Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:58

tiwi1969 schreef:
Soms kan een dierenarts ook niet meer voor je doen bij kreupelheid dan pijnbestrijding. Dan is er mechanisch zoveel kapot dat een paard onmogelijk zonder medicatie pijnvrij door het leven kan.

Mijn eerst paard had een ernstige vorm van Hoef Katrol Ontsteking, dat zou nooit meer beter worden. Zijn leven beëindigen was de enige goede optie voor hem.
Van verschillende kanten kreeg ik goed bedoelde adviezen, van acupunctuur, genezing door foto-staren en kruiden-wonder-"dokters"

Daar heb je als eigenaar zeker een verantwoording! Ga je mee in kwakzalverij en rek je daarmee het lijden van je paard? Of kijk je naar je paard en stel je zijn belang boven dan van jou?

En hoe sta jij tegenover supplementen die in deze situatie wel verlichting hadden kunnen brengen?

En moet een paard meteen beter kunnen worden of is (redelijk) pijnvrij door het leven kunnen voor jou voldoende?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:00

tiwi1969 schreef:
Daar heb je als eigenaar zeker een verantwoording! Ga je mee in kwakzalverij en rek je daarmee het lijden van je paard? Of kijk je naar je paard en stel je zijn belang boven dan van jou?

Mee eens.

Ik zou het lijden verschrikkelijk vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:07

Lady62 je hebt daar zeker een punt, maar helaas is de realiteit vaak anders. Waar DA staat kun je trouwens ook hoefsmid zadelpasser tandarts etc. invullen.

Zelf probeer ik me ook in allerlei onderwerpen te verdiepen, niet dat ik zelf een diagnose kan stellen, maar als je iets van anatomie weet en processen in het lichaam, kun je de DA om een argumentatie vragen en die ook min of meer begrijpen/volgen. Ik wil altijd weten hoe en waarom iets gebeurt.
Natuurlijk moet je er blindelings op kunnen vertrouwen, maar voor de zekerheid ben ik gewoon een lastige bemoeial van een klant. :+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:12

Heel vaak is er eerst een dierenarts bij het paard geweest en pas als het niet betert word verder gekeken.
Dat wil wel zeggen dat de eigenaar bereid is om het probleem op te lossen eventueel via een andere weg.
Natuurlijk is een supplement goed als het paard daardoor pijnvrij is, maar in eerste instantie moet een diagnose worden gesteld en daar gaat het vaak al fout.
En daar kan de eigenaar soms helemaal niets aan doen.
Een ernstige vorm van hoef katrol ontsteking hoeft helemaal niet altijd het einde te zijn mits goed behandelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:15

Gypsy schreef:
Natuurlijk moet je er blindelings op kunnen vertrouwen, maar voor de zekerheid ben ik gewoon een lastige bemoeial van een klant. :+

Een diagnose stellen is soms heel moeilijk. Ik zit nu zelf in een traject van waarschijnlijk verkeerde diagnose, en we zijn er nog niet uit wat het wel is, alleen blijkt dat waar in eerste instantie op is gediagnosticeerd, het uiteindelijk misschien toch niet te zijn. Ja, officiele dierenartsen (meerdere). Dus ik ga verder kijken. Voorlopig het reguliere circuit, en anders toch echt alternatief.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:17

Veel kreupelheden komen voort uit peesproblemen en of arthrose...
Dit kun je slechts met zekerheid diagnostiseren dmv,echo/rontgen.
Hier heb je dus echt een kliniek voor nodig.
Zonder deze apparatuur ,kun je slechts een vermoeden van uitspreken.
Overigens kom ik in de praktijk meer probleem gevallen tegen in het alternatieve circuit dan in het reguliere.
Wie mij kent weet dat ik helemaal geen tegenstander ben van een experimentje,maar wel altijd onder begeleiding van een regulier arts,,,,al was het maar om de effecten aantoonbaar te bevestigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:22

Ik heb er een mobiele kliniek bijgehad die ter plekke foto's heeft gemaakt, omdat ik geen trailer heb en geen auto die een trailer kan trekken. Er zijn foto's gemaakt die de eerdere diagnose niet bevestigen. Dus ik heb antwoorden op mijn vragen, maar er zijn daardoor nog meer vragen gekomen....

