TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:09

Dat zijn dat soort mensen nooit, die hebben een persoonlijkheidsstoornis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:35

Ik ook maar ze heeft vandaag nog een verkoopvideo geplaatst dus zo erg zal ze zelf niet onder de indruk zijn van de beschuldigingen.

En dat terwijl ze in uitzending beweerde helemaal klaar te zijn met de paardenwereld en er niets meer in deed.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:38

Op mijn stamboom stond aan de achterkant dat dat het eigendomspapier was. Dus bedoelde niet t paspoort.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:43

Het zou logisch zijn dat een tenaamgesteld stamboekpapier een eigendomsbewijs zou zijn. Als een koper dit dan niet op naam laat zetten is dat eigen nalatigheid. Maar stamboekpapier geldt dus niet als eigendomsbewijs dus eigendom van je paard is moeilijk aan te tonen.

In dit topic zie ik diverse keren "schoonvader van" voorbij komen maar in de uitzending werd alleen gesproken over haar stiefvader welke samen met Linda eigenaar van Calisto zou zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:57

Over een eigendomsbewijs gesproken: ik kan maar niet begrijpen waarom dit voor een paard nooit eerder verplicht is gesteld. Het zijn zulke dure "dingen" en er zijn er zóveel troubles om geweest, omdat maar niet duidelijk is wie nu de rechtmatige eigenaar is. Waarom kan dat niet zoals met de papieren van een auto geregeld worden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:07

Ik denk dat de 'zwarte' handel er niet echt voor is.. Gezien je behoorlijk wat belasting kan gaan heffen wanneer eigenaars overdracht zo officieel geregeld wordt.
In Duitsland is er geloof ik wel een bepaald eigendomsbewijs, ik dacht een groen papier, maar weet het niet 100% zeker. En laat daar ook de paardenbelasting zijn..

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:14

Ashley5760 schreef:
Zoals iets later gezegd zou een soort "3e bewijs" moeten komen dat je thuis houdt en eigendomsbewijs is. (Zoals bij auto's)
Maar zeer wssl komt er binnen niet al te lange tijd net zo'n registratie als bij vee en dan is het vrijwel onmogelijk om paarden te laten "verdwijnen" maar dienen ze ook ten alle tijden goed geregistreerd te staan.
(Bovendien ik laat nooit een paspoort achter op een secretariaat?)

Klopt, mijn scriptie heeft dit nog voorgesteld toen de productschappen nog bestonden en aan het Ministerie van toen nog EL&I. Echter wil de overheid liever dit soort dingen niet onder hun hoede, want dat krijgen ze te maken met civiele zaken, net als deze hele zaak omtrent mevr. Bok is overigens.

Dat 'vodje' als aankoopsbewijs heb ik gezien, is van een bepaalde handelsstal die ook al niet zo'n beste naam heeft en daarbij staat hier het paard alleen aangeduid als 'Calisto. Johnson x Burggraaf', zonder chipnummer of dergelijke zaken. Dat is, gezien de datum van aankoop, al enigszins vreemd.

Hoe dan ook is het uiteindelijk niet zo heel belangrijk van wie Calisto nou precies is, want hij gaat never nooit niet het bedrag opleveren waar mevr. Bok schulden aan heeft. Maar goed, wat moet je dan als pensionhoudster? Nu heb je in ieder geval nog iets 'in handen'.
Dat Linda verder weinig in beeld komt heeft waarschijnlijk te maken met haar advocaat, maar genoeg mensen weten heel goed om welke Linda het hier gaat. Ze is overigens nooit bij haar paard geweest (ja om hem uit de stal te halen toen er al retentie op zat), en je kan je ook afvragen waarom zij haar paard überhaupt bij Bok had staan. Waar is haar contract met Judith voor eventuele training/verkoop?

BMHP schreef:
De stal is ook goed bezig: Paard wordt getraind zodat het bij verkoop meer oplevert.
De eigenaar heeft daar geen opdracht voor gegeven.
De hamvraag is dan ook naar welke schuldeiser gaat dat geld?
Misschien wordt de fiscus wakker van al deze aandacht, ik vermoed dat er ook op dat gebied misschien ook wel bedrijfsschulden te vinden zijn.

