Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:40

Product lijkt mij uitsluitend verkoopbaar voor de angstige ruiters die gemiddeld genomen op doodbrave paarden rijden en voor een "gevoel" van veiligheid toch zo'n gordel wil dragen, samen met de bodyprotector.

ik denk dat dit bijna niet bij de paardenbezitters verkocht zal worden, dit omdat zij gemiddeld genomen meer ervaring hebben en daardoor weten dat je te pas en te onpas razendsnel van je paard moet kunnen komen omdat er miljoenen zo niet meer situaties te schetsen zijn waarbij zo'n gordel alleen maar onhandig en soms zelfs gevaarlijk kan zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:45

Ik zie alleen het nut van zo'n ding als het onder begeleiding gebruikt wordt in een les situatie in een bak bij beginnende ruiters met een hoog valrisico.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:57

Babootje schreef:
Ik zie alleen het nut van zo'n ding als het onder begeleiding gebruikt wordt in een les situatie in een bak bij beginnende ruiters met een hoog valrisico.

Als dan een paard schrikt dan zit zo'n beginnende ruiter een rodeo uit, leuk dat die botten misschien wel tien minuten lang door mekaar geshaked worden. :j

Er bestaan geen braaf genoege paarden. Elk paard is een schrikdier en ook al word die als bomproof beschreven kan het alsnog in een rodeo stier veranderen.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:59

Vernieuwing / innovatie roept nu eenmaal altijd weerstand op.

Iedereen die het Pulliter systeem zou willen proberen, is van harte welkom op de demodag die in het voorjaar van 2014 zal worden gehouden.

chelle_dora schreef:
Denk je veilig te rijden, klapt dat ding ineens los op het moment dat ie juist vast had moeten blijven zitten.. Leuk als je paard daar dan ineens van schrikt :+

Het systeem ontsluit zich, er is zeker geen sprake van 'los klappen'!

Bij een lage of lege batterijstand zal het systeem zich niet sluiten. Bij een defect of lege batterij zal een waarschuwingslampje gaan branden.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:04

sj33k schreef:

Iedereen die het Pulliter systeem zou willen proberen, is van harte welkom op de demodag die in het voorjaar van 2014 zal worden gehouden.

chelle_dora schreef:
Denk je veilig te rijden, klapt dat ding ineens los op het moment dat ie juist vast had moeten blijven zitten.. Leuk als je paard daar dan ineens van schrikt :+

Het systeem ontsluit zich, er is zeker geen sprake van 'los klappen'!

Bij een lage of lege batterijstand zal het systeem zich niet sluiten. Bij een defect of lege batterij zal een waarschuwingslampje gaan branden.
Dat kan altijd fout gaan door een fabrieksfout of wat dan ook. Ik vertrouw het voor geen meter, zelfs niet om uit te proberen, brr.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:07

Babootje schreef:

Lijkt in eerste instantie aannemelijk, maar denk toch dat weinig instructeurs ervoor zullen kiezen. Een ruiter moet ook leren vallen en naomi heeft ook zeker een punt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:11

sj33k schreef:

.

In dit geval roept de innovatie vooral weerstand op omdat dit een forum is waar veel ervaren ruiters zich op begeven. Er valt niet te ontkennen dat er situaties kunnen voorkomen waarbij dit gewoon niet handig en soms zelf gevaarlijk kan zijn.
De mogelijkheid om te vallen gevaarlijk, maar moeten blijven zitten misschien nog wel gevaarlijker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:12

Ik wil zeker op de hoogte gehouden worden waar zoiets bekeken kan worden. Als dit voor mij het verschil maakt tussen nagenoeg niet meer kunnen rijden of ietsje langer kunnen genieten op ons knollie. Dan heb ik daar geld voor over.

Juist vanwege mijn beroerde evenwichtsorgaan en draaiduizeligheid lig ik er erg snel naast en kost het me teveel energie om het rijden langer dan 10 minuten in stap vol te houden. Als ik hiermee dat zou kunnen verlengen naar bv 20 minuten of een half uur stappen en een kleiner risico om er op een stomme manier af te vallen graag. Onze tinker houdt al rekening met me door te gaan stilstaan als hij voelt dat ik ga wiebelen ongeacht welke gang hij gaat. Maar dat is soms domweg niet genoeg om te voorkomen dat ik ga schuiven en er met moeite op kan blijven zitten, of net niet meer.