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:24

Papagroom natuurlijk heb je daar gelijk in maar wat voor een nut heeft dan een halfjaarlijkse controle.
In de uitzending word de dierenarts wel neergezet als de persoon die het probleem wel kan oplossen en dat is nu juist niet altijd het geval.
Hoe komt het eigenlijk dat 20% van de paarden in nederland kreupel is komt dat dan door de eigenaar en de alternatieve genezers.
Ik had toch wel wat meer uitleg verwacht hier over.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:47

Slechte training, scheefheid.. Kreupel kan natuurlijk veel omvatten, dat hoeft niet altijd op 3 benen staan te wezen.
Deze week komt mijn da weer voor halfjaarlijkse keuring, even rug/lijf en tandjes nakijken, ontworm advies, ik vind het erg fijn om samen even na te lopen of alles oké is, of ik niks over het hoofd zie. Jij kent je paard het beste, maar soms sluipen dingen er geleidelijk in en moet iemand je even wakker schudden. Alles voor mijn paardenkinderen, ik loop gewoon liever geen risico.

Pfff Cassidy wat heftig. :(:) Lijkt me verschrikkelijk naar, je wil ze helpen maar je weet niet hoe. Konden ze maar praten he. -O-
Heeft de patient het er erg zwaar mee of over het algemeen nog wel happy? Sterkte!
Het is een heel oerwoud soms, het medische, zoveel keuzes... Waar doe je dan goed aan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:56

Patient is happy, op zachte ondergrond wenig tot niets te zien op harde ondergrond stokkreupel en is zwaar aan de drugs. Is van het ene op het andere moment kreupel van het land gehaald, dus raadt het maar. Mooie dunne benen, verder niets raars te zien. Ben erg bang voor een fractuur.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:01

Oef dat is vreemd inderdaad... Ik zou ook bang zijn voor een fractuur. Gelukkig maar dat als 'ie high minder last heeft. Ik hoop voor jullie dat je het gaat vinden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:15

Cassidy sterkte ermee. Balen dat het zo lastig te vinden is.

Ik ken een gevalletje waarvan de foto's niet correct genomen zijn door de dierenarts waardoor de oorzaak van klachten bij dat betreffende paard over het hoofd zijn gezien.
Later zijn door een andere kliniek die oude foto's beoordeeld en hebben ze daar de foto's nogmaals zelf genomen. Daar bleek dat de invalshoek van de eerste foto's niet goed te zijn waardoor op de eerste foto niks zichtbaar was.
Je bent dus echt afhankelijk van de kunde van de betreffende dierenarts. Kritisch eigenaar zijn kan dan geen kwaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:17

Cassidy schreef:
Patient is happy, op zachte ondergrond wenig tot niets te zien op harde ondergrond stokkreupel en is zwaar aan de drugs. Is van het ene op het andere moment kreupel van het land gehaald, dus raadt het maar. Mooie dunne benen, verder niets raars te zien. Ben erg bang voor een fractuur.

