Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:07

Het komt hier op neer: slachterijen in landen waar netjes volgens de regels wordt gewerkt zijn duurder dan slachterijen waar men er maar een zooitje van maakt... en een beetje handelaar gaat voor de laagste kostprijs en dan weet je het wel... dit geldt overal:

Schoonmaakbedrijven die netjes volgens de regels werken leggen het af tegen bedrijven die hun werknemers gauw laten rondrennen met een doekje en "klaar, volgende pandje, wij zijn lekker het goedkoopst" zeggen.
Kledingateliers die degelijk vakwerk leveren zijn duurder dan gevaarlijke bouwvallen in India vol onderbetaalde naaisters...
En ga zo maar door.

Anoniem

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:03

Volgens mij is dit al eerder geschreven. Lijntje producent consument veeeel korter maken.
Producent krijgt een eerlijke prijs en consument betaald een eerlijke prijs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:40

En toch is er echt een heel makkelijke manier om alle dierenleed te vermijden ;)

Nee, echt. Ik snap niet dat er zoveel mensen geschokt reageren nu ze weten wat er op hun bord ligt. Dat is misschien wel het ware probleem: de desinteresse voor wat je in je mond stopt. En je vervolgens kapot schrikken als je ziet waar het vandaan komt. Tja.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb echt totaal geen zin en tijd om de herkomst van mijn producten te gaan onderzoeken. Door te stoppen met het eten van vlees en vis (en het drastisch minderen in zuivel) ben ik in één klap van 95% van mijn bijdrage aan dit soort dierenleed af.

Ik vind het nog steeds vreselijk wat er gebeurt, maar ja. Ik vind het misschien wel erger dat iedereen er zo van schrikt. Dacht je nu werkelijk dat het er allemaal heel netjes aan toe ging buiten de EU? Die naïviteit raakt me meer dan al dat dierenleed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:07

Is het niet ontzettend naief om te denken dat binnen de EU alles prima geregeld is en dat daar buiten alleen maar horken wonen en leven die zich ook zodanig gedragen. Alsof het op die manier logisch is dat dieren in het buitenland zo behandeld worden. Ik zie daar de logica niet van in.

Zoals je ziet waren er ook veel bedrijven die in de veronderstelling waren prima vlees in te kopen. Maar daar gaat het dan ook fout. Er is niet (voldoende) gecontroleerd en in elke tussenstap is alleen op vertrouwen gehandeld. Ik weet hoe het in de voedselindustrie er aan toegaat wat betreft controles en supermarkten auditen op grote schaal en met regelmaat. Het is mij écht een raadsel waarom hier niet is geaudit. Men is er vanuit gegaan dat de partij waar zij het kochten dat wel controleerde en met zoveel tussenschakels is dat dus niet goed gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:54

Sammie schreef:
Is het niet ontzettend naief om te denken dat binnen de EU alles prima geregeld is en dat daar buiten alleen maar horken wonen en leven die zich ook zodanig gedragen. Alsof het op die manier logisch is dat dieren in het buitenland zo behandeld worden. Ik zie daar de logica niet van in.

Zoals je ziet waren er ook veel bedrijven die in de veronderstelling waren prima vlees in te kopen. Maar daar gaat het dan ook fout. Er is niet (voldoende) gecontroleerd en in elke tussenstap is alleen op vertrouwen gehandeld. Ik weet hoe het in de voedselindustrie er aan toegaat wat betreft controles en supermarkten auditen op grote schaal en met regelmaat. Het is mij écht een raadsel waarom hier niet is geaudit. Men is er vanuit gegaan dat de partij waar zij het kochten dat wel controleerde en met zoveel tussenschakels is dat dus niet goed gegaan.

Okee, best, in de EU dus ook niet. In Nederland dan? (En dan kijk ik bijv even naar de mensen die naar Nijkerk zijn geweest en het er daar netjes aan toe vonden gaan, of mensen die opgegroeid zijn op een vleesveebedrijf.)

Het vetgedrukte stuk vind ik dus eigenlijk ook nóg kwalijker. En ik denk dat het een leugen is, eerlijk gezegd. Of het maakt het alleen maar erger. Deze uitspraak wijst dus uit dat: óf a) de betreffende afnemer dierenwelzijn niet interessant genoeg vond om zeker te weten dat het allemaal in orde is óf b) de afnemer heus wel wist dat het er niet zo aan toe ging en dat zij zich nu proberen er netjes uit te laten komen door deze leugen aan de media te verkondigen.