En vroeger er vaak genoeg vanaf gedoken op zachtere of hardere manieren. Soms had het systeem me ervoor kunnen behoeden maar soms ook niet, en dat waren de situaties waarbij het systeem zou losklappen zelf ook. En de grootste schade aanmezelf is aangedaan bij juist de l ullige duikelpartijen van een bijna stilstaand paard dat wat wegglijd bijvoorbeeld waarbij mijn kniegewricht is gebroken. En de laatste keer geen idee of het systeem me had kunnen behoeden van een flinke smak. Paardlief flipte door een steek van een insect. Ik heb het nog bijna een grote volte kunnen uitzitten maar ben toen toch echt gelanceert. Had graag blijven zitten maar dat ging echt niet meer, dankzij valles ben ik netjes doorgerolt maar toch stevige schade opgelopen achteraf.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-02-14 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:13

Gelukkig nemen mensen de vernieuwing niet blindelings aan. Juist goed er over nadenken in de zin van "verbeterd het het huidige rijden?" "geeft het geen extra risico?" etc. maakt dat voor veel mensen dit een product is waar ze geen positieve aan kunnen ontdekken.
Mensen moeten gewoon eens weer leren rijden, en dat is met vallen en opstaan. Het product kan mogelijk voor een angstige beginner helpen om meer ervaring en helpen over de angst heen te komen. Echter ben ik nog steeds voor juist meer lessen over het vallen zelf. En zoals eerder is genoemd, je kan niet elk risico uitsluiten in de paardensport, zelfs met cap, bp en dit ding kan je nog steeds letsel oplopen. En als je te bang bent om hier en daar wat risico te hebben dan hoor je niet in de paardensport thuis.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:16

Ben wel benieuwd hoe de sensoren etc nu precies weten welke bewegingen een paard maakt. Bij een flinke rodeo moet de gordel dicht blijven, wanneer een paard zelf valt, moet de gordel los laten, maar bij een flinke bokker komt het paard soms ook flink naar beneden en dan omhoog bijv. Ik zie niet zo goed hoe sensoren dit volgen en dan op het juiste moment de gordel openen. Paarden maken soms gekke sprongen, maar je kunt er niet naast komen te hangen, onder komen bij vallen of achterover klappen. Lijkt mij erg moeilijk om de wilde bewegingen van een paard te plaatsen door een apparaat wanneer het nu valt of een vreemde sprong maakt. Het lijkt mij gewoon niet feilloos, bij de ene wilde beweging blijf hij dicht, maar bij de andere springt hij open, ik zie het nog niet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:23

karuna schreef:
Ik wil zeker op de hoogte gehouden worden waar zoiets bekeken kan worden. Als dit voor mij het verschil maakt tussen nagenoeg niet meer kunnen rijden of ietsje langer kunnen genieten op ons knollie. Dan heb ik daar geld voor over.

Juist vanwege mijn beroerde evenwichtsorgaan en draaiduizeligheid lig ik er erg snel naast en kost het me teveel energie om het rijden langer dan 10 minuten in stap vol te houden. Als ik hiermee dat zou kunnen verlengen naar bv 20 minuten of een half uur stappen en een kleiner risico om er op een stomme manier af te vallen graag. Onze tinker houdt al rekening met me door te gaan stilstaan als hij voelt dat ik ga wiebelen ongeacht welke gang hij gaat. Maar dat is soms domweg niet genoeg om te voorkomen dat ik ga schuiven en er met moeite op kan blijven zitten, of net niet meer.

En vroeger er vaak genoeg vanaf gedoken op zachtere of hardere manieren. Soms had het systeem me ervoor kunnen behoeden maar soms ook niet, en dat waren de situaties waarbij het systeem zou losklappen zelf ook. En de grootste schade aanmezelf is aangedaan bij juist de l ullige duikelpartijen van een bijna stilstaand paard dat wat wegglijd bijvoorbeeld waarbij mijn kniegewricht is gebroken. En de laatste keer geen idee of het systeem me had kunnen behoeden van een flinke smak. Paardlief flipte door een steek van een insect. Ik heb het nog bijna een grote volte kunnen uitzitten maar ben toen toch echt gelanceert. Had graag blijven zitten maar dat ging echt niet meer, dankzij valles ben ik netjes doorgerolt maar toch stevige schade opgelopen achteraf.

