Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:12

pmarena schreef:
Ehm iedereen met een beetje gezond verstand die een beetje bij de les blijft...? Y;(

Als het al een tijd droog is dan weet je 99% zeker dat er dus nog flink wat achterstallige regen gaat vallen.
Zo gaat het namelijk altijd :P

Lange periode regen wordt eigenlijk altijd opgevolgd door een lange periode droogte. En andersom :)
Gemiddeld zal over 1 of 2 jaar tijd zo'n beetje dezelfde hoeveelheid regen vallen, ergens compenseert een tekort altijd wel weer :j

Is het lange tijd droog dan kan je er donder op zeggen dat je nog een bak water over je heen gaat krijgen :=

Precies! is algemeen bekend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:36

Ach maar ik snap het wel, bovendien nu in de zomer is het ook zo weer droog, dat overleven ze wel. Goed dat je voor de winter zand gaat storten. Tip, nog een drainagebuis eronder helpt ook al weer wat. Ik hoop dat het gaat werken. :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:56

geetje1 schreef:
Isabonny schreef:
Ze voelde idd niet koud aan, maar aangenaam warm, maar ze was wel door- en doornat. De tinker voelde eerder koel en nat aan, alsof de warmte niet door haar speklaag heenkwam :+ .

Heb inmiddels telefoon gehad. Ze staat er weer fris en fruitig bij. Ze wilden weten of ze haar nu met gevoerde regendeken buiten moesten zetten.

Tja...zometeen kan ik naar huis en kijken we nog maar eens, want het blijft hier maar regenen.

Hooi hebben ze in de stallen en normaal gesproken kunnen ze dus ook nog eens de wei op. Ze zitten goed in hun spek van al het gras van de afgelopen maanden, maar het gras is nu zo goed als op bij mij thuis. Vandaar dat ik ze sinds deze week op wei/stal ben beginnen bij te voeren.

ach nat is ook niet helemaal hoor dat is de buitenlaag van de vacht mits je hem geschoren hebt natuurlijk
als mensen de dieren eens wat minder dekens op zouden den dan zouden de paarden een goed vacht kunnen ontwikkelen waar door ze best buiten kunnen staan zonder dat je bang moet zijn dat ze het koud of slecht hebben . die vacht hebben ze niet voor niets.
wat de blub aan gaat ach we doen het toch nooit goed , en natuurlijk er zijn schrijnende gevallen
wij kunnen het weten want we krijgen ze hier binnen via de dierenbescherming o.a
maar laten we niet de wet uit zijn verband trekken voor we er daadwerkelijk mee te maken hebben
en ze dus op je stoep staan . dan weet je pas hoe de wet door de inspecteur geïnterpreteerd wordt

Ik hoop niet dat je nu denkt dat dat op mijn paard kan slaan -O- .
Ik heb mijn paardje nog nooit geschoren en in de winter (uiteraard ook zomer) staat ze altijd ZONDER deken op de wei en heeft ze dus een dikke wintervacht. De enige deken die ik wel eens opleg op stal is een zweetdeken voor na het rijden, want met een dikke wintervacht zijn ze vaak lang nat van het zweet.
Ze word echter al een dagje ouder (net 20 jaar geworden) en misschien had ze 't eens een dagje het wat minder. Ik vind het nu ook fris en onaangenaam buiten. En dus vind ik het dan ook niet erg dat er een met fleece gevoerde regendeken op haar lag toen ik thuis kwam. Die heb ik er overigens voor de nacht wel afgehaald, want ze leek nergens meer last van te hebben. Ik leg dus alleen een deken op als ik denk dat het paardje het kan gebruiken. Voor de rest doe ik niets geks zoals scheren en dan weer dekens erop gooien :roll:

