveen was geweest.
Sneu voor die eigenaar, maar wel een goede maatregel, je moet er toch niet aan denken dat ze daar in Barneveld weer de pineut worden allemaal.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:44

En geldt er bij een 'uit-voorzorg' geruimd bedrijf ook een straal van 10 km dat je niet met je paard de weg op mag ??
En waar precies in Barneveld ligt dit bedrijf ??

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:03

nee, er is geen besmetting, dus verder geen maatregelen!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:07

CarinaR schreef:
Hebben ze dat echt gezegd? Wij hebben gisteren NVWA gebeld en toen zeiden ze dat het niet verboden is, maar wel afgeraden wordt. Lekker verwarring zaaien zo..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:24

Citaat:
Lijkt me toch geen probleem met een paard te reizen van een plek zonder pluimvee naar een plek zonder pluimvee.

Mij wel.
Ik heb het niet over de officiële richtlijnen, maar over gezond verstand.

Van in ieder geval Hekendorp WETEN we dat de ziekte niet door direct contact "commerciële kip" - zieke trekvogel is ontstaan.
Waarschijnlijk is het virus op de een of andere manier door mensen verspreid. Iedere 'niet spoed' beweging van het ene bedrijf naar het andere kan voorlopig dus maar beter achterwege blijven.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:41

Wat mij vooral opvalt ook is dat er nog steeds veel kippen los rond lopen. Hier op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger ben zijn alle voorzorgsmaatregelen getroffen en dan staan er toch mensen aan het hek. Waarom zijn jullie dicht? Gaan jullie vandaag niet open. Ondanks het hele media-circus en een grote waarschuwing op het hek.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:20

Tweede geval vogelgriep Duitsland

........................................
In Duitsland is een tweede geval van
vogelgriep vastgesteld, bij een wilde
eend in Mecklenburg-Voor-Pommeren. Die
bleek besmet met het virus van de
variant H5N8, dat ook overdraagbaar is
op mensen. Het dier was deze week uit de
lucht geschoten om na te gaan hoe het
virus in Duitsland is terechtgekomen.

Eerder deze maand was in de deelstaat
vogelgriep geconstateerd bij een
kalkoenbedrijf. De wilde eend werd in de
buurt daarvan neergeschoten.

Deskundigen gaan ervan uit dat het
virus wordt overgebracht door wilde
vogels. In Nederland is ook bij vier
bedrijven vogelgriep uitgebroken.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:27

mijn paard staat in oosterwolde (GLD) binnen het 10 km gebied van kamperveen,
struisvogels van de buurman en alle andere kippen en gevogelte zijn zo goed als binnen,...
alleen helaas zag ik gisteren nog steeds de kippen van de overbuurman los rondscharrelen , en zo kopen er helaas wel meer in die omgeving, ... hoop toch echt dat ze ze op gaan hokken, wel zo eerlijk en respectvol voor de vele pluimvee bedrijven die nu toch zorgen zullen hebben helaas ..

Hier gaan we gewoon voorlopig het erg niet af, tenminste ik niet, ook niet even een rondje landgoed, enkel van het erf naar de wei lopen .. vervoeren doen we nu ook niet,
heb gisteren met de staleigenaars gesproken, en ja toen was het net bekend van kamperveen, dus we hadden allemaal van poeh ja en nu ? mogen we weg mogen we niet weg? nou voor de zekerheid gewoon maar niet , in de bak hobbelen is ook wel weer eens goed,
1 stalgenootje had les en dat is hooguit 2 minuten stappen dus die is gegaan, bij ons geen grote pluimvee bedrijven daar rondom ...

hoop dat het gaat bedaren , maar de voorzorgsmaatregelen in barneveld vind ik al best een eng idee, het grootste kippen dichtheidsgebeid in nederland ,...

hoop ook dat een ieder met gezond verstand , gewoon zelf de beslissing maakt niet op pad te gaan als het niet uiterst noodzakelijk is ..

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:53

KarinLF schreef:
Ik ga morgen met mijn paard op concours.
Heb de eigen verklaring gevonden, maarmoet ik hem nou in laten vullen door mijn DA mijzelf en de eigenaar van de manege waar ik heen ga?

Jij moet hem invullen en laten ondertekenen door je DA, dacht ik.

Onze kippetjes moeten ook binnen blijven en ons paard mag helemaal het erf niet meer af. De weg is (natuurlijk) afgesloten en er word veel gefilmd enzo.. :+ . Gelukkig kunnen wij wel weg, maar zo komt het wel dichtbij! Hopelijk is het zo weer voorbij..
Woon trouwens nog geen 2 km van het bedrijf af.
Laatst bijgewerkt door Zomer op 22-11-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:53

Kamperveen is ook de besmettelijke variant...
Ik snap t niet, ga gewoon niet van je erf af...
Doe t dan voor de pluimveehouders... We zijn er zo ziek van. Vreselijke flashbacks van 2003.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:08

Ik zie hier ook overal nog kippen lopen. Wel hoorde ik van de.boer waar ik mijn Kuil haal dat er vandaag een auto van de nvwa in de straat reed en over rondkeek.
Mijn kippen zijn boos want ze zitten nog steeds binnen. Ik zit net vier km buiten de tien km zone van.ter aar

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:15

CarinaR schreef:

Dan moeten ze onderling ook 1 lijn trekken.
Vandaag en morgen gaat de wedstrijd in Nieuwe-wetering gewoon door en dat ligt 7.6 km van Ter Aar vandaan. En dit is in overleg met de NVWA gegaan en de Knhs..Snappen jullie het nog.? Ik iig niet meer..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:16

Ik ook niet.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:15

arinazazoe11 schreef:
KarinLF schreef:
Ik ga morgen met mijn paard op concours.
Heb de eigen verklaring gevonden, maarmoet ik hem nou in laten vullen door mijn DA mijzelf en de eigenaar van de manege waar ik heen ga?

Jij moet hem invullen en laten ondertekenen door je DA, dacht ik.

Onze kippetjes moeten ook binnen blijven en ons paard mag helemaal het erf niet meer af. De weg is (natuurlijk) afgesloten en er word veel gefilmd enzo.. :+ . Gelukkig kunnen wij wel weg, maar zo komt het wel dichtbij! Hopelijk is het zo weer voorbij..
Woon trouwens nog geen 2 km van het bedrijf af.

ik zag gisteren inderdaad ook de controle auto van de NVWA ... hoop dat alles on de omgeving binnen gehaald en gehouden word, helaas heb je er van die botte boeren bijzitten die de moeite niet nemen om hun kipjes naar binnen te doen ...

raar inderdaad dat er niet een lijn getrokken word... weet in nunspeet zitten pluimvee bedrijven, in dronten geen idee , biddinghuizen swifterbant weet ik ook niet ja een bedrijf met gele deuren trouwens de weg van dronten naar lelystad zit die , . nja iedereen gewoon de kipjes binne houden en als je niet weg hoeft ga dan gewoon niet

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:29

Ik kan vertellen dat een dood paard in het 10 km gebied niet eens opgehaald wordt. Dus voor je plezier met een paard reizen binnen de 10 km zone lijkt mij ook verboden teven levensbedreigende situatie.