Groot gelijk dat je het probeert, maar ik denk niet dat dit systeem jou kan helpen te blijven zitten. Het is gemaakt om je in het zadel te kunnen houden als er rare dingen gebruiken. Je moet nog steeds je eigen balans gebruiken om gewoon te kunnen rijden. Zo kun je met dit systeem ook lichtrijden.

Inderdaad gaan proberen, maar houdt er rekening mee dat dit je misschien niet gaat helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:10

naomi_g1998 schreef:
Babootje schreef:

Als dan een paard schrikt dan zit zo'n beginnende ruiter een rodeo uit, leuk dat die botten misschien wel tien minuten lang door mekaar geshaked worden. :j

Er bestaan geen braaf genoege paarden. Elk paard is een schrikdier en ook al word die als bomproof beschreven kan het alsnog in een rodeo stier veranderen.

Bij ons zijn de manegepaarden best wel braaf hoor. Beginnende ruiters vallen nu eenmaal snel zeker als het paard een onverwachte beweging maakt. Hoeft helemaal geen rodeo te zijn. Ik denk dat het in dat soort gevallen best zal helpen een ruiter(tje) wat meer vertrouwen te geven tot ze wat meer balans hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:23

PowerReiner schreef:
Babootje schreef:

Lijkt in eerste instantie aannemelijk, maar denk toch dat weinig instructeurs ervoor zullen kiezen. Een ruiter moet ook leren vallen en naomi heeft ook zeker een punt.

Leren vallen is me nooit bijgebracht door een instructeur op de manege. Het gebeurt gewoon en dan ben je blij dat je het er zonder kleerscheuren hebt af gebracht. Naarmate je langer en vaker rijdt wordt het risico op vallen natuurlijk minder en een paard moet nu flink zn best doen, wil ik er nog afvallen.
Toen mijn dochtertje begon met rijden was het best spannend want zo in het begin hebben ze nog niet zoveel balans en als ze er dan naast liggen zijn ze soms bang, moeten er weer op en zitten dan heel verkrampt hetgeen natuurlijk ook zn wisselwerking weer heeft op de pony of het paard. Gelukkig was mijn dochter nooit zo bang maar ik herinner me dat een flinke val voor sommige kindjes (of moeders) wel een reden was om te stoppen. Zo'n systeem kan dan wat meer vertrouwen geven, waardoor ze zich weer kunnen ontspannen. Ik zie daar op die manier best wel voordelen in.

Ik vind het ook echt een systeem om te leren paardrijden onder begeleiding. Het moet niet iets worden dat beginners een vals vertrouwen geeft dat ze er toch niet afvallen en dan een lekker buitenritje gaan maken terwijl dat nog niet verantwoord is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:47

Babootje schreef:
PowerReiner schreef:

Leren vallen is me nooit bijgebracht door een instructeur op de manege.
Toen mijn dochtertje begon met rijden was het best spannend want zo in het begin hebben ze nog niet zoveel balans en als ze er dan naast liggen zijn ze soms bang, moeten er weer op en zitten dan heel verkrampt hetgeen natuurlijk ook zn wisselwerking weer heeft op de pony of het paard. Gelukkig was mijn dochter nooit zo bang maar ik herinner me dat een flinke val voor sommige kindjes (of moeders) wel een reden was om te stoppen. Zo'n systeem kan dan wat meer vertrouwen geven, waardoor ze zich weer kunnen ontspannen. Ik zie daar op die manier best wel voordelen in.