Ik weet niet wat ik erger vind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:16

Ik denk A met een beetje B. En ik denk dat je dat kunt vergelijken met de ‘naïeve’ supermarktkoper. Je koopt vlees en je verwacht dat het goed is. En ik vind dat persoonlijk ook vrij normaal is om dat te mogen verwachten. Je behoort er immers vanuit te (kunnen) gaan dat je vlees koopt dat vrij is van allerlei dingen die er niet in horen. Je behoort ook te kunnen verwachten dat vlees het vlees is dat je denkt te kopen. (Anders was er vorig jaar ook niet zoveel ophef geweest over het feit dat paardenvlees als rundvlees werd verkocht). Een land maakt regels om deze verwachting (en de gezondheid van de consument) te waarborgen. Regels zijn ook voor dierenwelzijn en oneerlijke concurrentie in het leven geroepen.

De inkopers van de supermarkten hebben een tussenpersoon benaderd, die legt een bedrag neer voor x kg van y vlees. De inkoper stuur de eisen waar het vlees aan moet voldoen naar de tussenpersoon, maar hij koopt óók in bij een derde en die haalt het ook bij een derde. In dit geval zijn er zoveel tussenpersonen in deze keten dat de kans het ergens fout gaat vrij groot is. Bewust of onbewust. Aan het begin van de keten weten ze dat het niet netjes is wat ze doen.. dan komt het bij een persoon die ergens wel weet dat het misschien niet kosjer is, maar aan zijn afnemer laat weten dat het allemaal prima in orde is. Dus de supermarkten hebben nagelaten hun leveranciers te auditten, die op hun buurt dat ook na hebben gelaten en die op hun buurt weer en dan kom je iemand tegen die containers vlees komt in Mexico of Canada en die het misschien niet zo nauw neemt met de regels of zelfs niet eens weet wat de regels zijn van het eindstation en gewoon een keer vraag: “ He je zorgt toch wel goed voor die dieren?” Jaaaaaaaaa.. wordt er geroepen zeker! En dat is het. Hun idee van dierenwelzijn ligt misschien op een ander niveau dan de onze. Tijd kost geld. Dieren hebben geen gevoel.. Noem maar op waar het aan ligt. Er is geen controle geweest op de toeleveranciers. Dát is de fout in deze geweest. En een supermarkt gaat voor het laagste bod.. Dus als jij 1 kg voor 10 euro kan leveren waarvan jij zegt dat het goed is en het komt uit Mexico en ik lever 1 kg voor 11 euro en ik zeg dat het goed is én het komt zelfs uit Nederland trek ik toch aan het langste eind.

Maar twee denkenfouten hoeven imo niet gemaakt te worden. Eén dat een consument ervan moet gaan dat het vlees dat zij kopen NIET in orde zou zijn (je behoort er immers van uit te kunnen gaan dat wél in orde is) en dat we het in Nederland of de EU zo geweldig voor elkaar hebben en dat de rest van de wereld dom is. (wat eigenlijk verder niet veel met dit onderwerp te maken heeft, maar het kan wel een valkuil zijn). :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:58

Nou ja, je moet eigenlijk nergens vanuit gaan. Als je dan toch ergens vanuit wil gaan, dan moet je ook open staan voor de consequenties, namelijk dat het niet zo in orde is als je dacht dat het was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:16

Maar zo werkt een samenleving niet en zo kan een samenleving ook niet werken. Als jij je kind naar een basisischool stuur kies je die uit op soort onderwijs en soort school. Je gaat (en je behoort) er ook vanuit te gaan dat je kind wat leert op school. Dat de juffen en de meesters voor de klas les kunnen geven en om kunnen gaan met jouw kind. Zij worden getoetst en jij gaat regelmatig op tussentijdsgesprekje. Je gaat er niet vanuit dat je kind met 7 en 8’en thuiskomt omdat de juf of meester zomaar wat invult. Als jij je auto naar de garage brengt moet je er vanuit kunnen gaan dat je auto nagekeken wordt. Dan ga je er niet onderkruipen om vervolgens zelf een APK uit te voeren Je moet er vertrouwen in kunnen hebben dat een andere partij doet wat hij zegt . Als je dat vertrouwen niet kunt hebben, moet je alles zelf doen. In een samenleving als de onze kan dat niet :). Daar maak je afspraken voor.. en worden deze gebroken dan zitten er consequenties aan. . En dat zie je ook in dit topic… Nu zijn o.a. de consequenties dat bepaalde merken en supermarken links gelaten worden en reken maar dat het heel lang duurt eer dit negatieve gevoel over de snacks van merk y en vlees van supermarkt x de wereld uit is.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:16

Vond het vreselijk om aan te zien en heb het wel twee keer uitgezet, maar vandaag heb ik het dan toch uitgekeken want ik vind het wel belangrijk om kennis van te nemen. Eigenlijk ook totaal van de gekke dat je als consument niet weet wat er met vlees dat je eet gebeurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:14