Vandaag hebben ze alleen op de verharde uitloop gestaan en dan gaan ze wel vaker in de stallen staan. Ik heb haar ook niet meer zien rillen. In mijn houten schuur voelen de stallen trouwens lekker warm aan, alsof het hout de warmte van afgelopen week nu nog langzaam afgeeft. Het scheelt natuurlijk ook dat de hooizolder boven de stallen ligt.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:26

nee was niet per direct voor jou paard bedoeld dat ik dat zei over die dekens isabony
ik bedoel alleen dat rillen van een paard niet per definitie rillen van koude is
er zijn zat mensen die al heel vroeg in het najaar dekens opgooien omdat ze de wintervacht zo lelijk vinden
en dan gek vinden dat hun paard het hartje winter koud heeft ,dus dan een nog dikkere deken opdoen.
ik persoonlijk vind dat voor een paard zieliger dan een beetje regen . maar dat is mijn mening daar hoeft niemand zich persoonlijk aangesproken te voelen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:38

geetje1 schreef:
ik bedoel alleen dat rillen van een paard niet per definitie rillen van koude is

Waarom rilt een paard dan? Omdat ie warm is?
Ga er maar vanuit dat een paard in regen en wind, rilt om warmte op te wekken...dat is dus omdat ie koud is, niet omdat ie het lekker aanenaam heeft maar om op temp te blijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:52

Bedoelt Geetje niet de paarden die zo geschoren worden dat ze tijdens het instappen een uitrij deken op moeten omdat ze anders te koud hebben?
Want van dat kan ik mij wel voorstellen dat niet echt bepaald fijn is voor het paard.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:53

karev schreef:
geetje1 schreef:

Waarom rilt een paard dan? Omdat ie warm is?
Ga er maar vanuit dat een paard in regen en wind, rilt om warmte op te wekken...dat is dus omdat ie koud is, niet omdat ie het lekker aanenaam heeft maar om op temp te blijven..

juist hij rilt om warmte op te wekken (dus kan hij zich warm houden)om te voorkomen dat tie het koud krijgt
is maar net hoe je het leest
even berichtje van mij daarboven lezen dan zie je dat ik het zelfde heb gezegd als jij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:56

geetje1 schreef:
juist hij rilt om warmte op te wekken (dus kan hij zich warm houden)om te voorkomen dat tie het koud krijgt

Niet om te voorkómen dat hij het koud krijgt. Een paard denkt niet: misschien krijg ik het straks wel koud, laat ik eens gaan rillen. Rillen doe je pas als je al te veel bent afgekoeld.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:57

Koper schreef:
geetje1 schreef:

Niet om te voorkómen dat hij het koud krijgt. Een paard denkt niet: misschien krijg ik het straks wel koud, laat ik eens gaan rillen. Rillen doe je pas als je al te veel bent afgekoeld.

tja verschil van mening mag ......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:01

Is geen verschil van mening. Jij draait oorzaak en gevolg om.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 04:34

Nu met de voordurend aanhoudende regen hier zelfs shetters die het echt te koud hadden (niet meer eten en trillend op de benen, ivm zomerweide met enkel natuurlijke beschutting ook regendekens opgelegd en nu staan ze weer rustig etend in de wei, is het morgenvroeg eh vandaag droog gaan ze meteen weer af, maar het heeft hier ook echt al 2 dagen aan een stuk door geplenst.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:50

Weilanden bleven droog,op 1 enkel klein plasje na.De 'paddock' werd op enkele plaatsen wat modderig,maar grotendeels droog.
Het is maar net wat je paarden gewent zijn,de mijne waren allemaal nat op de rug,regen kwam door de bomen heen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:56

Koper schreef:
Is geen verschil van mening. Jij draait oorzaak en gevolg om.

Precies, zo denk ik dus ook: ze gaat pas rillen als ze het al koud heeft.