Het is een hengst, in de bloei van zijn leven. Wat denk jij dat er gebeurt als je zo'n dier alleen maar op stal laat staan (afgezien van wat voor schade hij al aangericht heeft)? Plus wat het mentaal doet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:29

Kimmej schreef:
Het is een hengst, in de bloei van zijn leven. Wat denk jij dat er gebeurt als je zo'n dier alleen maar op stal laat staan (afgezien van wat voor schade hij al aangericht heeft)? Plus wat het mentaal doet.

Gelukkig heeft hij niet alleen maar op stal gestaan. Hij kwam elke dag uit zijn box om de benen te strekken. En hij wordt sinds kort ook weer gereden dus.
Wat bedoel jij trouwens met 'wat voor schade hij al aangericht heeft'?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:49

Nicky1963 schreef:
Kimmej schreef:

Gelukkig heeft hij niet alleen maar op stal gestaan. Hij kwam elke dag uit zijn box om de benen te strekken. En hij wordt sinds kort ook weer gereden dus.

Dat bedoel ik dus, BMHP heeft het over dat eigenaar daar nooit opdracht voor heeft gegeven, vandaar.

Hij is al eens uit zijn box gekomen en in de box van een andere merrie. Niet echt leuk.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:19

wat ik ook zo bizar vond was dat ze ''zelfgemaakte'' UWV brieven schreef. ik bedoel hoe verzin je het :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:16

Ashley5760 schreef:
liedje89 schreef:
Een contract betekend toch niet standaard dat je allerlei ingewikkelde afspraken wilt maken? Als ik iets duurs koop neem ik altijd de bon mee lijkt me met een paard ook verstandig?

Volgens mij kan je gewoon een standaard contract downloaden bij vereniging eigenpaard oid waar eigenlijk alleen maar instaat ""pietje koopt paard X van Jantje voor bedrag x op datum xx-xx-20xx" met een paar andere standaard bepalingen. Het is dan gewoon achteraf duidelijk dat het paard ook daadwerkelijk door pietje van jantje is gekocht op die datum, want als je dingen mondeling afspreek kan een van de partijen soms ineens een heel andere visie hebben op hoe zo'n gesprek is verlopen.

Wat wil je dan met die bon? Paard heb je gekocht, geld is voldaan en jij hebt alles wat je nodig hebt. Verkoper kan op geen enkele manier meer aanspraak maken (verkocht is verkocht) en gebreken heb je voor koop uitgebreid kunnen onderzoeken/testen dus is nu risico van koper.

Ten eerste dus puur als de twee partijen een andere visie hebben over hoe de koop verlopen is. Stel bijv jij koopt een paard contant betaald (zonder getuigen), als de oude eigenaar dan vervolgens beweert dat je het beest gewoon hebt meegenomen of nog niet volledig hebt betaald of andersom. In zo'n geval heb je dus geen enkel bewijs van het tegendeel.
En inderdaad ook andere situaties waarbij je eigendom in twijfel komt, stel bijv dat het paard later gestolen blijkt te zijn oid dan kan je wel gewoon aantonen dat jij het paard ter goeder trouw gekocht hebt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:20

Ja ik snap je wel, maar zo'n bon/contract wat door 2 juridische leken is opgesteld.... Geeft ook geen duidelijkheid (zie verhaal tros). Er zou dus of een registratie vergelijkbaar met vee moeten komen of een stuk of 5 (verschillende) juridisch kloppende contracten die te downloaden zijn (bv een waarbij paard geheel betaald is, een contract dat geeft aan dat paard in termijnen betaald wordt enz).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:31

Er zijn best wel prima standaard contracten te vinden hoor, dat is alleen niet via een centrale registratie geregeld?