Cassidy, niet alles gelezen maar heb je wel eens een goede thermografie gemaakt, ik kan http://www.thermografie-paard.nl/thermografie.html aanbevelen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:06

Ik sta nog niet zo om een halfjaarlijkse controle te springen. Mijn poown is kerngezond en als er iets niet pluis is heb ik het nummer van mijn da wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:07

Volgende stap is toch echt naar een kliniek toe voor uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Thermografie kan daarna altijd nog. Maar iig bedankt voor de tip.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:35

hetismij schreef:
Wat ik alleen niet begrijp, waarom wel elk half jaar je paard laten checken door een osteopaat, maar niet door een dierenarts. Dat is namelijk waar deze uitzending en alle commotie precíes over gaat. Ik zeg niet dat alle osteopaten slecht zijn, en ik zeg ook niet dat alle dierenartsen goed zijn, er zitten in beide 'vakgebieden' mensen die de plank volledig misslaan. Ik snap gewoon alleen de gedachtegang niet waarom er wel elk half jaar een osteopaat over de vloer komt, maar de dierenarts elk half jaar laten komen echt uit den boze is. Je gaat mij niet vertellen dat die osteopaat per paard nou zoveel goedkoper is dan de dierenarts (zo niet zelfs duurder).

Laat gewoon je paard checken door een DA die ook chiropractor of osteopaat is, probleem opgelost :D

Het verschil is dat de chiropractor/osteopaat/fysiotherapeut kijkt naar "functie" en de dierenarts kijkt naar pathologie.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:53

jammer dat er niet staat wat ze onde r'kwakzalvers' verstaan. ik betwijfel namelijk of ze daar de (erkende) ostheopaten mee bedoelen.
onze ostheopaat gaat daar echt correct mee om. heeft laatst geweigerd een paardje op een stal te behandelen omdat deze zo slecht liep dat hij direct zei 'deze is echt voor de dierenarts, hier begin ik niet aan, daar is meer aan de hand'.
en het lijkt me ook niet dat je bij kreupelheid een ostheopaat haalt ipv eerst een dierenarts? ostheo is meer voor onderhoud en 'de puntjes op de i' om een paard soms soepeler te laten lopen ed.
dieranrts hoort altijd de eerste optie te zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:02

Bij artrose kan er best wat aan te doen zijn, alleen dat vergt wel goed management. Dat geldt voor meer dingen, zo heeft mijn moeder die door reuma geen tasje meer kon tillen nog geen reumatoloog gezien. Door gewoon simpele dingen die niet onder homeopathie vallen en zelfs al deels bewezen.. Bijna alles kan ook voor paarden, maar je moet daarbij wel nuchter blijven dat als dat niet meer werkt het klaar is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:52

moonfish13 schreef:
Bij artrose kan er best wat aan te doen zijn, alleen dat vergt wel goed management. Dat geldt voor meer dingen, zo heeft mijn moeder die door reuma geen tasje meer kon tillen nog geen reumatoloog gezien. Door gewoon simpele dingen die niet onder homeopathie vallen en zelfs al deels bewezen.. Bijna alles kan ook voor paarden, maar je moet daarbij wel nuchter blijven dat als dat niet meer werkt het klaar is.

hoge dosering vitamine D....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:03

Amytj schreef:
Het is overigens WEL zo dat er een vereniging is voor (veterinaire) natuurgeneeskundige waar men zich bij aan kan sluiten. Hiertoe wordt je alleen toegelaten als je een door deze vereniging erkende opleiding hebt gevolgd en je doet aan bijscholing. Voor iedere bijscholing ontvang je punten. Je moet een minimum aantal punten per jaar hebben om lid te mogen blijven. Veel dier eigenaren weten niet van deze vereniging en kijken er dan ook niet naar of dat de natuurgeneeskundige die ze inschakelen ook daadwerkelijk bevoegd is en aan de eisen voldoet. Wanneer je dan iemand treft die niet bij deze vereniging is aangesloten kan het dus zomaar zijn dat je met iemand te maken hebt die naar eigen ''kennis'' te werk gaat en daarmee ook een verkeerde diagnose stelt. Dit vind ik verschrikkelijk zonde. Zo komt de natuurgeneeskunde in een kwaad daglicht te staan terwijl je er juist zulke mooie resultaten mee kan bereiken. Het zou goed zijn als meer mensen weet krijgen van deze vereniging, zodat je weet dat de therapeut waarmee je werkt ook bekwaam is.