En als dat dus gebeurt, dan pas leg ik er dus een deken op, zet haar in een droge stal met een bult hooi en zorg dat ze het weer aangenaam krijgt.

mapaardespul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:29

Geldt deze wet/regel ook voor paddocks?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:30

In principe wel ja.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:57

Een eind verderop bij ons staat een paard alleen en het gehele jaar door in de modder,en dat mag blijkbaar de dieren politie is er al eens geweest maar deed er niks aan arm dier ook.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:25

'Arm dier' ? Zijn er droge plekken op de wei?

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:23

Nee geen 1 droge plek en het is niet eens een wei, een vieze smerige paddock.
Daar staat dat dier 24 uur per dag in de modder das echt zo zielig en staat nog alleen ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:05

Dat erg sneu.
Hier is weiland gelukkig nog prima.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:07

blackflicka schreef:
Een eind verderop bij ons staat een paard alleen en het gehele jaar door in de modder,en dat mag blijkbaar de dieren politie is er al eens geweest maar deed er niks aan arm dier ook.

Als de dierenpolitie niks doet,probeer de dieren bescherming eens?
Die hebben meer macht en kunnen de dierenpolitie eerder overtuigen dan een burger.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:25

blackflicka schreef:
Daar staat dat dier 24 uur per dag in de modder das echt zo zielig en staat nog alleen ook nog.

Weet je het wel zeker ? En heb je de eigenaar al eens aangesproken ?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:21

Ik heb enkele jaren geleden de dierenbescherming langs gehad. Lieve wandelaars hadden gebeld dat mijn kleine pony tot aan zijn knieën in de modder stond. Ik was juist bezig bij de stallen toen de dierenbescherming er was. Mijn paddock bestaat uit een groot stuk betegeld twee grote inloopstallen betegeld met dik pak vlas erin. Het grootste gedeelte van de paddock,was droog maar het achterste stuk van de paddock dat lager gelegen was was modder. En ja mijn kleine shet vond het altijd geweldig om,in die modder te gaan rollen en ja hij stond dat tot zijn knieën in de modder. Dat vonden de wandelaars zo zielig dat ze gebeld hadden. De inspecteur zei dat hij niet veel,Kon komen doen bij mij omdat alles in orde was. Meer als de helft van de grote paddock (50 m x 30 m) was droog. De inspecteur zei dat als een derde van de paddock droog is en als de paarden,droog en,proper kunnen liggen dat het in orde is. Wat bij mij ruimschoots in orde was. Inspecteur vertelde mij ook dat ze normaal,gezien niet altijd direct gaan,kijken na een telefoontje van ongeruste wandelaars/mensen met klachten. Ik had gewoon even pech dat deze inspecteur in de buurt woonde en kwam kijken na het telefoontje om even te checken. Alles was perfect in orde vertelde hij. Er was water hooi, propere stallen en genoeg droge plaats. we hebben een tijd geleden de volledige paddock met piste zand laten leggen. Wat nog droger blijft en nog minder modder geeft nu er meer,paarden,staan . Want meer paarden geeft meer modder. Nu blijft de hele paddock droog en,kunnen de wandelaars helemaal niks meer zeggen.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:22

dravergekkie schreef:
blackflicka schreef:

Weet je het wel zeker ? En heb je de eigenaar al eens aangesproken ?

Ik heb dat zelf gezien ik walg ervan als ik er langs kom.
Zal de dierenbescherming anders eens een keer bellen,paard staat dik in de modder.
Hier is de buiten bak los getrokken,dit om te zorgen dat de paarden droog staan bij een plensbui.
Ze kunnen gewoon ook de inloop stal in,als ze willen ik heb kennissen en die dieren lopen aan de openbare weg nu al in de modder,vind dat echt zielig en hooi zie ik ook al niet ze eten zelfs van dat omgeploegde weiland,lijkt mij niet goed met het oog op zand koliek.

mapaardespul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:27

Waar kan je melding doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:43

mapaardespul schreef:
Waar kan je melding doen?

Spreekt voor zich toch? 144 dierenpolitie.