Ik vind het ook echt een systeem om te leren paardrijden onder begeleiding. Het moet niet iets worden dat beginners een vals vertrouwen geeft dat ze er toch niet afvallen en dan een lekker buitenritje gaan maken terwijl dat nog niet verantwoord is.[/quote]

Met leren vallen bedoel ik niet per se dat het door de instucteur wordt aangeleerd, ik heb het immers ook nooit op de manege geleerd. Ik heb al vroeg geleerd dat iets leren met vallen en opstaan gebeurd, zo ook paardrijden en dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Ik zou persoonlijk als ik instructeur zou zijn mijn leerlingen nooit met zo'n systeem op een paard zetten, dit omdat vallen soms beter is dan te blijven zitten. Flink lelijk als er een kind van 8 een wiplash oploopt omdat ie vast zat op een rodeo paard, en dat gebeurd ook soms bij manege paarden. Dan verkies ik ervoor dat het kind valt en 10 minuten last heeft van zijn arm bijvoorbeeld.

Wat betreft de moeders die hun kind daarna niet meer op les doen, dat heb ik nooit begrepen. Dat weet je vantevoren denk ik dan. Als je kind valt is het belangrijk dat je het kind aanspoort om er weer op te gaan zitten, omdat hij anders angst ontwikkelt. Een kind dat leert dat de kans er is om te vallen zal dit accepteren, zo niet gaat hij van paardrijden af.
Als hij van paardrijden af moet omdat moederlief bang is geworden zal hij er niets van leren. Een kind dat buitenspeelt loopt ook regelmatig krassen en schrammen op, die houdt je dan ook niet binnen.

En vals vertrouwen ben ik het mee eens, ik denk dat dat gauw gebeurd met dit systeem.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:22

Goh wat als een airco zo maar open gaat tijdens het autorijden, of je rem of stuur het niet meer doet. Je hebt altijd een risico op technische problemen maar met een auto worden deze voor lief genomen. Of wat dacht je van een vliegtuig met een technisch mankement.. Grote kans dat je het niet overleeft. De meeste mensen gaan toch gewoon vliegen. Het risico is kennelijk te klein. Zo zal dit ook best kunnen zijn voor deze gordel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:39

Die dingen die je noemt Ladyson zijn allemaal al grondig getest en jaren op de markt, bewezen dat de dingen die je nu noemt freak accidents kunnen zijn. Maar dit is nog helemaal pril en door ons allen niet gezien of getest en roept nu eenmaal flink twijfel op. De scenario's die genoemd zijn wat betreft paardrijden, komen met levende dieren gewoon voor, niet 1 op de miljoen om het zo maar te zeggen, paardrijden is niet voor niets een risicosport. Vind het alleen maar verantwoord dat mensen over hun veiligheid daarbij nadenken. Wil niet zeggen dat dit product niet goed kan zijn, maar het levert zeker flink veel vragen en twijfels op. Je hoeft ook niet alles zo maar aan te nemen toch?

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:49

lijkt me super eng met zo'n tuig als je paard achterover valt ....... |( _/-\o_ /3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:48

pulliter schreef:
ANSWER FROM PULLITER
If someone from the 1400’s would come to visit us today, ….one of the only things that has neither changed nor evolved since is horse ridding….. The ‘visitor’ would just pick up a horse and ride…. And the curious thing is that at that time they had much less accidents than we do today !

Then they trained and selected their ridinghorses much more intensively before riding than we want to make time for now. That someone from 1400 would most likely think us suicidal to ride most of the horses we do today.

Mechanical aids can never replace training. Safety features are for the 0.01% stupid accidents, not to provide a false sense of security when you want to ride a horse that is not ready.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:54

Ik vind t wel een interessant systeem.
Ik ben een ervaren ruiter, maar met een paard dat soms verandert in een rodeoknol. Ze kan handstanden maken als t moet! Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar 1 of 2 x per jaar krijgt ze het op haar heupen. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat ik het niet meer uit kan zitten en val... Heeft me in de afgelopen jaren al menig kneuzingen en verwondingen opgeleverd. Misschien dat dit systeem ervoor kan zorgen dat ik het wél uit weet te zitten, ook na de 20e bok!

Ik wil de demo's dus wel meemaken!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:16

bruja schreef:
Ik vind t wel een interessant systeem.
Ik ben een ervaren ruiter, maar met een paard dat soms verandert in een rodeoknol. Ze kan handstanden maken als t moet! Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar 1 of 2 x per jaar krijgt ze het op haar heupen. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat ik het niet meer uit kan zitten en val... Heeft me in de afgelopen jaren al menig kneuzingen en verwondingen opgeleverd. Misschien dat dit systeem ervoor kan zorgen dat ik het wél uit weet te zitten, ook na de 20e bok!