Ik zeg hiermee overigens niet dat ik tegen een DA ben. Maar het zou mooi zijn als artsen en therapeuten samen konden werken om het beste van de twee werelden te combineren.

edit: de vereniging waar ik het over heb is de BCND: De Vereniging van Beoefenaars van Complementaire en Natuurlijke geneeswijzen voor Dieren

BCND wil ik niet mee in verband staan... is me te zweverig, en er staat een opleiding bij waar ik absoluut geen positieve verhalen van hoor....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:34

Gypsy schreef:
Ben je zelf bij lady62, zo'n DA help ik wel even het erf af.

Maar bij een pensionstal ben je er toch ook zelf bij?
Als ze te weinig hooi krijgen zeg je op en ideaal gezien heeft die stal over 5 jaar geen klanten meer...

Ohnee wacht, dat gebeurd natuurlijk nooit :+ , want mensen staan graag goedkoop of vinden een binnenbak belangrijker..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:41

Ja natuurlijk, en waar de da het erf af vliegt komen mijn paarden nog niet eens met ook maar een hoef het erf op van zo'n stal. Die staan nu lekker met vriendjes in de paddock of schuilstal van een berg hooi te plukken die ze toch niet opkrijgen voor ze morgen ochtend weer de wei op gaan. Het is triest hoeveel mensen er omwille van een binnenbak of lage prijs blijven. Maar goed, dan sluiten we onze ogen voor kennis of informatie die niet strookt met onze eigen cognities. En dat laatste is iets waar het menselijk brein heel goed in is. Alles wat erop zou kunnen wijzen dat het paard het prima heeft zo nemen we voor waar aan en vergroten we uit. Tekenen dat het niet zo goed gaat negeren we, of we verbinden er een andere oorzaak of betekenis aan. Zodra we iets vinden dat ons bevalt (luchtzuigen komt omdat het nu eenmaal een heet, pittig en snel gestrest paard is) stoppen we met het zoeken naar andere mogelijke oorzaken of verklaringen. Tja....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:48

Niet alle mensen die op een pensionstal met een binnenbak staan zijn zo naïef.

Het is tijd dat we ons verenigen i.p.v. dat er met vingertjes naar elkaar gewezen wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:55

Op zulke stallen blijf ik al niet. Ben daar rap weer weg. Gezondheid en welzijn van mijn pony's vind ik belangrijker dan een gezellige kantine, mooie wasplaats, verwarmde zadelkamer en binnenbak.

De mijne staan nu 24/7 in 1.2 ha. land :D Ze vermaken zich opper best. Zien er weer stralend en gezond uit. Heb dus geen kantine, wasplaats, binnenbak (zelfs geen buitenbak) Zadelkamer met verwarming.

Er is veel meer waar paarden het slachtoffer van worden dan alleen kwakzalvers. Dat is naar mijn mening maar het topje van de ellende ijsberg.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:01

Alle grote, drukke stallen waar ik gestaan heb kregen te paarden onvoldoende hooi en te veel krachtvoer. Maar als je ziet hoeveel mensen daar staan... Maar oké dat zijn wel de mensen die eerder de DA laten komen terwijl IK nooit naar een DA zal vragen zolang het niet ernstig lijkt.

Alles wat kreupelt blijft op de wei tot het niet meer kreupelt (en dan heb ik het niet over op 3 benen lopen hè, kreupel in draf/galop of onder het zadel. Stap moet zuiver zijn anders komt wel een DA), klaar.
Ga nergens medicatie in pompen zodat ik er op kan rijden, dan stappen ze maar fijn door de wei.

Dus ja, ben ik nu fout omdat de DA bijna nooit komt? Vind ik niet. Paarden krijgen meer dan voldoende eten, beweging, maatjes, aandacht, brokjes voor erbij...

Maar oké, heb nooit een kreupelheid gehad wat langer dan een week volhield.