Sammie schreef:
Maar zo werkt een samenleving niet en zo kan een samenleving ook niet werken. Als jij je kind naar een basisischool stuur kies je die uit op soort onderwijs en soort school. Je gaat (en je behoort) er ook vanuit te gaan dat je kind wat leert op school. Dat de juffen en de meesters voor de klas les kunnen geven en om kunnen gaan met jouw kind. Zij worden getoetst en jij gaat regelmatig op tussentijdsgesprekje. Je gaat er niet vanuit dat je kind met 7 en 8’en thuiskomt omdat de juf of meester zomaar wat invult. Als jij je auto naar de garage brengt moet je er vanuit kunnen gaan dat je auto nagekeken wordt. Dan ga je er niet onderkruipen om vervolgens zelf een APK uit te voeren Je moet er vertrouwen in kunnen hebben dat een andere partij doet wat hij zegt . Als je dat vertrouwen niet kunt hebben, moet je alles zelf doen. In een samenleving als de onze kan dat niet :). Daar maak je afspraken voor.. en worden deze gebroken dan zitten er consequenties aan. . En dat zie je ook in dit topic… Nu zijn o.a. de consequenties dat bepaalde merken en supermarken links gelaten worden en reken maar dat het heel lang duurt eer dit negatieve gevoel over de snacks van merk y en vlees van supermarkt x de wereld uit is.

Je geeft goede voorbeelden, maar ook daar gaan we er in het algemeen niet zomaar van uit dat het goed zit. Wanneer je een school kiest voor je kind ga je eens kijken, je gaat kletsen met andere ouders en kijkt hoe de kinderen erbij lopen, zodat je naar tevredenheid een school kan kiezen. Zelfde geldt voor de garage: als je nu naar de andere kant van het land verhuist en een garage zoekt dan ga je waarschijnlijk zoeken naar ervaringen. Zeker bij garages zal ik toch niet zo snel de goedkoopste kiezen die er wel prima uitziet ;)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:18

Het meeste van deze problemen is het gevolg van de consument zelf. Het is de consument versus de maatschappij. De maatschappij vindt dat het niet kan, de consument koopt als nog de laagste prijs. Wanneer mensen minder roepen en ook meer doen zal er pas een oplossing kunnen komen.
Verder ben ik niet tegen slachten en ook niet tegen vlees eten. Denk gewoon wat meer na over wat er op je bordje ligt!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:43

Precies mee eens Nadine. Het begint echt ook bij ons zelf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 21:53

Magrathea schreef:
Je geeft goede voorbeelden, maar ook daar gaan we er in het algemeen niet zomaar van uit dat het goed zit.

Dan hebben wij gewoon een ander beeld van hoe iets goed zit. Over het algemeen klets je met ouders ook om de omgeving te leren kennen, om iets te weten van de school. Evenals dat supermarkten aangeven om dierenwelzijn denken (denk aan de keurmerken). Dat zou voldoende moeten zijn. Maar wat jij suggereert wat wij met het vlees zouden moeten doen zouden we bij een school de resultaten van de school opvragen bij de onderwijsinspectie, het kind elke dag thuis overhoren en testen met vragen wat er vandaag is geleerd en bij een garage de APK handmatig nog eens overdoen. Want je mag er niet zomaar vanuit gaan dat die APK goed is uitgevoerd of dat die school je kind iets leert.

Je weet toch hopelijk wel dat goedkoop niet altijd duurkoop is. Iemand die goedkoop kan leveren kan wel degelijk (de beste) kwaliteit leveren. Daar is totaal geen relatie tussen te vinden.. Sterker de eenmansgarage is juist vaak goedkoper omdat hij geen dure showroom heeft en tig personeelsleden. Als ik alleen al naar mijn eigen ervaringen met grote garages en dealers en de eenmanspitter kijk dan kies ik eerder voor die goedkopere eenpersoonsmonteur met evt. die smoezelige garage dan de spik-en-span-autodealer waar er vier monteurs rondlopen en je al geld kwijt bent omdat je auto even op hun parkeerplaats heeft gestaan (bij wijze van spreken)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:56

Eyes on animals heeft ook een YouTube kanaal. Hier kan je de rapportage zien waarbij wel alle misstanden te zien zijn. Ze hebben voor de tros uitzending het ergste nog weg gelaten!

Ook kan je er filmpjes zien met betrekking tot het halal slachten in Turkije en het CO2 verdoven van varkens.

Ik heb, ondanks dat het vreselijk is om te zien allemaal, bijna alle filmpjes op het kanaal gekeken.

Het is monsterlijk, bij de paarden, de koeien en ook zeker bij de varkens.