Dat vodje kan je nauwelijks een bon noemen laat staan een echt koopcontract, bovendien kan je daarbij ook je twijfels hebben over het eigendom omdat een van de twee kopers familie is van de persoon die beweerde eigenaar te zijn (tot het haar niet meer handig uitkwam) en de ander een vriendin, als je je paard bij een vreemde stalt zal zo'n contract waarschijnlijk meer waarde hebben, immers zijn de paarden van haar klanten wel allemaal netjes terug gegaan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:46

De pension eigenaresse heeft alle paarden terug gebracht/contact opgenomen om paard op te halen en heeft calisto (ik denk ervan uitgaande dat deze van JB was) als onderpand gehouden.
Dus dat JB haar paarden netjes terug gebracht heeft klopt niet?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:52

Ashley5760 schreef:
De pension eigenaresse heeft alle paarden terug gebracht/contact opgenomen om paard op te halen en heeft calisto (ik denk ervan uitgaande dat deze van JB was) als onderpand gehouden.

De pensionhoudster heeft heel veel werk gehad om uit te zoeken van wie de paarden waren die JB bij haar had gestald. Die waren dus niet van JB, maar stonden daar om 'doorgetraind' en verkocht te worden. Die paarden zijn allemaal opgehaald door hun eigenaren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:30

Dat zeg ik toch :)?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:53

Ashley5760 schreef:
Dat zeg ik toch :)?

Jaha, dat zei jij :D

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:02

Kimmej schreef:

Dat bedoel ik dus, BMHP heeft het over dat eigenaar daar nooit opdracht voor heeft gegeven, vandaar.

Hij is al eens uit zijn box gekomen en in de box van een andere merrie. Niet echt leuk.

Er is een juridisch aspect waarop ik dit aangegeven heb.
Uit de reportage bleek dat de stal aangaf wederom met training te zijn begonnen en hoopt op een aanstaande verkoop van het paard.
Juridisch en financieel komt er bv ook een moment dat je moet overwegen om het paard op straat te zetten. Zeker als de kansen op betaling minimaal worden. Maar hoe reageer je als paarden liefhebber?

Dat dit niet bepaald eerlijk is tegen het paard is een heel ander verhaal.

Ik weet niet of je de veiling bij Tara Manda herinnerd?
De paarden daar stonden de laatste weken op een minimum.
Geen fysio, medicatie of DA of HS en krachtvoer meer, vaste verzorgers waren naar huis gestuurd.
Er komt een moment dat minimum gaat grenzen aan dieren mishandeling.

Ik vind juridisch de stal niet slim bezig, op het gebied van verzorging heb ik een heel ander gevoel en geen commentaar geleverd.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:31

lovelucydan schreef:
wat ik ook zo bizar vond was dat ze ''zelfgemaakte'' UWV brieven schreef. ik bedoel hoe verzin je het :')

zag er ook net echt uit, dat is dan wel weer knap.... :P
ff zonder te dollen, het lijkt erop dat deze mevrouw echt een persoonlijkheidstoornis heeft...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:37

Dan weer jammer van die spelfouten. :(:)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:50

Ehhhhhh?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:47

Er zaten spelfouten in de brief die zogenaamd van het UWV kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:09

Ja ach gebeurd soms ook hoor :+ , er zitten soms types tussen.

Maar deze keer wel nep....wat geslepen zo iets..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:20

Jolien87 schreef:
Er zaten spelfouten in de brief die zogenaamd van het UWV kwamen.

Ik had de uitzending nog niet helemaal gezien. Vandaar mijn ehhhhhhh

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:44

Ashley5760 schreef:

Ik zeg dat ze netjes terug zijn gegaan naar de eigenaar niet dat JB dat zou hebben gedaan. Maar ik neem toch aan dat de mensen dan toch wel op een of andere manier bewijs overlegd moeten hebben dat het om hun paard ging of dat er iets op papier moet staan oid anders had JB toch gewoon een legertje van vriendinnen (hoewel heeft zo iemand vrienden?) al die paarden zo maar kunnen laten ophalen als "de eigenaren" om op de volgende locatie lekker verder te gaan?