Ik wil de demo's dus wel meemaken!

Ik heb het systeem vorige week uitgeprobeerd bij een bokkend paard en ik kan het je wel aanbevelen. Vindt het een betrouwbaar systeem. En je kan het helemaal naar je eigen wensen aanpassen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:53

PowerReiner schreef:
Babootje schreef:

Leren vallen is me nooit bijgebracht door een instructeur op de manege.

Ik vind het ook echt een systeem om te leren paardrijden onder begeleiding. Het moet niet iets worden dat beginners een vals vertrouwen geeft dat ze er toch niet afvallen en dan een lekker buitenritje gaan maken terwijl dat nog niet verantwoord is.[/quote]
PowerReiner schreef:
Met leren vallen bedoel ik niet per se dat het door de instucteur wordt aangeleerd, ik heb het immers ook nooit op de manege geleerd. Ik heb al vroeg geleerd dat iets leren met vallen en opstaan gebeurd, zo ook paardrijden en dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Ik zou persoonlijk als ik instructeur zou zijn mijn leerlingen nooit met zo'n systeem op een paard zetten, dit omdat vallen soms beter is dan te blijven zitten. Flink lelijk als er een kind van 8 een wiplash oploopt omdat ie vast zat op een rodeo paard, en dat gebeurd ook soms bij manege paarden. Dan verkies ik ervoor dat het kind valt en 10 minuten last heeft van zijn arm bijvoorbeeld.

Wat dacht je van 6 weken last van een gebroken arm. Ook wel eens een ambulance in de bak gehad voor een kindje dat net even wat ongelukkig viel. Tja, je moet de risico's natuurlijk afwegen, maar vallen kun je gewoon beter voorkomen vind ik . Als dat kan met zo'n gordel prima. En als ie toch openspringt als de druk te groot wordt dan denk ik dat het met het risico op whiplash wel zal meevallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:19

naomi_g1998 schreef:
Babootje schreef:

Als het werkelijk zo'n rotzak is knalt ie je gewoon tegen de dichtstbijzijnde muur en dan wil je ook liever niet vast zitten als je dat ziet aan komen. Kan me nog situaties voor de geest halen waarbij die gordel behoorlijk in de weg zou zitten omdat je liever voor de optie 'gecontroleerd vallen' wil gaan... Op dat punt heb je geen minuten meer om dat ding los te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 02:03

Als je reactievermogen zo tragisch is dat je minutenlang nodig hebt om op een knopje te drukken heb je sowieso toch niets in de buurt van paarden te zoeken }:0 ?

Wat een oneindige loze argumenten voeren mensen hier aan zeg. Dit is net zoals geen cap dragen omdat het je neus zou breken als je valt, of geen autogordel omdat die in je nek kan snijden, etc. Vernieuwingen gaan altijd gepaard met tegenspraak, maar kennelijk is het hier helemaal extreem. Vooral niet open staan voor nieuwe dingen en lekker tegendraads blijven zijn, daar kom je wél ver mee :D

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:23

paardje1983 schreef:
Ik heb het systeem vorige week uitgeprobeerd bij een bokkend paard en ik kan het je wel aanbevelen. Vindt het een betrouwbaar systeem. En je kan het helemaal naar je eigen wensen aanpassen.

Thnx! Ik ben heel benieuwd! Hoe heb je het uitgeprobeerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:05

WildWings schreef:
Als je reactievermogen zo tragisch is dat je minutenlang nodig hebt om op een knopje te drukken heb je sowieso toch niets in de buurt van paarden te zoeken }:0 ?

Wat een oneindige loze argumenten voeren mensen hier aan zeg. Dit is net zoals geen cap dragen omdat het je neus zou breken als je valt, of geen autogordel omdat die in je nek kan snijden, etc. Vernieuwingen gaan altijd gepaard met tegenspraak, maar kennelijk is het hier helemaal extreem. Vooral niet open staan voor nieuwe dingen en lekker tegendraads blijven zijn, daar kom je wél ver mee :D

Vaak heb je wel twee handen nodig op zo'n moment. Overigens ben ik helemaal niet tegen dat ding. Ik zie gewoon niet alleen maar voordelen. Mag dat?