Eigenlijk is de mens een monster zoals er met dieren wordt omgesprongen. Ik ben blij dat ik weinig vlees eet en daarbij ook biologisch. Halal eet ik al jaren niet meer!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:01

Mijn omgeving vind mij altijd zo'n enorme zeur wat betreft m'n eten. Vind ook dat ik belachelijk veel uitgeef aan boodschappen. Maar ben blij dat mijn consumenten gedrag dit niet in stand houd.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:19

Ik zei jaren geleden al tegen mijn vrienden en familie dat ik twijfelde aan de kwaliteit en herkomst van het vlees wat o.a. in de supermarkt wordt verkocht. Ik heb er zelfs over nagedacht om vegetarisch te worden. Dit zijn soms heftige discussie geworden waarin o.a. werd aangehaald dat als het volgens EU richtlijnen wordt uitgevoerd het netjes gebeurd etc. etc. Ik weigerde dat te geloven...volgens hen moest ik niet alles 'zielig' vinden. Nou hoor ik ze ineens niet meer....maar ik heb wel gelijk gehad. Ik betaal liever meer voor een goed stuk vlees dan minder voor een hompje zooi waarbij waarschijnlijk een hoop dierenleed aan vooraf is gegaan. Helaas zijn er in mijn omgeving geen lokale boeren die zelf hun eigen vlees verkopen, dus ben ik aangewezen op biologisch...hoewel dat volgens mij ook een wassen neus is. Echter heb ik inmiddels wel een adresje gevonden ongeveer 20 kilometer verderop...zelfs mijn man (super vleeseter) vindt het een goed idee om daar ons vlees te halen...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:32

Triest... maar je gaat mij niet vertellen dat dit anders is met rundvlees, varkensvlees, schapenvlees etc.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 03:32

Als de supermarkten nu gewoon eens nederlands vlees gaan verkopen, dan zou er niet indirect met deze praktijken ingestemd worden. De partij van de dieren loopt voorop als het gaat om dieren welzijn, de nederlandse boeren worden gedwongen om gehoor te geven aan deze welzijns eisen, echter geeft de PvdD aan de andere kant weer geen gehoor door het toestaan van de import van dieren/vlees uit landen die deze eisen niet hebben. We jagen dus de nederlandse boer op kosten, terwijl niemand nederlands vlees eet en al het vlees de grens over gaat.

Misschien toch maar eens een spoedoverleg in de 2de kamer organiseren om dit soort praktijken te stoppen!

edit: En met vlees bedoel ik dus echt al het vlees: varken, kip, koe, kalkoen, paard enz.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 06:42

Ho ho dat jij geen Nederlands vlees eet wil niet zeggen dat niemand het doet. Zelf vind ik dit erg belangrijk net als dat ik het belangrijk vind dat het hier geslacht wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:14

Alle grote bedrijven spreken over de consument en de burger

Burger - handelt vanuit geweten, denkt na over zaken
Consument - kiest voor het goedkoopste product

Oftewel de burger is wel tegen bioindustrie en wantoestanden met dieren en voeding, maar als puntje bij paaltje komt; en de consument staat voor het schap met vlees dan legt de kipfilet van 7 euro (biologisch) het af tegen de kiloknaller.

Dus we houden het ZELF in stand die waanzin!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:34

Ik vraag me toch iets af... Als we zélf ons paardenvlees niet eten omdat het te duur is. Wie doet het dan?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:37

@Caesar

Precies. ....
Er worden hier ook paarden geslacht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:09

Is al antwoord op gegeven hoor, waar ons paardenvlees naar toe gaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:12

Tallie1979 schreef:
Eyes on animals heeft ook een YouTube kanaal. Hier kan je de rapportage zien waarbij wel alle misstanden te zien zijn. Ze hebben voor de tros uitzending het ergste nog weg gelaten!

Ook kan je er filmpjes zien met betrekking tot het halal slachten in Turkije en het CO2 verdoven van varkens.

Ik heb, ondanks dat het vreselijk is om te zien allemaal, bijna alle filmpjes op het kanaal gekeken.

Het is monsterlijk, bij de paarden, de koeien en ook zeker bij de varkens.

Eigenlijk is de mens een monster zoals er met dieren wordt omgesprongen. Ik ben blij dat ik weinig vlees eet en daarbij ook biologisch. Halal eet ik al jaren niet meer!

Ik vind leeuwen eigenlijk ook monsters. Oh en tijgers, en beren, en jaguars. Die verdoven hun vlees ook nooit. :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:16

Mijn reactie is betreft dit topic:
[VN] Paardenleed in Radar zorgt voor onrust bij supermarkten

De Deen heeft het heel netjes aangepakt moet ik zeggen. Ik was gisteren in de winkel en ze waren daar bezig al het paardenvlees uit de winkel te halen. Dit omdat ze niet zeker kunnen zeggen dat het vlees zonder dierenleed is. Ik vind dit heel netjes en beter dan de andere supermarkten. Die zeggen enkel dat ze de leveranciers gaan aanpakken maar blijven het vlees rustig verkopen.